Рішення
від 20.12.2010 по справі 41/244
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

41/244

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

20.12.10 р.                                                                                    Справа № 41/244                               

Суддя господарського суду Донецької області                                 Гончаров С.А.          

при секретарі судового засідання Говор О.С.

розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу

за позовом: Державної екологічної інспекції в Донецькій області, м. Донецьк

до відповідача: Державного підприємства „Торезантрацит”, м. Торез

про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 3017275,80 грн.

При участі представників:

від позивача: Висоцький А.С. – довіреність від 21.10.2010 №02-2638

від відповідача: не з'явились (причини неявки невідомі)  

СУТЬ СПОРУ:

Позивач, Державна екологічна інспекція в Донецькій області, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до Державного підприємства „Торезантрацит” про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 3017275,80 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що перевіркою відповідача щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері атмосферного повітря, проведеною з 27.01.2010 року по 04.02.2010 року встановлено, що відповідачем не отримано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням ст.ст. 10, 11 Закону України „Про охорону атмосферного повітря” та чим державі заподіяний збиток на суму 3017275,80 грн.

Відповідач про день та час розгляду справи був повідомлений належним чином, але відзиву на позовну заяву не подав, не використав своє право на участь у судовому засіданні, представника в судове засідання не направив. Враховуючи, що наявних в матеріалах справи документів та пояснень достатньо для прийняття рішення, суд вважає за можливе відповідно до ст.75 ГПК України вирішити спір по суті.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд ВСТАНОВИВ:  

З 27.01.2010 року по 04.02.2010 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Макіївському регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері атмосферного повітря на ВП „ШУ ім. Л.І.Лутугіна” ДП „Торезантрацит”, результати якої оформлено актом перевірки дотримання вимог законодавства від 27 січня – 4 лютого 2010 року.

Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксовано невиконання на момент перевірки пунктів припису попередньої перевірки від 20.10.2009 року, а саме, неотримання Дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря (термін виконання 01.01.2010 року). В акті перевірки зафіксовані сумарні викиди забруднюючих речовин за 2009 рік, які склали в загальному розмірі 343,323т.

За результатами перевірки відділом оперативного міжрайонного екологічного контролю по Макіївському регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області відповідачу було видано припис від 04.02.2010 року № 11/3-4-2 на усунення встановлених порушень.

Згідно довідки відповідача від 08.02.2010 року № 2-09-02/17 про викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря відокремленими підрозділами ДП „Торезантрацит” з 01.02.2009 року по 31.12.2009 року, відокремленим підрозділом „ШУ ім. Л.І.Лутугіна” у наведений період викинуто в атмосферне повітря всього 286,913 тонн забруднюючих речовин.

Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Макіївському регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 639 від 10.12.2008 року, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 р. за № 48/16064, було розраховано розмір відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря при викидах без дозволу на ВП „Ш/у ім. Л.І.Лутугіна” ДП „Торезантрацит” за період з 01.02.2009 року по 31.12.2009 року, згідно якого загальна сума збитку склала 3017275,80 грн.

Як вбачається з наведеного розрахунку, розрахунок маси наднормативного викиду забруднюючої речовини в атмосферне повітря від джерела викиду, який здійснюється без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, здійснюється за параметрами джерел викиду (джерел утворення), зафіксованими даними державних статистичних спостережень з охорони атмосферного повітря за формою № 2-ТП (повітря) та довідки підприємства № 2-09-02/17 від 08.02.2010 р. за період з 01.02.2009 р. по 31.12.2009 р.

Кількість забруднюючих речовин, викинутих наднормативно становить: арсен та його сполуки (у перерахунку на арсен)- 0,017 т; мідь та його сполуки (у перерахунку на мідь) -0,0063 т;   нікель та його сполуки (у перерахунку на нікель) - 0,0073 т; ртуть та його сполуки (у перерахунку на ртуть) – 0,001т, селен та його сполуки (у перерахунку на селен)-0,004 т; свинець та його сполуки (у перерахунку на свинець)-0,0103 т; хром та його сполуки (у перерахунку на триоксид хрому) - 0,0113 т; цинк та його сполуки (у перерахунку на цинк)-0,0183 т; марганець та його сполуки (у перерахунку на діоксид марганцу)— 0,001 т; речовини у вигляді суспендованих твердих частинок - 152,779 т; оксид азоту (у перерахунку на діоксид азоту) -10,627 т; сірки діоксид - 73,934 т; вуглецю оксид - 38,802 т; уайт-спіріт – 0,081 т, вуглеводні граничні – 0,001 т.

Господарський суд вважає вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 40 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” використання природних ресурсів громадянами,  підприємствами, установами та   організаціями   здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню   природних   ресурсів,   негативному  впливу  на  стан навколишнього природного середовища.

Статтею 51 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” обумовлено, що підприємства, установи й  організації, діяльність яких пов'язана з шкідливим впливом на навколишнє  природне  середовище, незалежно  від  часу  введення  їх  у  дію повинні бути обладнані спорудами,  устаткуванням і  пристроями  для  очищення  викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю  і  складом  забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.

Згідно статті 10 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” підприємства, установи,  організації та громадяни -  суб'єкти підприємницької  діяльності,  що  здійснюють  викиди  забруднюючих речовин в  атмосферне  повітря  та  діяльність  яких  пов'язана  з впливом   фізичних   та   біологічних   факторів   на  його  стан, зобов'язані, зокрема, здійснювати організаційно-господарські,   технічні   та  інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та  нормативами  екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров'я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлених Кабінетом Міністрів України.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними  джерелами  можуть  здійснюватися  після отримання дозволу,  який   видається  територіальним  органом  спеціально уповноваженого центрального органу  виконавчої влади  з  питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я (ч. 5 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”).

Таким чином, відповідачем порушені вимоги ст.ст. 10, 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”, що підтверджується матеріалами справи, зокрема, актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 27 січня – 4 лютого 2010 року.

У відповідності до вимог ст. 33 Закону України “Про атмосферне повітря” особи, винні у  перевищенні    обсягів    викидів    забруднюючих    речовин, встановлених  у  дозволах  на  викиди   забруднюючих   речовин   в атмосферне повітря несуть відповідальність згідно з законом.

Згідно ст. 34  Закону України “Про атмосферне повітря”, шкода, завдана  порушенням    законодавства   про   охорону атмосферного  повітря,  підлягає  відшкодуванню   у   порядку   та розмірах, встановлених законом.

Статтею 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”  передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.

Відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.

Як зазначалось, у зв'язку з порушенням норм природоохоронного законодавства та з урахуванням норм Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 639 від 10.12.2008 року, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21.01.2009 р. за № 48/16064, було розраховано розмір відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря при викидах без дозволу на ВП „Ш/у ім. Л.І.Лутугіна” ДП „Торезантрацит” за період з 01.02.2009 року по 31.12.2009 року, згідно якого загальна сума збитку склала 3017275,80 грн.

Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб'єктів господарювання (юридичних і фізичних осіб) (п. 1.2. Методики).

Як зазначалось, розрахунок маси наднормативного викиду забруднюючої речовини в атмосферне повітря від джерела викиду, який здійснюється без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, здійснюється за параметрами джерел викиду (джерел утворення), зафіксованими даними державних статистичних спостережень з охорони атмосферного повітря за формою № 2-ТП (повітря) та довідки підприємства № 2-09-02/17 від 08.02.2010 р. за період з 01.02.2009 р. по 31.12.2009 р.

Як вбачається з наявного в матеріалах справи звіту про охорону атмосферного повітря ВП „ШУ ім. Л.І.Лутугіна” ДП „Торезантрацит” форми 2-ТП (повітря) за 2009 рік, дані, використані  Державною екологічною інспекцією в Донецькій області, при здійснені розрахунку збитків, не суперечать кількостям, що наведені в формах державного статистичного спостереження.

Сума збитків в розмірі 3017275,80 грн. не сплачена відповідачем на день подання позову і заявлена позивачем до стягнення.

Суму збитків позивач просить стягнути до спеціального фонду місцевого бюджету Торезької  міської ради.

В ст. 47 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” зазначається про утворення місцевих фондів охорони довкілля у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок зборів за забруднення, частини грошових стягнень за порушення норм і правил охорони довкілля та шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

З урахуванням викладеного, позовні вимоги є такими, що підлягають задоволенню.

Судові витрати згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України суд покладає на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 20, 40, 51, 47, 68, 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 10, 33, 34 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Державної екологічної інспекції в Донецькій області до Державного підприємства „Торезантрацит” про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 3017275,80 грн. – задовольнити.

Стягнути з Державного підприємства „Торезантрацит” (86600, м. Торез, вул. Енгельса, 88, ЄДРПОУ 32366906) до спеціального фонду місцевого бюджету Торезької міської ради (м. Торез, п/р 33118331700084 ГУДКУ у  Донецької області, МФО 834016, ЄДРПОУ 34687305, КБК 24062100) збитки, заподіяні державі, в сумі 3017275,80 грн.

Стягнути з Державного підприємства „Торезантрацит” (86600, м. Торез, вул. Енгельса, 88, ЄДРПОУ 32366906)  на користь Державного бюджету державне мито в сумі 25500,00 грн.

Стягнути з Державного підприємства „Торезантрацит” (86600, м. Торез, вул. Енгельса, 88, ЄДРПОУ 32366906) на користь Державного бюджету України  (р/р 31210264700006 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФО 834016, ЄДРПОУ 34687001, Отримувач : УДК у Київському районі м. Донецька, код бюджетної класифікації 22050003)  витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах в розмірі 236,00 грн.

          

Суддя                                                               Гончаров С.А.                               

В судовому засіданні 20.12.2010 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Рішення підписане 24.12.2010р

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення20.12.2010
Оприлюднено10.01.2011
Номер документу13381799
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —41/244

Ухвала від 20.02.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Рішення від 11.03.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Рішення від 19.09.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 29.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 01.08.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 03.02.2011

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Рішення від 24.12.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Рішення від 20.12.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 07.12.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 27.09.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні