Справа №: 272/1652/14-ц
Провадження № 2/272/12/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 квітня 2023 року
Андрушівський районний суд Житомирської області в складі:
головуючої - судді Чуб І.А.,
секретаря судових засідань - Хитоніній М.С.
за участю: прокурора Афійчука Ю.М.,
представника відповідачів Мартиновського О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Андрушівка цивільну справу за позовом Бердичівської окружної прокуратури в інтересах держави до ГУ Держгеокадастру у Житомирській області, Бердичівської РДА Житомирської області, ОСОБА_1 , ФГ «Невзгляденко», третя особа: Червоненська селищна рада, про визнання недійсними та скасування розпорядження, наказів, визнання недійсними договорів оренди землі, скасування рішення про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок, повернення земельних ділянок , -
встановив:
Прокурор Андрушівського району в інтересах держави звернувся до суду з позовом, в якому зазначив, що ОСОБА_1 у вересні 2012 року в порядку ст. 122, ст. 123 ЗК України звернувся до Андрушівської РДА із заявою про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства. Розпорядженням голови Андрушівської РДА №503 від 08.10.2012 року ОСОБА_1 було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 637,900 га, у тому числі із земель запасу Каменівської сільської ради - 200,0000 га, із земель запасу Маломошковецької сільської ради -51,0000 га, із земель запасу Малоп"ятигірської сільської ради -210,0000 га, із земель запасу Крилівської сільської ради - 51,0000 га, із земель запасу Червоненської селищної ради - 125,9000 га для ведення фермерського господарства. Наказами головного управління Держземагентства у Житомирській області№200-02 від 07.04.2014, №201-02 від 07.04.2014, №203-02 від 07.04.2014, №204-02 від 07.04.2014, №205-02 від 07.04.2014, №206-02 від 07.04.2014, 207-02 від 07.04.2014 затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 , відповідно на територіях Маломошковецької сільської ради площею 6,854 га кадастровий номер 1820386600:04:000:0132 та площею 46,6438 га кадастровий номер 1820386600:02:000:0164; Крилівської сільської ради площею 43,2468 га кадастровий номер 1820385600:04:000:0424; Червоненської селищної ради площею 11,8732 га кадастровий номер 1820355600:03:000:0213, площею 46,4280 га кадастровий номер 1820355600:03:000:0214, площею 33,0837 га кадастровий номер 18203355600:04:000:0327 та площею 36,1460 га кадастровий номер 1820355600:02:000:0211. 29.05.2014 між орендодавцем - ГУ Держземагентства у Житомирській області та орендарем ОСОБА_1 укладено договори оренди вищевказаних земельних ділянок та зареєстровано в реєстраційній службі Андрушівського районного управління юстиції 19.06.2014 року. Вважав, що вищевказані розпорядження голови Андрушівської РДА та вищевказані накази ГУ Держземагенства у Житомирській області прийнято з порушенням вимог земельного законодавства та всупереч законодавчо встановленій процедурі набуття права оренди на земельні ділянки з метою ведення фермерського господарства, оскільки звертаючись із заявою про надання дозволу розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду, ОСОБА_1 не обгрунтував розміри земельних ділянок з урахуванням можливостей їх обробітку та необхідності отримання такої значної площі земельних ділянок, не зазначив при цьому самі перспективи діяльності фермерського господарства, не надав докази наявності сільськогосподарської техніки та інших засобів обробітку землі, надані земельні ділянки знаходяться на значній відстані одна від одної. ОСОБА_1 створювати фермерське господарство наміру не мав, а переслідував мету отримання земельних ділянок у користування поза встановленим ЗКУ порядком, без проведення аукціону, оскільки ОСОБА_1 з 22 грудня 2009 року працює агрономом у приватному сільськогосподарському підприємстві «Агрофірма «Світанок», основним видом діяльності якого є вирощування сільськогосподарських культур. Просив визнати недійснимта скасувати:розпорядження головиАндрушівської районноїдержавної адміністраціївід 08.10.2012№ 503«Про наданнядозволу нарозробку проектуземлеустрою щодовідведення земельнихділянок дляведення фермерськогогосподарства»,накази Головногоуправління Держземагентствау Житомирськійобласті прозатвердження проектівземлеустрою щодовідведення земельнихділянок воренду дляведення фермерськогогосподарства ОСОБА_1 №200-02від 07.04.2014, №201-02від 07.04.2014, №203-02від 07.04.2014, №204-02від 07.04.2014, №205-02від 07.04.2014, №206-02від 07.04.2014, №207-02від 07.04.2014; визнатинедійсними договориоренди землі,укладені міжорендодавцем -Головним управліннямДержземагенства уЖитомирській областіта орендарем- ОСОБА_1 :№ 354/06від 29.05.2014, № 361/06від 29.05.2014,№ 362/06від 29.05.2014, №351/06від 29.05.2014,№ 353/06від 29.05.2014, №350/06від 29.05.2014, №352/06від 29.05.2014,скасувати рішенняреєстраційної службиАндрушівського районногоуправління юстиціїЖитомирської областіпро державнуреєстрацію праваоренди земельнихділянок за ОСОБА_1 :№ 13847427від 18.06.2014;№13829582від 17.06.2014;№13893472від 19.06.2014;№13864088від 18.06.2014;№13879826від 19.06.2014;№13856913від 18.06.2014;№13883805від 19.06.2014 та зобов`язати ОСОБА_1 повернути земельні ділянки ГУ Держземагентства в Житомирській області.
31.05.2019 року позивачем було подано заяву про зміну предмету позову шляхом уточнення вимог в частині органу якому необхідно повернути вищевказані земельні ділянки та просив зобов`язати ОСОБА_1 повернути Червоненській селищній раді, шляхом підписання актів прийому - передачі, земельні ділянки загальною площею 224,2755 га, які знаходяться на території Маломошківецької сільської ради площею 46,6438 га кадастровий номер 1820386600:02:000:0164, на території Маломошківецької сільської ради площею 6,8540 га кадастровий номер 1820386600:04:000:0132, на території Крилівської сільської ради площею 43,2468 га кадастровий номер 1820385600:04:000:0424, на території Червоненської селищної ради площею 36,1460 га кадастровий номер 1820355600:02:000:0211, площею 11,8732 га кадастровий номер 1820355600:03:000:0213, площею 33,0837 га кадастровий номер 1820355600:04:000:0327, площею 46,4280 га кадастровий номер 1820355600:03:000:0214 для віднесення їх до земель запасу органу місцевого самоврядування. В решті позовні вимоги, у тому числі й щодо повернення земельних ділянок, що розташовані на території Каменівської та Малоп`ятигірської сільських рад, залишити без змін.
Ухвалою суду від 09.02.2022 року до участі у розгляді справи за позовом прокурора Андрушівського району в інтересах держави до ГУ Держгеокадастру у Житомирській області, Андрушівської РДА, ОСОБА_1 , реєстраційного відділу Андрушівської райдержадміністрації, треті особи: фермерське господарство «Невзгляденко», Червоненська селищна рада, про визнання недійсними та скасування розпорядження, наказів, визнання недійсними договорів оренди землі, скасування рішення про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок, повернення земельних ділянок було залучено правонаступника позивача - Бердичівську окружну прокуратуру, правонаступника відповідачів Андрушівської РДА та реєстраційного відділу Андрушівського РДА - Бердичівську районну державну адміністрацію Житомирської області та в якості співвідповідача Фермерське господарство «Невзгляденко», виключивши його з числа третіх осіб.
Ухвалою суду від 28.02.2023 року було відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідачів про залучення правонаступника відповідача та закриття провадження у справі.
В судовому засіданні прокурор заявлені позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві та просив задовольнити, також вказав, що ФГ "Невзгляденко" було створено лише 20.01.2016 року під час того, як відбувався судовий розгляд даного позову судом. Вважав, що дана справа підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства, про що було також вказано у постанові ВП ВС від 21.11.2018 року постановленій у даній справі. Підтримав відповідь на відзив направлений на адресу суду (т.8 а.с.155-179).
Відповідач ГУ Держгеокадастр у Житомирській області в судове засідання направили клопотання про розгляд справи у відсутність представника, просили відмовити у задоволенні позову з підстав, викладених у запереченнях та уточнених запереченнях на позов ( т.1 а.с.168-171, 205-213). Зазначають, що прокурор самостійно не визначив, в чому полягає порушення інтересів держави, та не обгрунтував необхідність їх захисту, то через недоведеність цих обставин, які мають важливе значення для справи, відсутні підстави для задоволення позову. Прокурором не надано доказів того, що подані на затвердження проекти землеустрою невідповідні вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, як те передбачає ч.13 ст. 123 ЗК України. Важають, що ГУ Держземагенство у Житомирській області при прийнятті оскаржуваних наказів та укладанні договорів оренди землі діяло в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідач Бердичівська РДА направили на адресу суду відзив в якому зазначають, що позовні вимоги не визнають в повному обсязі та заперечують проти них, просили відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Вказали, що надана заявником заява повністю відповідала вимогам ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» та підстав для відмови районною державною адміністрацією не було. Також зазначили, що заяви ОСОБА_1 про передачу йому в оренду земельних ділянок відповідали вимогам законодавства, що діяло на той час та в подальшому передані заявнику в оренду земельні ділянки для ведення фермерського господарства згідно ч.2 ст.134 ЗК України без порушення законодавства. Вважали, що у діях ОСОБА_1 відсутні порушення вимог законодавства, будь-яких порушень, інтересів держави у спірних правовідносинах, суперечність дій відповідачів моральним засадам суспільства. Позивачем не наведеного норми законодавства, які були порушенні Андрушівською РДА при прийняті спірного розпорядження. Також, прокурором не доведено, а в справі відсутні докази того, який саме конкретний інтерес держави порушено, також не доведено того, що Бердичівська РДА не здійснює або неналежним чином здійснює захист інтересів держави, в чому саме це конкретно виявляється та якими саме конкретними доказами це підтверджується (т.8 а.с.139-147) та заперечення на відповідь на відзив (т.8 а.с.181-187).
В судовому засіданні представник відповідачів ОСОБА_1 та ФГ«Невзгляденко» позовні вимоги не визнав з підстав, викладених у письмових запереченнях ОСОБА_1 (т.1 а.с.184-189) та додаткових письмових запереченнях ОСОБА_1 (т.1 а.с. 224-241). Вказав, що прокурор не довів порушення інтересів держави оспорюваними розпорядженням, наказами та договорами оренди землі. У заяві ОСОБА_1 зазначив бажані площі земельних ділянок, місце їх розташування, кількість членів фермерського господарства та обгрунтував, що такі розміри земельних ділянок необхідні для дотримання ротації культур при вирощуванні сільськогосподарських культур (озима та яра пшениця, цукровий буряк), що характеризує також перспективи діяльності фермерського господарства. Для обробітку землі закон не забороняє оренду сільськогосподарської техніки та інших засобів обробітку землі, які ОСОБА_1 орендувалися, а при подачі заяви закон не зобов`язує особу вказувати сільськогосподарську техніку та інші засоби обробітку землі. Також вказав, що закон не забороняє надавати одній особі в оренду для ведення фермерського господарства земельні ділянки не єдиним масивом. Вважав, що ОСОБА_1 отримав земельні ділянки на законних підставах, фактично їх обробляє, сплачує орендну плату та претензій до нього з цього приводу не має. 20.01.2016 року було проведено державну реєстрацію фермерського господарствастворено та зареєстровано фермерське господарство ФГ «Невзгляденко», головою та керівником якого є саме ОСОБА_1 , інтереси держави наданням землі в оренду не порушені. Вказав, що заявлені прокуратурою позовні вимоги є неефективним способом захисту. Щодо вимог про повернення земельних ділянок вказав, що вони заявлені до неналежного відповідача, оскільки земельні ділянки перебувають у користуванні ФГ "Невзгляденко". Також підтримав надані суду письмові додаткові пояснення (т.2 а.с.29-30). Крім того, вважав, що даний спір підлягає розгляду в порядку господарського судочинства, тому провадження у справі підлягає закриттю або відмові в задоволенні позову.
Третя особа Червоненська селищна рада направили листа, в якому просили справу розглядати у відсутність представника, зазначивши, що підтримують позовні вимоги прокурора.
Суд, заслухавши пояснення учасників судового розгляду, дослідивши матеріали справи, надані сторонами докази, приходить до висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що 09.09.2012 року ОСОБА_1 подав заяву на ім`я голови Андрушівської райдержадміністрації про надання йому дозволу на виготовлення проекту відведення земельної ділянки із земель запасу з метою створення ним фермерського господарста в кількості 1 члена господарства орієнтовною загальною площею 637,9000 га, вказавши, що дані розміри необхідні для дотримання ротації культур, з доданими до заяви документами, а саме: викопіювання та ситуаційного плану, копій диплома, трудової книжки, паспорта та довідки про одержання ідентифікаційного номера (т.1, а.с. 56-65).
Розпорядженням Андрушівської РДА Житомирської області № 503 від 08.10.2012 року ОСОБА_1 було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства орієнтовною загальною площею 637,9000 га, в тому числі: із земель запасу Каменівської сільської ради200,0000 га, Маломошківецької сільської ради - 51,0000 га, Червоненської селищної ради- 125,9000 га, Малоп"ятигірської сільської ради - 210,0000 га, Крилівської сільської ради- 51,0000 га та дозволено ОСОБА_1 у відповідності до ЗК України замовити проект у відповідних землевпорядних організаціях, який необхідно подати на розгляд до райдержадміністрації для прийняття відповідного розпорядження (т.1 а.с. 55).
Наказами головного управління Держземагентства у Житомирській області №200-02 від 07.04.2014, №201-02 від 07.04.2014, №203-02 від 07.04.2014, №204-02 від 07.04.2014, №205-02 від 07.04.2014, №206-02 від 07.04.2014, №207-02 від 07.04.2014 затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 , відповідно за межами Маломошковецької сільської ради площею 6,854 га кадастровий номер 1820386600:04:000:0132 та площею 46,6438 га кадастровий номер 1820386600:02:000:0164; Крилівської сільської ради площею 43,2468 га кадастровий номер 1820385600:04:000:0424; Червоненської селищної ради площею 11,8732 га кадастровий номер 1820355600:03:000:0213, площею 46,4280 га кадастровий номер 1820355600:03:000:0214, площею 33,0837 га кадастровий номер 18203355600:04:000:0327 та площею 36,1460 га кадастровий номер 1820355600:02:000:0211 (т.1 а.с. 66-72).
29.05.2014 року між орендодавцем - Головним управлінням Держземагентства у Житомирській області та орендарем ОСОБА_1 було укладено договори оренди зазначених земельних ділянок та зареєстровано в реєстраційній службі Андрушівського районного управління юстиції (т.1 а.с.90-117, 130-136).
05.06.2015 року ОСОБА_1 подав документи для проведення державної реєстрації ФГ "Невзгляденко" та повідомленням від 05.06.2015 року йому було відмовлено у проведенні державної реєстрації, вказане рішення було оскаржене заявником (т.2 а.с.35-45).
20.01.2016 року проведено державну реєстрацію ФГ "Невзгляденко", засновником, головою та керівником якого є ОСОБА_1 згідно із статутом цього фермерського господарства ( т.2 а.с. 66-70).
Відповідно до ч.3 ст. 3 ЦПК Українипровадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Відповідно до ч.2 ст. 2 ЦПК України суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням цивільного судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.
Згідно з ч.1, ч.2, ч.5 ст.263 ЦПК України судове рішення повинно грунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обгрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Питання надання земельних ділянок державної або комунальної власності в оренду для створення фермерських господарств регулюєтьсяЗемельним кодексом УкраїнитаЗаконом України "Про фермерське господарство"(в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до ст. 31 ЗК Україниземлі фермерського господарства можуть складатися із: земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянамчленам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.
Згідно зч.1та ч.2ст.93 ЗКУкраїниправо оренди земельної ділянкице засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Відповіднодо ч.1ст.124 ЗК Українипередача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначенимистаттею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьоюстатті 134 цього Кодексу(частина другаст.124 ЗК України).
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьоюстатті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленомустаттею 123 цього Кодексу(частина третяст.124 ЗК України).
Згідно з ч.2 ст.134 ЗК України, яка діяла у такій редакції на час звернення ОСОБА_1 із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту відведення в оренду земельної ділянки до Андрушівської РДА та прийняття головою РДА розпорядження від 08.10.2012 року №503, не підлягали продажу на конкурсних засадах (земельних торгах), зокрема, земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
Відповідно до ч.2, ч.3ст.123 ЗК Україниособа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проєктом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови в наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проєктів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Отже,статтею 123 ЗК Україниврегульовано загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначено вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; заборонено компетентним органам вимагати не передбачені цією статтею матеріали та документи; установлено загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу.
Разом з тим відносини, пов`язані зі створенням, діяльністю та припиненням фермерських господарств, регулюються, крім положеньЗемельного кодексу України, положеннямиЗакону України від 19 червня 2003 року №973-IV«Профермерське господарство».
Відповіднодо ч.1та ч.2ст.1 Закону України «Профермерське господарство»фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарствоможе бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім`ї, відповідно до закону.
Можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстраціїфермерського господарства(стаття 8 Закону України «Про фермерське господарство»).
Згідно з ч.1ст.7 Закону України «Профермерське господарство»(у редакції станом на час звернення ОСОБА_1 із заявою до Андрушівської РДА)для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.
У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.
Заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проєкту відведення земельної ділянки (частина другаст.7 Закону України «Про фермерське господарство»).
Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону. У разі відмови органів державної влади та органів місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки для ведення фермерського господарствапитання вирішується судом (частина четвертастатті 7 Закону України «Профермерське господарство»).
За таких обставин, спеціальний Закон України «Про фермерське господарство» визначає обов`язкові вимоги до змісту заяви про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства, які відрізняються від загальних вимог, передбаченихстаттею 123 ЗК України, до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Зокрема, у заяві про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства потрібно зазначити не лише бажаний розмір і місце розташування ділянки та кількість членів фермерського господарства, але й зазначити наявність у них (якщо це навідь один один громадянин - наявність у нього) права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність та обґрунтувати розміри земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.
Зазначені вимоги відповідають загальним принципам земельного законодавства (стаття 5 ЗК України) та меті регулювання земельних відносин у сфері діяльності фермерських господарств, яка полягає у створенні умов для реалізації ініціативи громадян щодо виробництва товарної сільськогосподарської продукції, її перероблення та реалізації на внутрішньому і зовнішньому ринках, а також для забезпечення раціонального використання й охорони земельфермерських господарств, правового та соціального захисту фермерів України (преамбулаЗакону України «Про фермерське господарство»).
Отже, при вирішенні вимог про законність рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування щодо надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства застосуванню підлягає порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства, визначенийстаттею 7 Закону України «Про фермерське господарство», як спеціального щодостатті 123 ЗК України.
Із аналізу змісту статей1,7,8 Закону України «Про фермерське господарство»слідує, що заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна містити сукупність передбачених частиною першоюстатті 7 цього Законувідомостей і обставин. У свою чергу, розглядаючи заяву громадянина по суті, орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування (а в разі переданого на судовий розгляд спорусуд) повинен дати оцінку обставинам і відомостям, зазначеним у заяві, перевірити доводи заявника наведені на обґрунтування розміру земельної ділянки, з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, у тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів.
За наслідками зазначеної перевірки орган державної виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування повинен пересвідчитися в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого типу:виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства. Разом з тим відсутність належної перевірки, формальний підхід до вирішення заяви громадянина створює передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб`єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченоюзакономобов`язковою процедурою - без проведення земельних торгів.
Відповідний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду України від 03 лютого 2016 року в справі №6-2902цс15, від 11 травня 2016 року в справі №6-2903цс15, від 18 травня 2016 року в справі №6-248цс16 та в постановіВеликої ПалатиВерховного Судувід 24 квітня 2019 року в справі №525/1225/15-ц.
Із урахуванням статей7,12 Закону України «Про фермерське господарство», статей116,118,121,123,134 ЗК Україниправо на безоплатне отримання земельної ділянки державної власності одного виду громадянин може використати один раз. Додатково земельні ділянки громадянин або фермерське господарство можуть отримати на конкурентних засадах через участь у торгах.
В ході судового розгляду судом встановлено, що подана ОСОБА_1 голові Андрушівської районної державної адміністрації заява від 09.09.2012 року не містила відомостей про наявність (відсутність) у ОСОБА_1 , як одного члена фермерського господарства, права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність та обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, відсутній бізнес-план, який би містив обґрунтування щодо обробітку саме тих розмірів земельних ділянок, які заявник мав намір отримати в оренду на території Каменівської, Маломошківецької, Червоненської, Малоп`ягірської та Крилівської сільських та селищної рад орієнтовною загальною площею 637 га., не обгрунтовано наявність трудових і матеріальних ресурсів для обробітку таких великих площ землі, а заява містить лише загальні відомості щодо необхідності сівозміну (т.1 а.с. 56) .
Розглядаючи вказану заяву по суті Андрушівська РДА повина була дати оцінку обставинам і умовам, зазначеним у заяві, перевірити доводи заявника, наведені на обґрунтування розміру земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, в тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів.
За наслідками зазначеної перевірки орган державної виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування повинен пересвідчитися в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого виду - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства. У протилежному випадку відсутність належної перевірки, формальний підхід до вирішення заяви громадянина створює передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб`єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов`язковою процедурою - без проведення земельних торгів.
Проте вказаних вище вимог, розглядаючи заяву ОСОБА_1 . Андрушівська РДА не дотрималася, а здійснила формальний розгляд його заяви про надання земельних ділянок для ведення фермерського господарства та прийняла відповідне рішення.
Окрім того, спірні земельні ділянки, які надані та розташовані в межах Каменівської, Маломошківецької, Червоненської, Малоп`ягірської та Крилівської сільських та селищної рад, всупереч положень статті 7 Закону України «Про фермерське господарство» не становлять єдиний масив, не мають спільних (сумісних) меж, а складаються з окремих земельних ділянок. Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України «Про фермерське господарство» земельні ділянки надаються громадянам для ведення фермерського господарства єдиним масивом із розташованими на них водними джерелами та лісовими угіддями, наближеними до існуючих шляхів, електро- і радіотелефонних мереж, газо- і водопостачальних систем та інших видів інженерної інфраструктури. Заперечення з цього приводу представника відповідачів відносно розуміння змісту частини сьомої ст.7 Закону України «Про фермерське господарство» щодо «єдиного масиву» не є переконливими з огляду на недостатність доказів для того, щоб дійти беззаперечного висновку про обробіток спірних земельних ділянок ФГ «Невзгляденко» та вироблення товарної сільськогосподарської продукції саме цим господарством, яке не має власної технічної бази, а також перспектив для розвитку, а у Законі України «Про фермерське господарство» та у закладеному в ньому механізмі, а саме: можливості одержати у користування земельну ділянку із земель державної та комунальної власності без конкурентних засад та за процедурою поза проведення земельних торгів (аукціону), переслідується мета створення умов громадянам України з використанням організаційно-правової форми фермерського господарства вирощувати товарну сільськогосподарську продукцію, що має забезпечити раціональне використання та охорону земель держави Україна.
Щодо волевиявлення заявника та його бажання створити фермерське господарство, то в ході судового розгляду встановлено, що після укладення ОСОБА_1 договорів оренди земельних ділянок та їх державної реєстрації, яке відбулося у травні-червні 2014 року, заявник мав можливість подати документи для реєстрації фермерського господарства, однак документи для проведення державної реєстрації Фермерського господарства «Невзгляденко» були подані державному реєстратору лише 05 червня 2015 року (т.2 а.с. 32-49), тобто через рік після укладення та реєстрації договорів оренди, що незважаючи на відмову у проведенні відповідної реєстрації та оскарженні дій реєстратора до суду, вказує на зволікання заявником із реєстрацією фермерського господарства та відсутність реальних намірів та можливостей для створення фермерського гоподарства.
Враховуючи наведені обставини, суд дійшов висновку, що оскаржені розпорядження голови Андрушівської РДА та накази Головного управління Держземагентства у Житомирській області прийняті з порушенням вимог земельного законодаства та всупереч законодавчо встановленій процедурі набуття права оренди на земельні ділянки відповідно доЗаконуУкраїни «Про фермерське господарство», тому підлягають визнанню недійсними та скасуванню.
Відповідно до ст.13 Конституції України, земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цієюКонституцією.
Відповідно до вимогст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові, особи зобов"язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України, однак при вирішенні питання Андрушівською РДА про надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства та затвердження Головним управлінням Держземагентства у Житомирській області проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 , відповідачі не врахувалиположення Закону України "Про фермерське господарство".
Статтею 215 ЦК України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5 та 6 ст. 203 ЦК України.
Згідно із ст. ст.4,10,203 ЦК України зміст правочину не може суперечити ЦК України та іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Зміст правочину не повинен суперечити положенням також інших, крім актів цивільного законодавства, нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до Конституції України (статті 1, 8 Конституції України).
Правило, встановлене цією нормою, повинно застосовуватись в усіх випадках, коли угода вчинена з порушенням закону і не підпадає під дію інших норм, які встановлюють спеціальні підстави та наслідки недійсності угод.
Відповідно до ч. 1 ст. 228 ЦК України правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним.
Визнання угоди недійсною є одним зі способів захисту прав на землю, передбаченим частиною третьою статті 152 ЗК України.
Оскільки земельні ділянки надані ОСОБА_1 із порушенням законодаства, то суд вважає, що оспорювані договори оренди земельних ділянок підлягають визнанню недійсними.
Позовнавимога проскасування рішеньоргану реєстраціїпро державнуреєстрацію договоріворенди земельних ділянок є похідною від інших позовних вимог, тому враховуючи задоволення первісних вимог, суд задовольняє і похідну від них вимогу про скасування рішень органу реєстрації .
При вирішенні спору щодо обґрунтованості звернення до суду прокурора, суд не погоджується з доводами відповідачів щодо безпідставності звернення прокурора з позовом в інтересах держави, невизначеності ним в чому полягає порушення інтересів держави, необгрунтованість необхідності їх захисту та недоведеність цих обставин та відхиляє їх, виходячи з наступного.
Відповідно до п. 3 ч.1 ст. 131-1 Конституції України, на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках та порядку, що визначені законом.
Статтею 131-1 Конституції України передбачено, що організація і порядок діяльності органів прокуратури визначається законом.
Відповідно доЗакону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
З метою представництва інтересів громадянина або держави в суді прокурор в межах повноважень, визначенихзаконом, звертається до суду з позовною заявою (заявою), бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення Верховним Судом України, про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Звертаючись до суду з позовом, прокуратура зазначила, що заявляє позов в інтересах держави. При цьому в спірних правовідносинах уповноважений державою здійснювати відповідні функції орган Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області та Бердичівська районна державна адміністрація, яка є правонаступником Андрушівської районної державної адміністрації, є відповідачами у справі.
Судом встановлено, що Андрушівська районна державна адміністрація надаючидозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, а Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області затверджуючи проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду та укладаючи оспорювані договори оренди на підставі спрощеної процедури, без проведення земельних торгів, неналежно здійснювали свої повноваження, а тому прокурор мав право звертатися з позовом до суду в інтересах держави та набув статусу позивача.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 23 травня 2018 року у справі № 389/29/17.
Суд також вважає безпідставними та відхиляє доводи представника відповідачів ОСОБА_2 щодо того, що даний спір має розглядатися в порядку господарського судочинства, оскільки постановою Великої Палати Верховного Суду від 21.11.2018 року постановленій у даній справі з цього приводу визначено, що даний спір підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства (т. 4 а.с. 61-66).
Щодо позовних вимог прокурора в частині зобов`язання ОСОБА_1 повернути Червоненській селищній раді спірні земельні ділянки, шляхом підписання акту прийому-передачі, суд зазначає наступне.
За положеннями статті 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.
Прокурор у позові просить зобов`язати ОСОБА_1 повернути спірні земельні ділянки Червоненській селищній раді, проте після укладення ОСОБА_1 оспорюваних договорів оренди земельних ділянок комунальної власності для ведення фермерського господарства та створення ним у 2016 році фермерського господарства «Невзгляденко» права й обов`язки орендаря земельних ділянок за договорами оренди землі перейшли від вказаної фізичної особи до зазначеного фермерського господарства з дня проведення державної реєстрації останнього. Спірні земельні ділянки на даний час перебувають в оренді та використовуються ФГ "Невзгляденко", що не заперечувалося сторонами.
Оскільки з дня проведення державної реєстрації фермерського господарства «Невзгляденко» 20 січня 2016 року права й обов`язки орендаря земельних ділянок за оспореними договорами оренди землі перейшли до зазначеного фермерського господарства, то вимога про повернення земельних ділянок мала бути заявлена до ФГ "Невзгляденко", а не до громадянина ОСОБА_1 .. До закінчення підготовчого провадження прокурор не змінив позовних вимог у цій частині, а суд не має права вийти за межі позовних вимог.
Тому, враховуючи, що вказана вимога заявлена до неналежного відповідача суд відмовляє у задоволенні позову в частині зобов`язання ОСОБА_1 повернути Червоненській селищній раді спірні земельні ділянки, шляхом підписання акту прийому-передачі.
Судові витрати відповідно до вимог ст. 141 ЦПК України суд покладає на відповідачів в рівних частках по 243 грн 60 коп. з кожного.
Керуючись ст.ст.11-13,76-81,141,258,259,263-265,268,354 ЦПК України, суд
ухвалив:
Позов задовольнити частково.
Визнати недійсним та скасувати розпорядження голови Андрушівської районної державної адміністрації від 08.10.2012 №503 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства».
Визнати недійсними та скасувати накази Головного управління Держземагентства у Житомирській області про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_1 :
№200-02 від 07.04.2014, щодо земельної ділянки площею 6.854 га, кадастровий номер 1820386600:04:000:0132;
№201-02 від 07.04.2014 щодо земельної ділянки площею 46.6438 га, кадастровий номер 1820386600:02:000:0164;
№203-02 від 07.04.2014 щодо земельної ділянки площею 43.2468 га, кадастровий номер 1820385600:04:000:0424;
№204-02 від 07.04.2014 щодо земельної ділянки площею 11.8732 га, кадастровий номер 1820355600:03:000:0213;
№205-02 від 07.04.2014 щодо земельної ділянки площею 46.4280 га, кадастровий номер 1820355600:03:000:0214;
№206-02 від 07.04.2014 щодо земельної ділянки площею 33.0837 га, кадастровий номер 18203355600:04:000:0327;
№207-02 від 07.04.2014 щодо земельної ділянки площею 36.1460 га, кадастровий номер 1820355600:02:000:0211.
Визнати недійсними договори оренди землі, укладені між орендодавцем - Головним управлінням Держземагенства у Житомирській області та орендарем - ОСОБА_1 :
№354/06 від 29.05.2014 щодо земельної ділянки площею 46,6438 га, кадастровий номер 1820386600:02:000:0164;
№361/06 від 29.05.2014 щодо земельної ділянки площею 6,8540 га, кадастровий номер 1820386600:04:000:0132;
№362/06 від 29.05.2014 щодо земельної ділянки площею 43,2468 га, кадастровий номер 1820385600:04:000:0424;
№351/06 від 29.05.2014 щодо земельної ділянки площею 36,1460 га, кадастровий номер 1820355600:02:000:0211;
№353/06 від 29.05.2014 року щодо земельної ділянки площею 11,8732 га, кадастровий номер 1820355600:03:000:0213;
№350/06 від 29.05.2014 щодо земельної ділянки площею 33,0837 га, кадастровий номер 1820355600:04:000:0327;
№352/06 від 29.05.2014 щодо земельної ділянки площею 46,4280 га, кадастровий номер 1820355600:03:000:0214.
Скасувати рішення реєстраційної служби Андрушівського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок за ОСОБА_1 : № 13847427 від 18.06.2014; №13829582 від 17.06.2014; №13893472 від 19.06.2014; №13864088 від 18.06.2014; №13879826 від 19.06.2014; №13856913 від 18.06.2014; №13883805 від 19.06.2014.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути з ГУ Держгеокадастру у Житомирській області, Бердичівської РДА Житомирської області, ОСОБА_1 , ФГ "Невзгляденко " на користь держави судовий збір по 243 грн 60 коп. з кожного.
Рішення суду може бути оскаржено безпосередньо до Житомирського апеляційного суду, шляхом подачі апеляційної скарги протягом 30 днів з дня проголошення. В разі проголошення вступної та резолютивної частини або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, в той же строк з дня складання повного судового рішення.
До початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Андрушівський районний суд Житомирської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Позивач: Бердичівська окружна прокуратура, м. Бердичів, вул. Вінницька, 23, Житомирська область, ЄДРПОУ 02909950.
Відповідач : Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області, м. Житомир, вул. Довженка, 45, ЄДРПОУ 39765513.
Відповідач: Бердичівська районна державна адміністрація Житомирської області, місце знаходження: м.Бердичів, пл. Соборна, 23, Бердичівський район, Житомирська область, ЄДРПОУ 04053619.
Відповідач: ОСОБА_1 , проживає: АДРЕСА_1 .
Відповідач: ФГ «Невзгляденко», місце знаходження: смт.Дослідницьке, вул. Вчених, 2, кв.21, Васильківський район, Київська область.
Третя особа: Червоненська селищна рада Бердичівського району Житомирської області, місце знаходження: смт.Червоне, вул. Миру, 28, Бердичівський район, Житомирська область, ЄДРОПУ 04346793.
Повне судове рішення складено 01.05.2023 року.
Суддя:І. А. Чуб
Суд | Андрушівський районний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 21.04.2023 |
Оприлюднено | 05.05.2023 |
Номер документу | 110604814 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні