Справа № 2-2111-2010
РІ ШЕННЯ
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 серпня 2010 року Першотравневи й районний суд Донецької обл асті у складі:
головуючої судді - Топузо вої Н.М.,
при секретарі - Орчелота І .С.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в залі суд у с.м.т. Мангуш цивіль ну справу за позовом ОС ОБА_1 до управління Пен сійного Фонду України в П ершотравневому районі Донец ької області про визнанн я неправомірними дій та зобо в'язання здійснити перерахун ок та виплату недоотрима них сум пенсій по інваліднос ті , -
В С Т А Н О В И В :
Позивач - ОСОБА_1 з вернувся до суду з цивільним позовом до управління Пенсі йного фонду України в Першот равневому районі Донецької о бласті про визнання неправом ірними дій та зобов'язання зд ійснити перерахунок та випла ту недоотриманих сум пенсій по інвалідності із наступних підстав:
В обґрунтування зая влених вимог позивач посилав ся на те, що він має статус осо би, яка постраждала від наслі дків Чорнобильської катастр офи 1 категорії, визнаний інва лідом 2 групи, пов' язаної з вп ливом аварії на Чорнобильськ ій АЄС. Відповідно до ст. 49, 50, 54 За кону України «Про статус і со ціальний захист громадян, як і постраждали внаслідок Чорн обильської катастрофи» він о тримує пенсію по інвалідност і у розмірі 8 мінімальних пенс ій за віком та додаткову пенс ію за шкоду, заподіяну здоров 'ю у розмірі 75 % мінімальної пен сії за віком з 01 жовтня 2006 року.
Вважає, що право на отриманн я пенсії в розмірах встановл ених ст.ст. 49, 50, 54 Закону №796-ХП у нь ого виникло з 01.01.2004 року, але від повідачем у порушення зазнач ених вимог закону пенсія бул а недоплачена за період з 12..01.2005 року по 31.10.2006 року.
У позові просить визна ти неправомірними дії управл іння Пенсійного фонду Україн и в Першотравневому райо ні Донецької області сто совно виплати ОСОБА_1 з 12 січня 2005 року по 31 жовтня 2006 р оку пенсії, як інваліду 2 г рупи, в розмірі меншому ніж це встановлено ст.ст. 49, 50, ч. 4 ст. 54 Закону України “Про стату с і соціальний захист громад ян, які постраждали внаслідо к Чорнобильської катастрофи " ; із з обов' язанням управління Пенсійного ф онду України в Першотрав невому районі Донецької обла сті здійснити перерахун ок та виплату ОСОБА_1 пенсії по 2-ій групі інвалідно сті, відповідно до ст.ст. 49 , 50, ч. 4 ст. 54 Закону України “ Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи" із розрахунку не ме нше 8 (восьми) мінімальних пен сій за віком, яка дорівнює про житковому мінімуму для о сіб, які втратили працездатн ість та додаткової пенсії, за шкоду заподіяну здоров' ю, із розрахунку не менше 75 пр оцентів від мінімальної пенс ій за віком, яка дорівнює прож итковому мінімуму для ос іб, які втратили працездатні сть з урахуванням фактично з дійснених виплат за період з 12 січня 2005 року по 31 жовтня 2006 року .
Позивач у судове засіданн я не з' явився, надав суду кло потання, в якому просить розг лянути справу у його відсутн ості та повідомив, що позовні вимоги підтримує повністю т а просив задовольнити позов у повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання також не з'я вився та надав до суду запере чення проти позову, в яких про сить відмовити в задоволенні позову посилаючись на те, що п озивач знаходиться на обліку в управлінні Пенсійного фон ду України в Першотравневому районі Донецької області та отримує пенсію згідно Закон у України «Про статус і соціа льний захист громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи» № 796-ХП ві д 28.02.1991 року (далі - ЗУ № 796-ХП).
Відповідно до статті 49 цьог о Закону пенсії особам, відне сеним до категорії 1, встановл юються у вигляді державної п енсії та додаткової пенсії з а шкоду, заподіяну здоров'ю, як а призначається після виникн ення права на державну пенсі ю.
Згідно до частини 4 статті 54 З акону України «Про статус і с оціальний захист громадян, я кі постраждали внаслідок Чор нобильської катастрофи» у ус іх випадках розміри пенсій д ля інвалідів, щодо яких встан овлено зв'язок з Чорнобильсь кою катастрофою, не можуть бу ти нижче:
- по 1 групі інвалідно сті -10 мінімальних пенсій за в іком;
- по 2 групі - 8 мінімальни х пенсій за віком;
- по 3 групі - 6 мінімальни х пенсій за віком.
Позивач посилається н а те, що встановлення йому осн овного розміру пенсії та додаткового розміру пе нсії повинно бути здійснене, виходячи з мінімального роз міру пенсії за віком, який вст ановлено Законом України "Пр о загальнообов'язкове держав не пенсійне страхування" від 09.07.2003 року №1058-ІУ (зі змінами та до повненнями).
Звертаємо вашу увагу на те , що мінімальний розмір пенсі ї за віком, встановлений ч.1 ст атті 28 Закону України «Про заг альнообов'язкове державне пе нсійне страхування», тобто, у розмірі прожиткового мініму му, застосовується, згідно ч. 3 цієї статті, винятково для ви значення розмірів пенсій, пр изначених відповідно до Зако ну України "Про загальнообов 'язкове державне пенсійне ст рахування".
Тобто, у зазначеній нормі не передбачено її застосування для визначення розмірів пен сій, у тому числі й відповідно до ст.ст. 50, 54 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи.
Слід врахувати те, що Закон України "Про статус та соціал ьний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи" та Закон У країни "Про загальнообов'язк ове державне пенсійне страху вання" мають рівну юридичну с илу (у прикінцевих положення х обох Законів є посилання на те, що інші Закони та норматив но-правові акти, для реалізац ії зазначених Законів, засто совуються у частині, що не суп еречать вимогам Законів).
З цих позицій відсутні підс тави для застосування норм, з азначених у першому Законі, з ігноруванням норм другого З акону.
Щодо посилання Позивача н а норми Конституції України, Закони України, та інші норма тивно-правові акти, просимо з вернути увагу на наступне.
У ст. 92 Конституції України з азначено перелік норм, які вс тановлюються виключно Закон ами України.
Так, відповідно до зазначе ної статті, виключно Законам и України встановлюються фор ми та види пенсійного забезп ечення. На розміри пенсій Кон ституція України не поширює обов'язок щодо їх встановлен ня.
Згідно статті 116 Конституці ї України Кабінет Міністрів України забезпечує здійснен ня внутрішньої і зовнішньої політики держави, виконання Конституції і законів Україн и, актів Президента України, а також здійснює інші повнова ження, визначені Конституціє ю і законами України.
Згідно статті 117 Конституці ї Кабінет Міністрів України в рамках своєї компетенції в идає постанови і розпоряджен ня, що є обов'язковими для вико нання.
Постановою Кабінету Мініс трів України від 27.12.2005 р. № 1293 «Про збільшення розмірів пенсій деяким категоріям громадян, що постраждали внаслідок Чор нобильської катастрофи», що вступили в силу 01.01.2006 р., зазначе ні розміри пенсій, збільшені в 3,5 рази (учасники ліквідації аварії в 1986 р.) і 2,5 рази (інші учас ники ліквідації аварії).
Звертаємо Вашу увагу на те, що відповідно до підпунктів 12, 13,14,15,17 пункту 28 розділу II Закону України "Про Державний бюдже т України на 2008 рік" з 1 січня 2008 ро ку внесені зміни до статей 50, 51, 52, 54, 67 Закону України "Про стату с і соціальний захист громад ян, які постраждали внаслідо к Чорнобильської катастрофи ".
Стаття 50 передбачає, що особ ам, віднесеним до категорії 1, призначається щомісячна дод аткова пенсія за шкоду, запод іяну здоров'ю, у розмірах:
інвалідам III групи, - 15 процен тів прожиткового мінімуму дл я осіб, які втратили працезда тність.
Розмір прожиткового міні муму для осіб, які втратили пр ацездатність, визначається н а момент виплати додаткової пенсії згідно із законом про Державний бюджет України і н е може коригуватися іншими н ормативно-правовими актами";
Стаття 54 передбачає: що у вс іх випадках розміри пенсій д ля інвалідів, щодо яких встан овлено зв'язок з Чорнобильсь кою катастрофою, не можуть бу ти нижчими:
для учасників ліквідац ії наслідків аварії на Чорно бильській АЕС у 1986 році:
по III групі інвалідності - 1 80 процентів прожиткового мін імуму для осіб, які втратили п рацездатність.
Відповідно до статті 58 Зако ну України "Про Державний бюд жет України на 2008 рік" затвердж ено на 2008 рік прожитковий міні мум на одну особу в розрахунк у на місяць для осіб, які втрат или працездатність: з 1 січня - 470 гривень, з 1 квітня - 481 гривня, з 1 липня - 482 гривні, з 1 жовтня - 498 гр ивень.
Звертаємо увагу, що вищеза значеними змінами чітко визн ачений розмір пенсії, який вс тановлюється у відсотках до прожиткового мінімуму для ос іб, які втрітяли працездатні сть.
Аналогічні розміри пенсій для інвалідів, щодо яких вста новлено зв'язок з Чорнобильс ькою катастрофою із встановл енням їх мінімальних значень , викладено також у Постанові КабінетуМіністрів України в ід 28.05.2008 року № 530 "Деякі питанн я соціального захисту окреми х категорій громадян".
Також додаткові виплати о собам, які постраждали внасл ідок аварії на Чорнобильські й АЕС передбачені Постановою Кабінету Міністрів України від 16.07.2008 року № 654 "Про підвищенн я рівня пенсіного забезпечен ня громадян".
За таких обставин, розмір пе нсії позивачу було встановле но у відповідності до діючог о законодавства.
Відповідно до викладеного , управління не має законних п ідстав для проведення перера хунку пенсії Позивачу, виход ячи зі змісту позовних вимог .
Відповідно до ст. 60 ЦПК Украї ни, кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на які вона посилається як на підставі с воїх вимог або заперечень.
Дослідивши та оцінивши по дані докази за своїм вн утрішнім переконанням, суд в становив наступне.
ОСОБА_1 має статус особи, я ка постраждала внаслідок Чор нобильської катастрофи 1-ої к атегорії, що підтверджується посвідченням серія НОМЕР_1 від 14.07..2004 року, є інвалідом 2 гр упи по захворюванню, що пов'яз ане з впливом аварії на ЧАЕС, щ о підтверджується довідкою М СЕК № 044326 від 12.11.2002 року. П озивач перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного Фонду України в Першотравневому р айоні Донецької області та о тримує пенсію по інвалідност і в розмірі меншому ніж ц е встановлено Законом Ук раїни “Про статус і соціальн ий захист громадян, які постр аждали внаслідок Чорнобильс ької катастрофи", що підтверд жується листомУПФУ про розм іри та вид пенсії позивача.
Суд приходить до висновку, щ о відповідачем не доведено п равомірність своїх дій, та ви знає бездіяльність відп овідача протиправною з насту пних підстав.
Основні положення щодо реа лізації конституційного пра ва громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи, зокрема, соціально го захисту потерпілого насел ення, визначені Законом Укра їни «Про статус і соціальний захист громадян, які постраж дали внаслідок Чорнобильськ ої катастрофи» (надалі - спец іальний закон), оскільки відп овідно до статті 50 Конституці ї України кожен має право на б езпечне для життя і здоров' я довкілля та на відшкодуван ня завданої порушенням цього права шкоди.
Частина 3 статті 54 Закону Укр аїни «Про статус і соціальни й захист громадян, які постра ждали внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи» визначає, що обчислення і призначення пе нсій по інвалідності, що наст ала внаслідок каліцтва чи за хворювання (у спірних віднос инах має місце захворювання) внаслідок Чорнобильської ка тастрофи із заробітку за меж ами зони відчуження проводит ься на загальних підставах в ідповідно до Закону України «Про загальнообов' язкове д ержавне пенсійне страхуванн я» (надалі - загальний закон).
З 1 січня 2004 року набрав чинно сті Закон України «Про загал ьнообов' язкове державне пе нсійне страхування» від 9 лип ня 2003 року № 1058-4, який відповідно до його преамбули визначає п ринципи, засади і механізм фу нкціонування системи загаль нообов' язкового державног о пенсійного страхування, пр изначення, перерахунку і вип лати пенсій.
Абзацом другим преамбули ц ього Закону передбачено, що з міна умов і норм загальнообо в' язкового державного пенс ійного страхування здійснює ться виключно шляхом внесенн я змін до цього Закону. Частин ою 3 статті 4 даного Закону пер едбачено, що умови, норми та по рядок пенсійного забезпечен ня визначаються виключно зак онами про пенсійне забезпече ння.
Право громадян України на о тримання пенсійних виплат та соціальних послуг визначене статтею 8 Закону України «Про загальнообов' язкове держа вне пенсійне страхування».
Право вибору пенсійних вип лат передбачене статтею 10 нав еденого Закону, і означає, що о собі, яка має одночасне право на різні види пенсії: за віком , по інвалідності, у зв' язку з втратою годувальника, призн ачається один із цих видів пе нсії за її вибором. Особі, яка має право на довічну пенсію, п ризначається один з видів до вічної пенсії за її вибором.
Абзац перший пункту 13 Прикі нцевих положень Закону Украї ни «Про загальнообов' язков е державне пенсійне страхува ння» передбачено, у разі, якщо особа має право на отримання пенсії, у тому числі відповід но до Закону України „Про ста тус і соціальний захист гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи” призначається одна пенсі я за її вибором. При цьому різн иця між розміром пенсії, на як ий має право особа відповідн о до зазначених законодавчих актів, та розміром пенсії із с олідарної системи відповідн о до цього Закону фінансуєть ся за рахунок коштів Державн ого бюджету України
Розділ 8 даного Закону перед бачає правила призначення та виплати пенсій і компенсаці й особам, віднесеним до катег орій 1, 2, 3, 4. Стаття 49 цього розділ у визначає пенсії особам, від несеним до вказаних категорі й у вигляді: а) державної пенсі ї; б) додаткової пенсії за шкод у, заподіяну здоров' ю, яка пр изначається після виникненн я права на державну пенсію.
Відповідно до ч. 4 ст. 54 цього З акону в усіх випадках розмір и пенсій для інвалідів, щодо я ких встановлено зв'язок з Чор нобильською катастрофою, не можуть бути нижчими:
- по І групі інвалідності - 10 мінімальних пенсій за віком ;
- по II групі інвалідності - 8 м інімальних пенсій за віком;
- по III групі інвалідності - 6 мі німальних пенсій за віком;
- дітям-інвалідам - 3 мінімаль них пенсій за віком.
Згідно ст. 50 Закону України «Про статус та соціальний за хист громадян, які постражда ли внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам, віднесе ним до категорії 1, призначаєт ься щомісячна додаткова пенс ія за шкоду, заподіяну здоров 'ю, у розмірах:
- інвалідам І групи - 100 проце нтів мінімальної пенсії за в іком;
- інвалідам II групи - 75 процен тів мінімальної пенсії за ві ком;
- інвалідам III групи, дітям-ін валідам, а також хворим внасл ідок Чорнобильської катастр офи на променеву хворобу - 50 пр оцентів мінімальної пенсії з а віком.
Підпунктами 12,15, 17 п. 28 розділу ІІ Закону України «Про Держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року № 107-VI (надалі - Закон № 107) були внесені змін и, в тому числі й до ст.. 50, 54 Закон у України «Про статус і соціа льний захист громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи» (пункт 28 р озділу ІІ).
Проте, Рішенням Конституці йного Суду України від 22 травн я 2008 року № 10-рп/2008 визнані неконс титуційними, серед іншого, і п оложення пункту 28 розділу ІІ З акону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України», яки ми з 1 січня 2008 року були внесен і зміни до Закону України «Пр о статус і соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи», зокрема, і до статей 5 0, 54.
Статтею 152 Конституції Укра їни передбачено, що закони, ін ші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконс титуційними, втрачають чинні сть з дня ухвалення Конститу ційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Отже, з 22.05.2008 року відновлена д ія ст.ст. 49, 50, 54 Закону України «П ро статус і соціальний захис т громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи» в редакції до 01.01.2008 рок у
Визначення прожиткового м інімуму, закладення правової основи для його встановленн я, затвердження та врахуванн я при реалізації державою ко нституційної гарантії на дос татній життєвий рівень дає З акон України „Про прожиткови й мінімум” від 15.07.1999 року № 966-ХІV, а також Закон України „Про дер жавні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії ” від 05.10.2000 року № 2017-ІІІ.
Відповідно до ст. 17 За кону України „Про державні с оціальні стандарти та держав ні соціальні гарантії” від 05.1 0.2000 року № 2017-ІІІ, основні держав ні соціальні гарантії встано влюються законами з метою за безпечення конституційного права громадян на достатні й життєвий рівень. До числа ос новних державних соціальних гарантій включаються в тому числі мінімальний розм ір пенсії за віком .
Основні державні со ціальні гарантії, які є основ ним джерелом існування, не можуть бути нижчими від прожиткового мінімуму, вст ановленого законом.
В ст. 19 Закону № 2017-ІІІ пе редбачено, що виключно законами України визначають ся мінімальний розмір пенсії за віком. Державні соці альні гарантії є обов'язкови ми для всіх державних органі в, органів місцевого самовря дування, підприємств, устано в і організацій незалежно ві д форми власності.
Згідно ст. 2 Закону Укр аїни „Про прожитковий мініму м”, прожитковий мінімум застосовується для: встанов лення розмірів мінімал ьної заробітної плати та мінімальної пенсії за віко м, визначення розмірів с оціальної допомоги, допомоги сім'ям з дітьми, допомоги по б езробіттю, а також стипендій та інших соціальних випла т виходячи з вимог Конститу ції України та законів Украї ни. В ч. 3 ст. 4 цього ж Закону пере дбачено, що прожитковий міні мум на одну особу, а також окр емо для тих, хто відноситься до основних соціальних і д емографічних груп населенн я, щороку затверджується Вер ховною Радою України в закон і про Державний бюджет Укра їни на відповідний рік. Про житковий мінімум публікуєт ься в офіційних виданнях заг альнодержавної сфери розпов сюдження.
Відповідно до Зако ну України „Про затвердження прожиткового мінімуму на 2004 р ік” від 11 травня 2004 рок у N 1704-IV розмір прожитко вого мінімуму, для осіб, які вт ратили працездатність стано вить на 2004 рік - 284,69 гривні.
Відповідно до ст. 63 Закону У країни „Про Державний бюджет України на 2005 рік” від 23.12.2004 року N 2285-IV, розмір прожиткового міні муму, для осіб, які втратили пр ацездатність становить на 2005 рік - 332 гривні.
Відповідно до ст. 65 Закону Ук раїни "Про Державний бюджет У країни на 2006 рік" від 20.12.2005 ро ку N 3235-IV, розмір прожитково го мінімуму, для осіб, які втра тили працездатність станови ть: з 1 січня - 350 гривень, з 1 к вітня - 359 гривень, з 1 жовтня - 366 гр ивень.
Таким чином, для позивача я к інваліда 2 групи, особи, яка п остраждала внаслідок Чорноб ильської катастрофи, 1 катего рії, нижній розмір державної та додаткової пенсії повине н розраховуватися, виходячи із наведених розмірів, а не з р озмірів визначених постанов ами Кабінету міністрів Украї ни. О скільки, статтею 92 Конституції України встано влено, що виключно законами У країни визначаються основи с оціального захисту, форми і в иди пенсійного забезпечення . Крім того, зазначені постано ви КМУ є підзаконними ак тами яка суперечить Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Ч орнобильської катастрофи", т акож порушує та звужує права позивача, встановлені Конст итуцією України.
Право на пенсію та додатко ву пенсію встановлює Закон У країни «Про статус та соціал ьний захист громадян, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи» та Закон України «Про загальнообов'яз кове державне пенсійне страх ування». Розмір пенсій, встан овлених законами, не підляга є зменшенню. Це гарантує ст. 22 К онституції України, відповід но до якої при прийнятті нови х законів або внесенні змін д о чинних законів не допускає ться звуження змісту та обся гу існуючих прав і свобод.
Застосування відповідачем зазначених постанов КМУ до спірних відносин обм ежує конституційне право поз ивача на соціальний захист, с уперечить п. 1-4 ст. 8 Цивільного процесуального кодексу Укра їни та приписам п. 1,6 ст.92 Консти туції України, ст.71 Закону Укр аїни "Про статус і соціальний захист громадян, які постраж дали внаслідок Чорнобильськ ої катастрофи", відповідно до якого дія його положень не мо же призупинятися іншими зако нами, крім законів про внесен ня змін до цього Закону.
Відповідно до ст. 4 ЦПК Украї ни, здійснюючи правосуддя, су д захищає права, свободи та ін тереси фізичних осіб, права т а інтереси юридичних осіб, де ржавні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законам и України.
Дії управління Пенсійного фонду України щодо перераху нку пенсії позивачу на підст аві постанов Кабінету Мініст рів України призвела до того , що відбулося значне звуженн я обсягу прав позивача, які іс нують в державі для відповід ної категорії громадян.
Тому суд вважає, що дії відп овідача щодо нарахування пен сії (державної та додаткової ) у розмірах, менших ніж передб ачено ст.ст. 50, 54 ч. 4 Закону Украд и «Про статус і соціальний за хист громадян, які постражда ли внаслідок Чорнобильської катастрофи» є неправомірним и.
З таких підстав обчисленн я і призначення пенсії особа м захворювання яких пов'язан е з ліквідацією наслідків ав арії на Чорнобильській АЕС з дійснюється за правилами ст.т. 17, 19 Закону України „Про д ержавні соціальні стандарти та державні соціальні гаран тії” та ст. 2 Закону України „П ро прожитковий мінімум” від 15.07.1999 року № 966-ХІV , в яких зазначено, що прожитков ий мінімум застосовується дл я встановлення в тому числі р озміру мінімальної пенсії за віком.
Порядок обчислення п енсій по інвалідності, що нас тала внаслідок каліцтва чи з ахворювання, і пенсій у зв'язк у з втратою годувальника вна слідок Чорнобильської катас трофи, затверджений постанов ою Кабінету Міністрів Україн и «Про затвердження нового П орядку обчислення пенсій по інвалідності, що настала вна слідок каліцтва чи захворюва ння, і пенсій у зв'язку з втрат ою годувальника внаслідок Чо рнобильської катастрофи» ві д 30 травня 1997 року №523(із змінами і доповненнями, внесеними по становами Кабінету Міністрі в України від 17 травня 2002 року № 666, від 4 березня 2004 року №268, від 22 в ересня 2004 року №1240).
Ця Постанова є чинно ю і її положення стосовно кри теріїв обчислення розмірів п енсій відповідають положенн ям статей 50, 54 Закону України №7 96-XII.
Щодо постанови Кабі нету Міністрів України «Про підвищення розмірів пенсій т а інших соціальних виплат ок ремим категоріям пенсіонері в, фінансування яких здійсню ється за рахунок коштів держ авного бюджету» від 03 січня 2002 року №1, на яку посилається від повідач, то нею встановлені р озміри сум, з яких проводитьс я розрахунок пенсій, які не ві дповідають розмірам мінімал ьної пенсії за віком та супер ечать положенням статей 50, 54 За кону №796-XII.
Роз' яснення навед ені в п.5 постанови Пленуму Вер ховного Суду України «Про за стосування Конституції Укра їни при здійсненні правосудд я» від 01.11.96 року №9, застерігають , що судам необхідно виходит и з того, що нормативно-право ві акти будь-якого державног о чи іншого органу (акти Пр езидента України, постанови Верховної Ради України, п останови і розпорядження Ка бінету Міністрів України, но рмативно-правові акти Верхов ної Ради Автономної Республі ки Крим чи рішення Ради мініс трів Автономної Республіки Крим, акти органів місцевого самоврядування, накази та ін струкції міністерств і від омств, накази керівників під приємств, установ та організ ацій тощо) підлягають оцінці на відповідність як Констит уції, так і закону.
Якщо при розгляді с прави буде встановлено, що но рмативно-правовий акт, який п ідлягав застосуванню, не від повідає чи суперечить законо ві, суд зобов'язаний застосув ати Закон, який регулює ці пр авовідносини.
Оскільки з 01 січня 2004 року пе рерахунок пенсії позивача не провадився з вини відповіда ча, який діяв в порушення вимо г закону, на підставі ч. 2 ст. 87 За кону України «Про пенсійне з абезпечення» від 05.11.1991 року N 1788-XII , суми пенсії, не одержані св оєчасно з вини органу, що приз начає або виплачує пенсію, ви плачуються за минулий час без обмеження будь-яким стро ком.
Крім того, згідно вимог стат ті 76 Закону України „Про викор истання ядерної енергії та р адіаційну безпеку” від 8 люто го 1995 року N 39/95-ВР, право на поданн я позову про відшкодування ядерної шкоди, заподіяної ж иттю і здоров'ю особи, не об межується строком давності .
Суд ухвалюючи судове рішен ня у даній справі виходить з т ого, що конституційні принци пи, на яких базується здійсне ння прав і свобод людини і гро мадянина в Україні, включаюч и і право на пенсійне забезпе чення, передбачені статтями 1, 3, частиною 2 статті 6, статтею 8, частиною 2 статті 19, статтями 22 , 23, частиною 1 статті 24 Конститу ції України, набуте у сфері пе нсійного забезпечення, не мо же бути скасоване, звужене.
Таким чином, приймаючи до ув аги положення ст. ст. 50,54, Закону України «Про статус та соціа льний захист громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи», ст. 2 Зако ну України „Про прожитковий мінімум”, ст. 17, 19 Закону Україн и „Про державні соціальні ст андарти та державні соціальн і гарантії”, суд прийшов до ви сновку, що вимоги позивача пі длягають задоволенню та пенс ія позивачу повинна бути пер ерахована з 01.01.2004 року по 30.09.2006 рок у.
З урахуванням викладених о бставин суд визнає дії відпо відача протиправними та зобо в'язує відповідача здійснити перерахунок пенсії відповід но до Закону України «Про ста тус та соціальний захист гр омадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської кат астрофи», з 01.01.2004 року по 30.09.2006 року .
Згідно п. 18 ч. 1 ст. 4 Декрету Каб інету Міністрів України «Про державне мито» за № 7-93 від 21.01.1993 р ., громадяни, віднесені до кате горії 1 і 2 постраждалих внаслі док Чорнобильської катастро фи звільнені від сплати судо вого збору.
Відповідно до п. п. 3 п. 3 ст. 81 ЦПК України, не підлягають оплат і при зверненні до суду і покл адаються на сторони після ро згляду справи судом витрати на інформаційно-технічне заб езпечення у справах про відш кодування шкоди, завданої ка ліцтвом, іншим ушкодженням з доров'я або смертю фізичної о соби.
Таким чином, позивач звільн ений від сплати судових витр ат.
Оскільки відповідач є держ авною бюджетною установою, с уд вважає можливим у відпові дності до ч.3 ст. 82 ЦПК України з вільнити його від сплати суд ових витрат на користь держа ви.
На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. 49, 50, 54 Закону Укра їни «Про статус і соціальний захист громадян, які постраж дали внаслідок Чорнобильськ ої катастрофи», ст. 2 Закону Ук раїни „Про прожитковий мінім ум”, ст. 17, 19 Закону України „Про державні соціальні стандарт и та державні соціальні гара нтії”, Законом України «Про з агальнообов'язкове державне пенсійне страхування», ст. ст . 1, 2, 4, 10, 60, 82, 88, 213-215 ЦПК України, ст. ст. 1, 3, 6, 8, 19, 22, 23, 24 Конституції України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги О СОБА_1 до управління Пенсій ного Фонду України в Першотр авневому районі Донецької об ласті про визнання неправомі рними дій та зобов'язання зді йснити перерахунок та виплат у недоотриманих сум пенсій п о інвалідності - задовольни ти.
Визнати неправомірними дії управління Пенсійного ф онду України в Першотрав невому районі Донецької обла сті стосовно виплати ОСОБА_1 з 12 січня 2005 року по 31 жовтня 2006 року пенсії, як інваліду 2 групи, в розмірі ме ншому ніж це встановлено ст.с т. 49, 50, ч. 4 ст. 54 Закону України “Про статус і соціальний зах ист громадян, які постраждал и внаслідок Чорнобильської к атастрофи" .
Зобов' язати упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Першотравнев ому р айоні Донецької області здійснити перерахунок та ви плату ОСОБА_1 пенсії по 2-ій групі інвалідності, відповідно до ст.ст. 49, 50, ч. 4 ст. 54 Закону України “Про ста тус і соціальний захист гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи" із розрахунку не менше 8 (во сьми) мінімальних пенсій за в іком, яка дорівнює прожитков ому мінімуму для осіб, як і втратили працездатність та додаткової пенсії, за шкоду з аподіяну здоров' ю, із ро зрахунку не менше 75 процентів від мінімальної пенсій за ві ком, яка дорівнює прожитково му мінімуму для осіб, які втратили працездатність з у рахуванням фактично здійсне них виплат за період з 12 січня 2005 року по 31 жовтня 2006 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінче ння строку апеляційного оска рження .
Апеляційна скарга на рішен ня суду подається протягом 10 д нів з дня його проголошення.О соби,які брали участь у справ і,але не були присутні у судов ому засіданні під час прогол ошення рішення .можуть подат и апеляційну скаргу протяго м десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Апеляційна скарга подаєть ся Апеляційному суду Донецьк ої області у м.Маріуполі чере з Першотравневий районний су д.
Суддя Топузова Н.М.
Надруковано в нарадчій к імнаті.
Суд | Першотравневий районний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2010 |
Оприлюднено | 20.10.2010 |
Номер документу | 11679199 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Уманський міськрайонний суд Черкаської області
Прокулевич Володимир Степанович
Цивільне
Першотравневий районний суд Донецької області
Топузова Н. М.
Цивільне
Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області
Ярошенко Світлана Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні