Ухвала
від 28.11.2011 по справі 2-1282
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 листопада 2011 р. Справа № 11301/11/9104

Колегія суддів Львів ського апеляційного адмініс тративного суду в складі:

головуючого судді Шавеля Р.М.,

суддів Ліщинського А.М. та Но са С.П.,

розглянувши в порядку пись мового провадження у м.Львов і апеляційну скаргу управлін ня Пенсійного фонду України в Міжгірському районі Закарп атської обл. на рішення Міжгі рського районного суду Закар патської обл. від 21.09.2010р. в адмін істративній справі за позова ми ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОС ОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 д о управління Пенсійного фонд у України в Міжгірському рай оні Закарпатської обл. про зо бов' язання провести нараху вання і виплату підвищення д о пенсії, -

В С Т А Н О В И Л А:

05.07.2010р. позивачі звернулися д о суду з адміністративними п озовами, у яких просили зобов ' язати відповідача нарахув ати та виплатити їм підвищен ня до пенсії в сумі 5004 грн. 36 коп. за період з січня 2007р. по траве нь 2010р. включно відповідно до с т. 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» та п .1 ст.28 Закону України «Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування» та ч. 2 ст . 6 Закону України «Про статус гірських населених пунктів в Україні», а позивач ОСОБА_5 просила зобов' язати відпо відача нарахувати та виплати ти їй підвищення до пенсії в р озмірі 1882 грн. 80 коп. за період з січня 2009р. по травень 2010р. відпов ідно до вищезазначених норм законів.

Рішенням Міжгірського рай онного суду Закарпатської об л. від 21.09.2010р. позовні вимоги зад оволено частково, зобов' яза но відповідача нарахувати та виплатити на користь позива чів підвищення до пенсії, як д итині війни, у розмірі 30 відсо тків мінімальної пенсії за в іком, ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни», та згідно ст. 6 Закону Укра їни «Про статус гірський нас елених пунктів в Україні» (вк лючно з 20 відсотками гірських ) за період з 09.07.2007р. по 31.12.2007р. та з 22.0 5.2008р. по 31.12.2008р., з 01.01.2009р. по 31.12.2009р. та з 01 .01.2010р. по 31.05.2010р. включно, яка обчис люється відповідно до абз.1 ч.1 ст.28 Закону України «Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування», з врах уванням виплачених сум; стяг нуто з Держаного бюджету Укр аїни на користь позивачів су довий збір; в задоволенні реш ти позовних вимог відмовлено (а.с.46).

Не погодившись із ріш енням суду, його оскаржив від повідач, який покликаючись н а порушення судом норм матер іального та процесуального п рава, що призвело до неправил ьного вирішення справи, прос ить рішення суду першої інст анції скасувати, прийняти но ве рішення про відмову в задо воленні позовних вимог позив ачів (а.с.48-50).

Вимоги за апеляційною скар гою обґрунтовує тим, що чинни м законодавством не визначен о розміру мінімальної пенсії за віком, з якого повинно обчи слюватися підвищення пенсії за віком дітям війни; встанов лений ч.1 ст.28 Закону України «П ро загальнообов' язкове дер жавне пенсійне страхування» мінімальний розмір пенсії з а віком застосовується виклю чно для визначення розміру п енсій, призначених відповідн о до зазначеного Закону, і не м оже використовуватися для об числення надбавок або підвищ ень інших пенсій; приписами З акону України «Про соціальни й захист дітей війни» не визн ачено, які органи повинні вип лачувати спірне підвищення, за рахунок яких коштів і джер ел, в якому порядку та яким чин ом обчислювати вказаний розм ір, вказаним Законом передба чено проведення фінансуванн я з Державного бюджету Украї ни, а не з коштів Пенсійного фо нду України.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.09.2010р. в справ і № 1-40/2010 визнано такими, що не ві дповідають Конституції Укра їни (є неконституційними) пол оження Закону України «Про в несення змін до деяких закон одавчих актів України щодо п ідвідомчості справ, пов' яза них із соціальними виплатами » від 18.02.2010р. № 1691-VІ, пункт 2 частини 1 статті 15 Цивільного процесу ального кодексу України в ре дакції Закону України «Про в несення змін до деяких закон одавчих актів України щодо п ідвідомчості справ, пов' яза них із соціальними виплатами » від 18.02.2010р. № 1691-VІ, які втрачають чинність з дня ухвалення Кон ституційним Судом України ць ого Рішення.

У зв' язку з наведеним, розг ляд апеляційної скарги пенсі йного органу проводиться апе ляційним судом адміністрати вної юстиції в порядку КАС Ук раїни.

Особи, які беруть участь у с праві, в судове засідання на в иклик суду не з' явилися, а ві дтак на підставі п.2 ч.1 ст.197 КАС У країни суд прийшов до виснов ку про можливість розгляду с прави в порядку письмового п ровадження за наявними у спр аві матеріалами.

Заслухавши суддю-доповіда ча, перевіривши матеріали сп рави та доводи апеляційної с карги у їх сукупності, колегі я суддів приходить до переко нання, що подана скарга підля гає до часткового задоволенн я, з наступних підстав.

Частково задовольняючи по зовні вимоги, суд виходив з то го, що позивачі належать до ка тегорії громадян, на яких пош ирюються державні соціальні гарантії дітей війни, а тому м ають право на встановлене ст .6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» підв ищення до пенсії.

Оскільки Конституційний С уд України своїми рішеннями № 6-рп/2007 від 09.07.2007р. та № 10-рп/2008 від 22.05. 2008р. визнав неконституційними відповідно положення п.12 ст.71 т а ст.111 Закону України «Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к» та п.41 розділу ІІ Закону Укр аїни «Про Державний бюджет У країни на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України», якими було з упинено і обмежено право на о тримання спірних виплат, від мова пенсійного органу у про веденні перерахунку пенсії п озивачам із врахуванням вимо г ст.6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни» з а період з 09.07.2007р. по 31.12.2007р. та з 22.05.2008 р. по 31.12.2008р. є незаконною.

Також в період з 01.01.2009р. по 31.05.2010р . спірні виплати повинні пров одитися відповідно до норм З акону України «Про соціальни й захист дітей війни» у редак ції від 18.11.2004р., яка була чинною в продовж вказаних періодів.

Такі висновки суду першої і нстанції, на думку колегії су ддів, частково відповідають нормам матеріального права і фактичним обставинам справи .

Безспірно встановлено, що п озивачі, окрім ОСОБА_5, є ді тьми війни, відповідно до ст.6 Закону України «Про соціальн ий захист дітей війни» (у реда кції, що була чинною на час вин икнення спірних правовіднос ин) мали право на отримання пі двищення виплачуваної їм пен сії за віком.

Позивачі перебувають на об ліку в управлінні Пенсійного фонду України в Міжгірськом у районі Закарпатської обл., я кий протягом 2007 року виплачув ав їм пенсію без доплати як ди тині війни, відповідно до Зак ону України «Про Державний б юджет України на 2008 рік та про в несення змін до деяких закон одавчих актів України» позив ачі отримували протягом 2008 ро ку підвищення до пенсії в роз мірі, визначеному п.41 розділу ІІ вищевказаного Закону; в ан алогічних розмірах проводил ися виплати підвищення до пе нсії впродовж 2009-2010 років.

Також позивач ОСОБА_5 є д итиною війни та інвалідом І г рупи, мала право на отримання підвищення виплачуваної їй пенсії за віком; перебуває на обліку в управлінні Пенсійн ого фонду України в Міжгірсь кому районі Закарпатської об л.,протягом 2009-2010 років отримува ла підвищення до пенсії відп овідно до Закону України «Пр о Державний бюджет України н а 2009 рік» та Закону України «Пр о Державний бюджет України н а 2010 рік».

Рішенням Конституційного Суду України № 6-рп/2007 від 09.07.2007р. у справі № 1-29/2007 визнано такими, щ о не відповідають Конституці ї України положення п.12 ст.71, ст .111 Закону України «Про Держав ний бюджет України на 2007 рік», я кими було зупинено на 2007 рік ді ю ст.6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни», і з вказівкою на те, що дане ріше ння Конституційного Суду Укр аїни має преюдиціальне значе ння для судів загальної юрис дикції при розгляді ними поз овів у зв' язку з правовідно синами, які виникли внаслідо к дії положень статей зазнач ених законів, що визнані неко нституційними.

Оскільки дія ст.6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни» була відновлена з 09.07.2007р., позивачам протягом 2007 р оку не виплачувалося підвище ння до пенсії згідно вказано ї норми Закону, тому колегія с уддів приходить до висновку про підставність позовних ви мог щодо зобов' язання прове сти нарахування і виплату що місячного підвищення до пенс ії в розмірі 30 відсотків мінім альної пенсії за віком відпо відно до ст.6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» за період з 09.07.2007р. до 31.12.2007р. включно, з урахуванням прове дених виплат за вказаний пер іод.

Відповідно до п.41 розділу ІІ Закону України «Про Державн ий бюджет України на 2008 рік та в несення змін до деяких закон одавчих актів України», який набрав чинності з 01.01.2008р., ст.6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни» була вик ладена у новій редакції, відп овідно до якої дітям війни (кр ім тих, на яких поширюється ді я Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») до пен сії або щомісячного грошовог о утримання чи державної соц іальної допомоги, що виплачу ється замість пенсії, виплач ується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для у часників війни.

Згідно рішення Конституці йного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008р. у справі 1-28/2008 були визнані такими, що не відповідають Ко нституції України (є неконст итуційними) положення п.41 розд ілу ІІ Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2008 р ік та внесення змін до деяких законодавчих актів України» ; останні втратили свою чинні сть з дня ухвалення Конститу ційним Судом України вказано го рішення, яке також містить вказівку про преюдиціальне значення цього рішення для с удів загальної юрисдикції пр и розгляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статей зазначених законі в, що визнані неконституційн ими.

Оскільки дія ст.6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни» в редакції, яка п ередбачає виплату дітям війн и підвищення у розмірі 30 відсо тків мінімальної пенсії за в іком, була відновлена з 22.05.2008р., з 01.01.2008р. позивачам виплачувалос я підвищення до пенсії у розм ірі 10 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втрати ли працездатність, згідно ді ючого на той час законодавст ва, тому колегія суддів прихо дить до висновку про задовол ення позовних вимог про зобо в' язання відповідача прове сти нарахування підвищення д о пенсії за віком як дитині ві йни у розмірі 30 відсотків міні мальної пенсії за віком з 22.05.2008р . до 31.12.2008р. включно, з урахування м проведених виплат за вказа ний період.

Статтею 71 Закону України «П ро Державний бюджет України на 2009 рік» КМ України надано пр аво у 2009 році встановлювати ро зміри соціальних виплат, які відповідно до законодавства визначаються залежно від ро зміру мінімальної заробітно ї плати, в абсолютних сумах у м ежах асигнувань, передбачени х за відповідними бюджетними програмами.

Названа норма передбачає в становлення в абсолютних сум ах розмірів лише тих виплат, в ихідним критерієм розрахунк у яких є розмір мінімальної з аробітної плати. Відповідно її дія не поширюється на спір ні відносини, оскільки розмі р зазначених соціальних випл ат згідно із Законом України «Про соціальний захист діте й війни» залежить від розмір у мінімальної пенсії за віко м.

Отже, нарахування та виплат а у 2009 році позивачам підвищен ня до пенсії або щомісячного грошового довічного утриман ня чи державної соціальної д опомоги, що виплачується зам ість пенсії, повинні здійсню ватися відповідно до норм За кону України «Про соціальний захист дітей війни», через що колегія суддів приходить до висновку про задоволення по зовних вимог щодо зобов' яза ння відповідача провести нар ахування підвищення до пенсі ї за віком як дітям війни у роз мірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком з 01.01.2009р. до 31.12.2009р . включно, з урахуванням прове дених виплат за вказаний пер іод.

Відповідно до ст.70 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2010 рік» надано прав о КМ України у 2010 році встановл ювати розміри соціальних вип лат, які відповідно до законо давства визначаються залежн о від розміру мінімальної за робітної плати, в абсолютних сумах у межах асигнувань, пер едбачених за відповідними бю джетними програмами.

Названа норма передбачає в становлення в абсолютних сум ах розмірів лише тих виплат, в ихідним критерієм розрахунк у яких є розмір мінімальної з аробітної плати. Відповідно її дія не поширюється на спір ні відносини, оскільки розмі р зазначених соціальних випл ат згідно із Законом України «Про соціальний захист діте й війни» залежить від розмір у мінімальної пенсії за віко м.

Отже, нарахування та виплат а у 2010 році позивачам підвищен ня до пенсії або щомісячного грошового довічного утриман ня чи державної соціальної д опомоги, що виплачується зам ість пенсії, повинні здійсню ватися відповідно до норм За кону України «Про соціальний захист дітей війни», через що колегія суддів приходить до висновку про задоволення по зовних вимог щодо зобов' яза ння відповідача провести нар ахування підвищення до пенсі ї за віком як дітям війни у роз мірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком з 01.01.2010р. до 31.05.2010р . включно, з урахуванням прове дених виплат за вказаний пер іод.

Згідно ч.2 ст.6 Закону України «Про статус гірських населе них пунктів в Україні» розмі р державних пенсій, стипенді й, всіх передбачених чинним з аконодавством видів державн ої матеріальної допомоги гро мадянам, які одержали статус особи, що працює, проживає або навчається на території нас еленого пункту, якому надано статус гірського, збільшуєт ься на 20 відсотків.

За таких обставин поз ивачі, будучи особами, які оде ржали статус особи, що прожив ає на території гірського на селеного пункту, мають право на виплату спірного підвище ння до пенсії, з одночасним йо го збільшенням на 20 відсотків .

Окрім того, колегія суддів зазначає, що позовні вимоги ОСОБА_5 підлягають до задов олення за період з 01.01.2009р. до 31.05.2010р . включно (згідно позовних вим ог), із урахуванням вимог ч.1 ст .28 Закону України «Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування» та проведе них виплат за вказані період и, з одночасним його збільшен ням на 20 відсотків відповідно до вимог ч.2 ст.6 Закону України «Про статус гірських населе них пунктів в Україні».

У зв' язку з тим, що функції з призначення, нарахування т а виплати пенсії позивача зд ійснює Пенсійний фонд Україн и в особі управління Пенсійн ого фонду України в Міжгірсь кому районі Закарпатської об л., а також виходячи з вимог п.15 Положення про Пенсійний фонд у України, затв. постановою КМ України № 1261 від 24.10.2007р., відповід ний обов' язок слід покласти на відповідача у справі.

Достатніх правових підста в чи застережень щодо неможл ивості підвищення пенсії поз ивачам у передбаченому ст.6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни» розмірі за спірний період колегія су ддів не вбачає.

Покликання апелянта на від сутність бюджетного фінансу вання передбачених Законом У країни «Про соціальний захис т дітей війни» доплат до пенс ії як на причину невиконання покладених на нього зобов' язань до уваги не приймаютьс я, оскільки реалізація особо ю права, що пов' язане з отрим анням бюджетних коштів, яке б азується на спеціальних та ч инних на час виникнення спір них правовідносин нормативн о-правових актах національно го законодавства, не може бут и поставлена у залежність ві д бюджетних асигнувань (ріше ння Європейського суду з пра в людини у справі «Кечко прот и України»).

Щодо твердження апелянта п ро фінансування підвищення д о пенсії за рахунок коштів Де ржавного бюджету України, то колегія суддів враховує вим оги ст.88 Закону України «Про Д ержавний бюджет України на 2007 рік», згідно якої установлен о, що у разі недостатності вид ілених з Державного бюджету України коштів по бюджетних програмах, пов' язаних з роз межуванням джерел виплати пе нсій між Державним бюджетом України та Пенсійним фондом України, пенсії, визначені за конодавством для відповідни х категорій громадян, виплач уються у повному обсязі за ра хунок власних надходжень Пен сійного фонду України.

Звідси, у разі недостатност і бюджетних коштів для покри ття спірного підвищення до п енсії, витрати на ці виплати п окриваються за рахунок Пенсі йного фонду України, який нес е обов' язок по їх виплаті.

Доводи апелянта про неправ ильне застосування судом вим ог ч.1 ст.28 Закону України «Про з агальнообов' язкове держав не пенсійне страхування» кол егія суддів до уваги не прийм ає, оскільки розмір мінімаль ної пенсії за віком визначає ться за правилами лише цього Закону, чинним законодавств ом інший мінімальний розмір пенсії за віком не визначени й, тому слід застосовувати це й розмір.

Також не можуть бути задово лені позовні вимоги про стяг нення спірних сум з відповід ача, оскільки саме пенсійний орган зобов'язаний здійснюв ати обрахування та виплату с пірних сум допомоги, вказані дії до компетенції адмініст ративного суду не належать.

З огляду на положення ст.ст.21, 105, 162 КАС України адмініс тративний позов може містити вимоги щодо визнання незако нними рішення, дії чи бездіял ьності відповідача, зобов'яз ання його вчинити певні дії, в ідшкодувати шкоду, заподіяну незаконними рішенням, дією а бо бездіяльністю. Встановивш и, що відповідач порушив норм и права, які регулюють спірні правовідносини, адміністрат ивний суд повинен був визнат и такі дії незаконними і зобо в'язати відповідача провести нарахування та виплату нале жних сум відповідно до закон у.

За наведених обставин коле гія суддів приходить до висн овку про те, що заявлений позо в підлягає до часткового зад оволення, із вирішенням пита ння про розподіл судових вит рат в порядку ст.94 КАС України .

З огляду на вищевикладене, доводи апеляційної скарги є суттєвими і складають підста ви для висновку про порушенн я судом першої інстанції нор м матеріального права, що при звело до неправильного виріш ення справи, через що постано ва суду підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення з вищевикладених мотивів.

Керуючись ст.94, ч.3 ст.160, ст.ст.195, 196, п.3 ч.1 ст.198, п.4 ст.202, ч.2 ст.205, ст.ст.207, 2 54 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу управлі ння Пенсійного фонду України в Міжгірському районі Закар патської обл. задоволити час тково.

Рішення Міжгірського райо нного суду Закарпатської обл . від 21.09.2010р. скасувати та прийня ти нову постанову, якою позов и ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСО БА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 за доволити частково.

Визнати бездіяльність упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Міжгірському районі З акарпатської обл. щодо незді йснення нарахування та випла ти на користь ОСОБА_1, ОС ОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 підвищення до пенс ії в розмірі 30 відсотків мінім альної пенсії за віком відпо відно до ст.6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни», із урахуванням вимог ч .1 ст.28 Закону України «Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування», - проти правною.

Зобов' язати управління П енсійного фонду України в Мі жгірському районі Закарпатс ької обл. провести нарахуван ня і виплату на користь:

* ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСО БА_3, ОСОБА_4 - підвищення д о пенсії в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком відповідно до ст.6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни» за періоди з 09.07.2007р. до 31.12.2007р. включно, з 22.05.2008р. до 31.12.2008р . включно, з 01.01.2009р. до 31.05.2010р. включн о, із урахуванням вимог ч.1 ст.28 Закону України «Про загально обов' язкове державне пенсі йне страхування» та проведен их виплат за вказані періоди ;

* ОСОБА_5 - підвищення до п енсії в розмірі 30 відсотків мі німальної пенсії за віком ві дповідно до ст.6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни» за період з 01.01.2009р. до 31 .05.2010р. включно, із урахуванням в имог ч.1 ст.28 Закону України «Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування» т а проведених виплат за вказа ні періоди, з одночасним його збільшенням на 20 відсотків ві дповідно до вимог ч.2 ст.6 Закон у України «Про статус гірськ их населених пунктів в Украї ні».

В задоволенні решти позовн их вимог відмовити.

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, О СОБА_4 понесені судові витр ати у розмірі 01 (один) грн. 70 коп. сплаченого судового збору ко жному.

Постанова апеляційного су ду набирає законної сили чер ез п' ять днів після направл ення її копій особам, які беру ть участь у справі, та може бут и оскаржена у касаційному по рядку шляхом подачі касаційн ої скарги безпосередньо до а дміністративного суду касац ійної інстанції протягом два дцяти днів з дня набрання пос тановою законної сили.

Головуючий суддя: Р.М.Шавел ь

Судді: А.М.Ліщинськи й

С.П.Нос

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.11.2011
Оприлюднено20.01.2012
Номер документу20879285
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-1282

Рішення від 30.08.2010

Цивільне

Горохівський районний суд Волинської області

Вілюк М. П.

Рішення від 28.12.2010

Цивільне

Нетішинський міський суд Хмельницької області

Ходоровський Б. В.

Рішення від 28.12.2010

Цивільне

Нетішинський міський суд Хмельницької області

Ходоровський Б. В.

Ухвала від 28.11.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Шавель Р.М.

Рішення від 28.10.2010

Цивільне

Заводський районний суд м. Запоріжжя

Марченко Нінель Валеріївна

Рішення від 06.12.2010

Цивільне

Білозерський районний суд Херсонської області

Кусік Ірина В'ячеславівна

Рішення від 23.12.2010

Цивільне

Веселівський районний суд Запорізької області

Нагорний Анатолій Олександрович

Рішення від 15.11.2010

Цивільне

Очаківський міськрайонний суд Миколаївської області

Кузьменко В'ячеслав Володимирович

Рішення від 02.07.2010

Цивільне

Свердловський міський суд Луганської області

Александрина Ірина Олексіївна

Рішення від 15.04.2010

Цивільне

Замостянський районний суд м.Вінниці

Воробйов Володимир Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні