Справа № 420/16235/23
УХВАЛА
13 серпня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Дубровної В.А., розглянувши у порядку письмового провадження заяву про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Агротранссервісбуд до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
I. Зміст заяви
15.07.2024 року до суду надійшла заява представника Товариства з обмеженою відповідальністю Агротранссервісбуд ( далі заявник, ТОВ Агротранссервісбуд) про встановлення судового контролю за виконанням рішення в адміністративній справі № 420/16235/23, яка обґрунтована тим, до теперішнього часу судове рішення не виконано, що підтверджується матеріалами виконавчого провадження ВП № 75094052, відкритого відділом примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Одеській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), а також листом-відповіддю боржника від 22.05.2024 року № 1014/02-07, яким запропоновано ТОВ Агротранссервісбуд звернутися до Одеської обласної військової державної адміністрації для погодження відповідних видатків селищної ради на будівництво дорожнього покриття по вул. Пивоварній, що у смт. Таїрове, оскільки Таїровська селищна громада є «тиловою» та забезпечує Збройні сили України, а також вирішує більш нагальні питання, зокрема, облаштування бомбосховищ та забезпечення функціонування об`єктів критичної інфраструктури. На адвокатський запит представника ТОВ Агротранссервісбуд від 20.06.2024 року щодо виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.12.2023 року у справі № 420/16235/23 та надання роз`яснення щодо впливу Одеської ОВДА на виконання Таїровською селищною радою судового рішення, яке набрало законної сили, боржником надана відповідь, з якої не вбачається, що Боржник вчиняє хоч якісь дії направлені на реальне виконання рішення суду. З огляду на викладене, просить встановити судовий контроль в порядку статті 382 КАС України та зобов`язати відповідача у справі подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Таїровська селищна рада не скористалась пропозицією суду надати пояснення та докази виконання судового рішення або пояснення з доказами та нормативно-правовим обґрунтуванням підстав його не виконання, про що вказано в ухвалі суду від 15.07.2024 р., електрона копія якої доставлена в електронний кабінет боржника 15.07.2024 року.
ІI. Процесуальні дії суду
Ухвалою суду від 15 липня 2024 року дану заяву призначено до розгляду в порядку письмового провадження. Цією ухвалою запропоновано Таїровській селищній раді Одеського району Одеської області протягом п`яти днів з дати отримання даної ухвали надати суду докази щодо виконання судового рішення або пояснення з доказами та нормативно-правовим обґрунтуванням підстав його не виконання.
Письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом. ( пункт 10 ч. 1 ст. 4 КАС України).
IІІ. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14.12.2023 року у справі № 420/16235/23 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Агротранссервісбуд до Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області, яка полягає у не вчиненні дій у межах компетенції щодо будівництва дорожнього покриття за встановленими будівельними нормами, державними стандартами та нормами на ділянці дороги у направленні із міста Одеса до с. Бурлача Балка, вдовж червоного бетонного забору до земельної ділянки за номером 11 по вул. Пивоварна в смт Таїрове, Овідіопольського району Одеської області.
Зобов`язано Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області вчинити дії у межах компетенції щодо будівництва дорожнього покриття за встановленими будівельними нормами, державними стандартами та нормами на ділянці дороги у направленні із міста Одеса до с. Бурлача Балка, вдовж червоного бетонного забору до земельної ділянки за номером 11 по вул. Пивоварна в смт. Таїрове, Овідіопольського району Одеської області.
Дане рішення суду набрало законної сили 19.04.2024 згідно постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.04.2024 року, яким рішення суду першої інстанції залишено без змін, а апеляційну скаргу Таїровської селищної ради - без задоволення.
22.04.2024 року ТОВ Агротранссервісбуд звернулось до Таїровської селищної ради з заявою № 22/04 щодо добровільне виконання рішення суду шляхом вжиття заходів в межах компетенції з приводу початку виконання вимог рішення Одеського окружного адміністративного суду у справі № 420/16235/23 від 14.12.2023 року.
02 травня 2024 року Одеським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист № 420/16235/23 про зобов`язання Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області вчинити дії у межах компетенції щодо будівництва дорожнього покриття за встановленим будівельними нормами, державними стандартами та нормами на ділянці дороги у направленні із міста Одеса до с. Бурлача Балка, вздовж червоного бетонного забору до земельної ділянки за номером 11 по вул. Пивоварна в смт. Таїрове, Овідіопольського району Одеської області.
Строк пред`явлення виконавчого документу до виконання до 20.04.2027 року.
21.05.2024 року представник заявника звернувся до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Одеській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) з заявою про примусове виконання виконавчого листа Одеського окружного адміністративного суду від 14.12.2023 року у справі № 420/16235/23 про зобов`язання Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області вчинити дії у межах компетенції щодо будівництва дорожнього покриття за встановленим будівельними нормами, державними стандартами та нормами на ділянці дороги у направленні із міста Одеса до с. Бурлача Балка, вздовж червоного бетонного забору до земельної ділянки за номером 11 по вул. Пивоварна в смт. Таїрове, Овідіопольського району Одеської області.
22.05.2024 року старшим державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Одеській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Косютою Василем Ігоровичем винесено постанову про відкриття виконавчого провадження № 75094052, про зобов`язання Таїровської селищної ради Одеського району Одеської області вчинити дії у межах компетенції щодо будівництва дорожнього покриття за встановленими будівельними нормами, державними стандартами та нормами на ділянці дороги у направленні із міста Одеса до с. Бурлача Балка, вдовж червоного бетонного забору до земельної ділянки за номером 11 по вул. Пивоварна в смт. Таїрове, Овідіопольського району Одеської області.
Згідно до п. 2 вказаної постанови Боржнику необхідно виконати рішення суду протягом 10 робочих днів. Стягнуто з боржника виконавчий збір у розмірі 32000 гривень (UAH).
22.05.2024 року Таїровськаї селищна рада листом № 1014/02-07 повідомило ТОВ Агротранссервісбуд, серед іншого, що відповідно до Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 9 червня 2021р. №590, видатки Таїровської селищної ради на будівництва дорожнього покриття не є першочерговими. Отже, з метою належного виконання Таїровською селищною радою рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.12.2023р. по справі №420/16235/23 в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, запропоновано звернутись до Одеської обласної Військової (державної) адміністрації для погодження відповідних видатків селищної ради на будівництво дорожнього покриття по вул. Пивоварній, що у смт. Таїрове.
10.06.2024 року ТОВ Агротранссервісбуд звернулось до Одеської обласної державної військової адміністрації з листом № 10/06 2 щодо надання роз`яснення з підстав необхідності звернення ТОВ Агротранссервісбуд до Одеської обласної державної військової адміністрації задля погодження видатків Таїровської селищної ради для будівництва дорожнього покриття по вулиці Пивоварній, відповідно до вимог рішення у справі № 420/16235/23.
Відповідь від Одеської обласної державної військової адміністрації на даний лист ТОВ Агротранссервісбуд не отримало.
20.06.2024 року представник ТОВ «АГРОТРАНССЕРВІСБУД» звернулася до суду Таїровської селищної ради з адвокатським запит з проханням надати інформації щодо етапу на якому перебуває виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.12.2023 року у справі № 420/16235/23; та роз`яснити яким чином Одеська обласна державна (військова) адміністрація впливає на виконання Таїровською селищною радою вимог судового рішення, яке набрало законної сили.
27.06.2024 року Таїровська селищна рада листом № 16202/02-07 повідомило ТОВ Агротранссервісбуд, серед іншого, що на теперішній час Таїровською селищною радою вживаються заходи щодо виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 квітня 2023 року у адміністративній справі № 420/155/23, яким селищну раду зобов`язано таким же чином як і у справі № 420/16235/23 здійснити будівництво дорожнього покриття за встановленим будівельними нормами, державними стандартами та нормами по вул. Пивоварній, що у смт Таїрове, Одеського району, Одеської області. Так, у справі № 420/155/23 рішенням Таїровської селищної ради № 804-VIII від 02.04.2024 року «Про внесення змін до рішення Таїровської селищної ради від 23.12.2021 року № 324-VIII «Про затвердження Комплексної Програми розвитку житлово - комунального господарства Таїровської територіальної громади Одеського району Одеської області на 2022- 2024роки», яким селищна рада вирішила внести зміни до Комплексної Програми розвитку житлово-комунального господарства Таїровської територіальної громади Одеського району Одеської області на 2022-2024 роки, в частині передбачення коштів, необхідних для виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.04.2023 року по справі 420/155/23. У додатку до вказаної Програми розвитку житлово - комунального господарства передбачений перелік напрямків діяльності, зокрема, які стосуються предмету розгляду даної справи, а саме: капітальний ремонт проїзду вздовж будинку з улаштуванням пішохідної доріжки по АДРЕСА_1 ; будівництво проїжджої частини від вул. Пивоварна до вул. Стара Люстдорфська дорога вздовш залізничної колії та траси М-27 на масиві 20 смт. Таїрове Одеського району Одеськокої області. Крім того, інформує, що відповідно до Наказу № 4 Одеської обласної військової адміністрації «Про деякі питання ефективного та раціонального використання коштів місцевих бюджетів в умовах правового режиму воєнного стану» органами місцевого самоврядування Одеської області перед прийняттям рішення про виділення коштів мають погоджувати їх з Одеською обласною військовою адміністрацією, з урахуванням розподілу без порушення інтересів Збройних Сил України.
28.06.2024 року старшим державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Одеській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Пхіденком Олександром Сергійовичем винесено постанову про накладення штрафу на Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області за не виконання вимог виконавчого, накладено штраф на користь держави у розмірі 5100 грн
Також, пунктом 2 вказаної постанови зобов`язано боржника виконати рішення протягом десяти робочих днів та попереджено про кримінальну відповідальність за умисне невиконання рішення.
Вважаючи, що на момент звернення до суду з вказаною заявою боржником судове рішення у даній справі не виконано, при цьому боржником не вчиняються будь-які дії щодо його виконання, позивач звернувся до суду з вказаною заявою в порядку статті 382 КАС України.
ІV. Норми права, які застосував суд
Стаття 129-1 Конституції України передбачає, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
У рішенні від 30 червня 2009 року №16-рп/2009 Конституційний Суд України зазначив, що метою судового контролю є своєчасне забезпечення захисту та охорони прав і свобод людини і громадянина, та наголосив, що виконання всіма суб`єктами правовідносин приписів, викладених у рішеннях суду, які набрали законної сили, утверджує авторитет держави як правової (абз.1 пп.3.2 п.3, абз.2 п.4 мотивувальної частини).
Статтею 370 КАС України передбачено, що судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Порядок здійснення судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах встановлено статтею 382 КАС України, частиною 1 якої передбачено, що суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Згідно частин 2, 3, 4 ст. 382 КАС України за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
V. Оцінка суду
З аналізу зазначених норм законодавства слідує, що КАС України регламентовано право суду застосовувати інститут судового контролю шляхом зобов`язання відповідача подати звіт про виконання рішення суду, визнання протиправними рішень, дій. Для застосування наведених процесуальних заходів мають бути наявні відповідні правові умови.
Законодавець фактично наділив суд повноваженнями контролю за виконанням того, що для суб`єкта владних повноважень передбачив у своєму рішенні адміністративний суд.
Правовою підставою для зобов`язання відповідача подати звіт про виконання судового рішення є наявність об`єктивних підтверджених належними і допустимими доказами підстав вважати, що за відсутності такого заходу судового контролю рішення суду залишиться невиконаним або для його виконання доведеться докласти значних зусиль. При цьому суд, встановлюючи строк для подання звіту, повинен враховувати особливості покладених обов`язків згідно із судовим рішенням та можливості суб`єкта владних повноважень їх виконати.
Як зазначалось вище, ухвалою суду від 15.07.2024 року запропоновано Таїровській селищній раді Одеського району Одеської області протягом п`яти днів з дати отримання даної ухвали надати суду докази щодо виконання судового рішення або пояснення з доказами та нормативно-правовим обґрунтуванням підстав його не виконання.
При цьому, матеріали справи не містять відомостей (доказів) виконання боржником судового рішення по даній справі.
Наведені обставини дають підстави суду вважати, що відповідач протиправно ухиляється від виконання судового рішення.
Виконання рішення, винесеного будь-яким судом, має розглядатись як невід`ємна частина "судового процесу" для цілей ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
У рішенні Європейського суду з прав людини від 19 березня 1997 року у справі "Горнсбі проти Греції" суд підкреслив, що виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватись як невід`ємна частина судового розгляду. Здійснення права на звернення до суду з позовом стосовно його прав та обов`язків цивільного характеру було б ілюзорним, якби внутрішня правова система допускала, щоб остаточне судове рішення, яке має обов`язкову силу, не виконувалося б на шкоду однієї зі сторін. Ефективний доступ до суду включає право на виконання судового рішення без невиправданих затримок. (п. 40).
Як зазначалось вище, відповідно до частини першої статті 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, має право зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
При цьому, з аналізу норм законодавства слідує, що КАС України регламентовано право суду застосовувати інститут судового контролю шляхом зобов`язання відповідача подати звіт про виконання рішення суду.
VI. Висновок суду
Відповідно до частини 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи відсутність будь-яких доказів виконання відповідачем судового рішення на час розгляду заяви, суд вважає, що наявні підстави для задоволення заяви позивача та встановлення судового контролю за виконання судового рішення у даній справі.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 241, 243, 248, 249, 370, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ухвалив:
Заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Агротранссервісбуд про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду - задовольнити.
Зобов`язати Таїровську селищну раду Одеського району Одеської області подати протягом одного місяця з дати прийняття цієї ухвали звіт про виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.12.2023 по справі № 420/16235/23.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду в 15-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Суддя В.А. Дубровна
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2024 |
Оприлюднено | 16.08.2024 |
Номер документу | 121006450 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Інші скарги та заяви в процесі виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Дубровна В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні