Постанова
від 04.10.2022 по справі 924/1037/21
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2022 року Справа № 924/1037/21

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Миханюк М.В., суддя Коломис В.В. , суддя Саврій В.А.

секретар судового засідання Олійник Т.М.

за участю представників сторін:

позивача: Повстюк О.А., адвоката за довіреністю №4003/21 від 31.12.21

відповідача: Онищенко І.І., представника, згідно виписки з ЄДРПОУ від 28.10.2021

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Комунального підприємства "Тернопільводоканал" на рішення Господарського суду Хмельницької області, ухваленого 21.06.22р. суддею Заярнюком І.В. о 11:48 у м.Хмельницькому, повний текст складено 04.07.22р. у справі № 924/1037/21

за позовом Комунального підприємства "Тернопільводоканал"

до Південно-Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України

про визнання недійсним та скасування рішення Південно-Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 13.08.2021 р. №72/17-21

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява Комунального підприємства «Тернопільводоканал» Тернопільська область, м. Тернопіль до Південно-Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Хмельницький про визнання недійсним та скасування рішення Південно - Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 13.08.2021 по справі №72/17-21 «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу».

Обґрунтовуючи викладені в позовній заяві вимоги, позивач стверджує, що предметом дослідження зі сторони відповідача було надання послуг з водовідведення на території смт. Велика Березовиця, то необхідною умовою отримання послуг з централізованого водовідведення як зазначає адміністративна колегія є наявність діючих мереж (в даному випадку каналізаційних). При цьому, в оскаржуваному рішенні (п38) встановлено, що у зазначеному населеному пункті розташовані сільські каналізаційні мережі, в той час коли каналізаційна мережа, котра б належала, чи перебувала на балансі або в господарському віданні КП «Тернопільводоканал» на території смт. Велика Березовиця відсутня. Зазначене свідчить про відсутність правових підстав вважати КП «Тернопільводоканал» монополістами на ринку послуг централізованого водовідведення на території смт. Велика Березовиця, за ознакою наявності діючих інженерних мереж на даній території.

Наголошує, що умовою для визнання КП «Тернопільводоканал» монополістом на ринку послуг з централізованого водовідведення на території смт. Велика Березовиця необхідним є розташування діючих мереж на даній території з часткою 100%, проте в оскаржуваному рішенні відсутні будь які докази на підтвердження таких обставин, навпаки встановлено наявність діючих сільських каналізаційних мереж, які не перебувають ні на балансі, ні на обслуговуванні КП «Тернопільводоканал».

Стосовно твердження адміністративної колегії щодо неможливості КП «Аква-сервіс» самостійно виконувати весь технологічний процес надання послуги з централізованого водовідведення без певних обтяжень, зокрема: побудови своїх очисних споруд, нових каналізаційних мереж, що потребує значних капіталовкладень, тривалого часу, тощо зазначено, що в даному випадку позиція відповідача є однобічною, з врахуванням лише інтересів КП «Аква-сервіс» та не є ознакою порушення законодавства про економічну конкуренцію.

Стверджує, що відсутність коштів на утримання власних мереж чи обтяження щодо їх мереж, які ліцензована організація відповідно до ліцензійних умов повинна мати не повинно розцінюватися як порушення позивачем законодавства про захист економічної конкуренції. У Тернопільської міської ради відсутній, обов`язок утримувати мережі, які не перебувають у комунальній власності чи брати на себе обов`язки суб`єктів, які повинні ці функції виконувати самостійно в межах наданих їм законом повноважень, а також як засновник не повинна допускати збиткової діяльності підвідомчого підприємства критичної інфраструктури та передбачати кошти на компенсацію таких витрат за рахунок інших статей видатків.

КП «Тернопільводоканал» застосовує для розрахунку із КП «Аква-сервіс», виключно ті тарифи на послуги з централізованого водовідведення, які встановлені Регулятором (НКЕРКП), тому безпідставним є притягнення до відповідальності зі сторони відповідача за застосування тарифів, встановлених НКЕРКП, рішення якої в силу частини 9 статті 14 вищезазначеного Закону є обов`язковими до виконання.

У відповіді на відзив також позивач наголошує на тому, що висновок відповідача про те, що надання послуг водовідведення Великоберезовицьким КП «Аква-сервіс» без приєднання до мереж КП «Тернопільводоканал» є неможливим суперечить ліцензійним умовам і видам діяльності КП «Аква-сервіс», яку здійснює це підприємство в частині централізованого водовідведення.

Зокрема КП «Аква-сервіс» є ліцензіатом Тернопільської обласної державної адміністрації та має право проводити господарську діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення, водночас як суб`єкт господарювання, зокрема у сфері водовідведення, для цього повинно: 1) здійснювати свою діяльність на власний ризик (ст. 42 ГК України); 2) мати засоби провадження господарської діяльності з централізованого водовідведення, такі як каналізаційні очисні споруди для здійснення повного технологічного процесу.

Стверджує, що адміністративною колегією не враховано, що КП «Тернопільводоканал» надає послуги КП «Аква-сервіс», які є аналогічними послугам, які надаються іншим споживачам централізованого водовідведення, а саме повну послугу з водовідведення: перекачування та очищення стічних вод власними мережами, адже КП «Аква-сервіс» докачує стічні води лише до каналізаційних насосних станцій нашого підприємства, а не до очисних споруд. Тернопільською міською радою було прийнято рішення «Про впорядкування тарифів» №7/54/15 від 21.08.2020, яким заборонено КП «Тернопільводоканал» проводити формування, розрахунки, звертатися та подавати на встановлення чи встановлювати окремі тарифи для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, в розмірі меншому від розміру тарифів для інших споживачів м. Тернопіль.

Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 21.06.22 відмовлено у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування рішення, суд з посиланням на ст.ст. 1, 3, 7, 12 Закону України «Про антимонопольний комітет України», рішення Південно-Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 13.08.2021р. №72/17-21, ст.ст.12, 13, 50, 59 Закону України «Про захист економічної конкуренції», Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затверджене постановою НКРЕКП від 10.03.2016 №302, докази наявні в матеріалах справи, додаток 10 постанови НКРЕКП від 04.02.2020 №283, постанову НКРЕКП від 20.01.2021 №73 «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 16.06.2016 №1141», Правила користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженим наказом міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 №190, ст. 1 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», Методику визначення монопольного (домінуючого) становища суб`єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 № 49-р, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 01.04.2020 №317/6605 вказав, що Підприємство протягом 2020 року займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з централізованого водовідведення на території м. Тернополя та навколишніх сіл, де розташовані діючі мережі КП «Тернопільводоканал» та мережі, які до них приєднані з часткою 100 відсотків. Відтак, формування та застосування КП «Тернопільводоканал» тарифу для нарахування плати КП «Аква-сервіс» за послуги з централізованого водовідведення без врахування особливостей його розрахунку (як передбачено Порядком формування тарифів) призвело до завищення вартості цієї послуги для споживачів селища Велика Березовиця та до ущемлення їх інтересів, оскільки тариф КП «Тернопільводоканал» є Основною складовою тарифу, який КП «Аква-сервіс» застосовує при наданні послуг централізованого водовідведення для своїх абонентів, а тому прийшов до висновку про відмову в задоволенні позову.

Не погодившись із ухваленим рішенням, скаржник звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення від 21.06.2022 по справі №924/1037/21 та винести нове, яким позовні вимоги Комунального підприємства до Південно-Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним та скасування рішення від 13.08.2021р. №72/17-21 задовольнити в повному обсязі.

Вважає оскаржене рішення прийнятим на неповно з`ясованих обставинах справи, недоведеністю обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими та з порушенням норм матеріального права, що відповідно до ч.1 ст.277 ГПК України є підставою для його скасування, з огляду на наведене.

Недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими:

- судом не враховано, що умовою для визнання КП Тернопільводоканал монополістом на ринку послуг з централізованого водовідведення на території смт. Велика Березовиця необхідним є розташування діючих мереж на даній території з часткою 100%, проте в оскаржуваному рішенні відсутні будь які докази на підтвердження таких обставин, навпаки встановлено наявність діючих сільських каналізаційних мереж, які не перебувають ні на балансі, ні на обслуговуванні КП Тернопільводоканал;

- при винесенні рішення не враховано, що відповідно до зведеного переліку суб`єктів природних монополій, розміщеному на офіційному вебпорталі Антимонопольного комітету України вбачається, що Комунальне підприємство Аква-сервіс Великоберезовицької селищної ради є суб`єктом природних монополій, територія діяльності суб`єкта Тернопільська область. Зазначене спростовує висновки адміністративної колегії про те, що КП Тернопільводоканал займає 100% монопольне становище на досліджуваному ринку послуг;

- з посиланням на п.п.1 п.1.7 Розділу 1 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затверджених Постановою НКРЕКП 22.03.2017 № 307, ст.9 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності, ст. 42 ГК України вважає, що висновок відповідача про те, що надання послуг водовідведення Великоберезовицьким КП Аква-сервіс без приєднання до мереж КП Тернопільводоканал є неможливим, суперечить ліцензійним умовам і видам діяльності КП Аква-сервіс, яку здійснює це підприємство в частині централізованого водовідведення;

- судом не взято до уваги те, що відповідачем при винесенні рішення було порушено порядок визначення монопольного (домінуючого) становища суб`єктів господарювання на ринку, передбачений Методикою визначення монопольного (домінуючого) становища суб`єктів господарювання на ринку, затвердженою Розпорядженням Антимонопольного комітету України від 5 березня 2002 р. N 49-р.

Також на підтвердження своєї позиції посилається на постанови Верховного Суду від 22.05.2018 у справі №910/6999/17, від19.06.2018 у справі №910/3047/17, від 02.07.2019 у справі №910/23000/17.

Неповне з`ясування обставин справи:

- вказує, що у приписі від 20.08.2020 №01-15/10 було вказано, що він винесений за період дослідження з 18.09.2019 по 04.02.2020, в той час коли в оскаржуваному рішенні адміністративної колегії мова йде за період, починаючи з 04.02.2020, зазначеного суд не взяв до уваги та безпідставно врахував даний припис, як доказ обґрунтованості (правомірності) дій відповідача;

- вважає передчасними висновки суду першої інстанції про те, що тариф КП Тернопільводоканал є складовою тарифу КП Аква-сервіс, споживачі селища Велика Березовиця сплачують за послуги централізованого водовідведення в завищеному розмірі через недотримання КП Тернопільводоканал вимог Порядку формування тарифів при розрахунку тарифу на послуги централізованого водовідведення для іншого ліцензіата, оскільки адміністративною колегією встановлено, що КП Аква-сервіс виконує лише частину технологічного процесу, проте не досліджувалося, що складова тарифу на послуги водовідведення для споживачів КП Аква-сервіс включає не лише вартість наданих послуг зі сторони позивача, але і вартість послуг КП Аква-сервіс, яка є майже однаковою з вартістю тарифу, встановленого НКРЕКП для застосування нашим підприємством для розрахунку з КП Аква-сервіс, при тому, що частка наданої ними послуги є незначною. Зазначене свідчить про не доказуваність сплати споживачами селища Велика Березовиця за послуги централізованого водовідведення в завищеному розмірі, саме з вини КП Тернопільводоканал.

Порушення норм матеріального права.

З посиланням на ст. 10 Закону України Про житлово-комунальні послуги, НКРЕКП, ст. 17 Закону України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зауважує, що КП Тернопільводоканал застосовував і застосовує для розрахунку із КП Аква-сервіс, виключно ті тарифи на послуги з централізованого водовідведення, які встановлені Регулятором (НКЕРКП), рішення якої в силу частини 9 статті 14 вищезазначеного Закону є обов`язковими до виконання.

У відзиві на апеляційну скаргу Південно-Західне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України наводить свої міркування на спростування доводів скаржника та вказує на законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції. Просить рішення господарського суду Хмельницької області від 21.06.2022 у справі №924/1037/21 залишити без змін, а апеляційну скаргу позивача - без задоволення.

В судовому засіданні представник скаржника підтримала доводи викладені в апеляційній скарзі та надала пояснення на обґрунтування своєї позиції. Просить скасувати рішення від 21.06.2022 по справі №924/1037/21 та винести нове, яким позовні вимоги Комунального підприємства до Південно-Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним та скасування рішення від 13.08.2021р. №72/17-21 задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача заперечила проти задоволення апеляційної скарги з підстав викладених у відзиві та надала пояснення на обґрунтування своєї позиції. Просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Хмельницької області від 21.06.2022 у справі №924/1037/21 - без змін.

Заслухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши повноту з`ясування та доведеність всіх обставин, що мають значення для справи, відповідність висновків, викладених в рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи, правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права при винесенні оскарженого рішення, колегія суддів Північно-західного апеляційного господарського суду встановила наступне.

КП «Тернопільводоканал» - юридична особа, місцезнаходження: вул. Танцорова, 7, м. Тернопіль, ідентифікаційний код юридичної особи - 03353845. Згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань основним видом діяльності КП «Тернопільводоканал» є забір, очищення та постачання води (КВЕД 36.00) та відведення й очищення стічних вод (КВЕД 37.00).

Власником та засновником КП «Тернопільводоканал» є Тернопільська міська рада (далі - Міська рада, ідентифікаційний код 34334305, місцезнаходження: вул. Листопадова 5, м. Тернопіль).

Відділенням здійснено розгляд звернення депутата Великоберезовицької селищної ради Вавринюк Ірини Володимирівни від 21.10.2020 № 38 та скарги мешканки селища Велика Березовиця Ракочі Лесі Миколаївни від 19.09.2020 № 59 (далі - Заявники) щодо можливого порушення комунальним підприємством «Тернопільводоканал» (далі - КП «Тернопільводоканал», Підприємство, Відповідач) законодавства про захист економічної конкуренції, яке-полягало, на думку Заявників, в зловживанні монопольним становищем на ринку послуг централізованого водовідведення.

Розпорядженням адміністративної колегії Відділення від 26 лютого 2021 року № 72/-18-рп/к (далі - Розпорядження) розпочато розгляд справи № 72/17-21 (далі - Справа) відносно КП «Тернопільводоканал» (ідентифікаційний код юридичної особи - 03353845) за дії щодо формування та застосовування тарифу на послуги з централізованого водовідведення для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення без врахування вимог чинного законодавства, що спричинило завищення вартості зазначеної послуги, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку централізованого водовідведення.

Листом Відділення від 01.03.2021 № 72-02/1043 КП «Тернопільводоканал» направлено копію Розпорядження.

Листом Відділення від 26.07.2021 № 72-02/31 12 КП «Тернопільводоканал» направлено копію подання з попередніми висновками у Справі.

Листом Відділення від 26.07.2021 № 72-02/3113 Ракочі Л.М. направлено копію подання з попередніми висновками у Справі.

Листом Відділення від 26.07.2021 № 72-02/3111 Вавринюк І.В. направлено копію подання з попередніми висновками у Справі.

Рішенням Південно-західного міжобласного територіального, відділення Антимонопольного комітету України №72/39-р/к від 13.08.2021 по справі №72/17-21 «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу» постановлено: визнати, що комунальне підприємство «Тернопільводоканал» протягом 2020 року займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з централізованого водовідведення на території м. Тернополя та сіл Біла, Петриків; Великі Гаї, Велика Березовиця Байківці Тернопільського району, де розташовані діючі мережі КП «Тернопільводоканал» та мережі, які до них приєднані, з часткою 100%. Визнано дії комунального підприємства «Тернопільводоканал», що полягали у формуванні та застосуванні тарифу на послуги з централізованого водовідведення для споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, без врахування вимог чинного законодавства, що спричинило завищення вартості зазначеної послуги, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, яке передбачене частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку централізованого водовідведення. За вчинення порушення, яке зазначене у пункті 2 резолютивної частини цього рішення, відповідно до абзацу другого частини другої статті 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції» накладено штраф на комунальне підприємство «Тернопільводоканал» у розмірі 44 992 грн.

Рішення №72/39-р/к від 13.08.2021 мотивовано наступним.

КП «Тернопільводоканал» здійснює діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення на підставі ліцензії, виданої НКРЕКП, є суб`єктом природної монополії для якого тарифи на послуги затверджує НКРЕКП. Постановою НКРЕКП від 04.02.2020 № 283 для КП «Тернопільводоканал» встановлено один тариф на послуги з централізованого водовідведення для всіх категорій споживачів - 12,04 грн. за 1 куб. м (без податку на додану вартість), який Підприємство почало застосовувати з 05.02.2020. Даний тариф не передбачав диференціацію за категоріями споживачів, і для суб`єктів господарювання у сфері централізованого водовідведення був сформований без врахування особливостей його розрахунку.

Відповідно до договору від 31.12.2019 № 4436 «Про надання послуг з централізованого водовідведення», КП «Тернопільводоканал» надає КП «Аква-сервіс» послуги з централізованого водовідведення. КП «Аква-сервіс» (ідентифікаційний код юридичної особи 38248545) є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення на території селища Велика Березовиця Тернопільського району, Тернопільської області на підставі ліцензії серія АВ № 581715 та рішення Великоберезовицької селищної ради від 23.08.2012 «Про визначення виконавця послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в селищі Велика Березовиця».

Згідно з інформацією КП «Аква-сервіс» (лист від 19.10.2020 № 211 вх. Відділення від 22.10.2020 № 72-01/1682), послуги з централізованого водовідведення дане підприємство надає 2455 абонентам селища, серед яких населення, бюджетні установи та суб`єкти господарювання. Як зазначено вище, КП «Аква-сервіс» лише збирає і докачує стічні води своїх споживачів на каналізаційну насосну станцію КП «Тернопільводоканал», яке перекачує дальше ці стоки на свої очисні споруди.

Відповідач в оскаржуваному рішення прийшов до висновку, що частину технологічного процесу послуги з централізованого водовідведення, яку надає КП «Аква-сервіс», виконує КП «Тернопільводоканал», а тому тариф останнього є складовою тарифу послуги з централізованого водовідведення КП «Аква-сервіс». Після того, як тариф КП Тернопільводоканал на послуги з централізованого водовідведення для КП «Аква-сервіс» зріс більш ніж у 3 рази, у зв`язку із формуванням єдиного тарифу для всіх споживачів, останнє змушене було переглянути свої тарифи в сторону збільшення.

Рішенням Великоберезовицької селищної ради від 16.07.2020 № 36 для КП «Аква-сервіс» встановлено тариф на послуги з централізованого водовідведення у розмірі 23,85 грн. за 1 куб. м (без податку на додану вартість) з якого 12,04 грн. це тариф КП «Тернопільводоканал».

Відповідно до Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затвердженого постановою НКРЕКП від 10.03.2016 № 302 (далі Порядок формування тарифів) тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення формуються суб`єктами господарювання за видами ліцензованої діяльності (централізоване водопостачання/водовідведення) у розрізі споживачів, а саме: споживачі, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення; споживачі, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення.

Згідно із визначеннями термінів, які наведені у Порядку формування тарифів, основними критеріями для віднесення споживачів до категорії споживачі, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення та в подальшому до встановлення та застосовування для них окремих тарифів є: наявність у відповідного споживача ліцензії на провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та /або водовідведення ( у КП «Аква-сервіс» наявна така ліцензія).

Для КП «Аква-сервіс», яке є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водовідведення, тариф має особливості формування у відповідності до глави 5 Порядку формування тарифів.

Відповідач в оскаржуваному рішення прийшов до висновку, що КП «Тернопільводоканал» всупереч вищезазначеним нормативним актам розрахував і подав для встановлення до НКРЕКП тариф на послуги з централізованого водовідведення для КП «Аква-сервіс» такий же, як і для споживачів, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водовідведення.

У додатку 10 постанови НКРЕКП від 04.02.2020 № 283 зазначена структура затверджених на 2020 рік тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення КП «Тернопільводоканал».

В структуру тарифу на послуги централізованого водовідведення, який КП «Тернопільводоканал» застосовує для споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, включено витрати на збут (0,3692 грн), що не передбачено Порядком формування тарифів.

Також, загальновиробничі, адміністративні, фінансові та інші операційні витрати визначені не пропорційно обсягам реалізації централізованого водовідведення КП «Аква-сервіс» в загальному обсязі реалізації централізованого водовідведення КП «Тернопільводоканал». Обсяг реалізації послуг централізованого водовідведення КП «Аква-сервіс» в загальному обсязі КП «Тернопільводоканал» становить 1,1% (постанова НКРЕКП від 20.01.2021 № 73).

У планових розрахунках, які КП «Тернопільводоканал» надало за 2019 рік (лист від 19.01.2021 № 115/21) обсяг пропущених стоків через очисні споруди у 1,6 рази більший від обсягу реалізації послуг централізованого водовідведення. Ділення витрат на менші обсяги призводить до збільшення тарифу.

Відповідач в оскаржуваному рішення прийшов до висновку, що тариф КП «Тернопільводоканал» є складовою тарифу КП «Аква-сервіс», споживачі селища Велика Березовиця сплачують за послуги централізованого водовідведення в завищеному розмірі через недотримання КП «Тернопільводоканал» вимог Порядку формування тарифів при розрахунку тарифу на послуги централізованого водовідведення для іншого ліцензіата.

Невідповідність дій КП «Тернопільводоканал» вимогам чинного законодавства було встановлено Головним управлінням Держпродспоживслужби в Тернопільській області. За результатами позапланового заходу, винесено Припис від 20.08.2020 №01-15/10 КП «Тернопільводоканал», яким вимагається усунути порушення порядку формування, встановлення та застосування тарифу на послугу з централізованого водовідведення для споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водовідведення, а саме, розробити та погодити з органами місцевого самоврядування річний план ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення з врахуванням обсягів споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водовідведення та подати до уповноваженого органу розрахунок тарифів на централізоване водовідведення для цього споживача.

НКРЕКП також звернулася до Міської ради, якій підпорядковане, підзвітне та підконтрольне КП «Тернопільводоканал», ініціювати зміни річного плану ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення КП «Тернопільводоканал» в якому передбачити обсяг реалізації стоків КП «Аква-сервіс».

На вимогу Відділення від 04.09.2020 №72-02/1887 КП «Тернопільводоканал» (лист від 16.09.2020 №33221/20) надало інформацію, що протягом останніх років тариф на централізоване водовідведення для КП «Аква-сервіс» через особливості формування був більш ніж вдвічі менший ніж для абонентів м. Тернополя, і в певні періоди не відшкодовував всіх понесених витрат, тому підприємство розрахувало один усереднений тариф.

На виконання приписів контролюючих органів КП «Тернопільводоканал» направило на затвердження Тернопільській міській раді річні плани з централізованого водопостачання та водовідведення на 2021 рік та відкоригований план на 2020 рік в яких були передбачені обсяги стоків КП «Аква-сервіс» (лист Підприємства від 05.08.2020 №2808/20 (далі - Лист).

У вказаному Листі до Міської ради КП «Тернопільводоканал» зазначило, зокрема, таке: протягом останніх років НКРЕКП встановлювала тарифи для КП «Аква-сервіс» які в певні періоди не покривали навіть вартості електроенергії, яка витрачалася на перекачування стоків, які надходили від КП «Аква-сервіс» підприємство вважає, що вартість послуги з централізованого водовідведення для КП «Аква-сервіс» не повинна відрізнятися від вартості послуг решти абонентів нашого підприємства.

Міська рада розглянувши Лист КП «Тернопільводоканал», не затвердила вищезазначені плани, а прийняла рішення від 21.08.2020 №7/54/15 Про впорядкування тарифів, яким заборонила КП «Тернопільводоканал» проводити формування, розрахунки, звертатися та подавати на встановлення чи встановлювати окремі тарифи для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, в розмірі меншому від розміру тарифів для інших споживачів м. Тернополя.

Адміністративною колегією Відділення розпочато розгляд справи відносно Міської ради у зв`язку з наявністю в її діях, щодо прийняття вищезазначеного рішення, ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Постановою НКРЕКП від 20.01.2021 № 73 «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», від 16 червня 2016 року № 1141 встановлені для КП «Тернопільводоканал» наступні тарифи на послуги з централізованого водовідведення: споживачам, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, - 6,01 грн за 1 куб. м (без податку на додану вартість); споживачам, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, - 13,44 грн за 1 куб. м (без податку на додану вартість). При затвердженні тарифів для КП «Тернопільводоканал» на 2021 рік вищезазначене порушення усунено.

На думку відповідача, формування та застосування КП «Тернопiльводоканал» тарифу для нарахування плати КП «Аква-сервіс» за послуги з централізованого водовідведення без врахування особливостей його розрахунку (як передбачено Порядком формування тарифів) призвело до завищення вартості цієї послуги для споживачів селища Велика Березовиця та до ущемлення їх інтересів, оскільки тариф КП «Тернопiльводоканал» є основною складовою тарифу, який КП «Аква-сервіс» застосовує при наданні послуг з централізованого водовідведення для своїх абонентів. Такі дії КП «Тернопільводоканал» були б неможливі за умов існування значної конкуренції на ринку послуг з централізованого водовідведення, адже в такому випадку споживачі мали б можливість обирати між кількома виконавцями, і у разі ущемлення їх інтересів могли б обрати іншого виконавця таких послуг.

У оскаржуваному рішення міститься висновок про те, що дії КП «Тернопільводоканал» кваліфіковані Відділенням, як зловживання монопольним становищем відповідно до частини першої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції».

Щодо кваліфікації правопорушення зазначено, що КП «Тернопільводоканал», займаючи протягом 2020 року монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з централізованого водовідведення на території м. Тернополя та навколишніх сіл, де розташовані діючі мережі КП «Тернопільводоканал» та мережі, які до них приєднані, своїми діями, що полягали у формуванні та застосуванні тарифу на послуги з централізованого водовідведення для споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення без врахування вимог чинного законодавства, що спричинило завищення вартості зазначеної послуги, вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, яке передбачене частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку послуг з централізованого водовідведення. При визначенні штрафу враховані пом`якшуючі обставини, а саме: припинення відповідачем дій, які визнані порушенням, до прийняття відповідного рішення та співпраця під час розгляду справи.

Не погодившись з вказаними висновками, позивач звернувся з даним позовом про визнання недійсним та скасування рішення Південно-Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 13.08.2021 №72/17-21.

Надаючи правову кваліфікацію відносинам, що склалися апеляційний господарський суд зазначає наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини, які виникли між сторонами, регулюються, зокрема, положеннями Законів України "Про Антимонопольний комітет України", "Про захист економічної конкуренції", а також Правилами розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (Правила розгляду справ), затвердженими розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19 квітня 1994 р. №5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 6 травня 1994 р. за №90/299 (з подальшими змінами).

Частиною 1 статті 3 Закону України "Про захист економічної конкуренції" встановлено, що законодавство про захист економічної конкуренції ґрунтується на нормах, установлених Конституцією України, і складається із цього Закону, законів України "Про Антимонопольний комітет України", "Про захист від недобросовісної конкуренції", інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до цих законів.

Згідно пункту 1 статті 1 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", Антимонопольний комітет України є державним органом із спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері державних закупівель.

Статтею 3 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" встановлено, що одним із основних завдань Антимонопольного комітету України, є здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції та запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції.

Нормами статті 6 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" визначено, що адміністративні колегії Антимонопольного комітету України є органами Антимонопольного комітету України.

Пунктом 11 частини першої статті 7 Закону визначено, що у сфері здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції Антимонопольний комітет України має повноваження проводити дослідження ринку, визначати межі товарного ринку, а також становище, в тому числі монопольне (домінуюче), суб`єктів господарювання на цьому ринку та приймати відповідні рішення (розпорядження).

Згідно частини 1 статті 23 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" діяльність щодо виявлення, запобігання та припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції, в тому числі законодавства про захист від недобросовісної конкуренції, проводиться Антимонопольним комітетом України, його органами та посадовими особами з додержанням процесуальних засад, визначених законодавчими актами України про захист економічної конкуренції.

Статтею 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції" визначено, що економічна конкуренція (конкуренція) - це змагання між суб`єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб`єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб`єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб`єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку; монополізація - досягнення суб`єктом господарювання монопольного (домінуючого) становища на ринку товару, підтримання або посилення цього становища.

Згідно з частиною першою статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" суб`єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо: на цьому ринку у нього немає жодного конкурента; не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб`єктів господарювання щодо закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів, наявності бар`єрів для доступу на ринок інших суб`єктів господарювання, наявності пільг чи інших обставин.

У Рішенні Південно-Західного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 13.08.2021р. №72/17-21 встановлено, що КП «Тернопільводоканал» протягом 2020 року займає монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з централізованого водовідведення на території м. Тернополя та навколишніх сіл, де розташовані діючі мережі КП «Тернопільводоканал» та мережі, які до них приєднані з часткою 100 відсотків.

Відповідно до п. 2 ст. 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» зловживання монопольним (домінуючим) становищем є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.

У статті 13 вказаного Закону встановлено, що зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб`єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб`єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку. Зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку, зокрема, визнається встановлення таких цін чи інших умов придбання або реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку. Зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.

У пункті 14 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 № 15 "Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства" зазначено, що для кваліфікації дій суб`єкта господарювання як зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку не є обов`язковим фактичне настання наслідків у формі відповідно недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, ущемлення інтересів інших суб`єктів господарювання (конкурентів, покупців) чи споживачів, зокрема, через заподіяння їм шкоди (збитків) або іншого реального порушення їх прав чи інтересів, чи настання інших відповідних наслідків. Достатнім є встановлення самого факту вчинення дій, визначених законом як зловживання монопольним (домінуючим) становищем.

Як вбачається із змісту спірного рішення КП «Тернопільводоканал», займаючи протягом 2020 року монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з централізованого водовідведення на території м. Тернополя та навколишніх сіл, де розташовані діючі мережі КП «Тернопільводоканал» та мережі, які до них приєднані, своїми діями, що полягали у формуванні та застосуванні тарифу на послуги з централізованого водовідведення для споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення без врахування вимог чинного законодавства, що спричинило завищення вартості зазначеної послуги, вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, яке передбачене частиною першою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України Про захист економічної конкуренції, у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, що призвело до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку послуг з централізованого водовідведення.

Як вбачається із матеріалів справи, КП «Тернопільводоканал» здійснює діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення на підставі ліцензії, виданої НКРЕКП, є суб`єктом природної монополії для якого тарифи на послуги затверджує НКРЕКП.

Постановою НКРЕКП від 04.02.2020 № 283 для КП «Тернопільводоканал» встановлено один тариф на послуги з централізованого водовідведення для всіх категорій споживачів - 12,04 грн. за 1 куб. м (без податку на додану вартість), який Підприємство почало застосовувати з 05.02.2020. Даний тариф не передбачав диференціацію за категоріями споживачів, і для суб`єктів господарювання у сфері централізованого водовідведення був сформований без врахування особливостей його розрахунку.

Відповідно до договору від 31.12.2019 № 4436 «Про надання послуг з централізованого водовідведення», КП «Тернопільводоканал» надає КП «Аква-сервіс» послуги з централізованого водовідведення. КП «Аква-сервіс» (ідентифікаційний код юридичної особи 38248545) є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення на території селища Велика Березовиця Тернопільського району, Тернопільської області на підставі ліцензії серія АВ № 581715 та рішення Великоберезовицької селищної ради від 23.08.2012 «Про визначення виконавця послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в селищі Велика Березовиця».

Таким чином, частину технологічного процесу послуги з централізованого водовідведення, яку надає КП «Аква-сервіс», виконує КП «Тернопільводоканал», а тому тариф останнього є складовою тарифу послуги з централізованого водовідведення КП «Аква-сервіс».

Рішенням Великоберезовицької селищної ради від 16.07.2020 № 36 для КП «Аква-сервіс» встановлено тариф на послуги з централізованого водовідведення у розмірі 23,85 грн. за 1 куб. м (без податку на додану вартість) з якого 12,04 грн. це тариф КП «Тернопільводоканал».

Відповідно до Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затвердженого постановою НКРЕКП від 10.03.2016 № 302 (далі Порядок формування тарифів) тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення формуються суб`єктами господарювання за видами ліцензованої діяльності (централізоване водопостачання/водовідведення) у розрізі споживачів, а саме: - споживачі, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення; споживачі, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення.

Згідно із визначеннями термінів, які наведені у Порядку формування тарифів, основними критеріями для віднесення споживачів до категорії споживачі, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення та в подальшому до встановлення та застосовування для них окремих тарифів є: наявність у відповідного споживача ліцензії на провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та /або водовідведення.

Відповідно до глави 5 Порядку формування тарифів, розрахунок ліцензіатами тарифів на централізоване водовідведення для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водовідведення, здійснюється з урахуванням: прямих витрат на очищення стічних вод, транспортування стічних вод споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водовідведення, мережами ліцензіата; загальновиробничих, адміністративних, фінансових, інших операційних витрат, визначених пропорційно обсягам реалізації централізованого водовідведення споживачам, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водовідведення, в загальному обсязі реалізації централізованого водовідведення ліцензіата; планованого прибутку у тому числі відповідно до заходів інвестиційної програми; суми коригування витрат базового та звітного періоду (компенсації або зменшення витрат); суми зменшення складових тарифу, що передбачалися для здійснення заходів інвестиційної програми.

Аналогічна норма при формуванні тарифів ліцензіатами на послуги з централізованого водовідведення для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водовідведення, передбачена і постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року № 869 Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги.

КП «Тернопільводоканал» розрахував і подав для встановлення до НКРЕКП тариф на послуги з централізованого водовідведення для КП «Аква-сервіс» такий же, як і для споживачів, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водовідведення.

У додатку 10 постанови НКРЕКП від 04.02.2020 № 283 зазначена структура затверджених на 2020 рік тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення КП «Тернопільводоканал». При цьому, в структуру тарифу на послуги централізованого водовідведення, який КП «Тернопільводоканал» застосовує для споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, включено витрати на збут (0,3692 грн), що не передбачено Порядком формування тарифів.

Також, загальновиробничі, адміністративні, фінансові та інші операційні витрати визначені не пропорційно обсягам реалізації централізованого водовідведення КП «Аква-сервіс» в загальному обсязі реалізації централізованого водовідведення КП «Тернопільводоканал». Слід зазначити, що обсяг реалізації послуг централізованого водовідведення КП «Аква-сервіс» в загальному обсязі КП «Тернопільводоканал» становить 1,1% (постанова НКРЕКП від 20.01.2021 № 73).

Відповідно до Порядку формування тарифів, розрахунки тарифів на централізоване водовідведення для споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення здійснюються шляхом ділення суми планованих економічно обґрунтованих витрат на планований обсяг очищення ліцензіатом стічних вод.

У планових розрахунках, які КП «Тернопільводоканал» надало за 2019 рік (лист від 19.01.2021 № 115/21) обсяг пропущених стоків через очисні споруди у 1,6 рази більший від обсягу реалізації послуг централізованого водовідведення.

Враховуючи, що тариф КП «Тернопільводоканал» є складовою тарифу КП «Аква-сервіс», споживачі селища Велика Березовиця сплачують за послуги централізованого водовідведення в завищеному розмірі через недотримання КП «Тернопільводоканал» вимог Порядку формування тарифів при розрахунку тарифу на послуги централізованого водовідведення для іншого ліцензіата.

Постановою НКРЕКП від 20.01.2021 № 73 «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», від 16 червня 2016 року № 1141 встановлені для КП «Тернопільводоканал» наступні тарифи на послуги з централізованого водовідведення: споживачам, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, - 6,01 грн за 1 куб. м (без податку на додану вартість); споживачам, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, - 13,44 грн за 1 куб. м (без податку на додану вартість). Таким чином, при затвердженні тарифів для КП «Тернопільводоканал» на 2021 рік вищезазначене порушення усунено.

Відтак, формування та застосування КП «Тернопiльводоканал» тарифу для нарахування плати КП «Аква-сервіс» за послуги з централізованого водовідведення без врахування особливостей його розрахунку (як передбачено Порядком формування тарифів) призвело до завищення вартості цієї послуги для споживачів селища Велика Березовиця та до ущемлення їх інтересів, оскільки тариф КП «Тернопiльводоканал» є основною складовою тарифу, який КП «Аква-сервіс» застосовує при наданні послуг з централізованого водовідведення для своїх абонентів.

Разом з тим, на переконання колегії суддів, твердження скаржника, що КП «Аква-Сервіс» повинен мати засоби провадження господарської діяльності з централізованого водовідведення, такі як каналізаційні очисні споруди є безпідставними, оскільки положеннями Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затверджених Постановою НКРЕКП 22.03.2017року №307, не передбачено, що обов`язковою умовою для отримання ліцензії на здійснення господарської діяльності з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення наявності власних каналізаційних очисних споруд.

Відповідно до частини першої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції» зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб`єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб`єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

КП «Тернопільводоканал» користуючись своїм становищем застосовувало тарифи на послуги з централізованого водовідведення для КП «Аква-сервіс» в завищеному розмірі в результаті чого фізичні та юридичні особи селища Велика Березовиця надмірно сплачували грошові кошти за вказані послуги. Вимушена оплата завищеного тарифу є порушенням прав споживачів, що призводить до ущемлення їх інтересів та водночас має негативні наслідки на конкуренцію, оскільки знижує рівень конкурентоздатності суб`єктів господарювання вищезазначеного населеного пункту.

Ураховуючи вищезазначене, дії КП «Тернопільводоканал», яке протягом 2020 року займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з централізованого водовідведення на території м. Тернополя та сіл Біла, Петриків, Великі Гаї, Велика Березовиця, Байківці Тернопільського району, де розташовані діючі мережі КП «Тернопільводоканал» та мережі, які до них приєднані, що полягають у формуванні та застосуванні тарифу на послуги з централізованого водовідведення для споживача, який є суб`єктом господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення без врахування вимог чинного законодавства, що спричинило завищення вартості зазначеної послуги, були б неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку. Такі дії кваліфіковані Відділенням, як зловживання монопольним становищем відповідно до частини першої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції».

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 13 Закону «Про захист економічної конкуренції» зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку, зокрема, визнається: встановлення таких цін чи інших умов придбання або реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку.

Стаття 13 Закону не містить положень стосовно мінімальної кількості фактів (подій), яка вважалася б достатньою для кваліфікації дій суб`єктів господарювання за ознаками зловживання монопольним (домінуючим) становищем. Отже, навіть одноразове відповідне порушення, належним чином встановлене й доведене, може бути підставою для здійснення такої кваліфікації.

З урахуванням положення ст. 12 вказаного Закону значна конкуренція означає відсутність обмежень для доступу інших суб`єктів господарювання щодо закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів, відсутність бар`єрів для доступу на ринок інших суб`єктів господарювання, відсутність пільг чи інших обставин.

Порядок користування системами централізованого водовідведення населених пунктів України визначено Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 №190 . Ці Правила є обов`язковими для всіх юридичних осіб незалежно від форм власності і підпорядкування та фізичних осіб-підприємців, що мають у власності, господарському віданні або оперативному управлінні об`єкти, системи водопостачання та водовідведення, які безпосередньо приєднані до систем централізованого комунального водопостачання та водовідведення і з якими виробником укладено договір на отримання питної води, скидання стічних вод (пункт 1.1 Правил користування).

Статтею 1 Законом України «Про питну воду», питне водопостачання та водовідведення визначено: централізоване водовідведення - господарська діяльність із відведення та очищення стічних вод за допомогою системи централізованого водовідведення; система централізованого водовідведення - сукупність технічних засобів, включаючи мережі, споруди, устаткування (пристрої), для централізованого відведення та очищення стічних вод, що пов`язані єдиним технологічним процесом.

Необхідною умовою отримання послуг з централізованого водовідведення є наявність діючих мереж. Споживач не може, за звичайних умов, обрати іншого виконавця зазначених послуг, оскільки його об`єкти водовідведення приєднані до мереж визначеного суб`єкта, який надає такі послуги на відповідній території в межах системи централізованого водовідведення, яка закріплена за ним на праві господарського відання.

За таких обставин товарними межами ринку є послуги з централізованого водовідведення. Відповідно до пункту 6.1. Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб`єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 05.03.2002 № 49-р, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 01.04.2020 №317/6605 територіальні (географічні) межі ринку певного товару (товарної групи) визначаються шляхом установлення мінімальної території, за межами якої з точки зору споживача придбання товарів (послуг) є неможливим або недоцільним. При остаточному визначенні територіальних (географічних) меж ринку визначальною є менша здатність до переміщення або попиту, або пропозиції.

Послуги з централізованого водовідведення, згідно із статтею 5 Закону України «Про природні монополії», віднесені до сфери діяльності суб`єктів природної монополії. Характерною особливістю послуг з централізованого водовідведення є неможливість переміщення попиту географічно, оскільки необхідною умовою отримання даної послуги є наявність діючих мереж.

Підприємство надає послуги централізованого водовідведення в межах території м. Тернополя та сіл Біла, Петриків, Великі Гаї, Велика Березовиця, Байківці Тернопільського району (далі - навколишні села), де розташовані сільські каналізаційні мережі, які приєднані до мереж Підприємства.

У селищі Велика Березовиця послуги з централізованого водовідведення надає місцеве комунальне підприємство «Аква-сервіс» Великоберезовицької селищної ради (далі КП «Аква-сервіс»), яке в свою чергу отримує зазначені послуги в Підприємства. КП «Аква-сервіс» виконує лише частину технологічного процесу надання даної послуги, а саме, збирає стічні води від своїх споживачів і докачує на каналізаційну насосну станцію Підприємства, яке перекачує ці стоки на свої очисні споруди для їх подальшої очистки.

Крім того, відповідно до Методики бар`єрами для вступу потенційних конкурентів на відповідний ринок є: обмеження за попитом, пов`язані з високою насиченістю ринку товарами (товарними групами) та низькою платоспроможністю покупців; адміністративні обмеження; економічні та організаційні обмеження; екологічні обмеження; нерозвиненість ринкової інфраструктури; інші обмеження, що спричиняють суттєві витрати, необхідні для вступу на певний ринок товару (товарної групи).

Ринок послуг з централізованого водовідведення характеризується наявністю організаційних та адміністративних бар`єрів, як то отримання ліцензій на здійснення господарської діяльності з централізованого водовідведення, передача інфраструктури у вигляді цілісного майнового комплексу в оперативне управління Підприємства.

Отже, для вступу нових суб`єктів господарювання на ринок послуг з централізованого водовідведення в зазначених територіальних (географічних) межах існують фактори організаційного характеру, пов`язані з технологічними особливостями надання послуги, а саме необхідність будівництва нових мереж централізованого водовідведення, очисних споруд та складність і недоцільність зазначеного будівництва у межах території, де розташовані діючі мережі, які закріплені за Підприємством на праві господарського відання.

Враховуючи, що підприємство є суб`єктом природної монополії, його частка на ринку послуг з централізованого водовідведення на території м. Тернополя та навколишніх сіл, де розташовані діючі мережі КП «Тернопільводоканал» та мережі, які до них приєднані, протягом 2020 року становила 100 відсотків.

Таким чином, відповідно до частини першої статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» підприємство протягом 2020 року займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з централізованого водовідведення на території м. Тернополя та навколишніх сіл, де розташовані діючі мережі КП «Тернопільводоканал» та мережі, які до них приєднані з часткою 100 відсотків.

Відтак, формування та застосування КП «Тернопільводоканал» тарифу для нарахування плати КП «Аква-сервіс» за послуги з централізованого водовідведення без врахування особливостей його розрахунку (як передбачено Порядком формування тарифів) призвело до завищення вартості цієї послуги для споживачів селища Велика Березовиця та до ущемлення їх інтересів, оскільки тариф КП «Тернопільводоканал» є Основною складовою тарифу, який КП «Аква-сервіс» застосовує при наданні послуг централізованого водовідведення для своїх абонентів.

Відповідно до п. 15 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №15 від 26.12.2011 у вирішенні спірних питань, пов`язаних з визначенням органами Антимонопольного комітету України монопольного (домінуючого) становища суб`єктів господарювання на певних ринках товарів, господарським судам слід мати на увазі таке.

Установлення монопольного (домінуючого) становища суб`єкта (суб`єктів) господарювання включає застосування як структурних, так і поведінкових показників, що характеризують стан конкуренції на ринку. При цьому застосування структурних показників зумовлюється встановленням об`єкту аналізу, визначенням товарних, територіальних (географічних), часових меж ринку на підставі інформації, яка може бути використана для визначення монопольного (домінуючого) становища.

Норми чинного законодавства України не містять якогось вичерпного переліку можливих ринків товарів. Тому, зокрема, не можуть братись до уваги посилання сторін спору на те, що той чи інший ринок товарів, вивчення якого проводиться органом Антимонопольного комітету України, не передбачений законом.

З урахуванням статті 19, частини першої статті 25 та частини другої статті 43 ГК України суб`єкти господарювання мають усвідомлювати можливість настання як певного обмеження їх діяльності з точки зору дотримання конкурентного законодавства, так і відповідальності за його порушення.

Обов`язок з доведення в суді факту зайняття суб`єктом господарювання монопольного (домінуючого) становища на ринку покладається на Антимонопольний комітет України або його територіальне відділення, яке є стороною у справі.

Водночас за змістом приписів статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" суб`єкт господарювання, який заперечує зайняття ним монопольного (домінуючого) становища на ринку товару, має довести, що він зазнає значної конкуренції.

Натомість, на переконання суду апеляційної інстанції, позивач не довів, що він зазнає значної конкуренції на ринку послуг з централізованого водовідведення на території м. Тернополя та сіл Біла, Петриків, Великі Гаї, Велика Березовиця, Байківці Тернопільського району, де розташовані діючі мережі КП «Тернопільводоканал».

Господарські суди у розгляді справ мають перевіряти правильність застосування органами Антимонопольного комітету України відповідних правових норм, зокрема, Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб`єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням названого Комітету від 05.03.2002 N 49-р. Однак господарські суди не повинні перебирати на себе не притаманні суду функції, які здійснюються виключно органами Антимонопольного комітету України, та знову встановлювати товарні, територіальні (географічні), часові межі певних товарних ринків після того, як це зроблено зазначеними органами, й на підставі цього робити висновки про наявність чи відсутність монопольного (домінуючого) становища суб`єкта господарювання на ринку.

Крім того, відповідно до частини першої статті 59 Закону України «Про захист економічної конкуренції» підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є: неповне з`ясування обставин, які мають значення для справи; недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

За наведеного, оскільки позивачем не доведено, та матеріалами справи не встановлено ознак порушення відповідачем законодавства при винесенні оскаржуваного рішення, колегія суддів погоджується із судом першої інстанції, що підстави для задоволення позову відсутні.

Таким чином, судова колегія зазначає, що доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі, не знайшли свого підтвердження, ґрунтуються на його власній оцінці та спростовуються наведеними та встановленими судом обставинами справи.

Отже, колегія суддів вважає, що рішення господарського суду Хмельницької області від 21.06.2022 у справі № 924/1037/21 прийняте з повним з`ясуванням всіх обставин, що мають значення для справи, дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому відсутні підстави для його скасування.

На підставі ст.129 ГПК України судовий збір за подання апеляційної скарги залишається за апелянтом.

Керуючись ст. ст. 269, 270, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Комунального підприємства "Тернопільводоканал" на рішення Господарського суду Хмельницької області від 21.06.22 у справі № 924/1037/21 залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Хмельницької області від 21.06.22 у справі №924/1037/21 залишити без змін.

3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду в строк та в порядку, встановленому ст. ст. 287-291 ГПК України.

4. Справу №924/1037/21 повернути до Господарського суду Хмельницької області.

Повний текст постанови складений "05" жовтня 2022 р.

Головуючий суддя Миханюк М.В.

Суддя Коломис В.В.

Суддя Саврій В.А.

Дата ухвалення рішення04.10.2022
Оприлюднено11.10.2022
Номер документу106634885
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1037/21

Постанова від 01.12.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Колос І.Б.

Ухвала від 28.11.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Колос І.Б.

Ухвала від 03.11.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Колос І.Б.

Постанова від 04.10.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Миханюк М.В.

Ухвала від 29.08.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Миханюк М.В.

Ухвала від 28.08.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Миханюк М.В.

Ухвала від 22.08.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Миханюк М.В.

Ухвала від 09.08.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Миханюк М.В.

Рішення від 20.06.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 04.05.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні