ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30.11.11 С права № 17/5009/5093/11
Суддя Корсун В.Л.
за позовною заявою: пр иватного підприємства “Жемч уг-2005”, 72040, Запорізька область, М ихайлівський район, с. Плодор одне, вул. Зелена, 1
до відповідача 1: Михайлі вської районної державної ад міністрації Запорізької обл асті, 72002, Запорізька область, с мт Михайлівка, вул. Леніна, 36
до відповідача 2: Михайлі вської районної ради За порізької області, 72002, Запоріз ька область, смт Михайлівка, в ул. Леніна, 36
про визнання переважно го права на укладення догово ру та зобов' язання відповід ача укласти з позивачем дода ткову угоду про поновлення д оговору оренди земельної діл янки
Суддя Корсун В.Л.
Представники:
від позивача: ОСОБА_1 , власник підприємства на пі дставі статуту та паспорту
ОСОБА_2, довіреність від 20 .01.11 б/н
від відповідача 1: не з' явився
від відповідача 2: не з' явився
СУТЬ СПОРУ:
25.08.11 до господарського су ду Запорізької області зверн улось приватне підприємство “Жемчуг-2005” (далі ПП “Жемчуг-2005” ) з позовною заявою до Михайлі вської районної державної ад міністрації Запорізької обл асті (надалі Михайлівська РД А) про:
- визнання за позивачем пере важне право перед іншими осо бами на укладення договору о ренди землі на новий строк ст осовно земельної ділянки пло щею 46,2824 га кадастровий № 2323385500:01:014:00 02 розташовану на території Пл одородненської сільської ра ди Михайлівського району Зап орізької області для ведення товарного сільськогосподар ського виробництва, а також
- зобов' язати Михайлівськ у районну державну адміністр ацію укласти з позивачем дод аткову угоду про поновлення договору оренди земельної ді лянки площею 46,2824 га кадастрови й № 2323385500:01:014:0002 розташовану на тери торії Плодородненської сіль ської ради Михайлівського ра йону Запорізької області.
Відповідно до вимог ст. 21 ГПК України, 25.08.11 автоматизованою системою документообігу гос подарського суду здійснено р озподіл справ між суддями та визначено позовну заяву ПП “ Жемчуг-2005” (вхідний № 5500/09-05/11) до ро згляду судді Корсуну В.Л.
Ухвалою від 25.08.11 судом поруш ено провадження у справі № 17/5009 /5093/11, судове засідання признач ено на 07.09.11. У сторін витребуван і документи, які необхідні дл я всебічного та об' єктивног о розгляду і вирішення справ и.
З метою прийняття обґрунто ваного рішення по справі в су довому засіданні 07.09.11 судом за лучено до участі у справі в я кості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог н а предмет спору на стороні ві дповідача - Михайлівську рай онну раду Запорізької област і (72002, Запорізька область, смт М ихайлівка, вул. Леніна, 36), розгл яд справи відкладено, засіда ння суду призначено на 24.10.11. У тр етьої особи витребувані доку менти, які необхідні для всеб ічного та об' єктивного розг ляду і вирішення справи по су ті.
Оскільки у договорі оренди землі від 18.11.99 в якості О рендодавців виступали як Мих айлівська районна рада Запор ізької області так і Михайлі вська районна державна адмін істрація Запорізької област і, з метою прийняття законног о і обґрунтованого рішення у справі №17/5009/5093/11 по суті спору, ух валою від 24.10.11 суд виключив із к ола учасників судового проце су у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог н а предмет спору на стороні ві дповідача - Михайлівську рай онну раду Запорізької област і. Також цією ухвалою суд залу чив до участі у цій справі в як ості відповідача 2 - Михайлівс ьку районну раду Запорізької області. Розгляд справи розп очато спочатку. Судове засід ання відкладено на 07.11.11.
В засіданні суду 07.11.11 ог олошувалась перерва до 30.11.11.
За заявою представників с торін розгляд справи здійсню вався без застосування техн ічних засобів фіксації судов ого процесу.
У засіданні суду 30.11.11, на підс таві ст.ст. 821, 85 Господарського процесуального кодексу Укра їни, судом оголошено вступну та резолютивну частини ріше ння. Представникам позивача та відповідача 2 роз' яснено про час виготовлення рішенн я у повному обсязі.
Позивач у справі підтр имав позовні вимоги у повном у обсязі з підстав викладени х у позовній заяві, з урахуван ням письмових обґрунтувань, зазначав наступне. 18.11.99 приват не виробничо-комерційне підп риємство “Жемчуг” уклало з М ихайлівською районною радою договір оренди земельної ді лянки (площею 49,5 га) розташован ої на території Плодородненс ької сільської ради. Договір посвідчений нотаріально та 10.12.99 зареєстрований у Михайлів ському районному відділі зем ельних ресурсів Запорізької області, про що у книзі записі в державної реєстрації догов орів оренди землі вчинено за пис №2. У відповідності з Догов ором, строк оренди визначени й в 10 років. Розпорядженням го лови Михайлівської райдержа дміністрації №556 від 25.12.08 з кори стування на умовах Договору вилучено частину земельної д ілянки площею 3,5208 га, яка на під ставі проекту відведення пер едана в постійне користуванн я Запорізькому облводгоспу п ід будівництво Східного скид ного колектору. В зв'язку з цим , в період дії орендних правов ідносин за Договором змінила сь площа орендованої земельн ої ділянки. Для впорядкуванн я і належного оформлення змі н до договору оренди земельн ої ділянки, а також для виріше ння питання щодо поновлення Договору ПП “Жемчуг-2005” (право наступник ПП “Жемчуг”) 2 5.05.09, тобто, за 6 місяців до закін чення строку Договору, зверн улось з відповідною заявою д о Михайлівської РДА. 09.06.09 розпо рядженням голови Михайлівсь кої РДА №220 ПП “Жемчуг-2005” факти чно було погоджено питання п оновлення Договору та надано дозвіл на замовлення розроб ки технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують п раво на земельну ділянку.
Даним розпорядженням вста новлено істотні умови корист ування земельною ділянкою: с трок оренди - 50 років, розмір ор ендної плати - 3% від нормативн ої грошової оцінки земельної ділянки, площа земельної діл янки - 45,98 га. Технічна документ ація землеустрою виготовлен а приватним підприємством “Н авігатор”. В процесі виконан ня проектних робіт і визначе ння меж земельної ділянки в н атурі було встановлено, що пл оща земельної ділянки фактич но складає 46,2824 га. Розбіжність з площею вказаною в розпоряд женні голови райдержадмініс трації на 0,3024 га пояснюється ти м, що за рахунок земельної діл янки яка перебуває в користу ванні ПП “Жемчуг-2005” планувал ось відведення земельної діл янки площею 3,52 га Запорізьком у обласному виробничому упра влінню меліорації і водного господарства для будівництв а Східного скидного колектор у, але в процесі виконання про ектних робіт з користування ПП “Жемчуг-2005” фактично вилуч ена земельна ділянка площею 3,2176 га, тому площа земельної ді лянки, яка залишилась в корис туванні підприємства, не 45,98 га (як по тексту розпорядження), а 46,2824 га ріллі. Обумовлення пло щі земельної ділянки визначе но в технічній документації землеустрою. 18.10.10 ПП “Жемчуг-2005” звернулось до голови Михайл івської РДА з заявою про затв ердження технічної документ ації землеустрою. 09.11.10 голова М ихайлівської РДА надіслав ві дповідь про відмову в задово ленні заяви. В обґрунтування відмови було покладено два в исновки, а саме: відсутність д оказів користування земельн ою ділянкою протягом місяця після закінчення строку дії договору; відсутність земель ної ділянки площею 49,5 га, яка є предметом договору. З даними висновками ПП “Жемчуг-2005” не п огодилось у зв'язку з тим, що П П “Жемчуг-2005” користувалось і користується земельною діля нкою, яка є предметом Договор у за виключенням земельної д ілянки площею 3,5208 га, яка перед ана в користування Запорізьк ому облводгоспу. Висновок пр о відсутність земельної діля нки є некоректним і не відпов ідає дійсності. Головне упра вління Держкомзему у Запоріз ькій області в своєму листі в ід 11.10.10 про надання роз'яснень ч ітко вказало на те, що Договір оренди є поновленим, а також н адало роз'яснення щодо перер еєстрації поновленого догов ору оренди. Підстави для визн ання переважного права перед іншими особами на поновленн я Договору оренди визначені ст. 33 Закону України “Про орен ду землі”, а також постановою Пленуму Вищого господарсько го суду України №6 від 17.05.11 “Про деякі питання практики розгл яду справ у спорах, що виникаю ть із земельних відносин”. Вр аховуючи вищенаведене і нама гаючись в позасудовому поряд ку врегулювати спір, 25.11.10 ПП “Же мчуг - 2005” звернулось з письмов ою заявою в Михайлівську РДА , в якій просило: визначити поз ицію Михайлівської РДА щодо надання в користування земел ьної ділянки площею 45,98 га, розт ашованої на території Плодор одненської сільської ради на умовах поновленого Договору оренди, або укладення нової у годи оренди земельної ділянк и; затвердити технічну докум ентацію із землеустрою щодо права користування ПП “Жемчу г-2005” земельною ділянкою площ ею 45,98 га на території Плодород ненської сільської ради для ведення товарного сільськог осподарського виробництва с троком на 50 років з визначеною орендною платою в розмірі 3% в ід нормативної грошової оцін ки земельної ділянки. 27.12.10 ПП “Ж емчуг-2005” отримало письмову в ідповідь на свою заяву в якій голова Михайлівської РДА вк азав на те, що не має правових підстав задовольнити заяву п ро поновлення договору оренд и землі від 18.11.99 на частину орен дованої земельної ділянки пл ощею 45,98 га або укладення новог о договору оренди землі на вк азану земельну ділянку оскіл ьки (…) набуття права оренди на земельну ділянку можливо ви ключно за результатами земел ьних торгів. Зволікання Миха йлівської РДА у поновленні д оговору оренди землі порушує право ПП “Жемчуг-2005” на належн е оформлення права користува ння земельною ділянкою. На ду мку позивача, такі протиправ ні дії Михайлівської РДА суп еречать закону, інтересам пі дприємства, інтересам держав и і являються підставою для з вернення до суду. За обставин ами даної справи Михайлівськ а РДА та її посадові особи не в иконують розпорядження голо ви Михайлівської РДА №220 від 09.0 6.09. На підставі викладеного, ке руючись п. 10-11 ст. 123, ч. 2 ст. 134 Земель ного кодексу України, ч. 2 ст. 17, ч . З ст. 18, п. 1-2, ч. 2 ст. 162 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни просять суд позов задо вольнити.
Відповідач 1 проти позов у заперечив з підстав, виклад ених у письмових заперечення з за вих. від 07.08.11 № 0524/0887 та уточнен их запереченнях за вих. від 24.10. 11 № 05-24 на позовну заяву ПП “Жемч уг-2005”. Свою правову позицію об ґрунтовував наступним. За до говором оренди земельної діл янки від 18.11.99, укладеного між ор ендодавцем - Михайлівською р айонною радою та орендарем - п риватним виробничо-комерцій ним підприємством “Жемчуг” о рендувалася земельна ділянк а площею 49,5 га ріллі, із земель державної власності розташо ваних на території Плодородн енської сільської ради строк ом 10 років. Таким чином, вказан ий договір оренди землі прип инився 10.12.10 у зв'язку із закінче нням строку на який його було укладеного, на підставі п. 1 ч. 1 ст. 31 Закону України “Про орен ду землі”. 25.05.09 ПП “Жемчуг-2005” зве рнулось до Михайлівської РДА із заявою про надання дозвол у на розробку технічної доку ментації із землеустрою щодо складання документа, що посв ідчує право оренди земельної ділянки площею 45,98 га. Такий до звіл ПП “Жемчуг-2005” було надан о розпорядженням голови райд ержадміністрації від 09.06.09 №220. 18.1 0.10 ПП “Жемчуг-2005” звернулось до райдержадміністрації з заяв ою про затвердження технічно ї документації, але отримало відмову, оскільки жодним нор мативно-правовим актом затве рдження технічної документа ції не передбачено, законода вством, а саме ч. 4 ст. 123 передбач ається затвердження лише про ектів із землеустрою. В той же час, відповідач 1 вважає, що Ми хайлівська райдержадмініст рація не має жодних підстав у кладати договір оренди землі на новий строк шляхом поновл ення договору оренди зазначе ної земельної ділянки на під ставі ст. 33 Закону України “Пр о оренду землі” з наступних п ідстав. Статтею 33 Закону Украї ни “Про оренду землі” (в редак ції чинній на час закінчення строку договору оренди земл і) було передбачено наступне : “Після закінчення строку, на який було укладено договір о ренди землі, орендар, який нал ежно виконував обов'язки від повідно до умов договору, має за інших рівних умов переваж не право на поновлення догов ору. У разі поновлення догово ру оренди землі на новий стро к його умови можуть бути змін ені за згодою сторін. У разі як що орендар продовжує користу ватися земельною ділянкою пі сля закінчення строку догово ру оренди, то за відсутності п исьмових заперечень орендод авця протягом 1 місяця після з акінчення строку договору ві н підлягає поновленню на той самий строк і на тих самих умо вах, які були передбачені дог овором. Письмове заперечення здійснюється листом-повідом ленням”. З аналізу вказаної н орми випливає, що за ч. 1 ст. 33 Зак ону України “Про оренду земл і” орендар має переважне пра во на поновлення договору за сукупності наступних юридич них фактів: орендар продовжу є користуватися виділеною ді лянкою після закінчення стро ку договору оренди землі; сто рони належно виконував свої зобов'язання за договором; ві дсутнє письмове повідомленн я орендодавця про відмову по новити договір; орендодавець за результатами розгляду зв ернення орендаря ухвалює ріш ення щодо поновлення договор у; сторони укладають відпові дну угоду, яка подається на де ржавну реєстрацію. Тобто, ціє ю нормою не передбачений пор ядок автоматичного поновлен ня договору оренди земельної ділянки у випадку відсутнос ті заперечень орендодавця, а лише визначено, що в цьому вип адку договір підлягає поновл енню. Також, вказана норма не п ередбачає зміну відповідног о рішення органу виконавчої влади, яке є підставою для над ання в оренду земельної діля нки, щодо встановлених в ньом у строків оренди. Відтак, якщо за законом такий договір під лягає поновленню, то таке пон овлення має здійснюватися за волевиявленням сторін. Таке волевиявлення має бути офор млене відповідно до ст. 6 Закон у України “Про місцеві держа вні адміністрації” розпоряд женням голови місцевої держа вної адміністрації. Варто та кож додати, що сама по собі кон струкція “підлягає поновлен ню” дійсно передбачає певний процес, а не фіксацію певного статусу (на відміну від “вваж ається подовженим”). Викладе не підтверджується судовою п рактикою, зокрема постановою рекомендаціями Президії Вищ ого господарського суду Укра їни від 02.02.10 № 04-06/15, оглядовим лист ом Вищого господарського суд у України від 30.11.07 №01-8/918 та іншим.
В той же час, юридична конст рукція вказаної норми “перев ажне право на поновлення дог овору” є недосконалою, що вза галі унеможливлює її застосу вання на практиці. Зокрема, пр аво на поновлення договору м ає виключно одна особа - колиш ній орендар за договором. Вка зівка про переважність цього права передбачає його перев агу перед таким же правом інш ої особи, але жодна інша особа такого права (права на поновл ення договору) мати не може. В той же час, орендодавцем за договором оренди зем лі від 18.11.99 є Михайлівська райо нна рада, яка за ЗК України (1992р .) на той час мала повноваження передавати в оренду землі де ржавної власності. У зв'язку з цим Михайлівська райдержадм іністрація не має повноважен ь поновлювати договір оренди землі від 18.11.99 та укладати щодо нього будь-які додаткові уго ди, оскільки не була стороною цього договору. Відповідно, М ихайлівська райдержадмініс трація не може бути і відпові дачем за цим позовом. Також, Ми хайлівська райдержадмініст рація не мала повноважень на правляти лист-повідомлення п ро свої заперечення в подаль шому користуванні землею ПП “Жемчуг-2005”, оскільки не була о рендодавцем за вказаним дого вором оренди землі, а згідно с т. 33 Закону України “Про оренд у землі” лист-повідомлення н аправляється саме орендодав цем. Крім того, відповідно до с т. 15 Закону України “Про оренд у землі”, істотною умовою дог овору оренди є об'єкт оренди, я ким відповідно до ст. 3 цього З акону є земельні ділянки, що п еребувають у власності грома дян, юридичних осіб, комуналь ній або державній власності. Згідно ч. 1 ст. 79 ЗК України, земе льна ділянка це частина земн ої поверхні з установленими межами, певним місцем розташ ування, з визначеними щодо не ї правами. Частина земельної ділянки за приписами ст. ст. 2, 7 8, 79 ЗК України не може бути об'є ктом земельних відносин, в то му числі правовідносин щодо оренди землі, оскільки об'єкт ом земельних правовідносин є виключно цілі земельні діля нки. Тобто, при поновлені дог овору оренди землі об'єкт оре нди, як істотна і основна умов а договору повинен бути не зм інним. У разі ж зміни об'єкта о ренди між сторонами виникают ь правовідносини щодо нового об'єкту оренди не пов'язані з попереднім договором оренди землі. Предметом договору ор енди від 18.11.99 була земельна діл янка площею 49,5 га ріллі, із земе ль державної власності розта шованих на території Плодоро дненської сільської ради. Ро зпорядженням голови Михайлі вської райдержадміністраці ї №556 від 25.12.08 із орендованої зем ельної ділянки площею 49,5 га ви лучена її частина площею 3,5208 га під будівництво Східного ск идного колектору. Тобто, в рез ультаті вилучення частини зе мельної ділянки на її місці у творилося дві земельні ділян ки площею 3,5208 га та 45,9792 га, які маю ть інші межі та місце розташу вання (координати) порівняно з первинною ділянкою, з якої в они утворилися. У зв'язку з цим , на думку відповідача 1, земел ьної ділянки площею 49,5 га, яка б ула об'єктом договору оренди землі на цей час не існує. Від повідно до ст. 638 ЦК України та с т. 15 Закону України “Про оренд у землі” земельна ділянка, як предмет договору оренди зем лі є істотною умовою договор у, відсутність якої є підстав ою для визнання договору нед ійсним та відмови в державні й реєстрації договору. Таким чином, на думку відповідача 1, договір оренди землі від 18.11.99 н е може бути поновлений, оскіл ьки на цей час відсутній об'єк т цього договору (земельна ді лянка площею 49,5 га), а щодо земе льної ділянки площею 46,2824 га мі ж Михайлівською райдержадмі ністрацією та ПП “Жемчуг-2005” п равовідносин з оренди землі не існувало. В той же час, відп овідно до ст.124 ЗК України, пере дача в оренду земельних діля нок, що перебувають у державн ій власності, здійснюється н а підставі рішення відповідн ого органу виконавчої влади шляхом укладення договору ор енди земельної ділянки. Пере дача в оренду земельних діля нок, що перебувають у державн ій власності, здійснюється з а результатами проведення зе мельних торгів, крім випадкі в, встановлених частинами 2, 3 с т. 134 ЗК України. Тобто, набуття права оренди на земельну діл янку площею 46, 2824 га земель запа су, які є державною власністю , можливо виключно за результ атами земельних торгів. Викл адене свідчить, що ПП “Жемчуг -2005” подано цей позов з наміром отримати в оренду земельну д ілянку площею 46.2824 га всупереч установленому законодавств ом порядку, а не з наміром захи стити своє право. Також, щодо п озовних вимог про зобов'язан ня укласти додаткову угоду п ро поновлення договору зазна чив, що відповідно до п.3 ч. 1 ст. 3 ЦК України, однією із загальн их засад цивільного законода вства є свобода договору. Згідно зі ст.1 87 ГК України, спо ри, що виникають при укладанн і господарських договорів за державним замовленням, або д оговорів, укладення яких є об ов'язковим на підставі закон у та в ін. випадках, встановлен их законом, розглядаються су дом. Інші переддоговірні спо ри можуть бути предметом роз гляду суду у разі якщо це пере дбачено угодою сторін або як що сторони зобов'язані уклас ти певний господарський дого вір на підставі укладеного м іж ними попереднього договор у. День набрання чинності ріш енням суду, яким вирішено пит ання щодо переддоговірного с пору, вважається днем укладе ння відповідного господарсь кого договору, якщо рішенням суду не визначено інше. В той же час, законами України (які д іяли на час спірних правовід носин - закінчення строку дог овору оренди землі) не було пе редбачено обов' язковості у кладення додаткових угод про поновлення договору оренди землі. У зв' язку з цим такий д оговір може укладатись виклю чно за волевиявленням сторін за принципом свободи догово ру та не може укладатися шлях ом зобов' язання судом до ук ладення такого договору. Згі дно ч. 1 ст. 19 Конституції Україн и, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відп овідно до яких ніхто не може б ути примушений робити те, що н е передбачено законодавство м. Посилання ж позивача на ст. 16 ЦК України, як на обраний спо сіб захисту цивільних прав ш ляхом примусового виконання обов' язку в натурі не обґру нтоване, оскільки обов' язку Михайлівської райдержадмін істрації поновлювати догові р оренди землі не має. Таким чи ном, вважає, що судом не може б ути зобов' язано відповідач а 1 до укладення додаткової уг оди про поновлення договору оренди землі, оскільки вона н е була орендодавцем за вказа ним договором і ніякого відн ошення до нього не має. На підс таві викладеного, керуючись ст. 22 ГПК України просить суд в ідмовити в задоволенні позов них вимог ПП “Жемчуг-2005” по спр аві №17/5009/5093/11 повністю.
Відповідач 2 у своєму від зиві за вих. від 31.10.11 у справі № 17/ 5009/5093/11 зазначив наступне. 13.09.99 до М ихайлівської районної ради і з заявою про надання в оренду земельної ділянки із земель запасу звернувся директор п риватного виробничо-комерці йного підприємства “Жемчуг” . Рішенням Михайлівської рай онної ради від 23.09.99 №8 “Про надан ня земель запасу в оренду” на дано в довгострокове користу вання на умовах оренди строк ом на 10 років приватному вироб ничо-комерційному підприємс тву “Жемчуг” земельну ділянк у в розмірі 49,5 га ріллі земель з апасу, розміщених на територ ії Плодородненської сільськ ої ради, для ведення товарног о сільськогосподарського ви робництва. Відповідно до ст. 8 ЗК України (1992р.) - орендодавцем землі на той час була районна рада. Статтями 11, 19 вищевказано го Кодексу передбачають, що р айонні ради надають земельні ділянки у користування із зе мель запасу. Якщо надання зем ельної ділянки провадиться р айонною радою, сільська рада свій висновок подає до район ної ради в адміністративному підпорядкуванні якої є. З наб ранням чинності 01.01.02 ЗК Україн и вищевказані повноваження р айонної ради змінено. Відпов ідно до п. 3 Перехідних положен ь ЗК України (2002р.) - у випадках, к оли земельні ділянки надані в оренду до введення в дію цьо го Кодексу органами, повнова ження яких з надання земельн их ділянок з прийняттям цьог о Кодексу змінені, продовжен ня строку оренди зазначених земельних ділянок здійснюєт ься органами, що мають право н адання вказаних земель за ци м Кодексом. Пунктом 12 Перехідн их положень ЗК України (2002р.) пе редбачає, що до розмежування земель державної та комунал ьної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у прив атну власність) в межах насел ених пунктів здійснюють відп овідні сільські, селищні, міс ькі ради, а за межами населени х пунктів - відповідні органи виконавчої влади. Позивач - ПП “Жемчуг-2005” (правонаступник п риватного виробничо-комерці йного підприємства “Жемчуг” ) до Михайлівської районної р ади із заявами про продовжен ня терміну дії договору орен ди земельної ділянки від 18.11.99 н е звертався. Відповідно до рі шення Михайлівської районно ї ради від 20.07.06 № 3 “Про делегува ння повноважень районної рад и Михайлівській районній дер жавній адміністрації”, повно важення в галузі земельних в ідносин делеговано Михайлів ській районній державній адм іністрації. Викладені норми свідчать, що продовжувати ст рок дії договору оренди земе льної ділянки від 18.11.99 уповнов ажена Михайлівська районна д ержавна адміністрація.
Розглянувши наявні матер іали справи, заслухавши пояс нення представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ:
Рішенням виконавчого ко мітету Плодородненської сіл ьської ради Михайлівського р айону Запорізької області від 27.05.99 № 80 “Про надання зго ди на передачу земель запасу на умовах оренди”, виконавчи й комітет вирішив: дати згоду на передачу земель запасу пл ощею 49,5 га розташованих з півн ічної сторони с. Показне прив атному виробничо-комерційно му підприємству “Жемчуг” на умовах довгострокової оренд и строком на 10 років для веден ня товарного сільськогоспод арського виробництва.
Рішенням Михайлівської ра йонної ради від 23.09.99 № 8 “Пр о надання земель запасу в оре нду” рада розглянувши клопот ання директора приватного ви робничо-комерційного підпри ємства “Жемчуг” про надання йому в оренду земель запасу п лощею 49,5 га ріллі для ведення т оварного сільськогосподарс ького виробництва та врахову ючи, що вказані землі протяго м декількох років не викорис товувались під посів сільгос пкультур і в зв' язку із підт опленням ґрунтовими водами, районна рада вирішила: надат и в довгострокове користуван ня на умовах оренди строком н а 10 років приватному виробнич о-комерційному підприємству “Жемчуг” земельну ділянку в розмірі 49,5 га ріллі із земель з апасу розміщених на територі ї Плодородненської сільсько ї ради для ведення товарного сільськогосподарського вир обництва (п. 1); установити орен дну плату в розмірі 50 грн. за од ин гектар землі щорічно … (п. 2); доручити Плодородненському сільському голові заключенн я і підписання договору орен ди у відповідності до Закону України “Про оренду землі” (п . 3); зобов' язати орендаря в дв омісячний термін з дня прийн яття рішення забезпечити нот аріальне посвідчення догово ру оренди та його державну ре єстрацію …(п. 4); до використанн я земельної ділянки приступи ти після встановлення меж зе мельної ділянки в натурі і де ржавної реєстрації договору в Плодородненській сільські й раді (п. 6).
18.11.99 Михайлівська районна ра да (Орендодавець) в особі сіль ського голови Кириченка В.Т. н а підставі рішення № 3 Плодоро дненської сільської ради від 14.07.94 та рішення Михайлівської районної ради від 23.09.99 № 8 з одні єї сторони та приватне вироб ничо-комерційне підприємств о “Жемчуг” в особі директора Главака Д.І. (Орендар) уклали д оговір оренди земельної діля нки. Згідно з розділом 1 (предм ет) вказаного договору, Оренд одавець на підставі рішення Михайлівської районної ради від 23.09.99 № 8 передає в строк ову платну оренду на 10 років 49,5 га ріллі яка знаходиться в де ржавній власності, а Орендар приймає в оренду земельну ді лянку розташовану на територ ії Плодородненської сільськ ої ради (бригада № 2, поле № 1) згі дно із планом зовнішніх меж з емель, яка додається до догов ору (…).
Згідно із розділом 2 вказано го договору, цей договір скла дено на строк 10 років до 18.11.09 і на бирає чинності з моменту нот аріального посвідчення та де ржавної реєстрації цього дог овору згідно порядку державн ої реєстрації договорів орен ди землі (…). У разі виявлення б ажання сторін на продовження дії договору, зацікавлена ст орона повинна повідомити дру гу сторону письмово про бажа ння пролонгації договору на новий строк не пізніше ніж за 30 діб до закінчення цього дог овору.
Відповідно до розділу 5 вказ аного договору, у разі припин ення або розірвання договору Орендар зобов' язаний повер нути земельну ділянку у стан і, не гіршому у порівнянні з ти м, у якому він одержав її в оре нду.
Вказаний договір посвідче но приватним нотаріусом Миха йлівського районного нотарі ального округу Запорізької о бласті ОСОБА_3 та зареєстр овано в реєстрі за № 2196.
Також вказаний договір зар еєстрований у Михайлівськом у районному відділі земельни х ресурсів Запорізької облас ті про що у книзі записів держ авної реєстрації договорів о ренди землі 10.12.99 вчинено запис № 2.
Рішенням Михайлівської ра йонної ради від 20.07.06 № 3 “Пр о делегування повноважень ра йонної ради Михайлівській ра йонній державній адміністра ції” вказана рада керуючись ст. 44 Закону України “Про місц еве самоврядування в Україні ” вирішила: (…) делегувати повн оваження районної ради у гал узі земельних відносин Михай лівській районній державній адміністрації.
Розпорядженням голови Мих айлівської районної державн ої адміністрації від 25.12.08 № 55 6 “Про затвердження проект у землеустрою щодо відведенн я земельних ділянок Запорізь кому обласному виробничому у правлінню меліорації і водно го господарства” райдержадм іністрацією:
- затверджено (п. 1) проект зем леустрою щодо відведення зем ельних ділянок Запорізькому обласному виробничому управ лінню меліорації і водного г осподарства під будівництво Східного скидного колектора (ІІ етап) від ПК88+00 до ПК170+24 (а/д При шиб) та ПК201+60 для захисту від пі дтоплення території населен их пунктів і сільськогоспода рських угідь із земель Плодо родненської, Високівської сі льських та Пришибської селищ ної рад Михайлівського район у Запорізької області (висно вок державної експертизи зем левпорядної документації ві д 18.04.08 № 1464);
- припинено право користува ння земельною ділянкою надан ою ПП “Жемчуг-2005” у оренду для в едення товарного сільського сподарського виробництва за гальною площею 4,2588 га в т.ч. рілл і 3,5208 га, багаторічних насаджен ь 0,7380 га (п. 2);
- вирішено передати Запоріз ькому обласному виробничому управлінню меліорації і вод ного господарства в постійне користування та оренду терм іном 3 роки під будівництво Сх ідного скидного колектора (І І етап) від ПК88+00 до ПК170+24 (а/д Приш иб) та ПК201+60 для захисту від під топлення території населени х пунктів і сільськогосподар ських угідь із земель Плодор одненської, Високівської сіл ьських та Пришибської селищн ої рад Михайлівського району земельні ділянки загальною площею 25,8309 га, в т.ч. по сільськи м селищним радам та угіддям з гідно додатку № 1 (п. 3)…
Додатковим договором від т равня 2007 року до договору орен ди землі від 18.11.99 орендодавець - Михайлівська районна держа вна адміністрація в особі го лови - Мостової Н.Г. та оренда р - приватне підприємство “Же мчуг-2005” уклали додатковий до говір згідно з яким в договор і оренди землі від 18.11.99 змінено орендаря - приватне виробни чо-комерційне підприємство “ Жемчуг” на орендаря на прива тне підприємство “Жемчуг-2005”. Відповідно до п. 2 вказаного д одаткового договору, до прив атного підприємства “Жемчуг -2005” переходять права та обов' язки орендаря за договором о ренди землі від 18.11.99. Згідно із п . 3 вказаного додаткового дого вору, він набуває чинності пі сля підписання сторонами та його державної реєстрації. П ри цьому, доказів державної р еєстрації вказаного додатко вого договору у встановленом у чинним законодавством поря дку позивачем суду не надано .
Розпорядженням голови Мих айлівської районної державн ої адміністрації від 09.06.09 № 22 0 “Про надання дозволу на з амовлення розробки технічно ї документації із землеустро ю щодо складення документів, що посвідчують право на земе льну ділянку” райдержадміні страцією надано дозвіл ПП “Ж емчуг-2005” на замовлення розро бки технічної документації і з земле устрою щодо складанн я документів, що посвідчують право на земельну ділянку, ме жі якої встановлені в натурі (на місцевості) без зміни її ц ільового призначення загаль ною площею 45,98 га ріллі за рахун ок земель державної власност і на території Плодородненсь кої сільської ради терміном на 50 років з орендною платою в розмірі 3% від нормативної гро шової оцінки земельної ділян ки (п. 1). Розроблену технічну до кументацію надати до райдерж адміністрації на затверджен ня (п. 2).
18.10.10 ПП “Жемчуг-2005” звернулось до голови Михайлівської рай онної державної адміністрац ії із заявою про затвердженн я технічної документації зем леустрою щодо внесення змін до поновлення договору оренд и від 18.11.99.
Листом від 09.11.10 № 4-430/зп розглян увши заяву ПП “Жемчуг-2005” від 18 .10.10 про затвердження технічно ї документації із землеустро ю щодо внесення змін до понов лення договору оренди від 18.11.99 для ведення товарного сільс ькогосподарського виробниц тва районною державною адмін істрацією відмовлено у задов оленні заяви про поновлення договору оренди землі від 18.11.99 у зв' язку із відсутністю пр едмета договору (земельної д ілянки площею 49,5 га). Крім того, у вказаному листі за підписо м голови райдержадміністрац ії було зазначено, що Михайлі вська районна державна адмін істрація не має права прийма ти розпорядження щодо поновл ення договору оренди землі з в' язку з тим, що: заявником не надано доказів користування земельною ділянкою протягом місяця після закінчення стр оку дії договору; договір не м оже бути поновлений на той са мий строк і на тих самих умова х оскільки розпорядженням го лови Михайлівської районної державної адміністрації від 25.12.08 № 556 із орендованої земельн ої ділянки площею 49,5 га вилуче на її частина площею 3,5208 га під будівництво Східного скидно го колектора у зв' язку з чим відсутня земельна ділянка п лощею 49,5 га, яка є предметом дог овору, який відповідно до ст. 6 38 ЦК України та ст. 15 “Закону Ук раїни “Про оренду землі” є іс тотною умовою договору відсу тність якої є підставою для в изнання договору недійсним т а відмови в державній реєстр ації договору.
Заявою від 24.11.10 № 2 на адресу Ми хайлівської районної держав ної адміністрації ПП “Жемчуг -2005” просило райдержадміністр ацію (…) затвердити технічну д окументацію із землеустрою щ одо права користування ПП “Ж емчуг-2005” земельною ділянкою площею 45,98 га на території Плод ородненської сільської ради для ведення товарного сільс ькогосподарського виробниц тва строком на 50 років.
Листом від 27.12.10 № 05-06/0527 розгляну вши заяву ПП “Жемчуг-2005” від 24.11. 10 № 2 районна державна адмініс трація повідомила заявника п о відсутність правових підст ав для задоволення заяви ПП “ Жемчуг-2005” про поновлення дог овору оренди землі від 18.11.99 на ч астину орендованої земельно ї ділянки площею 45,98 га або укла дення нового договору оренди землі на вказану земельну ді лянку.
Не погоджуючись із позиці єю Михайлівської районної де ржавної адміністрації щодо н е бажання поновлювати догові р оренди землі або укладення нового договору ПП “Жемчуг-200 5” 25.08.11 звернувся до господарсь кого суду з цим позовом, який п росить суд задовольнити.
Оцінивши та дослідивши н адані сторонами докази в їх с укупності суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягаю ть задоволенню виходячи із н аступного.
Вирішуючи справу по суті спору суд виходить з того, що згідно із п. 1.1 Статуту приватн ого підприємства “Жемчуг-2005” (державну реєстрацію змін до установчих документів прове дено 02.03.10, номер запису 10891050010000058), вк азане підприємство є правона ступником приватного виробн ичо-комерційного підприємст ва “Жемчуг”.
Крім того, судом враховано, що станом на 18.11.99, тобто на час у кладення договору оренди зем ельної ділянки між Михайлівс ькою районною радою та прива тним виробничо-комерційним п ідприємством “Жемчуг” про ор енду земельної ділянки загал ьною площею 49,5 га, яка розташов ана на території Плодороднен ської сільської ради (бригад а № 2 поле № 1), був чинним Земель ний кодекс Української РСР в ід 18.12.90 № 561-ХІІ, який був введени й в дію постановою Верховної Ради УРСР від 18.12.90 № 562-ХІІ.
Із 01.01.02 набув чинності Земель ний кодекс України (далі ЗК Ук раїни) від 25.10.01 № 2768-ІІІ відпові дно до положень пунктів 2, 3 роз ділу IX (Прикінцеві положення) якого (…) з моменту набрання ни м чинності законодавцем визн ано таким, що втратив чинніст ь Земельний кодекс України (561 -12, Відомості Верховної Ради У РСР, 1991 р., № 10, ст. 98; Відомості Вер ховної Ради України, 1992 р., N 25, ст. 354; 1993 р., N 10, ст. 79, N 26, ст. 276; 1999 р., N 18, ст. 138; 2000 р ., N 39, ст. 333). Закони та інші нор мативно-правові акти, прийня ті до набрання чинності цим К одексом, діють у частині, що не суперечать цьому Кодексу.
Крім того, що відповідно д о п. 12 розділу Х (Перехідні поло ження) ЗК України, який набув ч инності із 01.01.02, (…) до розмежува ння земель державної і комун альної власності повноважен ня щодо розпорядження землям и в межах населених пунктів, к рім земель, переданих у прива тну власність, та земель, на як их розташовані державні, в т.ч . казенні, підприємства, госпо дарські товариства, у статут них фондах яких державі нале жать частки (акції, паї), об' є кти незавершеного будівницт ва та законсервовані об' єкт и, здійснюють відповідні сіл ьські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавч ої влади.
Статтею 118 Конституці ї України визначено, що викон авчу владу в областях і район ах, містах Києві та Севастопо лі здійснюють місцеві держав ні адміністрації.
Виходячи з положень ст. 1 За кону України “Про місцеві де ржавні адміністрації” від 09.04 .99 № 586 (надалі Закон № 586), виконавч у владу в областях, районах, ра йонах АР Крим, у містах Києві т а Севастополі здійснюють обл асні, районні, Київська та Сев астопольська міські державн і адміністрації. Місцева дер жавна адміністрація є місцев им органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцева де ржавна адміністрація, в межа х своїх повноважень, здійсню є виконавчу владу на територ ії відповідної адміністрати вно-територіальної одиниці.
Із вказаного вбачає ться, що Михайлівська районн а державна адміністрація, в м ежах своїх повноважень, здій снює виконавчу владу на тери торії Михайлівського району Запорізької області. А оскіл ьки земельна ділянка загальн ою площею 49,5 га, яка була надана в оренду “Жемчуг-2005” терміном на 10 років на підставі догово ру від 18.11.99 розташована на тери торії Плодородненської сіль ської ради за межами населен ого пункту, і вказана обстави на не оспорювалась жодним із представників сторін, повно важення щодо розпорядження н ею (земельною ділянкою) належ ить до компетенції Михайлівс ької РДА з урахуванням п. 12 Пер ехідних положень Земельного кодексу України (чинного із 01 .01.02).
Поряд із цим, враховуючи в икладене, а також приймаючи д о уваги те, що станом на момент укладення договору оренди з емельної ділянки від 18.11.99, наве деним у тексті цього рішення , орендодавцем земельної діл янки виступала Михайлівська районна рада, судом, з метою п рийняття законного і обґрунт ованого рішення у справі по с уті спору, на підставі ч. 1 ст. 24 Г ПК України з власної ініціат иви, було залучено в якості ві дповідача 2 - Михайлівську рай онну раду Запорізької област і.
Згідно з нормами ст. 19 Конституції України, орг ани державної влади та орган и місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов' яза ні діяти лише на підставі, в ме жах повноважень та у спосіб, щ о передбачені Конституцією т а законами України.
У відповідності із ст. ст. 2, 6, 41 Закону № 586, місцеві держа вні адміністрації в межах в ідповідної адміністративно -територіальної одиниці забе зпечують: виконання Конст итуції, законів України, акті в Президента України, Кабіне ту Міністрів України, ін. орга нів виконавчої влади вищого рівня; законність і правоп орядок, додержання прав і свобод громадян (ст. 2). Актами м ісцевої державної адміністр ації є розпорядження голови місцевої державної адмініст рації, видані в межах своїх по вноважень, накази керівників управлінь, відділів та інших структурних підрозділів (ст . 6). Голови місцевих державних адміністрацій видають розпо рядження одноособово і несут ь за них відповідальність зг ідно із законодавством (ст. 41).
А згідно з вимога ми ст. ст. 13, 21 Закону № 586, ст. 17 Земе льного кодексу України (в ред акції станом на жовтень-лист опад 2009 року, тобто на час закін чення терміну дії договору в ід 18.11.99), до повноважень місцеви х державних адміністрацій в галузі земельних відносин на лежить вирішення питань (...) ви користання землі, природних ресурсів, охорони довкілля; р озпорядження землями держав ної власності в межах визнач ених ЗК України; координація здійснення землеустрою та д ержавного контролю за викори станням і охороною земель; пі дготовка висновків щодо нада ння або вилучення (викупу) зем ельних ділянок; викуп земель них ділянок для суспільних п отреб у межах, визначених ЗК У країни; координація діяльнос ті державних органів земельн их ресурсів; вирішення ін. пит ань у галузі земельних відно син відповідно до закону.
Зазначені вище положення норм законодавства, які у т.ч. регламентують повноваження голів місцевих державних ад міністрацій, свідчать, що гол ова районної державної адмін істрації, у т.ч. відповідача 1 у справі, в межах наданих закон одавством повноважень, вправ і розпоряджатись землями дер жавної власності відповідно до закону і таке розпоряджен ня голови, прийняте в межах йо го компетенції, є обов' язко вим для виконання на відпові дній території.
Преамбулою до Закону Укра їни “Про оренду землі” від 06.10.9 8 № 161-XIV (далі Закон № 161-XIV) в редакці ї станом на час укладення дог овору оренди землі від 18.11.99 виз начено, що цей Закон визначає загальні засади набуття, реа лізації і припинення права н а оренду земельної ділянки.
Згідно з ст. 5 вказаного Зако ну, Орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юриди чні особи України, у власност і яких перебувають земельні ділянки (ч. 1). Орендодавцями зе мельних ділянок, що перебува ють у комунальній власності , є органи місцевого самовряд ування: сільські, селищні, міс ькі ради (ч. 2). Орендодавцями зе мельних ділянок, що перебува ють у державній власності, є р айонні, обласні, Київська і Се вастопольська міські держав ні адміністрації, Рада мініс трів АР Крим та Кабінет Мініс трів України у межах їх повно важень. Рішення про надання в оренду земельних ділянок за значені органи державної вла ди приймають при попередньо му погодженні цих питань на с есіях відповідних рад (ч. 3).
Відповідно до ст. 6 Закону № 16 1-XIV, Орендарями земельних діля нок є юридичні або фізичні ос оби, яким на підставі договор у оренди належить право воло діння і користування земельн ою ділянкою (…).
Статтею 12 Закону № 161-XIV в редак ції станом на час укладення д оговору від 18.11.09 визначено, що д оговір оренди землі - це угода сторін про взаємні зобов'яза ння, відповідно до яких оренд одавець за плату передає оре ндареві у володіння і корист ування земельну ділянку для господарського використанн я на обумовлений договором с трок.
Згідно із ст. 13 вказан ого Закону, договір оренди зе мельної ділянки укладається у письмовій формі. Невід'ємно ю частиною договору оренди є план (схема) земельної ділянк и. Договір оренди земельної д ілянки посвідчується нотарі ально за її місцезнаходження м.
У відповідності з вимогам и ст. 14 Закону № 161-XIV, умови догово ру оренди земельної ділянки не можуть суперечити законам України (ч. 1). Істотними умовам и (ч. 2) договору оренди земельн ої ділянки є:
- 1) об'єкт оренди (місце розта шування та розмір земельної ділянки);
- 2) термін договору оренди;
- 3) орендна плата (розмір, інд ексація, форми платежу, термі ни та порядок внесення і пере гляду);
- 4) цільове призначення, умов и використання і збереження якості землі;
- 5) умови повернення земельн ої ділянки орендодавцеві;
- 6) існуючі обмеження і обтяж ення щодо використання земел ьної ділянки;
- 7) сторона (орендодавець чи о рендар), яка несе ризик випадк ового пошкодження або знище ння об'єкта оренди чи його час тини;
- 8) відповідальність сторін . Відсутність (ч. 3) у договорі ор енди однієї з істотних умов, п ередбачених цією статтею, по рушення вимог статей 4, 5, 6, 7 (пра во на оренду землі), 9 (суборенд а земельних ділянок), 13, 15 цього Закону є підставою для відмо ви у державній реєстрації до говору оренди згідно зі стат тею 18 цього Закону, а також для визнання договору недійсним відповідно до законів Украї ни.
За вимогами ст. 15 вк азаного Закону, договір орен ди земельної ділянки, що пере буває у власності громадян а бо юридичних осіб, укладаєть ся між власником і особою, яка бажає одержати земельну діл янку в оренду, в порядку, визна ченому цим Законом (ч. 1). Особа, яка бажає одержати земельну ділянку в оренду із земель де ржавної або комунальної влас ності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи о ргану місцевого самоврядува ння заяву (клопотання) (ч. 2). Роз гляд заяви (клопотання) і над ання земельної ділянки в оре нду проводяться у порядку, п ередбаченому ЗК України (ч. 3). У разі згоди орендодавця нада ти земельну ділянку в оренду сторони укладають договір, в якому обумовлюють істотні т а ін. умови оренди землі (ч. 4).
Відповідно до норм ст. ст. 16 , 17, 18 вказаного Закону, договір оренди земельної ділянки на бирає чинності після досягне ння домовленості з усіх істо тних умов, підписання його сторонами і державної реєст рації. У разі надання земе льної ділянки в оренду в поря дку відведення договір оренд и підписується після перенес ення її меж у натуру (на місце вість). Термін договору оренд и земельної ділянки (у т.ч. й до настання певної умови) визна чається за погодженням сторі н, але не більш як на 50 років. Укладений договір оренди зе мельної ділянки підлягає дер жавній реєстрації. Факт держ авної реєстрації засвідчуєт ься печаткою реєструючого ор гану з підписом уповноважен ої на це особи та зазначенням дати реєстрації на всіх при мірниках договору. Порядок т а органи, що здійснюють держа вну реєстрацію, визначаються Кабінетом Міністрів України .
Статтями 26 та 27 Закону Украї ни “Про оренду землі” (в редак ції станом на час укладення д оговору від 18.11.99) передбачено у мови припинення договору оре нди землі та умови поновленн я договору оренди землі.
Так, зокрема, згідно із ст. 26 в казаного Закону, договір оре нди земельної ділянки припин яється у разі: 1) закінчення те рміну, на який було укладено д оговір; 2) розірвання договору оренди згідно зі ст. 28 цього З акону; 3) одержання орендарем з емельної ділянки у власність у порядку, передбаченому ЗК У країни; 4) примусового викупу ( вилучення) земельної ділянки з мотивів суспільної необхі дності у порядку, встановлен ому законами України; 5) смерті громадянина-орендаря, засуд ження його до позбавлення во лі та відмови осіб, зазначени х у ст. 8 цього Закону, від викон ання укладеного договору оре нди земельної ділянки; 6) лікві дації юридичної особи - оренд аря.
Згідно із ст. 27 наведе ного вище Закону, після закін чення строку, на який було укл адено договір, орендар, який належно виконував обов'язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умов пере важне право на поновлення до говору. У разі продовження до говору оренди на новий строк його умови можуть бути зміне ні за згодою сторін.
Статтею 33 Закону України “ Про оренду землі” від 06.10.98 № 161-XIV в редакції станом на жовтень-л истопад 2009 року, тобто станом н а час закінчення строку дії д оговору оренди землі від 18.11.99 я кий (строк) визначено розділо м 2 вказаного договору та за 30 д іб до його (договору) закінчен ня, були передбачені наступн і умови поновлення договору оренди землі, а саме: після зак інчення строку, на який було у кладено договір оренди землі , орендар, який належно викону вав обов'язки відповідно до у мов договору, має за інших рів них умов переважне право на п оновлення договору (ч. 1). У разі поновлення договору оренди землі на новий строк його умо ви можуть бути змінені за зго дою сторін (ч. 2). У разі якщо оре ндар продовжує користуватис я земельною ділянкою після з акінчення строку договору ор енди, то за відсутності письм ових заперечень орендодавця протягом одного місяця післ я закінчення строку договору він підлягає поновленню н а той самий строк і на тих сами х умовах, які були передбачен і договором. Письмове запере чення здійснюється листом-по відомленням.
Згідно з нормами ст. 93 ЗК Укр аїни (в редакції станом на час закінчення строку дії догов ору оренди землі від 18.11.99), право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строк ове платне володіння і корис тування земельною ділянкою, необхідною орендареві для п ровадження підприємницької та іншої діяльності.
Статтею 122 ЗК України визначено повноваження орга нів виконавчої влади та орга нів місцевого самоврядуванн я щодо передачі земельних ді лянок у користування. Так, зок рема, сільські, селищні, міськ і ради передають земельні ді лянки у власність або у корис тування із земель комунально ї власності відповідних тери торіальних громад для всіх п отреб (ч. 1). … обласні, районні р ади передають земельні ділян ки у власність або у користув ання із відповідних земель с пільної власності територіа льних громад для всіх потреб (ч. 2). Районні державні адмініс трації (ч. 3) на їх території пер едають земельні ділянки із з емель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст район ного значення для всіх потре б та за межами населених пунк тів для сільськогосподарськ ого використання.
Згідно із ст. 123 ЗК України, н адання земельних ділянок дер жавної або комунальної власн ості у користування здійснює ться на підставі рішень орга нів виконавчої влади або орг анів місцевого самоврядуван ня.
Порядок надання земельних ділянок в оренду визначений ст. 124 ЗК України. Згідно із ціє ю статтею, передача в оренду з емельних ділянок, що перебув ають у державній або комунал ьній власності, здійснюється на підставі рішення відпові дного органу виконавчої влад и або органу місцевого самов рядування чи договору купівл і-продажу права оренди земел ьної ділянки (у разі продажу п рава оренди) шляхом укладенн я договору оренди земельної ділянки (ч. 1). Передача в оренду земельних ділянок, що перебу вають у державній або комуна льній власності, здійснюєть ся за результатами проведенн я земельних торгів, крім випа дків, встановлених частинами 2, 3 ст. 134 цього Кодексу (ч. 2). Перед ача в оренду земельних ділян ок, що перебувають у державні й або комунальній власності, громадянам, юридичним особа м, визначеним частинами 2, 3 ст. 1 34 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому ста ттею 123 цього Кодексу (ч. 3).
Згідно із ст. ст. 125, 126 ЗК України, право оренди земель ної ділянки виникають з моме нту державної реєстрації цих прав. Право оренди земельно ї ділянки посвідчується дог овором
оренди землі, зареєстрован им відповідно до закону.
Як свідчать наявні матері али цієї господарської справ и, договір оренди земельної д ілянки від 18.11.99 року був укладе ний між орендодавцем - Михайл івською районною радою та ор ендарем приватним виробничо -комерційним підприємством “ Жемчуг” правонаступником як ого є приватне підприємство “Жемчуг-2005”, позивач у цій спра в.
Судом враховано, що станом н а час укладення вказаного до говору (18.11.99) загальна площа зем ельної ділянки складала 49,5 га . Станом на час закінчення тер міну дії зазначеного договор у (а саме станом на 18.11.09) загальн ий розмір вказаної земельної ділянки був зменшений у зв' язку із наявністю розпорядже ння голови Михайлівської рай онної державної адміністрац ії від 25.12.08 № 556 згідно із п. 2 якого ПП “Жемчуг-2005” було припинено право користування земельно ю ділянкою наданою для товар ного сільськогосподарськог о виробництва загальною площ ею 4,2588 га, в т.ч. ріллі 3,5208 га та баг аторічних насаджень - 0,7380 га у з в' язку з чим позивач у своєм у позові у цій справі веде мов у про земельну ділянку меншо ю площею, а саме площею 46,2824 га.
Сторони в ході розгляду ціє ї справи не оспорювали факту чинності розпорядження голо ви Михайлівської районної де ржавної адміністрації від 25.12 .08 № 556.
Суд розглядаючи справу по с уті спору виходить з того, що з а час дії договору оренди зем лі від 18.11.99 відбулись зміни в чи нному законодавстві, які рег ламентують порядок укладенн я договорів оренди землі із з емель державної та комунальн ої власності (зокрема набув ч инності новий ЗК України (у т.ч . п. 12 розділу Х вказаного Кодек су).
Також змінились:
- орендодавець,
- істотні умови договору оре нди землі (змінився об' єкт о ренди в частині розміру (площ і) земельної ділянки).
Положення ст. 33 Закону Украї ни “Про оренду землі” в редак ції станом на час закінчення договору оренди землі від 18.11.9 9 свідчать, що нею не передбаче но автоматичного поновлення договору оренди земельної д ілянки у разі відсутності за перечень з боку сторін, а лише визначено, що в цьому разі дог овір підлягає поновленню. То бто, вказана норма права не пе редбачає зміну відповідного рішення (розпорядження) орга ну виконавчої влади чи орган у місцевого самоврядування, яке є підставою для надання в оренду земельної ділянки що до встановлених в такому ріш енні (розпорядженні) строків оренди. Відтак, якщо за законо м такий договір підлягає пон овленню, то таке волевиявлен ня має здійснюватись за воле виявленням сторін. Таке воле виявлення має бути оформлене відповідним рішенням (розпо рядженням) органу виконавчої влади чи місцевого самовряд ування.
Судом враховано, що згідно з вимогами ст. 42, 43, 33, 34 ГПК України , правосуддя в господарських судах здійснюється на засад ах рівності всіх учасників с удового процесу перед законо м і судом. Судочинство здійсн юється на засадах змагальнос ті. Сторони які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення подани ми суду доказами. Кожна сторо на повинна довести ті обстав ини, на які вона посилається я к на підставу своїх вимог і за перечень. Суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Позивач в ході розгляду ціє ї справи не надав суду доказі в прийняття відповідним комп етентним органом виконавчої влади (місцевого самоврядув ання) рішення чи розпоряджен ня згідно з яким ПП “Жемчуг-2005” продовжено термін дії догов ору оренди від 18.11.99 після закін чення терміну дії такого дог овору.
Судом також прийнято до ува ги, що позивач не надав суду до казів прийняття розпоряджен ня (рішення) про передачу йому в оренду земельної ділянки з урахуванням зміни (зменшенн я) площі земельної ділянки із 49,5 га до площі до 46,2824 га.
Системний аналіз положень статей 19, 118 Конституції Україн и, ст. ст. 2, 6, 13, 16, 21, 41, 43 Закону Україн и “Про місцеві державні адмі ністрації”, Закону України “ Про оренду землі”, ст. ст. 17, 93, 122-126, розділів ІХ та Х ЗК України, а також відсутність в матеріа лах цієї справи наданих пози вачем належних та допустимих доказів про наявність якихо сь конкретних осіб, крім пози вача, які мають намір на уклад ення договору оренди землі я ка знаходиться в користуванн і у ПП “Жемчуг-2005” на підставі д оговору оренди землі від 18.11.99, н адає суду підстави для висно вку про відсутність правових підстав для задоволення поз овних вимог в частині визнан ня за позивачем у цій справі п ереважного права на укладенн я договору оренди землі на но вий строк стосовно земельної ділянки площею 46,2824 га кадастр овий № 2323385500:01:014:0002 розташовану на т ериторії Плодородненської с ільської ради Михайлівськог о району Запорізької області для ведення товарного сільс ькогосподарського виробниц тва. У зв' язку з чим і в задов оленні вказаної позовної вим оги відмовляється.
З підстав наведених вище су д також не вбачає правових пі дстав для задоволення позовн их вимог в частині зобов' яз ати Михайлівську районну дер жавну адміністрацію укласти з позивачем додаткову угоду про поновлення договору оре нди земельної ділянки площею 46,2824 га кадастровий № 2323385500:01:014:0002 роз ташовану на території Плодор одненської сільської ради Ми хайлівського району Запоріз ької області. У зв' язку з чим і в задоволенні вказаної поз овної вимоги відмовляється.
Наведене вище спростовує в сі доводи позивача у цій спра ві стосовно обсягу позовних вимог, у т.ч. його посилання на лист головного управління Д ержкомзему у Запорізькій обл асті від 11.10.10.
Розглядаючи справу по суті спору судом досліджено, але з алишено поза увагою через те , що суду не було надано доказі в проведення відповідної дер жавної реєстрації, світлоко пію додаткового договору від травня 2007 р. до договору оренди землі від 18.11.99.
Також суд вважає за необхід не звернути увагу відповідач а 1 в особі відповідного голов и райдержадміністрації на не правомірність та безпідстав ність зазначення в п. 2 розпоря дження голови Михайлівської районної державної адмініст рації від 09.06.09 № 220 того, що розроб лену технічну документацію м ає бути надано до райдержадм іністрації на затвердження.
Згідно з положеннями ст. 49 Го сподарського процесуальног о кодексу України, судові вит рати судом покладаються на п озивача.
На підставі викладеного, к еруючись ст. ст. 21 , 42, 43, 45, 22, 24, 33, 34, 49, 69, 82, 821, 84, 85 Господарського процесуа льного кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову від мовити.
Суддя В.Л. Корсун
Повне рішення складено 08.12.2011
08.12.2011
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2011 |
Оприлюднено | 22.12.2011 |
Номер документу | 19882824 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Корсун В.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні