Постанова
від 15.06.2010 по справі 2-а-495/09
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 2-а-495/09 Голов уючий у 1-й інстанції: Володьк о І.С.

Суддя-доповідач: Мельнич ук В.П.

ПОСТАНОВА

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"15" червня 2010 р.

Колегія судд ів Київського апеляційного а дміністративного суду у скла ді:

Головуючого-су дді: Ме льничука В.П.

су ддів: Шведа Е.Ю., Попович О.В.

розглянувши в порядку пись мового провадження в залі су ду апеляційну скаргу Управлі ння Пенсійного Фонду України у м. Біла Церква Київської обл асті на постанову Білоцерків ського міськрайонного суду К иївської області від 03 лютого 2009 року у справі за адміністра тивним позовом ОСОБА_2 до Управління Пенсійного Фонду України у м. Біла Церква Київс ької області про визнання ді й неправомірними та зобов' я зання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И Л А:

У жовтні 2008 року ОСОБА_2 з вернулась до Білоцерківсько го міськрайонного суду Київс ької області з позовом про зо бов'язання нарахування недоп лаченої суми пенсії в повном у обсязі в 2006-2007 роках підвищенн я до пенсії як дитині війни. Пр осила суд визнати бездіяльні сть відповідача протиправно ю щодо відмови у підвищенні п енсії на 30% мінімальної пенсії за віком за період за 2006-2007 роки . Свої вимоги мотивує тим, що в ідповідно до ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни» вона відноситься до осіб, які є дітьми війни, а т ому має право на державну соц іальну підтримку у вигляді щ омісячної доплати до пенсії (щомісячного довічного утрим ання чи державної соціальної допомоги) в розмірі 30% мінімал ьної пенсії за віком.

Постановою Білоцерківсько го міськрайонного суду Київс ької області від 03 лютого 2009 ро ку позов задоволено частково . Визнано неправомірною відм ову Управління Пенсійного Фо нду України у м. Біла Церква Ки ївської області щодо нарахув ання та виплати ОСОБА_2 що місячного підвищення до пенс ії відповідно до Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни» у відсотках до ро зміру мінімальної пенсії за віком. Зобов' язано Управлін ня Пенсійного Фонду України в м. Біла Церква Київської обл асті провести перерахунок та доплату до пенсії ОСОБА_2 , як особі, яка має статус дити ни війни, за період з 01 жовтня 20 07 року по 01 січня 2008 року в розмі рі 30 відсотків мінімальної пе нсії за віком, встановленої З аконом України «Про Державни й бюджет України на 2007 рік».

Не погоджуючись з зазначен им судовим рішенням, Управлі ння Пенсійного Фонду України у м. Біла Церква Київської обл асті подало апеляційну скарг у, в якій просить скасувати по станову суду першої інстанці ї як таку, що постановлена з по рушенням норм матеріального та процесуального права, та у хвалити нову, якою відмовити у задоволенні позовних вимо г повністю.

Розглянувши доводи апеляц ійної скарги, перевіривши ма теріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на п ідставі встановлених фактич них обставин справи правильн ість застосування судом перш ої інстанції норм законодавс тва, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а по станова суду - частковому с касуванню з наступних підста в.

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 198, пункту 4 час тини 1 статті 202 КАС України, за наслідками розгляду апеляці йної скарги на постанову суд у першої інстанції суд апеля ційної інстанції скасовує її та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інста нції порушено норми матеріал ьного або процесуального пра ва, що призвело до неправильн ого вирішення справи.

Судом першої інстанції вст ановлено, що позивач є дитино ю війни, про що зроблено відпо відну відмітку в посвідченні пенсіонера.

Відповідно до ст. 6 Закон у України „Про соціальний за хист дітей війни”, який набра в чинності з 01.01.2006 року, дітям ві йни пенсії або щомісячне дов ічне грошове утримання чи де ржавна соціальна допомога, щ о виплачується замість пенсі ї, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком .

Водночас ст. 7 цього Закону п ередбачено, що фінансове заб езпечення соціальних гарант ій, передбачених зазначеним законом, здійснюється за рах унок коштів державного бюдже ту України.

Статтею 110 Закону України „П ро Державний бюджет України на 2006 рік” було встановлено, щ о пільги дітям війни, передба чені абзацом сьомим статті 5 З акону України „Про соціальни й захист дітей війни”, запров аджуються з 1 січня 2006 року, а ст аттею 6 - протягом 2006 року поета пно, за результатами виконан ня бюджету в першому піврічч і, у порядку, визначеному Кабі нетом Міністрів України за п огодженням з Комітетом Верхо вної Ради України з питань бю джету.

У 2006 році урядом не впроваджу вався порядок надання пільг, передбачених статтею 6 Закон у України „Про соціальний за хист дітей війни”.

Пунктом 12 ст. 71 Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» зупинено дію ста тті 6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни" з ур ахуванням ст. 111 цього Закону.

Обговорюючи питання про мо жливість застосування до спі рних правовідносин Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2007 рік», колегія суд дів виходить з наступного.

Конституційний Суд Україн и у рішенні від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 (справа про соціальні га рантії громадян) сформулював правову позицію, згідно з яко ю законом про Державний бюдж ет України, який має особливи й предмет регулювання, не мож уть вноситися зміни, зупинят ися дія чинних законів Украї ни, а також встановлюватися і нше (додаткове) правове регул ювання відносин, що є предмет ом інших законів України.

Оскільки предмет закону пр о Державний бюджет України ч ітко визначений у Конституці ї України, Бюджетному кодекс і України, Конституційний Су д України зауважив, що цей зак он не може скасовувати чи змі нювати обсяг прав і обов'язкі в, пільг, компенсацій і гарант ій, передбачених іншими зако нами України.

З урахуванням зазначеного , пункт 12 статті 71 Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік», яким зупинено ді ю статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війн и", з урахуванням статті 111 цьог о Закону, визнано Конституці йним Судом України таким, що н е відповідає Конституції Укр аїни.

Ураховуючи положення Конституції України щодо дії нормативно-правових актів у часі, положення статті 6 Закон у України “Про соціальний за хист дітей війни” у редакції 2004 року поновили свою дію у 2007 р оці - з 09.07.2007 року, отже, право на здійснення перерахунку підв ищення до пенсії у розмірах, в изначених Законом України “П ро соціальний захист дітей в ійни”, мають діти війни у 2007 роц і з 09.07.2007 року до 31.12.2007 року.

Таким чином, у 2007 році у п еріод із 01.01.2007 року до 08.07.2007 року по ложення закону про Державний бюджет на цей рік були чинним и та підлягали виконанню.

З огляду на вищевиклад ене, суд першої інстанції, при ймаючи рішення про задоволен ня позовних вимог в частині з обов'язання відповідача випл атити позивачу підвищення до пенсії, правомірно керувавс я положеннями Закону України «Про соціальний захист діте й війни», а не положеннями Зак ону України «Про Державний б юджет України на 2007 рік», які з 9 липня 2007 року втратили чинніс ть.

У свою чергу, Законом У країни "Про соціальний захис т дітей війни" передбачено, що розмір підвищення пенсій ма є обраховуватися у відсотков ому відношенні до мінімально го розміру пенсії за віком.

Крім того, колегією су ддів враховується, що відпов ідно до ст. 17 Закону України «П ро державні соціальні станда рти та державні соціальні га рантії» основні державні соц іальні гарантії встановлюют ься законами з метою забезпе чення конституційного права громадян на достатній життє вий рівень. До числа основних державних соціальних гарант ій включається мінімальний р озмір пенсії за віком.

При цьому, статтею 19 вка заного закону передбачено, щ о виключно законами України визначається мінімальний ро змір пенсії за віком.

Оскільки будь-яким інш им законом, крім Закону Украї ни «Про загальнообов' язков е державне пенсійне страхува ння», мінімальний розмір пен сії не встановлений, судова к олегія дійшла висновку про в ідсутність правових підстав для застосування будь-якої і ншої величини, ніж встановле на названим законом, для розр ахунку підвищення пенсії поз ивача як дитині війни.

Відповідно до ст. 152 Кон ституції України, закони та і нші правові акти за рішенням Конституційного Суду Україн и визнаються неконституційн ими повністю чи в окремій час тині, якщо вони не відповідаю ть Конституції України або я кщо була порушена встановлен а Конституцією України проце дура їх розгляду, ухвалення а бо набрання ними чинності.

Закони, інші правові акти аб о їх окремі положення, що визн ані неконституційними, втрач ають чинність з дня ухваленн я Конституційним Судом Украї ни рішення про їх неконститу ційність.

Відтак, з урахуванням того , що Державний бюджет України затверджується щорічно Верх овною радою України на періо д з 1 січня по 31 грудня відповід ного року, колегія суддів дій шла висновку, що позивач має п раво на перерахунок пенсії з урахуванням проведених випл ат і з урахуванням її підвище ння на 30% в розмірі мінімально ї пенсії за віком на 2007 рік, пер едбаченої ст. 62 Закону України «Про Державний бюджет Украї ни на 2007 рік» починаючи з 9 липн я 2007 року, тобто з дати винесенн я рішення № 6-рп/2007 Конституційн им судом України по 31 грудня 2007 року.

Відповідач, не нараховуючи належну суму доплати до пенс ії, посилається на положення ст. 28 Закону України „Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування”, частин ою 3 якої передбачено, що мінім альний розмір пенсії за віко м (у розмірі прожиткового мін імуму для осіб, які втратили п рацездатність) застосовуєть ся виключно для розмірів пен сій, призначених згідно з цим Законом. Тобто, як зазначає ві дповідач, ця норма забороняє застосовувати мінімальний р озмір пенсії, встановлений ц ією статтею, для визначення р озмірів пенсій відповідно до ст.6 Закону України „Про соціа льний захист дітей війни”.

Це посилання є хибним, оскіл ьки ст.5 Закону України „Про за гальнообов' язкове державн е пенсійне страхування” вказ ано, що дія інших нормативно-п равових актів може поширюват ися на ці відносини лише у вип адках, передбачених цим Зако ном, або в частині, що не супер ечить цьому Закону. Отже, поло ження ч.1 ст.28 вказаного Закону стосовно визначення мінімал ьного розміру пенсії, виходя чи з прожиткового мінімуму д ля осіб, які втратили працезд атність, повинні розповсюджу ватися і на положення Закону України „Про соціальний зах ист дітей війни”.

Крім цього, відповідно до ч. 2 ст. 99 КАС України для зверненн я до адміністративного суду за захистом прав, свобод та ін тересів особи встановлюєтьс я річний строк, який обчислює ться з дня, коли особа дізнала ся або повинна була дізнатис я про порушення своїх прав, св обод чи інтересів.

Згідно з ч. 1 ст. 100 КАС України пропущення строку звернення до адміністративного суду є підставою для відмови у задо воленні адміністративного п озову за умови, якщо на цьому н аполягає одна із сторін.

Оскільки відповідач під ча с розгляду справи просив суд застосувати річний строк зв ернення до адміністративног о суду, а позовна заява позива чем до суду першої інстанції була подана 13.10.2008 року, то виход ячи з положення ст. 100 КАС Украї ни, початковою датою проведе ння перерахунку позивачу є 13 ж овтня 2007 року, а не 01 жовтня 2007 рок у.

Отже, колегія суддів апеляц ійної інстанції прийшла до в исновку, що постанова суду пе ршої інстанції підлягає скас уванню в частині задоволення позовних вимог з 01.10.2007 року по 12. 10.2007 року та за 01 січня 2008 року.

У зв'язку з вищевикладеним, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи т а ухвалив судове рішення з до держанням норм процесуально го права, але із помилковим з астосуванням норм матеріаль ного права, в зв'язку з чим вим оги апеляційної скарги підля гають задоволенню частково, а рішення суду першої інстан ції скасуванню в частині зад оволення позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 2, 99, 100, 122, 160, 167, 195, 196, 197, 198, 202, 205, 207 КАС України та ст. ст. 319, 323, 324, 325, 327 ЦПК України, колегія суд дів -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Управлі ння Пенсійного Фонду України у м. Біла Церква Київської обл асті - задовольнити частков о.

Постанову Білоцерківськог о міськрайонного суду Київсь кої області від 03 лютого 2009 рок у - скасувати в частині задо волення позовних вимог з 01 жов тня 2007 року по 12 жовтня 2007 року і з а 01 січня 2008 року та постановит и в цій частині нову, якою у за доволенні адміністративног о позову ОСОБА_2 до Управл іння Пенсійного Фонду Україн и у м. Біла Церква Київської об ласті про зобов'язання нарах увати недоплачену щомісячну державну соціальну допомогу як дитині війни - відмовити .

В решті постанову Білоцерк івського міськрайонного суд у Київської області від 03 люто го 2009 року - залишити без змін .

Постанова набирає законно ї сили з моменту проголошенн я та може бути оскаржена прот ягом двох місяців з дня склад ання в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги бе зпосередньо до Верховного Су ду України.

Головуючий-суддя: В.П. Мельничук

Судді: Е.Ю. Швед

О.В. Попович

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.06.2010
Оприлюднено16.07.2010
Номер документу10073007
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-495/09

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Бородянський районний суд Київської області

Герасименко М. М.

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Бородянський районний суд Київської області

Герасименко М. М.

Ухвала від 16.07.2009

Адміністративне

Червоногвардійський районний суд м.Макіївки

Маркєлов Р. І.

Постанова від 10.06.2009

Адміністративне

Богуславський районний суд Київської області

Якутюк B.C.

Постанова від 26.03.2009

Адміністративне

Октябрський районний суд м.Полтави

Сорока К. М.

Постанова від 17.04.2009

Адміністративне

Старобільський районний суд Луганської області

Озеров Віталій Олександрович

Ухвала від 01.10.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Межевич М.В.

Постанова від 30.04.2009

Адміністративне

Голосіївський районний суд міста Києва

Чередніченко Н.П.

Ухвала від 25.06.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Межевич М.В.

Постанова від 15.06.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мельничук В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні