ГОСПОДАР СЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Д онецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
05.07.10 р. Справа № 41/117
Суддя господарського суд у Донецької області Гончаров С.А.
при секретарі судового зас ідання Прудніковій Н.В.
розглянув у відкритому суд овому засіданні господарськ ого суду справу
за позовом: Прокурора Микит івського району м. Горлівки в інтересах держави в особі Го рлівської міської ради, м. Гор лівка
до відповідача: Фізичної ос оби - підприємця ОСОБА_1, м. Горлівка
про стягнення шкоди, заподі яної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки (у межах населеного пункту) пі д розміщення огорожі для буд івельного майданчика площею 0,0500 га у розмірі 4846,65 грн.
При участі представників :
від позивача: Кружилін І.М . - довіреність від 29.06.2010 року № 1-2906
від відповідача: не з' явил ись
в засіданні брали участь: пр окурор Пономарьов А.О. - посв ідчення № 2644
СУТЬ СПОРУ:
Прокурор Микитівського ра йону м. Горлівки в інтересах д ержави в особі Горлівської м іської ради звернувся до гос подарського суду Донецької о бласті з позовом до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_ 1 про стягнення шкоди, запод іяної внаслідок самовільног о зайняття земельної ділянки (у межах населеного пункту) пі д розміщення огорожі для буд івельного майданчика площею 0,0500 га у розмірі 4846,65 грн.
В обґрунтування позовних в имог прокурор посилався на т е, що відповідачем самовільн о займалась та використовува лась земельна ділянка площею 0,0500 га під розміщення огорожі для будівельного майданчика , по вул. Жукова, 12а в Микитівськ ому районі м. Горлівки, без пра вовстановлюючих документів на неї, що є порушенням ст.ст. 12 5, 126 Земельного кодексу Україн и та чим заподіяно шкоду в роз мірі 4846,65 грн., яка розрахована в ідповідно до Методики ви значення розміру шкоди, запо діяної внаслідок самовільно го зайняття земельних діляно к, використання земельних ді лянок не за цільовим признач енням, зняття ґрунтового пок риву (родючого шару ґрунту) бе з спеціального дозволу, затв ердженого постановою КМУ від 25.07.2007 року № 963.
Відповідач відзиву на позо вну заяву не подав, вимоги суд у не виконав. Враховуючи, що на явних в матеріалах справи до кументів та пояснень достатн ьо для прийняття рішення, суд вважає за можливе відповідн о до ст.75 ГПК України вирішити спір по суті.
Розглянувши матеріали спр ави, вислухавши пояснення пр едставників сторін, суд ВСТА НОВИВ:
08.12.2008 року Управлінням житло во-комунального господарств а Горлівської міської ради в ідповідачу надано дозвіл № 213 на проведення земельних робі т для встановлення тимчасово ї огорожі та у зв' язку з буді вництвом прибудови до магази ну у м. Горлівка по вул. Жукова , 12а. Термін дії дозволу: від 10.12.200 8 року по 15.02.2009 року.
Головним державним інспек тором сектору Державної інсп екції з контролю за використ анням та охороною земель упр авління Держкомзему у м. Горл івка Донецької області 26.03.2010 ро ку проведено позапланову пер евірку відповідача відповід но до вимог статей 6, 10 Закону Ук раїни „Про державний контрол ь за використанням та охорон ою земель” з питання дотрима ння вимог земельного законод авства, результати якої викл адені в акті перевірки від 26.03.2 010 року.
Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксован о, зокрема, що на час перевірки 26.03.2010 року відповідачем самові льно зайнята земельна ділянк а площею 0,0500 га під розміщення огорожі до будівельного май данчика магазина „Карина” по вул. Жукова, 12а у Микитівськом у районі м. Горлівка із земель житлової та громадської заб удови, наведена земельна діл янка використовується без на лежно оформлених документів та їх реєстрації, що є порушен ням ст.ст. 125, 126 Земельного кодек су України.
Також, згідно акту обстежен ня земельної ділянки від 26.03.2010 р оку № 26/03-10, головним державним і нспектором сектору Державно ї інспекції з контролю за вик ористанням та охороною земел ь управління Держкомзему у м . Горлівка, відповідачем само вільно зайнята земельна діля нка площею 0,0500 га під розміщенн я огорожі до будівельного ма йданчика магазина „Карина” п о вул. Жукова, 12а у Микитівсько му районі м. Горлівка.
За результатами перевірки управлінням Держкомзему у м . Горлівка Донецької області відповідачу 26.03.2010 року видано п рипис № 000004, яким приписано усу нути порушення земельного за конодавства, а саме, звільнит и самовільно зайняту земельн у ділянку від огорожі.
Одночасно 26.03.2010 року головним державним інспектором секто ру Державної інспекції з кон тролю за використанням та ох ороною земель управління Дер жкомзему у м. Горлівка складе но протокол № 000158 про адміністр ативне правопорушення, вчине не відповідачем та передбаче не ст. 531, 533 Кодексу України про а дміністративні правопоруше ння та ст. 211 Земельного кодекс у України.
Постановою головного держ авного інспектора сектору Де ржавної інспекції з контролю за використанням та охороно ю земель управління Держкомз ему у м. Горлівка про накладен ня адміністративного стягне ння від 02.04.2010 року № 10 відповідач а визнано винним у скоєнні ад міністративного правопоруш ення, відповідальність за як е передбачена ст. 531, 533 Кодексу У країни про адміністративні п равопорушення.
13.05.2010 року головним державним інспектором сектору Державн ої інспекції з контролю за ви користанням та охороною земе ль управління Держкомзему у м. Горлівка здійснено повтор ну перевірку відповідача з п итання дотримання вимог земе льного законодавства, якою в становлено, що на час перевір ки відповідачем виконано вим оги припису від 26.03.2010 року № 000004 що до звільнення самовільно зай нятої земельної ділянки площ ею 0,0500 га, яка використовувалас ь під будівельний майданчик (який був огороджений) до крам ниці „Карина” по вул. Жукова у Микитівському районі м. Горл івка.
Відповідно Методики визн ачення розміру шкоди, заподі яної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (р одючого шару ґрунту) без спец іального дозволу, затверджен ої постановою Кабінету Мініс трів України від 25.07.2007 року № 963, г оловним державним інспектор ом сектору Державної інспекц ії з контролю за використанн ям та охороною земель управл іння Держкомзему у м. Горлівк а було здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної вн аслідок самовільного зайнят тя відповідачем земельної ді лянки площею 0,0500 га під розміще ння огорожі для будівельного майданчика в Микитівському районі м. Горлівка по вул. Жуко ва, 12а, відповідно до якого заг альний розмір заподіяної шко ди склав 4846,65 грн.
Господарський суд вважає в имоги позивача обґрунтовани ми та такими, що підлягають за доволенню з огляду на наступ не.
Основним законом, яким регу люються земельні відносини, є Конституція України. Крім ц ього, земельні відносини рег улюються іншими, прийнятими відповідно до Конституції за конами і підзаконними актами , а саме законами України "Про землеустрій", "Про державний к онтроль за використанням та охороною земель", "Про місцеве самоврядування" та іншими за конами, також Земельним коде ксом України, прийнятим Верх овною Радою України 25.10.2001 року, який набув чинності з 01.01.2002 року .
Відповідно до частини пе ршої статті 13 Конституції Укр аїни земля є об'єктом права вл асності Українського народу , від імені якого це право здій снюють органи державної влад и і органи місцевого самовря дування в межах, визначених ц ією Конституцією, іншими зак онодавчими актами України.
Статтею 2 Земельного Кодекс у України передбачено, що зем ельні відносини - це суспіл ьні відносини щодо володіння , користування і розпоряджен ня землею. Суб'єктами земельн их відносин є громадяни, юрид ичні особи, органи місцевого самоврядування та органи де ржавної влади.
Завданням земельного зако нодавства є регулювання земе льних відносин з метою забез печення права на землю грома дян, юридичних осіб, територі альних громад та держави, рац іонального використання та о хорони земель.
Стаття 12 Земельного кодексу України встановлює повноваж ення сільських, селищних, міс ьких рад у галузі земельних в ідносин. Зокрема, до їх повнов ажень належить: розпорядженн я землями територіальних гро мад; надання земельних ділян ок у користування із земель к омунальної власності відпов ідно до цього Кодексу; органі зація землеустрою; здійсненн я контролю за використанням та охороною земель комунальн ої власності; додержання зем ельного та екологічного зако нодавства.
Підстави набуття права на з емлю передбачені статтею 116 Зе мельного кодексу України. У ц ій статті врегульовані відно сини щодо набуття громадянам и та юридичними особами прав а власності та права користу вання земельними ділянками і з земель державної або комун альної власності. Підставою набуття права на землю у таки х випадках є рішення органів виконавчої влади або органі в місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визнач ених цим Кодексом або за ре зультатами аукціону.
На підставі рішень сільськ их, селищних, міських рад, а в о кремих випадках - районних і обласних рад, земельні ділян ки передаються у власність г ромадян і юридичних осіб із з емель комунальної власності шляхом відведення їх в натур і (на місцевості) та оформленн я відповідних правовстановл юючих документів.
Порядок надання у постійне користування земельних діля нок встановлений статтею 123 Зе мельного кодексу України. Та к, згідно ч. 1 цієї статті надан ня земельних ділянок держа вної або комунальної власн ості у користування здійсню ється на підставі рішень орг анів виконавчої влади або ор ганів місцевого самоврядува ння. Рішення зазначених орга нів приймається на підставі проектів землеустрою щодо в ідведення земельних ділянок у разі зміни цільового призн ачення земельних ділянок; на дання в користування земел ьних ділянок, межі яких не в становлені в натурі (на місце вості).
Надання у користування з емельної ділянки, межі як ої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її ці льового призначення, здійсн юється на підставі технічної документації із землеустро ю щодо складання документ а, що посвідчує право корис тування земельною ділянкою.
Відповідно ст. 123 Земельно го кодексу України особа, зац ікавлена в одержанні у корис тування земельної ділянки і з земель державної або комун альної власності за проектом її відведення, звертається з клопотанням про вибір місця розташування земельно ї ділянки до відповідної сіл ьської, селищної, міської, рай онної, обласної ради, Кабінет у Міністрів України, Ради мін істрів Автономної Республ іки Крим, місцевої держав ної адміністрації.
Умови і строки розроблення проектів відведення земельн их ділянок визначаються дого вором , укладеним замовником з виконавцем цих робіт відп овідно до типового договору .
Розроблений проект від ведення земельної ділянк и погоджується з територіаль ним органом виконавчої влад и з питань земельних ресур сів, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, п риродоохоронним і санітарн о-епідеміологічним органам и, а також з відповідним т ериторіальним органом викон авчої влади з питань лісов ого або водного господарств а (у разі вилучення (викупу), на дання, зміни цільового приз начення земельних ділянок лісогосподарського призна чення чи водного фонду). Погод жений проект відведення зе мельної ділянки після одерж ання позитивного висновку де ржавної землевпорядної експ ертизи у випадках, передбач ених законом, подається разо м з клопотанням про надання земельної ділянки до ві дповідної державної адміні страції, Ради міністрів Авт ономної Республіки Крим аб о сільської, селищної, міськ ої, районної, обласної ради , які розглядають його в міс ячний строк і в межах своїх п овноважень, визначених цим К одексом, приймають рішення п ро надання земельної ділянк и у користування.
Рішенням про надання земел ьної ділянки у користування за проектом її відведення зд ійснюється: затвердження про екту відведення земельної ді лянки; вилучення (викуп) земе льних ділянок у землекори стувачів (землевласників) і з затвердженням умов вилу чення (викупу) земельних діля нок (у разі необхідності); нада ння земельної ділянки особі у користування з визначення м категорії земель та її вико ристання і затвердженням умо в надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо від шкодування втрат сільськог осподарського та лісогос подарського виробництва, в становлення обґрунтованих г раничних термінів забудови земельної ділянки.
Згідно статті 125 Земельного кодексу України право власн ості та право постійного кор истування на земельну ділянк у виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує прав о власності чи право постійн ого користування земельною д ілянкою, та його державної ре єстрації. Лише така реєстрац ія надає документам легітимн ості.
Право на оренду земельної д ілянки виникає після укладен ня договору оренди і його дер жавної реєстрації.
Приступати до використанн я земельної ділянки до встан овлення її меж у натурі (на міс цевості), одержання документ а, що посвідчує право на неї, т а державної реєстрації забор оняється (п. 3 ст. 125 Земельного кодексу України).
Відповідно до ст. 126 Земель ного кодексу України право в ласності на земельну ділянку і право постійного користув ання земельною ділянкою посв ідчується державними актами . Форми державних актів затве рджуються Кабінетом Міністр ів України.
Право оренди землі офор мляється договором, який р еєструється відповідно до за кону.
Визначення терміну „самов ільне зайняття земельних діл янок” наведене в ст. 1 Закону У країни „Про державний контро ль за використанням та охоро ною земель”. За приписами ціє ї статті, самовільне зайнятт я земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичн е використання земельної діл янки за відсутності відповід ного рішення органу виконавч ої влади чи органу місцевого самоврядування про її перед ачу у власність або надання у користування (оренду) або за в ідсутності вчиненого правоч ину щодо такої земельної діл янки, за винятком дій, які відп овідно до закону є правомірн ими.
Виходячи з матеріалів спра ви, рішення позивача про пере дачу відповідачу у власність спірної земельної ділянки а бо надання її у користування (оренду), відсутнє, в матеріал ах справи відсутні вчинені в ідповідачем правочини щодо с пірної земельної ділянки.
Відповідно до ст. 33 Господ арського процесуального код ексу України кожна сторона п овинна довести ті обставини справи, на які вона посилаєть ся, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Судом встановлено, що спірн а земельна ділянка використо вувалась відповідачем самов ільно, з порушенням земельно го законодавства, що підтвер джується матеріалами справи , зокрема, актом перевірки дот римання вимог земельного зак онодавства від 26.03.2010 року та акт ом обстеження земельної діля нки від 26.03.2010 року № 26/03-10.
Тобто, матеріалами справи п ідтверджується, що відповіда чем самовільно використовув алась земельна ділянка площ ею 0,0500 га під розміщення огорож і для будівельного майданчик а в Микитівському районі м. Го рлівка по вул. Жукова, 12а, що не спирається на закон і відбув ається з порушенням визначен ого порядку надання земельни х ділянок, що здійснюється бе з наявності відповідного ріш ення та/або вчинення правочи ну щодо спірної земельної ді лянки.
Відповідно Методики визн ачення розміру шкоди, заподі яної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (р одючого шару ґрунту) без спец іального дозволу, затверджен ої постановою Кабінету Мініс трів України від 25.07.2007 року № 963, г оловним державним інспектор ом сектору Державної інспекц ії з контролю за використанн ям та охороною земель управл іння Держкомзему у м. Горлівк а було здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної вн аслідок самовільного зайнят тя відповідачем земельної ді лянки площею 0,0500 га під розміще ння огорожі для будівельного майданчика в Микитівському районі м. Горлівка по вул. Жуко ва, 12а, відповідно до якого заг альний розмір заподіяної шко ди склав 4846,65 грн.
Відповідно до вимог ст. 2 З акону України “Про плату за з емлю” використання землі в У країні є платним.
Згідно статті 5 цього ж зако ну об'єктом плати за землю є зе мельна ділянка, а також земел ьна частка (пай), яка перебуває у власності або користуванн і, у тому числі на умовах оренд и. Суб'єктом плати за землю (пл атником) є власник земельної ділянки, земельної частки (па ю) і землекористувач, у тому чи слі орендар.
Ст. 156 Земельного кодексу Укр аїни власникам землі та земл екористувачам відшкодовуют ься збитки, заподіяні внаслі док, зокрема, неодержання дох одів за час тимчасового неви користання земельної ділянк и.
Відповідно до ст. 22 Цивіль ного кодексу України збиткам и вважаються доходи, які особ а могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її п раво не було порушене (упущен а угода). Пунктом 16 Пленуму Вер ховного Суду України № 7 від 16.04 .2004 року передбачено, що недоот римані суми вважаються шкодо ю і підлягають стягненню на к ористь власника, права якого порушено.
Отже, протиправними діями в ідповідача, які полягають у н езаконному, самовільному вик ористанні земельної ділянки , порушено право власності те риторіальної громади міста Г орлівка і, відповідно, завдан о шкоду в сумі 4846,65 грн.
Частиною 1 статті 1166 Цивільно го кодексу України встановле но, що майнова шкода, завдана м айну юридичної особи, відшко довується в повному обсязі о собою яка її завдала.
Таким чином, суд вважає поз овні вимоги обґрунтованими т а такими, що підлягають задов оленню.
Судові витрати згідно ст. 49 Г осподарського процесуально го кодексу України суд покла дає на відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст. 13 Конституції У країни, ст.ст. 2, 12, 116, 123, 125, 126, 156, 212 Земел ьного кодексу України, ст. 16 За кону України „Про оренду зем лі”, ст. 1 Закону України „Про д ержавний контроль за викорис танням та охороною земель”, с т. 2, 5 Закону України “Про плат у за землю”, ст. 22, 1166 Цивільного кодексу України, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 4 3, 49, 82-85 Господарського процесуа льного кодексу України суд, -
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги Прокурора М икитівського району м. Горлі вки в інтересах держави в осо бі Горлівської міської ради до Фізичної особи - підприє мця ОСОБА_1 про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земел ьної ділянки (у межах населен ого пункту) під розміщення ог орожі для будівельного майда нчика площею 0,0500 га у розмірі 4846 ,65 грн. - задовольнити.
Стягнути з Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (АДРЕ СА_1, ІПН НОМЕР_1) на корист ь Горлівської міської ради (846 46, м. Горлівка, пр. Перемоги, 67, ЄД РПОУ 24062100) шкоду, заподіяну внас лідок самовільного зайняття земельної ділянки (у межах на селеного пункту) під розміще ння огорожі для будівельного майданчика площею 0,0500 га, у роз мірі 4846,65 грн.
Стягнути з Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (АДРЕ СА_1, ІПН НОМЕР_1) на корист ь Державного бюджету України державне мито в розмірі 102,00 грн.
Стягнути з Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (АДРЕ СА_1, ІПН НОМЕР_1) на корист ь Державного бюджету України (р/р 31210264700006 у ГУ ДКУ у Донецькій о бласті, МФО 834016, ЄДРПОУ 34687001, Отрим увач : УДК у Київському районі м. Донецька, код бюджетної кла сифікації 22050003) витрати з інфор маційно-технічного забезпеч ення розгляду справ у судах в розмірі 236,00 грн.
Суддя Гончаров С.А.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 05.07.2010 |
Оприлюднено | 13.09.2010 |
Номер документу | 10302458 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Гончаров С.А.
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Орєшкіна Еліна Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні