Постанова
від 01.07.2022 по справі 160/3878/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

01 липня 2022 року м. Дніпросправа № 160/3878/19

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Чабаненко С.В.,

суддів: Чумака С.Ю., Юрко І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Приватного підприємства Фірма "Укрремтехсервіс" на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2021 року у справі №160/3878/19 за позовом Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Приватне підприємство Фірма "Укрремтехсервіс" про часткове зупинення виробництва (виготовлення), реалізацію продукцію, надання послуг,-

ВСТАНОВИВ:

Державна екологічна інспекція у Дніпропетровській області звернулася до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , в якому просив повністю зупинити виробництво (виготовлення), реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг, пов`язаної із захороненням побутових відходів на сміттєзвалищі, що знаходиться на території Петропавлівської селищної ради Петропавлівського району в балці "Кривошеїн Яр" за південно-східною околицею м. Першотравенськ, без висновку з оцінки впливу на довкілля ФОП ОСОБА_1 до повного усунення порушень.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2021 року позов задоволено. Зупинено виробництво (виготовлення), реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг, пов`язаної із захороненням побутових відходів на сміттєзвалищі, що знаходиться на території Петропавлівської селищної ради Петропавлівського району в балці "Кривошеїн Яр" за південно-східною околицею м. Першотравенськ, без висновку з оцінки впливу на довкілля ФОП ОСОБА_1 , до повного усунення порушень.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, третьою особою подано апеляційну скаргу, в якій заявник просить скасувати це рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову у повному обсязі.

Суд апеляційної інстанції розглянув справу відповідно до приписів статті 311 КАС України в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Перевіривши підстави для апеляційного перегляду справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено письмовими доказами, наявними в матеріалах справи, відповідно до наказу від 14.01.2019 року № 43-п «Про проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України ФОП ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), за адресою: АДРЕСА_1 » та направлення на проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства державної екологічною інспекцією у Дніпропетровській області проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами якого складено акт № 29/3-8/19.

Відповідно до висновків акту встановлено наступні порушення:

-ст. 51 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст.ст. 3, 17 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» - проектна документація з матеріалами ОВНС по облаштуванню полігону ТПВ, оцінка впливу на довкілля відсутні;

- ст.ст. 17, 28, 29, 33 Закону України «Про відходи» та постанова Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 року № 1216 «Про затвердження Порядку ведення реєстру місць видалення відходів (МВВ)», ст. 44, 96, 105 Водного кодексу України - паспорт місця видалення відходів (MBB) на сміттєзвалище не розроблений, інформація щодо площі сміттєзвалища та обсягів видалених на його території відходів не встановлена, моніторингові дослідження впливу місця видалення відходів на стан ґрунтів, атмосферного повітря, поверхневих та підземних вод не здійснюються;

-ст. 35-1 Закону України «Про відходи», п. 32 ст. 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» - ліцензія на захоронення відходів на сміттєзвалищі у підприємця відсутня;

-статті 33, 35-1 Закону України «Про відходи» дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами у підприємця відсутній;

-ст. 35-1 Закону України «Про відходи", п. 32 ст. 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» - ліцензія на захоронення відходів на сміттєзвалищі у підприємця відсутня;

-ст. 17,26, 33 Закону України «Про відходи», ст. 24 Закону України «Про охорону навколишнього середовища» - ФОП ОСОБА_1 не здійснює облік та контролю вивезених на сміттєзвалище відходів, не складає статистичну звітність в частині поводження з відходами та податкову декларацію екологічного податку за розміщення відходів спеціального відведених місцях чи на об`єктах;

-статті 17, 33, 35-1 Закону України «Про відходи», «Правил експлуатації полігонів побутовихвідходів», затвердженихнаказом Мінжитлокомунгоспу України від 01.12.2010 р. за № 435, ст. 96 Земельного кодексу України - при обстеженні сміттєзвалища було встановлено, що звалище не має обвалування дезинфекційна яма для дезінфекції коліс сміттєвозів відсутня, вишка для візуального контролю виду відходів, що завозяться сміттєзвалище не встановлена, спеціальні прилади для радіометричного контролю всіх відходів завозяться на сміттєзвалище відсутні, система вилучення та знешкодження біогазу відсутня, робочі карти для захоронения відходів не визначені. Технологія пошарового розміщення ТПВ з подальшим ущільненням, а також ізоляцією інертними матеріалами не здійснюється. Межові знаки земельної ділянки пі сміттєзвалище відсутні;

- статті 44, 70, 95, 96, 105 Водного Кодексу України, статті 35 Закону України «Про охорону земель», статей 96, 164 Земельногокодексу України, «Правил експлуатації полігонів побутових відходів», затвердженихнаказом Мінжитлокомунгоспу України від 01.12.2010 р. за № 435 - територія сміттєзвалища не обмежена водовідвідними канавами для запобігання витіканню забруднених зливових вод за межі звалища, системи захисту ґрунтових вод відсутні вилучення та знешкодження фільтрату здійснюється. Контроль за станом підземних вод проводиться, спостережні свердловини відсутні. Зазначені факти свідчать про можливий негативний вплив сміттєзвалища на стан грунтівних та підземних вод, невжиття під час експлуатації сміттєзвалища достатніх заходів з охорони грунтів та вод та незапровадження достатніх заходів із запобігання забруднення водних об`єктів та грунтів зливовими водами, що відводяться з території сміттєзвалища;

-ст. 17, 33, 35-1 Закону України «Про відходи», п. 31 ст. 7 Закону України «Про ліцензуваннявидів господарської діяльності», ст. 51 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» - проектна документація на встановлення обладнання для сортування сміття з відповідно розробленим та погодженим в установчому порядку розділом по оцінці впливу на навколишнє природне середовище відсутня, дозвіл на поводження з відходами та ліцензії перероблення побутових відходів відсутні;

-ст. 164 Земельного кодексу України, ст.ст. 17,33 , 35-1 Закону України «Про відходи» , ст. ст. 44.95, 105 Водного кодексу України - в ході обстеження встановлено, що після сортування вторсировини відгортаються в балку Кривошеїн Яр;

- ст. 106 Водного кодексу України, ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природнього середовища», ст.ст. 8,11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері» - на території сміттєзвалища розташована свердловина, яка використовується для мийки пластикової тари на сортувальній лінії. Паспорт на свердловину відсутній, інформація щодо (осіб), якими здійснювалися робот спорудженню свердловини на воду відсутні;

-ст. ст. 30, 44, 48, 49 Водного кодексу України, ст. 24, ст. 38 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» - дозвіл на спецводокористування підземною водою зі свердловини відсутній, облік кількості забраної води не ведеться, статистична звітність щодо обсягів забору та використання води та податкова декларація з рентної плати за спеціальне водокористування не складаються;

-ст. ст. 44, 70, ч. 1 ст. 98 Водного кодексу України, ст. 35 Закону України Про охорону земель, ст. 164 Земельного кодексу України - забруднені стічні води після мийки пластикової тари (в тому числі з-під засобів захисту рослин, нафтопродуктів тощо) самопливом стікають по рельєфу місцевості в балку Кривошеїн Яр;

-статті 10, 11, 20 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» - Інвентаризація викидів забруднюючих речовин, від стаціонарних джерел підприємцем не проведена, дозвіл на викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел відсутній;

-стаття 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» - з метою усунення порушень вимог природоохоронного законодавства, виявлених під час позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища України ФОП ОСОБА_1 , проведеної з 23.09 по 27.09.2013 року, підприємцю було надано приписи від 30.09.2013 № 4-9354-10-3. За результатами перевірки встановлено, що приписи ФОП ОСОБА_1 не виконуються;

-статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» - рішенням заступника головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Дніпропетровської області від 13.07.2009 року № 206, тимчасово заборонено (зупинено) з 15 липня 2009 року експлуатацію сміттєзвалища твердих побутових відходів м Першотравенська фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 , яке розташовано в балці «Кривошеїн Яр» на землях Петропавлівської селищної ради. Порушення вимог природоохоронного законодавства, зазначені в рішенні заступника головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Дніпропетровської області від 13.07.2009 року № 206, до теперінього часу не усунені;

-статті 20, 96, 164 Земельного кодексу України, статті, ст. 35 Закону України «Про охорону земель», ст. ст. 10, 11, 20 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», ст. ст. 17, 33, 35-1 Закону України „Про відходи, п. 31 ст. 7 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності», ст. 24, ст. 38, ст. 51, ст. 55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст. 30, 44, 48, 49, 70, 95, 96, 105 Водного кодексу України - в ході проведення перевірки встановлено, що ФОП ОСОБА_1 під час користування земельною ділянкою з кадастровим номером № 1223855100:03:001:0815, наданою йому в користування для розміщення твердих побутових відходів та обслуговування підприємства з сортування побутових відходів, не забезпечуються заходи екологічної безпеки, спрямовані на охорону атмосферного повітря, ґрунту та підземних вод, чим протягом тривалого часу грубо порушуються вимоги законодавства про охорону довкілля та додержання екологічних нормативів щодо використання та охорони земель.

Від отримання копії акта перевірки ФОП ОСОБА_1 відмовився, копія акта надіслана відповідачу поштою, що підтверджується матеріалами справи.

Перевіркою також встановлено, що на час проведення перевірки ФОП ОСОБА_1 здійснює діяльність з організації приймання та розміщення твердих побутових відходів на сміттєзвалищі відповідно до договору від 02.01.2019 року з ПП «Укрремтехсервіс» (попередній договір № 5 від 30.12. 2016 року). термін дії договору до 31.12.2019 року.

За умовою договору п.1.1 виконавець (ФОП ОСОБА_1 ) зобов`язується приймати тверді побутові відходи від замовника (ПП фірма «Укрремтехсервіс») щоденно з 6 до 18 год, а замовник зобов`язується своїми силами та за свій рахунок розміщувати складувати ТПВ на наданих площах.

Згідно з договором обов`язками виконавця визначено: надавати послуги з приймання та розміщення ТПВ від замовника на звалищі; проводити за власний рахунок планування вивезення ТПВ тільки в спеціально визначених виконавцем місцях, сплачувати надання послуг виконавця з організації приймання ТПВ.

Тверді побутові відходи розміщуються ФОП ОСОБА_1 на території Петропавлівської селищної ради Петропавлівського району в балці «Кривошеїн Яр» за південно-східною околицею м. Першотравенськ на земельній ділянці несільськогосподарського призначення загальною площею 5,0 га (землі загального користування, які використовуються для технічної інфраструктури), яка надана приватному підприємцю ОСОБА_1 для комерційного використання (розміщення твердих побутових відходів та обслуговування підприємства з сортування побутових відходів) згідно з договором оренди Петропавлівською райдержадміністрацією зареєстрованого у Петропавлівській районній філії Дніпропетровського регіонального центру державного земельного кадастру від 07.04.2005 року за № 040512900712, терміном дії 49 років 11 місяців, кадастровий номер земельної ділянки: 1223855100:03:001:0815.

В ході обстеження сміттєзвалища встановлено та зазначено в акту перевірки, що при в`їзді встановлено шлагбаум та металевий вагончик, де ППФ «УКрремтехсервіс» здійснює облік кількості відходів, вивезених на сміттєзвалище транспортними засобами підприємств-замовників послуг по прийманню ТПВ згідно з укладених договорів з ППФ «Укрремтехсервіс».

При обстеженні сміттєзвалища також було встановлено, що звалище не має обвалування, дезинфекційна яма для дезінфекції коліс сміттєвозів відсутня, вишка для візуального контролю відходів , що завозяться на сміттєзвалище не встановлена, спеціальні прилади для радіометричного контролю всіх відходів, що завозяться на сміттєзвалище відсутні, системи вилучення та знешкодження біогазу відсутні, робочі картки для захоронення відходів не визначені. Технологія пошарового розміщення ТПВ з подальшим ущільненням , а також ізоляцією інертними матеріалами не здійснюється. Межові знаки земельної ділянки під сміттєзвалища відсутні.

Територія сміттєзвалища не обмежена відповідними канавами для запобігання витіканню забруднених зливових вод за межі звалища, системи захисту ґрунтових вод відсутні, вилучення та знешкодження фільтрату не здійснюється. Контроль за станом підземних вод не проводиться, спостережні свердловини відсутні.

В ході обстеження встановлено, що ТПВ після сортування вторсировини відгортаються у балку Кривошеїн Яр.

На території сміттєзвалища розташована свердловина, проте, паспорт на свердловину відсутній, інформація щодо осіб, якими здійснювались роботи по спорудження свердловини на воду відсутня, водовимірювальні прилади відсутні, дозвіл на спецвикористання підземною водою із свердловини відсутній, облік кількості забраної води не ведеться.

Забруднені стічні води після мийки пластикової тари (в тому числі з-під засобів захисту рослин, нафтопродуктів тощо) самопливом стікають по рельєфу місцевості в балку Кривошеїн Яр.

Таким чином, в ході проведенні перевірки встановлено, що ФОП ОСОБА_1 під час користування земельною ділянкою з кадастровим номером 12238551:03:001:0815, наданою йому в користування для розміщення твердих побутових відходів та обслуговування підприємства з сортування побутових відходів , не забезпечуються заходи екологічної безпеки , спрямовані на охорону атмосферного повітря, ґрунту та підземних вод, чим протягом тривалого часу грубо порушуються вимоги законодавства про охорону довкілля та додержання екологічних нормативів щодо використання земель та охорони земель.

31.01.2019 року № 4-1041-3-3 Державною екологічною інспекцією у Дніпропетровській області винесено припис , яким зобов`язано відповідача:

- забезпечити складання статистичної звітності у сфері охорони навколишнього природного середовища в повному обсязі відповідно до вимог законодавства;

- забезпечити здійснення розрахунку податкового зобов`язання з екологічного податку в повному обсязі відповідно з вимогами законодавства;

- розробити проекту документацію по облаштуванню полігону ТПВ та звіт з оцінки впливу на довкілля;

- господарську діяльність щодо поводження з побутовими відходами на сміттєзвалищі здійснювати за наявності висновку з оцінки впливу на довкілля;

- господарську діяльність щодо поводження з побутовими відходами здійснювати за наявності відповідної ліцензії;

- операції у сфері поводження з побутовими відходами здійснювати згідно з вимогами чинного законодавства;

- забезпечити розробку паспорту місця видалення відходів (МВВ) на сміттєзвалищі побутових відходів;

- забезпечити проведення моніторингових досліджень у сфері охорони навколишнього природного середовища (підземних вод, ґрунтів, атмосферного повітря) у районах місця видалення побутових відходів ;

- забезпечити утримання та експлуатацію сміттєзвалища твердих побутових відходів відповідних до «Правил експлуатації полігонів побутових відходів», затверджених наказом Мінжитлокомунгоспу України від 01.12.2010 за № 435;

- організувати здійснення обліку та контролю відходів, що приймаються для розміщення на сміттєзвалище;

- не допусати забір та використання підземних вод зі свердловини, розташовані на земельній ділянці, наданій в користування, без дозволу на спецводокористування;

- забезпечити збирання, очищення та відведення зливових стоків з території сміттєзвалища в повному обсязі у відповідності до вимог законодавства;

- вживати достатні заходи з охорони земель та підземних вод при здійсненні господарської діяльності щодо захоронення відходів;

- розробити інвентаризацію джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря відповідно до фактичного стану підприємства з урахуванням всіх джерел утворення викидів та обсягів викидів;

- не допускати здійснення викидів в атмосферне повітря від джерел утворення викидів забруднюючих речовин без дозволу на викиди.

Припис від 31.01.2019 року № 4-1041-3-3 отримано особисто ФОП ОСОБА_1 , що підтверджується матеріалами справи. Доказів виконання припису від 31.01.2019 року № 4-1041-3-3, його оскарження в адміністративному чи судовому порядку, відповідачем суду не надано.

Враховуючи, що виявлені під час перевірки факти є грубим порушенням природоохоронного законодавства, виробництво (виготовлення), реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг, пов`язаних із захороненням побутових відходів на сміттєзвалищі, без висновку на довкілля ФОП ОСОБА_1 , що є грубим порушенням природоохоронного законодавства, позивач звернувся з даним позовом до адміністративного суду.

Вирішуючи спір, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскільки виявлені порушення під час планової перевірки створюють загрозу життю та здоров`ю людей, тому позов підлягає задоволенню.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Приписами ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до норм ч. 1 ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275 затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію України (далі - Положення № 275).

Відповідно п. 1 вказаного положення, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно із п. 3 Положення № 275 основними завданнями Держекоінспекції є:

1) реалізація державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів;

2) здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства, зокрема, щодо: охорони земель, надр;

екологічної та радіаційної безпеки; охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду; охорони, захисту, використання і відтворення лісів; збереження, відтворення і невиснажливого використання біологічного та ландшафтного різноманіття; раціонального використання, відтворення і охорони об`єктів тваринного та рослинного світу; ведення мисливського господарства та здійснення полювання; охорони, раціонального використання та відтворення вод і відтворення водних ресурсів; охорони атмосферного повітря; формування, збереження і використання екологічної мережі; стану навколишнього природного середовища; поводження з відходами, небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами; здійснення заходів біологічної і генетичної безпеки стосовно біологічних об`єктів природного середовища під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованих організмів у відкритій системі;

3) внесення на розгляд Міністра захисту довкілля та природних ресурсів пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Відповідно до п.п. "л" п.п. 2 п. 4 Положення № 275 Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань:

здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства з питань поводження з відходами, зокрема щодо:

дотримання вимог документів дозвільного характеру на здійснення операцій у сфері поводження з відходами;

складення і ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, реєстру місць видалення відходів;

перевезення небезпечних відходів територією України та транскордонних перевезень відходів;

збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення, захоронення відходів (у тому числі недопущення змішування та захоронення відходів, які можуть бути утилізовані);

ведення первинного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, подання відповідної статистичної звітності в установленому порядку та паспортизації таких відходів;

дотримання вимог нормативно-технічної та технологічної документації, погодженої в установленому порядку, під час виробництва продукції (крім дослідних зразків) з відходів чи з їх використанням;

дотримання правил і режиму експлуатації установок, виробництв з оброблення та утилізації відходів;

дотримання вимог екологічної безпеки під час транспортування, зберігання, використання, знешкодження та захоронення хімічних засобів захисту рослин, мінеральних добрив, токсичних речовин і відходів;

своєчасного та повного здійснення заходів із захисту земель від засмічення та забруднення відходами.

Відповідно до п.п. 3, 5 п. 4 Положення № 275 Держекоінспекція:

проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування);

звертається до суду із позовом щодо:

обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин;

визнання протиправними дій чи бездіяльності фізичних і юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, органів державної влади та місцевого самоврядування, їх посадових осіб, про визнання недійсними індивідуальних актів або їх окремих частин, правочинів, що порушують вимоги законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Згідно з п. 7 вказаного Положення Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Як вбачається з матреріалів справи та не заперечується учасниками справи, основним видом економічної діяльності позивача є 38.11 «Збирання безпечних відходів».

Так, 02.01.2019 року між ФОП ОСОБА_1 (виконавець) та Приватним підприємством фірмою "Укрремтехсервіс" (замовник) було укладено договір з надання послуг з організації приймання твердих побутових відходів, відповідно до умов якого виконавець зобов`язується протягом 2019 року приймати тверді побутові відходи від замовника, а замовник зобов`язується своїми силами та за свій рахунок розміщувати і складувати ТПВ на площах виконавця, в спеціально зазначених виконавцем місцях, розташованих в балці "Кривошеїн яр" на землях Петропавлівської сільської ради у Дніпропетровській області.

Зазначена земельна ділянка надана ФОП ОСОБА_1 , для комерційного використання (розміщення твердих побутових відходів та обслуговування підприємства з сортування побутових відходів) згідно з договором оренди з Петропавлівською райдержадміністрацією, зареєстрованого у Петропавлівській районній філії Дніпропетровського регіонального центру державного земельного кадастру від 07.04.2005 року за № 040512900712. терміном дії 49 років 11 місяців, кадастровий номер земельної ділянки 1223855100:03:001:0815.

Водночас, рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного позову від 30 вересня 2019 року у справі № 160/3871/19 відмовлено у задоволені позову Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області до приватного підприємства фірми "Укрремтехсервіс" про застосування заходів реагування .

Так, судом у справі 160/3871/19 встановлено, що у даному випадку, відповідач не розпочинає та не здійснює плановану діяльність на території сміттєзвалища розташованого в балці "Кривошеїн Яр" на землях Петропавлівської сільської ради у Дніпропетровській області, а є замовником за договором з ФОП ОСОБА_1 про надання послуг з організації приймання твердих побутових відходів, отже не зобов`язаний відповідно до закону отримувати дозвіл на здійснення діяльності у сфері поводження з відходами.

При цьому ПП Фірма "Укрремтехсервіс" не отримувало ліцензію на здійснення діяльності по переробленню побутових відходів, так само, як і не укладало договорів на перероблення побутових відходів з іншими суб`єктами господарювання. Отже, належних та допустимих доказів здійснення ПП Фірма "Укрремтехсервіс" легальної діяльності по переробленню побутових відходів позивачем не надано.

Крім того,судом в рішенні у справі № 160/3871/19 встановлено, що ПП Фірма "Укрремтехсервіс" здійснює діяльність саме щодо збирання відходів, яка пов`язана з вилученням, накопиченням і розміщенням відходів у спеціально відведених місцях чи об`єктах, включаючи сортування відходів з метою подальшої утилізації чи видалення, і не здійснює діяльність щодо перероблення відходів, що підтверджено напрямком господарської діяльності приватного підприємства фірма "Укрремтехсервіс", яка зазначена як збирання безпечних відходів. Також судом зазначено, що за договором, укладеним з ФОП ОСОБА_1 останній зобов`язується приймати тверді побутові відходи від замовника, а замовник (ПП Фірма "Укрремтехсервіс") зобов`язується своїми силами та за свій рахунок розміщувати і складувати ТПВ на площах виконавця.

Відповідно до приписів ч.4 ст. 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Отже, наведеними вище обставинами, підтверджуються висновки перевірки, що ФОП ОСОБА_1 здійснює діяльність з організації приймання твердих побутових відходів від ПП фірма "Укрремтехсервіс" та розміщує їх на території сміттєзвалища.

З огляду на вищезазначене, доводи апелянта з приводу того, що утилізація та прийняття твердих відходів на спірній ділянці займається саме ПП Фірма «Укрремтехсервіс», а не ФОП ОСОБА_1 , суд вважає неспроможними.

Також, приписами ч.1 ст. 13 Закону України "Про відходи" визначено, що суб`єктами у сфері поводження з відходами є громадяни України, іноземці та особи без громадянства, а також підприємства, установи та організації усіх форм власності, діяльність яких пов`язана із поводженням з відходами.

Частиною 15 Закону передбачено, що громадяни України, іноземці та особи без громадянства зобов`язані:

а) дотримуватися вимог цього Закону та інших нормативно-правових актів у сфері поводження з відходами;

б) вносити в установленому порядку плату за послуги з поводження з побутовими відходами;

в) виконувати інші обов`язки, передбачені законами, щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища відходами.

Нормами ст. 17 Закону визначено, що суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані:

а) запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів;

в) визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також ступінь небезпечності відходів для навколишнього природного середовища та здоров`я людини відповідно до нормативно-правових актів, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища;

д) забезпечувати повне збирання, належне зберігання та недопущення знищення і псування відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки;

є) здійснювати організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, а також забезпечувати за власний рахунок екологічно обґрунтоване видалення тих відходів, що не підлягають утилізації;

ж) не допускати змішування відходів, якщо це не передбачено існуючою технологією та ускладнює поводження з відходами або не доведено, що така дія відповідає вимогам підвищення екологічної безпеки;

з) не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах;

и) здійснювати контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів;

к) забезпечувати розробку в установленому порядку та виконання планів організації роботи у сфері поводження з відходами;

л) відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров`ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України.

Відповідно до ст.28 Закону України "Про відходи", реєстр місць видалення відходів ведеться на підставі відповідних паспортів, звітних даних виробників відходів, відомостей уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами. Дані реєстру підлягають щорічному уточненню.

Згідно зі ст. 29 Закону України "Про відходи" з метою визначення та прогнозування впливу відходів на навколишнє природне середовище, своєчасного виявлення негативних наслідків, їх відвернення та подолання виробники відходів, їх власники, а також центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а на території Автономної Республіки Крим - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища здійснюють моніторинг місць утворення, зберігання і видалення відходів.

Відповідно до ч. 4 ст. 33 Закону України "Про відходи" зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.

Приписи ст. 33 даного Закону передбачають вимоги щодо зберігання та видалення відходів, зокрема на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.

Відповідно до ч. 2 ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних та екологічних норм.

Відповідно до ст. 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані, зокрема: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік.

Згідно з ч. 5 ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Нормами ст. 12 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» визначено, що господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства (ст. 12 Закону України "Про охорону атмосферного повітря").

В той же час за результатами перевірки ФОП ОСОБА_1 встановлено, що останній під час користування земельною ділянкою з кадастровим номером 12238551:03:001:0815, наданою йому в користування для розміщення твердих побутових відходів та обслуговування підприємства з сортування побутових відходів, не забезпечуються заходи екологічної безпеки, спрямовані на охорону атмосферного повітря, ґрунту та підземних вод, чим протягом тривалого часу грубо порушуються вимоги законодавства про охорону довкілля та додержання екологічних нормативів щодо використання земель та охорони земель.

Вимогами ст. 42 Закону України "Про відходи" визначено, що особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність за: порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров`я людини та економічних збитків; невиконання розпоряджень і приписів органів, що здійснюють державний контроль та нагляд за операціями поводження з відходами та за місцями їх видалення; порушення встановлених правил і режиму експлуатації установок і виробництв з оброблення та утилізації відходів, а також полігонів для зберігання чи захоронення промислових, побутових та інших відходів (сміттєзвалищ, шламосховищ, золовідвалів тощо).

Частиною 1 ст. 44 Закону України "Про відходи" передбачається, що спори, що виникають у сфері поводження з відходами, вирішуються судом у встановленому законодавством порядку.

Відповідно до частини 3 ст. 50 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди навколишньому природному середовищу, може бути припинена за рішенням суду.

Приписи ч.7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачають, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Частиною 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Статтею 51 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що при проектуванні, розміщенні, будівництві, введенні в дію нових і реконструкції діючих підприємств, споруд та інших об`єктів, удосконаленні існуючих і впровадженні нових технологічних процесів та устаткування, а також в процесі експлуатації цих об`єктів забезпечується екологічна безпека людей, раціональне використання природних ресурсів, додержання нормативів шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. При цьому повинні передбачатися вловлювання, утилізація, знешкодження шкідливих речовин і відходів або повна їх ліквідація, виконання інших вимог щодо охорони навколишнього природного середовища і здоров`я людей.

Підприємства, установи й організації, діяльність яких пов`язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх у дію повинні бути обладнані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.

Проекти господарської та іншої діяльності повинні мати матеріали оцінки її впливу на навколишнє природне середовище і здоров`я людей.

Оцінка здійснюється з урахуванням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, екологічної ємності даної території, стану навколишнього природного середовища в місці, де планується розміщення об`єктів, екологічних прогнозів, перспектив соціально-економічного розвитку регіону, потужності та видів сукупного впливу шкідливих факторів та об`єктів на навколишнє природне середовище.

Підприємства, установи та організації, які розміщують, проектують, будують, реконструюють, технічно переозброюють, вводять в дію підприємства, споруди та інші об`єкти, а також проводять дослідну діяльність, що за їх оцінкою може негативно вплинути на стан навколишнього природного середовища, подають центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, спеціальну заяву про це.

Відповідна правова позиція щодо необхідності розроблення оцінки впливу шкідливих речовин на навколишнє природне середовище викладена в постанові Верховного Суду від 23.07.2019 року у справі № 815/875/16 та згідно з ч. 4 ст. 242 КАС України враховано судом при вирішенні справи.

Також Верховний Суд у постанові від 24.04.2019 року по справі № 826/17523/17 зазначив, що забороняється введення в дію підприємств, споруд та інших об`єктів, на яких не забезпечено в повному обсязі додержання всіх екологічних вимог і виконання заходів, передбачених у проектах на будівництво та реконструкцію (розширення та технічне переоснащення).

В той же час, судом першої інстанції вірно вказано на те, що позивачем було винесено припис, яким зобов`язано відповідача усунути виявлені позаплановою перевіркою дотримання вимог природоохоронного законодавства порушення, від 31.01.2019 року № 4-1041-3-3, який отримано особисто ФОП ОСОБА_1 , що підтверджується матеріалами справи, але доказів виконання припису від 31.01.2019 року №4-1041-3-3, його оскарження в адміністративному чи судовому порядку, матеріали справи не містять. А тому саме у зв`язку із невиконанням вимог припису від 31.01.2019 року №4-1041-3-3 навколишньому середовищу заподіюється шкода, що стало передумовою для заборони виробничої діяльності.

Крім того, передану в оренду Петропавлівською держадміністрацією ФОП ОСОБА_1 земельну ділянку, площею 5.0 га (кадастровий номер земельної ділянки: 1223855100:03:001:0815), згідно договору оренди та розпорядження голови Петропавлівської районної державної адміністрації від 18.03.2005 року №104-р-05 "Про затвердження проекту відведення в оренду земельної ділянки площею 5,0 га приватному підприємцю ОСОБА_1 на території Петропавлівської селищної ради», відповідач зобов`язаний використовувати за цільовим призначенням, додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля та виконувати обов`язки землекористувачів відповідно статті 96 Земельного кодексу України.

В той же час, перевіряючими під час обстеження земельної ділянки під сміттєзвалищем, наданої у використання ФОП ОСОБА_1 , було встановлено, що ТПВ після сортування вторсировини відгортаються у балку Кривошеїн Яр, тобто за межі визначеної у договорі оренди від 07.04.2005 року. Доказів на спростування зворотнього відповідачем суду не надано.

Також, за результатами перевірок позивача у 2009, 2012 та 2013 роках ФОП ОСОБА_1 були виявлені порушення щодо відсутності проектної документації на облаштування сміттєзвалища ТПВ та висновку екологічної експертизи та винесено відповідні приписи ( № 4-4067-12-3 від 13.07.2009, № 4-9516-10-3 від 17.10.2012, № 5-9454-10-3 від 30.09.2013), які, ФОП ОСОБА_1 не усунуті, доказів виконання приписів або проведення екологічної експертизи на сміттєзвалищі не надано.

Відтак, заходи реагування необхідно застосувати до виконання відповідачем припису від 31.01.2019 року № 4-1041-3-3, що є рівноцінним повному усуненню порушень.

Відповідна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 23.11.2018 року у справі №823/921/17 (провадження №К/9901/42713/18).

Доводи апелянта з приводу того, що ним, як третьою особою проведено дослідження з оцінки впливу на навколишнє середовище можливих факторів забруднення ґрунту, повітря, питної води за межами санітарно-захисної зони 1 км від сміттєзвалища та перевищень допустимих норм шкідливих факторів на здоров`я не встановлено, колегія суддів вважає неспроможними з огляду на те, що, як зазначалось вище, користувачем зазначеної земельної ділянки є саме ФОП ОСОБА_1 та саме ним не систематично виконуються приписи позивача, доказів протилежного матеріали справи не містять.

Суд першої інстанції належним чином оцінив надані докази і на підставі встановленого, обґрунтовано задовольнив адміністративний позов. Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.

Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства Фірма "Укрремтехсервіс" - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2021 року у справі №160/3878/19 - зашити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених ст 328 КАС України.

Головуючий - суддяС.В. Чабаненко

суддяС.Ю. Чумак

суддяІ.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.07.2022
Оприлюднено28.08.2023
Номер документу113042783
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами

Судовий реєстр по справі —160/3878/19

Постанова від 01.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 14.03.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 06.03.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 26.07.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 26.07.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 08.07.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Рішення від 27.04.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Рішення від 27.04.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 05.03.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 26.12.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні