ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"21" червня 2022 р. Справа № 924/1037/21
Суддя господарського суду Хмельницької області Заярнюк І.В., за участю секретаря судового засідання Виноградова Б.С., розглянувши матеріали справи
за позовом Комунального підприємства Тернопільводоканал місто Тернопіль,
до Південно-Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України м. Хмельницький
про визнання недійсним та скасування рішення Південно-Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 13.08.2021р. №72/17-21
Представники:
від позивача: О.А. Повстюк за довіреністю № 4003/21
В.В. Чорненький за довіреністю № 3951/21
від відповідача: І.Г. Онищенко згідно витягу
Відповідно до ст.240 ГПК України в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть спору: до Господарського суду області надійшла позовна заява Комунального підприємства Тернопіль водоканал Тернопільська область, м. Тернопіль до Південно-Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Хмельницький про визнання недійсним та скасування рішення Південно - Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 13.08.2021 по справі №72/17-21 Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу
Автоматизованою системою документообігу Господарського суду області здійснено автоматичний розподіл судової справи між суддями, справу передано на розгляд судді Заярнюк І.В.
Ухвалою від 21.10.2021р. позовну заяву залишено без руху у зв`язку з її недоліками. Надано позивачу строк 10 днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків. Позивач усунув вказані в ухвалі недоліки. До суду надіслано відповідну заяву про усунення недоліків.
Ухвалою від 01.11.2021р
Ухвалою від 28.02.2022 відкладено судове засідання на 10:30. год. 01.04.2022р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, підготовче засідання призначено на 30.11.2021р.
30.11.2021 судом постановлено ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про продовження строку проведення підготовчого засідання на 30 днів та про оголошення перерви у підготовчому засіданні до 11.01.21р.
11.01.2022 судом постановлено ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про закриття підготовчого засідання та призначення справи до розгляду по суті на 01.02.2022р.
У засіданні 01.02.2022р. постановлено ухвалу (занесену до протоколу судового засідання) про оголошення перерви у судовому засіданні на 28.02.2022р.
У засіданні 28.02.2022р. постановлено ухвалу (занесену до протоколу судового засідання) про відкладення судового засідання на 03.05.2022р.
У засіданні 03.05.2022р. постановлено ухвалу (занесену до протоколу судового засідання) про відкладення судового засідання на 08.06.2022р
У засіданні 08.06.2022р. постановлено ухвалу (занесену до протоколу судового засідання) про оголошення перерви на 21.06.2022р.
У засіданні 21.06.2022р. постановлено ухвалу (занесену до протоколу судового засідання) про оголошення перерви на 27.06.2022р.
Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечив.
Аргументи учасників справи:
Обґрунтовуючи викладені в позовній заяві вимоги, позивач стверджує, що предметом дослідження зі сторони відповідача було надання послуг з водовідведення на території смт. Велика Березовиця, то необхідною умовою отримання послуг з централізованого водовідведення як зазначає адміністративна колегія є наявність діючих мереж (в даному випадку каналізаційних). При цьому, в оскаржуваному рішенні (п38) встановлено, що у зазначеному населеному пункті розташовані сільські каналізаційні мережі, в той час коли каналізаційна мережа, котра б належала, чи перебувала на балансі або в господарському віданні КП Тернопільводоканал на території смт. Велика Березовиця відсутня. Зазначене свідчить про відсутність правових підстав вважати КП Тернопільводоканал монополістами на ринку послуг централізованого водовідведення на території смт. Велика Березовиця, за ознакою наявності діючих інженерних мереж на даній території.
Наголошує, що умовою для визнання КП Тернопільводоканал монополістом на ринку послуг з централізованого водовідведення на території смт. Велика Березовиця необхідним є розташування діючих мереж на даній території з часткою 100%, проте в оскаржуваному рішенні відсутні будь які докази на підтвердження таких обставин, навпаки встановлено наявність діючих сільських каналізаційних мереж, які не перебувають ні на балансі, ні на обслуговуванні КП Тернопільводоканал.
Стосовно твердження адміністративної колегії щодо неможливості КП Аква-сервіс самостійно виконувати весь технологічний процес надання послуги з централізованого водовідведення без певних обтяжень, зокрема: побудови своїх очисних споруд, нових каналізаційних мереж, що потребує значних капіталовкладень, тривалого часу, тощо зазначено, що в даному випадку позиція відповідача є однобічною, з врахуванням лише інтересів КП Аква-сервіс та не є ознакою порушення законодавства про економічну
конкуренцію.
Стверджує, що відсутність коштів на утримання власних мереж чи обтяження щодо їх мереж, які ліцензована організація відповідно до ліцензійних умов повинна мати не повинно розцінюватися як порушення позивачем законодавства про захист економічної конкуренції. У Тернопільської міської ради відсутній, обов`язок утримувати мережі, які не перебувають у комунальній власності чи брати на себе обов`язки суб`єктів, які повинні ці функції виконувати самостійно в межах наданих їм законом повноважень, а також як асновник не повинна допускати збиткової діяльності підвідомчого підприємства критичної інфраструктури та передбачати кошти на компенсацію таких витрат за рахунок інших статей видатків.
КП Тернопільводоканал застосовує для розрахунку із КП Аква-сервіс, виключно ті тарифи на послуги з централізованого водовідведення, які встановлені Регулятором (НКЕРКП), тому безпідставним є притягнення до відповідальності зі сторони відповідача за застосування тарифів, встановлених НКЕРКП, рішення якої в силу частини 9 статті 14 вищезазначеного Закону є обов`язковими до виконання.
У відповіді на відзив також позивач наголошує на тому, що висновок відповідача про те, що надання послуг водовідведення Великоберезовицьким КП Аква-сервіс без приєднання до мереж КП Тернопільводоканал є неможливим суперечить ліцензійним умовам і видам діяльності КП Аква-сервіс, яку здійснює це підприємство в частині централізованого водовідведення.
Зокрема КП Аква-сервіс є ліцензіатом Тернопільської обласної державної адміністрації та має право проводити господарську діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення, водночас як суб`єкт господарювання, зокрема у сфері водовідведення, для цього повинно: 1) здійснювати свою діяльність на власний ризик (ст. 42 ГК України); 2) мати засоби провадження господарської діяльності з централізованого водовідведення, такі як каналізаційні очисні споруди для здійснення повного технологічного процесу.
Стверджує, що адміністративною колегією не враховано, що КП Тернопільводоканал надає послуги КП Аква-сервіс, які є аналогічними послугам, які надаються іншим споживачам централізованого водовідведення, а саме повну послугу з водовідведення: перекачування та очищення стічних вод власними мережами, адже КП Аква-сервіс докачує стічні води лише до каналізаційних насосних станцій нашого підприємства, а не до очисних споруд. Тернопільською міською радою було прийнято рішення Про впорядкування тарифів №7/54/15 від 21.08.2020, яким заборонено КП Тернопільводоканал проводити формування, розрахунки, звертатися та подавати на встановлення чи встановлювати окремі тарифи для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, в розмірі меншому від розміру тарифів для інших споживачів м. Тернопіль.
Відповідач, заперечуючи проти позову, зазначає, що Підприємство протягом 2020 року займаючи монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з централізованого водовідведення на території м. Тернополя та навколишніх сіл, де розташовані діючі мереж КП Тернопільводоканал та мережі, які до них приєднані з часткою 100 відсотків сформувало та застосовувало тарифи на послуги з централізованого водовідведення для споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, без врахування вимог чинного законодавства, що спричинило завищенню вартості зазначеної послуги.
У селищі Велика Березовиця послуги з централізованого водовідведення надає місцеве комунальне підприємство Аква-сервіс Великоберезовицької селищної ради (далі КП Аква-сервіс), яке в свою чергу отримує зазначені послуги в Підприємства. КП Аква-сервіс виконує лише частину технологічного процесу надання даної послуги, а саме, збирає стічні води від своїх споживачів і докачує на каналізаційну насосну станцію Підприємства, яке перекачує ці стоки на свої очисні споруди для їх подальшої очистки.
Через відсутність у КП Аква-сервіс власних очисних споруд, його мережі приєднані до мереж Підприємства і за їх межами надання КП Аква-сервіс послуг з централізованого водовідведення мешканцям смт. В Березовиця є неможливим. Мережі інших суб`єктів господарювання, які здійснюють очистку стоків, до яких можна було б підключити мережі КП Аква-сервіс відсутні.
Щодо суті порушення наголошено, що частину технологічного процесу послуги з централізованого водовідведення, яку надає КП Аква-сервіс, виконує Підприємство, а тому тариф останнього є складовою тарифу послуги з централізованого водовідведення КП Аква - сервіс.
Після того, як тариф Підприємства на послуги з централізованого водовідведення для КП Аква-сервіс зріс більш ніж у 3 рази, у зв`язку із формуванням єдиного тарифу для всіх споживачів, останнє змушене було переглянути свої тарифи в сторону збільшення.
Рішенням Великоберезовицької селищної ради від 16.07.2020 № 36 для КП Аква- сервіс встановлено тариф на послуги з централізованого водовідведення у розмірі 23,85 грн. за 1 куб. м (без податку на додану вартість) з якого 12,04 грн. - це тариф КП Тернопільводоканал.
Як видно з даної структури тарифу на послуги централізованого водовідведення, який Підприємство застосовує для споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, включено витрати на збут (0,3692 грн.), що не передбачено Порядком формування тарифів. Також, загальновиробничі, адміністративні, фінансові та інші операційні витрати
визначені не пропорційно обсягам реалізації централізованого водовідведення КП Аква- сервіс в загальному обсязі реалізації централізованого водовідведення Підприємства. Стверджує, що у планових розрахунках, які Підприємство надало за 2019 рік (лист від 19.01.2021 № 115/21) обсяг пропущених стоків через очисні споруди у 1,6 рази більший від обсягу реалізації послуг централізованого водовідведення.
Невідповідність дій Підприємства вимогам чинного законодавства було встановлено Головним управлінням Держпродспоживслужби в Тернопільській області. За результатами позапланового заходу, винесено Припис від 20.08.2020 №01-15/10 Підприємству, яким вимагається усунути порушення порядку формування, встановлення та застосування тарифу на послугу з централізованого водовідведення для споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водовідведення, а саме, розробити та погодити з органами місцевого самоврядування річний план ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення з врахуванням обсягів споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водовідведення та подати до уповноваженого органу розрахунок тарифів на централізоване водовідведення для цього споживача.
Відтак, формування та застосування КП Тернопільводоканал тарифу для нарахування плати КП Аква-сервіс за послуги з централізованого водовідведення без врахування особливостей його розрахунку (як передбачено Порядком формування тарифів) призвело до завищення вартості цієї послуги для споживачів селища Велика Березовиця та до ущемлення їх інтересів, оскільки тариф КП Тернопільводоканал є основною складовою тарифу, який КП Аква-сервіс застосовує при наданні послуг централізованого водовідведення ля своїх абонентів.
Виклад обставин справи, встановлених судом:
КП Тернопільводоканал - юридична особа, місцезнаходження: вул. Танцорова, 7, м. Тернопіль, ідентифікаційний код юридичної особи - 03353845. Згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань основним видом діяльності КП Тернопільводоканал є забір, очищення та постачання води (КВЕД 36.00) та відведення й очищення стічних вод (КВЕД 37.00).
Власником та засновником КП Тернопільводоканал є Тернопільська міська рада (далі - Міська рада, ідентифікаційний код 34334305, місцезнаходження: вул. Листопадова 5, м. Тернопіль).
Відділенням здійснено розгляд звернення депутата Великоберезовицької селищної ради Вавринюк Ірини Володимирівни від 21.10.2020 № 38 та скарги мешканки селища Велика Березовиця Ракочі Лесі Миколаївни від 19.09.2020 № 59 (далі - Заявники) щодо можливого порушення комунальним підприємством Тернопільводоканал (далі - "КП Тернопільводоканал, Підприємство, Відповідач) законодавства про захист економічної конкуренції, яке-полягало, на думку Заявників, в зловживанні монопольним становищем на ринку послуг централізованого водовідведення.
Розпорядженням адміністративної колегії Відділення від 26 лютого 2021 року № 72/-18-рп/к (далі - Розпорядження) розпочато розгляд справи № 72/17-21 (далі - Справа) відносно КП Тернопільводоканал (ідентифікаційний код юридичної особи - 03353845) за дії щодо формування та застосовування тарифу на послуги з централізованого водовідведення для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення без врахування вимог чинного законодавства, що спричинило завищення вартості зазначеної послуги, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України Про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку централізованого водовідведення.
Листом Відділення від 01.03.2021 № 72-02/1043 КП Тернопільводоканал направлено копію Розпорядження.
Листом Відділення від 26.07.2021 № 72-02/31 12 КП Тернопільводоканал направлено копію подання з попередніми висновками у Справі.
Листом Відділення від 26.07.2021 № 72-02/3113 Ракочі Л.М. направлено копію подання з попередніми висновками у Справі.
Листом Відділення від 26.07.2021 № 72-02/3111 Вавринюк І.В. направлено копію подання з попередніми висновками у Справі.
Рішенням Південно-західного міжобласного територіального, відділення Антимонопольного комітету України №72/39-р/к від 13.08.2021 по справі №72/17-21 Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу
постановлено: визнати, що комунальне підприємство Тернопільводоканал протягом 2020 року займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з централізованого водовідведення на території м. Тернополя та сіл Біла, Петриків; Великі Гаї, Велика Березовиця Байківці Тернопільського району, де розташовані діючі мережі КП Тернопільводоканал та мережі, які до них приєднані, з часткою 100%. Визнано дії комунального підприємства Тернопільводоканал, що полягали у формуванні та застосуванні тарифу на послуги з централізованого водовідведення для
споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, без врахування вимог чинного законодавства, що спричинило завищення вартості зазначеної послуги, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, яке передбачене частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України Про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку централізованого водовідведення. За вчинення порушення, яке зазначене у пункті 2 резолютивної частини цього рішення, відповідно до абзацу другого частини другої статті 52 Закону України Про захист економічної конкуренції накладено штраф на комунальне підприємство Тернопільводоканал у розмірі 44 992 грн.
Рішення №72/39-р/к від 13.08.2021 мотивовано наступним.
КП Тернопільводоканал здійснює діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення на підставі ліцензії, виданої НКРЕКП, є суб`єктом природної монополії для якого тарифи на послуги затверджує НКРЕКП. Постановою НКРЕКП від 04.02.2020 № 283 для КП Тернопільводоканал встановлено один тариф на послуги з централізованого водовідведення для всіх категорій споживачів - 12,04 грн. за 1 куб. м (без податку на додану вартість), який Підприємство почало застосовувати з 05.02.2020. Даний тариф не передбачав диференціацію за категоріями споживачів, і для суб`єктів господарювання у сфері централізованого водовідведення був сформований без врахування особливостей його розрахунку.
Відповідно до договору від 31.12.2019 № 4436 Про надання послуг з централізованого водовідведення, КП Тернопільводоканал надає КП Аква-сервіс послуги з централізованого водовідведення. КП Аква-сервіс (ідентифікаційний код юридичної особи 38248545) є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення на території селища Велика Березовиця Тернопільського району, Тернопільської області на підставі ліцензії серія АВ № 581715 та рішення Великоберезовицької селищної ради від 23.08.2012 Про визначення виконавця послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в селищі Велика Березовиця.
Згідно з інформацією КП Аква-сервіс (лист від 19.10.2020 № 211 вх. Відділення від 22.10.2020 № 72-01/1682), послуги з централізованого водовідведення дане підприємство надає 2455 абонентам селища, серед яких населення, бюджетні установи та суб`єкти господарювання. Як зазначено вище, КП Аква-сервіс лише збирає і докачує стічні води своїх споживачів на каналізаційну насосну станцію КП Тернопільводоканал, яке перекачує дальше ці стоки на свої очисні споруди.
Відповідач в оскаржуваному рішення прийшов до висновку, що частину технологічного процесу послуги з централізованого водовідведення, яку надає КП Аква-сервіс, виконує КП Тернопільводоканал, а тому тариф останнього є складовою тарифу послуги з централізованого водовідведення КП Аква-сервіс. Після того, як тариф КП Тернопільводоканал на послуги з централізованого водовідведення для КП Аква-сервіс зріс більш ніж у 3 рази, у зв`язку із формуванням єдиного тарифу для всіх споживачів, останнє змушене було переглянути свої тарифи в сторону збільшення.
Рішенням Великоберезовицької селищної ради від 16.07.2020 № 36 для КП Аква-сервіс встановлено тариф на послуги з централізованого водовідведення у розмірі 23,85 грн. за 1 куб. м (без податку на додану вартість) з якого 12,04 грн. це тариф КП Тернопільводоканал.
Відповідно до Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затвердженого постановою НКРЕКП від 10.03.2016 № 302 (далі Порядок формування тарифів) тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення формуються суб`єктами господарювання за видами ліцензованої діяльності (централізоване водопостачання/водовідведення) у розрізі споживачів, а саме: споживачі, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення; споживачі, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення.
Згідно із визначеннями термінів, які наведені у Порядку формування тарифів, основними критеріями для віднесення споживачів до категорії споживачі, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення та в подальшому до встановлення та застосовування для них окремих тарифів є: наявність у відповідного споживача ліцензії на провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та /або водовідведення ( у КП Аква-сервіс наявна така ліцензія).
Для КП Аква-сервіс, яке є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водовідведення, тариф має особливості формування у відповідності до глави 5 Порядку формування тарифів.
Відповідач в оскаржуваному рішення прийшов до висновку, що КП Тернопільводоканал всупереч вищезазначеним нормативним актам розрахував і подав для встановлення до НКРЕКП тариф на послуги з централізованого водовідведення для КП Аква-сервіс такий же, як і для споживачів, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водовідведення.
У додатку 10 постанови НКРЕКП від 04.02.2020 № 283 зазначена структура затверджених на 2020 рік тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення КП Тернопільводоканал.
В структуру тарифу на послуги централізованого водовідведення, який КП Тернопільводоканал застосовує для споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, включено витрати на збут (0,3692 грн), що не передбачено Порядком формування тарифів.
Також, загальновиробничі, адміністративні, фінансові та інші операційні витрати визначені не пропорційно обсягам реалізації централізованого водовідведення КП Аква-сервіс в загальному обсязі реалізації централізованого водовідведення КП Тернопільводоканал. Обсяг реалізації послуг централізованого водовідведення КП Аква-сервіс в загальному обсязі КП Тернопільводоканал становить 1,1% (постанова НКРЕКП від 20.01.2021 № 73).
У планових розрахунках, які КП Тернопільводоканал надало за 2019 рік (лист від 19.01.2021 № 115/21) обсяг пропущених стоків через очисні споруди у 1,6 рази більший від обсягу реалізації послуг централізованого водовідведення. Ділення витрат на менші обсяги призводить до збільшення тарифу.
Відповідач в оскаржуваному рішення прийшов до висновку, що тариф КП Тернопільводоканал є складовою тарифу КП Аква-сервіс, споживачі селища Велика Березовиця сплачують за послуги централізованого водовідведення в завищеному розмірі через недотримання КП Тернопільводоканал вимог Порядку формування тарифів при розрахунку тарифу на послуги централізованого водовідведення для іншого ліцензіата.
Невідповідність дій КП Тернопільводоканал вимогам чинного законодавства було встановлено Головним управлінням Держпродспоживслужби в Тернопільській області. За результатами позапланового заходу, винесено Припис від 20.08.2020 №01-15/10 КП Тернопільводоканал, яким вимагається усунути порушення порядку формування, встановлення та застосування тарифу на послугу з централізованого водовідведення для споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водовідведення, а саме, розробити та погодити з органами місцевого самоврядування річний план ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення з врахуванням обсягів споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водовідведення та подати до уповноваженого органу розрахунок тарифів на централізоване водовідведення для цього споживача.
НКРЕКП також звернулася до Міської ради, якій підпорядковане, підзвітне та підконтрольне КП Тернопільводоканал, ініціювати зміни річного плану ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення КП Тернопільводоканал в якому передбачити обсяг реалізації стоків КП Аква-сервіс.
На вимогу Відділення від 04.09.2020 №72-02/1887 КП Тернопільводоканал (лист від 16.09.2020 №33221/20) надало інформацію, що протягом останніх років тариф на централізоване водовідведення для КП Аква-сервіс через особливості формування був більш ніж вдвічі менший ніж для абонентів м. Тернополя, і в певні періоди не відшкодовував всіх понесених витрат, тому підприємство розрахувало один усереднений тариф.
На виконання приписів контролюючих органів КП Тернопільводоканал направило на затвердження Тернопільській міській раді річні плани з централізованого водопостачання та водовідведення на 2021 рік та відкоригований план на 2020 рік в яких були передбачені обсяги стоків КП Аква-сервіс (лист Підприємства від 05.08.2020 №2808/20 (далі - Лист).
У вказаному Листі до Міської ради КП Тернопільводоканал зазначило, зокрема, таке: протягом останніх років НКРЕКП встановлювала тарифи для КП Аква-сервіс які в певні періоди не покривали навіть вартості електроенергії, яка витрачалася на перекачування стоків, які надходили від КП Аква-сервіс підприємство вважає, що вартість послуги з централізованого водовідведення для КП Аква-сервіс не повинна відрізнятися від вартості послуг решти абонентів нашого підприємства.
Міська рада розглянувши Лист КП Тернопільводоканал, не затвердила вищезазначені плани, а прийняла рішення від 21.08.2020 №7/54/15 Про впорядкування тарифів, яким заборонила КП Тернопільводоканал проводити формування, розрахунки, звертатися та подавати на встановлення чи встановлювати окремі тарифи для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, в розмірі меншому від розміру тарифів для інших споживачів м. Тернополя.
Адміністративною колегією Відділення розпочато розгляд справи відносно Міської ради у зв`язку з наявністю в її діях, щодо прийняття вищезазначеного рішення, ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Постановою НКРЕКП від 20.01.2021 № 73 Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 16 червня 2016 року № 1141 встановлені для КП Тернопільводоканал наступні тарифи на послуги з централізованого водовідведення: споживачам, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, - 6,01 грн за 1 куб. м (без податку на додану вартість); споживачам, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, - 13,44 грн за 1 куб. м (без податку на додану вартість). При затвердженні тарифів для КП Тернопільводоканал на 2021 рік вищезазначене порушення усунено.
На думку відповідача, формування та застосування КП Тернопiльводоканал тарифу для нарахування плати КП Аква-сервіс за послуги з централізованого водовідведення без врахування особливостей його розрахунку (як передбачено Порядком формування тарифів) призвело до завищення вартості цієї послуги для споживачів селища Велика Березовиця та до ущемлення їх інтересів, оскільки тариф КП Тернопiльводоканал є основною складовою тарифу, який КП Аква-сервіс застосовує при наданні послуг з централізованого водовідведення для своїх абонентів. Такі дії КП Тернопільводоканал були б неможливі за умов існування значної конкуренції на ринку послуг з централізованого водовідведення, адже в такому випадку споживачі мали б можливість обирати між кількома виконавцями, і у разі ущемлення їх інтересів могли б обрати іншого виконавця таких послуг.
У оскаржуваному рішення міститься висновок про те, що дії КП Тернопільводоканал кваліфіковані Відділенням, як зловживання монопольним становищем відповідно до частини першої статті 13 Закону України Про захист економічної конкуренції.
Щодо кваліфікації правопорушення зазначено, що КП Тернопільводоканал, займаючи протягом 2020 року монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з централізованого водовідведення на території м. Тернополя та навколишніх сіл, де розташовані діючі мережі КП Тернопільводоканал та мережі, які до них приєднані, своїми діями, що полягали у формуванні та застосуванні тарифу на послуги з централізованого водовідведення для споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення без врахування вимог чинного законодавства, що спричинило завищення вартості зазначеної послуги, вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, яке передбачене частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України Про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку послуг з централізованого водовідведення. При визначенні штрафу враховані пом`якшуючі обставини, а саме: припинення Відповідачем дій, які визнані порушенням, до прийняття відповідного рішення та співпраця під час розгляду справи.
Не погодившись з вказаними висновками, позивач звернувся до у з даним позовом про визнання недійсним та скасування рішення Південно-Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 13.08.2021р. №72/17-21.
Листом від 19.10.2020р. КП АКВА-СЕРВІС голові Відділу досліджень та розслідувань в Тернопільській області Південно-Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України надано копії витребуваних документів.
Листами КП Тернопільводоканал до відповідача від 13.01.2021р., 09.02.2021 року №331/21, від 16.09.2020 року №3221/20 позивач повідомив, що КП Тернопільводоканал неодноразово зверталося в НКРЕКП з проханням внести зміни до Порядку формування тарифів, з метою диференціації підходів до формування тарифів для суб`єктів господарювання у сфері централізованого водовідведення, так як діюча редакція згаданого Порядку не враховує технологічних особливостей надання послуг водовідведення і є зорієнтоване на підприємства, які здійснюють тільки частину послуги. У випадку з КП Аква-Сервіс Великоберезовицької сільської ради, даний споживач збирає стічні води від своїх споживачів і докачує на каналізаційні насосні станції нашого підприємства, які далі перекачуються на наші очисні споруди. Відповідно КП Тернопільводоканал надає послуги по перекачуванню та очищенню стічних вод, тобто повністю послугу водовідведення, для КП Аква- Сервіс, аналогічно як і іншим споживачам централізованого водовідведення. Також повідомлено інформаціющодотарифу та структуру тарифу на централізоване водовідведення для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водовідведення, затверджену постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2003 від 21.12.2018 року , інформацію щодо тарифу та структуру тарифу на централізоване водовідведення, в тому числі і для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водовідведення, затверджену постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 804 від 28.05.2019 року.
Перелік доказів, якими також відповідач обґрунтовує заперечення проти позову: лист КП Тернопільводоканал від 05.08.2020 року №2808/20 звернення від 19.09.2020 року №59, лист ТУ Держспоживслужби в Тернопільській області від 20.08.2020 року №01-15/2578-20, лист НКРЕКП від 06.08.2020 року №8266/19.1/9-20, звернення Ракочої Л.М. від 16.11.2020 року №98 , листа КП Тернопільводоканал від 19.01.2021 року №115/21 .
Оцінка аргументів учасників справи з посиланням на норми права, якими керувався суд:
Відповідно до статті 1 Закону України Про Антимонопольний комітет України Антимонопольний комітет України є державним органом із спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері державних закупівель.
Згідно зі ст. 3 вказаного Закону основним завданням Антимонопольного комітету України є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики, зокрема, в частині здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб`єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Пунктом 11 частини першої статті 7 Закону визначено, що у сфері здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції Антимонопольний комітет України має повноваження проводити дослідження ринку, визначати межі товарного ринку, а також становище, в тому числі монопольне (домінуюче), суб`єктів господарювання на цьому ринку та приймати відповідні рішення (розпорядження).
Статтею 1 Закону № встановлено, що економічна конкуренція (конкуренція) - це змагання між суб`єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб`єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб`єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб`єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку; монополізація - досягнення суб`єктом господарювання монопольного (домінуючого) становища на ринку товару, підтримання або посилення цього становища.
Згідно з частиною першою статті 12 Закону суб`єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо: на цьому ринку у нього немає жодного конкурента; не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб`єктів господарювання щодо закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів, наявності бар`єрів для доступу на ринок інших суб`єктів господарювання, наявності пільг чи інших обставин.
У Рішенні Південно-Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 13.08.2021р. №72/17-21 встановлено, що КП Тернопільводоканал протягом 2020 року займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з централізованого водовідведення на території м. Тернополя та навколишніх сіл, де розташовані діючі мережі КП Тернопільводоканал та мережі, які до них приєднані з часткою 100 відсотків.
Відповідно до п. 2 ст. 50 Закону України Про захист економічної конкуренції зловживання монопольним (домінуючим) становищем є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.
Частиною першою статті 13 вказаного Закону встановлено, що зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб`єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб`єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 13 Закону зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку, зокрема, визнається встановлення таких цін чи інших умов придбання або реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.
Відповідно до ч. 3 ст. 13 Закону зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.
Як вбачається із змісту спірного рішення КП Тернопільводоканал, займаючи протягом 2020 року монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з централізованого водовідведення на території м. Тернополя та навколишніх сіл, де розташовані діючі мережі КП Тернопільводоканал та мережі, які до них приєднані, своїми діями, що полягали у формуванні та застосуванні тарифу на послуги з централізованого водовідведення для споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення без врахування вимог чинного законодавства, що спричинило завищення вартості зазначеної послуги, вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, яке передбачене частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України Про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку послуг з централізованого водовідведення.
Як вбачається із матеріалів справи, КП Тернопільводоканал здійснює діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення на підставі ліцензії, виданої НКРЕКП, є суб`єктом природної монополії для якого тарифи на послуги затверджує НКРЕКП.
Постановою НКРЕКП від 04.02.2020 № 283 для КП Тернопільводоканал встановлено один тариф на послуги з централізованого водовідведення для всіх категорій споживачів - 12,04 грн. за 1 куб. м (без податку на додану вартість), який Підприємство почало застосовувати з 05.02.2020. Даний тариф не передбачав диференціацію за категоріями споживачів, і для суб`єктів господарювання у сфері централізованого водовідведення був сформований без врахування особливостей його розрахунку.
Відповідно до договору від 31.12.2019 № 4436 Про надання послуг з централізованого водовідведення, КП Тернопільводоканал надає КП Аква-сервіс послуги з централізованого водовідведення. КП Аква-сервіс (ідентифікаційний код юридичної особи 38248545) є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення на території селища Велика Березовиця Тернопільського району, Тернопільської області на підставі ліцензії серія АВ № 581715 та рішення Великоберезовицької селищної ради від 23.08.2012 Про визначення виконавця послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в селищі Велика Березовиця.
Таким чином, частину технологічного процесу послуги з централізованого водовідведення, яку надає КП Аква-сервіс, виконує КП Тернопільводоканал, а тому тариф останнього є складовою тарифу послуги з централізованого водовідведення КП Аква-сервіс.
Рішенням Великоберезовицької селищної ради від 16.07.2020 № 36 для КП Аква-сервіс встановлено тариф на послуги з централізованого водовідведення у розмірі 23,85 грн. за 1 куб. м (без податку на додану вартість) з якого 12,04 грн. це тариф КП Тернопільводоканал.
Відповідно до Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затвердженого постановою НКРЕКП від 10.03.2016 № 302 (далі Порядок формування тарифів) тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення формуються суб`єктами господарювання за видами ліцензованої діяльності (централізоване водопостачання/водовідведення) у розрізі споживачів, а саме: - споживачі, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення; споживачі, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення.
Згідно із визначеннями термінів, які наведені у Порядку формування тарифів, основними критеріями для віднесення споживачів до категорії споживачі, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення та в подальшому до встановлення та застосовування для них окремих тарифів є: наявність у відповідного споживача ліцензії на провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та /або водовідведення.
Відповідно до глави 5 Порядку формування тарифів, розрахунок ліцензіатами тарифів на централізоване водовідведення для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водовідведення, здійснюється з урахуванням: прямих витрат на очищення стічних вод, транспортування стічних вод споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водовідведення, мережами ліцензіата; загальновиробничих, адміністративних, фінансових, інших операційних витрат, визначених пропорційно обсягам реалізації централізованого водовідведення споживачам, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водовідведення, в загальному обсязі реалізації централізованого водовідведення ліцензіата; планованого прибутку у тому числі відповідно до заходів інвестиційної програми; суми коригування витрат базового та звітного періоду (компенсації або зменшення витрат); суми зменшення складових тарифу, що передбачалися для здійснення заходів інвестиційної програми.
Аналогічна норма при формуванні тарифів ліцензіатами на послуги з централізованого водовідведення для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водовідведення, передбачена і постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року № 869 Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги.
КП Тернопільводоканал розрахував і подав для встановлення до НКРЕКП тариф на послуги з централізованого водовідведення для КП Аква-сервіс такий же, як і для споживачів, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водовідведення.
У додатку 10 постанови НКРЕКП від 04.02.2020 № 283 зазначена структура затверджених на 2020 рік тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення КП Тернопільводоканал. При цьому, в структуру тарифу на послуги централізованого водовідведення, який КП Тернопільводоканал застосовує для споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, включено витрати на збут (0,3692 грн), що не передбачено Порядком формування тарифів.
Також, загальновиробничі, адміністративні, фінансові та інші операційні витрати визначені не пропорційно обсягам реалізації централізованого водовідведення КП Аква-сервіс в загальному обсязі реалізації централізованого водовідведення КП Тернопільводоканал. Слід зазначити, що обсяг реалізації послуг централізованого водовідведення КП Аква-сервіс в загальному обсязі КП Тернопільводоканал становить 1,1% (постанова НКРЕКП від 20.01.2021 № 73).
Відповідно до Порядку формування тарифів, розрахунки тарифів на централізоване водовідведення для споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення здійснюються шляхом ділення суми планованих економічно обґрунтованих витрат на планований обсяг очищення ліцензіатом стічних вод.
У планових розрахунках, які КП Тернопільводоканал надало за 2019 рік (лист від 19.01.2021 № 115/21) обсяг пропущених стоків через очисні споруди у 1,6 рази більший від обсягу реалізації послуг централізованого водовідведення.
Враховуючи, що тариф КП Тернопільводоканал є складовою тарифу КП Аква-сервіс, споживачі селища Велика Березовиця сплачують за послуги централізованого водовідведення в завищеному розмірі через недотримання КП Тернопільводоканал вимог Порядку формування тарифів при розрахунку тарифу на послуги централізованого водовідведення для іншого ліцензіата.
Постановою НКРЕКП від 20.01.2021 № 73 Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 16 червня 2016 року № 1141 встановлені для КП Тернопільводоканал наступні тарифи на послуги з централізованого водовідведення: споживачам, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, - 6,01 грн за 1 куб. м (без податку на додану вартість); споживачам, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, - 13,44 грн за 1 куб. м (без податку на додану вартість). Таким чином, при затвердженні тарифів для КП Тернопільводоканал на 2021 рік вищезазначене порушення усунено.
Відтак, формування та застосування КП Тернопiльводоканал тарифу для нарахування плати КП Аква-сервіс за послуги з централізованого водовідведення без врахування особливостей його розрахунку (як передбачено Порядком формування тарифів) призвело до завищення вартості цієї послуги для споживачів селища Велика Березовиця та до ущемлення їх інтересів, оскільки тариф КП Тернопiльводоканал є основною складовою тарифу, який КП Аква-сервіс застосовує при наданні послуг з централізованого водовідведення для своїх абонентів.
Відповідно до частини першої статті 13 Закону України Про захист економічної конкуренції зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб`єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб`єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
КП Тернопільводоканал користуючись своїм становищем застосовувало тарифи на послуги з централізованого водовідведення для КП Аква-сервіс в завищеному розмірі в результаті чого фізичні та юридичні особи селища Велика Березовиця надмірно сплачували грошові кошти за вказані послуги. Вимушена оплата завищеного тарифу є порушенням прав споживачів, що призводить до ущемлення їх інтересів та водночас має негативні наслідки на конкуренцію, оскільки знижує рівень конкурентоздатності суб`єктів господарювання вищезазначеного населеного пункту.
Ураховуючи вищезазначене, дії КП Тернопільводоканал, яке протягом 2020 року займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з централізованого водовідведення на території м. Тернополя та сіл Біла, Петриків, Великі Гаї, Велика Березовиця, Байківці Тернопільського району, де розташовані діючі мережі КП Тернопільводоканал та мережі, які до них приєднані, що полягають у формуванні та застосуванні тарифу на послуги з централізованого водовідведення для споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення без врахування вимог чинного законодавства, що спричинило завищення вартості зазначеної послуги, були б неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку. Такі дії кваліфіковані Відділенням, як зловживання монопольним становищем відповідно до частини першої статті 13 Закону України Про захист економічної конкуренції.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 13 Закону Про захист економічної конкуренції зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку, зокрема, визнається: встановлення таких цін чи інших умов придбання або реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.
Стаття 13 Закону не містить положень стосовно мінімальної кількості фактів (подій), яка вважалася б достатньою для кваліфікації дій суб`єктів господарювання за ознаками зловживання монопольним (домінуючим) становищем. Отже, навіть одноразове відповідне порушення, належним чином встановлене й доведене, може бути підставою для здійснення такої кваліфікації.
З урахуванням положення ст. 12 вказаного Закону значна конкуренція означає відсутність обмежень для доступу інших суб`єктів господарювання щодо закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів, відсутність бар`єрів для доступу на ринок інших суб`єктів господарювання, відсутність пільг чи інших обставин.
Порядок користування системами централізованого водовідведення населених пунктів України визначено Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 №190 . Ці Правила є обов`язковими для всіх юридичних осіб незалежно від форм власності і підпорядкування та фізичних осіб-підприємців, що мають у власності, господарському віданні або оперативному управлінні об`єкти, системи водопостачання та водовідведення, які безпосередньо приєднані до систем централізованого комунального водопостачання та водовідведення і з якими виробником укладено договір на отримання питної води, скидання стічних вод (пункт 1.1 Правил користування).
Статтею 1 Законом України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення визначено: централізоване водовідведення - господарська діяльність із відведення та очищення стічних вод за допомогою системи централізованого водовідведення; система централізованого водовідведення - сукупність технічних засобів, включаючи мережі, споруди, устаткування (пристрої), для централізованого відведення та очищення стічних вод, що пов`язані єдиним технологічним процесом.
Необхідною умовою отримання послуг з централізованого водовідведення є наявність діючих мереж. Споживач не може, за звичайних умов, обрати іншого виконавця зазначених послуг, оскільки його об`єкти водовідведення приєднані до мереж визначеного суб`єкта, який надає такі послуги на відповідній території в межах системи централізованого водовідведення, яка закріплена за ним на праві господарського відання.
За таких обставин товарними межами ринку є послуги з централізованого водовідведення. Відповідно до пункту 6.1. Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб`єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 № 49-р, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 01.04.2020 №317/6605 територіальні (географічні) межі ринку певного товару (товарної групи) визначаються шляхом установлення мінімальної території, за межами якої з точки зору споживача придбання товарів (послуг) є неможливим або недоцільним. При остаточному визначенні територіальних (географічних) меж ринку визначальною є менша здатність до переміщення або попиту, або пропозиції.
Послуги з централізованого водовідведення, згідно із статтею 5 Закону України Про природні монополії, віднесені до сфери діяльності суб`єктів природної монополії. Характерною особливістю послуг з централізованого водовідведення є неможливість переміщення попиту географічно, оскільки необхідною умовою отримання даної послуги є наявність діючих мереж.
Підприємство надає послуги централізованого водовідведення в межах території м. Тернополя та сіл Біла, Петриків, Великі Гаї, Велика Березовиця, Байківці Тернопільського району (далі - навколишні села), де розташовані сільські каналізаційні мережі, які приєднані до мереж Підприємства.
У селищі Велика Березовиця послуги з централізованого водовідведення надає місцеве комунальне підприємство Аква-сервіс Великоберезовицької селищної ради (далі КП Аква-сервіс), яке в свою чергу отримує зазначені послуги в Підприємства. КП Аква-сервіс виконує лише частину технологічного процесу надання даної послуги, а саме, збирає стічні води від своїх споживачів і докачує на каналізаційну насосну станцію Підприємства, яке перекачує ці стоки на свої очисні споруди для їх подальшої очистки.
Крім того, відповідно до Методики бар`єрами для вступу потенційних конкурентів на відповідний ринок є: обмеження за попитом, пов`язані з високою насиченістю ринку товарами (товарними групами) та низькою платоспроможністю покупців; адміністративні обмеження; економічні та організаційні обмеження; екологічні обмеження; нерозвиненість ринкової інфраструктури; інші обмеження, що спричиняють суттєві витрати, необхідні для вступу на певний ринок товару (товарної групи).
Ринок послуг з централізованого водовідведення характеризується наявністю організаційних та адміністративних бар`єрів, як то отримання ліцензій на здійснення господарської діяльності з централізованого водовідведення, передача інфраструктури у вигляді цілісного майнового комплексу в оперативне управління Підприємства.
Отже, для вступу нових суб`єктів господарювання на ринок послуг з централізованого водовідведення в зазначених територіальних (географічних) межах існують фактори організаційного характеру, пов`язані з технологічними особливостями надання послуги, а саме необхідність будівництва нових мереж централізованого водовідведення, очисних споруд та складність і недоцільність зазначеного будівництва у межах території, де розташовані діючі мережі, які закріплені за Підприємством на праві господарського відання.
Враховуючи, що підприємство є суб`єктом природної монополії, його частка на ринку послуг з централізованого водовідведення на території м. Тернополя та навколишніх сіл, де розташовані діючі мережі КП Тернопільводоканал та мережі, які до них приєднані, протягом 2020 року становила 100 відсотків.
Таким чином, відповідно до частини першої статті 12 Закону України Про захист економічної конкуренції Підприємство протягом 2020 року займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з централізованого водовідведення на території м. Тернополя та навколишніх сіл, де розташовані діючі мережі КП Тернопільводоканал та мережі, які до них приєднані з часткою 100 відсотків.
Відтак, формування та застосування КП Тернопільводоканал тарифу для нарахування плати КП Аква-сервіс за послуги з централізованого водовідведення без врахування особливостей його розрахунку (як передбачено Порядком формування тарифів) призвело до завищення вартості цієї послуги для споживачів селища Велика Березовиця та до ущемлення їх інтересів, оскільки тариф КП Тернопільводоканал є Основною складовою тарифу, який КП Аква-сервіс застосовує при наданні послуг централізованого водовідведення для своїх абонентів.
Крім того, суд вважає за необхідне наголосити, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій (ст. 13 ГПК України).
Відповідно до частини першої статті 59 ЗУ Про захист економічної конкуренції підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є: неповне з`ясування обставин, які мають значення для справи; недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
Оскільки позивачем не доведено, а судом на підставі дослідження наявних матеріалів справи не встановлено ознак порушення відповідачем законодавства при винесенні оскаржуваного рішення , підстави для задоволення позову відсутні.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд виходив із приписів ст.129 ГПК України, згідно яких судові витрати по сплаті судового збору за подання даної позовної заяви покладаються на позивача.
Керуючись статтями 232-233,237-238,240 ГПК України, суд,-
ВИРІШИВ:
Відмовити у задоволенні позовних вимог.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1,2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається в порядку та строки,передбачені ст.ст.256,257 ГПК України.
Повне рішення складено 04.07.2022 р.
Суддя І.В. Заярнюк
Віддруковано у 3 примірниках:
1- до справи,
2 позивач 46008, м.Тернопіль, вул. Танцорова 7 - реком. з повід.
3 - відповідач: Південно - західне міжобласне територіальне
відділення Антимонопольного комітету України - khm@amcu.gov.ua
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 20.06.2022 |
Оприлюднено | 06.07.2022 |
Номер документу | 105069442 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо застосування антимонопольного та конкурентного законодавства про захист економічної конкуренції |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Заярнюк І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні