17/186
УКРАЇНА
Господарський суд
Чернігівської області
14000, м. Чернігів, пр. Миру, 20, тел. 77-99-18
Іменем України
Р І Ш Е Н Н Я
«09 »жовтня 2008 року Справа №17/186
За ПОЗОВОМ: Ніжинського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Вертіївської сільської ради
16624, Чернігівська область, Ніжинський район, с. Вертіївка, вул. Леніна, 126
ТРЕТЯ ОСОБА НА СТОРОНІ ПОЗИВАЧА, ЯКА НЕ ЗАЯВЛЯЄ САМОСТІЙНИХ ВИМОГ НА ПРЕДМЕТ СПОРУ: Управління з контролю за використанням та охороною земель у Чернігівській області
14005, м. Чернігів, пр-т Миру, 61
До ВІДПОВІДАЧА: Приватного агропромислового підприємства агрофірма «Ніжинська»
16600, Чернігівська область, м. Ніжин, вул. Воздвиженська, 183
Про відшкодування 1501,62 грн. шкоди
Суддя Кушнір І.В.
ПРЕДСТАВНИКИ СТОРІН:
Від Позивача: не з`явився
Від Третьої особи на стороні Позивача: Мамєєв О.В. –заступник начальника, дов.№368/01-23 від 09.04.08р.
Від Відповідача: не з`явився
У розгляді справи прийняв участь прокурор відділу прокуратури області Дремлюга С.О., посвідчення №189 від 14.04.2008р.
Рішення прийняте після відкладення розгляду справи на підставі ст.77 Господарського процесуального кодексу України.
СУТЬ СПОРУ:
Ніжинським міжрайонним прокурором в інтересах держави в особі Вертіївської сільської ради заявлено позов до приватного агропромислового підприємства агрофірма «Ніжинська»про зобов'язання сплатити 1501,62 грн. шкоди, заподіяної використанням земельної ділянки не за цільовим призначенням.
До початку судового засідання 09.10.08р. та безпосередньо в судовому засіданні Прокурором надані уточнення позовних вимог, згідно якого Прокурор просить стягнути з Відповідача 1501,62 грн. шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки.
Враховуючи, що зміна предмету позову шляхом уточнення позовних вимог є правом Прокурора та Позивача, передбаченим ст.ст.22,29 Господарського процесуального кодексу України, ці дії не суперечать законодавству та не порушують чиї-небудь права і охоронювані законом інтереси, суд приймає надане Прокурором уточнення позовних вимог.
До початку судового засідання 09.10.08р. від Позивача факсом надійшло клопотання про слухання справи без участі його представника.
Відповідач відзиву на позов не надав, явки представника в судове засідання не забезпечив, хоча належним чином був повідомлений про час та місце розгляду справи (поштове повідомлення про вручення №1000549 та №1015864 свідчать про вручення ухвал 15.09.08р. та 29.09.08р.), про причини неявки суд не повідомлено.
Враховуючи, що Відповідач не скористався своїм правом брати участь у судових засіданнях, заяв та клопотань Відповідачем суду не надано, суд приходить висновку про розгляд справи за наявними матеріалами та без участі представника Відповідача.
Справа розглядається за наявними в ній матеріалами на підставі ст.75 Господарського процесуального кодексу України.
Дослідивши матеріали справи та надані докази, заслухавши пояснення Прокурора та Третьої особи, суд,
В С Т А Н О В И В:
12 червня 2008 року державними інспекторами з контролю за використанням та охороною земель Чернігівської області було проведено перевірку щодо дотримання приватним агропромисловим підприємством агрофірма «Ніжинська»вимог земельного законодавства, в ході якої встановлено, що в порушення ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України, Відповідач використовує земельну ділянку №455 площею 2,48 га, яка відноситься до розпайованих але не витребуваних земель колишнього КСП «Ніжинський»під урожай 2008 року (посів жита) без документів, які б посвідчували право користування нею.
За наслідками перевірки складений акт перевірки дотримання земельного законодавства від 12.06.2008р. та план-схема самовільно зайнятої земельної ділянки.
З даного акту вбачається, що він складався в присутності керівника Відповідача Картуна С.М., котрий від підпису та отримання копії даного акту відмовився, про що свідчить запис перевіряючих.
Крім того, складено акт обстеження земельної ділянки №14 від 12.06.08р., в якому зазначено, що Відповідач використовує земельну ділянку №455 площею 2,48га розпайованих кормових угідь Вертіївської сільської ради як невитребуваний пай без документів, які б посвідчували право користування нею.
Відповідно до вимог Порядку планування та проведення перевірок з питань здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, затверджених наказом Держкомзему України 12.12.2003 року; зареєстрованого Міністерством юстиції України від 25.12.2003 року №1223/8544, 12.06.2008 року державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель Чернігівської області складено протокол про адміністративні правопорушення №301154 та внесено припис про усунення виявлених порушень №301586.
Постановою Управління з контролю за використанням та охороною земель у Чернігівській області від 17.06.2008 року за №301154 керівника приватного агропромислового підприємства агрофірма «Ніжинська»Картуна С.М. притягнуто до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст.53-1 Кодексу України „Про адміністративні правопорушення”, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 400 грн.
Згідно довідки Управління земельних ресурсів у Ніжинському районі від 01.09.08р. №06-17/643, земельна ділянка №455, площею 2,48 га відноситься до розпайованих земель колишнього КСП „Ніжинський”, знаходиться за межами населеного пункту, в адмінмежах Вертіївської сільської ради. Розпорядником цих земель є Ніжинська райдержадміністрація. Станом на 01.07.08р. нормативна оцінка цієї ділянки становить 7931,95 грн.
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч.1, абз.2 ч. 4 ст.9 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель” від 19 червня 2003 року N963-IV:
«Державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель і її територіальні органи.
Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок.»
Згідно п.1. Положення про Державну інспекцію з контролю за використанням та охороною земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 25.12.2002 року №1958:
„Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель (Держземінспекція) є урядовим органом державного управління, який діє у складі Держкомзему і йому підпорядковуєтеся.”
Відповідно абз3 п.3 даного Положення:
«Основними завданнями Держземінспекції є:
· організація та здійснення державного контролю за використанням і охороною земель.»
Згідно абз.2,3 п.п.1, п.п.2 п.4 даного Положення:
«4. Держземінспекція відповідно до покладених на неї завдань:
1) організує і здійснює державний контроль за:
· дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності, громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, а також іноземними юридичними особами земельного законодавства;
· дотриманням встановленого порядку набуття і реалізації права на землю, в тому числі на землі водного і лісового фонду;
2) вживає в межах своєї компетенції заходів до усунення порушень земельного законодавства, в тому числі щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам.»
Відповідно до ч.ч.1,2 ст.116 Земельного кодексу України:
«1. Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.
2. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.»
Порядок надання у постійне користування земельних ділянок громадянам та юридичним особам, а також порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123,124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України “Про оренду землі”.
Згідно ст.125 Земельного кодексу України:
«1. Право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.
2. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
3. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.»
Відповідно до ст.126 Земельного кодексу України:
«1. Право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Форми державних актів затверджуються Кабінетом Міністрів України.
2. Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.»
З викладених матеріалів справи вбачається, що земельна ділянка №455, площею 2,48 га використовується Відповідачем без оформлення вищезазначених документів. Винесений Відповідачу в ході проведеної Ніжинським міжрайонним відділом з контролю за використанням та охороною земель перевірки припис з вимогами про усунення порушень земельного законодавства в 30-ти денний термін, Відповідачем не виконаний.
Відповідно до ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідачем не надано суду належних, допустимих та достатніх доказів, які підтверджують правомірність використання ним спірної земельної ділянки. В зв'язку з цим суд доходить висновку, що Відповідач самовільно використовує вищевказану земельну ділянку.
Відповідно ч.ч.1,2, п.„б” ч.3 ст. 152 Земельного кодексу України
“1. Держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.
2. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків“.
Відповідно п.„б” ч.1 ст.211 Земельного кодексу України:
«1. Громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення:
б) самовільне зайняття земельних ділянок.»
25.07.2007 року постановою Кабінету Міністрів України №963 затверджено Методику визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.
Згідно п.п.1-3,7 даної Методики:
«1. Ця Методика спрямована на визначення розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним та фізичним особам, на всіх категоріях земель внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу (далі –розмір шкоди).
2. Розмір шкоди визначається окремо по кожному із зазначених правопорушень.
3. Розмір шкоди не включає витрати на:
· знесення будинків, будівель і споруд, які самочинно збудовані чи будуються на самовільно зайнятих земельних ділянках чи на земельних ділянках, не відведених в установленому порядку на цю мету;
· приведення земельних ділянок у стан, придатний для їх подальшого використання за цільовим призначенням;
· проведення рекультивації порушених земель.
7. Розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться інспекціями Мінприроди або Державною інспекцією з контролю за використанням і охороною земель та її територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам, - територіальними органами Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 листопада 2000р. N1619.»
Відповідно до наданого Ніжинським міжрайонним відділом з контролю за використанням та охороною земель розрахунку, шкода, заподіяна державі внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки складає 1501 грн. 62 коп.
Доказів відшкодування шкоди, як і належних та достатніх доказів, що спростовують вищевказані обставини, Відповідач не надав.
Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ч.2 ст.49 Господарського процесуального кодексу судові витрати мають бути покладені на Відповідача.
Керуючись ст.ст.116,123,124,125,126,152,212, розділом Х Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст.33, 49, 75, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Приватного агропромислового підприємства агрофірма «Ніжинська» (16600, Чернігівська область, м. Ніжин, вул. Воздвиженська, 183, код 00414836) на користь місцевого бюджету Вертіївської сільської ради (16624, Чернігівська область, Ніжинський район, с.Вертіївка, вул. Леніна, 126, код 22820749, р/р33112331700310 в ГУДК у Чернігівській області, МФО 853592) 1501 грн. 62 коп. шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
3. Стягнути з Приватного агропромислового підприємства агрофірма «Ніжинська» (16600, Чернігівська область, м. Ніжин, вул. Воздвиженська, 183, код 00414836) в доход Державного бюджету України (р/р31111095700002 в ГУДКУ у Чернігівській області, МФО 853592, код платежу 22090200, код 22825965) 102 грн. державного мита.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
4. Стягнути з Приватного агропромислового підприємства агрофірма «Ніжинська» (16600, Чернігівська область, м. Ніжин, вул. Воздвиженська, 183, код 00414836) в доход Державного бюджету України (р/р31214259700002 в ГУДКУ у Чернігівській області, МФО 853592, код платежу 22050000, код 22825965) 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя І.В. Кушнір
09.10.08
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2008 |
Оприлюднено | 27.10.2008 |
Номер документу | 2176089 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні