Постанова
від 12.03.2009 по справі 2-а-38/09
ЧЕРВОНОГВАРДІЙСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.МАКІЇВКИ

№ 2-a-38/09

ПОСТАНОВА

 ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 березня 2009 року

Червоногвардійський районний суд м. Макіївки Донецької області як адміністративний суд у складі: головуючої судді: Рассуждай В.Я.,

при секретарі: Голтвенко І.О.,

за участю позивача: ОСОБА_1,

за участю представника відповідача: ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду у м. Макіївці адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради про зобов’язання виплатити допомогу по догляду за дитиною, -

ВСТАНОВИВ:

Позивачка звернулася до суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради про зобов’язання виплатити допомогу по догляду за дитиною у період з січня 2006 року по жовтень 2008 року, мотивуючи свої вимоги порушенням відповідачем її конституційного права на отримання соціальних виплат на дитину у гарантованому законом розмірі.

У судовому засіданні представник позивачки ОСОБА_1 - ОСОБА_4., що діяв на підставі ордеру від 15.01.2009 року, частково змінив заявлені позовні вимоги та надав суду заяву, у якій позивачка просила суд стягнути не донараховану суму допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку тільки за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року у розмірі 2046 гривень 63 копійки, в іншій частині позовних вимог просила залишити позов без розгляду, в обгрунтування вимог, посилалася на обставини, викладені у позовній заяві, та зазначила, що вона є матір’ю ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1. З 15 червня 2006 року позивачка перебуває на обліку в УПСЗН Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської ради та отримує щомісячну допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. Відповідно до ст.15 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» щомісячна допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку встановлена в розмірі встановленого законодавством прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років. Відповідно до ст. 62 ЗУ «Про державний бюджет на 2007 рік» затверджений прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для дітей віком до 6 років у розмірі: з квітня 2007 року - 463 гривні, з жовтня - 470 грн. Однак відповідач виплачував допомогу по догляду за дитиною в меншому розмірі, в результаті чого не донараховано та не виплачено у 2007 році - 2046 гривень 63 копійки. На звернення до управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради про перерахунок допомоги відповідач відмовив у перерахунку допомоги. На підставі викладеного просить суд визнати протиправними дії відповідача та стягнути недоплачену суму щомісячної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за 2007 рік у сумі 2046 гривень 63 копійки, а також просила суд поновити строк звернення з адміністративним позовом до суду за захистом порушеного права, оскільки вважає, що він пропущений з поважних причин, у зв’язку з тим, що про факт порушених прав їй стало відомо лише після висвітлення зазначених подій у пресі, та до цього моменту службові особи органу виконавчої влади на протязі всього часу безпідставно переконували її у правомірності свої дій з посиланням на норми неконституційного законодавства, тому про їх порушення вона дізналася лише у жовтні 2008 року. Крім того, просила визнати дії відповідача неправомірними та зобов’язати його в подальшому нараховувати допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі рівному прожитковому мінімуму для дітей віком до 6 років.

Представник відповідача - ОСОБА_2, що діє на підставі довіреності, у судовому засіданні позовні вимоги позивачки ОСОБА_1 не визнала та пояснила, що позивачка отримувала грошову допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, розмір якої був визначений відповідно до Закону України «Про державний бюджет на 2007 рік» від 19.12.2006 року, постанови Кабінету Міністрів України «Про деякі питання призначення і виплати допомоги сім’ям з дітьми» від 11.01.2007 року, відповідно до якого була встановлена допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі, що дорівнює різниці між 50 % прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менш 23 % прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб. Фінансування витрат, пов’язаних з виплатою допомоги здійснювалась із розрахунку сум визначених вказаною постановою. Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 р. №6-рп/2007 визнані неконституційними деякі положення Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік» щодо встановлення розміру допомоги до досягнення дитиною трирічного віку у не внесені відповідні зміни до законодавства, але не визнані неконституційними та не скасовані положення вищевказаної Постанови КМУ. Виплата допомоги здійснювалась в розмірах, встановлених ст. 56 Закону України «Про державний бюджет на 2007 рік» від 19.12.2006 року. На підставі викладеного просила суд відмовити у позові.

Суд, вислухавши пояснення представника позивачки, пояснення представника відповідача та дослідивши матеріали справи, вважає, що заявлені позовні вимоги піддягають частковому задоволенню з наступних підстав.

ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2 є матір’ю ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1, що підтверджується свідоцтвом про народження серії І-НО № НОМЕР_1 виданого 22 лютого 2006 року Червоногвардійським відділом реєстрації актів цивільного стану Макіївського міського управління юстиції Донецької області (а.с.8).

З довідки наданої відповідачем, вбачається, що позивачка знаходиться на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради з 15 червня 2006 року та отримувала щомісячну допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку: у червні 2006 року - 48 гривень 86 копійок, з липня 2006 року - 91 гривня 62 копійки, з листопада 2006 року - 94 гривні 23 копійки, з березня 2007 року - 99 гривень 72 копійки, у липні 2007 року - 101 гривня 16 копійок, у серпні 2007 року - 103 гривні 41 копійка, з вересня 2007 року - 104 гривні 85 копійок, у листопаді 2007 року -107 гривень 73 копійки, у грудні 2007 року - 110 гривень 88 копійок, з січня 2008 року по жовтень 2008 року -130 гривень 00 копійок (а.с.7)

Застосовуючи норми матеріального права, суд виходить з наступного:

Законом України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» відповідно до Конституції України встановлено гарантований державою рішень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім’ї, її доходів та віку дітей і спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім’ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення. Частиною 1 статті 1 вказаного закону встановлено, громадяни України, в сім’ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим законом та іншими законами України. Статтею 3 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» передбачено, що право на допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за цим Законом має особа (один з батьків дитини, усиновитель, опікун, баба дід або інший родич), яка фактично здійснює догляд за дитиною.

Статтею 42 „Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" від 18.01.2001 року № 2240-ІІІ (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що право на допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку має застрахована особа (один із батьків дитини, усиновитель, баба, дід, інший родич або опікун), яка фактично здійснює догляд за дитиною.

Статтею 43 „Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" від 18.01.2001 року № 2240-ІП (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Закон України „Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" є загальним, тому до спірних правовідносин слід застосувати норми спеціального закону, яким є Закон України «Про державну допомогу сім ‘ям з дітьми» та регулює правовідносини, пов’язані з призначенням та виплатою державної допомоги на неповнолітніх дітей.

Умови призначення допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку передбачені статтею 14 вказаного Закону, при цьому зазначений Закон не передбачає обмежень чи особливих умов або розподілу осіб, що мають право на отримання такої допомоги на застрахованих чи незастрахованих осіб.

Частиною 1 статті 15 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» передбачено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленому законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років. Згідно із Законом України «Про державний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.2006 року дію ст.12 та ч.1 ст.15 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» зупинено на 2007 рік, і статтею 56 цього закону встановлено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» здійснюється за рахунок коштів відповідної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам - у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 грн. для незастрахованих осіб та не менш 23 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для застрахованих осіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

При цьому, суд зазначає, що хоча згідно ст.1 Законом України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» порядок призначення і виплати державної допомоги сім’ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги за цим Законом, встановлюється Кабінету Міністрів України, функції щодо встановлення розміру допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, Кабінету Міністрів України не делеговані.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року №6-рп/2007 були визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) положення пункту 14 статті 71 Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.2006 року. Таким чином, з моменту визнання норми неконституційною, вона втрачає силу, а тому з 9 липня 2007 року було відновлено дію статті 12 та ч.1 ст.15 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» відповідно до яких допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленим законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років. Таким чином, позивачка має право на отримання допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 09 липня 2007 року в розмірах, встановлених Законом України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми», що діяв на момент виплат.

Отже, з 9 липня 2007 року була відживлена дія статті 15 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» від 21 листопада 1992 року № 2811-XII, за якою допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

Таким чином, позивачка має право на отримання допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року у розмірі прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

Згідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 23 Порядку призначення і виплати допомоги при народженні дитини та допомоги по догляду за дитиною нею трирічного віку особам, застрахованим у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2007 року № 13, у разі затвердження нового розміру прожиткового мінімуму розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку перераховується без звернення осіб, яким вона призначена, з місяця набрання чинності актом законодавства, що встановлює новий розмір прожиткового мінімуму.

Згідно з п.5 постанови Пленуму Верховного Суду України №9 від 01.11.1996 року, якщо при розгляді було встановлено, що нормативно-правовий акт, який підлягав застосуванню, не відповідає чи суперечить законові, суд зобов’язаний застосувати закон, який регулює ці правовідносини.

Законом України «Про державний бюджет України на 2007 рік» встановлено розмір прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років: з квітня - 463 грн., з жовтня - 470 грн.

Однак, перевіривши розрахунок позивачки щодо недоотриманої суми допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, суд дістається висновку, що наведений у позовній заяві розрахунок є неправильним та з відповідача на користь позивачки ОСОБА_1 за рахунок Державного бюджету необхідно стягнути недоплачену суму допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року у розмірі 2072 гривні 74 копійки (з 09 липня 2007 року: 343, 51-75, 05=268, 46 грн., у серпні 2007 року: 463-103, 41=359, 59 грн., у вересні 2007 року: 463-104, 85=358, 15 грн., у жовтні 2007 року: 470-104, 85=365, 15 грн., у листопаді 2007 року: 470-107, 73=362, 27 грн., у грудні 2007 року: 470-110, 88=359, 12 грн.), оскільки саме Управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради є органом, який призначає та здійснює державну допомогу сім’ям з дітьми, після прийняття рішення органом державної влади про стягнення коштів з рахунків, на яких обліковуються кошти державного бюджету, згідно зі ст. 33 Закону України „Про державний бюджет України на 2007 рік", ст. 31 Закону України „Про державний бюджет на 2008 рік", ст. 29 Закону України „Про державний бюджет на 2009 рік", здійснюються видатки Державним казначейством України за попереднім інформуванням Міністерства фінансів України. Тобто Державне казначейство України не наділено повноваженнями самостійно здійснювати видатки без відповідних бюджетних призначень, а це згідно до ст.5 Закону України „Про державну допомогу сім’ям з дітьми" може здійснювати тільки Управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради.

Доводи представника відповідача про здійснення виплат у межах фінансування, передбаченого державним бюджетом та відсутність у бюджеті спеціального фінансування на виплату за 2007 рік державної допомоги на дитину у розмірах, визначених ст. 43 Закону № 2240-111, суд визнає безпідставним з огляду на те, що судові рішення ухвалюються в межах норм чинного законодавства в незалежності від причин ненадходження коштів з Державного бюджету України на виплату соціальної допомоги, оскільки згідно приписів ч.2 ст. З Конституції України права і свободи людини та їх гарантії визначають змісті спрямованість діяльності держави, держава відповідає перед людиною за свою діяльність, утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави, тому органи державної влади не можуть посилатись на відсутність коштів як на причину невиконання своїх публічних зобов’язань. Наведені представником відповідача аргументи не є підставою для звуження існуючого у позивачки права на отримання соціальної пільги - державної грошової допомоги на дитину і для звільнення відповідача від виплати такої допомоги у передбаченому Законом розмірі.

Приймаючи до уваги викладені обставини, доведеність існування у позивачки суб’єктивного права і факт його порушення, враховуючи, що до теперішнього часу держава не виконала своїх соціальних зобов’язань перед позивачкою відносно виплат допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у повному розмірі та до цього моменту службові особи органу виконавчої влади на протязі всього часу безпідставно переконували її у правомірності своїх дій з посиланням на норми неконституційного законодавства, судом причина пропуску строку звернення позивачкою до суду з адміністративним позовом за захистом свого права визнається поважною і відповідно до вимог статей 100, 102 КАС України цей строк підлягає поновленню.

З огляду на зазначене дії Управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради щодо встановлення розміру і виплати позивачці державної допомоги на дитину з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року в розмірі нижчому ніж прожитковий мінімум встановлений законом судом визнаються протиправними.

Розглядаючи питання позивачки ОСОБА_1 щодо зобов’язання Управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської ради надалі виплачувати допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у повному обсязі у розмірі прожиткового мінімуму, встановленого для дітей у віці до 6 років, суд враховує, що судове рішення має бути наслідком чинного правового регулювання, воно не може обмежувати волю законодавчого органу в майбутньому змінювати правове регулювання суспільних відносин. Так, відповідно до ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів конкретної особи, тому відповідача не можна зобов’язати у подальшому здійснювати перерахунок відповідно до змін діючого законодавства, оскільки неможливо визначити, чи будуть допущені відповідачем у майбутньому порушення вимог законодавства щодо нарахування такої допомоги. Рішення суду не може прийматися як застереження від будь-яких порушень і також не може бути умовним, тому суд вважає, що у задоволенні цій частині позовних вимог ОСОБА_1 слід відмовити.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 9, 11, 70, 71, 89, 94, 158-163, 167, 185, 186, 254, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради про зобов’язання виплатити допомогу по догляду за дитиною задовольнити частково.

Пропущений ОСОБА_1 строк звернення з адміністративним позовом до суду поновити.

Визнати дії Управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради з виплати ОСОБА_1 щомісячної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року у розмірах менших, ніж встановлено ст.15 Законом України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» протиправними.

Зобов’язати управління праці та соціального захисту населення Червоногвардійської районної адміністрації Макіївської міської Ради перерахувати та здійснити виплату ОСОБА_1 недоплачені суми допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, у відповідності до редакції ст. 15 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» та згідно Рішення Конституційного Суду України №6-рп / 2007 від 09 липня 2007 року, у розмірі 2072 (дві тисячі сімдесят дві) гривні 74 копійки за рахунок коштів Державного бюджету України.

У задоволенні решти позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.

Заява про апеляційне оскарження постанови суду може бути подано Донецькому апеляційному адміністративному суду через Червоногвардійський районний суд м. Макіївки протягом десяти днів з дня її проголошення.

Апеляційна скарга на постанову суду подається Донецькому апеляційному адміністративному суду через Червоногвардійський районний суд м. Макіївки протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.

СудЧервоногвардійський районний суд м.Макіївки
Дата ухвалення рішення12.03.2009
Оприлюднено03.08.2011
Номер документу17315089
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-38/09

Ухвала від 11.04.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Твердохліб В.А.

Постанова від 12.03.2009

Адміністративне

Червоногвардійський районний суд м.Макіївки

Рассуждай В.Я.

Ухвала від 12.03.2009

Адміністративне

Червоногвардійський районний суд м.Макіївки

Рассуждай В.Я.

Ухвала від 19.05.2011

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Лічевецький І.О.

Ухвала від 08.07.2009

Адміністративне

Теплодарський міський суд Одеської області

Шумейко М. Т.

Ухвала від 13.07.2009

Адміністративне

Теплодарський міський суд Одеської області

Шумейко М. Т.

Ухвала від 15.02.2011

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Собків Я.М.

Постанова від 12.03.2009

Адміністративне

Орджонікідзевський районний суд м.Харкова

Зяброва Оксана Геннадіївна

Ухвала від 28.07.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Т.Р.

Постанова від 27.03.2009

Адміністративне

Згурівський районний суд Київської області

Паламарчук В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні