ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕ ЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28.02.2012 року Справа № 11/237-10
Дніпропетровський апе ляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Швец я В.В. (доповідач)
суддів: Павловського П.П ., Чус О.В.
при секретарі: Єрьоміно ї К.В.
за участю прокурора: Ри жик С.О., посвідчення № 04 від 14.01.201 0 р.
та представників сторін:
від скаржника: ОСОБА_1 , довіреність б/н від 04.01.2010 р.
від позивача: ОСОБА_2, д овіреність б/н від 01.11.2011 р.
від відповідача: ОСОБА_1 , довіреність б/н від 16.08.2011 р.,
розглянувши у відкри тому судовому засіданні а пеляційну скаргу Чумак івської сільської ради, с. Чум аки, Дніпропетровського р-ну , Дніпропетровської області на рішення господарського су ду Дніпропетровської област і від 11.11.2010р. у справі № 11/237-10
за позовом: Дніпропетр овського міжрайонного приро доохоронного прокурора в інт ересах держави в особі: Дніпр опетровського обласного вир обничого управління водного господарства, м. Дніпропетро вськ
до: житлово-комунальног о підприємства "Комунальник" с. Чумаки, Дніпропетровськог о р-ну, Дніпропетровської обл асті
про: стягнення 179 611,60 грн. з битків,
ВСТАНОВИВ:
Дніпропетровський мі жрайонний природоохоронний прокурор звернувся до госпо дарського суду Дніпропетров ської області з позовом в інт ересах держави в особі Дніпр опетровського обласного вир обничого управління водного господарства, в якому просив стягнути з Житлово-комуналь ного підприємства “Комуналь ник” на користь позивача 179 611,60 г рн. збитків.
Позовні вимоги мотивовані посиланням на порушення від повідачем п.9, ст.44, ст.49 Водного к одексу України, у зв' язку з ч им державі була спричинена ш кода.
Рішенням господарськ ого суду Дніпропетровської о бласті від 11.11.2010 р. у справі №11/237-10 ( суддя Мельниченко І.Ф.) позовн і вимоги задоволено.
Приймаючи згадане ріше ння, господарський суд виход ив із доведеності факту запо діяння збитків.
Не погодившись з даним ріш енням, Чумаківська сільська рада звернулась до Дніпропет ровського апеляційного госп одарського суду з апеляційно ю скаргою, в якій, з урахування м заяви про уточнення апеляц ійної скарги, просив рішення господарського суду змінити та викласти резолютивну час тину в такій редакції: “стягн ути з Житлово-комунального п ідприємства “Комунальник” н а користь держави в особі Дні пропетровського обласного в иробничого управління водно го господарства 53 883,48 грн.; стягн ути з Житлово-комунального п ідприємства “Комунальник” н а користь держави, в особі, фон ду охорони навколишнього при родного середовища Чумаківс ької сільської ради 125 728,12 грн.”
Апеляційна скарга обґрунт ована посиланням на порушенн я судом першої інстанції нор м матеріального та процесуал ьного права.
28.02.2012 р. в судовому засіданні п рокурор надав усні пояснення , в яких підтримав апеляційну скаргу, з урахуванням подани х змін.
Заслухавши пояснення уча сників судового процесу, роз глянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши відпові дність оскарженого рішення н ормам матеріального та проце суального права, суд дійшов в исновку, що апеляційна скарг а підлягає задоволенню з нас тупних підстав.
Як вбачається з матеріал ів справи, 23.04.10р. Дніпропетровс ьким обласним виробничим упр авлінням водного господарст ва проведена позапланова пер евірка з питання дотримання вимог водного законодавства житлово-комунального підпри ємства "Комунальник", що здійс нює свою діяльність за адрес ою: Дніпропетровська область , Дніпропетровський р-н, с. Чум аки, вул. Шкільна,11, про що склад ено акт перевірки дотримання вимог водного законодавства № 9 від 23.04.2010 р.
При проведенні перевірки в становлено, що житлово-комун альне підприємство “Комунал ьник” здійснювало водокорис тування з 01.01.2009 по 01.04.2010 р. за відсу тністю дозволу. За період з 01.0 1.2009р по 01.04.10р. відповідачем незак онно здійснено забір підземн их вод в об'ємі 128,8 тис.м.куб.
Предметом спору у даній спр аві є стягнення збитків, запо діяних державі внаслідок нез аконного здійснення забору п ідземних вод.
Згідно статті 1 Водного коде ксу України водокористуванн ям є використання вод (водних об'єктів) для задоволення пот реб населення, промисловості , сільського господарства, тр анспорту та інших галузей го сподарства, включаючи право на забір води, скидання стічн их вод та інші види використа ння вод (водних об'єктів).
Відповідно до ч.1 ст. 48 Водног о кодексу України спеціальне водокористування - це забір в оди з водних об'єктів із засто суванням споруд або технічни х пристроїв, використання во ди та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включ аючи забір води та скидання з абруднюючих речовин із зворо тними водами із застосування м каналів.
Згідно пункту 9 статті 44 Водн ого кодексу України водокори стувачі зобов'язані здійснюв ати спеціальне водокористув ання лише за наявності дозво лу.
Статтею 49 цього Кодексу пер едбачено, Спеціальне водокор истування здійснюється на пі дставі дозволу. Дозвіл на спе ціальне водокористування ви дається: державними органами охорони навколишнього приро дного середовища - у разі вико ристання води водних об'єкті в загальнодержавного значен ня; Радою міністрів Автономн ої Республіки Крим, обласним и, Київською та Севастопольс ькою міськими Радами за пого дженням з державними органам и охорони навколишнього прир одного середовища - у разі вик ористання води водних об'єкт ів місцевого значення. Видач а дозволу на спеціальне водо користування здійснюється з а клопотанням водокористува ча з обґрунтуванням потреби у воді, погодженим з державни ми органами водного господар ства, - в разі використання пов ерхневих вод, державними орг анами геології - в разі викори стання підземних вод та держ авними органами охорони здор ов'я - в разі використання водн их об'єктів, віднесених до кат егорії лікувальних. Порядок погодження та видачі дозволі в на спеціальне водокористув ання затверджується Кабінет ом Міністрів України. У дозво лі на спеціальне водокористу вання встановлюються ліміт з абору води, ліміт використан ня води та ліміт скидання заб руднюючих речовин. У разі нас тання маловоддя ці ліміти мо жуть бути зменшені спеціальн о уповноваженими державними органами без коригування до зволу на спеціальне водокори стування. Спеціальне водокор истування є платним.
Згідно статті 50 Водного код ексу України строки спеціаль ного водокористування встан овлюються органами, які вида ли дозвіл на спеціальне водо користування. Спеціальне вод окористування може бути коро ткостроковим (до трьох років ) або довгостроковим (від трьо х до двадцяти п'яти років). У ра зі необхідності строк спеціа льного водокористування мож е бути продовжено на період, щ о не перевищує відповідно ко роткострокового або довгост рокового водокористування. П родовження строків спеціаль ного водокористування за кло потанням заінтересованих во докористувачів здійснюєтьс я державними органами, що вид али дозвіл на спеціальне вод окористування.
Статтею 38 Закону України "Пр о охорону навколишнього прир одного середовища" передбаче но, що в порядку спеціального використання природних ресу рсів громадянам, підприємств ам, установам і організаціям надаються у володіння, корис тування або оренду природні ресурси на підставі спеціаль них дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за п лату для здійснення виробнич ої та іншої діяльності, а у вип адках, передбачених законода вством України, - на пільгових умовах.
Згідно норм статті 110 Водног о кодексу України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адмі ністративну, цивільно-правов у або кримінальну відповідал ьність згідно з законодавств ом України. Водокористувачі звільняються від відповідал ьності за порушення водного законодавства, якщо вони вин икли внаслідок дії неперебор них сил природи чи воєнних ді й. Відповідальність за поруш ення водного законодавства н есуть особи, винні, зокрема, у недотриманні умов дозволу аб о порушенні правил спеціальн ого водокористування.
Відповідно до норм статті 11 1 Водного кодексу України під приємства, установи, організ ації і громадяни України, а та кож іноземні юридичні і фізи чні особи та особи без громад янства зобов'язані відшкодув ати збитки, завдані ними внас лідок порушень водного закон одавства, в розмірах і порядк у, встановлених законодавств ом України. Притягнення винн их у порушенні водного закон одавства до відповідальност і не звільняє їх від обов'язку відшкодування збитків, завд аних ними внаслідок порушенн я водного законодавства.
Згідно статті 68 Закону Укра їни "Про охорону навколишньо го природного середовища" по рушення законодавства Украї ни про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Зак оном та іншим законодавством України дисциплінарну, адмі ністративну, цивільну і крим інальну відповідальність. Ві дповідальність за порушення законодавства про охорону н авколишнього природного сер едовища несуть особи, винні, з окрема, у самовільному спеці альному використанні природ них ресурсів.
Згідно вироку Дніпропетро вського районного суду Дніпр опетровської області від 25.10.201 0 р. начальника житлово-комуна льного підприємства “Комуна льник” Іванченко М.Г. визнано винним у вчиненні злочину, пе редбаченого ч.2 ст.364 КК України та покарано у вигляді позбав лення волі на 2 роки, з позбавл енням права займати посади, п ов' язані з організаційно-ро зпорядчою діяльністю підпри ємств строком на один рік.
Розрахунок збитків, заподі яних державі в результаті по рушення водного законодавст ва про охорону та раціональн е використання природних рес урсів, внаслідок забору води із свердловин без дозволу на спецводокористування за заз начений в акті період розрах овано за “Методикою розрахун ку розмірів відшкодування зб итків, заподіяних державі вн аслідок порушення правил охо рони водних ресурсів на земл ях водного фонду, пошкодженн я водогосподарських споруд і пристроїв, порушення правил їх експлуатації” затверджен ої в Міністерстві юстиції Ук раїни 18.01.2002 р. №44/6332 і становить 179 611, 60 грн.
З урахуванням наведеного, к олегія суддів погоджується з висновком суду першої інста нції, що сума збитків, заподія них державі порушенням закон одавства про охорону та раці ональне використання водних ресурсів внаслідок здійснен ня відповідачем самовільног о водокористування за період з 01.01.2009р по 01.04.10р. становить 179 611,60 гр н. Згадане підтверджується м атеріалами справи та відпові дачем не спростовано.
Разом з тим, колегія суддів вважає, що суд першої інстанц ії помилково стягнув з відп овідача на користь Дніпропет ровського обласного виробни чого управління водного госп одарства всю заявлену суму з битків, з огляду на таке.
Відповідно до ч.1 ст.47 Закону України “Про охорону навколи шнього природного середовищ а” для фінансування заходів щодо охорони навколишнього п риродного середовища утворю ються Державний, республікан ський Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорон и навколишнього природного с ередовища.
Рішенням 34 сесії Чумаківськ ої сільської ради V скликання від 20.05.2010 р. затверджено місцев ий бюджет на 2010 р. та сформовано місцевий фонд охорони навко лишнього природного середов ища.
Пунктом б частини 2 статті 47 З акону України “Про охорону н авколишнього природного сер едовища” Республіканський Автономної Республіки Крим т а місцеві фонди охорони навк олишнього природного середо вища утворюються у складі ре спубліканського бюджету Авт ономної Республіки Крим та в ідповідного місцевого бюдже ту за місцем заподіяння екол огічної шкоди за рахунок: час тини грошових стягнень за шк оду, заподіяну порушенням за конодавства про охорону навк олишнього природного середо вища в результаті господарсь кої та іншої діяльності, згід но з чинним законодавством;
Статтею 6 Закону України "Пр о Державний бюджет України н а 2010 рік", чинного на момент вин есення судом першої інстанці ї рішення, встановлено, що дже релами формування спеціальн ого фонду Державного бюджету України на 2010 рік у частині дох одів є, зокрема, 30 відсотків гр ошових стягнень за шкоду, зап одіяну порушенням законодав ства про охорону навколишньо го природного середовища вна слідок господарської та іншо ї діяльності (п.49).
Законом України "Про Держав ний бюджет України на 2010 рік" у п.49 ст.6 та п.7 ст.47 було передбаче но, що джерелами формування с пеціального фонду Державног о бюджету України на 2010 рік у ча стині доходів є 30 відсотків гр ошових стягнень за шкоду, зап одіяну порушенням законодав ства про охорону навколишньо го природного середовища вна слідок господарської та іншо ї діяльності, а джерелами фор мування спеціального фонду м ісцевих бюджетів у 2010 році є 70 в ідсотків грошових стягнень з а шкоду, заподіяну порушення м законодавства про охорону навколишнього природного се редовища внаслідок господар ської та іншої діяльності, що зараховуються до відповідни х бюджетів згідно із статтею 42 Закону України "Про охорону навколишнього природного се редовища".
Відтак, судом першої інстан ції не враховано, що розподіл стягуваних на користь певни х осіб сум залежить не від вол евиявлення стягувача, чи інш ої особи, а регулюється Закон ом України про державний бюд жет на відповідний рік, який д іє на час їх стягнення, а відта к такий Закон і повинен засто совуватись судами при виріше нні спору.
Аналогічна правова позиці я викладена в постанові Вищо го господарського суду Украї ни від 23.11.2011 р. у справі № 5/2.
З огляду на наведене, Чумакі вська сільська рада правомір но звернулась до Дніпропетро вського апеляційного господ арського суду з апеляційною скаргою.
Оскільки господарський су д припустив порушення вимог матеріального права, що приз вело до невірної оцінки обст авин справи, проте самі обста вини справи встановлені повн о, колегія суддів вважає можл ивим змінити рішення.
Враховуючи викладене, к еруючись ст.ст. 101-105 ГПК України , суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Чум аківської сільської ради, с. Ч умаки, Дніпропетровського р- ну, Дніпропетровської област і задовольнити.
Рішення господарського су ду Дніпропетровської област і від 11.11.2010р. у справі № 11/237-10 зміни ти, виклавши резолютивну час тину рішення в наступній ред акції:
“Стягнути з Житлово-комуна льного підприємства “Комуна льник” (52024, вул..Шкільна, 11, с.Чума ки, Дніпропетровського район у, Дніпропетровської області ) на користь держави в особі Дн іпропетровського обласного виробничого управління водн ого господарства (49044, м.Дніпроп етровськ, пр.К.Маркса, 39-а) 53 883 (п' ятдесят три тисячи вісімсот вісімдесят три) грн. 48 коп.
Стягнути з Житлово-комунал ьного підприємства “Комунал ьник” на користь держави, в ос обі, фонду охорони навколишн ього природного середовища Ч умаківської сільської ради ( ЄДРПОУ 04339793, р/р 33114329700096), МФО 805012, ГУДКУ у Дніпропетровській області , КБК 19050200) 125 728 (сто двадцять п' ят ь тисяч сімсот двадцять вісі м) грн. 12 коп.”
Доручити господарсь кому суду Дніпропетровської області видати відповідні н акази.
Постанова набирає за конної сили з моменту прогол ошення і може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищ ого господарського суду Укра їни.
Головуючий суддя В.В.Швець
Судді П.П.Павловський
О.В .Чус
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2012 |
Оприлюднено | 05.03.2012 |
Номер документу | 21707665 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Швець Віктор Володимирович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Тищик Ірина Валентинівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мельниченко Ірина Федорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мельниченко Ірина Федорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мельниченко Ірина Федорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні