Справа № 2-615/10
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 травня 2010 року Боро дянський районний суд
Київської області в складі : головуючого - судді Унятиц ького Д.Є.
при секретарі - Хо менко О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі су ду в смт. Бородянка цивільну с праву за позовом ОСОБА_1 д о Управління пенсійного фонд у України у Бородянському ра йоні Київської області про с тягнення заборгованості по п енсії,
в с т а н о в и в:
У березні 2010 року позивач з вернувся до суду з вказаним п озовом, мотивуючи свої вимог и тим, що він пенсіонер, постій но проживає в зоні посиленог о радіологічного контролю, к рім того, він віднесений до пе ршої категорії громадян, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи. Також йому встановлена ІІІ група і нвалідності, яка пов'язана з р оботами по ліквідації наслід ків аварії на ЧАЕС.
Відповідно до положень ст.с т. 50 та 54 Закону України "Про ста тус і соціальний захист гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи" він має право на щомісячну додаткову пенсію за шкоду, за подіяну здоров'ю, у розмірі 50 п роцентів мінімальної пенсії за віком, та розмір його пенсі ї не може бути нижчим 6 мінімал ьних пенсій за віком. Також, ві дповідно до вимог ст. 39 зазнач еного закону він має право на отримання щомісячної грошов ої доплати в розмірі однієї м інімальної заробітної плати як непрацюючий пенсіонер, як ий проживає в зоні посиленог о радіоекологічного контрол ю.
Проте відповідачем нараху вання та сплата йому основно ї та додаткової пенсії, а тако ж доплата за проживання в зон і посиленого радіоекологічн ого контролю здійснювалася в супереч чинному законодавст ву.
Просив зобов' язати Управ ління ПФУ по Бородянському р айону Київської області здій снити перерахунок його пенсі ї як основної так і додатково ї пенсії за шкоду, заподіяну з доров"ю та щомісячної доплат и, як проживаючому в зоні поси леного радіологічного контр олю. Стягнути з Управління Пе нсійного фонду України по Бо родянському району Київсько ї області заборгованість по пенсії як основній так і дода тковій пенсії за шкоду, запод іяну здоров"ю за період з 1 гру дня 2007 року по даний час в сумі 48436 гривень. Стягнути з Управлі ння Пенсійного фонду Україн и по Бородянському району Ки ївської області заборговані сть по щомісячній грошовій д оплаті за період з грудня 2007 ро ку по даний час у розмірі 20277 гр ивень 78 копійок. Зобов'язати У правління Пенсійного фонду У країни по Бородянському райо ну Київської області в подал ьшому нараховувати та виплач увати основну і додаткову пе нсію за шкоду, заподіяну здор ов"ю та щомісячну доплату, як п роживаючому в зоні посиленог о радіологічного контролю, з гідно ст.39,50,54 Закону України "Пр о статус та соціальний захис т громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи".
Позивач в судове засідання не з'явився, відповідно до под аної заяви просив слухати сп раву без його участі. Позовні вимоги підтримує.
Відповідач в судове засіда ння свого представника не на правив, до суду надіслав запе речення, просив справу розгл ядати без участі його предст авника, позов не визнає, вважа є, що позивачу правомірно, від повідно до діючого законодав ства проводилось нарахуванн я та виплата пенсії, до то го ж, позивачем пропущено стр ок позовної давності.
Дослідивши письмові доказ и по справі, суд вважає, що поз ов підлягає частковому задов оленню.
Судом встановлено, що позив ач є пенсіонером та постражд алим внаслідок Чорнобильськ ої катастрофи першої категор ії та є інвалідом ІІІ групи, вн аслідок захворювання, пов'яз аного з впливом аварії на ЧАЕ С, що підтверджується копіям и посвідчення та вкладки до н ього, довідок МСЕК (а.с.14,15) та виз нається відповідачем.
Як вбачається з копії пенсі йного посвідчення (а.с.16), запер ечення відповідача (а.с.22-25) поз ивач перебуває на обліку в УП ФУ в Бородянському районі і о тримує пенсію по ІІІ групі ін валідності, пов'язаної з впли вом аварії на ЧАЕС, в розмірі в ідповідно до вимог ч.4 ст. 54 Зако ну України "Про статус і соціа льний захист громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи". На викон ання ч.4 ст. 54 вказаного Закону п остановою КМ України № 1 від 3 с ічня 2002 року "Про підвищення ро змірів пенсій та інших соціа льних виплат окремим категор іям пенсіонерів, фінансуванн я яких здійснюється за рахун ок коштів державного бюджету " визначено розрахункову вел ичину 19,91 грн., з 1 вересня 2004 року - 22,30 грн., відповідно до яких п роводився розрахунок пенсії . Відповідно до постанов КМ Ук раїни від 26 липня 1996 року №831,836 до даткова пенсія до пенсії по і нвалідності, призначеної згі дно ст. 54 Закону (від заробітно ї плати в зоні відчуження) обч ислювалася, виходячи з розра хункової величини 16,62 грн., а до пенсії по інвалідності згід но Закону України (Про загаль нообов'язкове державне пенсі йне страхування) та ч.4 ст. 54 (мін імальний розмір) - виходячи з розрахункової величини 19,91 г рн. З 1 січня 2008 року за Законом У країни „Про державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” розрахунок додатко вої пенсії встановлено у від сотках до прожиткового мінім уму визначеного для осіб, які втратили працездатність. Пр и збільшенні прожиткового мі німуму всі додаткові пенсії щоразу перераховувалися. Роз рахунок доплати до пенсії не працюючим пенсіонерам, які п роживають в зоні посиленого радіоекологічного контролю , який передбачений статтею 39 Закону України "Про статус і с оціальний захист громадян, я кі постраждали внаслідок Чор нобильської катастрофи" пров одиться відповідно до постан ови КМ України № 836 від 26 липня 199 6 року в розмірі 5,20 грн.
Відповідно до ч.1 ст. 50 Закону України "Про статус і соціаль ний захист громадян, які пост раждали внаслідок Чорнобиль ської катастрофи" особам, від несеним до категорії 1, які є і нвалідами ІІІ групи, признач ається щомісячна додаткова п енсія за шкоду, заподіяну здо ров'ю, у розмірі 50 процентів мі німальної пенсії за віком.
Згідно з ч. 4 ст. 54 вищевказано го Закону в усіх випадках роз мір пенсій для інвалідів ІІІ групи, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською кат астрофою, не може бути нижчим 6 мінімальних пенсій за віком .
Законом України "Про Держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2007 року № 107-VI п.28 розді лу ІІ вносились зміни в Закон України "Про статус і соціаль ний захист громадян, які пост раждали внаслідок Чорнобиль ської катастрофи", зокрема в с таттю 50 та ч.3 і 4 ст.54, які виклада лись в новій редакції та змін ювали у бік зниження особам, в іднесеним до категорії І, інв алідам ІІІ групи розмір щомі сячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, та н ижній розмір пенсії.
Однак, рішенням Конституці йного суду України № 10-рп/2008 від 22 травня 2008 року положення вка заних статей Закону України "Про державний бюджет Україн и на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих акті в України" від 28 грудня 2007 року № 107-VI визнано неконституційним и.
Постановою КМ України від 28 травня 2008 року № 530 "Про деякі пи тання соціального захисту ок ремих категорій громадян" та кож було знижено розміри пен сій для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чор нобильською катастрофою та р озмір щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну зд оров'ю.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Консти туції України органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни.
Згідно з положеннями ч. 4 ст. 8 ЦПК України у разі невідпові дності правового акта закону України, міжнародному догов ору, згода на обов'язковість я кого надана Верховною Радою України, суд застосовує прав овий акт законодавства, який має вищу юридичну силу.
Отже, за конституційними но рмами, виходячи з пріоритетн ості законів над підзаконним и актами, при визначенні розм іру пенсій позивачу застосув анню підлягають ч.1 ст. 50 та ч. 4 ст . 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Ч орнобильської катастрофи", а не постанови Кабінету Мініс трів України, які істотно зву жують обсяг встановлених зак оном прав позивача.
Також суд не звертає увагу н а посилання відповідача на ч . 5 ст. 54 Закону України "Про стат ус і соціальний захист грома дян, які постраждали внаслід ок Чорнобильської катастроф и", якою передбачено, що порядо к обчислення пенсії по інвал ідності, що настала внаслідо к каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою год увальника внаслідок Чорноби льської катастрофи визначає ться Кабінетом Міністрів Укр аїни, оскільки надання закон одавцем такого права Кабінет у Міністрів України не означ ає, що останній, встановлюючи такий порядок, може допустит и звуження змісту та обсягу п рав позивача, встановлених ц им же Законом. Тобто, Кабінет М іністрів України повинен був встановити зазначений поряд ок, не порушуючи положень цьо го Закону, в тому числі й інших законів, якими встановлено р озміри мінімальної пенсії за віком.
З положень ст.ст.50 та 54 Закону України "Про статус і соціаль ний захист громадян, які пост раждали внаслідок Чорнобиль ської катастрофи" випливає, щ о під час визначення розміру пенсії та щомісячної додатк ової пенсії за шкоду, заподія ну здоров'ю, за основу їх нарах ування береться мінімальна п енсія за віком, яка визначаєт ься лише за правилами, передб аченими ч.1 ст.28 Закону України "Про загальнообов'язкове дер жавне пенсійне страхування", іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей роз мір або встановлював інший р озмір, немає.
При цьому суд не приймає до уваги положення ч.3 ст.28 Закону України "Про загальнообов'яз кове державне пенсійне страх ування", з якої випливає, що мі німальний розмір пенсії за в іком, встановлений абзацом п ершим частини першої цієї ст атті, застосовується виключн о для визначення розмірів пе нсій, призначених згідно з ци м Законом, оскільки наявніст ь такої норми та відсутність іншого мінімального розміру пенсії за віком не є підставо ю для відмови в реалізації по зивачем конституційної гара нтії та права на отримання пе нсії і щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну зд оров'ю, виходячи з розміру мін імальної пенсії за віком, як ц е встановлено статтями 50 та 54 З акону України "Про статус і со ціальний захист громадян, як і постраждали внаслідок Чорн обильської катастрофи".
Також безпідставним є поси лання відповідача на відсутн ість коштів щодо забезпеченн я виплати зазначених пенсій у таких розмірах, оскільки ор гани державної влади не можу ть посилатися на відсутність коштів як на причину невикон ання своїх зобов'язань, які вс тановлені ст.46 Конституції Ук раїни та статтями 50 та 54 Закону України "Про статус і соціаль ний захист громадян, які пост раждали внаслідок Чорнобиль ської катастрофи", щодо визна чення розміру та виплати пен сій.
Відповідно до ч. 3 ст. 67 Закону України "Про статус і соціаль ний захист громадян, які пост раждали внаслідок Чорнобиль ської катастрофи", яка набрал а чинності 31 жовтня 2006 року, у ра зі збільшення розміру прожит кового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, ви значеного Законом, підвищуєт ься розмір пенсії, визначени й відповідно до статті 54 цього Закону, а також розмір додатк ової пенсії за шкоду, заподія ну здоров'ю, особам, віднесени м до 1, 2, 3, 4 категорій, та розмір щ омісячної компенсації сім'ям за втрату годувальника внас лідок Чорнобильської катаст рофи. Перерахунок пенсії зді йснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.
Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'яз кове державне пенсійне страх ування" мінімальний розмір п енсій за віком встановлюєтьс я в розмірі прожиткового мін імуму для осіб, які втратили п рацездатність, визначеного з аконом.
За таких обставин суд вважа є, що позивач з 1 по 31 грудня 2007 ро ку та з 22 травня 2008 року мав прав о на призначення пенсії в роз мірі, не нижчому 6 мінімальних пенсій за віком, та щомісячно ї додаткової пенсії за шкоду , заподіяну здоров'ю, у розмірі 50 процентів мінімальної пенс ії за віком, який відповідає р озміру прожиткового мінімум у для осіб, які втратили праце здатність.
Відповідно до абзацу 4 части ни 1 статті 39 ЗУ України "Про ста тус і соціальний захист гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи", непрацюючим пенсіонерам , які проживають в зоні посиле ного радіоекологічного конт ролю, провадиться доплата до пенсії в розмірі однієї міні мальної заробітної плати.
У 2007 році дія абзацу 4 частини 1 статті 39 ЗУ "Про статус і соці альний захист громадян, які п остраждали внаслідок Чорноб ильської катастрофи" в части ні виплати компенсацій і доп омог у розмірах відповідно д о мінімальної заробітної пла ти, була зупинена, відповідно до Закону України від 19 грудн я 2006 року N 489-V "Про Державний бюдж ет України на 2007 рік".
Однак рішенням Конституці йного Суду України від 09 липня 2007 року N 6-рп/2007 вказані зміни до Закону були визнані неконсти туційними, тобто такими, які н е відповідають Конституції У країни.
У 2008 році частину першу та др угу статті 39 ЗУ "Про статус і со ціальний захист громадян, як і постраждали внаслідок Чорн обильської катастрофи" було замінено однією частиною так ого змісту: "Громадянам, які пр ацюють на територіях радіоак тивного забруднення, провади ться доплата в порядку та роз мірах, встановлених Кабінето м Міністрів України" відпові дно до Закону України "Про Дер жавний бюджет України на 2008 рі к та про внесення змін до деяк их законодавчих актів Україн и" №107-VI від 28 грудня 2007 року.
Однак вищезазначені зміни до Закону також рішенням Кон ституційного Суду України ві д 22 травня 2008 року N 10-рп/2008 були виз нані неконституційними.
Одночасно слід зазначити, щ о з 2004 року розмір мінімальної заробітної плати встановлюв ався Законом України "Про Дер жавний бюджет України" (на від повідний рік). Положення Зако нів України "Про Державний бю джет України" не містить обме жень щодо можливості застосу вання розміру мінімальної за робітної плати з метою реалі зації норми ст. 39 ЗУ "Про статус і соціальний захист громадя н, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
За таких обставин суд вважа є, що позивач з 1 по 31 грудня 2007 ро ку та з 22 травня 2008 року мав прав о на щомісячну грошову допла ту до пенсії в розмірі однієї мінімальної заробітної плат и.
Враховуючи розмір прожитк ового мінімуму для осіб, які в тратили працездатність (з 1 гр удня - 411 грн.), та розмір мінім альної заробітної плати (з 1 гр удня - 460 грн.), що встановлені Законом України "Про Державн ий бюджет України на 2007 рік", по зивачу з 1 по 31 грудня 2007 року пов инно було нараховано 3131,50 грн., щ о складається із суми основн ої пенсії у зазначений періо д (411грн.х6), додаткової пенсій (411 грн.х50) та щомісячної доплати (460грн.).
Таким чином, оскільки позив ачу відповідно до довідки УП ФУ у Бородянському районі № 244 3 від 17 травня 2010 року (а.с.31) з 1 по 31 г рудня 2007 року було нараховано 1718,45 грн., то сума недонарахован ої та несплаченої пенсії у вк азаний період становила 1607,61 гр н. (3131,5грн.-1523,89грн.).
У період з 22 травня 2008 року по 31 березня 2010 року, відповідно д о Законів України «Про Держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» , «Про Державний бюджет Украї ни на 2009 рік», «Про встановленн я прожиткового мінімуму та м інімальної заробітної плати » від 20 жовтня 2009 року та «Про Д ержавний бюджет України на 2010 рік» прожитковий мінімум дл я осіб, які втратили працезда тність, становив: з 22 травня 2008 р оку - 481 грн., з 1 липня 2008 року - 482 грн., з 1 жовтня 2008 року - 498 грн., з 1 листопада 2009 року - 573 грн. Р озмір мінімальної заробітно ї плати становив: з 22 травня 2008 р оку - 525 грн., з 1 жовтня 2008 року - 545 грн., з 1 грудня 2008 року - 605 грн. , з 1 квітня 2009 року - 625 грн., з 1 лип ня 2009 року - 630 грн., з 1 жовтня 2009 р оку - 650 грн., з 1 листопада 2009 рок у - 744 грн. з 1 січня 2010 року 695 грн.
Тому, позивачу з 22 травня 2008 ро ку по 31 грудня 2009 року повинно б уло нараховано 90905,9 грн., що скла дається із суми основних пен сії у зазначений період (з 22 по 31 травня 2008 року - 481грн./31х10дн.х6, червень - 481грн.х6, липень-вере сень 2008 року - 482грн.х6х3міс., жов тень 2008 року - жовтень 2009 року - 498грн.х6х13міс., листопад-груден ь 2009 року - 573грн.х6х2міс., січень -березень 2010 року - 695грн.х6х3міс .), із суми додаткових пенсій (481 грн./31х10х50%, 481грн.х50%, 482грн.х50%х3міс., 4 98грн.х50%х13міс., 573грн.х50х2міс., 695грн .х50%х3міс.) та суми щомісячних до плат (525грн./31х10дн., 525грн.х4міс., 545 гр н.х2 міс., 605грн.х4міс., 625грн.х3міс., 63 0грн.х3міс., 650 грн., 744грн.х2міс., 869гр н.х3 міс.)
Таким чином, оскільки позив ачу, відповідно до довідоки У ПФУ у Бородянському районі № 2443 від 17 травня 2010 року (а.с.31) з 22 тр авня 2008 року по 31 грудня 2009 року б уло нараховано 35882,85 грн., то сума недонарахованої та несплаче ної пенсії у вказаний період становила 55023,06 грн. (90905,9грн.-35882,85грн .).
Враховуючи викладене, суд в важає за необхідне, частково задовольняючи позовні вимог и, зобов'язати управління Пен сійного фонду України у Боро дянському районі провести пе рерахунок пенсії позивачу, н арахувавши з 1 по 31 грудня 2007 рок у та з 22 травня 2008 року основну д ержавну пенсію в розмірі шес ти мінімальних пенсій за вік ом, щомісячну додаткову пенс ію за шкоду, заподіяну здоров 'ю - у розмірі 50 процентів мін імальної пенсії за віком, вих одячи зі встановленого розмі ру мінімальної пенсії за вік ом, який відповідає розміру п рожиткового мінімуму для осі б, які втратили працездатніс ть, та нарахувавши з 1 по 31 грудн я 2007 року та з 22 травня 2008 року, що місячну грошову доплату до п енсії в розмірі однієї мінім альної заробітної плати.
Також суд вважає за необхід не стягнути з управління Пен сійного фонду України у Боро дянському районі Київської о бласті на користь позивача н едонараховані та невиплачен і суми пенсії з 1 грудня 2007 року в сумі 56630,67 грн. (55023,06грн.+1607,61грн.).
В іншій частині позову необ хідно відмовити.
Керуючись ст.ст. 10, 11, 209, 174, 212-215, 218 ЦП К України, ст. 257, 267 ЦК України, ст .ст. 39, 50, 54 Закону України "Про ста тус і соціальний захист гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи", ст. 28 Закону України "Про за гальнообов' язкове державн е пенсійне страхування", Зако нами України "Про державний б юджет України на 2007 рік", "Про де ржавний бюджет України на 2008 р ік та про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни", "Про державний бюджет Укра їни на 2009 рік", "Про державний бю джет України на 2010 рік" та Закон ом України "Про встановлення прожиткового мінімуму та мі німальної заробітної плати" від 20 жовтня 2009 року , суд
в и р і ш и в :
Позов ОСОБА_1 до Управ ління пенсійного фонду Украї ни у Бородянському районі Ки ївської області про стягненн я заборгованості по пенсії з адовольнити частково.
Зобов'язати Управління пен сійного фонду України у Боро дянському районі Київської о бласті провести перерахунок пенсії ОСОБА_1, нарахував ши з 1 по 31 грудня 2007 року та з 22 тр авня 2008 року основну державну пенсію в розмірі шести мінім альних пенсій за віком, щоміс ячну додаткову пенсію за шко ду, заподіяну здоров'ю - у роз мірі 50 процентів мінімальної пенсії за віком, виходячи зі в становленого розміру мініма льної пенсії за віком, який ві дповідає розміру прожитково го мінімуму для осіб, які втра тили працездатність, та нара хувавши з 1 по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року щомісячну гр ошову доплату до пенсії в роз мірі однієї мінімальної заро бітної плати.
Стягнути з Управління пенс ійного фонду України у Бород янському районі Київської об ласті на користь ОСОБА_1 н едонараховані та невиплачен і суми пенсії з 1 грудня 2007 року по 31 березня 2010 року в сумі 56630 (п'я тдесят шість тисяч шістсот т ридцять) гривень 67 копійок.
В іншій частині позову від мовити.
Заяву про апеляційне оскар ження рішення суду може бути подано протягом десяти днів з дня його проголошення. Апел яційна скарга на рішення суд у подається протягом двадцят и днів після подання заяви пр о апеляційне оскарження до А пеляційного суду Київської о бласті через Бородянський ра йонний суд Київської області .
Головуючий-суд дя Д. Унятицький
Суд | Бородянський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 19.05.2010 |
Оприлюднено | 28.01.2011 |
Номер документу | 10181578 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Попільнянський районний суд Житомирської області
Рудник Микола Іванович
Цивільне
Покровський районний суд Дніпропетровської області
Єланський Олег Геннадійович
Цивільне
Ізмаїльський міськрайонний суд Одеської області
Жигулін Сергій Миколайович
Цивільне
Бородянський районний суд Київської області
Унятицький Дмитро Євгенович
Цивільне
Ленінський районний суд Автономної Республіки Крим
Кондрак Наталя Йосифівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні