Справа № 2-2466/2010
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 серпня 2010 року Кобеляцьк ий районний суд Полтавської області в складі:
головуючого - судді Омельченко І.І.
при секрета рі Климченко А.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі су ду в м. Кобеляки справу за поз овом ОСОБА_1 до Управл іння Пенсійного Фонду Україн и в Кобеляцькому районі про с тягнення щомісячної державн ої соціальної допомоги дитин і війни,-
В С Т А Н О В И В:
Позивачка звернулася з д аним позовом до суду, в якому просить визнати незаконною бездіяльність у правління Пенсійного фонду У країни в Кобеляцькому районі щодо виплати як дитині війни , соціальної допомоги у розмі рі 30 відсотків мінімальної пе нсії за віком та зобов' язат и відповідача здійснити пер ерахунок такої пенсії з підв ищенням її на 30% мінімальної п енсії за віком, за період з 01 сі чня 2006 року по 31 грудня 2009 року, з абезпечивши її виплату,
В обґрунтування своїх поз овних вимог позивач посилала ся на те, що вона належить до с оціальної категорії «Дитина війни» та відповідно до ст. 6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни» з 01 січн я 2006 року по 31 грудня 2009 року має п раво на отримання соціальної допомоги в розмірі 30% від міні мального розміру пенсії за в іком.
Відповідач всупереч Рішен ня Конституційного Суду Укра їни № 6-рп/2007 від 09 липня 2007 року, як им були визнані неконституц ійними окремі положення Зако ну України «Про державний бю джет України на 2007 рік» в тому ч ислі й щодо зупинення ст.6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», не здійсн ив нарахування та виплату ві дповідного підвищення до пен сії.
Відповідач надав заперече ння на позов, в яких просить су д в задоволенні позову відмо вити. В обґрунтування своїх д оводів зазначив, що рішення К онституційного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007 стосу валось лише Закону України « Про Державний бюджет України на 2007 рік», рішень щодо неконст итуційності Закону України « Про Державний бюджет України на 2006 рік» Конституційним Суд ом України не приймалось. Так им чином, на думку відповідач а рішення Конституційного Су ду України від 09 липня 2007 року з воротної дії в часі не має, а т ому на період до 09 липня 2007 року не поширюється.
Крім того, відповідач вважа є свої дії щодо невиплати поз ивачу доплати до пенсії, пере дбаченої ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» правомірними через н евизначеність на законодавч ому рівні органу на який пок ладено обов' язок здійсненн я таких виплат особам, які ма ють статус дитини війни, за ра хунок яких коштів повинні зд ійснюватися ці виплати та як ий розмір мінімальної пенсії за віком необхідно застосов увати при обчисленні таких д оплат. При цьому, відповідач з азначив про необґрунтованіс ть доводів позову щодо засто сування до спірних правовідн осин ст.28 Закону України „Про загальнообов' язкове держа вне пенсійне страхування”, о скільки розмір мінімальної п енсії за віком, встановлений абзацом 1 частини 1 цієї статт і застосовується виключно дл я визначення розмірів пенсії , призначених за цим Законом. К ошти на виплату надбавки діт ям війни передбачені Законом України «Про Державний бюдж ет», то і відповідно відповід ачем у справі повинно бути Де ржказначейство.
В судове засідання по зивачка та представник відпо відача не з' явились, про час та місце слухання справи бул и повідомлені своєчасно та н алежним чином, надали до суду заяви про розгляд справи без їх участі.
Суд знаходить можливим ро зглянути справу, на підставі наявних доказів.
Суд, перевіривши та досліди вши матеріали справи, вважає що позов підлягає задоволен ню частково.
Судом встановлено, що позив ачка має статус «Дитини війн и», що підтверджується пенс ійним посвідченням НОМЕ Р_1 від 05.05.1993 р.
Враховуючи зазначений ст атус позивачки, вона відпові дно до ст.6 Закону України „Про соціальний захист дітей вій ни” має право на отримання де ржавної соціальної допомоги , а саме підвищення до пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсі ї за віком.
Із заперечень УПФУ в Кобел яцькому районі Полтавської о бласті, встановлено, що відпо відач не здійснює позивачу з азначених виплат, посилаючис ь на відсутність у нього кошт ів та на невизначеність розр ахункової величини (мінімаль ної пенсії за віком) для розра хунку підвищень до пенсії ка тегорії громадян, які мають с татус дітей війни.
Відповідно до ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», дітям війни пе нсії або щомісячне довічне г рошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищуються на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком.
Згідно ст. 7 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», фінансове забезпечен ня державних соціальних гара нтій, передбачених цим Закон ом, здійснюється за рахунок к оштів Державного бюджету Укр аїни.
Законом України „Про Держа вний бюджет на 2006 рік” від 20.12.2005 р оку дію ст. 6 зазначеного За кону на 2006 рік зупинено.
Законом України „Про внесе ння змін до Закону України „П ро Державний бюджет на 2006 рік” від 19.01.2006 року, який набрав чинн ості 15.03.2006 року, до статті 110 Зако ну України „Про Державний бю джет на 2006 рік” було внесено зм іни, якими встановлено, що піл ьги дітям війни, передбачені ст.6 Закону України „Про соціа льний захист дітей війни” у 200 6 році запроваджуються поета пно, за результатами виконан ня бюджету у першому піврічч і, у порядку, визначеному Кабі нетом Міністрів України за п огодженням з Комітетом Верхо вної Ради України з питань бю джету.
Проте, у 2006 році пільги, встан овлені ст.6 Закону України „Пр о соціальний захист дітей ві йни” запроваджені не були.
Закони України „Про Держав ний бюджет на 2006 рік” від 20.12.2005 ро ку та „Про внесення змін до За кону України „Про Державний бюджет на 2006 рік” від 19.01.2006 року н еконституційними не визнані та діяли протягом 2006 року.
Таким чином, відповідно до в ищезазначених Законів, у від повідача не було підстав нар аховувати та сплачувати пози вачеві доплату до пенсії, пер едбачену ст.6 Закону України „ Про соціальний захист дітей війни”, оскільки до 15.03.2006 року д ію зазначеної норми було зуп инено, а потім передбачені не ю виплати не запроваджені.
Стосовно позовних вимог що до здійснення позивачу допла ти до пенсії за 2007 рік, суд вваж ає їх частково підлягаючими задоволенню, з таких підстав .
Відповідно до п. 12 ст. 71 Закон у України «Про Державний бюд жет на 2007 рік», дію статті 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», з урахува нням ст. 111 цього Закону, було зу пинено.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 за №6-рп/2007 р оку, у справі за поданням 46 нар одних депутатів України щодо відповідності Конституції У країни (конституційності) по ложень статей 29, 36 ч. 2 ст. 56, ч. 2 ст. 62, ч. 1 ст. 66, пп. 7, 9, 12, 13,14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46, ст. 71, ст. ст. 98, 101, 103, 111 Закону України «П ро Державний бюджет України на 2007 рік» (справа про соціальн і гарантії громадян), визнано таким, що не відповідає Конст итуції України (є неконститу ційним) положення п. 12 ст. 71 Зак ону України «Про Державний б юджет на 2007 рік», яким зупинено дію ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни », з урахуванням ст. 111 цього Зак ону.
Виходячи з приписів ч.2 ст.152 К онституції України та дати у хвалення рішення Конституці йним Судом України УПФУ в Коб еляцькому районі Полтавсько ї області повинен був нарахо вувати та сплачувати позивач у доплату до пенсії, передбач ену ст.6 Закону України „Про со ціальний захист дітей війни” з 09.07.2007 року, оскільки з моменту ухвалення Конституційним Су дом України рішення щодо нек онституційності пункту 12 ста тті 71 Закону України „Про Держ авний бюджет України”, ця нор ма втратила чинність та не пі длягала застосуванню. Отже, в ідповідач з 09.07.2007 року мав діяти у відповідності з приписами діючої норми ст..6 Закону Укра їни „Про соціальний захист д ітей війни”, нараховувати та здійснювати позивачу відпов ідні доплати.
Що стосується вимог позива ча про зобов'язання відповід ача виплачувати йому в 2008 році щомісячну надбавку до пенсі ї в розмірі 30 % мінімальної пен сії за віком, то суд вважає так і вимоги частково обґрунтова ними, виходячи з наступного.
Відповідно до п.п.41 розділу 2 Закону України „Про Державни й бюджет на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України” текст стат ті 6 Закону України "Про соціал ьний захист дітей війни" викл адено в наступній редакції. Д ітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону Укр аїни "Про статус ветеранів в ійни, гарантії їх соціально го захисту") до пенсії або що місячного довічного грошов ого утримання чи державної соціальної допомоги, що ви плачується замість пенсії, виплачується підвищення у р озмірі надбавки, встановлено ї для учасників війни. Ветера нам війни, які мають право на о тримання підвищення до пенсі ї або щомісячного довічного грошового утримання чи держа вної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії , відповідно до цього Закону т а Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” дане п ідвищення провадиться за їх вибором згідно з одним із зак онів.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 за №10-рп/2008 року, у справі за конституцій ними поданнями Верховного Су ду України щодо відповідност і Конституції України (конст итуційності) окремих положен ь ст.65 розділу 1, пунктів 61, 62, 63, 66 ро зділу 2, пункту 3 розділу 3 Закон у України „Про Державний бюд жет України на 2008 рік та про вне сення змін до деяких законод авчих актів України” і 101 наро дних депутатів України щодо відповідності Конституції У країни (конституційності) по ложень ст. 67 розділу 1, п. п. 1-4, 6-22, 24-100 розділу 2 Закону України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів Ук раїни” (справа щодо предмета та змісту закону про Державн ий бюджет України), визнано т аким, що не відповідає Консти туції України (є неконституц ійним) положення п.п.41 розділу 2 Закону України „Про Державн ий бюджет на 2008 рік та про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України”.
Виходячи із системного ана лізу зазначених норм законод авства, рішення Конституційн ого Суді України від 22.05.2008 року та приписів ч.2 ст.152 Конституці ї України, суд дійшов висновк у, що з 22.05.2008 року УПФУ в Кобеляць кому районі Полтавської обла сті повинен був нараховувати та сплачувати позивачу допл ату до пенсії, передбачену ст .6 Закону України „Про соціаль ний захист дітей війни” в ред акції, яка діяла до 01.01.2008 року, ос кільки з моменту ухвалення К онституційним Судом України рішення щодо неконституційн ості пп..41 розділу 2 Закону Укра їни „Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів Ук раїни”, ця норма втратила чин ність та не підлягала застос уванню. Отже, відповідач з 22.05.2008 року мав діяти у відповіднос ті з приписами діючої норми с т.6 Закону України „Про соціал ьний захист дітей війни”, нар аховувати та здійснювати поз ивачу доплату до пенсії у роз мірі 30% мінімальної пенсії за віком.
Між тим, до 22.05.2008 року, тобто до ухвалення зазначеного рішен ня Конституційним Судом Укра їни, відповідач, здійснюючи п озивачу доплати, передбачені ст.6 Закону України „Про соціа льний захист дітей війни” в р едакції від 01.01.2008 року, з урахув анням п.п.41 розділу 2 Закону Ук раїни „Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін д о деяких законодавчих актів України”, діяв на підставі та у відповідності з діючою нор мою зазначених законів, а том у позовні вимоги щодо стягне ння доплати до пенсії у розмі рі 30% мінімальної пенсії за ві ком з 01.01.2008 року по 21.05.2008 року задов оленню не підлягають.
Таким чином, доводи відпові дача, в частині неврегульова ності на законодавчому рівні порядку здійснення доплат о собам, які мають статус дітей війни не може бути підставою для їх не здійснення або від мови в задоволенні позову.
Щодо доводів стосовн о відсутності підстав для за стосування до спірних правов ідносин ст.28 Закону України „П ро загальнообов' язкове дер жавне пенсійне страхування” , суд зазначає наступне.
Стороною по справі не заперечується, що позивач, ві дповідно до ст.6 Закону Україн и „Про соціальний захист діт ей війни” має право на отрима ння доплати до пенсії у розмі рі 30% мінімальної пенсії за ві ком.
За чинним законодавст вом розмір мінімальної пенсі ї за віком визначається лише за правилами, передбаченими ст.28 Закону України „Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування”, іншого нормативно-правового акта, я кий би визначав цей розмір аб о встановлював інший розмір, немає.
З огляду на викладене, суд вважає необґрунтованими доводи відповідача щодо зас тосування положення ч.3 ст.28 за значеного Закону, з якої випл иває, що мінімальний розмір п енсії за віком, встановлений абзацом 1 частини 1 цієї статт і, застосовується виключно д ля визначення розмірів пенсі ї, призначених згідно з цим За коном, оскільки наявність та кої норми та відсутність інш ого мінімального розміру пен сії за віком не є підставою дл я відмови в реалізації позив ачем конституційної гаранті ї, встановленої ст.46 Конституц ії України та права на отрима ння доплати до пенсії, передб аченої ст.6 Закону України „Пр о соціальний захист дітей ві йни”.
Також , суд відхиляє доводи відповідача щодо визначення питання відносно органу, на я кий покладено обов' язок зді йснення виплат підвищення до пенсії особам, які мають стат ус дитини війни, а саме, що від повідачем по справі відповід но до ст. 7 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» повинно бути Державне ка значейство.
Пенсійний фонд України діє у відповідності до Положенн я Про Пенсійний фонд України , затвердженого Указом Прези дента України від 01.03.2002 року за №121/2001 і здійснює свої повноваж ення на підставі п.15 зазначено го положення через створені в установленому порядку його територіальні управління. В ідповідно до Закону України „ Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування” рішення про призна чення та перерахунок пенсій приймаються районними управ ліннями Пенсійного фонду Укр аїни за місцем проживання пе нсіонерів.
Таким чином, обов' язок по н арахуванню та виплаті доплат и до пенсії позивача, передба ченої ст.6 Закону України „ Про соціальний захист дітей вій ни ” покладено на УПФУ в Кобел яцькому районі Полтавської о бласті, за місцем проживання позивача.
Крім того, суд вважає безпі дставним посилання відповід ача на відсутність коштів що до забезпечення виплат зазна ченої доплати до пенсії.
Законом України «Про соціа льний захист дітей війни» ре алізовано конституційне пр аво на соціальний захист гро мадян, які мають статус «дити ни війни», серед яких їм надан о право на отримання 30% доплат и до пенсії.
Згідно абз.1 п.1 Положення про Пенсійний фонд України, затв ердженого Указом Президента України від 01.03.2002 року за №121/2001 Пе нсійний фонд України є центр альним органом виконавчої вл ади.
Відповідно до зазначеного Положення на Пенсійний фонд України покладено обов' язо к щодо:
щодо призначення пенс ії;
підготовки документів для її виплати;
забезпечення своєчасно го і в повному обсязі фінансу вання та виплату пенсій.
Пунктом 1.1 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і ра йонах у містах, затвердженог о постановою правління Пенсі йного фонду України від 30.04.2002 ро ку за №8-2 управління Пенсійног о фонду України у районах, міс тах і районах у містах є орган ами Пенсійного фонду України , підвідомчими відповідно го ловним управлінням цього фон ду в Автономній Республіці К рим, областях, містах Києві та Севастополі, що разом з цими у правліннями утворюють сист ему органів Пенсійного фонду України та мають завданням - забезпечення призначення та виплати пенсії.
Отже, обов' язок по нар ахуванню та виплати доплати до пенсії, яка передбачена За коном України «Про соціальни й захист дітей війни», поклад ено саме на органи Пенсійног о фонду України.
Враховуючи, що держава взяла на себе обов' язок щод о виплати позивачу 30% доплати до пенсії та поклала виконан ня цього обов' язку на центр альний орган виконавчої влад и - Пенсійний фонд України, я кий діє через свої місцеві ор гани, що входять в систему йог о органів, але вони не вчинили жодної дії для нарахування ц их коштів та їх виплати, суд вв ажає, що вони не виконали свої х повноважень без поважних п ричини.
Отже, відсутність коштів у відповідача, який не вчинив жодної дії щодо їх отримання для забезпечення виконання своїх зобов' язань або невик онання іншим органом виконав чої влади свого обов' язку щ одо виділення коштів на здій снення позивачу виплат, гара нтованих йому Конституцією У країни, не є підставою для від мови в задоволенні позову та визнання правомірними дій а бо бездіяльності відповідач а.
Тому суд вважає визнати про типравною бездіяльність УПФ У в Кобеляцькому районі Полт авської області, по не викона нню з 09.07.2007 року приписів статті 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни», яка призвела до порушення прав п озивача на своєчасне нараху вання на отримання доплати д о пенсії.
Що стосується вимог позива ча про зобов'язання відповід ача виплачувати йому в 2009 році щомісячну надбавку до пенсі ї в розмірі 30 % мінімальної пен сії за віком, то суд вважає так і вимоги обґрунтованими, вих одячи з наступного.
Статтею 71 Закону України «П ро державний бюджет України на 2009 рік» Кабінету Міністрів надано право у 2009 році встанов лювати розміри соціальних ви плат, які відповідно до закон одавства визначаються залеж но від розміру мінімальної з аробітної плати, в абсолютни х сумах у межах асигнувань, пе редбачених за відповідними б юджетними програмами. Назван а норма передбачає встановле ння в абсолютних сумах розмі рів лише тих виплат, вихідним критерієм розрахунку яких є розмір мінімальної заробітн ої плати. Відповідно її дія не поширюється на спірні відно сини, оскільки розмір зазнач ених соціальних виплат згідн о із законом «Про соціальний захист дітей війни» залежит ь від розміру мінімальної пе нсії за віком. Отже, нарахуван ня та виплата підвищення до п енсі або щомісячного грошов ого довічного утримання чи д ержавної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, повинні здійснюватися відповідно до норм закону « П ро соціальний захист дітей в ійни».
Відповідно до ст. 88 ЦПК Украї ни, стороні, на користь якої ух валено рішення, суд присуджу є із другої сторони понесені нею і документально підтвер джені судові витрати, а тому і з відповідача на користь поз ивача слід стягнути сплачені нею: судовий збір в розмірі 08,50 грн. та витрати з ІТЗ розгляду справи в розмірі 37,00 грн .
На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. 10, 11, 15, 60, 88, 197, 212-215, 218 ЦПК України, ст. 64, 124, 152 Конституції У країни, ст.ст. 3, 6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни», суд, -
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги ОСОБА _1 - задовольнити частко во.
Визнати протиправною без діяльність УПФУ в Кобеляцько му районі Полтавської област і.
Зобов' язати Управлі ння Пенсійного фонду України в Кобеляцькому районі Полта вської області здійснити пер ерахунок пенсії ОСОБА_1 з підвищенням її на 30% мініма льної пенсії за віком з розмі ру, встановленого ч. 1 ст. 28 Зако ну України „Про загальнообов ' язкове державне пенсійне страхування” та провести ві дповідні виплати : за 2007 рік - з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 рок у ; за 2008 рік - з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року та за 2009 рік - з 01 с ічня 2009 року по 31 грудня 2009 року з урахуванням проведених випл ат згідно довідки управління Пенсійного фонду України в К обеляцькому районі Полтавсь кої області.
Стягнути з Управління Пен сійного фонду України в Кобе ляцькому районі Полтавської області на користь ОСОБА_1 сплачені нею: судов ий збір в розмірі 08,50 грн. та ІТЗ по розгляду справи в розмірі 37,00 грн.
В іншій частині позов них вимог ОСОБА_1 - в ідмовити.
Рішення може бути оскарже не в апеляційному порядку пр отягом 10 днів з дня його прого лошення.
Суддя:
Суд | Кобеляцький районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 30.08.2010 |
Оприлюднено | 20.10.2010 |
Номер документу | 11680867 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Овруцький районний суд Житомирської області
Кулініч Ярослав Валерійович
Цивільне
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області
Зайончковська Інна Анатоліївна
Цивільне
Василівський районний суд Запорізької області
Задорожко Дмитро Анатолійович
Цивільне
Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська
Руденко Вікторія Василівна
Цивільне
Кобеляцький районний суд Полтавської області
Омельченко Ірина Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні