ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
29 червня 2010 року № 11/478
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:
головуючого судді Винокурова К.С., розглянув у порядку письмового провадження об’єднану адміністративну справу
За позовом
ОСОБА_1
ОСОБА_2
ОСОБА_3
ОСОБА_4
ОСОБА_5
ОСОБА_6
ОСОБА_7
ОСОБА_8
до
Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві
про
перерахунок пенсії
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Позивачі звернулись до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (далі ГУ ПФУ в м. Києві, відповідач) про визнання протиправною відмову у перерахуванні пенсії у зв’язку з підвищенням грошового забезпечення та зобов’язання вчинити перерахунок пенсії, починаючи з 01 квітня 2007 року з урахуванням відповідного щомісячного преміювання, встановленого наказом Міністра оборони України № 175 від 14.04.2007 року.
Ухвалами суду від 03.07.2008 р. провадження у справах було відкрито, призначено попередні судові засідання.
Враховуючи однорідність позовних вимог позивачів у цих справах заявлених до одного й того ж відповідача, суд, керуючись ст. 116 КАС України об’єднав для спільного розгляду вищезазначені справи в одне провадження з присвоєнням єдиного номеру справи 11/462, про що винесено ухвалу від 03.07.2008 р.
Ухвалою суду від 01 серпня 2008 року об'єднану справу було зупинено до вирішення Окружним адміністративним судом міста Києва справи № 12/224 за позовом ОСОБА_9, ОСОБА_10 до Міністра оборони України, третя особа Пенсійний фонд України про бездіяльність посадової особи, визнання незаконним наказу Міністра оборони України № 175 від 14.04.2007 р. та набрання рішенням у вказаній справі законної сили.
18 листопада 2009 року судом ухвалено про поновлення провадження у справі та про закінчення підготовчого провадження у справі, призначено судовий розгляд справи на 22.12.2009 року.
22.12.2009 року провадження у справі було зупинено до моменту отримання Окружним адміністративним судом міста Києва відповіді з Верховного Суду України на звернення щодо надання роз’яснень по застосуванню положень чинного законодавства з питань перерахунку пенсій військовим пенсіонерам.
Ухвалою суду від 18.06.2010 року поновлено провадження у справі.
Позивачі та представник ГУ ПФУ в м. Києві заявили про розгляд справи без їх присутності, у зв’язку з чим розгляд справи відбувається в порядку письмового провадження.
Крім того, суду стало відомо про смерть одного з позивачів –ОСОБА_1
Позовні вимоги в цілому мотивовані тим, що з 01.04.2007 року позивачі мають право на перерахунок пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.03.2007 р. № 594 «Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу у 2007 році»та наказу Міністра оборони України від 14.04.2007 р. № 175 «Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних Сил України». Всупереч зазначеним актам відповідач відмовив у здійсненні перерахунку пенсії, чим порушив законне право заявників на перерахунок пенсії, як військовим пенсіонерам, передбачене статтею 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб».
Представник відповідача –ГУ ПФУ в м. Києві проти позову заперечував та просив суд відмовити у задоволені позову, виходячи з того, що статтею 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб»передбачено, що призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Враховуючи те, що наказ Міністра оборони України № 175, яким визначені граничні розміри премії, не пройшов державної реєстрації у Міністерстві юстиції України, не є законодавчим актом, яким можливо визначати розмір премії, тому не може бути підставою для здійснення перерахунку пенсії військовим пенсіонерам.
Розглянувши подані документи і матеріали, суд,-
ВСТАНОВИВ:
Позивачам призначена пенсія, як військовим пенсіонерам відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб»та на даний час перебувають на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в м. Києві.
Частиною 2 статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Указом Президента України від 01 березня 2001 року №121/2001 затверджено Положення про Пенсійний фонд України. Відповідно до п.2 цього Положення Пенсійний фонд України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України та цим Положенням.
Станом на 01.04.2007 року ч. 3 ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" передбачала, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення за останньою штатною посадою перед звільненням, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством (у редакції Закону України від 04.04.2006 р. N 3591-IV)
Разом з тим, дію частини третьої статті 43 було зупинено на 2007 рік згідно із Законом України від 19.12.2006 р. N 489-V.
Відповідно до частин третьої статті 43 із змінами, внесеними згідно із Законом України від 28.12.2007 р. N 107-VI, пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, та у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
При цьому зміни, внесені підпунктом 4 пункту 29 розділу II Закону України від 28.12.2007 р. N107-VI, визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. N 10-рп/2008.
Згідно з ч. 3 ст. 63 цього Закону в редакції Закону України від 16.12.2004 р. N 2255-IV, із змінами, внесеними згідно із Законом України від 03.04.2007 р. N 857-V, усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.
Статтею 105 Закону "Про Державний бюджет України на 2007 рік" (№ 489-V від 19.12.2006) установлено, що умови оплати праці працівників підприємств, установ та організацій, що фінансуються чи дотуються з бюджету, керівників підприємств, заснованих на державній, комунальній власності, а також умови грошового забезпечення військовослужбовців (осіб рядового і начальницького складу) затверджуються виключно Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову від 28.03.2007 р. № 594 «Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу у 2007 році», якою відповідно до статті 105 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік»та з метою підвищення рівня соціального захисту військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу Кабінет Міністрів України дозволено Міністерству оборони, Міністерству внутрішніх справ, Міністерству з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Міністерству транспорту та зв'язку, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації, Службі безпеки, Службі зовнішньої розвідки, Адміністрації Державної прикордонної служби, Державному департаменту з питань виконання покарань і Управлінню державної охорони здійснювати у поточному (2007) році, починаючи з 1 квітня преміювання військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу (насамперед осіб рядового, сержантського та старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом, осіб рядового, молодшого та середнього начальницького складу та осіб молодшого офіцерського складу) понад встановлений законодавством розмір у межах видатків, передбачених для грошового забезпечення у 2007 році.
Граничні розміри премій, які можуть бути виплачені військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, встановлюються керівниками зазначених органів у межах затвердженого фонду грошового забезпечення.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 28.03.2007 р. № 594 Міністром оборони України 14 квітня 2007 року було прийнято наказ № 175 «Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних Сил України» (далі наказ № 175).
Як встановлено у пункті 1 наказу № 175, з 01 квітня 2007 року введено в дію граничні розміри премії, яка може бути виплачена у відсотках від грошового забезпечення військовослужбовцям рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, які проходять військову службу за контрактом у Збройних Силах України, виходячи з посадових окладів і стажу безперервної військової служби.
Таким чином, враховуючи вищезазначені правові норми, постанова Кабінету Міністрів України від 28.03.2007 року № 594 та наказ Міністра оборони України від 14.04.2007 року №175 дозволяли, зокрема, Міністерству оборони здійснювати у поточному році, починаючи з 1 квітня, преміювання військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу (насамперед осіб рядового, сержантського та старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом, осіб рядового, молодшого та середнього начальницького складу та осіб молодшого офіцерського складу) понад встановлений законодавством розмір у межах видатків, передбачених для грошового забезпечення у 2007 році.
У судовому рішенні Окружного адміністративного суду міста Києва від 28.02.2008 року, прийнятого у справі № 12/224, предметом якої було оскарження наказу Міністра оборони України № 175, суд, аналізуючи оскаржуваний наказ від 14.04.2007 року №175, прийшов до висновку, що він виданий в межах компетенції Міністра оборони України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.03.2007 року № 594, має організаційно-розпорядчий характер, не містить нових правових норм, спрямований на виконання рішення Уряду. При цьому, судом також встановлено під час розгляду справи, що оскільки даний наказ не має ознак нормативно-правового акта, він не підлягає державній реєстрації та опублікуванню в офіційних спеціальних виданнях як такий акт. Дана постанова набрала законної сили і є чинною станом на час розгляду справи про перерахунок пенсії.
Як з’ясовано судом під час розгляду та вирішення справи, постанова Кабінету Міністрів України від 28.03.2007 року № 594 та наказ Міністра оборони України від 14.04.2007 року № 175 втратили чинність. Так, зокрема, постанова Кабінету Міністрів України від 28.03.2007 року № 594 втратила чинність згідно з постановою Кабінету Міністрів України «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу»від 7 листопада 2007 року N 1294.
У рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Київської міської ради професійних спілок щодо офіційного тлумачення частини третьої статті 21 Кодексу законів про працю України (справа про тлумачення терміну "законодавство") від 9 липня 1998 року N 12-рп/98 зазначається, що термін "законодавство", зокрема, треба розуміти так, що ним охоплюються закони України, чинні міжнародні договори України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, а також постанови Верховної Ради України, укази Президента України, декрети і постанови Кабінету Міністрів України, прийняті в межах їх повноважень та відповідно до Конституції України і законів України. З цього випливає, що наказ Міністра оборони України у тлумаченні Конституційного Суду України не є законодавством.
За таких обставин, суд вважає, що відповідач як суб’єкт владних повноважень, діючи в межах наданих йому повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією України та законами України, не має достатніх підстав для виконання наказу Міністра оборони України №175 від 14.04.2007 року "Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних Сил України" і проводити перерахунок пенсії позивачу.
Разом з тим, зважаючи на неоднакову судову практику та різні підходи при розгляді справ даної категорії, судом було направлено запит до Верховного Суду України щодо того, чи можливо здійснювати перерахунок пенсії на відповідний період дії наказу Міноборони України № 175 від 14.04.2007 р. (з 01.04.2007 р. по 31.12.2007 р.) з урахуванням того, що зазначена у наказі премія включалась до складу грошового забезпечення, з якого обчислювалась пенсія, тих військовослужбовців, які були звільнені у 2007 році.
У відповіді на запит, надану листом від 07 квітня 2010 р. № 21-3/2010, Верховний Суд України зазначав, що правова позиція щодо перерахунку пенсій військовослужбовців в даному випадку висловлювалась Судовою палатою в адміністративних справах в постановах від 04.11.2009 р. та від 24.11.2009 р. та полягає в тому, що преміювання військовослужбовців, визначене постановою Кабінету Міністрів України № 594 від 28.03.2007 року не може бути підставою для перерахунку пенсії відповідно до частини 3 статті 63 Закону України № 2262-XІІ від 09.04.1992 р. «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», оскільки носить тимчасовий характер. Виплата такої премії дозволена за наявності передбачених підстав лише в межах видатків, передбачених у кошторисах військових частин для грошового забезпечення військовослужбовців у 2007 році.
При цьому, судом враховується позиція адміністративних судів у даній категорії справ. Зокрема, береться до уваги ухвала Київського апеляційного адміністративного суду від 28.01.2009 року у справі №22-а-9884/08 за позовом гр. ОСОБА_11 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві про скасування рішення та зобов’язання вчинити певні дії, ухвала Вищого адміністративного суду від 28.04.2009 року у справі за позовом ОСОБА_12 до Військового комісаріату АР Крим, Головного управління Пенсійного фонду АР Крим про перерахунок пенсії, постанова Верховного Суду України від 24.10.2009 року у справі за позовом ОСОБА_13 до Головного управління Пенсійного фонду України про зобов’язання до перерахунку пенсії, в яких в аналогічному спорі відмовлено у задоволенні позову.
Таким чином, з’ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.
Одночасно з цим, суду стало відомо про смерть позивача ОСОБА_1, у зв’язку з чим відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 157 КАС України суд закриває провадження у частині його позовних вимог до ГУ ПФУ в м. Києві.
Керуючись ст.ст. 71, 86, 94, ст. 105, 158-163 КАС України, адміністративний суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. В частині позовних вимог ОСОБА_1 закрити провадження.
2. В іншій частині позовних вимог відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження або апеляційної скарги в порядку, встановленому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України. Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку та в строки, встановлені ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя К.С. Винокуров
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2010 |
Оприлюднено | 16.08.2010 |
Номер документу | 10652709 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Винокуров К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні