Рішення
від 21.02.2022 по справі 335/13403/21
ОРДЖОНІКІДЗЕВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЗАПОРІЖЖЯ

1Справа № 335/13403/21 2/335/641/2022

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 лютого 2022 року Орджонікідзевський районний суд м.Запоріжжя у складі головуючого судді СоболєвоїІ.П., розглянувши в порядку спрощеного провадження за наявними у справі матеріалами цивільної справи за позовною заявою ОСОБА_1 до Запорізької міської ради про відшкодування матеріальної шкоди,

ВСТАНОВИВ:

21.12.2021 до суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Запорізької міської ради про відшкодування матеріальної шкоди розміром 68928,12грн. з підстав падіння гілки дерева та пошкодження транспортного засобу, що належить позивачу.

Позовні вимоги мотивовано тим, що 17.10.2021 приблизно о 06-21 на припаркований у дворі будинку АДРЕСА_1 автомобіль MAZDA3, реєстраційний номер НОМЕР_1 , який належить позивачу впала гілка дерева, розташованого на прибудинковій території цього будинку, внаслідок чого транспортний засіб зазнав механічних пошкоджень. Зазначена подія зафіксована працівниками Відділу поліції № 1 Запорізького РУП ГУПН в Запорізькій області. За інформацією з публічної кадастрової карти земельна ділянка по АДРЕСА_1 у власності та користуванні юридичних чи фі пічних осіб не перебуває. За даними Управління з питань земельних відносин Запорізької міської ради договори оренди щодо вказаної земельної ділянки також не укладались. За інформацією ОСББ «Гагаріна 2» прибудинкова територія та зелені насадження на баланс ОСББ не передавались. На адвокатський запит до Запорізької міської ради та виконавчого комітету ради інформацію щодо балансоутримувача прибудинкової території та зелених насаджень по АДРЕСА_1 не надано. За даними Запорізького обласного центру з гідрометеорології небезпечні метеорологічні явища на території м. Запоріжжя 17.10.2021 не спостерігалися.

Посилаючись на положення Закону України «Про благоустрій населених пунктів», Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, позивач зазначає, що оскільки дерево розташовано на землі комунальної власності, то слідкувати за станом зелених насаджень, бути відповідальними за збереження і належним їх доглядом, та відповідно обов`язок по відшкодуванню заподіяної шкоди покладається на відповідача.

Відповідно до висновку експертного транспортно-товарознавчого дослідження по визначенню вартості збитку, завданого власнику КТЗ № 72 віл 03.11.2021, виконаного ФОП ОСОБА_2 , вартість завданого позивачу матеріального збитку складає 65428,12грн. Крім того, позивачем понесено витрати на проведення експертного транспортно-товарознавчого дослідження у розмірі 3500,00 грн. Разом із тим, 12.11.2021 позивачем направлено вимогу до Запорізької міської ради про відшкодування завданої шкоди (вручена 15.11.2021), яка залишена без відповіді.

Ухвалою суду від 21.12.2021 відкрито провадження в справі та призначено її розгляд в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін, встановлено відповідачеві строк для подання відзиву на позовну заяву 15 днів з дня вручення ухвали. Перше судове засідання вирішено провести 10.02.2022 Копію ухвали, разом із позовною заявою з додатками було направлено відповідачу рекомендованим листом із повідомленням, яка вручена відповідачу 30.12.2021.

Відповідач не скористався своїм правом щодо подання відзиву на позов.

09.02.2022 до суду від представника відповідача надійшло клопотання (без вихідного номеру та дати) про залучення співвідповідача, витребування доказів та відкладення попереднього розгляду цивільної справи.

Ухвалою суду від 10.02.2022 було відмовлено в задоволенні клопотання відповідача про залучення в якості співвідповідача по справі ОСББ«Гагаріна2», оскільки відповідно до положень ст.51 ЦПК України, з таким клопотанням має право звернутись лише позивач по справі. В іншій частині клопотання подане з порушенням строків визначених ч.3 ст.83, ч.7 ст.279 ЦПК України, не відповідало вимогам визначеним ст.51, ч.2 ст.84 ЦПК України, тому судом визнано необґрунтованим.

Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши повно, всебічно та об`єктивно усі обставини справи, оцінивши за своїм внутрішнім переконанням надані позивачем докази з точки зору їх належності, допустимості, достовірності, достатності і взаємозв`язку, суд приходить до наступних висновків.

Згідно з ст.4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до вимог ст.5 ЦПК України здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Відповідно до ст.13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у цивільних справах не є обов`язком суду.

Відповідно до ст.12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Згідно із практикою ЄСПЛ змагальність судочинства засновується на диференціації процесуальних функцій і, відповідно, правомочностей головних суб`єктів процесуальної діяльності цивільного судочинства - суду та сторін (позивача та відповідача). Диференціація процесуальних функцій об`єктивно приводить до того, що принцип змагальності відбиває властивості цивільного судочинства у площині лише прав та обов`язків сторін. Це дає можливість констатувати, що принцип змагальності у такому розумінні урівноважується з принципом диспозитивності та, що необхідно особливо підкреслити, із принципом незалежності суду. Він знівельовує можливість суду втручатися у взаємовідносини сторін завдяки збору доказів самим судом. У процесі, побудованому за принципом змагальності, збір і підготовка усього фактичного матеріалу для вирішення спору між сторонами покладається законом на сторони. Суд тільки оцінює надані сторонам матеріали, але сам жодних фактичних матеріалів і доказів не збирає.

Згідно ст.263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним та обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права з дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені у судовому засіданні. Згідно із ст. 76, 77, 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, що не стосуються предмета доказування. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

У відповідності до положень статті 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (Проніна проти України, №63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).

Крім того, згідно ч.1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (ратифіковано Україною 17.07.1997 року, набула чинності для України 11.09.1997 року) та правових позицій, викладених в рішенні Європейського Суду з прав людини по справі «Бендерський проти України (заява № 22750/02 параграф 42) - відповідно до практики, яка відображає принцип здійснення правосуддя, судові рішення мають в достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватись в світлині обставин кожної справи. Право може вважатися ефективним, тільки якщо зауваження сторін насправді «заслухані», тобто належним чином вивчені судом.

За вимогами ст. 264 ЦПК України під час ухвалення рішення суд встановлює такі питання: чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення та якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи та докази на їх підтвердження; які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин; яка правова норма підлягає застосуванню для цих правовідносин.

Судом встановлено, що позивачеві ОСОБА_1 на праві власності належить автомобіль марки MAZDA, модель 3, реєстраційний номер НОМЕР_1 , 2013 року випуску, що підтверджено свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 .

17.10.2021 зазначений автомобіль був припаркований біля будинку АДРЕСА_1 , на зеленій зоні, де його було пошкоджено внаслідок падіння гілки дерева.

Позивач за фактом заподіяння шкоди звернувся із заявою до Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області. Звернення ОСОБА_1 зареєстроване у ЄО№30781 від 17.10.2021, протоколі прийняття заяви про вчинене кримінальне правопорушення від 17.10.2021.

19.10.2021 адвокатом Куцигіним Іллею Вікторовичем направлено адвокатський запит до Запорізької міської ради з проханням надати інформацію щодо:

- належності земельної ділянки по АДРЕСА_1 до власності територіальної громади м.Запоріжжя (комунальної власності м.Запоріжжя);

- балансоутримувача прибудинкової території житлового багатоквартирного будинку по АДРЕСА_1 та зелених насаджень (дерев), розташованих на такій прибудинковій території.

Аналогічний адвокатський запит направлений ОСОБА_3 і до Виконавчого комітету Запорізької міської ради та ОСББ«Гагаріна2».

21.10.2021 ОСББ«Гагаріна 2» надано відповідь на адвокатський запит, якою повідомлено, що на балансі ОСББ«Гагаріна2» не перебуває прибудинкова територія житлового багатоповерхового будинку по АДРЕСА_1 та зелені насадження (дерева).

22.10.2021 Управлінням з питань земельних відносин Запорізької міської ради надано відповідь на адвокатський запит, що з 2013 року в Україні для загального користування, був відкритий повний доступ до національної кадастрової системи. Пошук земельної ділянки можливо здійснювати за її кадастровим номером або обрав необхідну область, район та населений пункт: https://map.land.gov.ua/kadastrova-karta. Також у відповіді повідомлено, що Управління створене у 2011 році, з цього часу наявна інформація про договори оренди землі. Згідно наявної в управлінні інформаційної бази (договорів оренди, укладених з Запорізькою міською радою), за адресою: вул.Гагаріна, буд.2, м.Запоріжжя договори оренди землі не значиться.

23.10.2021 Департаментом з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради надано відповідь на адвокатський запит, що Департамент не розпорядником інформації про належність до власності територіальної громади м.Запоріжжя земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , а також про балансоутримувача прибудинкової території житлового будинку за вказаною адресою і зелених насаджень (дерев), розташованих на прибудинкові території.

Відповідно до висновку експертного транспортно-товарознавчого дослідження по визначенню вартості збитку, завданого власнику КТЗ № 72 від 03.11.2021, виконаного ФОП ОСОБА_2 у результаті пошкодження автомобіля марки MAZDA3 реєстраційний номер НОМЕР_1 , у результаті падіння дерева 17.10.2021, складає 65428,12 грн.

Витрати ОСОБА_1 на проведення експертного транспортно-товарознавчого дослідження ФОП ОСОБА_2 склали 3500,00грн., що підтверджується рахунком №500 від 28.10.2021 і квитанцією №45ХК-СХАТ-0С74-НКЕ5 від 28.10.2021р.

Згідно з листом Запорізького обласного центру з гідро метрології від 19.10.2021. вих.№999001-1918/999-03, за даними спостережень відділу гідрології ЗапорізькогоЦГМ, 17 жовтня 2021 року небезпечні та стихійні метеорологічні явища не зареєстровані, максимальна за добу швидкість вітру дорівнювала 6м/с.

Під час розгляду справи а саме з роздруківки з публічної кадастрової карти встановлено, що земельна ділянка прибудинкової території багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_1 , не перебуває у власності фізичної або юридичної особи.

При цьому доказів, що ця прибудинкова територія та об`єкти благоустрою зокрема дерево, з якого впала гілка перебувають на балансовому обліку будь-якої організації відповідачем не надано.

Житловий будинок АДРЕСА_1 перебував у господарському віданні комунального підприємства «Наше місто» Запорізької міської ради згідно з рішенням виконавчого комітету міської ради від 26.08.2016 № 494 «Про вилучення об`єктів житлового та нежитлового фонду, об`єктів благоустрою та обладнання з господарського відання міського комунального підприємства «Основаніє» та передачу в господарське відання комунальному підприємству «Наше місто» та затвердження актів приймання-передачі». Проте, відповідно до додатків рішення в господарське відання комунального підприємства «Наше місто» було передано лише об`єкти житлового та нежитлового фонду, тобто будинок Гагаріна, 2 за інвентарним номером 0109/ВР_1, внутрішньо квартальні дороги інвентарний номер 22222222/ВР_1 та вузол обліку холодної води - інвентарний номер1443/ВР_1.

На підставі рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради від 01.09.2017 № 520 «Про визначення управителів багатоквартирних будинків міста Запоріжжя», з 01.11.2017 житловий будинок АДРЕСА_1 , передано в управління Комунального підприємства «Запоріжремсервіс» Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 22144952 в порядку, передбаченому Правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затвердженими Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13.

12.11.2021 в досудовому порядку позивач звертався з вимогою про відшкодування матеріальних збитків в розмірі 65428,12грн. до Запорізької міської ради. Претензія отримана адресатом 15.11.2021, проте матеріали справи не містять відповіді на неї.

Станом до теперішнього часу, позивачеві матеріальні збитки не відшкодовані, внаслідок чого права позивача на відшкодування спричинених йому матеріальних збитків, завданих падінням дерева на автомобіль є порушеними та підлягають захисту у судовому порядку.

У частинах першій, другій статті 22 ЦК України визначено, що особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками, зокрема, є втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки)

Відповідно до частини першої статті 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Статтею 42 Земельного кодексу України визначено, що земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні жилі будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території державної або комунальної власності, надаються в постійне користування підприємствам, установам і організаціям, які здійснюють управління цими будинками.

Відповідно до ст. 322 ЦК України власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст.373 ЦК України право власності на земельну ділянку поширюється на поверхневий (ґрунтовий) шар у межах цієї ділянки, на водні об`єкти, ліси, багаторічні насадження, які на ній знаходяться, а також на простір, що є над і під поверхнею ділянки, висотою та глибиною, які необхідні для зведення житлових, виробничих та інших будівель і споруд.

Пунктом 5 ч. 2 ст.10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» передбачено, що до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо.

Згідно з п. 9 ст. 10 Закону «Про благоустрій населених пунктів» до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить здійснення контролю за станом благоустрою та утриманням територій, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, їх озелененням, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо.

У відповідності до ст. 12 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.

Пунктом 4 ч. 1 ст. 13 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» визначено, що до об`єктів благоустрою населених пунктів належать території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.

Згідно з ч. 2 ст. 15 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», балансоутримувач забезпечує належне утримання та своєчасний ремонт об`єкта благоустрою власними силами або може на конкурсних основах залучати для цього інші підприємства.

Згідно з п. 7 ч. 1 ст. 17 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», громадяни у сфері благоустрою населених пунктів мають право звертатися до суду з позовом про відшкодування шкоди, заподіяної майну чи здоров`ю громадян внаслідок дій чи бездіяльності балансоутримувачів об`єктів благоустрою.

Відповідно до ст. 25 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» передбачено, що утримання та благоустрій прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку, належних до нього будівель, споруд проводиться балансоутримувачем цього будинку або підприємством, установою, організацією, з якими балансоутримувачем укладено відповідний договір про утримання та благоустрій прибудинкової території.

Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону «Про благоустрій населених пунктів» охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв.

Згідно з ч. 7 ст. 28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» правила утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, за погодженням із заінтересованими центральними органами виконавчої влади.

Правила утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, за погодженням із заінтересованими центральними органами виконавчої влади.

Згідно з ч. 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

За приписами ч.ч. 1-2 ст.11 Закону України «Про місцеве самоврядування» виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

Відповідно до пп. 7 п. «а» ч. 1 ст. 30 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах із цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою виробничих територій, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Пунктом 3.2 Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10 квітня 2006 року № 105 (далі - Правила), передбачено, що елементами благоустрою є: покриття доріжок відповідно до норм стандартів; зелені насадження (у тому числі снігозахисні, протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, у парках, скверах і алеях, бульварах, садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях; будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів; засоби та обладнання зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами; комплекси та об`єкти монументального мистецтва; обладнання дитячих, спортивних та інших майданчиків; малі архітектурні форми; інші елементи благоустрою.

Відповідно до пункту 5.5. Правил - відповідальними за збереження зелених насаджень, належний догляд за ними є: на об`єктах благоустрою державної чи комунальної власності - балансоутримувачі цих об`єктів; на територіях установ, підприємств, організацій та прилеглих територіях - установи, організації, підприємства; на територіях земельних ділянок, які відведені під будівництво, - забудовники чи власники цих територій; на безхазяйних територіях, пустирях - місцеві органи самоврядування; на приватних садибах і прилеглих ділянках - їх власники або користувачі.

Таким чином, балансоутримувачем зелених насаджень є уповноважене органами місцевого самоврядування підприємство, яке відповідає за утримання та збереження зелених насаджень.

Розділом 9 Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України встановлено, що виробничий процес утримання об`єктів зеленого господарства включає: догляд за деревами і чагарниками, живоплотами, виткими рослинами, квітниками, газонами, садовими доріжками та майданчиками, малими архітектурними формами; захист зелених насаджень від шкідників і хвороб, садіння квітів, створення газонів, видаленням окремих дерев, садіння окремих дерев, видалення аварійних дерев, санітарне очищення території об`єкта благоустрою.

Пунктом 9.1.11.3. Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України передбачено, що під час проведення щорічних обстежень зелених насаджень потрібно виявляти аварійні дерева.

Згідно з п. 9.1.12. вказаних Правил, аварійним вважається дерево, яке може становити загрозу для життя і здоров`я пішоходів, транспортних засобів, пошкодити лінії електропередач, будівлі і споруди або перебуває у пошкодженому стані внаслідок снігопадів, вітролому, урагану та інших стихійних природних явищ чи за наявності гнилої серцевини стовбура, значної суховершинності, досягнення вікової межі.

Крім того, відповідно до розділу 12 Правил, з метою контролю за станом міських зелених насаджень здійснюються їх загальні, часткові та позачергові огляди. Загальні огляди проводяться двічі на рік навесні та восени. При загальному огляді обстежують усі елементи об`єктів благоустрою, а при частковому лише окремі елементи. Позачергові огляди проводять після злив, ураганів, сильних вітрів, снігопадів, паводків тощо. Огляд проводять: балансоутримувач об`єкта, власник чи користувач земельної ділянки, а за даними обстежень складають відповідні акти.

Рішенням Запорізької міської ради №41 від 22.06.2011р. також затверджені відповідні Правила благоустрою території м.Запоріжжя, відповідно до п. 1.4 яких організацію благоустрою міста Запоріжжя забезпечують органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, встановлених законом, їх положеннями, статутами. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території міста Запоріжжя.

Згідно з пунктом 2.1 вказаних Правил, балансоутримувач об`єкта благоустрою визначена власником об`єкта благоустрою, в тому числі на конкурсних засадах, фізична чи юридична особа, яка забезпечує належне утримання та своєчасний ремонт об`єкта благоустрою.

Пунктом 6.1.1 цих Правил визначено, що благоустрій та утримання у належному стані територій парків, рекреаційних зон, садів, зон зелених насаджень, скверів та майданчиків для дозвілля та відпочинку здійснюють їх балансоутримувачі відповідно до «Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України», затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури, та житлово-комунального господарства від 10.04.2006 № 105, цих Правил та інших нормативно-правових актів.

Відповідно до вказаних Правил: пункт 6.3.2.- органи державної влади та органи місцевого самоврядування можуть передавати об`єкти благоустрою на баланс підприємствам, установам, організаціям, фізичним особам-підприємцям відповідно до вимог закону; пункт 6.3.3. - балансоутримувач об`єкта благоустрою з метою належного його утримання та здійснення своєчасного ремонту може залучати для цього інші підприємства, установи, організації, фізичних осіб-підприємців.

Правила благоустрою території м. Запоріжжя містять положення щодо порядку утримання зелених насаджень на об`єктах благоустрою (пункт 6.9.2):

- п 6.9.2.1. - утримання зелених насаджень здійснюється у відповідності до вимог Закону України «Про благоустрій населених пунктів», Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених Міністерством будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10.04.2006 р. № 105, цих Правил, інших нормативно-правових актів;

- 6.9.2.2. - утримання зелених насаджень включає їх охорону, створення нових зелених насаджень, догляд за існуючими, захист від шкідників і хвороб, огляд, капітальний і поточний ремонт, облік, розвиток зелених зон;

- 6.9.2.4. - інвентаризація зелених насаджень проводиться відповідно до Інструкції з інвентаризації зелених насаджень у населених пунктах України, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.12.2001 № 226. За матеріалами інвентаризації складається паспорт об`єкта (благоустрою, території підприємств, установ, організацій, інших земельних ділянок, на яких розташовані зелені насадження) затвердженої форми. За даними паспорту складається реєстр зелених насаджень;

- 6.9.2.5. поточне утримання скверів, бульварів, парків та інших об`єктів зеленого господарства загального користування покладається на їх балансоутримувачів. Поточне утримання дерев, клумб, тротуарних газонів, зелених майданчиків прибудинкової території покладається на підприємства і організації житлово-комунального господарства, підприємства, установи, організації (незалежно від форм власності) і громадян власників будинків на територіях, прилеглих до їх споруд та будинків.

Відповідно до пункту 6.9.2.11. Правил, процедура знесення зелених насаджень визначена Порядком видалення дерев, кущів, газонів і квітників в населених пунктах України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2006 № 1045. Пунктом 7 Порядку № 1045 передбачено, що видалення аварійних, сухостійних і фаутних дерев на об`єкті благоустрою здійснює балансоутримувач.

У пункті 9.1.13 Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України зазначено, що на вулицях і площах населених пунктів у процесі обстеження зелених на саджень виявляють і потенційно аварійні гілки. Це скелетні гілки, які мають видимі ознаки враження шкідниками та хворобами. Їх необхідно видаляти.

На підставі рішення Запорізької міської ради від 20.12.2017р. № 30 «Про затвердження Програми розвитку інфраструктури та комплексного благоустрою міста Запоріжжя на 2018-2020рр.» головним розпорядником коштів та виконавцем робіт по догляду за зеленими насадженнями визначено Департамент інфраструктури та благоустрою міста Запорізької міської ради.

Рішенням Запорізької міської ради від 18.12.2019 № 15 «Про затвердження Програми розвитку інфраструктури та комплексного благоустрою міста Запоріжжя на 2020-2022рр.» головним розпорядником коштів та виконавцем робіт по догляду за зеленими насадженнями визначено Департамент інфраструктури та благоустрою міста Запорізької міської ради.

Згідно з 3.1 Положення про департамент інфраструктури та благоустрою Запорізької міської ради, на цей орган покладено забезпечення контролю за станом утримання, проектування, будівництва, реконструкції, капітального та поточного ремонтів об`єктів благоустрою, які є комунальною власністю міста, а саме: - зелених насаджень; - мереж зливової системи каналізації магістральних доріг; - мереж зовнішнього освітлення; - міських пляжів; - міських фонтанів; - міських кладовищ; - міських шляхів; - технічних засобів регулювання дорожнього руху; - мостових споруд.

Згідно з ч. 3 ст. 386 Цивільного кодексу України, власник, права якого порушені, має право на відшкодування завданої йому майнової та моральної шкоди.

У відповідності до ч. 1 ст. 1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними діями чи бездіяльністю майну фізичної особи відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Для застосування такої міри відповідальності, як стягнення збитків, потрібно довести наявність елементів складу цивільного правопорушення, а саме: наявність протиправної поведінки; факт понесених збитків; причинно-наслідкового зв`язку між протиправною поведінкою заподіювана шкоди та збитками; вини, також необхідно визначити особу, яка має відповідати за майнову шкоду, оскільки безпідставне покладення якої не неналежну особу суперечить приписам чинного законодавства.

Згідно з ч. 2 ст. 28 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів», охорона, утримання та відновлення зелених насаджень на об`єктах благоустрою, а також видалення дерев, які виросли самосівом, здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів залежно від підпорядкування об`єкта благоустрою.

Згідно ч.3 ст.20 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів», фінансування місцевих програм з благоустрою населених пунктів проводиться за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.

Розпорядником коштів місцевого бюджету є саме Запорізька міська рада як орган місцевого самоврядування, а тому саме вона за рахунок такого бюджету повинна була здійснювати утримання зелених насаджень на об`єктах, що перебувають у її власності або ж за рахунок такого бюджету визначити відповідальні підприємства, які б здійснювали утримання ввірених їм об`єктів благоустрою.

Запорізька міська рада всупереч своїм повноваженням визначених п.4 ч.1 ст.10 наведеного вище Закону, не вжила заходів щодо визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 .

Тобто, причинний зв`язок між протиправною поведінкою і завданими збитками, полягає у невиконанні відповідачем своїх прямих обов`язків по визначенню відповідальних органів, установ, організацій, які б мали утримувати даний об`єкт та благоустрій на ньому в силу чого, внаслідок недбалого здійснення своїх повноважень з боку Запорізької міської ради, падінням дерева були завдані збитки матеріального характеру, що підтверджується відповідними висновками та які підлягають відшкодуванню.

У даних правовідносинах вина не могла бути завдана іншим органом, установою організацією, окрім як Запорізькою міською радою, оскільки сама Запорізька міська рада не уповноважувала такі інші органи та осіб бути балансоутримувачами даної земельної ділянки, а також не укладала договорів з іншими підприємствами, які здійснюють догляд за зеленими насадженнями та об`єктами благоустрою на такий догляд.

А тому, вина у формі бездіяльності Запорізької міської ради є встановленою та доведеною, оскільки відсутні будь-які документи, рішення, договори, які б давали підстави встановити, що Запорізька міська рада як орган місцевого самоврядування, що здійснює управління комунальним майном, вжила всіх необхідних заходів щодо такого управління, передачу його в управління компетентного органу, тощо, а падіння дерева внаслідок даного сталося не з її вини.

Відповідальними за збереження зелених насаджень і належний догляд за ними є: на об`єктах благоустрою державної чи комунальної власності - балансоутримувачі цих об`єктів. Таке положення узгоджується з п.5.5 «Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України», затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10.04.2006 №105.

За положеннями розділу 12 зазначених вище Правил, з метою контролю за станом міських зелених насаджень здійснюють їх загальні, часткові та позачергові огляди. Огляд проводять: балансоутримувач об`єкта, власник чи користувач земельної ділянки.

Однак, Запорізькою міською радою як балансоутримувачем земельної ділянки, на якій впало дерево на автомобіль, не було здійснено огляд зелених насаджень, не уповноважено інші органи та установи здійснювати догляд за такими зеленими насадженнями, не вжито заходів щодо переданим земельної ділянки у користування іншим особам, тощо.

Таким чином, протиправність поведінки Запорізької міської ради полягає у нездійсненні заходів щодо управління комунальним майном, а саме земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 , разом з зеленими насадженнями, не проведення відповідних оглядів, тощо. Вказані протиправні діяння Відповідача, призвели до заподіяння матеріальної шкоди, яка підлягає відшкодуванню.

Згідно ч.1 ст.1173 ЦК України, шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цих органів.

З огляду на це, в діях відповідача є всі елементи складу цивільного правопорушення: протиправна поведінка, наявність завданих збитків, причинно-наслідковий зв`язок між протиправною поведінкою заподіювача шкоди та наслідками (збитками), вина, а тому є всі підстави для застосування до Запорізької міської ради такої міри відповідальності, як стягнення збитків.

У постанові Верховного Суду від 04.09.2019 у справі № 200/22129/16-ц, в якій Верховний Суд за ідентичних правовідносин, зазначено, що «покладаючи на міську раду обов`язок по відшкодуванню заподіяної позивачу майнової шкоди, місцевий суд врахував, що дерево, з якого впала гілка на належний позивачу автомобіль, було розташовано на землі комунальної власності, його власником є територіальна громада міста та виходив із відсутності даних, що дане дерево відповідно до вимог частини п`ятої статті 28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» перебувало на балансовому обліку виконавчого комітету чи будь-якої організації, в той час як організація роботи з цього питання проводиться виключно органами місцевого самоврядування.

Крім того, Запорізька міська рада зазначаючи про те, що вона не є належним відповідачем у справі, на спростування своїх доводів, не надала жодного документу або іншого доказу, з якого б вбачалося, що відповідне дерево, або ж земельна ділянка на якій воно впало, входить до відання іншого органу або ж що воно передавалося на баланс відповідній особі.

Згідно п. 1.1. «Положення про департамент з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради», затвердженого рішення міської ради від 25.01.2017 №52, Департамент з управління житлово-комунальним господарством Запорізької міської ради є виконавчим органом Запорізької міської ради, що утворюється Запорізькою міською радою, підзвітний і підконтрольний Запорізькій міській раді, підпорядкований виконавчому комітету Запорізької міської ради, міському голові, заступнику міського голови з питань діяльності виконавчих органів міської ради за відповідним напрямком роботи.

Згідно п.1.1. «Положення про управління з питань земельних відносин Запорізької міської ради» затвердженого рішенням міської ради від 25.01.2017 № 52, Управління з питань земельних відносин Запорізької міської ради створене Запорізькою міською радою та є її виконавчим органом. Управління реалізує повноваження виконавчих органів міської ради у галузі земельних відносин.

Норма п.7 ч.1 ст.17 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів» є спеціальною, і кореспондує, що громадяни у сфері благоустрою населених пунктів мають право: звертатись до суду з позовом про відшкодування шкоди, заподіяної майну чи здоров`ю громадян унаслідок дій чи бездіяльності балансоутримувачів об`єктів благоустрою.

Таким чином, саме Запорізька міська рада є належним відповідачем у даній справі, оскільки відсутні будь-які відомості про іншого належного балансоутримувача такої ділянки та об`єктів благоустрою розміщених на ній, в тому числі і серед її виконавчих органів або інших осіб, не надано. За час розгляду справи, відповідачем не доведено, яке саме комунальне чи інше підприємство, та на підставі яких документів чи рішень органу місцевого самоврядування є належним, до компетенції якого відноситься діяльність та обов`язок з видалення сухостою, аварійних та небезпечних для життя, здоров`я людей чи їх майна насаджень, або на балансі якого саме підприємства перебуває територія з утримання прибудинкової території за адресою події.

З матеріалів справи встановлено, що дерево, внаслідок падіння якого на автомобіль позивача, спричинило йому матеріальні збитки, росло на території територіальної громади м. Запоріжжя, при цьому до відання відповідача належить обов`язок щодо організації благоустрою та контроль за станом зелених насаджень на території м. Запоріжжя. Відповідач у клопотанні послався, що він не є належним відповідачем по справі, при цьому суду не надані належні докази на підтвердження заявленої відповідачем обставини.

У Постанові Верховного суду України у складі Третьої палати Касаційного цивільного Суду від 04 вересня 2019 року по справі № 200/22129/16-ц зазначено, що у разі не передачі органом місцевого самоврядування дерева на баланс жодному підприємству, установі або організації, відповідальність за падіння стовбура, дерева, буде покладено на орган місцевого самоврядування, так як саме орган місцевого самоврядування є власником землі на якій знаходилося дерево, яке в результаті падіння пошкодило автомобіль позивача чим спричинило матеріальну та моральну шкоду.

У Постанові Верховного суду України у складі другої палати Касаційного цивільного суду від 04 вересня 2019 року по справі № 211/1489/13-ц зазначено, що аналіз норми пункту 7 частини першої статті 17 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» дає підстави дійти висновку про те, що громадяни вправі звернутися до суду з позовом про відшкодування шкоди, заподіяної майну чи здоров`ю громадян унаслідок дій чи бездіяльності балансоутримувачів об`єктів благоустрою.

Протиправність бездіяльності відповідача виражається у невизначені балансоутримувача цього зеленого насадження (дерева, яке пошкодило автомобіль), та неналежного утримання комунальної власності та причинний зв`язок між ними.

Суд вважає, що відповідач не довів відсутності своєї вини та відсутності підстав відшкодування шкоди на користь позивача.

Враховуючи, що відповідачем не надані належним чином підтверджені дані, що вищезазначене дерево відповідно до вимог частини п`ятої статті 28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» перебувало на балансовому обліку будь-якої іншої організації (балансоутримувача), та не потребувало відповідної обрізки (видалення), виходячи з того, що організація роботи з цього питання проводиться виключно органами місцевого самоврядування, тому суд приходить до висновку, що обов`язок по відшкодуванню спричиненої позивачу матеріальної шкоди у вигляді вартості завданих матеріальних збитків у розмірі 65428,12грн., вартості висновку експерта, який становить 3500,00грн. слід покласти на Запорізьку міську раду, тому суд приходить до висновку щодо задоволення позову.

З урахуванням положень ч. 1 ст. 141 ЦПК України, з відповідача на користь позивача підлягають стягненню понесені ним витрати на сплату судового збору у розмірі 908,00грн.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 3, 15-16, 20, 22-23, 369, 386, 1166 ЦК України, Законом України «Про місцеве самоврядування», Законом України «Про благоустрій населених пунктів», Правилами утримання зелених насаджень у населених пунктах України, ст.ст. 12, 76, 81, 89, 263-265 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Запорізької міської ради про відшкодування матеріальної шкоди задовольнити.

Стягнути з Запорізької міської ради на користь ОСОБА_1 матеріальну шкоду в розмірі 65428,12 (шістдесят п`ять тисяч чотириста двадцять вісім гривень 12 копійок)грн., витрати на проведення автотоварознавчої експертизи у розмірі 3500,00 (три тисячі п`ятсот гривень) грн., що в загальній сумі становить 68928,12 (шістдесят вісім тисяч дев`ятсот двадцять вісім гривень 12 копійок) грн.

Стягнути з Запорізької міської ради на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 908,00(дев`ятсот вісім)гривень.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Запорізького апеляційного суду шляхом подачі в 30-денний строк апеляційної скарги з дня виготовлення повного тексту рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст судового рішення виготовлений 22 лютого 2022 року.

Відповідно до ст. 265 ЦПК України зазначаються наступні відомості:

Позивач ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 .

Відповідач Запорізька міська рада, код ЄДРПОУ 04053915; місцезнаходження: 69105, Запорізька обл., м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.206.

СуддяСоболєва І.П.

СудОрджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя
Дата ухвалення рішення21.02.2022
Оприлюднено25.02.2022
Номер документу103543584
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них

Судовий реєстр по справі —335/13403/21

Постанова від 21.10.2022

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Ухвала від 17.08.2022

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Ухвала від 10.08.2022

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Ухвала від 10.08.2022

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Ухвала від 19.07.2022

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Соболєва І. П.

Ухвала від 12.07.2022

Цивільне

Запорізький апеляційний суд

Гончар М. С.

Ухвала від 01.06.2022

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Соболєва І. П.

Рішення від 21.02.2022

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Соболєва І. П.

Ухвала від 21.02.2022

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Соболєва І. П.

Ухвала від 21.12.2021

Цивільне

Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя

Соболєва І. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні