ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
Господарський суд Чернігі вської області
14000 м. Чернігів, проспект Ми ру 20 Тел. 698-166, факс 77-44-62
Іменем України
РІШЕННЯ
31 травня 2011 року Справа № 6/50
За позовом: прокурора Черні гівського району, вул. М. Ко цюбинського, 57, м. Чернігів, 14000 в інтересах держави,
в особі: Чернігівської рай онної державної адміністрац ії, вул. Шевченка, 48, м.Черніг ів, 14000,
до відповідача: селянсько го (фермерського) господарст ва “Мрія”, с. Петрушин, Черн ігівський район, 15521,
про припинення права пост ійного користування земельн ою ділянкою та спонукання вч инити певні дії.
Суддя Блохіна Ж.В.
Представники стор ін:
від позивача: не з' явив ся,
від відповідача: не з' я вився,
за участю: Сапон О.А. - по мічника прокурора Чернігівс ького району, посвідчення №234 від 24.10.2008 року.
В судовому засіданні прог олошено вступну та резолютив ну частини рішення на підста ві ст. 85 Господарського процес уального кодексу України.
СУТЬ СПОРУ:
Прокурором Чернігівсь кого району в інтересах держ ави в особі Чернігівської ра йонної державної адміністра ції подано позов до селянськ ого (фермерського) господарс тва “Мрія” про:
- припинення права постійно го користування земельною ді лянкою СФГ “Мрія” загальною площею 44,2 га, наданої для веден ня селянського (фермерського ) господарства в межах Петруш инської сільської ради, що по свідчене державним актом сер ії ЧНЧ № 000055, зареєстрованим у К низі записів державних актів на право довічного успадков уваного володіння землею за №100;
- повернення земельної діля нки загальною площею 44,2 га до з емель державної власності в розпорядження Чернігівсько ї районної державної адмініс трації.
Прокурор в судовому засіда нні 31.05.2011р. подав заяву про уточ нення п.2 позовних вимог, в які й просить зобов' язати селян ське (фермерське) господарст во „Мрія” повернути до земел ь державної власності в розп орядження Чернігівської рай онної державної адміністрац ії земельну ділянку загально ю площею 44,2 га, наданої для веде ння селянського (фермерськог о) господарства в межах Петру шинської сільської ради, що п освідчене державним актом се рії ЧНЧ № 000055, зареєстрованим у Книзі записів державних акт ів на право довічного успадк овуваного володіння землею з а №100.
Прокурор підтримує позовн і вимоги і просить їх задовол ьнити в повному обсязі.
Представник позивача в суд ове засідання не з' явився, з аяв та клопотань не надіслав ; про дату, час та місце провед ення судового засідання пові домлений належним чином, док азом чого є повідомлення про вручення поштового відправл ення.
Відповідач представника в судове засідання 26.04.2011р. не нап равив, заяв та клопотань не на діслав; ухвала суду про поруш ення провадження у справі ві д 11.04.2011р., яка була направлена ре комендованим листом за адрес ою, вказаною позивачем у позо вній заяві і яка відповідає а дресі, що вказана у Витягу з Єд иного державного реєстру юри дичних осіб та фізичних осіб -підприємців, а саме: село Петр ушин, Чернігівський район, Че рнігівська область, була отр имана відповідачем 12.04.2011р.
Ухвалою від 26.04.2011р. суд відкла в розгляд справи на 31.05.2011р. Відп овідач представника в дане с удове засідання 31.05.2011р. не напра вив, заяв, клопотань та витреб уваних судом документів не н адіслав; ухвала від 26.04.2011р., напр авлена на адресу відповідача рекомендованим листом з пов ідомленням про вручення, пов ернута відділенням зв' язку з відміткою: „за зазначеною а дресою ніхто не функціонує”.
Враховуючи зазначене, а так ож положення ст.ст.64,87 Господар ського процесуального кодек су України, вважається, що ухв ала вручена відповідачу нале жним чином і він повідомлени й про час та місце слухання сп рави.
Позивач та відповіда ч не скористалися своїми пра вами, передбаченими ст. 22 Госп одарського процесуального к одексу України, зокрема, прав ом на приймання участі у госп одарських засіданнях, на под ання заяв, клопотань, на пода чу доказів та інше.
Враховуючи вищевикладен е, суд вважає за можливе розгл янути справу у відсутності п редставників позивача та від повідача, повідомлених належ ним чином про дату, час та місц е судового засідання.
Справа розглядається за на явними в ній матеріалами на п ідставі ст. 75 Господарського п роцесуального кодексу Украї ни.
Розглянувши подані матері али, вислухавши прокурора, з' ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, що ма ють юридичне значення для ро згляду справи по суті, господ арський суд
ВСТАНОВИВ:
Розпорядженням представ ника Президента України в Че рнігівському району Чернігі вської області від 19.11.1992р. надан о ОСОБА_1 із земель запасу Петрушинської сільської рад и земельну ділянку площею 15.7 г а.
Розпорядженням Чернігівсь кої районної державної адмін істрації від 28.12.1996р. №592 надано в постійне користування для ро зширення селянського (фермер ського) господарства ОСОБА _1 земельну ділянку площею 28, 5 га ріллі з земель запасу Петр ушинської сільської ради.
На підставі вищевказаних р озпоряджень 14.02.1997р. Чернігівсь кою районною державною адмін істрацією видано ОСОБА_1 Д ержавний акт серії ЧНЧ № 000055 на право постійного користуван ня земельними ділянками площ ею 15,7 га та 28,5 га, всього 44,2 га рілл і, розташованими на територі ї Петрушинської сільської ра ди для ведення селянського (ф ермерського) господарства.
Державний акт на право пост ійного користування землею с ерії ЧНЧ № 000055 від 24.02.1997р. зареєстр овано у Книзі записів держав них актів на право постійног о користування землею за №100.
Згідно витягу з державного земельного кадастру, надано го Управлінням Держкомзему у Чернігівському районі Черні гівської області листом від 26.05.2011р. №02-01/04/1570, селянське (фермерс ьке) господарство „Мрія” ОС ОБА_1 є користувачем 44 га зем лі сільськогосподарського п ризначення (рілля) на територ ії Петрушинської сільської р ади.
14.03.2008р. комісія у складі Петру шинського сільського голови , директора ПП „Надія”, зав. пі дприємством ТОВ „Агро-Інтер” , власника суміжної земельно ї ділянки ОСОБА_2, депутат а сільської ради склали акт, з окрема, про те, що фермер ОСО БА_1 на протязі 3 років не вик онує свого зобов' язання ефе ктивно використовувати земл ю відповідно до цільового пр изначення, підвищувати її ро дючість, не допускати погірш ення стану земельної ділянки в результаті своєї діяльнос ті; земельна ділянка ОСОБА_ 1 заросла бур' янами, насін ня яких розноситься на суміж ні ділянки; не сплачує земель ний податок, що є підставами д ля припинення користування з емельними ділянками. Виходяч и з встановлених обставин, ко місія склала даний акт на пор ушення користуванням земель ними ділянками.
На 11 сесії 5 скликання Петруш инська сільська рада прийнял а рішення від 17.03.2008р., яким реком ендувала Чернігівському рай онному відділу земельних рес урсів припинити право корист ування земельною ділянкою ФГ „Мрія” ОСОБА_1 та поверну ти земельну ділянку в землі з апасу сільської ради. Підста вою для прийняття такого ріш ення стала інформація сільсь кого голови про те, що земля ФГ „Мрія” ОСОБА_1 протягом 3 р оків не обробляється, заросл а бур' янами, фермер не плати ть три роки земельний подато к.
Держземінспекцією у Черні гівській області проведена п еревірка з питання дотриманн я вимог земельного законодав ства фермерським господарст вом „Мрія” в особі ОСОБА_1 при використанні земельних ділянок загальною площею 44,2 г а на території Петрушинської сільської ради. За результат ами проведеної перевірки скл адено акт від 24.04.2009р., згідно яко го перевіркою встановлено, щ о земельні ділянки загальною площею 44,2 га не обробляються, з абур' янені, межові знаки не встановлені, що є порушенням ст. 96 Земельного кодексу Укра їни.
31.09.2010р. комісія у складі Петру шинського сільського голови та депутатів сільської ради склали акт про те, що фермер ОСОБА_1 на протязі 6 років не використовує земельну ділян ку відповідно до цільового п ризначення; земельна ділянка заросла бур' янами, насіння яких розноситься на суміжні земельні ділянки.
Аналогічні факти також вст ановлені в акті комісії у скл аді Петрушинського сільсько го голови, депутатів сільськ ої ради та суміжного землеко ристувача ФГ „Володимир” від 30.04.2011р.
Посилаючись на вищевиклад ені обставини та положення с т. 143 Земельного кодексу Украї ни, прокурор просить задовол ьнити позовні вимоги.
Суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю, виход ячи з наступного.
Згідно статті 13 Конституції України земля є об' єктом пр ава власності Українського н ароду. Від імені Українськог о народу права власника здій снюють органи державної влад и та органи місцевого самовр ядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст. 14 Констит уції України право власності на землю набувається і реалі зується громадянами, юридичн ими особами та державою викл ючно відповідно до закону.
У статті 19 Конституції Укр аїни встановлено, що органи д ержавної влади та органи міс цевого самоврядування, їх по садові особи зобов'язані дія ти лише на підставі, в межах по вноважень та у спосіб, що пере дбачені Конституцією та зако нами України.
Земельні відносини в Украї ни до 01.01.2002р. регулювались Земел ьним кодексом Української РС Р, прийнятим Верховою Радою У РСР від 18 грудня 1990 року N 561-XII ( дал і -ЗК УРСР) та іншими актами за конодавства України і Респуб ліки Крим, що видавались відп овідно до нього.
Згідно ст. 7 ЗК УРСР у постій не користування (без визначе ння строку) земля надавалась із земель, що перебувають у де ржавній власності, зокрема, г ромадянам України для веденн я селянського (фермерського) господарства.
У відповідності до ст. 9 Зако ну України „Про селянське (фе рмерське ) господарство” від 20.12.1991р. №2010-ХІІ лише після одержа ння Державного акта на право приватної власності на земл ю, Державного акта на право по стійного користування земле ю або укладення договору на т имчасове користування земле ю, в тому числі на умовах оренд и, селянське (фермерське) госп одарство підлягає у 30-денний т ермін державній реєстрації у Раді народних депутатів, що п ередала у власність чи надал а у користування земельну ді лянку.
ОСОБА_1. засновано селянсь ке (фермерське) господарство „Мрія”, державна реєстрація якого здійснена 03.12.1992 року, що п ідтверджується витягом з Єди ного державного реєстру юрид ичних осіб та фізичних осіб-п ідприємців.
Статтею 22 ЗК УРСР встановле но, що право власності на земл ю або право користування над аною земельною ділянкою вини кає після встановлення земле впорядними організаціями ме ж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання до кумента, що посвідчує це прав о.
Відповідно до ст. 23 ЗК УРСР пр аво власності або право пос тійного користування земле ю посвідчується державними а ктами, які видаються і реєстр уються сільськими, селищними , міськими, районними Радами н ародних депутатів.
Відтак, право відповідача н а постійне користування зем ельною ділянкою площею 44,2 га з емель сільськогосподарсько го призначення на території Петрушинської сільської рад и посвідчується Державним ак том на право постійного кори стування землею серії ЧНЧ № 000 055 від 24.02.1997р., зареєстрованим у К низі записів державних актів на право постійного користу вання землею за №100.
З 01.01.2002р. набрав чинності Земе льний кодекс України.
Відповідно до п. ”а” ч. 1 ст. 17 З емельного кодексу України до повноважень місцевих держа вних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями держа вної власності в межах, визна чених цим Кодексом.
Статтею 84 Земельного кодекс у України встановлено, що у де ржавній власності перебуваю ть усі землі України, крім зе мель комунальної та приватно ї власності.
Право державної влас ності на землю набувається і реалізується державою в осо бі Кабінету Міністрів Україн и, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Ки ївської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, державних ор ганів приватизації відпові дно до закону.
Згідно ст. 21 Закону України „Про місцеві державні адмін істрації” місцева державна а дміністрація має певні повно важення в галузі використан ня та охорони земель, природ них ресурсів і охорони довкі лля, зокрема, розпоряджаєтьс я землями державної власност і відповідно до закону.
Відповідно до пункту 12 розд ілу Х Перехідних положень Зе мельного кодексу України до розмежування земель держав ної та комунальної власності повноваження щодо розпорядж ення землями (крім земель, пер еданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзац і третьому цього пункту) в меж ах населених пунктів здійсню ють відповідні сільські, сел ищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповід ні органи виконавчої влади.
Як встановлено судом з мате ріалів справи, до земель держ авної власності відноситься земельна ділянка площею 44,2 га (сільськогосподарські землі , рілля) на території Петрушин ської сільської ради за межа ми населеного пункту, а тому в силу п. 12 Розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України повноваження щодо р озпорядження нею здійснює Че рнігівська районна державна адміністрація (позивач у спр аві).
Відповідно до ст. 22 Земельно го кодексу України землями с ільськогосподарського при значення визнаються землі, н адані для виробництва сільсь когосподарської продукції, з дійснення сільськогосподар ської науково-дослідної та н авчальної діяльності, розміщ ення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринк ів сільськогосподарської пр одукції, або призначені для ц их цілей. До земель сільськог осподарського призначення н алежать, зокрема, сільського сподарські угіддя (рілля, баг аторічні насадження, сіножат і, пасовища та перелоги).
Частиною 3 ст. 1 Земельного ко дексу України встановлено, щ о використання власності на землю не може завдавати шкод и правам і свободам громадян , інтересам суспільства, погі ршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Відповідно до ч. 1 ст. 96 Земель ного кодексу України землеко ристувачі зобов' язані: а) за безпечувати використання зе млі за цільовим призначенням ; б) додержуватися вимог законодавства про охорону д овкілля; в) своєчасно сплачув ати земельний податок або ор ендну плату; г) не порушу вати прав власників суміжних земельних ділянок та землек ористувачів; ґ) підвищуват и родючість ґрунтів та збері гати інші корисні властивост і землі; д) своєчасно надавати відповідним органам виконав чої влади та органам місцево го самоврядування дані про с тан і використання земель та інших природних ресурсів у п орядку, встановленому законо м; е) дотримуватися правил д обросусідства та обмежень, п ов'язаних з встановленням зе мельних сервітутів та охорон них зон; є) зберігати геодезич ні знаки, протиерозійні спор уди, мережі зрошувальних і ос ушувальних систем.
У статті 141 Земельного кодек су України визначені підстав и припинення права користув ання земельною ділянкою, яки ми, зокрема, є:
„ ґ) використання земельно ї ділянки не за цільовим приз наченням;
д) систематична нес плата земельного податку або орендної плати”.
Матеріалами справи, а саме вищевказаними актами переві рок від 14.03.2008р., 24.04.2009р., 31.09.2010р., 30.04.2011р., пі дтверджується, що відповідач на протязі шести років не обр обляє надану йому для веденн я селянського (фермерського) господарства у постійне кор истування земельну ділянку п лощею 44,2 га сільськогосподарс ьких земель (рілля), яка забур' янена, на ній відсутні межові знаки.
У відповідності до ст. 1 Зако ну України „ Про державни й контроль за використанням та охороною зем ель”:
- невжиття заходів щодо бор отьби з бур'янами - допущення п ояви небажаної трав'янистої рослинності, яка негативно в пливає на розвиток культурни х рослин, призводить до пошир ення шкідників і хвороб або н е дає можливості використову вати землі за призначенням;
- невиконання вимог щодо вик ористання земель за цільовим призначенням - невикористан ня земельної ділянки, крім ре алізації науково обґрунтова них проектних рішень, або фак тичне використання земельно ї ділянки, яке не відповідає ї ї цільовому призначенню, вст ановленому при передачі земе льної ділянки у власність чи наданні в користування, в том у числі в оренду, а також недод ержання режиму використання земельної ділянки або її час тини в разі встановлення обм ежень (обтяжень).
Отже, виходячи з фактичних о бставин та вищевказаних норм законодавства, суд доходить висновку про те, що відповіда ч порушує вимоги законодавст ва щодо цільового використан ня земельної ділянки площею 44,2 га сільськогосподарських з емель (рілля) шляхом використ ання земельної ділянки не за цільовим призначенням.
Підстави примусового прип инення прав на земельну діля нку, яке здійснюється у судов ому порядку, визначені у ст. 143 З емельного кодексу України. Т акою підставою, зокрема, є - ви користання земельної ділянк и не за цільовим призначення м.
Оскільки судом встановлен о факт використання відповід ачем вищевказаної земельної ділянки не за цільовим призн аченням, то є правові підстав и для припинення прав на неї відповідача і земельна ділян ка підлягає поверненню орган у, до повноважень якого належ ить право передачі земельних у користування, яким є Черніг івська районна державна адмі ністрація.
За вищевказаних обставин с уд доходить висновку про те, щ о позов є обґрунтованим і під лягає задоволенню.
Оскільки даний спір виник в наслідок неправильних дій ві дповідача відповідно до ч. 2 ст . 49 Господарського процесуаль ного кодексу України судові витрати мають бути покладен і на відповідача.
Керуючись ст.ст. 22, 33, 49, 75, 82-85 Го сподарського процесуальног о кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнит и повністю.
2. Припинити право постій ного користування земельною ділянкою СФГ “Мрія” загальн ою площею 44,2 га, наданої для вед ення селянського (фермерсько го) господарства в межах Петр ушинської сільської ради, що посвідчене державним актом серії ЧНЧ № 000055, зареєстрованим у Книзі записів державних ак тів на право постійного кори стування землею за №100;
3. Селянському (фермерсь кому) господарству „Мрія” по вернути до земель державної власності в розпорядження Че рнігівської районної держав ної адміністрації земельну д ілянку загальною площею 44,2 га , наданої для ведення селянсь кого (фермерського) господар ства в межах Петрушинської с ільської ради, що посвідчене державним актом серії ЧНЧ № 00 0055, зареєстрованим у Книзі зап исів державних актів на прав о постійного користування зе млею за №100.
4. Стягнути з селянського (фе рмерського) господарства „Мр ія” (с. Петрушин, Чернігівськи й район, Чернігівська област ь, ідентифікаційний код 14226073, ін формація про рахунки відсутн я) в доход державного бюджету м. Чернігова (на рахунок № 3111109570 0002 в ГУДКУ у Чернігівській обл асті, МФО 853592, код платежу 22090200, сим вол звітності 095, код ЄДРПОУ 22825 965) 85 грн. державного мит а.
5. Стягнути з селянського (фе рмерського) господарства „Мр ія” (с. Петрушин, Чернігівськи й район, Чернігівська област ь, ідентифікаційний код 14226073, ін формація про рахунки відсутн я) в доход державного бюджету м. Чернігова (р/р 31210264700002 в ГУДКУ в Чернігівській області, МФО 853 592, код ЄДРПОУ 22825965, код бюджетної класифікації 22050003, символ звіт ності 264) 236 грн. витрат за і нформаційно- технічне забе зпечення судового процесу.
Накази видати після набра ння рішенням законної сили.
Суддя Ж.В. Блохіна
Повне рішення складе но 03.06.2011р.
31.05.11
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2011 |
Оприлюднено | 17.06.2011 |
Номер документу | 16112468 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні