ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКО Ї ОБЛАСТІ
Підлягає публікації в ЄДРС Р
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"12" жовтня 2011 р. Справа № 12/17-3083-2011
За позовом: Прокурора К иївського району м.Одеси; в і нтересах держави, в особі, як ою є Одеська міська рада;
до відповідача: Громадс ької організації "Причал №136 "З олоті піски";
за участю третьої особи, як а не заявляє самостійних вим ог на предмет спору на сторон і позивача: Інспекції держ авного архітектурно-будівел ьного контролю в Одеській об ласті;
про знесення самовільн о збудованого об'єкту нерухо мості та приведення земельно ї ділянки у придатний для вик ористання стан
Суддя Цісельський О.В .
За участю представників сторін:
від прокуратури: Кащенк о В.А. - за посвідченням №266.
від позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю від 16.12.2010р.;
від відповідача: ОСОБ А_2 - за довіреністю від 23.07.2011р .;
від треьої особи: ОСОБА _3 - за довіреністю №9 від 07.09.2011р. ;
В порядку ст. 77 ГПК України , оголошувалася перерва в суд овому засіданні до 16.09.2011р. о 11:30 го д.
Суть спору: Прокуро р Київського району м.Одеси (н адалі Прокурор) в інтересах д ержави в особі Одеської місь кої ради (надалі ОМР) звернувс я до господарського суд Одес ької області з позовом до гро мадської організації "Причал №136 "Золоті піски" (надалі - ГО "Причал №136 "Золоті піски") про з обов' язання ГО "Причал №136 "Зо лоті піски" повернути ОМР сам овільно зайняту земельну діл янку, розташовану під самочи нно збудованим об'єктом неру хомості - одноповерховою неж итловою будівлею розмірами 3 ,1м х 2,0м, розташовану у прибереж ній зоні Чорного моря (вул. Дач а Ковалевського), поблизу зем ельної ділянки № 152-А Садового товариства „Зелений мис", та п ривести земельну ділянку у п ридатний для використання ст ан, в тому числі шляхом знесен ня, за власний рахунок, збудов аної на ній вищезазначеній б удівлі.
Ухвалою господарського су ду Одеської області від 08.08.2011р. позовну заяву прийнято до ро згляду, порушено провадження у справі, їй присвоєно № 12/17-3083-2011 т а справу призначено до розгл яду в судовому засіданні.
Ухвалою господарського су ду Одеської області від 16.09.2011р. було залучено третю особу, як а не заявляє самостійних вим ог на предмет спору на сторон і позивача - Інспекцію держав ного архітектурно-будівельн ого контролю в Одеській обла сті
16.09.2011р. суд отримав від Прокур ора уточнення позовних вимог від 16.09.2011р., відповідно до яких П рокурор просить зобов' язат и ГО "Причал №136 "Золоті піски" з нести об' єкт самовільного б удівництва розмірами 3,1м х 2,0м, розташовану у прибережній зо ні Чорного моря (вул. Дача Кова левського), поблизу земельно ї ділянки № 152-А Садового товар иства „Зелений мис" на корист ь ОМР; зобов' язати ГО "Причал №136 "Золоті піски" звільнити не законно зайняту земельну діл янку, на якій розташовано об' єкт самовільного будівництв а, розташовану у прибережній зоні Чорного моря (вул. Дача К овалевського), поблизу земел ьної ділянки № 152-А Садового то вариства „Зелений мис" на кор исть ОМР; зобов' язати ГО "При чал №136 "Золоті піски" привести земельну ділянку №152-А Садово го товариства „Зелений мис" у придатний для використання стан на користь ОМР.
Представник прокуратури п озовні вимоги підтримує, про сить суд їх задовольнити в по вному обсязі.
Представник позивача позо вні вимоги підтримує, просит ь суд їх задовольнити в повно му обсязі, 09.09.2011р. надав суду пис ьмові пояснення по справі.
Відповідач проти позову за перечує з підстав викладених у запереченнях від 07.09.2011р., допо вненнях до відгуку-заперечен ь до позовної заяви від 11.10.2011р.
Представником відповідача в судовому засіданні було на дано клопотання про витребув ання документів та пояснень від 12.10.2010р., в задоволенні якого судом відмовлено з підстав й ого необґрунтованості та без підставності.
Представник Інспекції дер жавного архітектурно-будіве льного контролю в Одеській о бласті позовні вимоги підтри мує, просить суд їх задовольн ити в повному обсязі, надав су ду письмові пояснення.
Відповідно до ст.85 ГПК Украї ни в судовому засіданні огол ошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши у відкритому с удовому засіданні матеріали справи, заслухавши поясненн я учасників судового процесу , суд встановив:
Обґрунтовуючи свої позовн і вимоги Прокурор посилаєтьс я на те, що Прокуратурою Київс ького району м. Одеси встанов лено, що ГО „ Причал № 136 „ Золот і піски " за відсутності відпо відних дозвільних документі в здійснила будівництво одно поверхової нежитлової будів лі розмірами 3,1м х 2,0м. на земель ній ділянці, розташованій у п рибережній зоні Чорного моря (вул. Дача Ковалевського), поб лизу земельної ділянки № 152-А С адового товариства „Зелений мис".
Зазначений факт зафіксова но відповідно до вимог Поряд ку здійснення державного арх ітектурно-будівельного конт ролю, затвердженого Постанов ою Кабінету Міністрів Україн и від 23.05.2011р. N 553, та підтверджуєть ся:
- актом перевірки додержанн я вимог містобудівного закон одавства від 01.06.2011р., приписом в ід 01.06.2011р, протоколом про адміні стративне правопорушення ві д 16.06.2011р., постановою №1426 у справі про адміністративне правопо рушення від 17.06.2011р., передбачене ст. 97 КУпАП, якою керівника ГО " Причал №136 "Золоті піски" Мішак іна В.Ф. притягнуто до адмініс тративної відповідальності за здійснення самовільного будівництва зазначеної спор уди.
Прокурор зазначає, що у гром адської організації „Причал № 136 «Золоті піски»право влас ності на земельну ділянку ві дсутнє, та договір оренди зем лі не оформлено. Зазначене пі дтверджується листом Одеськ ої регіональної філії ДП «Це нтр державного земельного ка дастру»від 28.07.2011р. №08-02\15493 та листо м Одеського міського управлі ння земельних ресурсів ОМР в ід 29.07.2011р. №01-19X1193-04.
Крім того, прокурор вказує н а те, що ГО "Причал № 136 "Золоті пі ски" було здійснено будівниц тво об' єкту на спірній земе льній ділянці без оформлення документів, необхідних для о держання права на виконання будівельних робіт.
Оскільки неправомірними д іями ГО "Причал № 136 "Золоті піск и" порушені права і інтереси О МР, Прокурор був вимушений зв ернутись до господарського с уду Одеської області з відпо відним позовом.
Дослідивши матеріали спра ви, проаналізувавши норми чи нного законодавства, суд дій шов висновку про часткове за доволення позовних вимог вих одячи з наступного.
В силу статей 5, 7 Конституці ї України носієм суверенітет у і єдиним джерелом влади в Ук раїні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та ор гани місцевого самоврядуван ня. В Україні визнається і гар антується місцеве самовряду вання.
Відповідно до частини перш ої статті 13 Конституції Украї ни земля є об' єктом права вл асності Українського народу , від імені якого це право здій снюють органи державної влад и і органи місцевого самовря дування в межах, визначених ч инним законодавством Україн и.
Відповідно до статті 140 Конс титуції України місцеве само врядування здійснюється тер иторіальною громадою в поряд ку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через ор гани місцевого самоврядуван ня: сільські, селищні, міські р ади та їх виконавчі органи.
Стаття 116 Земельного кодекс у України встановлює, що гром адяни та юридичні особи набу вають права власності та пра ва користування земельними д ілянками із земель державної або комунальної власності з а рішенням органів виконавчо ї влади або органів місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень, визначених цим К одексом або за результатами аукціон.
Згідно ст. 125 Земельного коде ксу України, приступати до ви користання земельної ділянк и до встановлення її меж нату рі, одержання документа, що по свідчує право на неї та держа вної реєстрації цього докуме нта забороняється.
Статтею 126 Земельного кодек су України передбачено, що пр аво власності на земельну ді лянку посвідчується державн им актом, право власності на з емельну ділянку, набуту у вла сність із земель приватної в ласності без зміни її меж, ціл ьового призначення, посвідчу ється: цивільно-правовою уго дою щодо відчуження земельно ї ділянки, укладеною в порядк у, встановленому законом, у ра зі набуття права власності н а земельну ділянку за такою у годою; свідоцтвом про право н а спадщину. Право постійного користування земельною діля нкою посвідчується державни м актом на право постійного к ористування земельною ділян кою. Право оренди земельної д ілянки посвідчується догово ром оренди землі, зареєстров аним відповідно до закону.
Згідно п. 3.2. Інструкції про п орядок складання, видачі, реє страції і зберігання державн их актів на право приватної в ласності на землю, право коле ктивної власності на землю, п раво власності на землю і пра во постійного користування з емлею, договорів на право тим часового користування земле ю (в тому числі на умовах оренд и) та договорів оренди землі, з атвердженої наказом Державн ого комітету України по земе льних ресурсах від 04 травня 1999 року № 43 - державна реєстрація державних актів на право вла сності на земельну ділянку, н а право постійного користува ння земельною ділянкою, дого ворів оренди землі здійснюєт ься структурними підрозділа ми Центру державного земельн ого кадастру при Держкомземі України.
Згідно ст. 1 Закону України „ Про державний контроль за ви користанням та охороною земе ль” самовільне зайняття земе льних ділянок - це будь-які д ії особи, які свідчать про фак тичне використання не надано ї їй земельної ділянки чи нам ір використовувати земельну ділянку до встановлення її м еж у натурі (на місцевості), до одержання документа, що посв ідчує право на неї, та до його державної реєстрації.
З матеріалів справи вбачає ться, що Відповідачем земель на ділянка використовується без правовстановлюючих доку ментів, в зв'язку з тим, що Відп овідач не оформляв документі в, які надають право на володі ння, користування та розпоря джання земельною ділянкою.
Відповідно до ст. 212 Земельно го кодексу України самовільн о зайняті земельні ділянки п ідлягають поверненню власни кам землі або землекористува чам без відшкодування затрат , понесених за час незаконног о користування ними; приведе ння земельних ділянок у прид атний для використання стан, включаючи знесення будинків , будівель та споруд, здійснює ться за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовіль но зайняли земельні ділянки; повернення самовільно зайня тих земельних ділянок провод иться за рішенням суду.
Згідно ст. 387 Цивільного коде ксу України власник має прав о витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відп овідної правової підстави за володіла ним.
Згідно ч.1 ст. 34 Закону Україн и „Про регулювання містобуді вної діяльності замовник має право виконувати будівельні роботи після:
- направлення замовником по відомлення про початок викон ання будівельних робіт Держа вній архітектурно-будівельн ій інспекції або її територі альному органу за місцезнахо дженням об'єкта будівництва - щодо об'єктів, будівництво як их здійснюється на підставі будівельного паспорта, які н е потребують реєстрації декл арації про початок виконання будівельних робіт або отрим ання дозволу на виконання бу дівельних робіт згідно з пер еліком об'єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міні стрів України. Форма повідом лення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються К абінетом Міністрів України;
- реєстрації відповідною ін спекцією державного архітек турно-будівельного контролю декларації про початок вико нання будівельних робіт - щод о об'єктів будівництва, що нал ежать до І-ІП категорій склад ності;
- видачі замовнику відповід ною інспекцією державного ар хітектурно-будівельного кон тролю дозволу на виконання б удівельних робіт - щодо об'єкт ів будівництва, що належать д о IV і V категорій складності.
Відповідно до ст. 36 Закону Ук раїни „Про регулювання місто будівної діяльності" виконув ати будівельні роботи, підкл ючати об'єкт будівництва до і нженерних мереж та споруд бе з реєстрації зазначеної декл арації забороняється.
Проте, в порушення вищевказ аних норм, будівельні роботи проведено ГО "Причал № 136 "Золот і піски" без оформлення докум ентів, необхідних для одержа ння права на виконання будів ельних робіт.
Виходячи зі змісту норми, як а закріплена частиною 1 статт і 376 Цивільного Кодексу Україн и, житловий будинок, будинок, с поруда, інше нерухоме майно в важаються самочинним будівн ицтвом, якщо вони: збудовані, а бо будуються без належного д озволу; без належно затвердж еного проекту; з істотними по рушеннями будівельних норм і правил.
Частиною 7 цієї ж статті вст ановлено, що у разі істотного відхилення від проекту, що су перечить суспільним інтерес ам або порушує права інших ос іб, істотного порушення буді вельних норм і правил суд за п озовом відповідного органу д ержавної влади або органу мі сцевого самоврядування може постановити рішення, яким зо бов'язати особу, яка здійснил а (здійснює) будівництво, пров ести відповідну перебудову. Якщо проведення такої перебу дови є неможливим, або особа, я ка здійснила (здійснює) будів ництво, відмовляється від її проведення, таке нерухоме ма йно за рішенням суду підляга є знесенню за рахунок особи, я ка здійснила (здійснює) будів ництво. Особа, яка здійснила (з дійснює) самочинне будівницт во, зобов'язана відшкодувати втрати, пов'язані з приведенн ям земельної ділянки до попе реднього стану.
Приймаючи до уваги, що будів ництво нового об'єкту нерухо мості здійснено ГО "Причал № 13 6 "Золоті піски" без оформлення відповідної дозвільної доку ментації, самовільно збудова ний об'єкт підлягає знесенню .
Згідно ст. 41 Закону України „ Про регулювання містобудівн ої діяльності" державний арх ітектурно-будівельний контр оль - сукупність заходів, спря мованих на дотримання вимог законодавства у сфері містоб удівної діяльності, державни х будівельних норм, стандарт ів і правил під час виконання підготовчих і будівельних р обіт.
Державний архітектурно-бу дівельний контроль здійснює ться інспекціями державного архітектурно-будівельного к онтролю в порядку, встановле ному Кабінетом Міністрів Укр аїни.
Частиною 1, 2 ст.83 Земельного К одексу України визначено, що Землі, які належать на праві в ласності територіальним гро мадам сіл, селищ, міст, є комун альною власністю.
У комунальній власності пе ребувають усі землі в межах н аселених пунктів, крім земел ь приватної та державної вла сності, а також: земельні діля нки за їх межами, на яких розта шовані об'єкти комунальної в ласності.
Статтею 10 Закону України "Пр о місцеве самоврядування в У країні" встановлено, що міськ і ради є органами місцевого с амоврядування, що представля ють відповідні територіальн і громади та здійснюють від ї х імені та в їх інтересах функ ції і повноваження місцевого самоврядування, визначені К онституцією України, цим та і ншими законами.
Статтею 12 Закону України "Пр о основи містобудування" пер едбачено, що до компетенції о рганів місцевого самоврядув ання у сфері містобудівельно ї діяльності на їх території належить право затвердження місцевих правил забудови, вн есення змін у зазначені доку менти за поданням спеціально уповноважених органів місто будування та архітектури від повідно до законодавства.
Пунктом 34 ч.1 Ст.26 Закону Украї ни "Про основи містобудуванн я"віднесено до виключної ком петенції міських рад віднесе но вирішення відповідно до з акону питань регулювання зем ельних відносин;
У відповідності до п. 1 ст.73 За кону України "Про місцеве сам оврядування в Україні" і ст.144 К онституції України акти орга нів місцевого самоврядуванн я, прийнятті в межах, наданих ї м повноважень є обов'язковим и для виконання всіма розташ ованими на відповідній терит орії органами виконавчої вла ди, об'єднаннями, громадянами , підприємствами, установами й організаціями, посадовими особами, а також громадянами , які постійно або тимчасово п роживають на відповідній тер иторії.
Таким чином, за викладених о бставин справи, ігнорується встановлений законодавство м порядок будівництва об'єкт ів містобудування чим порушу ються правові, економічні, со ціальні та організаційні зас ади містобудівної діяльност і в Україні спрямовані на фор мування повноцінного життєв ого середовища; порушуються правові та організаційні осн ови планування, забудови та і ншого використання територі й спрямовані на забезпечення сталого розвитку населених пунктів з урахуванням громад ських і приватних інтересів.
Згідно з вимогами ст.ст. 32, 33 Г ПК України кожна сторона пов инна довести ті обставини, на які вона посилається як на пі дставу своїх вимог і запереч ень. При цьому, докази подають ся сторонами та іншими учасн иками судового процесу. В сво ю чергу, доказами у справі є бу дь-які фактичні дані, на підст аві яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи від сутність обставин, на яких ґр унтуються вимоги і заперечен ня сторін, а також інші о бставини, які мають значення для правильного вирішення г осподарського спору.
В свою чергу, відповідачем ж одних доказів правомірності використання спірної земель ної ділянки або правомірного здійснення будівництва на с пірній земельній ділянці з д отриманням вимог ст.ст. 32, 33 ГПК України, суду представлено н е було.
Таким чином, суд дійшов висн овку, що відповідач користує ться спірною земельною ділян кою з порушенням визначеного порядку надання земельних д ілянок, оскільки у нього відс утнє відведення землі в нату рі, ним не одержано документа , що засвідчує право на землю т а відсутня державна реєстрац ія зазначеного документа.
Згідно ст. 212 земельного коде ксу України самовільно зайня ті земельні ділянки підлягаю ть поверненню власникам земл і або землекористувачам без відшкодування затрат, понесе них за час незаконного корис тування ними. Приведення зем ельних ділянок у придатний д ля використання стан, включа ючи знесення будинків, будів ель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридич них осіб, які самовільно зайн яли земельні ділянки. Поверн ення самовільно зайнятих зем ельних ділянок провадиться з а рішенням суду.
Відповідно до ч. 2 ст. 152 Земель ного кодексу України власник земельної ділянки або земле користувач може вимагати усу нення будь-яких порушень йог о прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позб авленням права володіння зем ельною ділянкою, і відшкодув ання завданих збитків. Захис т прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки мож е відбуватись у тому числі шл яхом відновлення стану земел ьної ділянки, який існував до порушення прав, і запобіганн я вчиненню дій, що порушують п рава або створюють небезпеку порушення прав.
Згідно п. 12 Розділу Х Перехід них положень Земельного коде ксу України до розмежування земель державної і комунальн ої власності повноваження що до розпорядження землями в м ежах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відпо відні сільські, селищні, місь кі ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи в иконавчої влади.
Наведенні позивачем доказ и у встановленому законом по рядку Відповідачем не спрост овані.
Згідно зі ст. 43 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни господарський суд оцін ює докази за своїм внутрішні м переконанням, що ґрунтуєть ся на всебічному, повному і об 'єктивному розгляді в судово му процесі всіх обставин спр ави в їх сукупності, керуючис ь законом.
Враховуючи вищевикладене, оцінюючи докази у справі в їх сукупності, законодавство, щ о регулює спірні правовіднос ини, суд дійшов висновку, що по зовні вимоги підлягають задо воленню, як обґрунтовані, під тверджені належними доказам и та наявними матеріалами сп рави.
Витрати по сплаті державно го мита та інформаційно-техн ічного забезпечення судовог о процесу віднести за рахуно к Відповідача, згідно ст. ст. 44, 49 ГПК України.
Керуючись ст. ст. 32, 33, 44, 49, 82-85 Госп одарського процесуального к одексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Зобов' язати громадсь ку організацію "Причал №136 "Зол оті піски" (65031, м. Одеса, вул. Пром ислова, 39, кв. 1, код 26471205) знести об' єкт самовільного будівництв а розмірами 3,1м х 2,0м, розташова ну у прибережній зоні Чорног о моря (вул. Дача Ковалевськог о), поблизу земельної ділянки № 152-А Садового товариства „Зе лений мис" на користь Одесько ї міської ради (65004, м. Одеса, пл. Д умська, 1, код 04056919).
3. Зобов' язати громадсь ку організацію "Причал №136 "Зол оті піски" (65031, м. Одеса, вул. Пром ислова, 39, кв. 1, код 26471205) звільнити незаконно зайняту земельну ділянку, на якій розташовано об' єкт самовільного будівн ицтва, розташовану у прибере жній зоні Чорного моря (вул. Да ча Ковалевського), поблизу зе мельної ділянки № 152-А Садовог о товариства „Зелений мис" на користь Одеської міської ра ди (65004, м. Одеса, пл. Думська, 1, код 04056919).
4. Зобов' язати громадсь ку організацію "Причал №136 "Зол оті піски" (65031, м. Одеса, вул. Пром ислова, 39, кв. 1, код 26471205) прив ести земельну ділянку №152-А Са дового товариства „Зелений м ис" у придатний для використа ння стан на користь Одеської міської ради (65004, м. Одеса, пл. Ду мська, 1, код 04056919).
5. Стягнути з громадської організації "Причал №136 "Золот і піски" (65031, м. Одеса, вул. Промис лова, 39, кв. 1, код 26471205) на користь д ержавного бюджету України (р /р 31114095700008, одержувач ГУДКУ в Одес ькій області, код ЄДРПОУ 23213460, ба нк одержувача ГУДКУ в Одеськ ій області, МФО 828011, код бюджетн ої класифікації 22090200) державне мито у сумі 85 грн.
6. Стягнути з громадської організації "Причал №136 "Золот і піски" (65031, м. Одеса, вул. Промис лова, 39, кв. 1, код 26471205) на користь д ержавного бюджету (р/р 31213264700008, од ержувач ГУДКУ в Одеській обл асті, код ЄДРПОУ 23213460, банк одерж увача ГУДКУ в Одеській облас ті, МФО 828011, код бюджетної класи фікації 22050003, символ звітност і 264) витрати на ІТЗ судового п роцесу у сумі 236 грн.
Рішення господарського суду Одеської області набир ає чинності у порядку ст.85 ГПК України.
Накази видати у порядку ст.1 16 ГПК України.
Рішення підписане 17.10.2011р.
Суддя Цісельський О.В.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 12.10.2011 |
Оприлюднено | 01.11.2011 |
Номер документу | 18783257 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні