ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"15" лютого 2022 р. Справа №921/112/21
Західний апеляційний господарський суд в складі колегії:
головуючого - судді Кравчук Н.М.
суддів Кордюк Г.Т.
Плотніцький Б.Д.
секретар судового засідання Гавриляк І.В.
розглянувши апеляційну скаргу Микулинецької селищної ради б/н від 26.08.2021 (вх.№ ЗАГС01-05/2927/21 від 05.11.2021)
на рішення Господарського суду Тернопільської області від 24.09.2021 (суддя Андрусик Н.О., повний текст виготовлено 13.10.2021)
у справі № 921/112/21
за позовом: Фізичної особи-підприємця Трояна Михайла Матвійовича (надалі ФОП Троян М.М.), с. Сидорів, Гусятинський район, Тернопільська область
до відповідача: Микулинецької селищної ради, смт. Микулинці, Теребовлянський район, Тернопільська область
про визнання протиправними та скасування рішень
та
за позовом третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору: Фермерського господарства "МИКУЛИН" (надалі ФГ "МИКУЛИН"), смт.Микулинці Теребовлянського району Тернопільської області
до відповідача: Микулинецької селищної ради, смт.Микулинці Теребовлянського району Тернопільської області
про визнання протиправними та скасування рішень
за участю учасників справи:
від позивача: не з`явилися
від відповідача: Яремусь В.Д. - адвокат (ордер серії АА №033498 від 05.11.2021)
від третьої особи: не з`явилися
ВСТАНОВИВ:
ФОП Троян М.М. звернувся до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Микулинецької селищної ради про визнання протиправними та скасування рішень селищної ради №252 від 29.01.2021 "Про проведення земельних торгів (аукціону) та №255 від 29.01.2021 "Про розгляд звернення Троян М.М.".
В подальшому ФГ "МИКУЛИН" звернулося до Господарського суду Тернопільської області з заявою про залучення його - фермерського господарства до участі у справі в якості третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, вказуючи, що після створення юридичної особи до останнього перейшли всі права та обов`язки за укладеними договорами оренди землі, котрі були надані Трояну М.М. для ведення фермерського господарства, тобто з 19.07.2017 (з моменту державної реєстрації фермерського господарства як юридичної особи). Разом вказаною заявою ФГ "МИКУЛИН" подало позов до Микулинецької селищної ради про визнання протиправними та скасування рішень Микулинецької селищної ради від 29.01.2021 №252 "Про проведення земельних торгів (аукціону)" та від 29.01.2021 №255 "Про розгляд звернення Троян М.М. "
Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 24.09.2021 у справі №921/112/21 в задоволенні позову ФОП Трояна М.М. до Микулинецької селищної ради про визнання протиправними та скасування рішень Микулинецької селищної ради №252 від 29.01.2021 "Про проведення земельних торгів (аукціону)" та №255 від 29.01.2021 "Про розгляд звернення Троян М.М. " відмовлено. Позов ФГ "МИКУЛИН" до Микулинецької селищної ради про визнання протиправними та скасування рішення Микулинецької селищної ради №252 від 29.01.2021 "Про проведення земельних торгів (аукціону) та рішення №255 від 29.01.2021 "Про розгляд звернення Троян М.М. " задоволено. Визнано незаконним та скасовано рішення Микулинецької селищної ради №252 від 29.01.2021 "Про проведення земельних торгів (аукціону)" та рішення Микулинецької селищної ради №255 від 29.01.2021 "Про розгляд звернення Троян М.М. ". Стягнуто з Микулинецької селищної ради на користь ФГ "МИКУЛИН" 4540,00 грн в повернення сплаченого судового збору.
Відмовляючи в задоволенні позову ФОП Трояну М.М., місцевий господарський суд зазначив, що з моменту створення ФГ "МИКУЛИН" останнє виступає орендарем за договорами оренди земельних ділянок від 24.02.2014, тобто право, за захистом якого звернувся ФОП Троян М.М. до господарського суду, належить ФГ "МИКУЛИН", відтак позов з приводу визнання недійсними рішень щодо припинення орендних відносин, заявлений Трояном М.М. як суб`єктом підприємницької діяльності, є безпідставним.
Задовільняючи позовні вимоги ФГ "МИКУЛИН", місцевий господарський суд виходив з того, що включення спірних земельних ділянок до Переліку земельних ділянок комунальної власності для продажу права щодо їх оренди на аукціоні згідно оскаржуваних у справі рішень селищної ради № 252 та № 255 порушує приписи ч.1 ст.777 Цивільного кодексу України, ч.1-5 ст.33 Закону України "Про оренду землі" та порушує передбачене наведеними нормами переважне право ФГ "Микулин" на поновлення права користування земельними ділянками, площею 17,7528 за кадастровим номером 6125055400:01:001.0555; площею 12,5500га за кадастровим номером 6125055400:01:001:0564; площею 3,9801га за кадастровим номером 6125055400:01:001:0553, відповідно і на поновлення договорів оренди землі від 24.02.2014 та на порядок реалізації такого права.
Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, Микулинецька селищна рада подала апеляційну скаргу, в якій зазначає, що судом першої інстанції було порушено норми матеріального та процесуального права, не враховано надані ним усі докази та аргументи, а відтак, винесено рішення з неповним з`ясуванням усіх обставин справи, просить його скасувати, прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог ФГ "МИКУЛИН". Зокрема, скаржник зазначає, що Троян М.М. не передавав земельні ділянки ФГ "МИКУЛИН", у статуті господарства відсутні відомості про право користування останнього земельними ділянками площею 17,7528га за кадастровим номером 6125055400:01:001:0555; площею 12,5500га за кадастровим номером 6125055400:01:001:0564, площею 3,9801га за кадастровим номером 6125055400:01:001:0553, ФГ "МИКУЛИН" не зверталось до державного реєстратора для проведення державної реєстрації відповідного права оренди вищевказаних земельних ділянок. Окрім того, ФГ "МИКУЛИН" не надало жодних належних документів, що підтверджують право користування земельними ділянками. Окрім того, скаржник звертає увагу суду на те, що ФГ "МИКУЛИН", як юридична особа, має право на отримання земельної ділянки (ділянок) сільськогосподарського призначення державної чи комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва виключно на конкурсних засадах, у порядку, передбаченому ст. 135 ЗК України.
В судовому засіданні представник відповідача доводи апеляційної скарги підстримав в повному обсязі.
ФГ "МИКУЛИН" участі уповноваженого представника в судовому засіданні 15.02.2022 не забезпечило, хоча належним чином було повідомлене про час, дату та місце розгляду справи. У відзиві на апеляційну скаргу та в попередньому судовому засіданні третя особа з самостійними вимогами зазначила, що оскаржуване рішення суду вважає законним та обґрунтованим, просить залишити його без змін, апеляційну скаргу без задоволення.
ФОП Троян М.М. участі уповноваженого представника в жодному судовому засіданні не забезпечив, хоча належним чином був повідомлений про час, дату та місце розгляду справи.
Суд апеляційної інстанції у відповідності до ст. 269 ГПК України переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Встановивши обставини справи, вивчивши апеляційну скаргу, здійснивши оцінку доказів, що містяться в матеріалах справи, заслухавши пояснення представників учасників справи, Західний апеляційний господарський суд встановив таке.
24.02.2014 між Трояном Михайлом Матвійовичем (орендар) та Головним управлінням Держземагенства у Тернопільській області (орендодавець) було укладено три договори оренди землі, відповідно до яких орендар отримав в строкове платне користування терміном на 7 років земельні ділянки для ведення фермерського господарства, а саме: ділянку, площею 17,7528га за кадастровим номером 6125055400:01:001:0555; ділянку, площею 12,5500га за кадастровим номером 6125055400:01:001:0564 та земельну ділянку, площею 3,9801га за кадастровим номером 6125055400:01:001:0553, які знаходяться на території Микулинецької селищної ради.
Згідно з даними Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №26531080 від 18.02.2021 Троян Михайло Матвійович з 03.03.2011 зареєстрований як фізична особа-підприємець, про що в Реєстрі вчинено запис за №26480000000002691, з такими видами економічної діяльності: змішане сільське господарство, надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Згідно з пунктом 8 трьох договорів останні укладено терміном на 7 років; після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк; у цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Розмір та порядок внесення орендної плати сторонами узгоджено у п.п.9-11 договорів, відповідно до яких орендна плата вноситься орендарем щомісячно не пізніше 10 числа наступного за звітним місяцем у грошовій формі в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 14232,64 грн в рік за земельну ділянку, площею 17,7528га, 10061,49 грн в рік за земельну ділянку, площею 12,55га та 3190,90 грн в рік за земельну ділянку, площею 3,9801га. Розмір орендної плати переглядається сторонами щорічно (п.11 договорів) , а обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням індексів інфляції (п.10).
Відповідно до п.36 договорів зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Дія договору припиняється, зокрема у разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність (п.37 договорів).
Договори оренди земельних ділянок набули чинності після їх підписання сторонами та їх державної реєстрації (п.43 договорів).
У 2020 році на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України №60-р від 31.01.2018 "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад" та наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області №19-4388/14-18-СГ від 22.12.2018 "Про передачу земельних ділянок у комунальну власність" спірні земельні ділянки були передані до комунальної власності Микулинецької селищної ради. У зв`язку з цим до договорів оренди були укладені додаткові угоди від 07.07.2020, якими внесено зміни щодо особи орендодавця, а саме: замінено Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області на Микулинецьку селищну раду.
Факт передачі орендарю земельних ділянок у користування підтверджується Актами приймання-передачі від 26.02.2014; право оренди земельних ділянок за Трояном М.М. зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується Витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого права №18311880 від 26.02.2014, №18317448 від 26.02.2014, №18315033 від 26.02.2014, №216918587 від 20.07.2020, №216916004 від 20.07.2020, №216909460 від 20.07.2020, а також Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №266722263 від 20.07.2021; строк оренди визначено до 24.02.2021.
У липні 2017 року Відділом державної реєстрації Теребовлянської районної державної адміністрації було проведено державну реєстрацію створення юридичної особи - ФГ "МИКУЛИН", про що в Реєстрі міститься запис №16371020000001227. Засновником та керівником господарства є Троян М.М. , що також вбачається із Статуту ФГ "МИКУЛИН", затвердженого установчими зборами від 23.05.2018 та наказу "Про виконання повноважень голови ФГ "МИКУЛИН" від 27.07.2017 №1.
Відповідно до п.1.1 Статуту ФГ "МИКУЛИН", останнє створено у відповідності до Земельного кодексу України, Закону України "Про фермерське господарство", інших нормативних актів. Фермерське господарство є комерційною організацією, створеною родичами та членами сім`ї, які внесли майновий та грошовий внесок, для здійснення підприємницької діяльності з виробництва сільськогосподарської продукції, а також її переробки, зберігання, транспортування та реалізації, заснованої на їх особистій трудовій участі і використанні земельної ділянки, наданої для цих цілей відповідно до чинного законодавства України.
Згідно з п.4.1 Статуту членами ФГ "МИКУЛИН" є ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 .
У пункті 6.1 Статуту передбачено, що землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство (п.6.2 Статуту).
З матеріалів справи вбачається, що з березня 2018 року орендну плату за договорами оренди земельних ділянок сплачувало ФГ "МИКУЛИН", про що свідчать долучені до справи платіжні документи (а.с.128-162 т.1).
Згідно з інформацією Головного управління ДПС у Тернопільській області №2138/6/19-00-24-06 від 16.02.2021 у Трояна М.М. станом на 16.02.2021 відсутня заборгованість по орендних платежах за землю.
20.07.2020 Трояном М.М. надано селищній раді заяву-звернення від 10.07.2020 з урахуванням п.8 договорів оренди землі та ст.33 Закону України "Про оренду землі", в якій висловлено намір скористатися переважним правом на поновлення договорів та прохання поновити договори оренди землі від 24.02.2014 на той самий строк та на тих самих умовах (а.с.45.т.1).
У листі-відповіді №762 від 02.11.2020 селищна рада повідомила Трояна М.М. про те, що звернення було розглянуто 15.10.2020, однак за результатами поіменного голосування рішення з даного питання депутатами не було прийнято (а.с.47 т.1).
У зв`язку із закінченням терміну дії договорів, 22.01.2021 Троян М.М. повторно звернувся до Микулинецької селищної ради з листом-повідомленням, в якому зазначив про свій намір поновити на той самий термін -7 років договори оренди землі від 24.02.2014, при цьому запропонувавши орендну плату в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок. До листа-повідомлення було долучено три проекти додаткових угод до договорів оренди землі від 24.02.2014 з урахуванням додаткових угод від 07.07.2020 (а.с.52-57. т.1).
29.01.2021 Микулинецькою селищною радою було прийнято рішення №252 "Про проведення земельних торгів (аукціону)", яким вирішено: - після закінчення договорів оренди земельних ділянок виставити на земельні торги (аукціон) право оренди на земельні ділянки, перелік яких наведено у Додатку 1 (за кадастровими номерами 6125055400:01:001.0555; №6125055400:01:001:0564; №6125055400:01:001:0553); - Микулинецькій селищній раді виготовити технічну документацію щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для передачі в оренду; - затвердити стартову ціну лотів, крок торгів, розмір гарантійного внеску та інші умови продажу лотів; - вирішено провести земельні торги з продажу земельних лотів, зазначених в додатку до цього рішення, відповідно до Земельного кодексу України на право оренди на земельну ділянку. За результатами торгів передати переможцю аукціону земельну ділянку на умовах, визначених в договорі оренди землі (п.5рішення); згідно п.6 цього рішення доручено селищному голові укласти з виконавцем торгів договір про проведення земельних торгів, підписати протокол торгів та укласти з переможцем аукціону договір оренди землі; виконавчому комітету селищної ради доручено забезпечити передачу виконавцю торгів документації по лотах, які виставляються на земельні торги (п.7 рішення) (а.с.58 т.1).
Згідно з Переліком земельних ділянок комунальної власності Микулинецької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області для продажу окремими лотами на земельних торгах у формі аукціону (аукціон), визначеному в Додатку 1 до рішення №252 від 29.01.2021, на продаж виставлено три земельні ділянки, що є об`єктами оренди за укладеними з Трояном М.М. договорами оренди землі від 24.02.2014. Умовами продажу лотів визначено строк оренди кожної земельної ділянки - 7 років та стартовий розмір річної орендної плати (стартова ціна лота) по обох лотах - 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Вказане рішення прийнято відповідно до п. 34 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статей 12,83,122,124,127,134-139 ЗК України, ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", на підставі рекомендації постійної комісії з питань регулювання земельних відносин, охорони навколишнього середовища, документації, підготовленої до земельних торгів, що вбачається з преамбули даного рішення.
29.01.2021 селищною радою також було прийнято рішення №255 "Про розгляд звернення Троян М.М. ", яким вирішено відмовити Трояну М.М. у поновленні договорів оренди землі від 24.02.2014 щодо земельних ділянок площею 17,7528 за кадастровим номером 6125055400:01:001.0555; площею 12,5500га за кадастровим номером 6125055400:01:001:0564; площею 3,9801га за кадастровим номером 6125055400:01:001:0553 через підписання додаткових угод до договорів оренди землі від 24.02.2014 з додатковими угодами від 07.07.2020.
Як вбачається із преамбули даного рішення, підставою його прийняття визначено положення ст.1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", та посилання на те, що в поданому пакеті документів Трояном М.М. від 22.01.2021 за вх.№80 відсутній проект договору оренди землі, тобто документу, який згідно ст.33 Закону України "Про оренду землі" є обов`язковим, а також, враховуючи рішення Микулинецької селищної ради від 20.08.2020 за №3024 та Положення про земельні торги у формі аукціону на території Микулинецької селищної ради. При цьому органом місцевого самоврядування враховано також обставини наявності у селищній раді документів з більш вигідними пропозиціями щодо оренди спірних земельних ділянок та рекомендації постійної комісії з питань регулювання земельних відносин, охорони навколишнього середовища.
З огляду на вищенаведене, ФОП Троян М.М. та ФГ "МИКУЛИН" звернулися до суду з позовами про визнання протиправними та скасування рішень Микулинецької селищної ради №252 від 29.01.2021 "Про проведення земельних торгів (аукціону) та №255 від 29.01.2021 "Про розгляд звернення Троян М.М. ".
При винесенні постанови колегія суддів керувалася таким.
Згідно з ч.1 ст.15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Законодавець у ч.1 ст.16 ЦК України установив, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, а в ч.2 цієї статті визначив способи здійснення захисту цивільних справ та інтересів судом.
Статтею 4 ГПК України передбачено, що юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
При цьому необхідною умовою застосування судом певного способу захисту є наявність, доведена належними у розумінні ст. 76 ГПК України доказами, певного суб`єктивного права (інтересу) у позивача; порушення (невизнання або оспорювання) означеного права/інтересу відповідачем; належність обраного способу судового захисту (з точки зору адекватності порушення і спроможності його усунути та поновити (захистити) право або інтерес та закріплення положеннями діючого законодавства).
У даному спорі позивач ФОП Троян М.М. та третя особа з самостійними вимогами ФГ «Микулин» зазначають про порушення іхнього переважного права на продовження договорів оренди землі від 24.02.2014.
Як зазначалося вище, між Головним управлінням Держземагенства у Тернопільській області та громадянином Трояном Михайлом Матвійовичем було укладено три договори оренди землі від 24.02.2014 , згідно з якими Трояном М.М. отримано в користування три земельні ділянки для ведення фермерського господарства. Додатковими угодами від 07.07.2020 було замінено орендодавця на Микулинецьку селищну раду. У 2017 році Трояном М.М. створено ФГ "МИКУЛИН".
Згідно з частинами першою та другою статті 1 Закону України від 19 червня 2003 року N 973-IV "Про фермерське господарство" (далі - Закон N 973-IV) фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, здійснювати її переробку та реалізацію з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм у власність та/або користування, у тому числі в оренду, для ведення фермерського господарства, товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім`ї, відповідно до закону.
За положеннями частини четвертої статті 1 Закону N 973-IV фермерське господарство підлягає державній реєстрації як юридична особа. Фермерське господарство діє на основі установчого документа (для юридичної особи - статуту). В установчому документі зазначаються найменування господарства, його місцезнаходження, адреса, предмет і мета діяльності, порядок формування майна (складеного капіталу), органи управління, порядок прийняття ними рішень, порядок вступу до господарства та виходу з нього та інші положення, що не суперечать законодавству України.
Згідно зі статтею 8 Закону N 973-IV фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.
Відповідно до частини першої статті 12 Закону N 973-IV землі фермерського господарства можуть складатися із, зокрема, земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.
Згідно зі статтею 19 Закону N 973-IV до складу майна фермерського господарства (складеного капіталу) можуть входити: будівлі, споруди, облаштування, матеріальні цінності, цінні папери, продукція, вироблена господарством в результаті господарської діяльності, одержані доходи, інше майно, набуте на підставах, що не заборонені законом, право користування землею, водою та іншими природними ресурсами, будівлями, спорудами, обладнанням, а також інші майнові права (в тому числі на інтелектуальну власність), грошові кошти, які передаються членами фермерського господарства до його складеного капіталу.
Відповідно до частини другої статті 20 Закону N 973-IV майнові права, що входять до складеного капіталу фермерського господарства, передаються йому на визначений у статуті термін.
З наведених норм права вбачається, що фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію на земельних ділянках, наданих їм в оренду для ведення фермерського господарства. При цьому фермерське господарство створюється після набуття громадянином, який виявив бажання створити фермерське господарство, права користування земельною ділянкою. Землі фермерського господарства складаються, у тому числі із земельних ділянок, що використовується ним на умовах оренди. Право користування такими земельними ділянками зазначається в його статуті, який має містити відомості про земельну ділянку, а також термін, на який передається це майнове право.
Отже, в силу наведених вище норм права після укладення громадянином договору оренди земельної ділянки державної та комунальної власності для ведення фермерського господарства та створення цим громадянином фермерського господарства права й обов`язки орендаря такої земельної ділянки за договором оренди землі переходять від громадянина до фермерського господарства з дня проведення його державної реєстрації.
З огляду на вищенаведене, суд апеляційної інстанції зазначає, що законодавством, чинним на час створення ФГ "Микулин", було передбачено одержання земельної ділянки як обов`язкової умови для набуття правосуб`єктності фермерським господарством як юридичною особою. Водночас, одержання громадянином акту/договору, яким посвідчувалося право на земельну ділянку для ведення фермерського господарства, зобов`язувало таку фізичну особу в подальшому подати необхідні документи до відповідної місцевої ради для державної реєстрації фермерського господарства. Тобто, закон не передбачав права громадянина використовувати земельну ділянку, надану йому в користування для ведення фермерського господарства, без створення такого фермерського господарства.
Згідно із частинами першою, другою статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до статей 125, 126 Земельного кодексу України право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" .
Згідно з частиною першою статті 19 Закону N 161-XIV право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації такого права.
Відповідно до пункту другого частини першої статті 4 Закону N 1952-IV державній реєстрації прав підлягають: речові права на нерухоме майно, похідні від права власності: право оренди (суборенди) земельної ділянки.
За змістом частини першої статті 27 Закону N 1952-IV державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі, зокрема, укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації; інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.
З наведених норм права вбачається, що право оренди земельної ділянки виникає після державної реєстрації такого права, яка проводиться державним реєстратором у порядку, передбаченому Законом N 1952-IV, на підставі договору оренди землі та інших документів, що згідно із законодавством підтверджують набуття права оренди земельної ділянки.
Отже, після проведення державної реєстрації фермерського господарства та переходу до нього в силу вищенаведених норм ЗУ «Про фермерське господарство» прав і обов`язків орендаря земельної ділянки за договором оренди землі таке господарство звертається до державного реєстратора для проведення державної реєстрації відповідного права оренди на підставі поданого ним договору оренди землі державної та комунальної власності, укладеного засновником цього фермерського господарства.
Такого правового висновку дійшла Велика Палата Верховного Суду у постанові від 30.06.2020 у справі №927/79/19.
Згідно з ч.ч. 5, 6 ст. 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.
Дослідивши матеріали справи, суд апеляційної встановив, що у статуті ФГ "МИКУЛИН" відсутні відомості про право користування останнього земельними ділянками площею 17,7528га за кадастровим номером 6125055400:01:001:0555; площею 12,5500га за кадастровим номером 6125055400:01:001:0564, площею 3,9801га за кадастровим номером 6125055400:01:001:0553.
ФГ "МИКУЛИН" не зверталось до державного реєстратора для проведення державної реєстрації відповідного права оренди вищевказаних земельних ділянок. Відтак, у ФГ "МИКУЛИН" відсутні належні докази, що підтверджують право користування земельними ділянками.
Таким чином, Троян М.М. , як керівник і як засновник ФГ «МИКУЛИН», не передавши у встановленому законом порядку орендовані земельні ділянками площею 17,7528га за кадастровим номером 6125055400:01:001:0555; площею 12,5500га за кадастровим номером 6125055400:01:001:0564, площею 3,9801га за кадастровим номером 6125055400:01:001:0553 ФГ "МИКУЛИН", не дотримавшись відповідної процедури, передбаченої ЗУ «Про фермерське господарство», тим самим позбавив права користування земельними ділянками фермерське господарство.
Щодо твердження позивача про те, що Трояном М.М. було дотримано вимоги ст. 33 ЗУ «Про оренду землі» про поновлення договорів оренди, суд апеляційної інстанції зазначає таке.
Як вбачається зі змісту листів від 20.07.2020 та від 22.01.2021, які надсилалися Трояном М.М. до Микулинецької селищної ради про свій намір поновити на той самий термін -7 років договори оренди землі від 24.02.2014 , Троян М.М. діяв не як керівник ФГ "МИКУЛИН", а як громадянин Троян М.М . В жодному з вказаних листів Троян М.М. не повідомляв селищну раду про створення ФГ «МИКУЛИН». Окрім того, в проектах додаткових угод, які були долучені до листа від 22.01.2021 орендарем визначено не ФГ «МИКУЛИН», а Трояна Михайла Матвійовича .
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до положень Закону України «Про місцеве самоврядування» за результатами розгляду будь-яких основних питань діяльності органу місцевого самоврядування, останній має приймати відповідне рішення, а листи складаються у разі надання відповіді на звернення громадян.
Частиною першою статті 116 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Частиною четвертою статті 124 ЗК України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Відповідно до вимог частини другої статті 792 ЦК України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються ЗК України, Законом України «Про оренду землі».
Як зазначалося вище, 29.01.2021 Микулинецькою селищною радою було прийнято два рішення: № 252 "Про проведення земельних торгів (аукціону)» та рішення №255 "Про розгляд звернення Троян М.М. "
Вказані рішення прийнято відповідно до п. 34 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статей 12,83,122,124,127,134-139 ЗК України, ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", на підставі рекомендації постійної комісії з питань регулювання земельних відносин, охорони навколишнього середовища, документації, підготовленої до земельних торгів.
У пункті 1. рішення № 252 вирішено: Після закінчення договору оренди земельних ділянок, виставити на земельні торги (аукціон) право оренди на земельні ділянки (перелік додається).
Таким чином, твердження позивача про те, що вказане рішення порушувало його право оренди під час дії договору оренди землі до 24.02.2021, не заслуговує на увагу, оскільки воно носило відсилочну дату проведення торгів (аукціону).
Рішенням Микулинецької селищної ради №255 "Про розгляд звернення Троян М.М. " відмовлено Трояну М.М. у поновленні договорів оренди землі від 24.02.2014 щодо земельних ділянок площею 17,7528 за кадастровим номером 6125055400:01:001.0555; площею 12,5500га за кадастровим номером 6125055400:01:001:0564; площею 3,9801га за кадастровим номером 6125055400:01:001:0553 через підписання додаткових угод до договорів оренди землі від 24.02.2014 з додатковими угодами від 07.07.2020.
В апеляційній скарзі Микулинецька селищна рада зазначає, що саме за результатами розгляду звернення фізичної особи громадянина Трояна М.М. , а не ФГ «МИКУЛИН» було прийнято рішення № 255.
Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин (п.34 ч.І ст.26).
Таким чином, саме Микулинецька селищна рада як власник землі, має право розпоряджатися земельними ділянками на власний розсуд у порядку та спосіб встановлений чинним законодавством.
Відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду земель" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
У відповідності до ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Згідно із ч. 1 ст. 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Стаття 135 Земельного кодексу встановлює, що земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плагу за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.
Частиною 2 статті 134 ЗК України визначено види використання земельних ділянок державної та комунальної власності, що надаються у користування без проведення земельних торгів. Вказаною статтею не передбачено надання юридичним особам та фізичним особам в оренду на позаконкурсній основі земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Аналіз зазначених норм законодавства, з урахуванням положень ч. З ст. 22 ЗК України дає підстави для висновку, що ФГ «Микулин» , як юридична особа, має право на отримання земельної ділянки (ділянок) сільськогосподарського призначення державної чи комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва виключно на конкурсних засадах, у порядку передбаченому ст. 135 ЗК України.
Таким чином, матеріали справи свідчать про те, що, приймаючи рішення про задоволення позову третьої особи, місцевий господарський суд не повно дослідив матеріали справи, дав невірну юридичну оцінку обставинам справи та прийняв рішення, яке не відповідає вимогам закону та обставинам справи.
Згідно зі ст. ст. 73,74,77 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що рішення місцевого господарського суду слід скасувати, а апеляційну скаргу задоволити.
Керуючись, ст.ст. 269, 275, 276, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ :
1. Апеляційну скаргу Микулинецької селищної ради задоволити.
2. Рішення Господарського суду Тернопільської області від 24.09.2021 у справі №921/112/21 скасувати, прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
3. Стягнути з Фермерського господарства "МИКУЛИН" (смт.Микулинці, Теребовлянський район, Тернопільська область, вул. М. Грушевського, 79, ідентифікаційний код 41470244) на користь Микулинецької селищної ради (смт.Микулинці, Теребовлянський район, Тернопільська область, вул. С. Бандери, 11, ідентифікаційний код 04396302) 6810,00 грн судового збору за подання апеляційної скарги.
4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в строки, передбаченні ст.ст.287-288 ГПК України.
5. Справу повернути до Господарського суду Тернопільської області.
Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/.
Головуючий-суддя Н.М. Кравчук
Судді Г.Т. Кордюк
Б.Д. Плотніцький
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 103694319 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою щодо визнання незаконним акта, що порушує право оренди |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні