ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМ ІНІСТРАТИВНИЙ СУД
79018, м. Львів, вул. Чоловсь кого, 2
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 жовтня 2011 р. м. Львів № 2а-5994/11/1370
Львівський окружний адміністративний суд у скла ді головуючого судді Москаля Р.М., за участю секретаря судо вого засідання Панчишин Н.Я., п редставника позивача Борд юка М.Й., представників відп овідача Олейнікова Я.П., Сущак В.О., розглянув у відкр итому судовому засіданні адм іністративну справу за позов ом колективного малого підпр иємства «Юридичний центр зах исту прав власників»до управ ління Пенсійного фонду Украї ни у місті Червонограді Льві вської області про визнання протиправними та скасування рішення та вимоги,
В С Т А Н О В И В:
На розгляд Львівськог о окружного адміністративно го суду надійшла позовна зая ва колективного малого підпр иємства «Юридичний центр зах исту прав власників»(далі - Пі дприємство) до управління Пе нсійного фонду України у міс ті Червонограді Львівської о бласті (далі - орган ПФУ) про в изнання протиправними та ска сування рішення № 36 від 28.01.2011 рок у та вимоги № Ю-517 від 15.12.2010 року. По зовні вимоги обґрунтовані ти м, що Підприємство зареєстро ване як платник єдиного пода тку і на підставі статті 6 Указ у Президента України від 3 лип ня 1998 року № 727/98 «Про спрощену си стему оподаткування, обліку та звітності суб' єктів мало го підприємництва»(далі - Ук аз № 727/98) не є платником збору на обов' язкове державне пенсі йне страхування. А тому в орга ну ПФУ не було підстав для дон арахування підприємству стр ахових внесків на підставі н орм Закону України «Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування», а тако ж застосування визначених ци м Законом штрафних санкцій. П редставник позивача заявлен і вимоги підтримав у повному обсязі.
Орган ПФУ позов заперечує п овністю. Покликається на те, щ о проведеною перевіркою вста новлено, що Підприємство з 2004 р оку не нараховувало та не спл ачувало страхових внесків. Т ому орган ПФУ виставив Підпр иємству вимогу про сплату до нарахованих внесків, а також прийняв рішення про застосу вання штрафних санкцій за до нарахування сум своєчасно не обчислених та не сплачених с трахових внесків.
Суд заслухав пояснення осі б, що беруть участь у розгляді справи, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази, оцінив їх в сукупност і і встановив наступні обста вини справи та відповідні їм правовідносини:
Управління ПФУ в м. Червоно граді Львівської області про вело планову перевірку КМП « Юридичний центр захисту прав власників»з питань дотриман ня вимог законодавства щодо нарахування, обчислення та с плати внесків на загальнообо в' язкове державне пенсійне страхування, інших платежів за період з 01.01.2004 року до 01.11.2010 рок у та надання достовірних від омостей про застрахованих ос іб до органів Пенсійного фон ду за період з 01.01.2004 року до 01.11.2010 р оку. За наслідками перевірки складено Акт про результ ати планової перевірки від 15.1 2.2010 р. № 60 (а.с. 7-13). З Акта переві рки вбачається, що за даними Р озрахунків суми страхових вн есків на загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання, що підлягають сплаті за період з січня по грудень 2004р., з січня по грудень 2005р., з січня по грудень 2006р., з січня по груд ень 2007р., з січня по грудень 2008р., з січня по грудень 2009р., у графі 1 « Загальна сума фактичних витр ат на оплату праці та інших ви плат, пов' язаних з відносин ами трудового найму»зазначе но нараховані Підприємством суми фонду оплати праці, одна к дані суми не зазначено у гра фі 2 «Фактичні витрати на опла ту праці, суми перших п' яти д нів тимчасової непрацездатн ості та суми допомоги у зв' я зку з тимчасовою непрацездат ністю та суми доходу, що розпо діляються між членами колект ивних, орендних підприємств, сільськогосподарських кооп еративів, фермерських господ арств, на які нараховуються в нески». Лише у Розрахунках за березень-квітень 2007 року Підп риємство обліковувало у граф і 2 фонд заробітної плати та на рахувало страхові внески у г рафі 3, однак у грудні 2007 року пр овело корегування показникі в звітності зняло нараховані в березні-квітні суми страхо вих внесків. Не проведені нар ахування страхових внесків з гідно граф №№ 2, 2.1. Звітів про су ми нарахованої заробітної пл ати (грошового забезпечення, доходу) застрахованих осіб т а суми нарахованих внесків н а загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування до органів Пенсійного фонду Ук раїни за січень-липень 2010 року . За період, охоплений перевір кою, не відображено та не нара ховано страхові внески на фо нд заробітної плати в сумі 367653, 10 грн. За результатами перевір ки встановлено, що Підприємс тво за період з січня по груде нь 2004р., з січня по грудень 2005р., з січня по грудень 2006р., з січня п о грудень 2007р., з січня по груде нь 2008р., з січня по грудень 2009р., з січня по липень 2010р. не проводи ло нарахування страхових вне сків в розмірі 32,0%, 32,01%, 31,8%, 32,3%, 33,2% на су ми фактичних витрат на оплат у праці, що відображенні у від омостях нарахування заробіт ної плати. За результатами пр оведеної перевірки донарахо вано страхові внески в сумі 119 934,99 грн. (а.с. 13).
Орган ПФУ виставив Підприє мству вимогу № Ю-517 від 15.12.2010р. (а.с. 16) про сплату боргу (донарахов аних внесків) в сумі 119934,99 грн. Пі дприємство вимогу № Ю-517 від 15.12.2 010р. в адміністративному поряд ку не оскаржувало, така набул а статусу узгодженої.
Підприємство подало запер ечення від 17.12.2010р. на Акт пер евірки від 15.12.2010 р. (а.с. 17) щодо виз начених у ньому сум. При перев ірці зауважень Підприємства сторонами складено Акт з вірення сум коштів, які спрям овані до Пенсійного фонду Ук раїни у вигляді частини став ки єдиного податку за період з січня 2004р. по грудень 2010р. (а.с. 18- 19). Згідно Акта звірення у с умах коштів, які спрямовано д о Пенсійного фонду у вигляді частини ставки єдиного пода тку по КМП «Юридичний центр з ахисту прав власників»за дан ими платника існують розбіжн ості у січні-березні 2005р. (а.с. 18). З окрема, в акті звірення за дан ими платника відображена сум а 1936,60 грн. (318,92+605,34+1012,34) як сплата част ини ставки єдиного податку у січні-березні 2005р. Орган ПФУ не визнає вказаної суми, оскіль ки така фактично на рахунки П ФУ не надходила. Згідно ст . 48 Закону України «Про Держав ний бюджет на 2005 рік»встановл ено, що до доходів загального фонду місцевих бюджетів у 2005 р оці належать у повному обсяз і єдиний податок для суб' єк тів малого підприємництва, ф іксований податок та фіксова ний сільськогосподарський п одаток. І лише у зв' язку з наб ранням чинності 31.03.2005р. Законом України «Про внесення змін д о Закону України «Про держав ний бюджет України на 2005 рік»т а деяких інших законодавчих актів України»№2505-IV в статтю 48 в несено зміни, згідно яких до д оходів загального фонду місц евих бюджетів у 2005 році належа ть єдиний податок для суб' є ктів малого підприємництва т а фіксований податок - крім ча стини цих податків, що зарахо вуються до Пенсійного фонду України та відрахувань на об ов' язкове соціальне страху вання.
За наслідками проведеної з вірки взаєморозрахунків орг ан ПФУ зарахував суму 59847,33 грн. ( частину сплаченої Підприємс твом суми єдиного податку, як а була відщеплена органом Де ржказначейства та фактично н адійшла на рахунки ПФУ) в раху нок погашення донарахованих згідно узгодженої вимоги № Ю -517 від 15.12.2010р. страхових внесків в сумі 119934,99 грн.
Підприємство самостійно д оплатило решту суми донарахо ваних страхових внесків у су мі 60087,66 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 215 від 23.12.2010р. (призначення платежу: «в нески в пенсійний фонд, нарах ування на фонд оплати праці з а період з 01.01.2004р. по 01.11.2010р., додатк ово до сплаченого в складі єд иного податку», а.с. 23).
Орган ПФУ на підставі висно вків Акта перевірки прий няв рішення № 446 від 17.12.2010р. про за стосування фінансових санкц ій за донарахування органом ПФУ або страхувальником сум своєчасно не обчислених та н е сплачених страхових внескі в за період з січня по грудень 2004р., з січня по грудень 2005р., з сі чня по грудень 2006р., з січня по г рудень 2007р., з січня по грудень 2008р., з січня по грудень 2009р., з січ ня по липень 2010р., в розмірі 257073,34 г рн. (а.с. 14).
Вказане рішення Підприємс тво оскаржило до Головного у правління Пенсійного фонду У країни у Львівській області. За наслідками розгляду скар ги було прийнято рішення № 4 ві д 25.01.2011р. про скасування рішення № 447 від 17.12.2010 р. та зобов' язано о рган ПФУ прийняти нове рішен ня з урахуванням того, що вияв лено помилки при обчисленні суми штрафних санкцій (а.с. 25-26).
Орган ПФУ на підставі висно вків рішення № 4 від 25.01.2011р. прийн яв рішення №36 від 28.01.2011р. про заст осування фінансових санкцій за донарахування органом ПФ У або страхувальником сум св оєчасно не обчислених та не с плачених страхових внесків з а період з січня по грудень 2004р ., з січня по грудень 2005р., з січня по грудень 2006р., з січня по груд ень 2007р., з січня по грудень 2008р., з січня по грудень 2009р., з січня п о липень 2010р., в розмірі 255705,74 грн. ( а.с. 15).
Вказане рішення Підприємс тво оскаржило до Головного у правління Пенсійного фонду У країни у Львівській області та Пенсійного фонду України. За результатами розгляду ск арги КМП «Юридичний центр за хисту прав власників»від 07.02.201 1р. вих.№7/2-11/1 та від 12.03.2011р. вих. № 12/3-11/1 залишено без задоволення (а.с . 27-32).
Вирішуючи спір, суд виходит ь з наступного:
Орган ПФУ встановив, що Підп риємство за період з 01.01.2004 року до 01.11.2010 року: 1) не відобразило у поданій ПФУ звітності (графа 2 Розрахунків за відповідні з вітні періоди) фонд заробітн ої плати, на який нараховують ся страхові внески, на загаль ну суму 367653,10 грн.; 2) не нарахувало (графи 3, 8 Розрахунків за відпо відні звітні періоди) та не сп латило страхових внесків на загальну суму 119934,99 грн.
Закон України від 9 липня 2003 р оку № 1058-IV «Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування»(далі - Закон № 1058-IV) ре гулює відносини, що виникают ь між суб' єктами системи за гальнообов' язкового держа вного пенсійного страхуванн я (стаття 5). Дія інших норматив но-правових актів може пошир юватися на ці правовідносини лише у випадках, передбачени х зазначеним Законом, або в ча стині, що йому не суперечить. В иключно цим нормативно-право вим актом визначаються: прин ципи та структура системи за гальнообов' язкового держа вного пенсійного страхуванн я; коло осіб, які йому підлягаю ть; перелік платників страхо вих внесків, їх права та обов' язки; порядок нарахування, об числення, сплати цих внесків і стягнення заборгованості за ними.
Пунктом 1 статті 11 Закону № 1058- IV установлено, що загальнообо в' язковому державному пенс ійному страхуванню підлягаю ть особи, які працюють на підп риємствах, в установах, орган ізаціях, створених відповідн о до законодавства України, н езалежно від форми власності , виду діяльності та господар ювання, у філіях, представниц твах, відділеннях, інших відо кремлених підрозділах цих пі дприємств, організацій, в об' єднаннях громадян, у фізични х осіб - суб' єктів підприє мницької діяльності та інших осіб, включаючи юридичних та фізичних осіб - суб' єктів підприємницької діяльності , які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований ч и єдиний податок, фіксований сільськогосподарський пода ток, придбали спеціальний то рговий патент), на умовах труд ового договору (контракту) аб о працюють на інших умовах, пе редбачених законодавством.
Згідно з пунктом 1 статті 1 4 зазначеного вище Закону стр ахувальниками зазначених ос іб є їхні роботодавці, які від повідно до частини першої ст атті 15 цього Закону належать д о платників страхових внескі в і зобов' язані на підставі пункту 6 частини другої статт і 17 цього ж нормативно-правово го акта нараховувати, обчисл ювати та сплачувати в устано влені строки й у повному обся зі страхові внески.
У статті 18 Закону № 1058-IV зазнач ено, що страхові внески є ціль овим загальнообов' язковим платежем, який справляється на всій території України у п орядку, встановленому цим За коном; вони не включаються до складу податків, інших обов' язкових платежів, з яких скла дається система оподаткуван ня. На ці внески не поширюєтьс я податкове законодавство, а іншим законодавством не мож уть встановлюватися пільги з нарахування та сплати страх ових внесків або звільнення від їх сплати.
Ставки, механізм справлянн я та пільги зі сплати збору на обов' язкове державне пенсі йне страхування встановлено Законом України від 26 червня 1997 року № 400/97-ВР «Про збір на обов ' язкове державне пенсійне с трахування», де, як і в Законі № 1058-IV, не передбачено такої піл ьги, як звільнення від сплати цього збору для суб' єктів п ідприємницької діяльності, к отрі перейшли на спрощену си стему оподаткування.
Таким чином, страхові внеск и на загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування не входять до системи оподат кування, на них не поширюєтьс я податкове законодавство, а інше не передбачає пільги з н арахування та сплати цих вне сків або звільнення від їх сп лати. Отже, обов' язок сплачу вати страхові внески на зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування не залеж ить від статусу платника под атку як суб' єкта підприємни цької діяльності.
Згідно з пунктом 16 розділу XV «Прикінцеві положення»Зак ону № 1058-IV до приведення законо давства України у відповідні сть із цим Законом закони Укр аїни та інші нормативно-прав ові акти застосовуються в ча стині, що не суперечить йому. П оложення статті 6 Указу № 727/98 пр о звільнення суб' єктів мало го підприємництва, які сплач ують єдиний податок, від збор у на обов' язкове державне п енсійне страхування, Закону суперечить і застосуванню не підлягає.
Відповідно до ч. 1 ст. 244-2 КАС Ук раїни рішення Верховного С уду України, прийняте за ре зультатами розгляду заяви пр о перегляд судового рішення з мотивів неоднакового засто сування судом (судами) касаці йної інстанції одних і тих са мих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єк тів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльн ості нормативно-правовий акт , що містить зазначені норми п рава, та для всіх судів Україн и. При вирішенні справи суд вр аховує, Верховний Суд Україн и в постановах від 21.10.08р., 09.03.2010р., 11.0 4.2011р. вказує на необхідність за стосування законодавство пр о страхові внески саме у наве дений вище спосіб.
З огляду на викладене суд не бере до уваги доводи позивач а про те, що Підприємство пере буває на спрощеній системі о податкування та не є платник ом страхових внесків.
Відповідно до норм частини 3 статті 106 Закону № 1058-IV та п. 8.2 «Ін струкції про порядок обчисле ння і сплати страхувальникам и та застрахованими особами внесків на загальнообов' яз кове державне пенсійне страх ування до Пенсійного фонду У країни, затвердженої постано вою правління ПФУ 19.12.2003р. №21-1 та з ареєстрованої в Міністерств і юстиції України 16.01.2004р. за №64/863 ( надалі - Інструкція), органи Пенсійного фонду надсилають страхувальнику вимогу про с плату недоїмки у випадку, якщ о дані документальних переві рок результатів діяльності с трахувальника свідчать про д онарахування сум страхових в несків. З огляду на це орган ПФ У правомірно нарахував Підпр иємству страхові внески в су мі 119934,99 грн. шляхом виставлення вимоги № Ю-517 від 15.12.2010 р. Суд не бе ре до уваги твердження позив ача про те, що Підприємство сп лачувало страхові внески шля хом сплати єдиного податку. З долучених до матеріалів спр ави письмових доказів та поя снень сторін вбачається, що П ідприємство не нараховувало та, відповідно, не сплачувало страхових внесків. З огляду н а це орган ПФУ правомірно вис тавив вимогу на всю суму дона рахованих внесків. Відщеплен і Держказначейством та перер аховані на рахунки ПФУ кошти від сплати Підприємством єд иного податку в сумі 59847,33 грн. за наслідками узгодження вимог и №Ю-517 від 15.12.2010 р. були зарахован і в рахунок погашення заборг ованості по сплаті донарахов аних страхових внесків.
Відповідно до пункту 4 част ини 9 статті 106 № 1058-IV (в редакції, щ о підлягає застосуванню до с пірних правовідносин) за дон арахування територіальними органами ПФУ сум своєчасно н е обчислених та не сплачених страхових внесків накладаєт ься штраф у розмірі 5 відсоткі в зазначених сум за кожний по вний або неповний місяць, за я кий донараховані ці суми. Під пунктом 9.3.4 Інструкції визнач ено, що для розрахунку зазнач еного штрафу кількість місяц ів розраховується, починаючи з місяця, на який припадає тер мін подання звітності за пер іод, за який донараховано (обч ислено) суми внесків, та закін чуючи місяцем, на який припад ає отримання таким страхувал ьником акта перевірки від ор гану Пенсійного фонду або в я кому він подав звітність, де з азначено такі донараховані с уми. Суд встановив, що Підприє мство не нараховувало та не с плачувало страхових внесків , а тому орган ПФУ правомірно з астосував до нього санкції, п ередбачені пункту 4 частини 9 статті 106 № 1058-IV. Суд перевірив та не має зауважень щодо правил ьності розрахунку суми штраф них санкцій (а.с. 73-74), який брався до уваги при прийнятті рішен ня № 36 від 28.01.2011р.
Згідно ч. 2 ст. 162 КАС Украї ни суд вправі постановою виз нати протиправним рішення су б'єкта владних повноважень ч и окремі його положення, дії ч и бездіяльність i скасувати а бо визнати нечинним рішення чи окремі його положення. При цьому адміністративний суд перевіряє рішення, дії чи без діяльності суб' єкта владни х повноважень на відповідніс ть критеріям, визначеним ч. 3 с т. 2 КАС України.
Оцінюючи зібрані у справі т а досліджені в судовому засі данні докази, суд вважає, що рі шення органу ПФУ про донарах ування Підприємству страхов их внесків та визначення штр афних санкцій за їх донараху вання були винесені в межах в изначених Конституцією та за конами України повноважень, у визначений законом спосіб, обґрунтовано та добросовісн о. Тому вимога про їх скасуван ня є необґрунтованою та не пі длягає до задоволення.
За наведених обставин в зад оволенні позову колективног о малого підприємства «Юриди чний центр захисту прав влас ників»до управління Пенсійн ого фонду України у місті Чер вонограді Львівської област і слід відмовити з мотивів не обґрунтованості позовних ви мог.
Відповідно до вимог ст.ст. 94, 98 КАС України, враховуючи вис новки суду по суті позовних в имог, підстав для відшкодува ння позивачеві понесених ним судових витрат немає.
Керуючись ст.ст. 17-19, 94, 160-163 КАС Ук раїни, суд -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адмініс тративного позову відмовити повністю.
Апеляційну скаргу на поста нову суду першої інстанції м оже бути подано протягом дес яти днів з дня отримання повн ого тексту постанови. Апеляц ійна скарга подається до адм іністративного суду апеляці йної інстанції через суд пер шої інстанції, який ухвалив о скаржуване судове рішення. К опія апеляційної скарги одно часно надсилається особою, я ка її подає, до суду апеляційн ої інстанції.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .
Повний текст постанови виг отовлений 18 жовтня 2011 року.
Суддя Москаль Р.М.
З оригіналом згідно
Суддя Москаль Р.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2011 |
Оприлюднено | 09.11.2011 |
Номер документу | 18848936 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Грень Наталія Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Грень Наталія Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні