Ухвала
від 18.10.2022 по справі п/857/10/22
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

УХВАЛА

18 жовтня 2022 року

м. Київ

справа №П/857/10/22

адміністративне провадження № А/990/13/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мацедонської В.Е.,

суддів - Кашпур О. В., Радишевської О. Р., Уханенка С. А., Шевцової Н. В.

за участю:

секретаря судового засідання -Морозенко С.П. ,

особи, яка подала апеляційну скаргу - ОСОБА_1 ,

представника особи, яка подала апеляційну скаргу - Голоднюка О.М.,

представника позивача - Росохи С.В.,

представника третьої особи - Сучкової А.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, як суд апеляційної інстанції адміністративну справу № 857/10/22

за адміністративним позовом Міністерства юстиції України до Політичної партії «Соціалістична партія України», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, Служба безпеки України про заборону діяльності політичної партії,

за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року (прийняте у складі колегії суддів: судді-доповідача - Шинкар Т.І., суддів - Іщук Л.П., Судової - Хомюк Н.М.)

У С Т А Н О В И В:

1. Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

18 травня 2022 року Міністерство юстиції України (далі - Мінюст; позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Політичної партії «Соціалістична партія України» (далі - ПП «Соціалістична партія України»; відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача, Служба безпеки України (далі - СБУ; третя особа), в якому просило:

- заборонити діяльність Політичної партії «Соціалістична партія України» (ЄДРПОУ: 00011305, адреса: вул. Бажова, 12, м.Київ, 02100);

- призначити комісію з припинення (ліквідаційну комісію) політичної партії, її структурних утворень, які мають статус юридичної особи;

- передати майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

На підставі клопотання позивача про відмову від частини позовних вимог суд першої інстанції ухвалою від 15 червня 2022 року закрив провадження у справі в частині позовних вимог щодо призначення комісії з припинення (ліквідаційної комісії) політичної партії, її структурних утворень, які мають статус юридичної особи.

В іншій частині Мінюст позовні вимоги обґрунтовував тим, що діяльність ПП «Соціалістична партія України» спрямована порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки з одночасним поширенням відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною збройної агресії Російської Федерації (далі - росії) проти України.

Уважає, що відповідно до частини першої статті 21 Закону України від 05 квітня 2001 року № 2365-III «Про політичні партії в Україні» (далі - Закон №2365-III) виявлення таких фактів в діяльності політичної партії (щодо відповідача вони виявлені і задокументовані) є підставою для заборони такої політичної партії.

Також позивач зазначає, що Указом Президента України від 19 березня 2022 року №153/2022 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18 березня 2022 року «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій», пунктом 2 якого Міністерству юстиції України доручено вжити в установленому порядку вичерпних заходів щодо заборони діяльності політичних партій, зазначених у пункті 1 цього рішення, зокрема ПП «Соціалістична партія України».

Водночас, на адресу Міністерства юстиції України надійшов лист Департаменту захисту національної державності Служби безпеки України (далі - ДЗНД СБУ) від 26 березня 2022 року № 5/1-229 «Щодо призупинення діяльності політичних партій» із повідомленням про виявлення фактів антиукраїнської діяльності, зокрема, ПП «Соціалістична партія України».

2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року адміністративний позов задоволено:

- заборонено діяльність Політичної партії «Соціалістична партія України» (ЄДРПОУ: 00011305, адреса: вул. Бажова, 12, м. Київ, 02100);

- передано майно, кошти та інші активи Політичної партії «Соціалістична партія України», її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що з метою захисту демократичного суспільства в умовах прямої військової агресії росії проти України існує об`єктивна соціальна потреба в забороні ПП «Соціалістична партія», діяльність якої спрямована на завдання шкоди державній безпеці, суверенітету та територіальній цілісності України.

Суд першої інстанції зазначив, що в матеріалах справи є достатні докази, якими підтверджено існування реальної загрози зі сторони ПП «Соціалістична партія України» конституційному ладу та основним правам і свободам громадян України, так як поведінка і заклики її членів (керівників) не викликали осуду зі сторони керівних органів Партії, а навпаки - мала місце мовчазна згода.

Зважаючи на антиукраїнську політичну та організаційну діяльність, пропаганду війни, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на численні антиукраїнські дії лідерів партії та позиції, які вони відстоюють, поширення відомостей про виправдування, визнання правомірною збройної агресії росіі проти України, за відсутності належних та допустимих доказів того, що такі дії не збігаються з позицією Партії, Восьмий апеляційний адміністративний суд дійшов висновку про порушення ПП «Соціалістична партія України» Конституції України та законів України та, як наслідок, виправданість застосування заходу про заборону політичної партії, передбаченого ст.19 Закону №2365-ІІІ.

Поряд із зазначеним, Восьмий апеляційний адміністративний суд указував, що згідно з пунктом 8-1 частини другої статті 245 КАС України, у разі задоволення позову, суд може прийняти рішення про заборону політичної партії та передачу майна, коштів на інших активів політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави. Водночас відповідно до частини четвертої статті 21 Закону 2365-ІІІ у разі заборони судом політичної партії майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду. Перехід такого майна, коштів та інших активів у власність держави забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. З огляну на зазначене, суд першої інстанції вирішив, що вимога позивача передати майно, кошти на інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави також підлягає задоволенню.

Вищезазначене рішення оприлюднено на сайті Міністерства юстиції України 22 червня 2022 року.

3. Короткий зміст та обґрунтування вимог апеляційної скарги та виклад позицій інших учасників справи

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_1 , який не був учасником цієї справи, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення Восьмим апеляційним адміністративним судом норм матеріального і процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції й прийняти нове про відмову в задоволенні позовних вимог за безпідставністю.

На обґрунтування доводів апеляційної скарги ОСОБА_1 зазначив, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 22 січня 2015 року у справі №826/17436/14 за позовом Соціалістичної партії України до Державної реєстраційної служби України про визнання протиправними дій, скасування наказу, зобов`язання вчинити дії, позов задоволено, а саме:

- визнано протиправними дії Державної реєстраційної служби України щодо відмови у взятті до відома інформації про зміни до статуту та у складі керівних органів Соціалістичної партії України;

- визнано протиправним та скасовано наказ Державної реєстраційної служби України від 25 вересня 2014 року № 467 «Про відмову у взятті до відома інформації про зміни до статуту та у складі керівних органів Соціалістичної партії України»;

- зобов`язано Державну реєстраційну службу України взяти до відома інформацію про зміни до статуту та у складі керівних органів Соціалістичної партії України, що прийняті на ХХ позачерговому з`їзді Соціалістичної партії України 21 червня 2014 року.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2017 року постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 22 січня 2015 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою адміністративний позов Соціалістичної партії України залишено без задоволення.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 13 червня 2017 року постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2017 року скасовано, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 22 січня 2015 року залишено в силі.

Вищенаведені судові рішення, на думку скаржника, тягнуть за собою, окрім іншого, реєстрацію керівником ПП «Соціалістична партія України» - ОСОБА_1 , обраного на другому етапі XX з`їзду Соціалістичної партії України, який відбувся 01 серпня 2015 року.

Скаржник зазначає, що, приймаючи рішення про заборону Соціалістичної партії України, суд першої інстанції не дослідив: ухвалу Вищого адміністративного суду України від 13 червня 2017 року; наявні у Міністерстві юстиції рішення XX з`їзду Соціалістичної партії України; не дослідив, що ОСОБА_1 був штучно позбавлений Міністерством юстиції України права виступати в суді, як Голова Соціалістичної партії України; не з`ясував, хто насправді є законними керівними органами Соціалістичної партії України.

Скаржник зауважує, що, оскільки позивач не вніс до Єдиного державного реєстру ОСОБА_1 , як керівника ПП «Соціалістична партія України», протиправно своїми діями фактично відсторонив останнього від керівництва ПП «Соціалістична партія України», то ОСОБА_1 оскаржує рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року у справі № П/857/10/22 як фізична особа.

11 жовтня 2022 року від Міністерства юстиції України до Верховного Суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому, вказуючи на правильність застосування норм матеріального та процесуального права при ухваленні оскаржуваного судового рішення, позивач просить апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року залишити без змін.

В обґрунтування означеного відзиву позивач зазначає, що відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру відповідачем протягом 2017-2020 років подавалися документи для державної реєстрації змін до відомостей про ПП «Соціалістична партія України», про що Міністерством юстиції приймалися відповідні рішення, на підставі яких були внесені відповідні відомості до Єдиного державного реєстру.

Реєстраційна дія про відмову у взятті змін до відома, інформація про зміни до Статуту та у складі керівних органів ПП «Соціалістична партія України» у зв`язку з прийняттям наказу Державною реєстраційною службою України від 25 вересня 2014 року № 567 «Про відмову у взятті до відома інформації про зміни до Статуту та у складі керівних органів Соціалістичної партії України» в Єдиному державному реєстрі відсутня.

Разом з тим, законодавством чітко визначено процедуру проведення державної реєстрації, зокрема, політичних партій, проте не визначено порядку взяття до відома інформації про зміни до статуту та у складі керівних органів політичної партії.

Державну реєстраційну службу України (правонаступником якої є Міністерство юстиції) не було зобов`язано вчиняти реєстраційні дії щодо ПП «Соціалістична партія України».

Позивач зазначає, що ПП «Соціалістична партія України» створено в Києві у 1991 році, одразу після заборони на території України Комуністичної партії Радянського Союзу, зусиллями колишніх членів забороненої КПРС, які не погоджувалися з її забороною і прагнули продовжувати політичну діяльність, що задекларовано у програмній заяві і стенограмі установчого з`їзду Партії від 26 жовтня 1991 року, про що говорить обрання лідером партії колишнього керівника комуністичної більшості у Верховній Раді УРСР ОСОБА_2 .

У 2006 році відповідач був у коаліції з не менш відомими проросійськими політичними партіями, як «Партія регіонів» та «Комуністична партія України».

У свою чергу одним з колишніх Голів Партії (липень 2017 - липень 2019), який публічно виголошує проросійську позицію, є громадянин України та колишній народний депутат України від політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» ОСОБА_3 .

Інформація щодо антиукраїнської діяльності ОСОБА_3 як голови Партії міститься у позовній заяві.

В подальшому, 06 липня 2019 року на черговому з`їзді ПП «Соціалістична партія України», у зв`язку із достроковими парламентськими виборами, призначеними на 21 липня 2019 року, одноголосно було прийнято рішення зняти ОСОБА_3 із займаної посади і призначити головою Партії ОСОБА_4 .

При цьому, як зазначив сам ОСОБА_3 , ПП «Соціалістична партія» делегувала йому представляти інтереси Партії в політичній партії «Опозиційна платформа - за життя» (на сьогодні заборонена судом).

В сукупності обставин цієї справи позивач вважає встановленими факти діяльності ПП «Соціалістична партія України», які підпадають під критерії, визначені пунктами 1 та 4 частини 1 статті 21 Закону України №2365- ІІІ, а саме: дії партії, спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення (пункт 1) та поширення відомостей, що містять виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії росії проти України (пункт 4 відповідно).

Заборона діяльності даної політичної партії під час дії воєнного стану має на меті завадити зусиллям, спрямованим на розкол українського суспільства, підштовхування до співпраці з державою-окупантом та встановлення антидемократичного авторитарного окупаційного режиму росії.

14 жовтня 2022 року до Верховного Суду надійшли пояснення від Служби безпеки України, в яких третя особа просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

В наданих поясненнях третя особа вказує про необхідність враховувати зміни соціально-політичного стану в державі, зокрема, повномасштабне вторгнення росії на територію України, введення режиму воєнного стану та інші зміни, що відбулися з часу надання правового висновку по партійним документам.

СБУ вважає, що в забороні діяльності політичної партії відповідача існує об`єктивна соціальна потреба з метою захисту демократичного суспільства та прав і свобод громадян. Вказане обмеження націлене на забезпечення більшої стабільності країни, зокрема, в умовах ведення воєнних дій інформаційно-психологічних операцій з боку держави-агресора, а тому вказаний захід є виправданим.

Також, СБУ погоджується з висновками Мін`юсту, що у разі внесення запису до Єдиного державного реєстру про зміни до Статуту та у складі керівних органів Соціалістичної партії України, прийнятих XX Позачерговим З`їздом Партії 21 червня 2014 року, ці відомості замінять відомості, які були внесені протягом 2017-2020 років, що призведе до порушення хронології відображення відомостей про ПП «Соціалістична партія» в Єдиному державному реєстрі та порушенню прав членів ПП «Соціалістична партія».

Окрім того, реєстраційні дії вчиненні на підставі відповідних рішень ПП «Соціалістична партія» протягом 2017-2020 років апелянтом не оскаржувались та в судовому порядку не скасовувались.

4. Рух адміністративної справи

Ухвалою Верховного Суду від 27 вересня 2021 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року

Ухвалою Верховного Суду від 06 жовтня 2022 року призначено розгляд даної справи в судовому засіданні на 18 жовтня 2022 року о 15 год 30 хв.

У судовому засіданні особа, яка подала апеляційну скаргу, ОСОБА_1 та його представник підтримали вимоги апеляційної скарги, представники позивача і третьої особи заперечували проти задоволення апеляційної скарги.

Апеляційний розгляд справи здійснено за відсутності відповідача - ПП «Соціалістична партія України», який належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання.

5. Установлені обставини справи

Політична партія «Соціалістична партія України» зареєстрована як юридична особа 25 листопада 1991 року.

Відповідно до долученої до позову Заяви про реєстрацію Статуту Соціалістичної партії України від 18 листопада 1991 року, Соціалістична партія України - добровільна політична організація трудящих України, ставить за мету захист у законодавчих і виконавчих органах державної влади всіх рівнів політичних і соціально-економічних інтересів робітників, селян, інтелігенції, а також інтересів жінок, учнівської і студентської молоді, пенсіонерів.

Згідно зі змістом доповіді оргкомітету установчого з`їзду Партії, остання заснована на творчій спадщині марксизму-ленінізму, досвіді КПРС і Компартії України, світової соціал-демократії і світової духовної скарбниці, з однією метою - побудувати партію такою, якою її хотів бачити Ленін. Вказано, що заборона Комуністичної партії України - страшний удар по тих, хто прийшов у партію не заради посад, а заради примножити ідея добра і справедливості. Зазначено, що служити людям і мати за мету побудову соціалізму в Україні і є вихідними для вирішення питання про характерні риси створеної партії.

Протоколом №15/30 позачергового з`їзду Партії від 15 березня 2020 року затверджено нову редакції Статуту Соціалістичної партії України, відповідно до якого головною метою діяльності Партії, зокрема, є побудова в Україні демократичного соціалізму.

Постановою Верховної Ради України «Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації державою-агресором» від 27 січня 2015 року №129-VІІІ Верховна Рада України визнала Російську Федерацію державою-агресором.

Відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану" (із змінами, внесеними Указами Президента України від 14 березня 2022 року №133/2022, від 18 квітня 2022 року №259/2022, від 17 травня 2022 року №341/2022, від 12 серпня 2022 року №573/2022) у зв`язку із повномасштабним вторгненням Російської Федерації на територію України запроваджено воєнний стан.

Згідно з пунктом 3 вказаного Указу Президента у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану, тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, зокрема, можуть вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 12 травня 2015 року №389-VIII (далі - Закон №389-VIII).

Указом Президента України від 19 березня 2022 року № 153/2022 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18 березня 2022 року «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій»», введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18 березня 2022 року «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій» згідно з яким, ураховуючи пряму військову агресію з боку Російської Федерації, зважаючи на антиукраїнську політичну та організаційну діяльність, пропаганду війни, публічні заяви та заклики до зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні та статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, поширення відомостей про виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, з метою забезпечення національної безпеки та громадського порядку в період дії в Україні правового режиму воєнного стану, запровадженого Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX, ураховуючи вимоги законів України «Про правовий режим воєнного стану», «Про політичні партії», відповідно до статті 107 Конституції України, Радою національної безпеки і оборони України вирішено призупинити на період дії воєнного стану будь-яку діяльність в Україні політичних партій «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ», «ПАРТІЯ ШАРІЯ», «ДЕРЖАВА», «ЛІВА ОПОЗИЦІЯ», «ПРОГРЕСИВНА СОЦІАЛІСТИЧНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ», «СОЮЗ ЛІВИХ СИЛ», «СОЦІАЛІСТИЧНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ», «СОЦІАЛІСТИ», «ОПОЗИЦІЙНИЙ БЛОК», «НАШІ» та «БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО».

Листом Департаменту захисту національної державності від 26 березня 2020 року №5/1-229 Міністерству юстиції України скеровано прохання ініціювати процедуру заборони діяльності вказаних партій у судовому порядку. При цьому, щодо Політичної партії «Соціалістична партія України» зазначено, що у 2018 році екс-народний депутат України від фракції «Опозиційна платформа - За життя» ОСОБА_3 рейдерським шляхом захопив «Соціалістичну партію України», фальсифікувавши документальні матеріали СПУ (протоколи з`їзду тощо), згідно з яких була здійсненна державна реєстрація. Ініціатива ОСОБА_3 була спрямована на захоплення об`єктів нерухомості Соцпартії. В 2019 році ОСОБА_3 балотувався у якості кандидата на посаду Президента від СПУ. Номінальним керівником СПУ є ОСОБА_6 , який підконтрольний ОСОБА_3 . На даний час існує вірогідність використання ОСОБА_3 . СПУ для проведення підривної діяльності проти України в інтересах країни-агресора.

Крім того, у листі вказано, що ІНФОРМАЦІЯ_3 колишній народний депутат України від ПП «ОП-ЗЖ» ОСОБА_3 на своєму телеграм-каналі публічно привітав президента країни-агресора РФ ОСОБА_7 з днем народження, ідеалізуючи його антиукраїнську діяльність, а напередодні військового вторгнення РФ закликав ОСОБА_7 «звільнити Україну». Документування протиправної діяльності ОСОБА_3 здійснюється в рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні від 12 березня 2021 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого статтями 110 («Посягання на територіальну цілісність і недоторканність України»), 111 («Державна зрада») та 436-1 («Виготовлення, поширення комуністичної, нацистської символіки та пропаганда комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського тоталітарних режимів)») КК України.

Також зазначено, що слідчими СБУ здійснюється документування протиправної діяльності керівників та провідних функціонерів вказаних політичних партій, в рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні №22022000000000103 від 20 березня 2022 року за ознаками вчинення кримінального правопорушення передбаченого частиною 1 статті 111 («Державна зрада») КК України.

6. Джерела права та акти їх застосування

Конституція України

Відповідно до статті 1 Конституції України Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава.

Стаття 15 Конституції України визначає, що суспільне життя в Україні ґрунтується на засадах політичної, економічної та ідеологічної багатоманітності. Жодна ідеологія не може визнаватися державою як обов`язкова. Цензура заборонена. Держава гарантує свободу політичної діяльності, не забороненої Конституцією і законами України.

Частина 1 статті 36 Конституції України передбачає, що громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Відповідно до частини 1 статті 37 Конституції України утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються.

Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку (частина 4 статті 37 Конституції України).

Стаття 64 Конституції України визначає, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 Конституції України.

Організаційно-правові засади діяльності політичних партій в Україні визначається Законом України «Про політичні партії в Україні» (далі - Закон №2365-ІІІ).

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону № 2365-III право громадян на свободу об`єднання у політичні партії для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів визначається і гарантується Конституцією України. Встановлення обмежень цього права допускається відповідно до Конституції України в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей, а також в інших випадках, передбачених Конституцією України.

За змістом статті 2 Закону № 2365-ІІІ політична партія - це зареєстроване, згідно з законом, добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку (частина 1 статті 3 Закону №2365-ІІІ).

Статтею 5 Закону № 2365-ІІІ встановлено обмеження щодо утворення і діяльності політичних партій.

Так, утворення і діяльність політичних партій забороняється, якщо їх програмні цілі або дії спрямовані на: 1) ліквідацію незалежності України; 2) зміну конституційного ладу насильницьким шляхом; 3) порушення суверенітету і територіальної цілісності України; 4) підрив безпеки держави; 5) незаконне захоплення державної влади; 6) пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової чи релігійної ворожнечі; 7) посягання на права і свободи людини; 8) посягання на здоров`я населення; 9) пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки; 10) виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації та/або Республіки Білорусь проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України; 11) глорифікацію, виправдання дій та/або бездіяльності осіб, які здійснювали або здійснюють збройну агресію проти України, представників збройних формувань Російської Федерації, незаконних збройних формувань, банд, найманців, створених та/або підпорядкованих, та/або керованих, та/або фінансованих Російською Федерацією, а також представників окупаційної адміністрації Російської Федерації, яку складають її державні органи та інші структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, та представників підконтрольних Російській Федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України, у тому числі шляхом їх визначення як «повстанці», «ополченці», «ввічливі люди» тощо.

Діяльність політичної партії може бути заборонена лише за рішенням суду (частина 3 статті 5 Закону № 2365-ІІІ).

Відповідно до частини 3 статті 13 Закону № 2365-ІІІ співпраця політичної партії, спрямована проти незалежності, суверенітету і територіальної цілісності України, з політичними партіями, громадськими організаціями держави, що визнана відповідно до закону державою-агресором або державою-окупантом, та внесені до Переліку політичних партій та громадських організацій - нерезидентів України, які створюють загрозу національній безпеці України, затвердженого наказом Служби безпеки України та оприлюдненого на її офіційному веб-сайті, забороняється.

Статтею 19 Закону № 2365-ІІІ передбачено заходи, які можуть вживатися до політичних партій.

Так, у разі порушення політичними партіями Конституції України, цього та інших законів України до них можуть бути вжиті такі заходи: 1) попередження про недопущення незаконної діяльності; 2) заборона політичної партії.

Частина 1 статті 21 Закону № 2365-ІІІ визначає, що у разі виявлення порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим Законом та іншими законами України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, невідкладно звертається до суду з адміністративним позовом про заборону політичної партії, у тому числі в разі виявлення фактів вчинення політичною партією дій, спрямованих на:

ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки;

порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;

поширення відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України.

Відповідно до частин 2-4 статті 21 Закону № 2365-ІІІ заборона діяльності політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших структурних утворень, передбачених статутом партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно.

У разі якщо в рішенні суду про заборону діяльності політичної партії не призначена комісія з припинення (ліквідаційна комісія) політичної партії, її структурних утворень, які мають статус юридичної особи, в рішенні про припинення політичної партії, її структурних утворень визначається як голова комісії з припинення (ліквідаційної комісії) політичної партії, її структурних утворень керівник органу управління або особа, яка згідно з відомостями, внесеними до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, якщо інше не встановлено рішенням суду.

У разі заборони судом політичної партії майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду. Перехід такого майна, коштів та інших активів у власність держави забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Закон України від 12 травня 2015 року № 389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» (далі - Закон № 389-VIII)

Пунктом 9 частини 1 статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» передбачено, що в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану, як зокрема, порушувати у порядку, визначеному Конституцією та законами України, питання про заборону діяльності політичних партій, громадських об`єднань, якщо вона спрямована на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на стійкість критичної інфраструктури, права і свободи людини, здоров`я населення.

7. Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги

Відповідно до статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.

Верховний Суд, заслухавши суддю-доповідача, особу, яка подала апеляційну скаргу, та її представника, учасників справи, вивчивши матеріали справи, дослідивши й проаналізувавши доводи апеляційної скарги в межах, визначених статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України, зазначає наступне.

Частиною першою статті 293 КАС України передбачено, що учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції.

Аналогічні приписи закріплені і у частині першій статті 13 КАС України, яка встановлює, що учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.

Отже, частина перша статті 293 КАС України визначає коло осіб, які наділені правом на апеляційне оскарження судового рішення, які поділяються на дві групи - учасники справи, а також особи, які участі у справі не брали, але судове рішення стосується їх прав, інтересів та (або) обов`язків.

Судове рішення, що оскаржується особою, не залученої до участі у справі, повинно безпосередньо стосуватися прав та обов`язків цієї особи, тобто судом має бути розглянуто й вирішено спір про право у правовідносинах, учасником яких на момент розгляду справи та прийняття рішення судом першої інстанції є скаржник, або міститься судження про права та обов`язки цієї особи у відповідних правовідносинах. Рішення є таким, що прийняте про права та обов`язки особи, яка не була залучена до участі у справі, якщо в мотивувальній частині рішення містяться висновки суду про права та обов`язки цієї особи, або у резолютивній частині рішення суд прямо вказав про права та обов`язки таких осіб. У такому випадку рішення порушує не лише матеріальні права осіб, не залучених до участі у справі, а й їх процесуальні права, що витікають із сформульованого в пункті 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод положення про право кожного на справедливий судовий розгляд при визначенні його цивільних прав і обов`язків. Будь-який інший правовий зв`язок між скаржником і сторонами спору не може братися до уваги.

Зазначена правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 17 травня 2018 року у справі № 904/5618/17, від 11 липня 2018 у справі № 911/2635/17, від 23 листопада 2020 року у справі № 826/13182/17, від 09 серпня 2022 року у справі №640/8411/19 та інших і є сталою.

Отже, для вирішення питання про порушення прав чи інтересів особи, яка не брала участі у справі, суд має з`ясувати, чи виникли у зв`язку з прийняттям судового рішення у цієї особи нові права чи покладено на неї нові обов`язки, або змінено її наявні права та/або обов`язки, або позбавлено певних прав та/або обов`язків у майбутньому.

Суд звертає увагу, що перевірка права особи на звернення до суду з апеляційною скаргою передує розгляду питання щодо правомірності рішення, яке оскаржується (розгляду по суті). Встановлення обставин, що свідчать про відсутність підстав для апеляційного оскарження, а отже і права на звернення до суду з такою скаргою, є перешкодою для розгляду скарги по суті. Законність судового рішення може бути перевірено лише за скаргою належної особи.

Такий підхід повністю узгоджується з принципом верховенства права та такою його складовою як правова визначеність. Безпідставний перегляд призводить до порушення принципу правової визначеності.

Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

За частиною другою статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Таким чином, реалізуючи передбачене статтею 55 Конституції України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує власне суб`єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту. Право на захист - це самостійне суб`єктивне право, яке з`являється в його володільця у момент порушення чи оспорення останнього.

Реалізацію права особи на судовий захист може бути здійснено також шляхом апеляційного оскарження актів судів першої інстанції, оскільки їх перегляд у такому порядку гарантує відновлення порушених прав людини і громадянина. Право на апеляційне оскарження судових рішень у контексті частин першої, другої статті 55, пункту 8 частини третьої статті 129 Конституції України є складовою права кожного на звернення до суду будь-якої інстанції відповідно до закону (рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням громадянина ОСОБА_8 щодо офіційного тлумачення положення пункту 12 частини першої статті 293 Цивільного процесуального кодексу України у взаємозв`язку з положеннями пунктів 2, 8 частини третьої статті 129 Конституції України від 8 липня 2010 року №18-рп/2010).

Водночас, суб`єктивна оцінка порушення права не є абсолютною, відтак, суд повинен встановити, серед іншого, в чому полягає порушення прав особи, яка подає апеляційну скаргу, оскаржуваним судовим рішенням.

Тобто, передумовою апеляційного оскарження судового рішення особою, яка не брала участі у справі, є встановлення обставин, що суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки. При цьому, на відміну від частини першої статті 5 КАС України, яка пов`язує право особи на звернення до адміністративного суду у тому числі із суб`єктивним критерієм, положення частини першої статті 293 КАС України крізь призму юридичної визначеності та сталості судового рішення гарантують особі право на апеляційне оскарження виключно у випадку, якщо така особа була учасником справи або суд вирішив питання про її права, свободи, інтереси та (або) обов`язки.

На відміну від оскарження судового рішення учасником справи, не залучена до участі у справі особа повинна довести свій правовий зв`язок зі сторонами спору або безпосередньо із судовим рішенням через обґрунтування такого критерію, як вирішення судом питання про її право, інтерес та/або обов`язок, як елементів змісту матеріально-правових відносин, в площині яких виник спір. Такий зв`язок повинен бути безпосереднім, а не ймовірним та опосередкований іншими правовідносинами.

Рішення є таким, що прийняте про права та обов`язки особи, яку не було залучено до участі у справі, якщо у мотивувальній частині рішення містяться висновки суду про права та обов`язки цієї особи, або у резолютивній частині рішення суд прямо вказав про права та обов`язки таких осіб. У такому випадку рішення порушує не лише матеріальні права осіб, не залучених до участі у справі, а й їх процесуальні права, що витікають із сформульованого в пункті 1 статті 6 Європейської конвенції про захист прав людини і основних свобод положення про право кожного на справедливий судовий розгляд при визначенні його цивільних прав і обов`язків.

Водночас, встановлення обставин та оцінка доводів щодо вирішення судом питання про права, свободи та (або) обов`язки особи, яка не приймала участі у справі, здійснюється судом апеляційної інстанції не на стадії вирішення питання про відкриття апеляційного провадження, а при розгляді справи по суті.

Подібний висновок уже був висловлений у постановах Верховного Суду від 15 жовтня 2019 року у справі №160/5596/19, від 12 березня 2020 року у справі №804/3153/16, від 07 грудня 2021 року у справі №2а-2193/09/1570, від 12 травня 2022 року у справі № 420/13143/21.

Застосовуючи ці підходи до справи, що розглядається, Суд звертає увагу на те, що предметом даного судового розгляду є заборона діяльності ПП «Соціалістична партія України».

Приймаючи рішення про задоволення позову, Суд виходив з того, що ПП «Соціалістична партія України» зареєстрована Міністерством юстиції України 25 листопада 1991 року, створена зусиллями колишніх членів забороненої КПУ (КПРС), які не погоджувалися з її забороною і прагнули продовжувати політичну діяльність. Лідером партії обрано колишнього керівника комуністичної більшості в Верховній Раді УРСР ОСОБА_2 .

У період з липня 2017 по липень 2019 Партію очолював ОСОБА_3 , який у 2019 році делегований Соціалістичною партією України представляти інтереси партії в «Опозиційній платформі - За життя» та отримати представництво у Верховній Раді.

06 липня 2019 року на черговому з`їзді Партії у зв`язку з достроковими парламентськими виборами 21 липня 2019 року, прийнято рішення зняти ОСОБА_3 із займаної посади і призначити головою ПП «Соціалістична партія України» ОСОБА_4 .

Відповідно до Протоколу №15/03 від 15 березня 2020 року позачергового з`їзду Партії, звільнено з посади Голови ПП «Соціалістична партія України» ОСОБА_4 та обрано новим Головою ОСОБА_6

23 березня 2020 року ПП «Соціалістична партія України» подала на розгляд до Міністерства юстиції України пакет документів щодо державної реєстрації змін до відомостей Партії, а саме щодо зміни керівника, членів керівних органів. Відповідно до вказаних змін головою партії став ОСОБА_6 , відомості про ОСОБА_4 , як керівника партії, виключено.

При прийняті оскаржуваного судового рішення, суд першої інстанції виходив з того, що Листом Департаменту захисту національної державності СБУ від 26 березня 2020 року №5/1-229 Міністерству юстиції України скеровано прохання ініціювати процедуру заборони діяльності вказаних партій у судовому порядку. При цьому, щодо ПП «Соціалістична партія України» зазначено, що у 2018 році екс-народний депутат України від фракції «Опозиційна платформа - За життя» ОСОБА_3 рейдерським шляхом захопив ПП «Соціалістична партія України», фальсифікувавши документальні матеріали СПУ (протоколи з`їзду тощо), згідно з яких була здійсненна державна реєстрація. Ініціатива ОСОБА_3 була спрямована на захоплення об`єктів нерухомості Соцпартії. У 2019 році ОСОБА_3 балотувався у якості кандидата на посаду Президента від ПП «Соціалістична партія України». Номінальним керівником ПП «Соціалістична партія України» є ОСОБА_6 , який підконтрольний ОСОБА_3 . На даний час існує вірогідність використання ОСОБА_3 . ПП «Соціалістична партія України» для проведення підривної діяльності проти України в інтересах країни-агресора.

Крім того, у листі вказано, що ІНФОРМАЦІЯ_3 колишній народний депутат України від ПП «ОП-ЗЖ» ОСОБА_3 на своєму телеграм-каналі публічно привітав президента країни-агресора РФ ОСОБА_7 з днем народження, ідеалізуючи його антиукраїнську діяльність, а напередодні військового вторгнення РФ закликав ОСОБА_7 «звільнити Україну». Документування протиправної діяльності ОСОБА_3 здійснюється в рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні від 12 березня 2021 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого статтями 110 («Посягання на територіальну цілісність і недоторканність України»), 111 («Державна зрада») та 436-1 («Виготовлення, поширення комуністичної, нацистської символіки та пропаганда комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського тоталітарних режимів)») КК України.

Також зазначено, що слідчими СБУ здійснюється документування протиправної діяльності керівників та провідних функціонерів вказаних політичних партій, в рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні №22022000000000103 від 20 березня 2022 року за ознаками вчинення кримінального правопорушення передбаченого частини 1 статті 111 («Державна зрада») КК України.

Також судом першої інстанції встановлено, що у 2006 році ПП «Соціалістична партія України» перебувала у коаліції з «Партією регіонів» та «Комуністичною партією України».

Відповідно до долученого до матеріалів справи Акта огляду інтернет-ресурсу від 30 травня 2022 року, складеного консультантом-експертом (з оперативних питань) ДЗНД СБ України, на Інтернет сторінці «ІНФОРМАЦІЯ_4» відображено веб-сайт Інтернет-видання «Полтавщина» та новинний матеріал під назвою «ІНФОРМАЦІЯ_5», дата публікації ІНФОРМАЦІЯ_6.

У вказаній сторінці виявлено інформацію наступного змісту: « ОСОБА_3 склав із себе повноваження голови СПУ, щоб стати 31-м номером у виборчому списку партії «Опозиційна платформа - За життя». І він, і ця політична сила підтримуватимуть свого кандидата - голову СПУ ОСОБА_4 .

Полтавець ОСОБА_3 склав із себе повноваження голови Соціалістичної партії України та став 31-м номером у виборчому списку «Опозиційної платформи - За життя». Новим керівником СПУ став ОСОБА_4 .

ОСОБА_3 так прокоментував «Полтавщині» своє рішення:

«Зараз головне завдання - повернути мир в країну та зшити її. Солдат, який пройшов війну, краще всього розуміє необхідність миру. Була обрана партія, яка на 100% проходить в парламент і яка має такі цінності, як мир, справедливі тарифи та соціальне забезпечення громадян. Це є й цінностями СПУ. Потім поки що молода СПУ також потрапить у вищу лігу української політики... І я, і «Опозиційна платформа - За життя» будуть підтримувати СПУ та кандидата в нардепи по 144 округу ОСОБА_4 . Ми будемо системно наводити порядок й у країні, і у Полтаві зокрема. 2020 рік - це припинення хаосу у Полтаві. Місту потрібна міцна рука власника, яка зможе навести порядок. А винні за зруйноване місто - будуть у тюрмі. Ніхто нікуди не втече. Тому що раніше Полтава була обличчям України, а зараз є д…. Можете так і написати. І винні за це будуть відповідати. Я продовжую очолювати профспілку МВС, тому для цього у нас є і важелі, і бажання».

Відповідно до долученого до матеріалів справи Акта огляду інтернет-ресурсу від 30 травня 2022 року, складеного консультантом-експертом (з оперативних питань) ДЗНД СБ України на Інтернет сторінці «ІНФОРМАЦІЯ_7» відображено відеофайл під назвою: « ОСОБА_3 , ОСОБА_4 », завантажений у відеохостингу «YouTube», дата публікації: ІНФОРМАЦІЯ_8. У вказаному відеофайлі оприлюднено інтерв`ю ОСОБА_3 та ОСОБА_4 телеканалу «Місто», в якому лідер «Соціалістичної партії України» («СПУ») ОСОБА_3 представляє голову Полтавської міської організації «СПУ» ОСОБА_4.

Окрім того, за день до вторгнення Росії на територію України ОСОБА_3 записав відеопривітання з Днем радянської армії і озвучив потребу у визволенні України(ІНФОРМАЦІЯ_9).

Також, у період з 24 лютого 2022 року ОСОБА_3 активно виступав в ефірах російських пропагандистів, закликаючи українців скласти зброю і здатися агресору ( ІНФОРМАЦІЯ_1

ІНФОРМАЦІЯ_2 слідчий суддя Личаківського районного суду Львова задовольнив клопотання слідчого в особливо важливих справах Головного слідчого Управління Державного бюро розслідувань та обрав ОСОБА_3 запобіжний захід у виді тримання під вартою. ОСОБА_3 обвинувачується у державній зраді, пропаганді війни, посяганні на територіальну цілісність, закликах до захоплення державної влади та поширення комуністичної символіки. За ініціативи слідчих Державного бюро розслідувань колишнього нардепа ОСОБА_3 оголошено у міжнародний розшук.

Окрім того, голови Чорноморської районної партійної організації «Соціалістична партія України» ОСОБА_13 та Совєтської районної партійної організації «Соціалістична партія України» ОСОБА_14 відповідно до інформації сайту «Миротворець» підозрюються у зраді Батьківщини та пособництві російським окупантам.

01 грудня 2016 року Служба безпеки України повідомила, що стосовно ОСОБА_15 ( голова Київської міської організації «Соціалістична партія України» ) розслідується кримінальне провадження за статтею 111 КК України (державна зрада), а також про факт отримання ОСОБА_15 громадянства РФ (ІНФОРМАЦІЯ_10).

При цьому, незважаючи на залишення України ОСОБА_15 у 2016 році, його кандидатуру висунуто на Позачерговому з`їзді Партії 08 червня 2019 року в одномандатному виборчому окрузі №93 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

Постановою Центральної виборчої комісії від 15 червня 2019 року №1027 відмовлено у реєстрації кандидата через недотримання вимог щодо проживання в Україні протягом останніх п`яти років на день проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року.

На підставі викладеного, суд першої інстанції дійшов висновку, що в матеріалах справи є достатні докази, якими підтверджено існування реальної загрози зі сторони Політичної партії «Соціалістична партія України» конституційному ладу та основним правам і свободам громадян України, так як поведінка і заклики її членів (керівників) не викликали осуду зі сторони керівних органів Партії, а навпаки - мала місце мовчазна згода.

Разом з тим, Верховний Суд зауважує, що ОСОБА_1 , як фізична особа, не був учасником справи та не приймав участі у справі під час її розгляду судом першої інстанції.

У межах даної справи судом першої інстанції не досліджувалось та не вирішувалось питання стосовно прав, свобод та охоронюваних інтересів у сфері публічно-правових відносин відносно ОСОБА_1 , а також на останнього оскаржуваним судовим рішенням не покладались жодні обов`язки.

При прийнятті оскаржуваного судового рішення Восьмим апеляційним адміністративним судом досліджувалась інформація стосовно окремих членів ПП «Соціалістична партія України», серед яких ОСОБА_1 відсутній, а остаточне рішення суду стосується виключно ПП «Соціалістична партія України».

Ні у мотивувальній частині рішення суду першої інстанції не містяться висновки суду про права, свободи, інтереси та(або) обов`язки ОСОБА_1 , ні у резолютивній частині оскаржуваного рішення суду не вказано про таке.

Порушення своїх прав оскаржуваним судовим рішенням ОСОБА_1 обґрунтовує виключно наявністю ухвали Вищого адміністративного суду України 13 червня 2017 року, вважаючи себе обраним Головою Партії, нелегітимністю керівників партії ( ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 ), а також необхідністю відстоювання інтересів Партії та виправдання довіри однопартійців.

Разом з тим, такий зв`язок є гіпотетичним та опосередкований іншими правовідносинами, безпосередньо оскаржуваним судовим рішенням не вирішено питання про права, свободи, інтереси та(або) обов`язки ОСОБА_1 в площині правовідносин між Державою в особі Міністерства юстиції України та ПП «Соціалістична партія України» щодо заборони діяльності політичної партії

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 305 КАС суд апеляційної інстанції закриває апеляційне провадження, якщо після відкриття апеляційного провадження за апеляційною скаргою, поданою особою з підстав вирішення судом питання про її права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, встановлено, що судовим рішенням питання про права, свободи, інтереси та (або) обов`язки такої особи не вирішувалося.

Отже, з огляду на наведені вимоги закону, у даному випадку справа не підлягає апеляційному розгляду, оскільки судовим рішенням у даній справі питання про права, свободи, інтереси та обов`язки ОСОБА_1 не вирішувалось, а тому апеляційне провадження за його апеляційною скаргою підлягає закриттю.

Керуючись статтями 241-243, 250, 289-3, 305, 310 Кодексу адміністративного судочинства України

УХВАЛИВ:

Апеляційне провадження, відкрите за апеляційною скаргою ОСОБА_1 , на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року закрити.

Ухвала набирає законної сили з моменту підписання та оскарженню не підлягає.

Повний текст виготовлено 19 жовтня 2022 року.

Суддя-доповідач В.Е. Мацедонська

Судді О.В. Кашпур

О.Р. Радишевська

С.А. Уханенко

Н.В. Шевцова

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення18.10.2022
Оприлюднено24.10.2022
Номер документу106867936
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення прав на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації

Судовий реєстр по справі —п/857/10/22

Ухвала від 08.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 18.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 18.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 06.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 06.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 27.09.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 18.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 04.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Рішення від 14.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 14.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні