Постанова
від 21.02.2023 по справі 300/5360/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 лютого 2023 рокуЛьвівСправа № 300/5360/21 пров. № А/857/13153/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Гуляка В.В.

суддів:Ільчишин Н.В., Коваля Р.Й.

розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу ОСОБА_1 ,

на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22 липня 2022 року (суддя Шумей М.В., час ухвалення - не зазначено, місце ухвалення - м.Івано-Франківськ, дата складання повного тексту 22.07.2022р.),

в адміністративній справі №300/5360/21 за позовом ОСОБА_1 до Відділу державної реєстрації Рогатинської міської ради Івано-Франківської області, Державного реєстратора Рогатинської міської ради Івано-Франківської області Назара Богдана Ігоровича, Відділу «Центр надання адміністративних послуг» Дубовецької сільської ради Івано-Франківської області, Державного реєстратора відділу «Центр надання адміністративних послуг» Дубовецької сільської ради Івано-Франківської області Криси Мар`яна Семеновича,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів - Бурштинська міська рада Івано-Франківської області,

про визнання незаконними та скасування реєстраційних дій,

встановив:

У вересні 2021 року позивач ОСОБА_1 звернулася в суд із адміністративним позовом до відповідачів Відділу державної реєстрації Рогатинської міської ради, Державного реєстратора Рогатинської міської ради Назара Богдана Ігоровича, Відділу «Центр надання адміністративних послуг» Дубовецької сільської ради, Державного реєстратора відділу «Центр надання адміністративних послуг» Дубовецької сільської ради Криси Мар`яна Семеновича, в якому просила:

1) визнати незаконними та скасувати реєстраційні дії, вчинені державним реєстратором Рогатинської міської ради Назаром Богданом Ігоровичем від 15.06.2021 о 14:32:36 про припинення юридичної особи, номер запису 1001061270009000681, щодо юридичної особи «Бурштинський навчально-виховний комплекс Бурштинської міської ради Івано-Франківської області» (ідентифікаційний код: 20559471) та від 16.06.2021 о 10:43:10 про припинення юридичної особи, номер запису 1001061270012000038, щодо юридичної особи «Бурштинська гімназія Бурштинської міської ради Івано-франківської області» (ідентифікаційний код: 23922593);

2) визнати незаконними та скасувати реєстраційні дії, вчинені державним реєстратором Дубовецької сільської ради Крисою Мар`яном Семеновичем від 10.09.2021 о 10:32:39 дія №1001061120010000681, щодо юридичної особи «Бурштинський навчально-виховний комплекс Бурштинської міської ради Івано-Франківської області» (ідентифікаційний код: 20559471) та від 10.09.2021 о 10:35:48 дія №1001061120013000038, щодо юридичної особи«Бурштинська гімназія Бурштинської міської ради Івано-франківської області» (ідентифікаційний код: 23922593).

Відповідачі позовних вимог не визнали, вважаючи їх безпідставними та необґрунтованими і такими, що не підлягають до задоволення, в суді першої інстанції подали відзиви на позовну заяву. Просили в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22 липня 2022 року в задоволенні адміністративного позову - відмовлено.

З цим рішенням суду першої інстанції від 22 липня 2022 року не погодилася позивач ОСОБА_1 та оскаржила його в апеляційному порядку. Апелянт вважає, що суд першої інстанції прийняв рішення з неправильним застосуванням норм матеріального права, порушення норм процесуального права та невідповідністю висновків суду обставинам справи, а тому вважає рішення суду незаконним та необґрунтованим і таким, що підлягає скасуванню з підстав, наведених в апеляційній скарзі.

В обґрунтування апеляційних вимог апелянт покликається на те, що відповідно до рішення Бурштинської міської ради №01/10-21 від 30.03.2021 реорганізація закладів освіти повинна розпочатися 10.07.2021, з дати визначеної засновником, тому державний реєстратор Назар Б.І. не мав підстав для вчинення реєстраційних дій 15.06.2021р. та 16.06.2021р.. Твердить апелянт, що реєстратор, за відсутності обов`язкової інформації для здійснення реєстраційних дій, протиправно здійснив реєстраційні дії щодо закладів освіти з відповідними записами 15.06.2021р. та 16.06.2021р.. Зазначає позивач про те, що на момент вчинення реєстраційних дій державним реєстратором Крисою М.С. юридичної особи Бурштинський ліцей №2 не існувало. Скаржник звертає увагу суду про наявність на момент здійснення реєстраційних дій щодо Бурштинської гімназії заборгованості з виплати заробітної плати працівникам цієї гімназії. Вважає апелянт, що строк заявлення кредиторами своїх вимог, визначений не засновником при внесенні змін до ЄДР, а самостійно та на власний розсуд державним реєстратором. В аспекті порушення норм процесуального права, позивач зазначає про неналежний розгляд судом першої інстанції клопотання про витребування доказів.

За результатами апеляційного розгляду апелянт (позивач) просить скасувати оскаржене рішення суду від 22 липня 2022 року та прийняти нове, яким адміністративний позов задовольнити повністю.

Відповідач Державний реєстратор Рогатинської міської ради Назар Б.І. подав до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу позивача, у якому висловив незгоду з її доводами, вважає оскаржуване рішення суду обґрунтованим та законним. Зазначає, що реєстраційні дії були вчинені на виконання рішення органу місцевого самоврядування (рішення Бурштинської міської ради №01/10-20 від 30.03.2021), яке на момент вчинення реєстраційних дій було чинним та залишається таким і надалі. Тобто, відповідач не мав підстав для відмови у вчиненні ним оскаржуваних позивачем реєстраційних дій. Просить оскаржене позивачем рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Також правом подання відзиву на апеляційну скаргу скористався Державний реєстратор відділу «Центр надання адміністративних послуг» Дубовецької сільської ради Криса М.С.. Звертає увагу апеляційного суду, що рішення Бурштинської міської ради №01/10-20 від 30.03.2021 містило усі необхідні дані для здійснення спірних реєстраційних дій, є чинним та законним. Відповідач зазначає, що ним виконано всі дії згідно ст.6 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», зокрема, щодо наявності заперечень від пенсійних та податкових органів про припинення юридичних осіб при здійсненні оспорюваних реєстраційних дій. Вважає, що правильність реєстраційних дій додатково було підтверджено наказом Міністерства юстиції України від 31.01.2022 №269/7 за результатами розгляду скарги ОСОБА_1 від 10.11.2021. За результатами апеляційного розгляду просить відмовити у задоволені апеляційної скарги, а рішення окружного суду залишити без змін.

Позивач подала до апеляційного суду відповіді на відзиви відповідачів на апеляційну скаргу, в якому не погодилася з твердженнями відповідачів, з підстав аналогічних до тих, які викладені в апеляційній скарзі.

На адресу суду апеляційної інстанції надійшло клопотання Бурштинської міської ради Івано-Франківської області про залучення її у справу, що розглядається, третьою особою, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача.

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12 січня 2023 року залучено Бурштинську міську раду Івано-Франківської області до участі у справі №300/5360/21 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів.

Від Бурштинської міської ради Івано-Франківської області надійшов відзив на апеляційну скаргу позивачки, в якому міська рада просить суд відмовити у задоволенні апеляційної скарги, оскільки рішення ради №01/10-20 від 30.03.2021 є законним та підставним для проведення оспорених реєстраційних дій. Зазначає, що керівник відділу освіти і науки Бурштинської міської ради був повноважним на здійснення дій при реорганізації навчальних закладів Бурштинської міської ради.

Також на адресу апеляційного суду надійшли додаткові письмові пояснення апелянта (позивача) в яких викладено заперечення на відзив Бурштинської міської ради. Позивач повторно описала хід реєстраційних дій, який на її думку був би правильним при реорганізації закладів освіти Бурштинської громади та вказала на недоліки в діях державних реєстраторів та працівників Бурштинської міської ради.

Суд апеляційної інстанції заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та докази по справі, обговоривши доводи, межі та вимоги апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення.

Судом встановлено такі фактичні обставини справи.

30.03.2021 Бурштинською міською радою Івано-Франківської області прийнято рішення №01/10-21 «Про перейменування та реорганізацію закладів загальної середньої освіти Буршитської територіальної громади», яким вирішено, зокрема: - внести зміни до найменування юридичної особи з Бурштинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Бурштинської міської ради Івано-Франківської області на Бурштинський ліцей №2 Бурштинської міської ради Івано-Франківської області (п.1); - реорганізувати Бурштинську гімназію Бурштинської міської ради Івано-Франківської області та Бурштинський навчально-виховний комплекс Бурштинської міської ради Івано-Франківської області шляхом приєднання до Бурштинського ліцею №2 Бурштинської міської ради Івано-Франківської області (пункти 6, 7); - створити комісію з реорганізації закладів освіти юридичних осіб, зазначених у пунктах 3.1-3.4, 4.1-4.4, 5, 6, 7 цього рішення (п.11.3); - провести процедуру реорганізації юридичних осіб, зазначених у пунктах 3.1-3.4, 4.1-4.4, 5, 6, 7 цього рішення, з дотриманням вимог чинного законодавства (п.11.4); - повідомити державного реєстратора про реорганізацію шляхом приєднання в установленому законодавством порядку та подати необхідні документи для внесення до Єдиного державного реєстру відповідних записів (п.11.5); - забезпечити попередження працівників закладів освіти у зв`язку з реорганізацією відповідних закладів освіти відповідно до чинного законодавства (п.11.6); - вжити інших заходів, пов`язаних з реорганізацією шляхом приєднання закладів освіти, у порядку, визначеному чинним законодавством (п.11.7) (а.с. 232-234 т.1).

Наказом відділу освіти та науки Бурштинської міської ради №25 від 02.04.2021 вирішено провести з 10.07.2021 реорганізацію закладів освіти Бурштинської територіальної громади, в тому числі Бурштинського НВК та Бурштинської гімназії (шляхом приєднання до Бурштинського ліцею №2) (а.с. 235-236 т.1, 118-119 т.2).

Додатками до вказаного наказу є Додаток №9, яким затверджено Комісію з реорганізації Бурштинської гімназії (а.с. 120 т.2) та Додаток №10, яким затверджено Комісію з реорганізації Бурштинського НВК (а.с. 237 т.1).

Надалі 15.06.2021р. і 16.06.2021р. державному реєстратору Рогатинської міської ради ОСОБА_2 для державної реєстрації рішення про припинення юридичних осіб, а саме Бурштинського НВК (а.с. 231-237 т.1) та Бурштинської гімназії (а.с. 114-120 т.2), було подано: - рішення Бурштинської міської ради №01/10-20 від 30.03.2021; - наказ відділу освіти та науки Бурштинської міської ради №25 від 02.04.2021 про реорганізацію закладів освіти Бурштинської територіальної громади.

15.06.2021 о 14:32:36 державним реєстратором Назаром Б.І. здійснено реєстраційну дію «Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації», номер запису 1001061270009000681, щодо юридичної особи «Бурштинський навчально-виховний комплекс Бурштинської міської ради Івано-Франківської області (ідентифікаційний код: 20559471) (а.с. 26, 39 т.1).

16.06.2021 о 10:43:10 державним реєстратором Назаром Б.І. здійснено реєстраційну дію «Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації», номер запису 1001061270012000038, щодо юридичної особи «Бурштинська гімназія Бурштинської міської ради Івано-франківської області» (ідентифікаційний код: 23922593) (а.с. 20, 45 т.1).

29.06.2021 Бурштинською міською радою прийнято рішення №09/14-21 «Про затвердження Статутів закладів загальної середньої освіти Бурштинської територіальної громади у новій редакції», зокрема, про затвердження у новій редакції статуту Бурштинського ліцею №2 (а.с. 47-48 т.1).

У подальшому, Бурштинською міською радою прийнято рішення від 20.08.2021 за №03/17-21 «Про затвердження передавальних актів щодо передачі майна закладів загальної середньої освіти Бурштинської територіальної громади» (а.с. 246-247 т.1), яким, зокрема, затверджено передавальні акти щодо передачі майна Бурштинського НВК (а.с. 244-245 т.1) та Бурштинської гімназії (а.с. 127-128 т.2), які реорганізовуються шляхом приєднання до Бурштинського ліцею №2.

Також встановлено, що 10.09.2021 голова комісії з реорганізації навчальних закладів Бурштинської міської ради та керівник Бурштинського ліцею №2 звернулися до державного реєстратора Відділу «ЦНАП» Дубовецької сільської ради з документами щодо вчинення реєстраційних дій, а саме державної реєстрації припинення юридичних осіб в результаті реорганізації та державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу (а.с. 239 т.1, 122 т.2).

Згідно опису документів (а.с. 238 т.1), що подаються, державним реєстратором прийнято наступні документи: - заяву про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її реорганізації від 10.09.2021; - довідку архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню №294 від 07.09.2021, виданої архівним відділом Бурштинської міської ради; - передавальний акт, затверджений рішенням сесії Бурштинської міської ради №03/17-21 від 20.08.2021; - рішення від 20.08.2021 за №03/17-21 «Про затвердження передавальних актів щодо передачі майна закладів середньої освіти Бурштинської територіальної громади» (а.с. 239-247 т.1).

Згідно опису документів (а.с. 121 т.2), що подаються, державним реєстратором прийнято наступні документи: - заяву про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її реорганізації від 10.09.2021; - довідку архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню №287 від 31.08.2021, виданої архівним відділом Бурштинської міської ради; - передавальний акт, затверджений рішенням сесії Бурштинської міської ради №03/17-21 від 20.08.2021; - рішення від 20.08.2021 за №03/17-21 «Про затвердження передавальних актів щодо передачі майна закладів середньої освіти Бурштинської територіальної громади» (а.с. 122-130 т.2).

Державним реєстратором Крисою М.С. 10.09.2021 о 10:32:39 здійснено державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її реорганізації, дія №1001061120010000681 щодо юридичної особи «Бурштинський навчально-виховний комплекс Бурштинської міської ради Івано-Франківської області» (ідентифікаційний код: 20559471), а також 10.09.2021 о 10:35:48 здійснено державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її реорганізації, дія №1001061120013000038 щодо юридичної особи«Бурштинська гімназія Бурштинської міської ради Івано-франківської області» (ідентифікаційний код: 23922593) (а.с. 39, 45 т.1).

Також з матеріалів справи видно, що керівником Бурштинського ліцею №2 для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, до державного реєстратора подавались: - заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі від 10.09.2021; - рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєструрішення Бурштинської міської ради від 29.06.2021 за №09/14 21; - документ про сплату адміністративного зборуквитанція №3035.1 від 07.09.2021; - установчий документ юридичної особи в новій редакціїстатут Бурштинського ліцею №2 Бурштинської міської ради Івано-Франківської області (нова редакція); - 5 передавальних актів.

Документи, які були прийняті державним реєстратором для проведення вищевказаних реєстраційних дій передані для долученння до реєстраційних справ юридичних осіб (а.с. 92-97 т.1).

Позивач, не погоджуючись з діями державних реєстраторів щодо внесення відповідних відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формував та вважаючи незаконними реєстраційні дії відповідачівдержавного реєстратора Назара Б.І. від 15.06.2021 та 16.01.20211, а також державного реєстратора Криси М.С. від 10.09.2021, звернулася із цим позовом до адміністративного суду.

Суд апеляційної інстанції погоджується із висновками суду першої інстанції про відмову в задоволенні позову, з врахуванням наступного.

Відповідно до положень частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Варто зазначити, що частиною першою статті 6 Закону України «Про освіту» встановлено, що одним із основних принципів освіти в Україні є доступність для кожного громадянина усіх форм і типів освітніх послуг, що надаються державою.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Відповідно до статті 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно з підпунктом 4 частини другої статті 66 Закону України «Про освіту» районні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх.

Відповідно до частини першої статті 13 Закону України «Про освіту» встановлено, що для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій. Кожна особа має право здобути початкову та базову середню освіту в закладі освіти (філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи. Право особи здобути початкову та базову середню освіту у державному або комунальному закладі освіти (його філії), за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає ця особа, гарантується, що не обмежує право особи обрати інший заклад освіти.

Абзацом 1 частини першої статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» визначено, що рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).

Пунктом 30 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, такі питання, як створення, ліквідація, реорганізація та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.

Статтею 59 цього Закону встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів головування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради і враховується його голос.

Відповідно до частини п`ятнадцятої статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради, з урахуванням вимог закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Отже, рішення (крім визначених законом випадків) місцева рада приймає на сесії, після обговорення, більшістю голосів у порядку визначеному законом та регламентом, прийнятим на першій сесії ради.

На виконання вказаних норм, Бурштинська міська рада 30.03.2021 прийняла рішення №01/10-21 «Про перейменування та реорганізацію закладів загальної середньої освіти Буршитської територіальної громади», яким вирішено, зокрема: внести зміни до найменування юридичної особи з Бурштинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Бурштинської міської ради Івано-Франківської області на Бурштинський ліцей №2 Бурштинської міської ради Івано-Франківської області (п.1); реорганізувати Бурштинську гімназію Бурштинської міської ради Івано-Франківської області та Бурштинський навчально-виховний комплекс Бурштинської міської ради Івано-Франківської області шляхом приєднання до Бурштинського ліцею №2 Бурштинської міської ради Івано-Франківської області (пункти 6, 7); створити комісію з реорганізації закладів освіти юридичних осіб, зазначених у пунктах 3.1-3.4, 4.1-4.4, 5, 6, 7 цього рішення (п. 11.3); провести процедуру реорганізації юридичних осіб, зазначених у пунктах 3.1-3.4, 4.1-4.4, 5, 6, 7 цього рішення, з дотриманням вимог чинного законодавства (п.11.4); повідомити державного реєстратора про реорганізацію шляхом приєднання установленому законодавством порядку та подати необхідні документи для внесення Єдиного державного реєстру відповідних записів (п. 11.5); забезпечити попередження працівників закладів освіти у зв`язку з реорганізацією відповідних закладів освіти відповідно до чинного законодавства (п. 11.6); вжити інших заходів, пов`язаних з реорганізацією шляхом приєднання закладів освіти, у порядку, визначеному чинним законодавством (п. 11.7).

Колегія суддів звертає увагу, що зазначене рішення Бурштинської міської ради №01/10-21 від 30.03.2021 є чинним та не скасованим, як на час розгляду адміністративної справи 300/5360/21 в суді першої, так і апеляційної інстанції, що учасниками справи не заперечується.

У справі, що розглядається, предметом спору є виключно правомірність дії державних реєстраторів щодо внесення відповідних відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та саме вони підлягають перевірці в межах вимог адміністративного позову, з врахуванням доводів апеляційної скарги.

Так, спеціальним Законом, який регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців є Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 №755-IV (далі Закон №755-IV).

Частиною другою статті 6 Закону України №755-IV передбачені обов`язки державного реєстратора, який в свою чергу:

- приймає документи;

- встановлює черговість розгляду поданих документів для державної реєстрації;

- перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

- перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації;

- під час проведення реєстраційних дій у випадках, передбачених цим Законом, обов`язково використовує відомості реєстрів, автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів;

- перевіряє дійсність довіреності, нотаріально посвідченої відповідно до законодавства України, за допомогою Єдиного реєстру довіреностей;

- перевіряє використання спеціальних бланків нотаріальних документів, на яких викладені документи, що подаються для здійснення реєстраційних дій, за допомогою Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів;

- проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

- веде Єдиний державний реєстр;

- веде реєстраційні справи;

- надає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України «Про виконавче провадження», інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю;

- здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Державний реєстратор під час проведення реєстраційних дій щодо юридичної особи (крім державної реєстрації припинення) та у разі подання такою юридичною особою відомостей про особу, що є кінцевим бенефіціарним власником юридичної особи, обов`язково здійснює перевірку (верифікацію) відомостей, зазначених стосовно цієї особи, використовуючи відомості Державного реєстру актів цивільного стану громадян, Єдиного державного демографічного реєстру, Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, Єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України щодо розшуку осіб, зниклих безвісти, та викрадених (втрачених) документів за зверненнями громадян (ч.3 ст.6 Закону №755-IV).

Згідно частини 10 статті 17 Закон №755-IV, для державної реєстрації рішення про припинення юридичної особи, прийнятого її учасниками або відповідним органом юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - відповідним державним органом, подаються такі документи:

1) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення учасників юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідного державного органу, про припинення юридичної особи;

2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, яким затверджено персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора, реєстраційні номери облікових карток платників податків (або відомості про серію та номер паспорта - для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), строк заявлення кредиторами своїх вимог, - у разі відсутності зазначених відомостей у рішенні учасників юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - у рішенні відповідного державного органу, про припинення юридичної особи.

За встановлених обставин справи, державну реєстрацію рішення про припинення юридичних осіб, а саме Бурштинського НВК та Бурштинської гімназії проводив державний реєстратор Назар Б.І..

Так, судом встановлено, що державному реєстратору для реєстрації рішення про припинення юридичної особиБурштинського НВК, згідно опису документів що подаються заявником, було надано: - рішення учасників юридичної особи або відповідного органу юридичної особи про припинення юридичної особирішення Бурштинської міської ради №01/10-20 від 30.03.2021; - документ, яким затверджено персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідаторанаказ відділу освіти та науки Бурштинської міської ради №25 від 02.04.2021 про реорганізацію закладів освіти Бурштинської територіальної громади та додаток 10 до наказу про затвердження Комісії з реорганізації Бурштинського НВК (код ЄДРПОУ 20559471).

Окрім цього, державному реєстратору для реєстрації рішення про припинення юридичної особиБурштинської гімназії, згідно опису документів що подаються заявником, було надано: - рішення учасників юридичної особи або відповідного органу юридичної особи про припинення юридичної особирішення Бурштинської міської ради №01/10-20 від 30.03.2021; - документ, яким затверджено персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідаторанаказ відділу освіти та науки Бурштинської міської ради №25 від 02.04.2021 про реорганізацію закладів освіти Бурштинської територіальної громади та додаток 9 до наказу про затвердження Комісії з реорганізації Бурштинської гімназії (код ЄДРПОУ 23922593).

Отже, суд першої інстанції ретельно дослідивши зазначені документи, обґрунтовано вважав, що всі необхідні документи у відповідності до частини 10 статті 17 Закону №755-IV державному реєстратору було надано, а тому державним реєстратором Назаром Б.І. правомірно проведено реєстраційні дії щодо державної реєстрації рішення про припинення юридичних осіб, а саме Бурштинського НВК та Бурштинської гімназії.

За усталеною правовою позицією Верховного Суду законодавством регламентовано перелік підстав для відмови у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в ЄДР, який є вичерпним і не підлягає розширеному тлумаченню. При цьому, державний реєстратор при проведенні державної реєстрації юридичної особи за наслідками перевірки вичерпного переліку поданих документів лише засвідчує факт, тобто виконує функцію легалізації події. Виконання цієї функції не передбачає і не наділяє його повноваженнями перевірки (контролю) документів за іншими критеріями, ніж визначені Законом №755-IV (постанови Верховного Суду від 27.03.2018 у справі №826/4947/16 та від 20.09.2018 у справі №826/12737/17).

Колегія суддів визнає слушними доводи суду першої інстанції про те, що помилковими є твердження позивача про те, що станом на день внесення відповідних відомостей державним реєстратором Назаром Б.І. не існувало Бурштинського ліцею №2, а існувала Бурштинська ЗОШ №2 та відповідно дії державного реєстратора є незаконними.

Колегія суддів звертає увагу на ту обставину, що по-перше, в даному випадку відбулась державна реєстрації рішення про припинення юридичної особи (рішення Бурштинської міської ради №01/10-21 від 30.03.2021), а не державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті її реорганізації після закінчення процедури припинення, як про це твердить позивач.

Системний аналіз положень рішення Бурштинської міської ради від 30.03.2021 року №01/10-2 свідчить про те, що з 01.07.2021 року вирішено внести зміни до найменування з Бурштинської ЗОШ №2 на Бурштинський ліцей №2, а з 10.07.2021 року вирішено реорганізувати низку освітніх закладів Бурштинської територіальної громади шляхом їх приєднання до Бурштинського ліцею №2. Водночас процедура припинення, в тому числі реорганізації, юридичної особи є стадійним та тривалим процесом.

Судова колегія звертає увагу на те, що перед проведенням державної реєстрації державний реєстратор повинен пересвідчитися в достатності, належності та правильності оформлення документів, поданих заявниками для вчинення реєстраційних дій, а також встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують. У разі ж встановлення невідповідності документів вимогам Конституції та законів України, держаний реєстратор приймає рішення про відмову у державній реєстрації.

Водночас формальні неточності в документах, які не породжують юридичних наслідків, не можуть бути, за загальним правилом, доказом невідповідності документів вимогам Конституції та законів України, та підставою для відмови державного реєстратора у проведенні реєстраційної дії.

Зазначена правова позиція адміністративного суду узгоджується із постановою Верховного Суду від 27 квітня 2021 року в справі №127/12200/20, яка в силу приписів частини 5 статті 242 КАС України та частини 6 статті 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів враховується судом під час вирішення наведеного спору.

Тому посилання апелянта на безпідставність прийняття до розгляду документів та вчинення державним реєстратором Назаром Б.І. реєстраційних дій з припинення юридичної особи 15.06.2021р. та 16.06.2021 є необґрунтованими, позаяк відповідачем лише внесено рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації, що підтверджується записами №1001061270009000681 та №1001061270012000038.

Щодо повноваження керівника відділу освіти та науки Бурштинської міської ради на призначення комісії з ліквідації колегія суддів зазначає про те, що згідно пунктів 11.3, 11.4 рішення №01/10-21 від 30.03.2021 відділу освіти та науки Бурштинської міської ради доручено створити комісію з реорганізації закладів освіти юридичних осіб, зазначених у пунктах 3.1-3.4, 4.1-4.4, 5, 6, 7 цього рішення та провести процедуру реорганізації юридичних осіб, зазначених у пунктах 3.1-3.4, 4.1-4.4, 5, 6, 7 цього рішення, з дотриманням вимог чинного законодавства.

Відповідно до п.1.5 Положення про відділ освіти і науки Бурштинської міської ради затверджений рішенням міської ради від 30.03.2021 №03/10-21 відділ є уповноваженою особою з реалізації прав і обов`язків Бурштинської міської ради як засновника щодо управління закладами освіти.

Отже керівник відділу освіти і науки Бурштинської міської ради була уповноважена на вчинення дій від імені ради при реорганізації навчальних закладів.

По-друге, згідно рішення Бурштинської міської ради №01/10 21 від 30.03.2021, внесено зміни до найменування юридичної особи з Бурштинської ЗОШ №2 на Бурштинський ліцей №2, а не створено окрему юридичну особу з іншим кодом ЄДРПОУ.

На підставі встановленого, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що Бурштинська ЗОШ №2 є юридичною особою з кодом ЄДРПОУ 23804770 та у зв`язку із згаданим рішенням від 30.03.2021 №01/10 21, дана юридична особа перейменована на Бурштинський ліцей №2, а отже, Бурштинська ЗОШ №2, внаслідок перейменування,є Бурштинським ліцеєм №2.

При цьому, судом першої інстанції вірно зазначено, що згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, датою заснування Бурштинського ліцею №2 зазначено 26.05.1995, що додатково підтверджує помилковість тверджень позивача про те, що на час здійснення реєстраційних дій, вчинених 15.06.2021 та 16.06.2021 державним реєстратором Рогатинської міської ради Назаром Б.І., не існувало Бурштинського ліцею №2.

В даному контексті слід зазначити, що позивач оскаржувала реєстраційні дії державного реєстратора ОСОБА_2 до Міністерства юстиції України щодо вказаних вище реєстраційних дій від 15.06.2021р. і від 16.06.2021р.. Згідно наказів Міністерства юстиції України від 30.08.2021 за №2979/7 та №2980/7 відмовлено у задоволенні скарг ОСОБА_1 , оскільки скарги подані особою, права якої не порушено. Такі накази прийняті на підставі висновків центральної колегії МЮУ від 04.08.2021р. (а.с. 81-84 т.1).

З урахуванням встановленого, суд апеляційної інстанції підтримує правильний висновок суду першої інстанції, що позовні вимоги в частині визнання незаконними та скасування реєстраційних дій, вчинених державним реєстратором Назаром Б.І. 15.06.2021 о 14:32:36 про припинення юридичної особи, номер запису 1001061270009000681, щодо юридичної особи «Бурштинський навчально-виховний комплекс Бурштинської міської ради Івано-Франківської області» (ідентифікаційний код: 20559471) та 16.06.2021 о 10:43:10 про припинення юридичної особи, номер запису 1001061270012000038, щодо юридичної особи «Бурштинська гімназія Бурштинської міської ради Івано-Франківської області» (ідентифікаційний код: 23922593), задоволенню не підлягають.

Частиною 8 статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» визначено, що у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.

Відповідно до частини 14 статті 17 вказаного Закону, для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її реорганізації після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її реорганізації; 2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) розподільчого балансу - у разі припинення юридичної особи в результаті поділу; 3) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта - у разі припинення юридичної особи в результаті перетворення, злиття або приєднання; 4) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню, - у разі припинення юридичної особи в результаті поділу, злиття або приєднання; 5) документи для державної реєстрації створення юридичної особи, визначені частиною першою цієї статті, - у разі припинення юридичної особи в результаті перетворення; 6) документи для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, визначені частиною четвертою цієї статті, - у разі припинення юридичної особи в результаті приєднання; 7) структура власності за формою та змістом, визначеними відповідно до законодавства; 8) витяг, виписка чи інший документ з торговельного, банківського, судового реєстру тощо, що підтверджує реєстрацію юридичної особи - нерезидента в країні її місцезнаходження,- у разі, якщо засновником юридичної особи є юридична особа - нерезидент; 9) нотаріально засвідчена копія документа, що посвідчує особу, яка є кінцевим бенефіціарним власником юридичної особи, - для фізичної особи - нерезидента та, якщо такий документ оформлений без застосування засобів Єдиного державного демографічного реєстру, - для фізичної особи - резидента.

У межах даної справи судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що на виконання зазначених правових норм, 10.09.2021 голова комісії з реорганізації навчальних закладів Бурштинської міської ради та керівник Бурштинського ліцею №2 звернулися до державного реєстратора Відділу «ЦНАП» Дубовецької сільської ради із пакетами документів щодо вчинення реєстраційних дій, а саме державної реєстрації припинення юридичних осіб в результаті реорганізації та державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу.

Так, згідно опису документів, що подаються заявником для проведення державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань «Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті її реорганізації» державним реєстратором прийнято: - заяву про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її реорганізації від 10.09.2021; - довідку архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню №294 від 07.09.2021, виданої архівним відділом Бурштинської міської ради; - передавальний акт, затверджений рішенням сесії Бурштинської міської ради №03/17-21 від 20.08.2021; - рішення від 20.08.2021 за №03/17-21 «Про затвердження передавальних актів щодо передачі майна закладів середньої освіти Бурштинської територіальної громади».

Також, згідно опису документів, що подаються, державним реєстратором прийнято наступні документи: - заяву про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її реорганізації від 10.09.2021; - довідку архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню №287 від 31.08.2021, виданої архівним відділом Бурштинської міської ради; - передавальний акт, затверджений рішенням сесії Бурштинської міської ради №03/17-21 від 20.08.2021; - рішення від 20.08.2021 за №03/17-21 «Про затвердження передавальних актів щодо передачі майна закладів середньої освіти Бурштинської територіальної громади».

Апеляційний суд також враховує, що скаржник серед доводів апеляційної скарги зазначає про наявність заборгованості з виплати заробітної плати працівникам Бурштинської гімназії, що є підставою для відмови у державній реєстрації відповідно до ст.28 Закону №755-IV.

Матеріали адміністративної справи (а.с. 252-254 т.2) містять підтвердження проведення перевірки про наявність заперечень від пенсійного та податкового органів щодо припинення шляхом реорганізації юридичних осіб, якою підтверджено відсутність на час вчинення реєстраційних дій державним реєстратором Крисою М.С. таких заперечень. Містяться записи про відкликання заперечень проти проведення реєстраційних дій.

Крім того, як слідує із матеріалів справи, державним реєстратором проведено дії згідно ст.6 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» щодо перевірки інформації у Єдиному реєстрі боржників, Єдиній інформаційній системі МВС України, Єдиному державному демографічному реєстрі, встановлено особу заявника (а.с. 248-251 т.1, а.с. 131-134 т.2).

Отже, колегія суддів погоджується із думкою суду першої інстанції, що державному реєстратору було надано необхідні документи, передбачені частиною 14 статті 17 Закону №755-IV, та, відповідно, державним реєстратором Крисою М.С. проведено реєстраційні дії правомірно.

При цьому, слід зазначити, що позивач оскаржувала реєстраційні дії державного реєстратора Криси М.С. до Міністерства юстиції України щодо вказаних вище реєстраційних дій від 10.09.2021р.. Згідно наказу Міністерства юстиції України від 31.01.2022 за №269/7 відмовлено у задоволенні скарги ОСОБА_1 , оскільки скарга подана особою, права якої не порушено. Такий наказ прийнято на підставі висновку центральної колегії МЮУ від 14.01.2022р. (а.с. 248-251 т.2).

Дослідивши обставини справи у відповідності до наведених правових норм суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що суд першої інстанції обґрунтовано вважав, що позовні вимоги в частині визнання незаконними та скасування реєстраційних дій, вчинених державним реєстратором Крисою М.С. 10.09.2021 о 10:32:39, дія №1001061120010000681 щодо юридичної особи «Бурштинський навчально-виховний комплекс Бурштинської міської ради Івано-Франківської області» (ідентифікаційний код: 20559471) та 10.09.2021 о 10:35:48, дія №1001061120013000038 щодо юридичної особи«Бурштинська гімназія Бурштинської міської ради Івано-Франківської області» (ідентифікаційний код: 23922593), задоволенню також не підлягають.

Щодо твердження апелянта про неналежний розгляд судом першої інстанції її клопотання про витребування доказів, колегія суддів зазначає, що письмові докази, наявні в матеріалах справи №300/5360/21, на думку суду першої інстанції, були достатніми для з`ясування всіх обставин у справі, а тому суд обґрунтовано вважав, що немає необхідності у витребувані додаткових письмових матеріалів, які позивач просила витребувати згідно її клопотання, яке надійшло на електронну адресу суду 20.06.2022р..

Колегія суддів апеляційного суду звертає увагу, що згідно ч.2 ст.76 КАС України, питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судовому рішенні, суд апеляційної інстанції спирається на висновки, що зробив Європейський суд з прав людини від 18.07.2006 р. у справі "Проніна проти України", в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі ст. 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

З огляду на вищевикладене, всі інші доводи та міркування учасників справи, які не стосуються суті спірних правовідносин, не досліджуються судом, так як з огляду на встановлені фактичні обставини справи, апеляційний суд дав відповідь на всі питання, що входять до предмету доказування у даній справі та виникають при кваліфікації спірних відносин як матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах.

Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу судубез змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З урахуванням наведених вище норм законодавства та фактичних обставин справи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що судом першої інстанції всебічно з`ясовано обставини справи, рішення суду першої інстанції винесено з дотриманням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому немає підстав для його скасування.

Керуючись ст.ст.243,308,311,315,316,321,322,325,328 КАС України, суд

постановив:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 22 липня 2022 року в адміністративній справі №300/5360/21 за позовом ОСОБА_1 до Відділу державної реєстрації Рогатинської міської ради Івано-Франківської області, Державного реєстратора Рогатинської міської ради Івано-Франківської області Назара Богдана Ігоровича, Відділу «Центр надання адміністративних послуг» Дубовецької сільської ради Івано-Франківської області, Державного реєстратора відділу «Центр надання адміністративних послуг» Дубовецької сільської ради Івано-Франківської області Криси Мар`яна Семеновича про визнання незаконними та скасування реєстраційних дій залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя В. В. Гуляк судді Н. В. Ільчишин Р. Й. Коваль

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.02.2023
Оприлюднено27.02.2023
Номер документу109161351
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —300/5360/21

Ухвала від 21.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 12.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Постанова від 21.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 12.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 05.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 20.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 08.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Рішення від 22.07.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

Ухвала від 01.02.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні