Справа № 2- 461/2010р
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 серпня 2010р. смт. Че рнігівка
Чернігівський районний суд Запорізької області
у складі: головуючого - судд і Поди Н.М.
при секретарі - Синяк Л.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільн у справу за позовом ОСОБА _1 до Управління Пенсійног о фонду України в Чернігів ському районі Запорізької області про зобов' язання нарахування та виплати недо плаченої щомісячної державн ої соціальної допомоги як д итині війни за 2007 - 2009рр.
В С Т А Н О В И В:
Позивачка, ОСОБА_1 звернулась до суду з цивільн им позовом до Управління Пен сійного Фонду України в Черн ігівському районі Запоріз ької області про зобов' яз ання нарахувати та виплатити недоплачену щомісячну держа вну соціальну допомогу як ди тині війни за 2007-2009 роки в розмір і 30% мінімальної пенсії за вік ом. В обґрунтування позовних вимог позивачка зазначила, щ о її віднесено до категорії д ітей війни згідно Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни». Знаходиться н а обліку в Управлінні ПФУ Чернігівського району Зап орізької області та одержу є пенсію за віком. З 01.01.06 р. має право на отримання щомісячн ої доплати до пенсії у розмір і 30% мінімальної пенсії за вік ом. Натомість, відповідач всу переч вимогам вищевказаного Закону та Конституції Украї ни такої доплати не здійснюв ав в повному обсязі, чим поруш ив права позивачки. Просить зобов' язати відповідача зробити нарахування і випла тити щомісячну доплату до пе нсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком за 2007-2009 роки.
Позивачка в судове зас ідання не з' явилась, надала до суду заяву про розгляд справи без її участі та пр осила позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не з' яви вся, просив розглянути позо в без його участі, позов не визнав, просив в задоволен ні позову відмовити, поясни вши, що позивач має статус ди тини війни, але в 2006 році Законо м України «Про Державний бюд жет України на 2006 рік» було пер едбачено поетапне запровадж ення виплат дітям війни в пор ядку, передбаченому Кабінето м Міністрів України. Оскільк и такий порядок КМУ в 2006 році не встановлювався і кошти з бюд жету на ці виплати не виділял ися, відповідач не міг провод ити такі виплати.
В 2007р. відповідно до ст.111 За кону України „Про Державний бюджет України на 2007р.» бул о встановлено підвищення до пенсії або щомісячного гр ошового утримання чи держ авної соціальної допомоги, я ка виплачується замість пе нсії, відповідно до ч.6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», інваліда м у розмірі 50% від розміру н адбавки, встановленої для у часників війни. ОСОБА_1 не є інвалідом, тому соціа льна допомога їй не нарахо вувалася та не виплачувала ся. У позивачки виникло пра во на соціальну допомогу я к дитині війни з 09.07.2007р. після прийняття рішення КСУ №6-рп /2007, яким було визнано неконс титуційним припинення дії ст.6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни». Од нак положення ст.7 вищевказ аного Закону визначено про ведення фінансування соціа льних виплат за рахунок ко штів Державного бюджету Ук раїни. За таких обставин Пен сійний фонд не мав права пр оводити виплати за рахунок своїх коштів.
В 2008 році ст.41 Закону України «Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України» були внесені змі ни в Закон України «Про соціа льний захист дітей війни» і п ередбачено інший розмір допл ати до пенсії. На підставі цих змін відповідач проводив в 200 8 році виплати в межах фінансу вання із держбюджету в поряд ку, передбаченому Постановам и КМУ. Позивачка отримала в 2008р. надбавку до пенсії як д итина війни в повному обся зі, тому свої дії вважає зако нними.
В 2009р. прожитковий мінімум встановлений в розмірах, що діяв в грудні 2008р. Позива чка отримала в 2009р. надбавку до пенсії як дитина війни в повному обсязі. Вимоги по зивачки щодо виплати недо плаченої допомоги як дити ні війни є не обґрунтован ими.
В 2010 р. бюджет до квітня місяц я включно не був прийнятий, то му виплата надбавки як дитин і війни було проведено у розм ірах, що діяли на кінець 2009 р., то му свої дії вважає законними .
Суд, дослідивши матеріали справи, дійшов висновку, що по зов підлягає частковому задо воленню з наступних підстав.
Відповідно до Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни", до дітей війни відн есені особи, які є громадянам и України та яким на час закін чення Другої світової війни (2 вересня 1945 року) було менше 18 р оків.
Позивачка, ОСОБА_1. в ідповідно до положень Закону України "Про соціальний захи ст дітей війни", набула стату су дитини війни та не є інвалі дом, знаходиться на обліку в УПФУ в Чернігівському район і Запорізької області, що пі дтверджується пенсійним по свідченням.(а.с.8).
Відповідно до ст. 46 Конститу ції України громадяни мають право на соціальний захист, щ о включає право на забезпече ння їх у разі повної, частково ї або тимчасової втрати прац ездатності, втрати годувальн ика, безробіття з незалежних від них обставин, а також у ст арості та в інших випадках, пе редбачених законом.
Таким чином, щомісячна допл ата до пенсії для дітей війни є формою соціального забезп ечення громадян, які відпові дно до спеціального закону, є дітьми війни. Тобто, фактично ця щомісячна надбавка є форм ою реалізації конституційно го права громадян, які є дітьм и війни, на соціальний захист .
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", який набрав чинн ості з 01.01.2006 року, дітям війни пе нсії або щомісячне довічне г рошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищуються на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком.
Згідно з п. 12 ст. 71 Закону Украї ни "Про державний бюджет Укра їни на 2007 рік" з метою приведенн я окремих норм законів у відп овідність з цим законом, на 2007 р ік зупинено, дію ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни".
Рішенням Конституційного Суду України № 6-рп/2007р. від 9 ли пня 2007 року визнано неконстит уційними положення п. 12 ст. 71 За кону України "Про Державний б юджет України на 2007 рік" № 489-Y від 19 грудня 2006 року та визначено , що положення Закону Україн и "Про державний бюджет Украї ни на 2007 рік" не можуть скасовув ати чи змінювати обсяги прав і обов'язків, пільг, компенсац ій і гарантій громадян, перед бачених іншими законами Укра їни, не можуть вноситися змін и, зупинятися дії чинних зако нів України, а також встановл юватися інше (додаткове) прав ове регулювання відносин, що є предметом інших законів Ук раїни.
Суд вважає, що з урахуванн ям Рішення Конституційного С уду України № 6-рп/2007 від 9 липня 2007 року Управління ПФУ повинн о було з 09 липня до 31 грудня 2007 р оку нараховувати і виплачува ти позивачу кошти, передбаче ні ст.6 Закону України "Про соц іальний захист дітей війни".
Протягом 2007-2009 років позивачк а щомісячно отримувала певні кошти відповідно до ст.6 Зако ну України "Про соціальний за хист дітей війни", які в значні й мірі є меншими від розміру в изначеного цим Законом (а.с.10-1 2).
Законом України «Про де ржавний бюджет України на 2008 р ік та про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни» від 28 грудня 2007 року внесен о зміни до ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" де вказано що, дітям в ійни (крім тих, на яких поширює ться дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гара нтії їх соціального захисту» ) до пенсії або щомісячного до вічного грошового утримання чи державної соціальної доп омоги, що виплачується заміс ть пенсії, виплачується підв ищення у розмірі надбавки, вс тановленої для учасників вій ни. Ветеранам війни, які мають право на отримання підвищен ня до пенсії або щомісячного довічного грошового утриман ня чи держаної соціальної до помоги, що виплачується замі сть пенсії, відповідно до цьо го Закону та Закону України « Про статус ветеранів війни, г арантії їх соціального захис ту» таке підвищення провадит ься за їх вибором згідно з од ним із законів.
Зазначені зміни набрали чи нності з 01 січня 2008 року.
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 ро ку №10-рп/2008 ці зміни визнані не конституційними.
Таким чином, з 01 січня по 22 тра вня 2008р. застосуванню до спірн их правовідносин підлягали п риписи Закону України «Про д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни» від 28 грудня 2007 року.
За таких обставин, дії Управ ління ПФУ Чернігівського ра йону Запорізької області ст осовно не нарахування позива чці відповідних виплат у пер іод з 01 січня до 22 травня 2008 року відповідали вимогам діючог о законодавства.
Однак, з урахуванням Рішенн я Конституційного Суду Украї ни від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 №2 Управління ПФУ Чернігівсь кого району Запорізької об ласті не провело нарахуванн я та виплати коштів позивач у передбачених ст.6 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни", з 22 травня до 31 грудня 2008 року.
Суд встановив, що цього відп овідач не вчинив і продовжув ав керуватися приписами Зако ну України «Про державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України» від 28 гр удня 2007 року, які втратили чи нність.
Отже, Управління ПФУ Черні гівського району Запорізьк ої області у цей строк допуст ило бездіяльність та, як насл ідок, порушення відповідного права.
Статтею 71 Закону України «П ро державний бюджет України на 2009 рік» КМУ надано право у 2009 році встановлювати розміри соціальних виплат, які відпо відно до законодавства визна чаються залежно від розміру мінімальної заробітної плат и, в абсолютних сумах у межах а сигнувань, передбачених за в ідповідними бюджетними прог рамами.
Названа норма передбачає в становлення в абсолютних сум ах розмірів лише тих виплат, в ихідним критерієм розрахунк у яких є розмір мінімальної з аробітної плати. Відповідно її дія не поширюється на спір ні відносини, оскільки розмі р зазначених соціальних випл ат згідно із Законом України "Про соціальний захист дітей війни" залежить від розміру мінімальної пенсії за віком.
Отже, нарахування та виплат а у 2009 році дітям війни підвище ння до пенсії або щомісячног о грошового довічного утрима ння чи державної соціальної допомоги, що виплачується за мість пенсії, повинні здійсн юватися відповідно до норм З акону України "Про соціальни й захист дітей війни".
Судом встановлено, що Управ ління ПФУ Чернігівського ра йону Запорізької області пр отягом 2009 року цього не здійсн ювало, а виплати проводились на підставі п.8 Постанови Уряд у України «Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» №530 від 28 т равня 2008 року.
Відтак, у зв' язку з неправи льним тлумаченням вимог зако нів відповідач допустив прот иправність дій та, як наслідо к, порушення права позивача.
При вчиненні цих дій Управл інню необхідно керуватись по ложеннями ч.1 ст.28 Закону Украї ни «Про загальнообов' язков е державне пенсійне страхува ння» з таких підстав.
Цією частиною статті Закон у передбачено, що мінімальни й розмір пенсії за віком вста новлюється у розмірі прожитк ового мінімуму для осіб, які в тратили працездатність, визн аченого законом.
Частиною 3 ст.28 вищевказано го Закону визначено, що мінім альний розмір пенсії за віко м, встановлений абзацом перш им частиною першої даної ста тті, застосовується виключно для визначення розмірів пен сії, призначених згідно з цим Законом.
Однак, у даному випадку міні мальний розмір пенсії за вік ом використовується не для в изначення розміру будь-якої пенсії, а лише як коефіцієнт д ля вирахування розміру щоміс ячної доплати, передбаченої ст.6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни".
Відтак, це ніяким чином не с уперечить приписам ч.3 ст.28 Зак ону України «Про загальнообо в' язкове державне пенсійне страхування».
На підставі викладеного , керуючись ст.ст.213-215 ЦПК Україн и, суд
В И Р І Ш И В :
Позовну заяву ОСОБА_1 до Пенсійного фонду Украї ни в Чернігівському районі Запорізької області про зо бов' язання нарахування та виплати недоплаченої щоміс ячної державної соціальної д опомоги як дитині війни за 2007-2009 роки - задовольнити част ково.
Зобов'язати Управління Пен сійного фонду України в Черн ігівському районі Запорізь кої області нарахувати та ви платити ОСОБА_1 кошти, ви плата яких передбачена ст.6 За кону України "Про соціальний захист дітей війни" за періо д з 09.07.2007р. по 31.12.2007 року, з 22 травня 2008року по 31 грудня 2009 року з ві драхуванням фактично отрима них коштів за цей же період.
Відмовити ОСОБА_1 у зад оволенні позову в іншій част ині вимог.
Рішення суду може бути оска ржене до апеляційного суду З апорізької області протягом 10 днів з дня його проголошенн я.
20 серпня 2010 року рішення набр ало законної сили.
Суддя Чернігівсько го районного суду
Запорізької області Н.М. Пода
Суд | Чернігівський районний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2010 |
Оприлюднено | 21.08.2010 |
Номер документу | 10728634 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Бердянський міськрайонний суд Запорізької області
Парій Олексій Вікторович
Цивільне
Попільнянський районний суд Житомирської області
Рудник Микола Іванович
Цивільне
Приморський районний суд Запорізької області
Картофлицький Гліб Вікторович
Цивільне
Чернігівський районний суд Запорізької області
Пода Наталія Миколаївна
Цивільне
Мар`їнський районний суд Донецької області
Клікунова Анастасія Сергіївна
Цивільне
Покровський районний суд Дніпропетровської області
Пустовар Оксана Савеліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні