П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 вересня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/12149/23
Головуючий в 1 інстанції: Завальнюк І.В.
Місце та час укладення судового рішення «--:--», м. Херсон
Повний текст судового рішення складений 23.06.2023р.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Єщенка О.В., Яковлєва О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 червня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Корабельного відділу державної виконавчої служби у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса), третя особа Державна служба України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов, -
В С Т А Н О В И В:
22.05.2023р. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Корабельного відділу державної виконавчої служби у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), третя особа Державна служба України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов: від 12.05.2023р. ВП №71775667 про відкриття виконавчого провадження; від 12.05.2023р. ВП №71775667 про розмір мінімальних витрат виконавчого провадження; від 12.05.2023р. ВП №71775667 про стягнення виконавчого збору.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем винесено оскаржувані постанови поза межами строку пред`явлення виконавчого документа до виконання, з порушенням територіальної юрисдикції органу державної виконавчої служби, порушенням процедури відкриття виконавчого провадження, що свідчить по їх протиправність.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 23.06.2023р. у задоволенні позову відмовлено, оскільки оскаржувані постанови прийняті у порядку та спосіб, визначені Законом України «Про виконавче провадження».
Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи та порушення норм матеріального, процесуального права, позивач подав апеляційну скаргу в якій просить рішення суду скасувати та ухвалити нове про задоволення позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню.
Судом встановлено, що постановою Державної служби України з безпеки на транспорті від 08.12.2021р. №00002440 застосовано до ОСОБА_1 адміністративно-господарський штраф у сумі 51000грн. за порушення ч.2 ст.132-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а саме перевищення транспортним засобом встановлених законодавством габаритно-вагових норм навантаження на здвоєнні осі транспортного засобу понад 34% (9,53т). /а.с.12/
03.02.2022р. Державною службою України з безпеки на транспорті направлена до Корабельного відділу державної виконавчої служби у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) заява про відкриття виконавчого провадження з виконання вищезазначеної постанови. /а.с.11/
Постановою державного виконавця Корабельного відділу державної виконавчої служби у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) від 12.05.2023р. ВП №71775667 відкрито виконавче провадження з виконання постанови від 08.12.2021р. №00002440, виданої Державної служби України з безпеки на транспорті, щодо стягнення з ОСОБА_1 штрафу у розмірі 102000грн. /а.с.5-6/
Постановою державного виконавця від 12.05.2023р. ВП №71775667 визначено для боржника розмір мінімальних витрат виконавчого провадження 210,17грн. /а.с.7-8/
Постановою державного виконавця від 12.05.2023р. ВП №71775667 стягнуто з боржника виконавчий збір у розмірі 10200грн. /а.с.9-10/
Не погоджуючись з постановами державного виконавця від 12.05.2023р. ВП №71775667 про відкриття виконавчого провадження; від 12.05.2023р. ВП №71775667 про розмір мінімальних витрат виконавчого провадження; від 12.05.2023р. ВП №71775667 про стягнення виконавчого збору, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла до наступних висновків.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про виконавче провадження» від 02.06.2016р. №1404-VIII (надалі Закон України №1404-VIII) виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження та примусове виконання рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій органів і посадових осіб, визначених у цьому Законі, що спрямовані на примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), які провадяться на підставах, в межах повноважень та у спосіб, визначених цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону та інших законів, а також рішеннями, що відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
За статтею 10 Закону України №1404-VIII заходами примусового виконання рішень є: 1) звернення стягнення на кошти, цінні папери, інше майно (майнові права), корпоративні права, майнові права інтелектуальної власності, об`єкти інтелектуальної, творчої діяльності, інше майно боржника, у тому числі якщо вони перебувають в інших осіб або належать боржникові від інших осіб, або боржник володіє ними спільно з іншими особами; 2) звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інший дохід боржника; 3) вилучення в боржника і передача стягувачу предметів, зазначених у рішенні; 4) заборона боржнику розпоряджатися та/або користуватися майном, яке належить йому на праві власності, у тому числі коштами, або встановлення боржнику обов`язку користуватися таким майном на умовах, визначених виконавцем; 5) інші заходи примусового характеру, передбачені цим Законом.
Відповідно до ч.1 ст.18 Закону України №1404-VІІІ виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.
Згідно з п.1 ч.1 ст.26 Закону України №1404-VIII виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного у ст.3 цього Закону, за заявою стягувача про примусове виконання рішення.
Частиною п`ятою вищезазначеної статті встановлено, що виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обов`язок боржника подати декларацію про доходи та майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей. У постанові про відкриття виконавчого провадження за рішенням, примусове виконання якого передбачає справляння виконавчого збору, державний виконавець зазначає про стягнення з боржника виконавчого збору в розмірі, встановленому статтею 27 цього Закону.
Так, 03.02.2022р. Державною службою України з безпеки на транспорті направлена до Корабельного відділу державної виконавчої служби у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) заява про відкриття виконавчого провадження з виконання постанови Державної служби України з безпеки на транспорті від 08.12.2021р. №00002440 застосовано до ОСОБА_1 адміністративно-господарський штраф у сумі 51000грн. за порушення ч.2 ст.132-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а саме перевищення транспортним засобом встановлених законодавством габаритно-вагових норм навантаження на здвоєнні осі транспортного засобу понад 34% (9,53т). /а.с.11-12/
Отримання вищезазначеної заяви у лютому 2022р. визнано відповідачем під час розгляду справи судом першої інстанції.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.12 Закону України «Про виконавче провадження» виконавчі документи можуть бути пред`явлені до примусового виконання протягом трьох років, крім посвідчень комісій по трудових спорах та виконавчих документів, за якими стягувачем є держава або державний орган, які можуть бути пред`явлені до примусового виконання протягом трьох місяців.
Строки, зазначені в частині першій цієї статті, встановлюються для виконання рішення з наступного дня після набрання ним законної сили чи закінчення строку, встановленого в разі відстрочки чи розстрочки виконання рішення, а якщо рішення підлягає негайному виконанню - з наступного дня після його прийняття.
Як вбачається з матеріалів справи, постанова Державної служби України з безпеки на транспорті від 08.12.2021р. №00002440 набрала законної сили 10.01.2022р., а тому могла бути пред`явлена стягувачем до виконання до 11.04.2022р.
Законом України «Про внесення зміни до розділу XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про виконавче провадження» від 15.03.2022р. № 2129-ІХ розділ XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про виконавче провадження» доповнено пунктом 10-2, відповідно до якого тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України визначені цим Законом строки перериваються та встановлюються з дня припинення або скасування воєнного стану.
Забороняється відкриття виконавчих проваджень та вжиття заходів примусового виконання рішень на території адміністративно-територіальних одиниць, які тимчасово окуповані внаслідок військової агресії Російської Федерації, у період такої окупації.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022р. № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні введений стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022р., який станом на сьогодні триває.
Тобто, строки пред`явлення до виконання постанови Державної служби України з безпеки на транспорті від 08.12.2021р. №00002440 перервалися на підставі п.10-2 розділу XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про виконавче провадження».
Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 06.12.2022р. №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» встановлено, що: перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - переліку), затверджуються Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатками за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій; до територій, на яких ведуться (велись) бойові дії, включають території можливих бойових дій на території активних бойових дій; до переліку включається тимчасово окупована Російською Федерацією територія України, визначена відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»; у переліку визначаються дата початку та дата завершення бойових дій (дата вимкнення та припинення можливих бойових дій) або тимчасової окупації.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022р. №309 затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, згідно пп.1.9 п. 1. Території можливих бойових дій Розділу І, території, на яких ведуться (велися) бойові дії Херсонська міська територіальна громада внесла до переліку громад на яких позначено дату виникнення можливих бойових дій 11.11.2022р.
Згідно п.10 Розділу ІІ Тимчасово окуповані Російською Федерацією території України вказаного переліку, Херсонська міська територіальна громада з 01.03.2022р. по 11.11.2022р. перебувала в тимчасовій окупації.
Враховуючи окупацію Російською Федерацією у період 01.03.2022р. по 11.11.2022р. території України Херсонської міської територіальна громада та вимоги п.10-2 розділу XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про виконавче провадження», Корабельний відділ державної виконавчої служби у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) був позбавлений повноважень та фактичної можливості відкрити виконавче провадження на підставі заяви Державної служби України з безпеки на транспорті від 03.02.2022р. про відкриття виконавчого провадження з виконання постанови Державної служби України з безпеки на транспорті від 08.12.2021р. №00002440.
Наказом Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) від 13.01.2023 №325 к «Про запровадження звичайного режиму роботи для працівників Управління примусового виконання рішень у Херсонській області, в Автономній Республіці Крим та місті Севастополі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) та відділів державної виконавчої служби у Херсонській області» працівників Корабельного відділу державної виконавчої служби у місті Херсоні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) виведено у звичайний режим 16.01.2023р.
Колегія суддів звертає увагу апелянта на те, що порушення державним виконавцем строку відкриття виконавчого провадження з моменту отримання заяви стягувача не є окремим свідченням про відсутність підстав для відкриття виконавчого провадження та протиправність оскаржуваної постанови про відкриття провадження. Вищезазначене порушення може свідчити про вчинення державним виконавцем дисциплінарного проступку щодо виконання своїх обов`язків.
Відповідно до ч.1 ст.24 Закону України «Про виконавче провадження» виконавчі дії провадяться державним виконавцем за місцем проживання, перебування, роботи боржника або за місцезнаходженням його майна. Право вибору місця відкриття виконавчого провадження між кількома органами державної виконавчої служби, що можуть вчиняти виконавчі дії щодо виконання рішення на території, на яку поширюються їхні функції, належить стягувачу.
Відповідно до п.10 ч.4 ст.4 Закону України «Про виконавче провадження» виконавчий документ повертається стягувачу органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем без прийняття до виконання протягом трьох робочих днів з дня його пред`явлення, якщо виконавчий документ пред`явлено не за місцем виконання або не за підвідомчістю.
Як вбачається з постанови Державної служби України з безпеки на транспорті від 08.12.2021р. №00002440 та заяви від 03.02.2022р. про відкриття виконавчого провадження з виконання вищезазначеної постанови, адресою боржника зазначено: АДРЕСА_1 .
Згідно паспорту ОСОБА_2 серії НОМЕР_1 , адресою його реєстрації місця проживання з 19.04.2005р. є: АДРЕСА_1 . Органом реєстрації є: Конотопський міськрайвідділ Управління МВС України в Сумській області.
При цьому, населений пункт реєстрації місця проживання не зазначено.
Таким чином, оскаржувана постанова від 12.05.2023р. ВП №71775667 про відкриття виконавчого провадження прийнята відповідачем за наявності підстав, у порядку та спосіб, визначені законом.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.27 Закону України №1404-VІІІ виконавчий збір - це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Виконавчий збір стягується з боржника до Державного бюджету України.
Виконавчий збір стягується державним виконавцем у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає примусовому стягненню, поверненню, або вартості майна боржника, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом, заборгованості із сплати аліментів.
Згідно ч.4 ст.27 Закону України №1404-VІІІ державний виконавець виносить одночасно з постановою про відкриття виконавчого провадження постанову про стягнення виконавчого збору (крім виконавчих документів про стягнення аліментів).
За виконавчими документами про стягнення аліментів за наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців, державний виконавець нараховує виконавчий збір із заборгованості зі сплати аліментів. У подальшому державний виконавець зобов`язаний нараховувати виконавчий збір щомісяця у розмірі, визначеному частиною другою цієї статті, залежно від розміру простроченого щомісячного аліментного платежу. Постанова про стягнення виконавчого збору за виконавчими документами про стягнення аліментів виноситься державним виконавцем після погашення заборгованості зі сплати аліментів у повному обсязі або у разі повернення виконавчого документа стягувачу чи закінчення виконавчого провадження на підставі розрахунку про його нарахування.
Стягнутий виконавчий збір перераховується до Державного бюджету України протягом трьох робочих днів з дня надходження на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби.
Згідно ч.ч.5, 6, 7 ст.27 Закону України №1404-VІІІ виконавчий збір не стягується: 1) за виконавчими документами про конфіскацію майна, стягнення періодичних платежів (крім виконавчих документів про стягнення аліментів, за наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців), накладення арешту на майно для забезпечення позовних вимог, за виконавчими документами, що підлягають негайному виконанню; 2) у разі виконання рішень Європейського суду з прав людини; 3) якщо виконання рішення здійснюється за рахунок коштів, передбачених бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду в порядку, встановленому Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень»; 4) за виконавчими документами про стягнення виконавчого збору, стягнення витрат виконавчого провадження, штрафів, накладених виконавцем відповідно до вимог цього Закону; 5) у разі виконання рішення приватним виконавцем; 6) за виконавчими документами про стягнення заборгованості, що підлягає врегулюванню відповідно до Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії», а також згідно з постановами державних виконавців, винесеними до набрання чинності цим Законом.
У разі наступних пред`явлень державному виконавцю до виконання виконавчого документа виконавчий збір стягується в частині, що не була стягнута під час попереднього виконання.
У разі закінчення виконавчого провадження у зв`язку із скасуванням рішення, що підлягало виконанню, або визнання судом виконавчого документа таким, що не підлягає виконанню, виконавчий збір не стягується, а стягнутий виконавчий збір підлягає поверненню.
Приписами ст.ст.40, 42 Закону України №1404-VІІІ передбачено порядок винесення постанови про стягнення виконавчого збору.
Як вбачається з постанови Державної служби України з безпеки на транспорті від 08.12.2021р. №00002440, сума стягнення складає 102000грн.
Таким чином, сума виконавчого збору у розмірі 10200грн. (102000/100*10) визначена державним виконавцям відповідно до вимог ст.27 Закону України «Про виконавчий збір», а тому оскаржувана постанова від 12.05.2023р. ВП №71775667 про стягнення виконавчого збору є правомірною.
Також, частинами 1-4 ст.42 Закону України №1404-VIII передбачено, що кошти виконавчого провадження складаються з: 1) виконавчого збору, стягнутого з боржника в порядку, встановленому статтею 27 цього Закону, або основної винагороди приватного виконавця; 2) авансового внеску стягувача; 3) стягнутих з боржника коштів на витрати виконавчого провадження.
Витрати органів державної виконавчої служби та приватного виконавця, пов`язані з організацією та проведенням виконавчих дій щодо забезпечення примусового виконання рішень, є витратами виконавчого провадження.
Витрати виконавчого провадження органів державної виконавчої служби здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України та коштів виконавчого провадження, зазначених у пунктах 2 і 3 частини першої цієї статті.
Витрати виконавчого провадження приватних виконавців здійснюються за рахунок авансового внеску стягувача, стягнутих з боржника коштів на витрати виконавчого провадження. Витрати виконавчого провадження можуть здійснюватися приватним виконавцем за рахунок власних коштів.
Розмір та види витрат виконавчого провадження встановлюються Міністерством юстиції України.
На стадії розподілу стягнутих з боржника грошових сум згідно з вимогами цього Закону або у випадку повернення виконавчого документа стягувачу чи закінчення виконавчого провадження у разі необхідності примусового стягнення з боржника витрат виконавчого провадження виконавцем виноситься постанова про їх стягнення.
Отже, державний виконавець мав правові підстави для визначення мінімальних витрат у виконавчому провадженні №71775667, а тому постанова від 12.05.2023р. ВП №71775667 про розмір мінімальних витрат виконавчого провадження є правомірною.
З огляду на викладене, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а тому в порядку ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає його без змін.
Керуючись ст.ст.272, 287, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 червня 2023 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня проголошення судового рішення.
Суддя-доповідач А.В. КрусянСудді О.В. Єщенко О.В. Яковлєв
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2023 |
Оприлюднено | 18.09.2023 |
Номер документу | 113498321 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Крусян А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні