ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 квітня 2021 року Справа № 160/3878/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіНіколайчук С.В. при секретарі судового засіданняФедуркіній А.В., за участі: представника позивача представника третя особа Брилевського А.Д., Кириченко О.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції в Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська область) (49010, м. Дніпро, вул. Лабораторна, 69, код ЄДРПОУ 37988899) до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІН НОМЕР_1 ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - приватне підприємство фірма Укрремтехсервіс (52800, Дніпропетровська область, м. Першотравенськ, вул Комсомольська, буд. 26, код ЄДРПОУ 30013019) про часткове зупинення виробництва (виготовлення), реалізацію продукцію, надання послуг,-
ВСТАНОВИВ:
Державна екологічна інспекція у Дніпропетровській області звернулася до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , в якому просить, з урахуванням заяви від 22.03.2021 року, повністю зупинити виробництво (виготовлення), реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг, пов`язаної із захороненням побутових відходів на сміттєзвалищі, що знаходиться на території Петропавлівської селищної ради Петропавлівського району в балці "Кривошеїн Яр" за південно-східною околицею м. Першотравенськ, без висновку з оцінки впливу на довкілля фізичною особою- підприємцем ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІН НОМЕР_1 ) до повного усунення порушень.
В обґрунтування позовної заяви зазначено, що позивачем проведена перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства ФОП ОСОБА_1 , який здійснює діяльність з організації приймання від ППФ Укрремтехсервіс твердих побутових відходів та їх розміщення на сміттєзвалищі відповідно до договору від 02.01.2019 року (попередній договір № 5 від 30.12.2016 року), термін дії договору до 31.12.2019 року.
Тверді побутові відходи розміщуються ФОП ОСОБА_1 на території Петропавлівської селищної ради Петропавлівського району в балці Кривошеїн Яр за південно-східною околицею м. Першотравенськ на земельній ділянці несільськогосподарського призначення загальною площею 5,0 га (землі загального користування, які використовуються для технічної інфраструктури), яка надана приватному підприємцю ОСОБА_1 для комерційного використання (розміщення твердих побутових відходів та обслуговування підприємства з сортування побутових відходів) згідно з договором оренди з Петропавлівською райдержадміністрацією, зареєстрованого у Петропавлівській районній філії Дніпропетровського регіонального центру державного земельного кадастру від 07.04.2005 року за № 040512900712, терміном дії 49 років 11 місяців, кадастровий номер земельної ділянки: 1223855100:03:001:0815.
Контроль за станом підземних вод, водойм, атмосферного повітря, грунтів і рослин у зоні можливого негативного впливу місця провадження діяльності з захоронения побутових відходів не здійснюється, що є порушенням ст. ст. ст. 17, 28, 29, 33 Закону України „Про відходи", ст. 32 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", статей 44, 96, 105 Водного кодексу України, ст. 22 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища".
Проектна документація по облаштуванню полігону ТПВ з відповідно розробленим та погодженим в установленому порядку розділом по оцінці впливу на навколишнє природне середовище відсутні, що свідчить про порушення вимог ст. 51 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища", у зв`язку з чим звернувся до суду з даною позовною заявою.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 травня 2019 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження та призначено справу до розгляду у судовому засіданні на 13 червня 2019 року о 14:00 год.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 липня 2019 року подальший розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження , підготовче засідання призначено на 01 серпня 2019 року о 13:00 год.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 серпня 2019 року продовжено строк підготовчого провадження у справі № 160/3878/19 на 30 днів.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2019 року зупинено провадження у справі № 160/3878/19 до набрання законної сили рішенням у справі № 160/3871/19 за позовом Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області до приватного підприємства фірми Укрремтехсервіс , яка оскаржена позивачем до Третього апеляційного адміністративного суду.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 26 грудня 2019 року апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції в Дніпропетровській області на ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2019 року у справі №160/3878/19 за позовом Державної екологічної інспекції в Дніпропетровській області до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - приватне підприємство фірма Укрремтехсервіс про часткове зупинення виробництва (виготовлення), реалізацію продукцію, надання послуг повернуто скаржникові.
Судом встановлено, що рішення у справі № 160/3871/19 за позовом Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області до приватного підприємства фірми Укрремтехсервіс набрало законної сили 30.01.2020 року.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05 березня 2021 року поновлено провадження у справі № 160/3878/19 за позовною заявою Державної екологічної інспекції в Дніпропетровській області (49010, м. Дніпро, вул. Лабораторна, 69, код ЄДРПОУ 37988899) до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІН НОМЕР_1 ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - приватне підприємство фірма Укрремтехсервіс (52800, Дніпропетровська область, м. Першотравенськ, вул Комсомольська, буд. 26, код ЄДРПОУ 30013019) про зупинення виробництва (виготовлення), реалізацію продукцію, надання послуг.
Судове засідання призначено на 16.03.2021 року о 10:30 год.
В подальшому розгляд справи перенесено на 13.03.2021 року.
Протокольною ухвалою від 06.04.2021 року закрито підготовче провадження у справі та розпочато розгляд справи по суті, розпочато розгляд перенесено на 22.04.2021 року.
В наданому до суду відповідачем відзиві зазначено, що останній не погоджується з позовними вимогами позивача, вважає їх необґрунтованими, безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню, оскільки позивачем не надано до суду доказів, який би свідчив, що зазначені у акті перевірки порушення сприяють або можуть мати негативні та небезпечні наслідки для довкілля. Не проводились спеціальні дослідження атмосферного повітря, інструментально-лабораторні вимирювання викидів та концентрацій забруднюючих речовин від стаціонарних джерел або інші сміттєзвалищі та за межами санітарної зони та відповідно не були долученими до позову.
На думку відповідача, позов мав містити сукупність вимог, які в повній мірі відображають результати акту перевірки, виявлені у ньому порушення норм законодавства, які привели до встановлених на думку позивача небезпечних наслідків, докази того, що порушення в сфері екології допущені саме відповідачем, а не іншим суб`єктом господарювання вимог. Щодо вимоги позову про часткову заборону діяльності (без конкретизації в якій саме частині), то її неможливо виконати з огляду на відсутність такої визначеності.
Проектна документація з матеріалів ОВНС по облаштуванню полігону ТПВ є необхідною при проектуванні, розміщенні, будівництві, введенні в дію нових і реконструкції діючих підприємств, споруд та інших об`єктів, удосконаленні існуючих і впровадженні нових технологічних процесів та устаткування, проте, об`єкт відповідача не є новим, реконструйованим та не впроваджувались нові технологічні процеси та устаткування, тому відсутній обов`язок відповідача у складанні проектної документації.
Також, зазначено, що подавши позов про часткове зупинення діяльності відповідача по захороненню відходів без оцінки впливу на навколишнє середовище позивач суперечить основним принципам і напрямкам державної політики у сфері екології.
У задоволенні позовних з вимог просить відмовити у повному обсязі.
16 липня 2019 року від третьої особи надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що третьою особою ППФ Укрремтехсервіс проводяться заходи щодо безпечного розміщення юдів із дотриманням існуючих технологій , як-то пересипання шарами ґрунту, валування та доказами діяльності із зведення до мінімуму утворення відходів та зменшення їх безпечності є: акт огляду свердловини, розташованої на Першотравенському міському сміттєзвалищі; договір оренди спеціальної техніки№А-01-02, Наказу про організацію ущільнення ТПВ та пересипання ґрунтом, договір №540/м/16 від 01.10.2016 про надання послуг з вивезення ТБО; договір про надання послуг з централізованого постачання теплової енергії, зору № 01-11/18-П та накладних на закупівлю грунту у ТОВ Интенд ЛТД , договору №01-12-П та накладних на закупівлю ґрунту у ТОВ Парекс ЛТД , договору №01-02/19-П та накладних на закупівлю ґрунту у ТОВ Фьючер стайл ; копія договору №01-01/19-П та накладних на закупівлю ґрунту у ТОВ Мериголд компани .
Також проведені наступні заходи по зменшенню негативного впливу, а саме: ФОП ОСОБА_1 поновив межі земельної ділянки загальною площею 5 га, зареєстрованої у Петропавлівській районній філії Дніпропетровського регіонального центру державного земельного кадастру від 07.04.2005 за № 040512900712, наданої для розміщення твердих побутових відходів та обслуговування підприємства з сортування побутових відходів, терміном на 49 років 11 місяців. Замовником розміщення ТБФ ППФ Укрремтехсервіс проведені дослідження з оцінки /на навколишнє середовище можливих факторів забруднення ґрунту, повітря, питної води за межами санітарно-захисної зони 1км від сміттєзвалища. При цьому перевищень допустимих шкідливих факторів впливу на здоров`я не встановлено.
На думку третьої особи, задоволення позову про часткову зупинку виробництва, вироблення продукції, виконання робіт, надання послуг, пов`язаної із захороненням побутових відходів на сміттєзвалищі, що знаходиться на території Петропавлівської селищної ради Петропавлівського району в балці Кривошеїн Яр за південно-східною околицею м. Першотравенськ, призведе до негативного впливу на довкілля, адже численний об`єм ТПВ, який щоденно виробляє місто об`єктивно нікуди вивозити, тому у задоволенні позовних вимог просить відмовити у повному обсязі.
24 липня 2019 року на адресу суду надійшла відповідь на відзив, де зазначено, що на підставі виявлених порушень, які, як було встановлено, скоєні при здійсненні відповідачем господарської діяльності під час використання, земельної ділянки під сміттєзвалищем, наданої в користування відповідачу для видалення відходів, інспекцією підготовлено та направлено до Суду позовну заяву щодо тимчасового призупинення господарської діяльності ФОП ОСОБА_1 з захоронення побутових відходів на сміттєзвалищі, що знаходиться на території Петропавлівської селищної ради Петропавлівського району в балці Кривошеїн Яр за південно-східною околицею м. Першотравенськ, без висновку з оцінки впливу на довкілля.
Позивач також не погоджується з твердженнями відповідача стосовно не отримання приписів для усунення виявлених порушень, оскільки приписи направлені на адресу реєстрації ФОП ОСОБА_1 рекомендованим повідомленням , яке повернулось до інспекції з відміткою Вручено особисто 12.02.2019 року ОСОБА_1 . Крім того, всі попередні приписи ФОП ОСОБА_1 не виконуються.
Як зазначено в акті перевірки, відповідно до видів діяльності ФОП ОСОБА_1 здійснює збирання безпечних відходів, проте, у останнього відсутній дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.
ФОП ОСОБА_1 не здійснюється остаточне розміщення відходів при їх видаленні у спеціально відведених місцях чи на об`єктах таким чином, щоб довгостроковий шкідливий вплив відходів не впливав на навколишнє природне середовище та здоров`я людини не перевищував установлених нормативів.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позовна заява, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Відповідно до наказу від 14.01.2019 року № 43-п Про проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України ФОП ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), за адресою: АДРЕСА_2 та направлення на проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства державної екологічною інспекцією у Дніпропетровській області проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами якого складено акт № 29/3-8/19.
Перевіркою встановлені порушення:
- ст. 51 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , ст.ст. 3, 17 Закону України Про оцінку впливу на довкілля - проектна документація з матеріалами ОВНС по облаштуванню полігону ТПВ, оцінка впливу на довкілля відсутні;
- ст.ст. 17, 28, 29, 33 Закону України Про відходи та постанова Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 року № 1216 Про затвердження Порядку ведення реєстру місць видалення відходів (МВВ) , ст. 44, 96, 105 Водного кодексу України - паспорт місця видалення відходів (MBB) на сміттєзвалище не розроблений, інформація щодо площі сміттєзвалища та обсягів видалених на його території відходів не встановлена, моніторингові дослідження впливу місця видалення відходів на стан ґрунтів, атмосферного повітря, поверхневих та підземних вод не здійснюються;
- ст. 35-1 Закону України Про відходи , п. 32 ст. 7 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності - ліцензія на захоронення відходів на сміттєзвалищі у підприємця відсутня;
- статті 33, 35-1 Закону України Про відходи дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами у підприємця відсутній;
- ст. 35-1 Закону України Про відходи", п. 32 ст. 7 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності - ліцензія на захоронения відходів на сміттєзвалищі у підприємця відсутня;
- ст. 17,26, 33 Закону України Про відходи , ст. 24 Закону України Про охорону навколишнього середовища - ФОП ОСОБА_1 не здійснює облік та контролю вивезених на сміттєзвалище відходів, не складає статистичну звітність в частині поводження з відходами та податкову декларацію екологічного податку за розміщення відходів спеціального відведених місцях чи на об`єктах;
- статті 17, 33, 35-1 Закону України Про відходи , Правил експлуатації полігонів побутових відходів , затверджених наказом Мінжитлокомунгоспу України від 01.12.2010 р. за № 435, ст. 96 Земельного кодексу України - при обстеженні сміттєзвалища було встановлено, що звалище не має обвалування дезинфекційна яма для дезінфекції коліс сміттєвозів відсутня, вишка для візуального контролю виду відходів, що завозяться сміттєзвалище не встановлена, спеціальні прилади для радіометричного контролю всіх відходів завозяться на сміттєзвалище відсутні, система вилучення та знешкодження біогазу відсутня, робочі карти для захоронения відходів не визначені. Технологія пошарового розміщення ТПВ з подальшим ущільненням, а також ізоляцією інертними матеріалами не здійснюється. Межові знаки земельної ділянки пі сміттєзвалище відсутні;
- статті 44, 70, 95, 96, 105 Водного Кодексу України, статті 35 Закону України Про охорону земель , статей 96, 164 Земельного кодексу України, Правил експлуатації полігонів побутових відходів , затверджених наказом Мінжитлокомунгоспу України від 01.12.2010 р. за № 435 - територія сміттєзвалища не обмежена водовідвідними канавами для запобігання витіканню забруднених зливових вод за межі звалища, системи захисту ґрунтових вод відсутні вилучення та знешкодження фільтрату здійснюється. Контроль за станом підземних вод проводиться, спостережні свердловини відсутні. Зазначені факти свідчать про можливий негативний вплив сміттєзвалища на стан грунтівних та підземних вод, невжиття під час експлуатації сміттєзвалища достатніх заходів з охорони грунтів та вод та незапровадження достатніх заходів із запобігання забруднення водних об`єктів та грунтів зливовими водами, що відводяться з території сміттєзвалища;
- ст. 17, 33, 35-1 Закону України Про відходи , п. 31 ст. 7 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності , ст. 51 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища - проектна документація на встановлення обладнання для сортування сміття з відповідно розробленим та погодженим в установчому порядку розділом по оцінці впливу на навколишнє природне середовище відсутня, дозвіл на поводження з відходами та ліцензії перероблення побутових відходів відсутні;
- ст. 164 Земельного кодексу України, ст.ст. 17,33 , 35-1 Закону України Про відходи , ст. ст. 44.95, 105 Водного кодексу України - в ході обстеження встановлено, що після сортування вторсировини відгортаються в балку Кривошеїн Яр;
- ст. 106 Водного кодексу України, ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природнього середовища , ст.ст. 8,11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері - на території сміттєзвалища розташована свердловина, яка використовується для мийки пластикової тари на сортувальній лінії. Паспорт на свердловину відсутній, інформація щодо (осіб), якими здійснювалися робот спорудженню свердловини на воду відсутні;
- ст. ст. 30, 44, 48, 49 Водного кодексу України, ст. 24, ст. 38 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища - дозвіл на спецводокористування підземной водою зі свердловини відсутній, облік кількості забраної води не ведеться, статистична звітність щодо обсягів забору та використання води та податкова декларація з рентної плати за спеціальне водокористування не складаються;
- ст. ст. 44, 70, ч. 1 ст. 98 Водного кодексу України, ст. 35 Закону України "Про охорону земель", ст. 164 Земельного кодексу України - забруднені стічні води після мийки пластикової тари (в тому числі з-під засобів захисту рослин, нафтопродуктів тощо) самопливом стікають по рельєфу місцевості в балку Кривошеїн Яр;
- статті 10, 11, 20 Закону України Про охорону атмосферного повітря - Інвентаризація викидів забруднюючих речовин, від стаціонарних джерел підприємцем не проведена, дозвіл на викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел відсутній;
- стаття 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності - з метою усунення порушень вимог природоохоронного законодавства, виявлених під час позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища України ФОП ОСОБА_1 , проведеної з 23.09 по 27.09.2013 року, підприємцю було надано приписи від 30.09.2013 № 4-9354-10-3. За результатами перевірки встановлено, що приписи ФОП ОСОБА_1 не виконуються;
- статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності - рішенням заступника головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Дніпропетровської області від 13.07.2009 року № 206, тимчасово заборонено (зупинено) з 15 липня 2009 року експлуатацію сміттєзвалища твердих побутових відходів м Першотравенська фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 , яке розташовано в балці Кривошеїн Яр на землях Петропавлівської селищної ради. Порушення вимог природоохоронного законодавства, зазначені в рішенні заступника головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Дніпропетровської області від 13.07.2009 року № 206, до теперінього часу не усунені;
- статті 20, 96, 164 Земельного кодексу України, статті, ст. 35 Закону України Про охорону земель , ст. ст. 10, 11, 20 Закону України Про охорону атмосферного повітря , ст. ст. 17, 33, 35-1 Закону України „Про відходи", п. 31 ст. 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності , ст. 24, ст. 38, ст. 51, ст. 55 Закону України Про охорону навколишнього природнього середовища , ст. 30, 44, 48, 49, 70, 95, 96, 105 Водного кодексу України - в ході проведення перевірки встановлено, що ФОП ОСОБА_1 під час користування земельною ділянкою з кадастровим номером № 1223855100:03:001:0815, наданою йому в користування для розміщення твердих побутових відходів та обслуговування підприємства з сортування побутових відходів, не забезпечуються заходи екологічної безпеки, спрямовані на охорону атмосферного повітря, ґрунту та підземних вод, чим протягом тривалого часу грубо порушуються вимоги законодавства про охорону довкілля та додержання екологічних нормативів щодо використання та охорони земель.
Від отримання копії акта перевірки ФОП ОСОБА_1 відмовився, копія акта надіслана відповідачу поштою, що підтверджується матеріалами справи.
Перевіркою також встановлено, що на час проведення перевірки ФОП ОСОБА_1 здійснює діяльність з організації приймання та розміщення твердих побутових відходів на сміттєзвалищі відповідно до договору від 02.01.2019 року з ПП Укрремтехсервіс (попередній договір № 5 від 30.12. 2016 року). термін дії договору до 31.12.2019 року.
За умовою договору п.1.1 виконавець (ФОП ОСОБА_1 ) зобов`язується приймати тверді побутові відходи від замовника (ПП фірма Укрремтехсервіс ) щоденно з 6 до 18 год, а замовник зобов`язується своїми силами та за свій рахунок розміщувати складувати ТПВ на наданих площах.
Згідно з договором обов`язками виконавця визначено: надавати послуги з приймання та розміщення ТПВ від замовника на звалищі; проводити за власний рахунок планування вивезення ТПВ тільки в спеціально визначених виконавцем місцях, сплачувати надання послуг виконавця з організації приймання ТПВ.
Тверді побутові відходи розміщуються ФОП ОСОБА_1 на території Петропавлівської селищної ради Петропавлівського району в балці Кривошеїн Яр за південно-східною околицею м. Першотравенськ на земельній ділянці несільськогосподарського призначення загальною площею 5,0 га (землі загального користування, які використовуються для технічної інфраструктури), яка надана приватному підприємцю ОСОБА_1 для комерційного використання (розміщення твердих побутових відходів та обслуговування підприємства з сортування побутових відходів) згідно з договором оренди Петропавлівською райдержадміністрацією зареєстрованого у Петропавлівській районній філії Дніпропетровського регіонального центру державного земельного кадастру від 07.04.2005 року за № 040512900712, терміном дії 49 років 11 місяців, кадастровий номер земельної ділянки: 1223855100:03:001:0815.
В ході обстеження сміттєзвалища встановлено та зазначено в акту перевірки, що при в`їзді встановлено шлагбаум та металевий вагончик, де ППФ УКрремтехсервіс здійснює облік кількості відходів, вивезених на сміттєзвалище транспортними засобами підприємств-замовників послуг по прийманню ТПВ згідно з укладених договорів з ППФ Укрремтехсервіс .
При обстеженні сміттєзвалища також було встановлено, що звалище не має обвалування, дезинфекційна яма для дезінфекції коліс сміттєвозів відсутня, вишка для візуального контролю відходів , що завозяться на сміттєзвалище не встановлена, спеціальні прилади для радіометричного контролю всіх відходів, що завозяться на сміттєзвалище відсутні, системи вилучення та знешкодження біогазу відсутні, робочі картки для захоронення відходів не визначені .Технологія пошарового розміщення ТПВ з подальшим ущільненням , а також ізоляцією інертними матеріалами не здійснюється. Межові знаки земельної ділянки під сміттєзвалища відсутні.
Територія сміттєзвалища не обмежена відповідними канавами для запобігання витіканню забруднених зливових вод за межі звалища, системи захисту ґрунтових вод відсутні, вилучення та знешкодження фільтрату не здійснюється. Контроль за станом підземних вод не проводиться, спостережні свердловини відсутні.
В ході обстеження встановлено, що ТПВ після сортування вторсировини відгортаються у балку Кривошеїн Яр.
На території сміттєзвалища розташована свердловина, проте, паспорт на свердловину відсутній, інформація щодо осіб, якими здійснювались роботи по спорудження свердловини на воду відсутня, водовимірювальні прилади відсутні, дозвіл на спецвикористання підземною водою із свердловини відсутній, облік кількості забраної води не ведеться.
Забруднені стічні води після мийки пластикової тари (в тому числі з-під засобів захисту рослин, нафтопродуктів тощо) самопливом стікають по рельєфу місцевості в балку Кривошеїн Яр .
Таким чином, в ході проведенні перевірки встановлено, що ФОП ОСОБА_1 під час користування земельною ділянкою з кадастровим номером 12238551:03:001:0815, наданою йому в користування для розміщення твердих побутових відходів та обслуговування підприємства з сортування побутових відходів , не забезпечуються заходи екологічної безпеки , спрямовані на охорону атмосферного повітря, ґрунту та підземних вод, чим протягом тривалого часу грубо порушуються вимоги законодавства про охорону довкілля та додержання екологічних нормативів щодо використання земель та охорони земель.
31.01.2019 року № 4-1041-3-3 Державною екологічною інспекцією у Дніпропетровській області винесено припис , яким зобов`язано відповідача:
- забезпечити складання статистичної звітності у сфері охорони навколишнього природного середовища в повному обсязі відповідно до вимог законодавства;
- забезпечити здійснення розрахунку податкового зобов`язання з екологічного податку в повному обсязі відповідно з вимогами законодавства;
- розробити проекту документацію по облаштуванню полігону ТПВ та звіт з оцінки впливу на довкілля;
- господарську діяльність щодо поводження з побутовими відходами на сміттєзвалищі здійснювати за наявності висновку з оцінки впливу на довкілля;
- господарську діяльність щодо поводження з побутовими відходами здійснювати за наявності відповідної ліцензії;
- операції у сфері поводження з побутовими відходами здійснювати згідно з вимогами чинного законодавства;
- забезпечити розробку паспорту місця видалення відходів (МВВ) на сміттєзвалищі побутових відходів;
- забезпечити проведення моніторингових досліджень у сфері охорони навколишнього природнього середовища (підземних вод, ґрунтів, атмосферного повітря) у районах місця видалення побутових відходів ;
- забезпечити утримання та експлуатацію сміттєзвалища твердих побутових відходів відповідних до Правил експлуатації полігонів побутових відходів , затверджених наказом Мінжитлокомунгоспу України від 01.12.2010 за № 435;
- організувати здійснення обліку та контролю відходів, що приймаються для розміщення на сміттєзвалище;
- не допусати забір та використання підземних вод зі свердловини, розташовані на земельній ділянці, наданій в користування, без дозволу на спецводокористування;
- забезпечити збирання, очищення та відведення зливових стоків з території сміттєзвалища в повному обсязі у відповідності до вимог законодавства;
- вживати достатні заходи з охорони земель та підземних вод при здійсненні господарської діяльності щодо захоронення відходів;
- розробити інвентаризацію джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря відповідно до фактичного стану підприємства з урахуванням всіх джерел утворення викидів та обсягів викидів;
- не допускати здійснення викидів в атмосферне повітря від джерел утворення викидів забруднюючих речовин без дозволу на викиди.
Припис від 31.01.2019 року № 4-1041-3-3 отримано особисто ОСОБА_1 , що підтверджується матеріалами справи. Доказів виконання припису від 31.01.2019 року № 4-1041-3-3, його оскарження в адміністративному чи судовому порядку, відповідачем суду не надано.
Зважаючи на те, що виявлені під час перевірки факти є грубим порушенням природоохоронного законодавства, виробництво (виготовлення), реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг, пов`язаних із захороненням побутових відходів на сміттєзвалищі, без висновку на довкілля ФОП ОСОБА_1 , що є грубим порушенням природоохоронного законодавства, позивач звернувся з даним позовом до адміністративного суду.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, доводам позивача, викладеним в позовній заяві, та доводам відповідача, викладеним в відзиві на позов, суд врахував такі норми чинного законодавства, які діяли на момент виникнення спірних правовідносин.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з ч. 1 ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов.
Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275 затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію України (далі - Положення № 275).
Відповідно п. 1 вказаного положення, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Відповідно до п. 3 Положення № 275 основними завданнями Держекоінспекції є:
1) реалізація державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів;
2) здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства, зокрема, щодо: охорони земель, надр;
екологічної та радіаційної безпеки; охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду; охорони, захисту, використання і відтворення лісів; збереження, відтворення і невиснажливого використання біологічного та ландшафтного різноманіття; раціонального використання, відтворення і охорони об`єктів тваринного та рослинного світу; ведення мисливського господарства та здійснення полювання; охорони, раціонального використання та відтворення вод і відтворення водних ресурсів; охорони атмосферного повітря; формування, збереження і використання екологічної мережі; стану навколишнього природного середовища; поводження з відходами, небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами; здійснення заходів біологічної і генетичної безпеки стосовно біологічних об`єктів природного середовища під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованих організмів у відкритій системі;
3) внесення на розгляд Міністра захисту довкілля та природних ресурсів пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Згідно п.п. "л" п.п. 2 п. 4 Положення № 275 Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань:
здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства з питань поводження з відходами, зокрема щодо:
дотримання вимог документів дозвільного характеру на здійснення операцій у сфері поводження з відходами;
складення і ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, реєстру місць видалення відходів;
перевезення небезпечних відходів територією України та транскордонних перевезень відходів;
збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення, захоронення відходів (у тому числі недопущення змішування та захоронення відходів, які можуть бути утилізовані);
ведення первинного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, подання відповідної статистичної звітності в установленому порядку та паспортизації таких відходів;
дотримання вимог нормативно-технічної та технологічної документації, погодженої в установленому порядку, під час виробництва продукції (крім дослідних зразків) з відходів чи з їх використанням;
дотримання правил і режиму експлуатації установок, виробництв з оброблення та утилізації відходів;
дотримання вимог екологічної безпеки під час транспортування, зберігання, використання, знешкодження та захоронення хімічних засобів захисту рослин, мінеральних добрив, токсичних речовин і відходів;
своєчасного та повного здійснення заходів із захисту земель від засмічення та забруднення відходами.
Відповідно до п.п. 3, 5 п. 4 Положення № 275 Держекоінспекція:
проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування);
звертається до суду із позовом щодо:
обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин;
визнання протиправними дій чи бездіяльності фізичних і юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, органів державної влади та місцевого самоврядування, їх посадових осіб, про визнання недійсними індивідуальних актів або їх окремих частин, правочинів, що порушують вимоги законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Згідно з п. 7 вказаного Положення Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Як встановлено судом під час судового розгляду, основним видом статутної діяльності відповідача за КОД 38.11 є збирання безпечних відходів.
02.01.2019 року між приватним підприємцем ОСОБА_1 (виконавець) та Приватним підприємством фірмою "Укрремтехсервіс" (замовник) було укладено договір з надання послуг з організації приймання твердих побутових відходів, відповідно до умов якого виконавець зобов`язується протягом 2019 року приймати тверді побутові відходи від замовника, а замовник зобов`язується своїми силами та за свій рахунок розміщувати і складувати ТПВ на площах виконавця, в спеціально зазначених виконавцем місцях, розташованих в балці "Кривошеїн яр" на землях Петропавлівської сільської ради у Дніпропетровській області.
Зазначена земельна ділянка надана фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 для комерційного використання (розміщення твердих побутових відходів та обслуговування підприємства з сортування побутових відходів) згідно з договором оренди з Петропавлівською райдержадміністрацією, зареєстрованого у Петропавлівській районній філії Дніпропетровського регіонального центру державного земельного кадастру від 07.04.2005 року за № 040512900712. терміном дії 49 років 11 місяців, кадастровий номер земельної ділянки 1223855100:03:001:0815.
Окрім того, рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного позову від 30 вересня 2019 року у справі № 160/3871/19 за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області до приватного підприємства фірми "Укрремтехсервіс" про застосування заходів реагування - у задоволенні адміністративного позову Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області (вул. Лабораторна, 69, м. Дніпро, 49010, код ЄДРПОУ 37988899) до приватного підприємства фірми "Укрремтехсервіс" (вул. Молодіжна, 26, м. Першотравенськ, Дніпропетровська область, 52800, код ЄДРПОУ 30013019) про застосування заходів реагування - відмовлено повністю.
Судом у справі 160/3871/19 встановлено, що у даному випадку, відповідач не розпочинає та не здійснює плановану діяльність на території сміттєзвалища розташованого в балці "Кривошеїн Яр" на землях Петропавлівської сільської ради у Дніпропетровській області, а є замовником за договором з ФОП ОСОБА_1 про надання послуг з організації приймання твердих побутових відходів, отже не зобов`язаний відповідно до закону отримувати дозвіл на здійснення діяльності у сфері поводження з відходами.
Приватне підприємство фірма "Укрремтехсервіс" не отримувало ліцензію на здійснення діяльності по переробленню побутових відходів, так само, як і не укладало договорів на перероблення побутових відходів з іншими суб`єктами господарювання. Отже, належних та допустимих доказів здійснення приватним підприємством фірма "Укрремтехсервіс" легальної діяльності по переробленню побутових відходів позивачем не надано.
Дослідженими у справі № 160/3871/19 в судовому засіданні доказами встановлено, що відповідач (приватне підприємство фірма "Укрремтехсервіс") здійснює діяльність саме щодо збирання відходів, яка пов`язана з вилученням, накопиченням і розміщенням відходів у спеціально відведених місцях чи об`єктах, включаючи сортування відходів з метою подальшої утилізації чи видалення, і не здійснює діяльність щодо перероблення відходів, що підтверджено напрямком господарської діяльності приватного підприємства фірма "Укрремтехсервіс", яка зазначена як збирання безпечних відходів, договорами з суб`єктами господарювання, які укладені саме на приймання та вивезення побутових відходів, договором з ФОП ОСОБА_1 за умовами якого виконавець (ФОП ОСОБА_1 ) зобов`язується приймати тверді побутові відходи від замовника, а замовник (відповідач) зобов`язується своїми силами та за свій рахунок розміщувати і складувати ТПВ на площах виконавця.
Обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом (ч. 4 ст. 78 Кодексу адміністративного судочинства України).
Наведене вище преюдиційними обставинами, які підтверджують висновки перевірки, що ФОП ОСОБА_1 здійснює діяльність з організації приймання твердих побутових відходів від ПП фірма "Укрремтехсервіс" та розміщує їх на території сміттєзвалища.
З огляду на вищезазначене, суд критично оцінює твердження третьої особи та докази, надані в їх підтвердження (договори по машинам, грунту тощо) стосовно того, що утилізація та прийняття твердих відходів на спірній ділянці займається саме ТОВ Укрремтехсервіс , а не ФОП ОСОБА_1 .
Правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов`язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини на території України визначає Закон України "Про відходи".
Відповідно до ч.1 ст. 13 Закону України "Про відходи" суб`єктами у сфері поводження з відходами є громадяни України, іноземці та особи без громадянства, а також підприємства, установи та організації усіх форм власності, діяльність яких пов`язана із поводженням з відходами.
Частиною 15 Закону передбачено, що громадяни України, іноземці та особи без громадянства зобов`язані:
а) дотримуватися вимог цього Закону та інших нормативно-правових актів у сфері поводження з відходами;
б) вносити в установленому порядку плату за послуги з поводження з побутовими відходами;
в) виконувати інші обов`язки, передбачені законами, щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища відходами.
Статтею 17 Закону визначено, що суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані:
а) запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів;
в) визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також ступінь небезпечності відходів для навколишнього природного середовища та здоров`я людини відповідно до нормативно-правових актів, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища;
д) забезпечувати повне збирання, належне зберігання та недопущення знищення і псування відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки;
є) здійснювати організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, а також забезпечувати за власний рахунок екологічно обґрунтоване видалення тих відходів, що не підлягають утилізації;
ж) не допускати змішування відходів, якщо це не передбачено існуючою технологією та ускладнює поводження з відходами або не доведено, що така дія відповідає вимогам підвищення екологічної безпеки;
з) не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах;
и) здійснювати контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів;
к) забезпечувати розробку в установленому порядку та виконання планів організації роботи у сфері поводження з відходами;
л) відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров`ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України.
Як визначено ст.28 Закону України "Про відходи", реєстр місць видалення відходів ведеться на підставі відповідних паспортів, звітних даних виробників відходів, відомостей уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами. Дані реєстру підлягають щорічному уточненню.
Згідно зі ст. 29 Закону України "Про відходи" з метою визначення та прогнозування впливу відходів на навколишнє природне середовище, своєчасного виявлення негативних наслідків, їх відвернення та подолання виробники відходів, їх власники, а також центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а на території Автономної Республіки Крим - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища здійснюють моніторинг місць утворення, зберігання і видалення відходів.
Відповідно до ч. 4 ст. 33 Закону України "Про відходи" зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.
Стаття 33 даного Закону передбачає, вимоги щодо зберігання та видалення відходів, зокрема на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.
Відповідно до ч. 2 ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних та екологічних норм.
Відповідно до ст. 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані, зокрема: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік.
Відповідно до ч. 5 ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства (ст. 12 Закону України "Про охорону атмосферного повітря").
Внаслідок проведеної планової перевірки встановлено, що ФОП ОСОБА_1 під час користування земельною ділянкою з кадастровим номером 12238551:03:001:0815, наданою йому в користування для розміщення твердих побутових відходів та обслуговування підприємства з сортування побутових відходів, не забезпечуються заходи екологічної безпеки, спрямовані на охорону атмосферного повітря, ґрунту та підземних вод, чим протягом тривалого часу грубо порушуються вимоги законодавства про охорону довкілля та додержання екологічних нормативів щодо використання земель та охорони земель.
Відповідно до вимог ст. 42 Закону України "Про відходи" особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність за: порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров`я людини та економічних збитків; невиконання розпоряджень і приписів органів, що здійснюють державний контроль та нагляд за операціями поводження з відходами та за місцями їх видалення; порушення встановлених правил і режиму експлуатації установок і виробництв з оброблення та утилізації відходів, а також полігонів для зберігання чи захоронення промислових, побутових та інших відходів (сміттєзвалищ, шламосховищ, золовідвалів тощо).
Частиною 1 ст. 44 Закону України "Про відходи" передбачається, що спори, що виникають у сфері поводження з відходами, вирішуються судом у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до частини 3 ст. 50 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди навколишньому природному середовищу, може бути припинена за рішенням суду.
Частина 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачає, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Частиною 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Статтею 51 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що при проектуванні, розміщенні, будівництві, введенні в дію нових і реконструкції діючих підприємств, споруд та інших об`єктів, удосконаленні існуючих і впровадженні нових технологічних процесів та устаткування, а також в процесі експлуатації цих об`єктів забезпечується екологічна безпека людей, раціональне використання природних ресурсів, додержання нормативів шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. При цьому повинні передбачатися вловлювання, утилізація, знешкодження шкідливих речовин і відходів або повна їх ліквідація, виконання інших вимог щодо охорони навколишнього природного середовища і здоров`я людей.
Підприємства, установи й організації, діяльність яких пов`язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх у дію повинні бути обладнані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.
Проекти господарської та іншої діяльності повинні мати матеріали оцінки її впливу на навколишнє природне середовище і здоров`я людей.
Оцінка здійснюється з урахуванням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, екологічної ємкості даної території, стану навколишнього природного середовища в місці, де планується розміщення об`єктів, екологічних прогнозів, перспектив соціально-економічного розвитку регіону, потужності та видів сукупного впливу шкідливих факторів та об`єктів на навколишнє природне середовище.
Підприємства, установи та організації, які розміщують, проектують, будують, реконструюють, технічно переозброюють, вводять в дію підприємства, споруди та інші об`єкти, а також проводять дослідну діяльність, що за їх оцінкою може негативно вплинути на стан навколишнього природного середовища, подають центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, спеціальну заяву про це.
Відповідна правова позиція щодо необхідності розроблення оцінки впливу шкідливих речовин на навколишнє природне середовище викладена в постанові Верховного Суду від 23.07.2019 року у справі № 815/875/16.
Приймаючи рішення, суд зважає на те, що підприємства, установи й організації, діяльність яких пов`язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх у дію повинні бути обладнані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.
Проекти господарської та іншої діяльності повинні мати матеріали оцінки її впливу на навколишнє природне середовище і здоров`я людей.
Забороняється введення в дію підприємств, споруд та інших об`єктів, на яких не забезпечено в повному обсязі додержання всіх екологічних вимог і виконання заходів, передбачених у проектах на будівництво та реконструкцію (розширення та технічне переоснащення).
Відповідна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 24.04.2019 року у справі № 826/17523/17.
Суд звертає увагу, що позивачем було винесено припис, яким зобов`язано відповідача усунути виявлені позаплановою перевіркою дотримання вимог природоохоронного законодавства порушення, від 31.01.2019 року № 4-1041-3-3, який отримано особисто ОСОБА_1 , що підтверджується матеріалами справи. Доказів виконання припису від 31.01.2019 року №4-1041-3-3, його оскарження в адміністративному чи судовому порядку, відповідачем суду не надано.
Саме у зв`язку із невиконанням вимог цього припису навколишньому середовищу заподіюється шкода, що стало передумовою для заборони виробничої діяльності.
Судом встановлено, що тверді побутові відходи розміщуються ФОП ОСОБА_1 на території Петропавлівської селищної ради Петропавлівського району в балці Кривошеїн Яр за південно-східною околицею м. Першотравенськ на земельній ділянці несільськогосподарського призначення згідно з договором оренди з Петропавлівською держадміністрацією, зареєстрованого у Петропавлівській районній філії Дніпропетровського регіонального центру державного земельного кадастру від 07.04.2005 року за № 040512900712, терміном дії 49 років 11 місяців, кадастровий номер земельної ділянки: 1223855100:03:001:0815.
Зазначена земельна ділянка площею 5,0 га надана в оренду ФОП ОСОБА_1 з земель загального користування Петропавлівської селищної ради для комерційного використання (технічної інфраструктури - для видалення відходів) згідно з розпорядженням голови Петропавлівської районної державної адміністрації від 18.03.2005 року №104-р-05 "Про затвердження проекту відведення в оренду земельної ділянки площею 5,0 га приватному підприємцю ОСОБА_1 на території Петропавлівської селищної ради". Згідно з зазначеним розпорядженням ФОП ОСОБА_1 зобов`язаний використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням, додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля та виконувати обов`язки землекористувачів відповідно статті 96 Земельного кодексу України.
З матеріалів справи вбачається, що ФОП ОСОБА_1 здійснює діяльність з організації приймання та розміщення твердих побутових відходів на сміттєзвалищі відповідно до договору від 02.01.2019 року з ПП фірма Укрремтехсервіс (попередній договір № 5 від 30.12.2016 року). Термін дії договору до 31.12.2019 року. За умовою договору (п.1.1. предмет договору) виконавець (ФОП ОСОБА_1 ) зобов`язується приймати ТПВ від замовника (ПП фірма Укрремтехсервіс ) щоденно з 6 до 18 год., а замовник зобов`язується своїми силами та за свій рахунок розміщувати і складувати ТПВ на наданих площах. Згідно з договором обов`язками виконавця (ФОП ОСОБА_1 ) визначено: надавати послуги з приймання та розміщення ТПВ від замовника на звалищі.
Перевіряючими під час обстеження земельної ділянки під сміттєзвалищем, наданої у використання ФОП ОСОБА_1 , було встановлено, що ТПВ після сортування вторсировини відгортаються у балку Кривошеїн Яр , тобто за межі визначеної у договорі оренди від 07.04.2005 року. Доказів на спростування зворотнього відповідачем суду не надано.
Також, за результатами перевірок позивача у 2009, 2012 та 2013 роках ФОП ОСОБА_1 були виявлені порушення щодо відсутності проектної документації на облаштування сміттєзвалища ТПВ та висновку екологічної експертизи та винесено відповідні приписи ( № 4-4067-12-3 від 13.07.2009, № 4-9516-10-3 від 17.10.2012, № 5-9454-10-3 від 30.09.2013), проте, ФОП ОСОБА_1 доказів виконання приписів або проведення екологічної експертизи на сміттєзвалищі не надано.
Відтак, заходи реагування необхідно застосувати до виконання відповідачем припису від 31.01.2019 року № 4-1041-3-3, що є рівноцінним повному усуненню порушень.
Відповідна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 23.11.2018 року у справі №823/921/17 (провадження №К/9901/42713/18).
У відповідності до ч. 1 ст. 2 КАС України: завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
У відповідності до ч. 1 ст. 71 КАС України: кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 КАС України.
Згідно з статтею 86 цього КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідачем не надано доказів, що на час розгляду справи обставини, які стали підставою для звернення до суду з даним позовом, перестали існувати чи усунуті відповідачем в повному обсязі.
Враховуючи той факт, що виявлені порушення під час планової перевірки створюють загрозу життю та здоров`ю людей, суд робить висновок, що позовні вимоги Державної екологічної інспекції в Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська область) є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи відсутність таких заходів у позивача, судовий збір на його користь стягненню з відповідача не підлягає.
Керуючись ст. ст. 139, 241 - 246, 250, Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Державної екологічної інспекції в Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська область) (49010, м. Дніпро, вул. Лабораторна, 69, код ЄДРПОУ 37988899) до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІН НОМЕР_1 ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - приватне підприємство фірма Укрремтехсервіс (52800, Дніпропетровська область, м. Першотравенськ, вул Комсомольська, буд. 26, код ЄДРПОУ 30013019) про зупинення виробництва (виготовлення), реалізацію продукцію, надання послуг - задоволити.
Зупинити виробництво (виготовлення), реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг, пов`язаної із захороненням побутових відходів на сміттєзвалищі, що знаходиться на території Петропавлівської селищної ради Петропавлівського району в балці "Кривошеїн Яр" за південно-східною околицею м. Першотравенськ, без висновку з оцінки впливу на довкілля фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІН НОМЕР_1 ), до повного усунення порушень.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 07 травня 2021 року.
Суддя С.В. Ніколайчук
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2021 |
Оприлюднено | 27.05.2021 |
Номер документу | 97175664 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні