Справа № 2-912-10
РІШЕННЯ
іменем України
07 вересня 2010 року Сватівсь кий районний суд Луганської області у складі головуючого судді Гашинської О.А., при сек ретарі Криві Ю.В., у відкритому судовому засіданні в залі су ду м. Сватове, розглянувши мат еріали цивільної справи за позовом ОСОБА_1 до управ ління праці та соціального з ахисту населення в Сватівсь кому районі про поновлення прушених конституційних пра в та виплату недоотриманої д опомоги по догляду за дитино ю до досягнення нею трирічно го віку,
ВСТАНОВИВ:
Позивач ОСОБА_1 зверн улась до суду з даним позовом до відповідача УПСЗН Сватів ської райдержадміністрації Луганської області, в якому з азначила , що вона має дитину - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за яким здійснює догляд. В ідповідно до положень ч.1 ст.15 Закону України «Про державн у допомогу сім'ям з дітьми» в она має право на отримання до помоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічног о віку в розмірі прожитковог о мінімуму встановленого для дітей віком до 6 років. Від повідно до Закону України «П ро Державний бюджет України на 2007 рік» допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку встановлює ться у розмірі, що дорівнює рі зниці між 50 відсотками прожит кового мінімуму, встановлено го для працездатних осіб, та с ередньомісячним сукупним до ходом сім'ї в розрахунку на од ну особу за попередні шість м ісяців, але не менше 90 грн. для н езастрахованих осіб та не ме нше 23 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для застр ахованих осіб. Рішенням Конс титуційного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 було визнано такими , що не відповідають К онституції України і є некон ституційними п.14 ст.71 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2007 рік» в частині з упинення на 2007 рік дії статті 12 , ч.1 ст.15 та п.3 розділу V111 „Прикі нцеві положення” Закону Ук раїни „Про державну допомог у сім”ям з дітьми „ щодо вста новлення розміру допомоги п о догляду за дитиною до досяг нення нею трирічного віку. За кон про Держбюджет не може с касовувати чи змінювати обся г прав і обов”язків , пільг , ко мпенсацій і гарантій , передб ачених іншими законами Укра їни . У зв”язку з цим Конститу ційний Суд України дійшов в исновку , що „зупинення закон ом про Державний бюджет Ук раїни дії інших законів Укра їни щодо надання пільг, компе нсацій і гарантій , внесення змін до інших законів Україн и, встановлення іншого право вого регулювання відносин , н іж передбачено законами Укр аїни , не відповідає положен ням Конституції України. Так им чином. Верховна Рада не по вноважна при прийнятті зако ну про Державний бюджет вклю чати до нього положення про в несення змін до чинних закон ів України , зупиняти дію окре мих законів України та \ або будь-яким чином змінювати в изначене іншими законами Ук раїни правове регулювання с успільних відносин. Рішення м Конституційного Суду Укра їни від 22.05.2008 р. №10-рп\2008 було вст ановлено визнати такими , що не відповідають Конституці ї України положення Закону України „Про Державний бюдж ет України на 2008 рік та про внес ення змін до деяких законода вчих актів України”. Констит уційний суд дійшов висновку ,що законом про Держбюджет не можна вносити зміни до інш их законів , зупиняти їх дію ч и скасовувати їх , з об”єктив них причин це створює проти річчя у законодавстві , і як н аслідок - скасування та обме ження прав і свобод людини і громадянина. Отже розмір доп омоги по догляду за дитиною д о досягнення нею трирічного віку з 01.01.2008 р. і до 31.12.2008 р. повинен обчислюватися на основі Зак ону України „Про державну до помогу сім”ям з дітьми”. Згі дно ст.46 ЗУ „Про Державний Бю джет України на 2009 р” та ст.45 ЗУ „Про Державний бюджет Украї ни на 2010 р.” , допомога по догляд у за дитиною до досягнення н ею трирічного віку відповід но до Закону України „Про де ржавну допомогу сім”ям з діт ьми „ призначається і здійс нюється в розмірах і порядку , визначених Кабінетом Мініс трів України”. Але відповід но рішенням Конституційног о Суду України від 09.07.2007 р .№ 6-рп\ 2007 , Рішенням Конституційного Суду вд 22.05.2008 р. № 10-рп\2008 , відпові дач зобов”язаний був при нар ахуванні допомоги керуватис я Законом, а не положеннями Д ержбюджетів , які було визнан о неконституційними. Та від повідач і надалі здійснював нарахування та виплату допо моги , керуючись положеннями нормативних документів , пол оження яких визнані неконст итуційними , що підтверджуєт ься довідкою управління. На з вернення до відповідача з в имогою здійснити відповідн ий перерахунок та виплату не доотриманих коштів , позивач отримала 27.08.2010 р. лист з повід омленням про відмову в прове денні перерахунку. Не погоди вшись з такою позицією відп овідача, вважає її незаконн ою , просить суд зобов”язати управління праці та соціаль ного захисту населення поно вити її порушені конституці йні права та здійснити нарах ування та виплату суми кошті в недоотриманої допомоги по догляду за дитиною до досягн ення нею трирічного віку від повідно до ст.15 Закону Україн и „Про державну допомогу сім ”ям з дітьми” у розмірі встан овленого законом прожитково го мінімуму для дітей віком до 6 років за період з 15.11.2008 р. до 31. 12.2010 р., справу розглянути без ї ї участі ( а.с.3-4) .
Представник відповідача в судове засідання не з”явивс я, надавши суду заперечення п роти позову, де зазначив, що по зов не підлягає задоволенню . Відповідно до ст.15 ЗаконуУкр аїни „Про державну допомогу сім”ям з дітьми” зі змінами та доповненнями від 21.05.2009 р. , до помога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічно го віку надається у розмірі , щ о дорівнює різниці між прожи тковим мінімумом , встановле ним для працездатних осіб , т а середньомісячним сукупним доходом сім”ї в розрахунку н а одну особу за попередні шіс ть місяців , але не менше 130 грн .. Згідно до пункту 3 Розділу V111 Прикінцевих положень Закон у України „Про державну доп омогу сім”ям з дітьми „ внесе ні зміни Законом № 107- V1 від 28.12.2 007 р., де вказується , що допомо га по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного в іку надається у розмірі , що д орівнює різниці між: з 1 січня 2008 року-50% , з 1 січня2009 року -75 % , з 1 с ічня 2010 року-100 % прожиткового м інімуму , встановленого для п рацездатних осіб, та середн ьомісячним сукупним доходо м сім”ї в розрахунку на одну особу за попередні шість мі сяців. Відповідно до ст.15 Зако ну України „Про державну доп омогу сім”ям з дітьми” зі зм інами та доповненнями від 21.0 5.2009 року, позивачу з 22.01.2009 року, як а є застрахованю особою, при значена державна соціальна допомога по догляду за дитин ою до досягнення нею триріч ного віку без урахування до ходів сім”ї на підставі її за яви. З 01.04.2010 року позивачу приз начено державну соціальну д опомогу по догляду за дитино ю до досягнення нею трирічн ого віку з урахуванням доход ів сім”ї на підставі її заяви . УПЗН не є органом який фінан сує видатки на загальносусп ільні потреби, а є лише розпор ядником бюджетних коштів, ви плати проведено позивачеві з гідно з вимогами законодавс тва. Посилаючись на Рішення Конституційного Суду Украї ни від 9 липня 2007 р. позивачка не врахувала , що це Рішення с тосується Закону України „П ро державний бюджет на 2007 рік” . Аналогічних Рішень КСУ на 2009 та 2010 роки не приймав. Тому вим оги позивача є не законними, просить суд позивачу відмо вити в задоволенні позову по вністю, справу розглянути бе з участі представника управл іння
( а.с.11).
Суд, перевіривши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних ви мог і наданих сторонами дока зів, оцінивши надані сторона ми докази вважає , що в задово ленні позовних вимог позива чу слід відмовити за їх безпі дставністю виходячи з наступ ного.
Позивачка має сина ОСОБ А_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підт верджено свідоцтвом про нар одження ( а.с.5).
Відповідно до довідки відп овідача та наданих заперече нь позивачу призначено як працюючій( застрахованій ос обі ) з 22.01.2009 року допомогу по дог ляду за дитиною до досягнен ня нею трирічного віку без у рахування доходів сім”ї на п ідставі її заяви ,з 01.04.2010 року п озивачу призначено державну соціальну допомогу по догля ду за дитиною до досягнення н ею трирічного віку з урахув анням доходів сім”ї на підст аві її заяви ( а.с.12, 13).
Згідно ст.2 Закону України „Про загальнообов”язкове д ержавне соціальне страхуван ня у зв”язку з тимчасовою вт ратою працездатності та вит ратами , зумовленими народже нням та похованням” від 18 січн я 2001 року №2240-111 суб”єктами зага льнообов”язкового державно го соціального страхування у зв”язку з тимчасовою втра тою працездатності та витра тами , зумовленими народженн ям та похованням є застрахов ана особа, страхувальник та с траховик. При цьому , страхови ком є Фонд соціального стра хування з тимчасової втрати працездатності (далі-Фонд).З а частиною 3 статті 9 вказаног о закону Фонд є некомерційно ю самоврядною організацією .
Частиною 1 статті 19 Закону №22 40-111 передбачено, що основним д жерелом формування коштів з агальнообов”язкового держа вного соціального страхува ння у зв”язку з тимчасовою вт ратою працездатності та вит ратами , зумовленими народже нням та похованням, є страхов і внески страхувальників-ро ботодавця і застрахованих ос іб, що сплачуються на умовах і в порядку , передбачених цим Законом .
Статтею 42 Закону №2240-111 передб ачено, що право на допомогу п о догляду за дитиною до дося гнення нею трирічного віку має застрахована особа (оди н із батьків дитини, усиновит ель, баба , дід, інший родич або опікун) , яка фактично здійсн ює догляд за дитиною.
Статтею 43 Закону № 2240-111 передб ачено, що допомога по догляд у за дитиною до досягнення не ю трирічного віку надається застрахованій особі у розмі рі, що встановлюється правлі нням Фонду, але не менше розмі ру прожиткового мінімуму , в становленого законом.
Фонд соціального страхува ння з тимчасової втрати пра цездатності , починаючи з 1 сі чня 2007 року , не здійснює випла ту допомоги по догляду за ди тиною до досягнення нею трир ічного віку, страхувальники (суб”єкти господарювання) не мають права здійснювати при значення допомоги по догляд у за дитиною до досягнення не ю трирічного віку за рахунок коштів Фонду та відобража ти ці витрати в звітності по коштах загальнообов”язков ого державного соціального страхування з тимчасової вт рати працездатності та витр атами, зумовленими народженн ям та похованням.
Статтею 5 Закону України „П ро державну допомогу сім”ям з дітьми” від 21 листопада 1992 ро ку №28 11-X11 (зі змінами і доповненн ями) передбачено, що всі види державної допомоги сім”ям з дітьми , крім допомоги у зв”я зку з вагітністю та пологами жінкам, зазначеним у частині другій статті 4 цього Закону , призначають і виплачують о ргани соціального захисту н аселення за місцем проживан ня батьків ( усиновителів, оп ікуна, піклувальника).
Статтею 1 Закону України „Пр о державну допомогу сім”ям з дітьми” встановлено, що поря док призначення і виплати де ржавної допомоги сім”ям з ді тьми та перелік документів, н еобхідних для призначення д опомоги за цим Законом , вста новлюється Кабінетом Мініст рів України.
Згідно до п.3 ст.46 Закону Укр аїни від 26.12.2008 р. № 835-V1 „Про держав ний бюджет на 2009 рік” та ст. 45 За кону України „Про державний бюджет на 2010 рік” №2154-V1 від 27.04.2010 р. в становлено, що допомога при народженні дитини та по догл яду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відпові дно до Закону України „Про де ржавну допомогу сім”ям з діт ьми „ та Закону України „Про загальнообов”язкове держа вне соціальне страхування у зв”язку з тимчасовою втрато ю працездатності та витрата ми , зумовленими народженням та похованням” призначаєтьс я і здійснюється в розмірах і порядку, визначених Кабінет ом Міністрів України .
З 1 березня 2008 року питання щ одо порядку призначення допо моги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного в іку регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751 „Про за твердження Порядку призначе ння і виплати державної допо моги сім”ям з дітьми” зі змін ами, внесеними постановою Ка бінету Міністрів України ві д 22 лютого 2008 року №57.
Згідно п.18 вазаної Поста нови Кабінету Міністрів Укр аїни від 22 лютого 2008 року №57 вст ановлено , що допомога по до гляду задитиною до досягнен ня нею трирічного віку приз начається з дня звернення з а її призначенням, але не ран іше ніж за з дня , що настає піс ля закінчення відпустки у зв ”язку звагітністю та полога ми для непрацюючих осіб та о сіб-суб”єктів підприємниць кої діяльності , а для працюю чих осіб- з дня настання відп устки по догляду за дитиною п о день її закінчення.
Частиною 22 Постанови Кабін ету Міністрів України від 27.12.20 01 р. №1751 „Про затвердження поря дку призначення і виплати де ржавної допомоги сім”ям з ді тьми” встановлено, що відпов ідно до статті 15 Закону Украї ни „Про державну допомогу сі м”ям з дітьми” допомога по до гляду за дитиною до досягнен ня нею трирічного віку випл ачується у розмірі, що дорівн ює різниці між: з 1 січня 2008 р.-50 в ідсотками, з 1 січня 2009 р.- 75 відсо тками , з 1 січня 2010 р.-100 відсотка ми прожиткового мінімуму , в становленого для працездатн их осіб , та середньомісячним сукупним доходом сім”ї в роз рахунку на одну особу за поп ередні шість місяців , але не менш як 130 гривень.
Статтею 15 Закону України „ Про державну допомогу сім”ям з дітьми „ в редакції , яка діє з 01.01 2009року, встановлено також ,що розмір допомоги по догля ду за дитиною до досягнення н ею трирічного віку надається у розмірі , що дорівнює різниц і між прожитковим мінімумом , встановленим для працездат них осіб, та середньомісячни м сукупним доходом сім”ї в ро зрахунку на одну особу за поп ередні шість місяців, але не м енше 130 гривень.
Стаття 46 Закону України ві д 26.12.2008 р. № 835-V1 „Про державний бюд жет на 2009 рік” ,ст. 45 Закону Украї ни „Про державний бюджет на 2 010 рік ” №2154-V1 від 27.04.2010 р. та Постанова Кабінету Міністрі в України від 27.12.2001 р. №1751 „Про зат вердження порядку призначе ння і виплати державної допо моги сім”ям з дітьми” до тепе рішнього часу не визнані не конституційними, тому у 200 9, 2010 рр . позивачу слід робити виплати допомоги від повідно до ст.15 Закону України „Про державну допомогу сім ”ям з дітьми” , Постанови Кабі нету Міністрів України від 27.1 2.2001 р. №1751 „Про затвердження пор ядку призначення і виплати д ержавної допомоги сім”ям з д ітьми”, що і проводив відпові дач.
Відповідно до ч.2 ст.19 Консти туції України , суд при виріше нні справи має керуватися п ринципом законності , відпов ідно до якого має перевірят и чи діяли органи державної в лади, органи місцевого самов рядування , їхні посадові і сл ужбові особи лише на підста ві закону в межах повноважен ь та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами У країни.
Пунктом 3 Постанови Пленум у Верховного Суду України № 9 від 1.11.1996 року „Про застосуван ня Конституції України при з дійсненні правосуддя” пере дбачено, що слід мати на уваз і , що суд не може , застосувавш и Конституцію як акт прямої д ії, визнати неконституційни ми закони чи правові акти, пе релічені в ст.150 Конституції , оскільки це віднесено до вик лючної компетенції Конститу ційного Суду України.
Відповідно до ст.3 ЦПК Украї ни - кожна особа має право з вернутися до суду за захисто м своїх порушених, невизнани х або оспорюваних прав , своб од , чи інтересів.
Тому заявлені позивачем ви моги в частині проведення відповідачем перерахнку та виплати допомоги ї в майбутн ьому , визначені нею конкретн о- по 31.12.2010 р. - також не підляга ють задоволенню.
На підставі вищевикла деного,
керуючись ст. ст. ст. ст. 10,11,58 , 60
79,179, 212-215, 294 ЦПК України, суд
В И Р І ШИ В:
В задоволенні позовних ви мог ОСОБА_1 відмовити за ї х безпідставністю.
Рішення суду набирає закон ної сили після закінчення с троку подання апеляційної ск арги , якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подан ня апеляційної скарги рішенн я, якщо його не скасовано, наби рає законної сили після розг ляду справи апеляційним суд ом.
На рішення суду може бути подана апеляційна скарга п ротягом десяти днів з дня йо го проголошення. Особи , які брали участь у справі, але не були присутні у судовому за сіданні під час прголошення судового рішення , можуть под ати апеляційну скаргу протя гом десяти днів з дня отриман ня копії цього рішення.
Суддя О.А. Гашинська
Суд | Сватівський районний суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 07.09.2010 |
Оприлюднено | 20.09.2010 |
Номер документу | 11088252 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Уманський міськрайонний суд Черкаської області
Нерушак Лариса Вікторівна
Цивільне
Веселівський районний суд Запорізької області
Нагорний Анатолій Олександрович
Цивільне
Сватівський районний суд Луганської області
Гашинська Олена Анатоліївна
Цивільне
Чернігівський районний суд Запорізької області
Ломейко Віталій Валерійович
Цивільне
Уманський міськрайонний суд Черкаської області
Нерушак Лариса Вікторівна
Цивільне
Орджонікідзевський районний суд м.Маріуполя
Ковтуненко Олеся Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні