Ухвала
від 14.06.2022 по справі п/857/10/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

з питань забезпечення позову

15 червня 2022 рокуЛьвівСправа № П/857/10/22 пров. № П/857/10/22Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

судді-доповідача Шинкар Т.І.,

суддів Іщук Л.П.,

Судової-Хомюк Н.М.,

секретаря судового засідання Максим Х.Б.,

за участі представника позивача Адам Ю.В.,

представника третьої особи Сучкової А.М.,

розглянувши у судовому засіданні в м.Львові заяву Міністерства юстиції України про забезпечення позову у справі за позовною заявою Міністерства юстиції України до Політичної партії «Соціалістична партія України», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог, на стороні позивача, Служба безпеки України про заборону діяльності політичної партії та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

18.05.2022 Восьмим апеляційним адміністративним судом зареєстрована позовна заява Міністерства юстиції України до Політичної партії «Соціалістична партія України» (надалі-Партія)), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог, на стороні позивача, Служба безпеки України про заборону діяльності політичної партії та зобов`язання вчинити дії.

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.05.2022 відкрито провадження у справі №П/857/10/22 та 26.05.2022 призначено справу до судового розгляду у судовому засіданні на 15 червня 2022 року о 10:00 у залі судових засідань №1 Восьмого апеляційного адміністративного суду (вул. Саксаганського, 13, м. Львів).

15.06.2022 Восьмим апеляційним адміністративним судом зареєстрована заява Міністерства юстиції України про забезпечення позову, в якій заявник просить вжити заходів забезпечення позову шляхом заборони Політичній партії «Соціалістична партія України» (код ЄДРПОУ: 00011305, адреса: вул. Бажова, 12, м.Київ, 02100) та її регіональним організаціям вчиняти дії, спрямовані на відчуження, передачу у володіння та користування третіми особами об`єктів нерухомого майна згідно з зазначеним переліком та заборонити органам державної реєстрації прав на нерухоме майно, державним реєстраторам прав на нерухоме майно, державним реєстраторам органів місцевого самоврядування, особам, які виконують функції державного реєстратора прав на нерухоме майно, вчиняти будь-які реєстраційні дії (реєстрацію прав власності, скасування реєстрації права власності та інших речових прав, у тому числі реєстрацію правочинів щодо відчуження, передачі у володіння та користування третім особам та інше) щодо об`єктів переліченого нерухомого майна, належного Політичній партії «Соціалістична партія України» (код ЄДРПОУ: 00011305, адреса: вул. Бажова, 12, м.Київ, 02100) та її регіональним організаціям.

Подана заява мотивована тим, що підставами для призупинення діяльності відповідача та звернення до суду з позовом про припинення діяльності Партії є саме активна антиукраїнська діяльність Партії, здійснення дій, спрямованих на порушення суверенітету та територіальної цілісності держави, висловлення позиції щодо виправдовування збройної агресії проти України. Заявник вказує, що на сьогодні факт здійснення Партією діяльності, спрямованої проти інтересів України, підтверджено Указом Президента України від 19.03.2022 №153/2022 та рішенням Ради національної безпеки та оборони України від 18.03.2022 «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій». Заявник зазначає, що незважаючи на призупинення діяльності Партії, члени Партії продовжують вести політичну діяльність, спрямовану, зокрема, на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, пропаганду війни, насильства та розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення з одночасним поширенням відомостей, що містять виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України. Вважає, що не виключається можливість вжиття відповідачем заходів щодо виведення майна, коштів та інших активів політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень, яке у разі задоволення позову можу бути передано у власність держави відповідно до частини 4 статті 21 Закону України «Про політичні партії в Україні».

В судовому засіданні представник позивача та представник третьої особи подану заяву підтримали.

Вирішуючи подану заяву, суд виходить з наступного.

Статтею 150 КАС України передбачено, що суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.

Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо: 1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або 2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.

Суд зауважує, що забезпечення позову це сукупність процесуальних дій, які гарантують виконання судового рішення в разі задоволення позовних вимог. При цьому, інститут забезпечення позову в адміністративному судочинстві є елементом права на судовий захист і спрямований на те, щоб не допустити незворотності певних наслідків відповідних дій щодо відновлення порушеного права. Забезпечення позову є складовою комплексу заходів, спрямованих на охорону публічно-правового та матеріально-правового інтересу в адміністративному судочинстві, а також однією з гарантій реального виконання можливого позитивного для особи рішення.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 151 КАС України позов може бути забезпечено: 1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; 2) забороною відповідачу вчиняти певні дії; 4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; 5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.

Суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.

При розгляді клопотання про забезпечення позову суд повинен у кожному випадку, виходячи з конкретних доказів, встановити, чи є хоча б одна з передбачених статтею 150 КАС України обставин, і оцінити, чи не може застосуванням заходів забезпечення позову бути завдано ще більшої шкоди, ніж та, якій можна запобігти; врахувати пов`язаність заходів щодо забезпечення позову з його предметом, співмірність таких заходів заявленим позовним вимогам і відповідності виду забезпечення позову позовним вимогам.

Співмірність передбачає співвідношення негативних наслідків від вжиття заходів забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати в результаті невжиття цих заходів, з урахуванням відповідності права чи законного інтересу, за захистом яких заявник звертається до суду, майнових наслідків заборони відповідачу здійснювати певні дії. Адекватність заходу забезпечення позову, що застосовується судом, визначається його відповідністю вимогам, на забезпечення яких він вживається. Оцінка такої відповідності здійснюється судом, зокрема, з урахуванням співвідношення права (інтересу), про захист яких просить заявник, з майновими наслідками заборони відповідачеві вчиняти певні дії.

Таким чином, інститут забезпечення позову є однією з гарантій захисту прав, свобод та законних інтересів позивача (майбутнього позивача) в адміністративному процесі, механізмом, який покликаний забезпечити реальне та неухильне виконання судового рішення прийнятого в адміністративній справі. При цьому заходи забезпечення позову можуть вживатися виключно у випадку наявності очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача (майбутнього позивача) до ухвалення рішення в адміністративній справі, або у випадку, коли захист цих прав, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат, а також якщо очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень.

Як зазначено Верховним Судом у постановах від 25 червня 2020 року (справа №520/1545/19), від 01 жовтня 2019 року (справа №420/912/19) ухвала про забезпечення позову повинна бути судом вмотивована, а саме із зазначенням: 1) висновків про існування: - обставин, що свідчать про істотне ускладнення чи унеможливлення виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду, або - очевидних ознак протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю до ухвалення рішення у справі; 2) в чому будуть полягати дії, направлені на відновлення прав позивача.

Згідно з Рекомендаціями № R (89) 8 про тимчасовий судовий захист в адміністративних справах, прийнятий Комітетом Міністрів Ради Європи 13 вересня 1989 року рішення про вжиття заходів тимчасового захисту може, зокрема, прийматися у разі, якщо виконання адміністративного акта може спричинити значну шкоду, відшкодування якої неминуче пов`язано з труднощами, і якщо на перший погляд наявні достатньо вагомі підстави для сумнівів у правомірності такого акта.

Відповідно до частини 4 статті 21 Закону України «Про політичні партії в Україні», у разі заборони судом політичної партії майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду. Перехід такого майна, коштів та інших активів у власність держави забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Колегія суддів звертає увагу, що діяльність Партії зупинена рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 18.03.2022 «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій», введеним в дію Указом Президента України від 19.03.2022 №153/2022.

Заявник звертає увагу суду на те, що, незважаючи на зупинену діяльність, члени Партії продовжують вести політичну діяльність, спрямовану, зокрема, на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення з одночасним поширенням відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України. Вказане, на переконання заявника, підтверджує наявність ознак очевидної протиправності в діях Партії, що є самостійною підставою для забезпечення позову.

Крім цього, суд поділяє думку заявника, що не виключена можливість вжиття відповідачем заходів стосовно виведення майна, коштів та інших активів політичної партії її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень, яке у разі задоволення позову Міністерства юстиції України про заборону Партії, може бути передано у власність держави відповідно до частини 4 статті 21 Закону України «Про політичні партії в Україні».

Отже, твердження заявника про те, що невжиття заходів забезпечення позову призведе до порушення прав та інтересів держави та про можливість настання невідворотних наслідків у вигляді втрат Державного бюджету є підставними.

Разом з тим, суд зауважує, що будь-яке забезпечення позову в адміністративній справі є наданням тимчасового захисту до вирішення справи по суті, який застосовується у виключних випадках за наявністю об`єктивних обставин, які дозволяють зробити обґрунтоване припущення, що невжиття відповідних заходів потягне за собою більшу шкоду, ніж їх застосування.

Суд вважає, що наведені позивачем у заяві про забезпечення позову мотиви вказують на наявність законних та переконливих підстав для вжиття заходів забезпечення позову, передбачених статтею 151 КАС України, а тому подану позивачем заяву слід задовольнити.

Керуючись статтями 150-154, 248, 256, 289-3, пунктом 4 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

У Х В А Л И В:

Заяву Міністерства юстиції України про забезпечення позову задовольнити.

Вжити заходів забезпечення позову шляхом заборони Політичній партії «Соціалістична партія України» (код ЄДРПОУ: 00011305, адреса: вул. Бажова, 12, м.Київ, 02100) та її регіональним організаціям вчиняти дії, спрямовані на відчуження, передачу у володіння та користування третіми особами об`єктів нерухомого майна, а саме:

- квартири, розташованої за адресою: вул.Котляревського Івана, будинок 20, кв.1, м.Чернівці, реєстраційний номер майна (РПВН) 10379471;

- вбудованого приміщення №2, розташованого за адресою: площа Гєроєв ВОВ, будинок 4а, приміщення 2, м.Луганськ, реєстраційний номер майна (РПВН) 13609341;

- квартири, розташованої за адресою: вул.Спаська, будинок 14, квартира 72, м.Миколаїв, реєстраційний номер майна (РПВН) 2867145;

- нежилого приміщення, розташованого за адресою: вул.Соборна, будинок 19, м.Суми, реєстраційний номер майна (РПВН) 17685739 - до набрання рішенням суду у справі №П/857/10/22 законної сили.

Заборонити органам державної реєстрації прав на нерухоме майно, державним реєстраторам прав на нерухоме майно, державним реєстраторам органів місцевого самоврядування, особам, які виконують функції державного реєстратора прав на нерухоме майно, вчиняти будь-які реєстраційні дії (реєстрацію прав власності, скасування реєстрації права власності та інших речових прав, у тому числі реєстрацію правочинів щодо відчуження, передачі у володіння та користування третім особам та інше) щодо об`єктів нерухомого майна:

- квартири, розташованої за адресою: вул.Котляревського Івана, будинок 20, кв.1, м.Чернівці , реєстраційний номер майна (РПВН) 10379471;

- вбудованого приміщення №2, розташованого за адресою: площа Гєроєв ВОВ, будинок 4а, приміщення 2, м.Луганськ, реєстраційний номер майна (РПВН) 13609341;

- квартири, трьохкімнатної, розташованої за адресою: вул.Спаська, будинок 14, квартира 72, м.Миколаїв, реєстраційний номер майна (РПВН) 2867145;

- нежилого приміщення, розташованого за адресою: вул.Соборна, будинок 19, м.Суми, реєстраційний номер майна (РПВН) 17685739 - до набрання рішенням суду у справі №П/857/10/22 законної сили.

Повідомити Міністерство юстиції України про постановлену ухвалу для невідкладного опублікування оголошення у порядку, передбаченому частиною 5 статті 289-3 Кодексу адміністративного судочинства України.

Невідкладно надіслати копії матеріалів справи в електронному вигляді до суду апеляційної інстанції.

Ухвала в частині вжиття заходів забезпечення адміністративного позову підлягає негайному виконанню.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена до Верховного Суду в складі колегії Касаційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня її оприлюднення відповідно до частини 5 статті 289-3 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Суддя-доповідач Т. І. Шинкар судді Л. П. Іщук Н. М. Судова-Хомюк

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.06.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104778436
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення прав на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації

Судовий реєстр по справі —п/857/10/22

Ухвала від 08.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 18.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 18.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 06.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 06.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 27.09.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 18.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 04.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Рішення від 14.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 14.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні