СПРАВА № 2 а - 382 / 2009 р.
ПОСТАНОВА
ІМ' ЯМ УКРАЇНИ
13 травня 2009 року Антрацитів ський міськрайонний суд Луга нської області
в складі: головуючого - судд і Чигриної Л. Г.
при секретарі Ралійній І.В.
розглянувши в судовому зас іданні у залі суду м. Антрацит
справу за адміністративни м позовом ОСОБА_1 до Управ ління праці та соціального з ахисту населення Антрацитів ської міської Ради Лугансько ї області "Про визнання дій Уп равління такими, що не відпов ідають Закону та нарахув ання і сплату заборгованості за недоотриману в повному об сязі в 2007 році допомоги по догл яду за дитиною до досягнення нею трирічного віку»,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Управління праці та соціального захист у населення Антрацитівської міської Ради Луганської обл асті про визнання дій Управл іння такими, що не відповідаю ть Закону та нарахування і сплату заборгованості за н едоотриману в повному обсязі в 2007 році допомоги по догляду з а дитиною до досягнення нею т рирічного віку.
В обгрунтування позовних вимог позивачка ОСОБА_1 по слалась на те, що ІНФОРМАЦІ Я_1 вона народила дитину - дон ьку ОСОБА_3.
Згідно до Закону Україн и "Про державну допомогу сім' ям з дітьми" у неї виникло прав о на державну допомогу по дог ляду за дитиною до досягненн я нею трирічного віку в розмі рі встановленого Законом прожиткового мінімуму для д ітей у віці до 6 років.
Вищевказаний вид державно ї допомоги їй було призначен о з 15.12.2004 року по 10.10.2007 року.
Нарахування та виплату доп омоги по догляду за дитиною ї й проводив відповідач -Управ ління праці та соціального з ахисту населення Антрацитів ської міської Ради Лугансько ї області.
23 жовтня 2008 року вона звернул ась до відповідача із заявою про перерахування і сплату д ержавної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі пр ожиткового мінімуму для діте й до 6 років, оскільки така доп омога не відповідає соціальн им стандартам, є недостатньо ю для реальної допомоги по ут риманню дитини, не відповіда є вимогам Конституції Україн и та Закону України "Про д ержавну допомогу сім' ям з д ітьми".
Із відповіді Управління пр аці та соціального захисту н аселення Антрацитівської мі ської Ради від.13.11.2008 року вона д ізналась, що при нарахуванні їй державної допомоги засто совувались ч. 1 ст. 15 Закон У країни "Про державну допомог у сім' ям з дітьми", норми За кону про державний бюджет н а 2007 рік і тим самим були звужен і зміст та обсяг її існуючих п рав, а також прав її дитини на достатній рівень соціальної допомоги,
що є порушенням вимог Конст итуції України і Законів України "Про охорону дитинст ва" та "Про державну допомогу с ім' ям з дітьми".
Згідно ст. 23 Закону Украї ни "Про державну допомогу сім ' ям з дітьми" рішення органу , що призначає і здійснює випл ату державної допомоги, може бути оскаржено у судовому по рядку.
Міністерство праці та соц іальної політики України є г оловним органом у системі це нтральних органів виконавчо ї влади із забезпечення реал ізації державної політики у сфері соціального захисту на селення.
Обов' язок по виплаті гро шової допомоги покладається на Міністерство праці Украї ни, яке перераховує виділені кошти місцевим управлінням праці та соціального захисту населення.
Таким чином, Управління пра ці та соціального захисту на селення Антрацитівської міс ької Ради є тим органом, чиї ді ї або бездіяльність може бут и оскаржено в спірних правов ідносинах.
Послалась на те, що її вимог и обгрунтовуються наступним .
ст. 15 ч. 1 Закону України "П ро державну допомогу сім' я1 дітьми" передбачена державн а допомога до досягнення дит иною 3-х років прожиткового мі німуму для дітей віком до 6 рок ів. Допомога виплачується що місячно.
Розмір прожиткового мінім уму, що береться для розрахун ку допомоги, щорічно встанов люється Законами про Державн ий бюджет, які приймаються ві дповідно до Конституції Укра їни в порядку, встановленим Б юджетним Кодексом.
Законом "Про Державний б юджет на 2007 рік" дію частини пер шої ст. 15 Закону України "Пр о державну допомогу сім' ям з дітьми" зупинено на 2007 рік.
Згідно вимог Конституції України, при внесенні змін до чинних законів не допускаєт ься звуження змісту та обсяг у існуючих прав та свобод, а за кріплені Конституцією права та свободи не є вичерпними, га рантуються і не можуть бути с касовані.
Зазначеним керувався і Кон ституційний Суд України, при ймаючи рішення від 9.07.2007 року, як им визнав неконституційним п оложення Закону України "Про державний бюджет на 2007 рік ", а саме, п. 14 ст. 71 в частині зупин ення на 2007 рік дії ч. 1 ст. 15 та п. 3 ро зділу 8 "Прикінцеві положення " Закону України "Про держ авну допомогу сім' ям з діть ми" щодо встановлення розмір у допомоги по догляду за дити ною до досягнення нею триріч ного віку.
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статей зазначених законі в, що визнані неконституційн ими.
Рішення Конституційного С уду є обов' язковими до вико нання на території України, є остаточними і не можуть бути оскаржені.
Вважає, що згідно вимог Конс титуції України дія Закону України "Про Державний бюдж ет на 2007 рік" в частині зупиненн я дії п. 1 ст. 15 Закону Україн и "Про державну допомогу сім' ям з дітьми" втратила силу з 9 л ипня 2007 року.
Норма Закону України "Про державну допомогу сім' ям з дітьми" про встановлення роз міру державної допомоги сім' ям з дітьми у розмірі прожитк ового мінімуму для дітей вік ом до 6 років є чинною.
Послалась на те, що Констит уція України передбачає, що м атеріальна шкода у вищевказа ному випадку відшкодовуєтьс я державою у встановленому з аконом порядку.
Відповідач - Управління пр аці та соціального захисту н аселенні Антрацитівської мі ської Ради Луганської област і, повинен сплатити їй недопл ачену суму державної допомог и за 2007 рік, починаючи з 1 січня 20 07 року.
На 2007 рік Законом Україн и "Про Державний бюджет на 2007 рі к" встановлено розмір мініма льного прожиткового мінімум у для дітей віком до 6 років: з 1 січня - 434гр., з 1 квітня - 463 гр., з 1 жо втня - 470 гр.
З урахуванням вказаних нор м розмір належної їй державн ої допомоги по догляду за дит иною до досягнення нею трирі чного віку за період з 1.01.2007 року по 31.10.2007
року складає: 434 гр. х 3 = 1302 гр. (сі чень - березень), 463 х 6 = 2778 гр. (квіте нь -вересень) + 470 (жовтень). Разом 1302 гр. + 926 гр. + 2778 гр. + 470 гр. = 4550 гр.
Фактично їй було сплачено д опомоги по догляду за дитино ю за період з 1.01.2007 року по 31.10.2007 рок у в розмірі 900 гр.
Вважає, що відповідач повин ен їй сплатити недораховану суму: 4550 гр. - 900 гр. = 3650 гр.
Конституційний Суд в своєм у рішенні від 9 липня 2007 року за значив те, що зі змісту ст. ст. 8, 19, 85, 92, 95-98 Конституції України та норм Бюджетного Кодексу вба чається, що Закон « Про Де ржавний бюджет України» має особливий предмет регулюван ня відмінний від інших закон ів України і стосується викл ючно встановлення доходів та видатків держави на загальн осуспільні потреби, зокрема і видатків на соціальний зах ист і соціальне забезпечення , тому цим законом не можуть вн оситися зміни, зупинятися ді я чинних Законів України , а також встановлюватися інш е додаткове правове регулюва ння відносин, що є предметом і нших законів України. Таке по ложення закріплено і в ч.3 ст. 27 Бюджетного Кодексу.
Метою і особливістю Зако ну « Про Державний бюджет У країни» є забезпечення належ них умов для реалізації поло жень інших законів України, я кі передбачають фінансові зо бов' язання держави перед гр омадянами, спрямовані на їх с оціальний захист, у тому числ і й надання пільг, компенсаці й і гарантій.
При прийнятті Закону « Про Державний бюджет України » мають бути дотримані принц ипи соціальної, правової дер жави, верховенства права, заб езпечена соціальна стабільн ість, а також збережені пільг и, компенсації і гарантії, зар обітна плата та пенсії для за безпечення права кожного на достатній життєвий рівень ( с т. 48 Конституції України).
Зміни до Закону України "Про державну допомогу сім' ям з дітьми" було внесено неза конно, а тому її правовідноси ни з відповідачем повинні ре гулюватись нормами, які діял и до внесення змін.
Вважає, що вона має правові підстави вимагати від відпов ідача сплати їй недоплаченої суми державної допомоги за 200 7 рік, відповідно до вимог ст. 15 Закону України "Про держа вну допомогу сім' ям з дітьм и".
Сума повинна розраховуват ись із розміру мінімального прожиткового мінімуму на дит ину віком до 6 років за відпові дний період за мінусом факти чно сплаченої суми, з урахува нням прожиткового мінімуму д ля дітей віком до 6 років, вста новленого Законом Украї ни « Про Державний бюджет Укр аїни на 2007 рік».
Конституцією України вста новлено, що права і свободи лю дини та їх гарантії визначаю ть зміст і спрямованість дія льності держави.
Держава відповідає перед л юдиною за свою діяльність. Зг ідно ст. 3 норми Конституції Ук раїни є нормами прямої дії.
Звернення до суду для захис ту конституційних прав і сво бод людини і громадянина без посередньо гарантується на п ідставі ст. 8 Конституції Укра їни.
Згідно п. 5 постанови Пленум у Верховного Суду України ві д 1.11.1996 року при здійсненні прав осуддя, судам під час розгляд у справи необхідно піддавати оцінці нормативно-правові а кти будь якого державного ор гану на відповідність їх як К онституції так і Закону. Я кщо при цьому буде встановле но, що нормативно-правовий ак т, який підлягає застосуванн ю не відповідає чи суперечит ь законові, суд зобов' язани й застосувати закон, який рег улює ці правовідносини.
Просить визнати неправомі рними дії відповідача та зоб ов»язати нарахувати та сплат ити недоплачену їй суму допо моги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного в іку за 2007 рік в розмірі 3650 гр.
В судовому засіданні пози вачка ОСОБА_1 позовні вимо ги підтримує, але уточнила і з меншила їх об»єм. Просить виз нати неправомірними дії відп овідача та зобов»язати нарах увати та сплатити недоплачен у їй суму допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 9. 07.2007 року по 10.10.2007 рік в розмірі 1499 г р* 91 коп. 3 розрахунку: 463 х 3 * 1389 гр. (л ипень - вересень) + 470 (жовтень). Ра зом 1389 гр. + 470 гр. = 1859 гр.
Фактично їй було сплачено д опомоги по догляду за дитино ю за період з 1.07. 2007 року по 10.10.2007 ро ку в розмірі 359 гр.09 коп.
Вважає, що відповідач повин ен їй сплатити недораховану суму: 1859 гр. - 359 гр. 09 = 1499 гр. 91 коп.
Також просить стягнути з ві дповідача витрати, пов»язані зі сплатою судового збору.
Крім того, позивачка ОСО БА_1 зауважила на те, що вона не пропустила строк зверненн я до суду з адміністративним позовом, оскільки з часу наро дження дитини вона займалась тільки доглядом за немовлям і не мала можливості слідкув ати за змінами законодавства та звертатись за платними ко нсультаціями.
Послалась на те, що бюджет ї ї сім»ї є не великим, вона невз мозі виписувати періодичні в идання, де публікуються норм ативні документи, не має дост упу до мережі «Інтернет», а то му про порушення своїх прав д ізналась із телевізійної про грами тільки у жовтні 2008 року, т ому звернулась за відновленн ям своїх порушених прав споч атку до відповідача 23.10.2008 року, а потім, назбиравши необхідн их коштів на сплату послуг ад воката, 17.02.2009 року - до суду.(а.с. 2)
Відповідач - представник Уп равління праці та соціальног о захисту населення Антрацит івської міської Ради Лугансь кої області - ОСОБА_5 в судо вому засіданні позовні вимог и ОСОБА_1 не визнала і пояс нила, що позивачка зазначила , що їй у період з січня по жовт ень 2007року не була сплачена у п овному обсязі допомога по до гляду за дитиною до досягнен ня нею трирічного віку і вима гала зобов' язати управлінн я праці та соціального захис ту населення нарахувати та с платити на її користь різниц ю недоплаченої їй допомоги у розмірі 3650гр. Також просила ви знати неправомірними дії УПС ЗН щодо відмови у перерахунк у та виплаті у розмірі прожит кового мінімуму зазначеної д опомоги.
Свої позовні вимоги позива чка обгрунтовувала тим, що з м етою створення належних мате ріальних умов для виховання дітей у сім"ях, держава надає с оціальну допомогу, передбаче ну Законом України "Про де ржавну допомогу сім"ям з діть ми".
Позивачка, посилаючись на с т. ст. 22, 64 Конституції України, с тверджує також, що, при внесен ні змін до чинних законів, не д опускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і сво бод громадян і ці права та сво боди не можуть бути обмежені , однак Управління праці тс со ціального захисту населення Антрацитівської міської Рад и заперечує проти виконання вимог позивачки з наступних причин:
Відповідно до ч. 2 ст. 99 КАС Укр аїни, для звернення до адміні стративного суду за захистом прав, свобод та інтересів осо би встановлюється річний стр ок, який обчислюється з дня, ко ли особа дізналась або повин на була дізнатись про поруше ння своїх прав, свобод чи інте ресів.
Про порушення своїх прав по зивач могла дізнатись з дати оприлюднення рішення Консти туційного Суду України від 9.07 .2007 року та з дати отримання доп омоги по догляду за дитиною д о досягнення нею трирічного віку. Вказане рішення було оп убліковано 27.07.2007 року, а відтак, позивачка провинна була діз натися про порушення своїх п рав з вказаної дати. Позивачк а звернулась до суду у лютому 2009 року.
Управління праці та соціал ьного захисту населення Антр ацитівської міської Ради не вважає догляд за дитиною пов ажною причиною для пропущенн я строків звернення до суду. А дже на час закінчення строку звернення до суду дитині поз ивачки виповнилося більше 3 р оків.
Вважає, що важко уявити, що позивачка протягом року неві длучно знаходилась біля дити ни, що не дозволило їй звернут ися до суду.
Саме Закон України "Про д ержавну допомогу сім"ям з діт ьми " встановлює гарантовани й державою рівень матеріальн ої підтримки сімей з дітьми.
Вказаний закон, визначає з міст та обсяг прав громадян з дітьми. Зміст прав - це види де ржавної допомоги, надання як их передбачено зазначеним за коном.
Що стосується обсягу прав сімей з дітьми, то він визнача ється ст. 1 Закону, згідно з якою громадяни України, в сім ' ях яких виховуються та про живають неповнолітні діти, м ають право на державну допом огу у випадках та на умовах, пе редбачених цим законом та ін шими законами України".
Розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку регулюється не тільки ст. 15 Закону Укра їни "Про державну допомогу сі м"ям з дітьми", як зазначила по зивачка, а й п. 3 розділу 8 "Прикі нцеві положення" зазначеного Закону.
У ст. 15 Закону України "Пр о державну допомогу сім"ям з д ітьми ", в редакції Закону № 2334-14 від 22.03.2001 року встановлено, що допомога по догляду за дит иною до досягнення нею трирі чного віку надається у розмі рі встановленого законом про житкового мінімуму для дітей віком до 6 років.
Але у п. 3 розділу 8 "Прикінцев і положення" цього ж Закону визначено, що розмір держав ної допомоги, передбаченої с т. 15 цього Закону, визначає ться Верховною Радою України щороку у відсотковому відно шенні до прожиткового мініму му, з поступовим наближенням до прожиткового мінімуму, ал е при цьому не може бути нижчи м за величину, яка дорівнює 25 % в ід встановленого рівня прожи ткового мінімуму.
Законом України "Про внес ення змін до Закону Украї ни "Про Державний бюджет Укра їни на 2005 рік" та деяких інших з аконодавчих актів України" в ід 25.03.2005 року пункт 3 розділу 8 "Пр икінцеві положення" Закону України "Про державну допом огу сім"ям з дітьми" викладено у новій редакції, згідно з яко ю розмір допомоги сім"ям з діт ьми, передбачений ст. 15 цього Закону, визначається Верхо вною Радою України в законі п ро Державний бюджет України на відповідний рік у відсотк овому відношенні до прожитко вого мінімуму, але при цьому н е може бути нижчим за величин у, що дорівнює 25 % зазначеного п рожиткового мінімуму, а з1 січ ня 2006 року - 50 відсоткам цього пр ожиткового мінімуму.
Законом України "Про Держ авний бюджет України на 2005 рік та деяких інших законодавчи х актів України» від 25.03.2005 року п. 3 розділу 8 "Прикінцеві полож ення" Закону України "Про державну допомогу сім "ям з ді тьми" викладено у новій редак ції, згідно з якою, розмір допо моги сім»ям з дітьми, передба чений ст. 15 цього Закону, ви значається Верховною Радою У країни в законі про Державни й бюджет України на відповід ний рік у відсотковому відно шенні до прожиткового мініму му, але при цьому не може бути нижчим за величину, що дорівн ює 25 % зазначеного прожитковог о мінімуму, а з 1.01.2006 року - 50 % цього прожиткового мінімуму.
Таким чином, Закон Укра їни "Про державний бюджет Укр аїни на 2007рік" від 19.12.2006 року ніяк им чином не звужують зміст та обсяг існуючих прав сімей з д ітьми на державну підтримку.
З самого початку було перед бачено, що ці права реалізуют ься не тільки ст. 15, але й п. 3 розд ілу 8 "Прикінцеві положення" Закону України "Про держав ну допомогу сім"ям з дітьми ", а також іншими законами Украї ни.
Згідно ст. 95 Конституції Укр аїни, саме Закон України " Про Державний бюджет України " і виключно цей закон, визнача є усі видатки держави на потр еби всього суспільства, розм ір та цільове призначення ци х видатків.
Зауважила на те, що допомога по догляду за дитиною до дося гнення нею трирічного віку н іколи не призначалась у розм ірі прожиткового мінімуму, т обто завжди існували певні о бмеження, затверджені закона ми. З часом, обмеження стають м еншими, тобто розмір допомог и весь час зростає і це свідчи ть про те, що не можна розгляда ти існуючи зміни, як звуження обсягів прав сімей з дітьми.
Згідно зі статтею 94 Констит уції України, закон починає д іяти через десять днів після його офіційного оприлюдненн я, якщо інше не передбачено са мим законом.
Згідно з загальними правов ими нормами, "Прикінцеві поло ження" закону визначають мех анізм, яким закон вводиться в дію.
У п. 3 розділу 8 "Прикінцеві по ложення " Закону України " Про державну допомогу сім"ям з дітьми" зазначається механ ізм, яким вводиться в дію ст. 15 з азначеного Закону.
Конституційний Суд Україн и своїм рішенням від 9.07.2007 року в изнав неконституційними п.14 с татті 71 Закону України "Пр о Державний бюджет України н а 2007 рік" в частині зупинення на 2007 рік дії ч. 1 ст. 15 та п. 3 розділу 8 "Прикінцеві положення" Зак ону України "Про державну д опомогу сім"ям з дітьми".
Таким чином, діючою стала н е тільки ч. 1 ст. 15 зазначеного Закону, а й п. 3 розділу 8 "Прик інцеві положення" цього ж З акону.
Враховуючи рішення Консти туційного Суду України від 9.07 .2007 року, потрібно керуватися п . 3 розділу 8 "Прикінцеві положе ння" Закону України "Про д ержавну допомогу сім"ям з діт ьми" в редакції Закону Укр аїни "Про внесення змін до З акону України "Про Державни й бюджет України на 2005 рік" та д еяких інших законодавчих акт ів України" від 25.03.2005 року.
Тоді розмір допомоги по дог ляду за дитиною до досягненн я нею трирічного віку повине н складати 50 % прожиткового мі німуму, встановленого для ди тини віком до 6 років.
Зауважила на те, що якщо За кон України « Про Державний бюджет України», як вважає по зивачка, має особливий предм ет регулювання і не може внос ити зміни до чинних законів У країни, то потрібно взагалі п овернутися до пункту 3 розділ у 8 "Прикінцеві положення" За кону України "Про державну допомогу сім"ям з дітьми" в ред акції Закону № 2334-14 від 22.03.2001 р оку, тоді розмір допомоги по д огляду за дитиною повинен ст ановити 25 % прожиткового мінім уму.
Згідно зі ст. 152 Конституції У країни закони та інші правов і акти або їх окремі положенн я, визнані неконституційними , втрачають силу з дня прийнят тя Конституційним Судом Укра їни рішення про їх неконстит уційність.
Рішення Конституційного С уду було прийняте 09.07.2007 року, то му вимоги позивачки, щодо стя гнення на її користь різниці недоплаченої допомоги по до гляду за дитиною до досягнен ня нею трирічного віку з січн я 2007 року вважає необгрунтова ними.
І в першому, і в другому випа дках не йдеться мова про нада ння допомоги по догляду за ди тиною до 3-х років у розмірі, що дорівнює розміру прожитково го мінімуму.
Вважає, що дії Управління п раці та соціального захисту населення Антрацитівської м іської Ради не можна вважати неправомірними з наступних підстав.
Згідно зі ст. 8 Конституції України - Конституція має вищ у юридичну силу.
Згідно зі ст. 19 Конституції У країни, органи місцевого сам оврядування та їх посадові о соби повинні діяти тільки на підставі, в межах повноважен ь та засобом, які передбачені Конституцією і законами Укр аїни.
При призначенні позивачці допомоги по догляду за дитин ою, Управління праці та соціа льного захисту населення Ант рацитівської міської Ради, я к представник органу місцево го самоврядування, діяло згі дно з вимогами ст. 19 Конституц ії України в межах делегован их йому державою повноважень та засобом, який визначив вищ ий орган державної виконавчо ї влади - Кабінет Міністрів Ук раїни.
Управлінню праці та соціа льного захисту населення Ант рацитівської міської Ради не надано повноважень самостій но визначати розмір допомоги по догляду за дитиною та пору шувати положення Бюджетного Кодексу України.
Управління праці та соціа льного захисту населення Ант рацитівської міської Ради вв ажає неможливим, здійснюючи свою діяльність, виконувати окремі положення закону, одн очасно порушуючи інші положе ння того ж самого закону, а так ож вимоги інших діючих закон ів.
Крім того, послалась на те, щ о згідно зі ст. 87 Бюджетного Ко дексу України, соціальний за хист та соціальне забезпечен ня є видатками, що здійснюють ся з державного бюджету Укра їни.
Згідно зі ст. 7 зазначеного К одексу, одним з принципів бюд жетної системи України є при нцип цільового використання бюджетних коштів, тобто бюдж етні кошти використовуються тільки на цілі, визначені бюд жетним призначенням.
Згідно зі ст. 116 Бюджетного Ко дексу України, невиконання б юджету - це бюджетне правопор ушення. Нецільове використан ня бюджетних коштів та інші п орушення бюджетного законод авства тягнуть за собою дисц иплінарну, адміністративну а бо кримінальну відповідальн ість згідно з законом Україн и. Це передбачено ст. ст. 119, 121 Бюд жетного Кодексу України.
Таким чином, взяття зобов' язань щодо проведення виплат допомоги по догляду за дитин ою до досягнення нею трирічн ого віку згідно з Рішенням Ко нституційного Суду
від 9.07.2007 року можливо лише у разі внесення відповідних з мін до Закону України "Про Державний бюджет України", як і мають передбачити збільшен ня видаткової частини з одно часним визначенням джерел на дходжень до бюджету, за рахун ок яких здійснюватимуться ці видатки.
Просить у задоволенні позо вних вимог ОСОБА_1 відмови ти за необгрунтованістю.
Суд, вислухавши позивачку п редставника відповідача, дос лідивши матеріали справи, оц інивши докази за своїм внутр ішнім переконанням, що грунт ується на повно і всебічно з» ясованих обставинах в адміні стративній справі та підтвер джених доказами, які були дос ліджені в судовому засіданні , вважає позов таким, що підляг ає частковому задоволенню з наступних підстав.
В судовому засіданні вста новлено, що позивачка ОСОБА _1 ІНФОРМАЦІЯ_1 народила дитину - доньку ОСОБА_3, про що свідчить свідоцтво про на родження дитини. (а.с. 5)
Управлінням праці та соціа льного захисту населення Ант рацитівської міської Ради Лу ганської області позивачці п ризначена допомога по догляд у за дитиною до досягнення не ю трирічного віку з 15.12.2004 року д о 10.10.2007 року.(а.с. 8-9)
Відповідно до ст. 8 Конститу ції України в Україні визнає ться і діє принцип верховенс тва права. Конституція Украї ни має найвищу юридичну силу . Закони та інші нормативн о - правові акти приймаються н а основі Конституції України і повинні відповідати їй.
Пунктом 1 ч. 1 СТ. 92 Конституці ї України передбачено, що вик лючно законами України визна чаються права і свободи люди ни і громадянина, гарантії ци х прав і свобод.
За ч. 2 ст. 19 Конституції Украї ни органи державної влади та органи місцевого самоврядув ання, їх посадові особи зобов ' язані діяти лише на підста ві, в межах повноважень та у сп осіб, що передбачені Констит уцією та Законами України.
Пунктом 5 постанови Пленуму Верховного суду України № 9 ві д 1.11. 1996 року визначено, якщо при розгляді справи буде встано влено, що нормативно - правови й акт, який підлягав застосув анню, не відповідає чи супере чить законові, суд зобов' яз аний застосувати закон, який регулює ці правовідносини.
Кодексом адміністративно го судочинства України, а сам е, ст. 8 встановлено, що суд при в ирішенні справи керується пр инципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи ви знаються найвищими цінностя ми та визначають зміст і спря мованість діяльності держав и.
Закон України «Про держа вну допомогу сім' ям з дітьм и» № 28П-ХІІ від 21.11.1992 року відпові дно до Конституції України в становлює гарантований держ авою рівень матеріальної під тримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням склад у сім' ї, її доходів та віку ді тей і спрямований на забезпе чення пріоритету державної д опомоги сім' ям з дітьми у за гальній системі соціального захисту населення.
Частиною 1 ст. 1 вказаного З акону встановлено, громадя ни Україна, в сім' ях в яких ви ховуються та проживають непо внолітні діти, мають право на державну допомогу у випадка х та на умовах, передбачених д им Законом та іншими зако нами України,
ст. 3 Закону України «Пр о державну допомогу сім' ям з дітьми» передбачено, що пра во на допомогу по догляду за д итиною до досягнення нею три річного віку за цим Законом має особа (один з батьків ди тини, усиновитель, опікун, баб а, дід або інший родич), яка фак тично здійснює догляд за дит иною.
ст. 15 Закону України «П ро державну допомогу сім' ям з дітьми» від 21.11.1992 року № 28П-ХІІ передбачено, що допомога по д огляду за дитиною до досягне ння нею трирічного віку нада ється у розмірі встановленог о законом прожиткового мінім уму для дітей віком до 6 років.
Закон України «Про держа вну допомогу сім' ям з дітьм и» від 21.11.1992 року № 28П-ХІІ є спеці альним законом, що регулює пр авові відносини, пов»язані з призначенням та виплатою де ржавної допомоги на неповнол ітніх дітей.
Умови призначення допомог и по догляду за дитиною до дос ягнення нею трирічного віку передбачені статтею 14 Зако ну України «Про державну до помогу сім' ям з дітьми», при цьому зазначений закон не пе редбачає обмежень чи особлив их умов або розподілу осіб, що мають право на отримання так ої допомоги.
Статтею 71 Закону Україн и "Про Державний бюджет Украї ни на 2007 рік" від 19.12.2006 № 489-V було зуп инено на 2007 рік дію ст. 15 Закон у України «Про державну доп омогу сім' ям з дітьми.
Відповідачем, відповідно д о Закону України "Про Держ авний бюджет на 2007 рік» позива чці було виплачено державну допомогу по догляду за дитин ою за період з 9.07.2007 року по 31.12.2007 ро ку в розмірі 853 гр. 86 коп. (а.с. 11).
Згідно вимог Конституції України при внесенні змін до чинних законів не допускаєт ься звуження змісту та обсяг у існуючих прав та свобод, а за кріплені нею права і свободи не є вичерпними, гарантуютьс я і не можуть бути скасовані.
Цією тезою керувався Конст итуційний Суд України, прийм аючи рішення від 9 липня 2007 року .
Рішенням Конституційного Суду України № 6-рп/2007 від 9.07.2007 рок у у справі про соціальні гара нтії громадян були визнані т акими, що не відповідають Кон ституції України (є неконсти туційними) ст. ст. 56, 71 Закону України" Про Державний бюдже т України на 2007 рік" від 19 грудня 2006 року N 489-У.
Рішення Конституційного С уду України є обов' язковими до виконання на території Ук раїни, є остаточними, не можут ь бути оскаржені та мають пре юдиціальне значення для суді в загальної юрисдикції при р озгляді ними позовів у зв' я зку з правовідносинами, які в иникли внаслідок дії положен ь статей зазначених законів, що визнані неконституційним и.
Таким чином, з 9.07.2007 року була в ідновлена дія ст. 15 Закону України «Про державну допом огу сім' ям з дітьми» від 21 ли стопада 1992 року № 2811-ХІІ, за якою допомога по догляду за дитин ою до досягнення нею трирічн ого віку надається у розмірі встановленого законом прожи ткового мінімуму для дітей в іком до 6 років.
З огляду на викладені обст авини, суд вважає, що відмова У правління праці та соціально го захисту населення Антраци тівської міської Ради Луганс ької області щодо виплати по зивачці ОСОБА_1 державної допомоги по догляду за дитин ою до досягнення нею трирічн ого віку у розмірі мінімальн ого прожиткового мінімуму дл я дітей до 6 років за період з 9.0 7.2007 року по 10.10.2007 року -є неправомі рною.
Частиною 1 ст. 5 Закон Укр аїни «Про державну допомогу сім' ям з дітьми» № 28П-ХП від 21. 11.1992 року передбачено, що випла ти державної допомоги по дог ляду за дитиною до досягненн я нею трирічного віку призна чаються і виплачуються орган ами соціального захисту насе лення за місцем проживання б атьків.
На 2007 рік Законом Україн и "Про Державний бюджет на 2007 рі к" встановлено розмір мініма льного прожиткового мінімум у для дітей віком до 6 років: з 1 січня - 434 гр., з 1 квітня - 463 гр., з 1 жовтня - 470 гр..
Суд приходить до висновку , що позивачка ОСОБА_1 має п раво на отримання допомоги п о догляду за дитиною до досяг нення нею трирічного віку в р озмірі прожиткового мінімум у для дітей віком до 6 років за період з 9.07.2007 року по 10.10.2007 року, а тому погоджується з вказани м періодом, визначеним позив ачкою.
Однак, суд вважає, що позива чка ОСОБА_1 провела невірн ий розрахунок належних їй су м, визначивши суму за період з 9.07.2007 року по 10.10.2007 року з наступно го:
463 х 3 = 1389 гр. (липень - вересень) + 470 (жовтень). Разом 1389 гр. + 470 гр. = 1859 г р.
Фактично їй було сплачено д опомоги по догляду за дитино ю за період з липня 2007 року по 10.1 0.2007 року в розмірі 359 гр.09 коп.
Вважає, що відповідач повин ен їй сплатити недораховану суму: 1859 гр. - 359 гр. 09 = 1499 гр. 91 коп.
Суд не погоджується з вказа ним розрахунком, який є помил ковим і вважає, що сума недопл аченої відповідачем позивач ці ОСОБА_1 допомоги по дог ляду за дитиною до досягненн я нею трирічного віку має роз раховуватись з наступного: - з а період з 9.07.2007 року по 31.07.2007 року
463 гр.: 31 день х 23 дні = 343 гр. 52 коп., д е 463 гр. - є розміром мінімальног о прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років з 1.04.2007 рок у; 31 день - кількість днів у липн і 2007 року;
о
90 гр.: 31 день х 8 днів = 23 гр. 23 коп., де 90 гр. - є мінімальним розміро м допомоги за дитиною до дося гнення нею трирічного віку, п ередбачений п. 2 постанови Каб інету Міністрів України "Дея кі питання призначення і вип лати допомоги сім' ям з діть ми" від 11 січня 2007 року № ІЗ (в ред акції постанова Кабінету Мін істрів України від 11 липня 2007 р оку № 900 "Про внесення змін до по рядків, затверджених постано вами Кабінету Міністрів Укра їни від 27 грудня 2001 року N 1751 та ві д II січня 2007 року N 13) згідно з яким на виконання ст. 56 Закону У країни "Про Державний бюджет України на 2007 рік" допомога по догляду за дитиною до досягн ення нею трирічного віку осо бам, не застрахованим у систе мі загальнообов' язкового д ержавного соціального страх ування., призначається та вип лачується з метою створення належних умов для повноцінно го утримання та виховання ди тини з урахуванням таких осо бливостей. Допомога признача ється у розмірі, що дорівнює р ізниці між 50 % прожиткового мі німуму, встановленого для пр ацездатних осіб, та середньо місячним сукупним доходом сі м' ї з розрахунку на одну осо бу за попередні шість місяці в, але не менше 90 гр.; 31 день - кіль кість днів у липні 2007 року;
343 гр. 52 коп. + 23 гр. 23 коп. = 366 гр.75 коп . -що є сумою, яку позивачка мал а отримати за липень 2007 року
366 гр.75 коп. - 105 гр.93 коп. = 260 гр. 82 коп. , де 105 гр.93 коп. - є сумою, фактично отриманою позивачкою за лип ень 2007 року; 260 гр.82 коп. - сума недо отриманої допомоги по догляд у за дитиною до досягнення не ю трирічного віку.
- за серпень 2007 року - 4 63 гр. - 108 гр.18 коп. = 354 гр. 82 коп.;
- за вересень 2007 року - 463 г р. -109 гр.62 коп. = 353 гр. 38 коп.;
- за період з 1.10.2007 року по 10.10.2007 року:
470 гр.: 31 день х 10 днів =151 гр. 61 ко п. 151 гр. 61 коп. - 35 гр. 36 коп. = 116 гр. 25 коп .
Всього за період з 9.07.2007 року п о 10.10.2007 року сума складає:
260 гр.82 коп. + 354 гр.82 коп. + 353 гр.38 коп . + 116 гр.25 коп. = 1085 гр. 27 коп., а не 1499 гр. 91 коп., а визначила позивачка.
ст. 4 Закону України "Пр о державну допомогу сім' ям з дітьми» передбачено, що пок риття витрат на виплату держ авної допомоги сім' ям з діт ьми здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету Ук раїни у вигляді субвенцій до місцевих бюджетів.
За таких обставин, суд вваж ає, що вказана сума недоплаче ної відповідачем позивачці д опомоги по догляду за дитино ю до досягнення нею трирічно го віку має бути стягнута за р ахунок коштів Державного бюд жету України,
Суд не приймає до уваги пос илання відповідача на відсут ність бюджетного фінансуван ня для здійснення соціальних виплат, оскільки судові ріше ння ухвалюються в межах норм діючого законодавства, в нез алежності від причин ненадхо дження коштів з Державного б юджету України на виплату до помоги та згідно ч.2 ст. 3 Консти туції України права і свобод и людини та їх гарантії визна чають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов' язк ом держави.
Згідно ч.2 СТ. 99 КАС України дл я звернення до адміністратив ного суду за захистом прав, св обод та інтересів особи вста новлюється річний строк, яки й, якщо не встановлено інше, об числюється з дня, коли особа д ізналася або повинна була ді знатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Згідно ст. 100 КАС України про пущення строку звернення до адміністративного суду є під ставою для відмови у задовол енні адміністративного позо ву.
Суд вважає, що позивачка не пропустила строк звернення д о суду з адміністративним по зовом.
В судовому засіданні встан овлено, що позивачка ОСОБА_ 1 з часу народження дитини в она займалась тільки доглядо м за немовлям і не мала можлив ості слідкувати за змінами з аконодавства та звертатись з а платними консультаціями.
Позивачка ОСОБА_1 в суд овому засіданні також послал ась на те, що бюджет її сім»ї є не великим, вона невзмозі бул а виписувати періодичні вида ння, де публікуються нормати вні документи, не мала доступ у до мережі «Інтернет», а тому про порушення своїх прав діз налась із телевізійної прогр ами тільки у жовтні 2008 року, том у звернулась за відновленням своїх порушених прав спочат ку до відповідача 23.10.2008 року, а п отім, назбиравши необхідних коштів на сплату послуг адво ката, 17.02.2009 року - до суду.(а.с. 2)
Відповідно до ст. 94 ч. КАС Укр аїни якщо судове рішення ухв алене на користь сторони, яка не є суб' єктом владних повн оважень, суд присуджує всі зд ійснені нею документально пі дтверджені судові витрати з Державного бюджету України а бо із місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган міс цевого самоврядування, його посадова чи службова особа.
Згідно зі ст. 87 КАС України с удові витрати складаються із судового збору та витрат, пов ' язаних з розглядом справи.
Звертаючись до суду, позив ачка сплатила судовий збір у розмірі 36 гр. 50 коп., згідно квит анції № 49/73 від 26.11.2008 року.(а.с. 1).
Відповідач відноситься до органів місцевого самовряду вання.
Суд вважає на необхідне стя гнути з Державного бюджету н а користь позивачки ОСОБА_1 суму судового збору в розмі рі 10 гр. 85 коп..
На підставі викладеного,
керуючись ст. ст. 6, 8, 9, 87, 94, 99, 122, 160, 161 , 162, 163, 167 КАС України, ст. 3, 8, 19, 92 Конст итуції України, Законом У країни «Про державну допомог у сім' ям з дітьми» № 28П-ХП від 21.11.1992 року, Законом України «Про Державний бюджет Украї ни на 2007 рік», Рішенням Констит уційного Суду України № 6-рп/2007 від 9.07.2007 року, Постановою Плену му Верховного суду України № 9 від 1.11. 1996 року, суд
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.
1 Визнати дії Управління пра ці та соціального захисту на селення Антрацитівської
міської Ради Луганської об ласті щодо відмови у перерах унку та виплати у повному обс язі державної допомоги по до гляду за дитиною до досягнен ня нею трирічного віку у розм ірі мінімального прожитково го мінімуму для дітей віком д о 6 років за період з 9.07.2007 року по 10.10.2007 року - неправомірними.
1. 2. Стягнути з Управлін ня праці та соціального захи сту населення Антрацитівськ ої міської Ради Луганської о бласті за рахунок коштів Дер жавного Бюджету України на к ористь ОСОБА_1 суму різниц і недоплаченої допомоги по д огляду за дитиною до досягне ння нею трирічного віку за пе ріод з 9.07.2007 року по 10.10.2007 року в роз мірі 1085 гр. 27 коп. (одної тисячі в ісімдесят п»ять гр. 27 коп.), в ре шті вимог -відмовити за необг рунтованістю.
2. 3. Стягнути з Державного Бюджету України на користь ОСОБА_1 витрати, пов»язані з і сплатою судового збору в ро змірі 10 гр. 85 коп.
(десять гр. 85 коп.)
Постанова може бути оскар жена в Донецькому адміністра тивному апеляційному суді шл яхом подачі заяви про апеляц ійне оскарження протягом дес яти днів з дня її проголошенн я через Антрацитівський місь крайонний суд Луганської обл асті.
Апеляційна скарга на пост анову подається протягом два дцяти днів після подання зая ви про апеляційне оскарження .
Постанова набирає законно ї сили після закінчення деся тиденного строку на апеляцій не оскарження.
Суд | Антрацитівський міськрайонний суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 13.05.2009 |
Оприлюднено | 18.05.2011 |
Номер документу | 15178572 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Антрацитівський міськрайонний суд Луганської області
Чигрина Л.Г.
Адміністративне
Євпаторійський міський суд Автономної Республіки Крим
Дудник А.С.
Адміністративне
Євпаторійський міський суд Автономної Республіки Крим
Дудник А.С.
Адміністративне
Кам'янсько-Дніпровський районний суд Запорізької області
Васильченко Віталій Васильович
Адміністративне
Дергачівський районний суд Харківської області
Манич Валентина Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні