ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 листопада 2011 р. Справа № 688/10/9104
Колегія суддів Львів ського апеляційного адмініс тративного суду в складі:
головуючого судді Шавеля Р.М.,
суддів Ліщинського А.М. та Но са С.П.,
розглянувши в порядку пись мового провадження у м.Львов і апеляційну скаргу управлін ня Пенсійного фонду України в Галицькому районі Івано-Фр анківської обл. на постанову Галицького районного суду І вано-Франківської обл. від 01.04.2 009р. у адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до упра вління Пенсійного фонду Укра їни в Галицькому районі Іван о-Франківської обл. про зобов ' язання нарахувати і виплат ити підвищення до пенсії, -
В С Т А Н О В И Л А:
06.03.2009р. позивач ОСОБА_1 зве рнулася до суду з адміністра тивним позовом, у якому проси ла визнати неправомірними ді ї управління Пенсійного фонд у України у Галицькому район і Івано-Франківської обл. щод о нарахування і виплати їй що місячної соціальної допомог и в розмірі 30 відсотків мініма льної пенсії за віком за пері од 2006-2008 років; стягнути з відпов ідача на її користь 3902 грн. 91 коп . недоплаченої щомісячної со ціальної допомоги до пенсії відповідно до ст.6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни» за період з 01.01.2006р. п о 01.01.2009р.; зобов' язати пенсійни й орган в подальшому при нара хуванні їй пенсії здійснюват и підвищення пенсії відповід но до Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» в розмірі 30 відсотків мінімал ьної пенсії за віком щомісяц я (а.с.2).
Постановою Галицького рай онного суду Івано-Франківськ ої обл. від 01.04.2009р. заявлений поз ов задоволено частково, визн ано дії управління Пенсійног о фонду України у Галицькому районі Івано-Франківської о бл. щодо непідвищення розмір у пенсії ОСОБА_1, як дитині війни, протиправними; зобов' язано пенсійний орган здійсн ити перерахунок пенсії позив ача за 2007-2008 роки з врахуванням щ омісячного підвищення пенсі ї на 30 відсотків мінімальної п енсії за віком відповідно до ст.6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни» у р едакції, що діяла до внесення до вказаного Закону України змін підпунктом 2 пункту 41 роз ділу ІІ «Внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни» Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України »; в задоволенні решти позовн их вимог відмовлено (а.с.12-14).
Не погодившись із постанов ою суду, її оскаржив відповід ач, який, покликаючись на пору шення судом першої інстанції норм матеріального та проце суального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати по станову суду першої інстанці ї та прийняти нову постанову (а.с.17-18).
Вимоги за апеляційною скар гою обґрунтовує тим, що після винесення рішень Конституці йного Суду України № 6-рп/2007 від 09.07.2007р. та № 10-рп/2008 від 22.05.2008р. зміни д о Законів України про Держав ний бюджет України на 2007 та 2008 ро ки у видаткову частину не бул и внесені, тому кошти на випла ту спірних підвищень до пенс ії в 2007 та 2008 роках були відсутні ми. Також законодавцем не бул о прийнято жодного нормативн ого акту на виконання вимог З акону України «Про соціальни й захист дітей війни», не визн ачено на законодавчому рівні за рахунок яких коштів і джер ел, в якому порядку і яким чино м обчислювати вказаний розмі р.
Встановлений ч.1 ст.28 Закону У країни «Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування» мінімальний розмір пенсії за віком застосовуєт ься виключно для визначення розміру пенсій, призначених відповідно до зазначеного За кону, і не може використовува тися для обчислення надбавок або підвищень інших пенсій; п риписами Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» передбачено проведення ф інансування з Державного бюд жету України, а не з коштів Пен сійного фонду України.
Особи, які беруть участь у с праві, в судове засідання на в иклик суду не з' явилися, а ві дтак на підставі п.2 ч.1 ст.197 КАС У країни суд прийшов до виснов ку про можливість розгляду с прави в порядку письмового п ровадження за наявними у спр аві матеріалами.
Заслухавши суддю-доповіда ча, перевіривши матеріали сп рави та доводи апеляційної с карги у їх сукупності, колегі я суддів приходить до переко нання, що подана скарга підля гає до часткового задоволенн я, з наступних підстав.
Частково задовольняючи по зовні вимоги, суд виходив з то го, що позивач належить до кат егорії громадян, на яких поши рюються державні соціальні г арантії дітей війни, а тому во на має право на встановлене с т.6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» під вищення до пенсії.
Оскільки Конституційний С уд України своїми рішеннями № 6-рп/2007 від 09.07.2007р. та № 10-рп/2008 від 22.05. 2008р. визнав неконституційними відповідно положення п.12 ст.71 т а ст.111 Закону України «Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к» та п.41 розділу ІІ Закону Укр аїни «Про Державний бюджет У країни на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України», якими було з упинено і обмежено право на о тримання спірних виплат, від мова пенсійного органу у про веденні перерахунку пенсії п озивачу із врахуванням вимог ст.6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни» за 2007-2008 роки є незаконною.
В частині вимог стосовно ви плати щомісячної надбавки за 2006 рік суд керувався тим, що по ложеннями Закону України «Пр о Державний бюджет України н а 2006 рік» обмежувалася дія ст.6 Закону України «Про соціальн ий захист дітей війни», через що право на отримання підвищ ення до пенсії у цей період не було визначено чинним закон одавством, а тому в цій частин і позов задоволенню не підля гає.
Такі висновки суду першої і нстанції, на думку колегії су ддів, частково відповідають нормам матеріального права і фактичним обставинам справи .
Безспірно встановлено, що п озивач ОСОБА_1, ІНФОРМАЦ ІЯ_1, є дитиною війни, перебув ає на обліку у відповідача, як ий протягом 2006-2007 років виплачу вав їй пенсію за віком без доп лати як дитині війни; відпові дно до Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2008 р ік та про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни» позивач отримувала протя гом 2008 року підвищення до пенс ії в розмірі, визначеному п.41 р озділу ІІ вищевказаного Зако ну.
Положеннями п.17 ст.77 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2006 рік» було зупине но на 2006 рік дію ст.6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни». Відповідно до За кону України від 19.01.2006р. «Про вн есення змін до Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2006 рік» п.17 ст.77 цього Зако ну був виключений, з одночасн им викладенням ст.110 цього Зак ону в новій редакції, відпові дно до якої пільги дітям війн и, передбачені ст.6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни», запроваджуються у 2006 році поетапно, за результа тами виконання бюджету у пер шому півріччі, у порядку, визн аченому Кабінетом Міністрів України за погодженням з Ком ітетом Верховної Ради Україн и з питань бюджету.
Положення ст.110 Закону Украї ни «Про Державний бюджет Укр аїни на 2006 рік», Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2006 рік» на предме т конституційності не розгля далися, у встановленому поря дку неконституційними визна ні не були та своєї чинності н е втратили; також наведені в н их умови для виплати пільг ді тям війни не настали.
Відповідно до ч.2 ст.95 Ко нституції України виключно з аконом про Державний бюджет України визначаються будь-як і видатки держави на загальн осуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих вид атків.
Оскільки чинним законодав ством не було визначено поря дку нарахування і виплати у 200 6 році щомісячної державної с оціальної допомоги відповід но до ст.6 Закону України «Про соціальний захист дітей війн и», а Конституційний Суд Укра їни не приймав рішень щодо не конституційності Закону Укр аїни «Про Державний бюджет У країни на 2006 рік» (з наступними змінами і доповненнями) повн істю чи в окремих його частин ах, тому колегія суддів прихо дить до висновку про відсутн ість правових підстав для за доволення позовних вимог щод о розглядуваного підвищення до пенсії за 2006 рік.
Рішенням Конституційного Суду України № 6-рп/2007 від 09.07.2007р. у справі № 1-29/2007 визнано такими, щ о не відповідають Конституці ї України положення п.12 ст.71, ст .111 Закону України «Про Держав ний бюджет України на 2007 рік», я кими було зупинено на 2007 рік ді ю ст.6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни», і з вказівкою на те, що дане ріше ння Конституційного Суду Укр аїни має преюдиціальне значе ння для судів загальної юрис дикції при розгляді ними поз овів у зв' язку з правовідно синами, які виникли внаслідо к дії положень статей зазнач ених законів, що визнані неко нституційними.
Оскільки дія ст.6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни» була відновлена з 09.07.2007р., тому колегія суддів пр иходить до висновку про підс тавність позовних вимог щодо зобов' язання провести нара хування і виплату щомісячног о підвищення до пенсії в розм ірі 30 відсотків мінімальної п енсії за віком відповідно до ст.6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни» за період з 09.07.2007р. до 31.12.2007р. включно , з урахуванням проведених ви плат за вказаний період.
Відповідно до п.41 розд ілу ІІ Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2008 р ік та внесення змін до деяких законодавчих актів України» , який набрав чинності з 01.01.2008р., с т.6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» бул а викладена у новій редакції , відповідно до якої дітям вій ни (крім тих, на яких поширюєть ся дія Закону України «Про ст атус ветеранів війни, гарант ії їх соціального захисту») д о пенсії або щомісячного гро шового утримання чи державно ї соціальної допомоги, що вип лачується замість пенсії, ви плачується підвищення у розм ірі надбавки, встановленої д ля учасників війни.
Згідно рішення Конституці йного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008р. у справі 1-28/2008 були визнані такими, що не відповідають Ко нституції України (є неконст итуційними) положення п.41 розд ілу ІІ Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2008 р ік та внесення змін до деяких законодавчих актів України» ; останні втратили свою чинні сть з дня ухвалення Конститу ційним Судом України вказано го рішення, яке також містить вказівку про преюдиціальне значення цього рішення для с удів загальної юрисдикції пр и розгляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статей зазначених законі в, що визнані неконституційн ими.
Оскільки дія ст.6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни» в редакції, яка п ередбачає виплату дітям війн и підвищення у розмірі 30 відсо тків мінімальної пенсії за в іком, була відновлена з 22.05.2008р., т ому колегія суддів приходить до висновку про задоволення позовних вимог про зобов' я зання відповідача провести н арахування підвищення до пен сії за віком як дитині війни у розмірі 30 відсотків мінімаль ної пенсії за віком з 22.05.2008р. до 31 .12.2008р. включно, з урахуванням пр оведених виплат за вказаний період.
У зв' язку з тим, що функції з призначення, нарахування т а виплати пенсії позивача зд ійснює Пенсійний фонд Україн и в особі управління Пенсійн ого фонду України у Галицько му районі Івано-Франківської обл., а також виходячи з вимог п.15 Положення про Пенсійний ф онду України, затв. постаново ю КМ України № 1261 від 24.10.2007р., відпо відний обов' язок слід покла сти на відповідача у справі.
Достатніх правових підста в чи застережень щодо неможл ивості підвищення пенсії поз ивачу в передбаченому ст.6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» розмірі за спірний період колегія су ддів не вбачає.
Покликання апелянта на від сутність бюджетного фінансу вання передбачених Законом У країни «Про соціальний захис т дітей війни» доплат до пенс ії як на причину невиконання покладених на нього зобов' язань до уваги не приймаютьс я, оскільки реалізація особо ю права, що пов' язане з отрим анням бюджетних коштів, яке б азується на спеціальних та ч инних на час виникнення спір них правовідносин нормативн о-правових актах національно го законодавства, не може бут и поставлена у залежність ві д бюджетних асигнувань (ріше ння Європейського суду з пра в людини у справі «Кечко прот и України»).
Щодо тверджень апеля нта про фінансування підвище ння до пенсії за рахунок кошт ів Державного бюджету Україн и, то колегія суддів враховує вимоги ст.88 Закону України «П ро Державний бюджет України на 2007 рік», згідно якої установ лено, що у разі недостатності виділених з Державного бюдж ету України коштів по бюджет них програмах, пов' язаних з розмежуванням джерел виплат и пенсій між Державним бюдже том України та Пенсійним фон дом України, пенсії, визначен і законодавством для відпові дних категорій громадян, вип лачуються у повному обсязі з а рахунок власних надходжень Пенсійного фонду України.
Звідси, у разі недоста тності бюджетних коштів для покриття спірного підвищенн я до пенсії, витрати на ці випл ати покриваються за рахунок Пенсійного фонду України, як ий несе обов' язок по їх випл аті.
Доводи апелянта про неправ ильне застосування судом вим ог ч.1 ст.28 Закону України «Про з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування» кол егія суддів до уваги не прийм ає, оскільки розмір мінімаль ної пенсії за віком визначає ться за правилами лише цього Закону, чинним законодавств ом інший мінімальний розмір пенсії за віком не визначени й, тому слід застосовувати це й розмір.
З огляду на положення ст.ст .21, 105, 162 КАС України адміністрат ивний позов може містити вим оги щодо визнання незаконним и рішення, дії чи бездіяльнос ті відповідача, зобов'язання його вчинити певні дії, відшк одувати шкоду, заподіяну нез аконними рішенням, дією або б ездіяльністю. Встановивши, щ о відповідач порушив норми п рава, які регулюють спірні пр авовідносини, адміністратив ний суд повинен був визнати т акі дії незаконними і зобов'я зати відповідача провести на рахування та виплату належни х сум відповідно до закону.
Також не можуть бути задово лені позовні вимоги про стяг нення спірних сум з відповід ача, оскільки саме пенсійний орган зобов'язаний здійснюв ати обрахування та виплату с пірних сум допомоги, вказані дії до компетенції адмініст ративного суду не належать.
Окрім цього, не підлягають задоволенню позовні вимоги в частині зобов'язати відпові дача нарахувати щомісячну со ціальну державну допомогу, в ідповідно до Закону України «Про соціальний захист дітей війни», надалі при нарахуван ні пенсії (на майбутнє), оскіль ки згідно ст.6 КАС України необ хідною умовою для звернення особи до суду є обов' язкова наявність порушення прав, св обод чи інтересів особи у сфе рі публічно-правових відноси н. Також судовому захисту під лягає вже порушене право, а не те, яке може бути порушене в м айбутньому.
Наведене не позбавляє прав а позивача на звернення до су ду у випадку порушення її пра в з боку відповідача, допущен их в майбутньому.
Оскільки під час розг ляду справи в суді першої інс танції представником відпов ідача не заявлялося клопотан ня про застосування наслідкі в пропущення строку зверненн я до суду, передбачених ст.100 КА С України (в редакції, чинній н а момент розгляду справи), том у колегія суддів не вбачає пі дстав для застосування таких .
За наведених обставин коле гія суддів приходить до висн овку про те, що заявлений позо в підлягає до часткового зад оволення, із вирішенням пита ння про розподіл судових вит рат в порядку ст.94 КАС України .
З огляду на вищевикладене, доводи апеляційної скарги є суттєвими і складають підста ви для висновку про порушенн я судом першої інстанції нор м матеріального права, що при звело до неправильного виріш ення справи, через що постано ва суду підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про часткове задоволення зая вленого позову з вищевикладе них мотивів.
Керуючись ст.ст.94, 160, 195-197, п.3 ч.1 ст .198, п.4 ст.202, ч.2 ст.205, ст.ст.207, 254 КАС Укр аїни, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу управлі ння Пенсійного фонду України в Галицькому районі Івано-Фр анківської обл. задоволити ч астково.
Постанову Галицького райо нного суду Івано-Франківсько ї обл. від 01.04.2009р. скасувати та пр ийняти нову постанову, якою п озов ОСОБА_1 задоволити ч астково.
Визнати бездіяльність упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Галицькому районі Іва но-Франківської обл. щодо нез дійснення нарахування та вип лати ОСОБА_1 підвищення до пенсії в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком відповідно до ст.6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни» за періоди з 09.07.2007р. до 31.12.2007р. включно, з 22.05.2008р. до 31.12.2008р . включно, із урахуванням вимо г ч.1 ст.28 Закону України «Про за гальнообов' язкове державн е пенсійне страхування», - про типравною.
Зобов' язати управління П енсійного фонду України в Га лицькому районі Івано-Франкі вської обл. провести нарахув ання і виплату ОСОБА_1 під вищення до пенсії в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсі ї за віком відповідно до ст.6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни» за пері оди з 09.07.2007р. до 31.12.2007р. включно, з 22.05. 2008р. до 31.12.2008р. включно, із урахува нням вимог ч.1 ст.28 Закону Украї ни «Про загальнообов' язков е державне пенсійне страхува ння» та проведених виплат за вказані періоди.
В задоволенні решти позовн их вимог відмовити.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 понесені судові витрати у розмірі 01 (один) грн. 70 коп. спл аченого судового збору.
Постанова апеляційного су ду набирає законної сили чер ез п' ять днів після направл ення її копій особам, які беру ть участь у справі, та може бут и оскаржена у касаційному по рядку шляхом подачі касаційн ої скарги безпосередньо до а дміністративного суду касац ійної інстанції протягом два дцяти днів з дня набрання пос тановою законної сили.
Головуючий суддя: Р.М.Шавель
Судді: А.М. Ліщинський
С.П.Нос
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2011 |
Оприлюднено | 19.01.2012 |
Номер документу | 20870244 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Шавель Р.М.
Адміністративне
Куйбишевський районний суд м.Донецька
Гладишева Ольга В'ячеславівна
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Семененко Ярослав Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні