Постанова
від 13.12.2011 по справі 23/104
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" грудня 2011 р. Справа № 23/104

Вищий господарський суд України у складі колегії суд дів:

Дроботової Т.Б. - головуючо го

Волковицької Н.О.

Рогач Л.І.

за участю представників ст орін:

позивача ОСОБА_1. дов. від 15.04.2011 року

відповідача ОСОБА_2. дов. від 27.04.2011 року

розглянувши у відкритому с удовому засіданні касаційну скаргу Державного підприємства "Придніпровська залізниця"

на постанову від 04.10.2011 року Донецького ап еляційного господарського с уду

у справі № 23/104 господарського суду Д онецької області

за позовом Державного підприємства "Придніпровська залізниця"

до Публічного акціонерного товариства "Маріупольський металургійний комбінат ім. І лліча"

про стягнення 72945,00 грн.

ВСТАНОВИВ:

Державне підприємство " Придніпровська залізниця" зв ернулося до господарського с уду Донецької області з позо вом до Публічного акціонерно го товариства "Маріупольськи й металургійний комбінат ім. Ілліча" про стягнення штрафу в розмірі 72945,00грн.

Рішенням господарського с уду Донецької області від 10.08.20 11 року (суддя Забарющий М.І.), за лишеним без змін постановою Донецького апеляційного гос подарського суду від 04.10.2011 року (головуючий суддя Манжур В.В., судді Бойко І.А., Геза Т.Д.), у зад оволенні позовних вимог відм овлено.

Державне підприємство "При дніпровська залізниця" зверн улося до Вищого господарсько го суду України із касаційно ю скаргою, в якій просить скас увати рішення господарськог о суду Донецької області від 10.08.2011 року та постанову Донецьк ого апеляційного господарсь кого суду від 04.10.2011 року і прийн яти нове рішення про задовол ення позовних вимог.

Скаржник вважає, що судові р ішення попередніх інстанцій прийняті з порушенням норм м атеріального права, а саме пу нкту 22 Правил видачі вантажів , яким передбачено, що перевір ка маси вантажу на станції пр изначення проводиться як пра вило таким самим способом, як им цю масу було визначено на с танції відправлення, оскільк и ця норма не є імперативною.

Доповідач Волковицька Н.О .

Обговоривши доводи ка саційної скарги, заслухавши суддю - доповідача та присут ніх у судовому засіданні пре дставників сторін, пере віривши в межах вимог статей 108, 1117 Господарського процесуа льного кодексу України наявн і матеріали справи на предме т правильності юридичної оці нки обставин справи та повно ти їх встановлення в рішенні та постанові у даній справі, к олегія суддів вважає, що каса ційна скарга не підлягає зад оволенню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи предметом спору у дан ому випадку є відповідальніс ть за неправильно вказану в н акладній масу вантажу у вигл яді штрафу.

Судами встановлено, що 18.11.2010 р оку Публічне акціонерне това риство "Маріупольський метал ургійний комбінат ім.Ілліча" (вантажовідправник) зі станц ії Маріуполь-Сортувальний До нецької залізниці на станцію Ізмаіл - експорт Одеської зал ізниці (на адресу Ізмаїльськ ого морського торгового порт у) за залізничною накладною № 52716651 у вагоні № 90900747 відвантажило сталь листову у кількості 60 м ісць без упаковки. При оформл енні перевізних документів в казано масу вантажу: нетто 64240к г, тара 21000кг.

У графі 4 накладної було заз начено, що до неї додаються се ртифікати якості.

У сертифікаті якості №22729 від 13.11.2010 року, зазначено, що теорет ична маса вантажу складає 64260 к г, що відповідає масі нетто ва нтажу, вказаної в цій накладн ій. Специфікацією 327L.F визначен а методологія вирахування ро зрахунковим шляхом ваги (тео ретичної) вантажу, завантаже ного у даний вагон.

Відповідно до частин 1, 2 стат ті 24 Статуту залізниць Україн и вантажовідправники несуть відповідальність за всі нас лідки неправильності, неточн ості або неповноти відомосте й, зазначених ним у накладній , а залізниця має право переві ряти правильність цих відомо стей, а також періодично пере віряти кількість та масу ван тажу, що зазначаються у накла дній.

В порядку вказаної статті С татуту позивач на ст. Нижньод ніпровськ-Вузол здійснив пер евірку маси вантажу, заванта женого у напіввагон № 90900747 (накл адна № 52716651), шляхом зважування на 150-тонних електронно-тен зометричних вагах, в резул ьтаті чого виявив різницю мі ж даними зважування маси ван тажу та масою нетто, зазначен ою в накладній. Різниця стано вить 5560кг, що значно більше ніж вказано в накладній. Крім тог о, загальна маса нетто вантаж у, завантаженого у вагон № 90900747 п еревищує вантажопідйомніст ь цього вагону, про що складен о комерційний акт АА № 034431/425/329 ві д 19.11.2010 року.

Відповідно до статті 122 Стат уту, за неправильно зазначен і у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відпр авника, порта стягується штр аф у розмірі згідно із статте ю 118 цього Статуту, тобто у розм ірі п'ятикратної провізної п лати за всю відстань перевез ення.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суди поперед ніх інстанцій виходили з тог о, що позивачем здійснено пер евірку маси вантажу, заванта женого у напіввагон № 90900747 (накл адна № 52716651), іншим способом ніж той, що застосував відправни к, в зв' язку з чим дійшли висн овку про відсутність підстав для застосування до відпові дача відповідальності, перед баченої ст.118 Статуту.

Такий висновок є помилкови м з огляду на пункт 22 Правил ви дачі вантажів затв. наказом М іністерства транспорту Укра їни від 21.11.2000 року № 644 та зареєст р. в Міністерстві юстиції Укр аїни 24.11.2000 року за №862/5083, згідно з я ким застосування того самого способу вимірювання не є обо в' язковим.

Більш того, вказані Правила передбачають, що маса вантаж ів, які перевозяться навалом , окрім тих, для яких передбаче ні особливості визначення ма си (зернові, лісоматеріали, та рні, наливні і т.д.) визначаєть ся на вагонних вагах.

Одночасно у судів були відс утні підстави для задоволенн я позовних вимог, оскільки пу нктом 5 Правил приймання вант ажів до перевезення затв. нак азом Міністерства транспорт у України від 21.11.2000 року №644, заре єстр. в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 року №861/5082 загальна маса вантажу визначається з важуванням на вагонних, вант ажних, елеваторних та інших в агах відповідно використанн я яких врегульовано Інструкц ією про порядок застосування ваговимірювальної техніки н а залізничному транспорті, з атвердженої наказом Мінтран су від 05.04.2004 року № 279 та зареєстр . в Міністерстві юстиції 23.04.2004 з а № 527/9126.

Згідно пункту 3.4 вказаної Ін струкції не допускається зва жування вантажів, що перевоз яться залізницею, та таких ЗВ ВТ, у яких є порушення вимог чи нних нормативно - правових т а нормативно - технічних акт ів.

Пунктом 4.4 Інструкції перед бачено, що під час контролю пр идатності ЗВВТ для зважуванн я вантажів перевіряється тех нічний стан ваг (наявність за зорів у стиках рейок, між плат формою та обв'язувальною рам ою котловану, відсутність во ди в котловані ваг та інші вим оги утримання ЗВВТ).

Як встановлено судами попе редніх інстанцій факт неправ ильного зазначення маси вант ажу підтверджується комерці йним актом АА №034431/425/329 від 19.11.2010 рок у, згідно з яким різниця виявл ена шляхом зважування на ваг онних 150-тонних електронно - т ензометричних вагах станції Нижньодніпровськ-Вузол, які пройшли державну перевірку 19.07.2010 року.

При цьому, в матеріалах спра ви знаходиться Технічний пас порт вагів, в якому зазначено , що після 19.07.2010 року ще двічі 19.09.2010 року та 15.11.2010 року ваги перевір ялись.

Більш того, їх експлуатація дозволена до 19.11.2010 року, а 15.11.2010 року виявлені недоліки, в тому числі відсутність зазо рів та наявність уступів, які "ДСМЗ" зобов'язано усунути.

Крім того, в матеріалах спра ви відсутня виписка з книги з важування вантажів на вагонн их вагах форми ГУ-36, ведення як ої є обов'язком для позивача з гідно Інструкції з ведення с танційної комерційної звітн ості.

За таких, встановлених попе редніми судовими інстанціям и обставин, рішення та постан ова підлягають залишенню без змін з підстав, викладених у д аній постанові.

На підставі викладеного, ке руючись статтями 1115, 1117, пунктом 1 статті 1119, статтею 11111 Господар ського процесуального кодек су України, Вищий господарсь кий суд України

П О С Т А Н О В И В:

Рішення господарськог о суду Донецької області від 10.08.2011 року та постанову Донецьк ого апеляційного господарсь кого суду від 04.10.2011 року у справ і №23/104 господарського суду Дон ецької області залишити без змін.

Касаційну скаргу Державно го підприємства "Придніпровс ька залізниця" залишити без з адоволення.

Головуючий суддя Т. Дроб отова

С у д д і Н. В олковицька

Л. Рогач

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення13.12.2011
Оприлюднено21.12.2011
Номер документу19979608
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —23/104

Рішення від 20.11.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д.Г.

Ухвала від 26.10.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д.Г.

Ухвала від 16.12.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Постанова від 13.12.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Волковицька Н. О.

Постанова від 07.10.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Манжур В.В.

Рішення від 21.09.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д. Г.

Ухвала від 06.09.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д. Г.

Ухвала від 23.08.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д. Г.

Ухвала від 12.08.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д. Г.

Ухвала від 15.08.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні