Рішення
від 09.02.2012 по справі 23/165
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАР СЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

83048, м.Д онецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

09.02.12 р. Сп рава № 23/165

Позивач: Публічне акціоне рне товариство “Авдіївський коксохімічний завод”, м. Авді ївка

до відповідача: Державного підприємства “Донецька залі зниця”, м. Донецьк

3-я особа: Товариство з обмеж еною відповідальністю „Цент ральна збагачувальна фабрик а “Узлівська”, м. Горлівка

про стягнення 8 622, 13 грн.

Суддя Матюхін В.І.

Представники:

позивача: ОСОБА_1 - юр.

відповідача: ОСОБА_2 - п ров. юр.

3-ї особи: ОСОБА_3 - юр.

Публічним акціонерним то вариством “Авдіївський кокс охімічний завод” до Державно го підприємства “Донецька за лізниця” пред' явлено позов про стягнення збитків, які ви никли у зв' язку з несхоронн им перевезенням вантажу (кон центрат вугільний), відправл еного позивачу Товариством з обмеженою відповідальністю „Центральна збагачувальна ф абрика “Узлівська” 29.05.11р. за за лізничною накладною на групу вагонів № 52061405 у напіввагонах № № 67904466, 60626777, 63648737, 68685726, 60221140 у сумі 8 622, 13 грн.

В обґрунтування позову поз ивач посилається на те, що ваг они з вантажем на станцію при значення прибули з недостаче ю, яка підтверджена складени м цією ж станцією комерційни м актом від 01.06.2011р. БН № 689726/24. Неста ча, на його думку, виникла у зв ' язку з незбереженням ванта жу під час перевезення.

Позивачем у позовній заяві було заявлене клопотання пр о залучення до участі у справ і у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимо г на предмет спору, на стороні позивача вантажовідправник а - ВАТ “ЦЗФ “Узлівська” .

З огляду на те, що рішення по цій справі може вплинути на п рава та обов' язки позивача щодо вантажовідправника ТОВ “ЦЗФ “Узлівська”, господарс ький суд ухвалою про порушен ня провадження у справі від 31. 10.11р. залучив вантажовідправн ика, організаційно-правовою формою якого у дійсності є „Т овариство з обмеженою відпов ідальністю”, до участі у спра ві у якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимо г на предмет спору.

Залізниця, не заперечуючи ф акту нестачі, позов не визнал а з посиланням на те, що:

- згідно комерційного акту в антаж прибув у справних ваго нах, люки і двері зачинені, вит ікання вантажу не має, навант аження в вагонах рівномірне, поверхня вантажу маркована двома подовжніми борознами;

- відповідно до п.”а” ст.111 Ста туту залізниць України заліз ниця звільняється від відпов ідальності за втрату, недост ачу, псування або пошкодженн я вантажу у разі, якщо вантаж п рибув у непошкодженому відкр итому рухомому складі, заван таженому засобами відправни ка, якщо немає ознак втрати, пс ування або пошкодження ванта жу під час перевезення.

ТОВ “ЦЗФ “Узлівська” поясн ило, що за незбереження заліз ницею вантажу під час його пе ревезення, відповідач повине н нести майнову відповідальн ість та відшкодувати позивач у вартість втраченого вантаж у.

Представник 3-ї особи у засі данні заявив, що дані зважува нь, зазначені у комерційному акті і виписках з книги конт рольних зважувань значно від різняються.

Залізниця книгу контрольн их зважувань для огляду суду не надала.

Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши пояснення пре дставників сторін і 3-ї особи у відкритому судовому засідан ні, господарський суд встано вив:

29.05.11р. ТОВ “ЦЗФ “Узлівська” (в антажовідправник) на адресу Публічного акціонерного тов ариства “Авдіївський коксох імічний завод (вантажоодержу вач), у напіввагонах 67904466, 60626777, 63648737, 6 865726, 60221140 за залізничною накладно ю на групу вагонів № 52061405 зі стан ції Трудова Донецької залізн иці на станцію Авдіївка Доне цької залізниці відвантажил о концентрат вугільний. За на кладною вага у вагонах:

- № 67904466: нетто - 71 000 кг, брутто - не вказано, тара - 22 100 кг;

- № 60626777: нетто - 70 000 кг, брутто - не вказано, тара - 22 400 кг;

- № 63648737: нетто - 70 000 кг, брутто - не вказано, тара - 22 500 кг;

- № 68685726: нетто - 71 000 кг, брутто - не вказано, тара - 19 400 кг;

- № 60221140: нетто - 70 000 кг, брутто - не вказано, тара - 22 600 кг.

У накладній зазначено, що:

- вантаж маркований двома по довжніми смугами;

- вантаж відправлено для ТОВ «Торговельно-промислова ком панія «Сігма-Ресурс», для ТОВ “Метінвест Холдінг”.

Позивач є покупцем вугільн ої продукції за договором ДУ К-01/07-19р/34/08 Ос, укладеним 07.12.2007р. з То вариством з обмеженою відпов ідальністю “Метінвест Холді нг”. Згідно рахунку-фактури Т ОВ “Метінвест Холдінг” № СФ-119 222 від 29.05.2011р., виставленого позив ачеві, ціна 1т вугільного конц ентрату марки К0-100 становить 1 5 92,67 грн. без ПДВ, приплат і скидо к, а з ПДВ, приплатами та скидк ами саме щодо відправленою з а спірною накладною - 1 924,58грн.

Згідно рахунку №140 від 29.05.2011р., н аданого ТОВ „Центральна збаг ачувальна фабрика “Узлівськ а”, виставленого Асоціацією «Фінансових, промислових та торгівельних підприємств “Д онбаський розрахунково-фіна нсовий центр” (власник давал ьницької сировини, з якої ТОВ „Центральна збагачувальна ф абрика “Узлівська” виготовл ена спірна продукція) Товари ству з обмеженою відповідаль ністю «Торговельно-промисло ва компанія «Сігма-Ресурс» (п окупець), ціна 1т вугільного ко нцентрату марки К0-100 становит ь 1 921,36грн. з ПДВ.

На станцію призначення ваг они прибули 31.05.2011р., де на вимогу вантажоодержувача (заявки в ід 31.05.11р.) на підставі ст. 52 Статут у залізниць України було зді йснено перевірку маси вантаж у. За результатами перевірки залізницею був складений ко мерційний акт БН № 689726/24 від 01.0611р., згідно з яким:

- вагони в технічному відношенні справні;

- люки і двері зачинені , витікання вантажу відсутнє ;

- навантаження в вагон ах рівномірне, нижче бортів;

- поверхня вантажу мар кована двома подовжніми боро знами;

- зважування вагону пр оводилося на 100 тонних електро нних вагах вантажоодержувач а, приписаних до залізниці;

- вага зважування вант ажу в вагонах:

· №67904466 - нетто 69 600кг (брутт о 91 700 кг, тари 22 100 кг), що менше прот и даних залізничної накладно ї на 1 400 кг;

· №60626777 - нетто 67 500кг (бру тто 89 900 кг, тари 22 400 кг), що менше пр оти даних залізничної наклад ної на 2 500 кг;

· №63648737 - 68 000кг (брутто 90 500 кг , тари 22 500 кг), що менше проти дан их залізничної накладної на 2 000 кг;

· №68685726 - 70 100кг (брутто 89 500 кг, тари 19 400 кг), що менше проти д аних залізничної накладної н а 900 кг;

· №60221140 - 68 800кг (брутто 91 400 кг, тари 22 600 кг), що менше проти д аних залізничної накладної н а 1 200 кг.

Комерційний акт підписано належними особами, зокрема: з боку залізниці - начальник ом станції, прийомоздавальни ком, інженером з розшуку вант ажів, з боку одержувача - при йомоздавальником Авдіївськ ого коксохімічного заводу.

Згідно виписок з книги конт рольних зважувань, наданих з алізницею, вага зважування в антажу в вагонах:

· №67904466 - нетто 68 960кг (брутт о 91 060 кг, тари 22 100 кг), що менше прот и даних залізничної накладно ї на 2 040 кг;

· №60626777 - нетто 67 000кг (бру тто 89 400 кг, тари 22 400 кг), що менше пр оти даних залізничної наклад ної на 3 000 кг;

· №63648737 - 67 600кг (брутто 90 100 кг , тари 22 500 кг), що менше проти дан их залізничної накладної на 2 400 кг;

· №68685726 - 69 540кг (брутто 88 900 кг, тари 19 400 кг), що менше проти д аних залізничної накладної н а 1 460 кг;

· №60221140 - 68 300кг (брутто 90 900 кг, тари 22 600 кг), що менше проти д аних залізничної накладної н а 1 700 кг.

Дані зважувань, зазначені у комерційному акті і виписка х з книги контрольних зважув ань значно відрізняються.

За таких обставин і зважаюч и на те, що:

Відповідно до ст.909 Цивільно го Кодексу України (ЦК) за дого вором перевезення перевізни к зобов' язаний доставити до вірений йому відправником ва нтаж в пункт призначення і ви дати його уповноваженій на о тримання вантажу особі.

Згідно п.2 ст.924 ЦК перевізник відповідає за втрату, нестач у, псування або пошкодження п рийнятого до перевезення ван тажу у розмірі фактично запо діяної шкоди, якщо не доведе, щ о це сталося не з його вини.

Статтею 920 ЦК обумовлено: у ра зі порушення зобов' язань, щ о випливають із договору пер евезення, сторони несуть від повідальність, встановлену з а домовленістю сторін, якщо і нше не встановлено цим Кодек сом, іншими законами, транспо ртними кодексами (статутами) .

Відповідно до ст. 12 Закону Ук раїни “Про залізничний транс порт” залізниці повинні забе зпечувати збереження вантаж ів на шляху слідування та на з алізничних станціях.

Ст.23 Закону “Про залізнични й транспорт” передбачено, що перевізники несуть відпові дальність за зберігання ва нтажу з моменту його прийнят тя і до видачі одержувачу в м ежах, визначених Статутом за лізниць України. Частиною 2 ці єї ж статті встановлено, що за незбереження (втрату, неста чу, псування, пошкодження) пр ийнятого до перевезень ванта жу перевізники несуть відпов ідальність у розмірі фактичн о заподіяної шкоди, якщо не до ведуть, що втрата, нестача, псу вання, пошкодження виникли з незалежних від них причин.

Стаття 110 Статуту залізниць України передбачає, що заліз ниця несе відповідальність з а збереження вантажу з часу й ого прийняття до перевезення і до моменту видачі одержува чу.

Згідно з ст.113 Статуту заліз ниць України за незбереженн я прийнятого до перевезення вантажу залізниці несуть від повідальність у розмірі факт ично заподіяної шкоди, якщо н е доведуть, що втрата, нестача чи пошкодження виникли з не з алежних від перевізника при чин.

Згідно ст.26 Закону України “ Про залізничний транспорт” о бставини, які можуть служити підставою для матеріальної відповідальності перевізни ків вантажу засвідчуються ак тами; порядок і терміни склад ення актів визначаються Стат утом залізниць України.

Відповідно до ст.130 Статуту залізниць України право на пред'явлення до залізниці п ретензій та позовів у разі н едостачі, псування або пошко дження вантажу має одержувач - за умови пред'явлення накл адної, комерційного акта і до кумента, що засвідчує кількі сть і вартість відправленого вантажу.

Статтею129 Статуту залізниць України передбачено, що обст авини, що можуть бути підстав ою для матеріальної відпові дальності залізниці під час залізничного перевезення, за свідчуються комерційними ак тами або актами загальної фо рми, які складають станції за лізниць; для засвідчення мас и і кількості вантажу з даним и, зазначеними у транспортни х документах, складається ко мерційний акт.

Факт нестачі за спірним пер евезенням матеріалами справ и підтверджений, зокрема ком ерційним актом.

Залізниця не довела, що нест ача виникла з незалежних від перевізника причин.

Відповідно до ч.2 ст.114 Статут у залізниць України недоста ча маси вантажу, за яку відшко довуються збитки, в усіх випа дках обчислюється з урахуван ням граничного розходження в изначення маси вантажу і п риродної втрати вантажу пі д час перевезення.

Згідно ст.115 Статуту залізни ць України вартість вантажу визначається на підставі заг альної суми рахунка або іншо го документа відправника, як ий підтверджує кількість і в артість відправленого ванта жу.

Сума недостачі з урахуванн ям норми недостачі (сума норм и природної втрати маси вант ажу i граничного розходження визначення маси нетто) і якос ті вугільної продукції склад ає 8 607,69грн. із розрахунку: 4,48т (не стача вантажу з урахуванням норми недостачі 1%) х 1 921,36грн. (вар тість 1т вугільного концентр ату марки К 0-100, зданого до пере везення з ПДВ).

Господарський суд вважає, щ о позов обґрунтований і підл ягає задоволенню частково у сумі 8 607,69грн. В іншій час тині позов безпідставний і з адоволенню не підлягає.

Заперечення залізниці суд ом до уваги не взяті, оскільки :

- у накладній зазначен о, що вантаж маркований двома подовжніми смугами, а згідно комерційного акту поверхня вантажу маркована двома подо вжніми борознами, що не одне і те ж;

- в складених залізниц ею документах є розбіжності - дані зважувань, зазначені у к омерційному акті і виписках з книги контрольних зважува нь значно відрізняються.

Судові витрати покладають ся на сторони пропорційно ро зміру задоволених вимог.

На підставі викладеного, ст .ст.909, 920, 924 п.2 Цивільного Кодексу України, ст.ст.307, 314 Господарсь кого кодексу України, ст.ст.23, 26 Закону України “Про залізни чний транспорт”, ст.113, ч.2 ст.114, ст .ст.115, 129 Статуту залізниць Укра їни, п.27 Правил видачі вантажі в і керуючись ст.ст. 49, 82-85 Господ арського процесуального Код ексу України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити частко во.

Стягнути з Державного підп риємства “Донецька залізниц я” (83000, м. Донецьк, вул. Артема, 68, п /р № 260000000019 в ДФ АБ “Експрес-Банку ” м. Донецьк, МФО 335838, № 2600101511508 у Доне цькій філії Укрексімбанку, М ФО 334817, код ЄДРПОУ 01074957) на корист ь Публічного акціонерного то вариства “Авдіївський коксо хімічний завод” (86065, м. Авдіївк а, Донецької області, проїзд І ндустріальний, 1, п/р 26003962485538 в ПАТ “ПУМБ” м. Донецьк, МФО 334851, код Є ДРПОУ 00191075) 8 607,69грн. основного бо ргу (вартість нестачі), 101,83грн. - відшкодування витрат по опл аті державного мита, 235,60грн. - ві дшкодування витрат на інформ аційно-технічне забезпеченн я судового процесу.

В іншій частині позову відм овити.

Рішення набирає законної с или після закінчення десятид енного строку з дня його прий няття, а у разі подання апеля ційної скарги - після розгляд у справи апеляційною інстанц ією, якщо його не скасовано.

Апеляційна скарга подаєть ся через місцевий господарсь кий суд, який розглянув справ у, протягом 10 днів з дня прийня ття рішення місцевим господа рським судом.

Суддя Матюхін В.І.

Повний текст рішення скла дено 09.02.2012р.

Надруковано пр имірників:

1 - до справи;

1 - позивачу;

1 - відповідачу;

1 - 3-й особі

Вик

Тел.381-91-18

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення09.02.2012
Оприлюднено13.02.2012
Номер документу21349088
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —23/165

Ухвала від 20.12.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Постанова від 20.10.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Власов Ю.Л.

Ухвала від 09.10.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Власов Ю.Л.

Ухвала від 09.09.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Полякова К.В.

Ухвала від 20.08.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Полякова К.В.

Ухвала від 13.07.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Полякова К.В.

Постанова від 12.04.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Шевкова Т.А.

Постанова від 21.03.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Кондес Л.О.

Ухвала від 14.03.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Шевкова Т.А.

Рішення від 09.02.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні