Постанова
від 10.05.2012 по справі 23/59
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" травня 2012 р. Справа № 23/59

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого Бакуліної С.В., суддів :Глос О.І., Рогач Л.І. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали касаційної скаргиОдеської залізниці на постановувід 22.02.2012 року Донецького апеляційного господарського суду у справі№ 23/59 господарського суду Донецької області за позовомОдеської залізниці доТовариства з обмеженою відповідальністю "Арес-LTD" простягнення 21645,00 грн. в судовому засіданні взяли участь представники : від позивача: ОСОБА_7. (довіреність № 25 від 03.01.2012р.); ОСОБА_5 (довіреність від 03.01.2012р.) від відповідача:не з'явились

В С Т А Н О В И В:

Рішенням Господарського суду Донецької області від 20.06.2011 року (суддя Забарющий М.І.) позов задоволено; стягнуто з відповідача на користь позивача 21645,00 грн. штрафу, 216,45 грн. витрат по оплаті державного мита та 236,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 22.02.2012 року (головуючий суддя Бойченко К.І., судді: Діброва Г.І., Стойка О.В.) рішення Господарського суду Донецької області від 20.06.2011 року по справі № 23/59 скасовано; у задоволенні позовних вимог відмовлено; стягнуто з позивача на користь відповідача 804,75 грн. витрат по сплаті судового збору.

У касаційній скарзі скаржник просить постанову Донецького апеляційного господарського суду від 23.01.2012 року скасувати, рішення Господарського суду Донецької області від 20.12.2011 року залишити в силі, посилаючись на порушення апеляційним господарським судом норм матеріального та процесуального права, а саме: ст.ст.24, 118, 122, 129 Статуту залізниць України, пунктів 2-4, 9-10, 12, 20 Правил складання актів, пункту 28 Правил приймання вантажів до перевезення, р.2, 5 Правил оформлення перевізних документів.

Відзиву на касаційну скаргу відповідач не надіслав.

Заслухавши пояснення по касаційній скарзі представників позивача, які підтримали викладені в ній доводи, перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в постанові апеляційного господарського суду, колегія суддів Вищого господарського суду України приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Позивач, Одеська залізниця, звернувся до суду з вимогою стягнути з відповідача, ТОВ "Арес ЛТД", 21645,00 грн. штрафу за неправильно зазначену у накладній №50995281 масу вантажу.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, апеляційний суд правомірно виходив із такого.

09.07.2011 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Арес LTD" (вантажовідправник) зі станції Постникове Донецької залізниці на станцію Первомайськ-на-Бузі Одеської залізниці відвантажив на адресу ПП ОСОБА_6 (вантажоодержувач) за залізничною накладною №50995281 у вагоні №66971110 вантаж -"антрацит".

При оформленні перевізних документів, в залізничній накладній №50995281 відповідачем зазначено масу вантажу: брутто - 90000кг, тара - 21000кг, нетто - 69000кг.

Навантаження вагону здійснювалось засобами відповідача (відправника), правильність внесених до накладної №50995281 відомостей засвідчив своїм підписом представник вантажовідправника у відповідності до п.2.3. Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 року №644 (Правила оформлення перевізних документів).

Після прибуття вагону №66971110 на станцію Знам'янка Одеської залізниці при контрольному переважуванні виявилось, що маса вантажу, зазначеного у накладній №50995281, не відповідає фактичній масі вантажу: вага брутто становить 84100кг, тара з документу - 21000кг, нетто - 63100кг, що менше даних, вказаних у залізничній накладній, на 5900кг.

За фактом невідповідності маси вантажу даним, зазначеним у накладній №50995281, складено комерційний акт АА №055030/575 від 12.07.2010 року, підписаний начальником станції, в.о. заступника ДС та прийомоздавальником, де зазначено: навантаження рівномірне нижче бортів 300мм; просипання вантажу відсутнє; двері та люка щільно закриті; на поверхні вантажу слідів втрати та крадіжки не виявлено; захисне маркування вапном, не пошкоджено; коток не застосовувався. Про складання комерційного акту відповідно до п.8 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 року №334 (далі - Правила складання актів), на зворотному боці залізничної накладної №50995281 зроблена відповідна відмітка в графі 5.

На станції призначення комерційний акт АА №055030/575 від 12.07.2010року доповнений через знаменник цифрою 05.

Відповідно до ст.37 Статуту залізниць України, п.5 Правил приймання вантажів до перевезення під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

Відповідно п.2.1. розділу 2 Правил оформлення перевізних документів у графі заповнюваного вантажовідправником комплекту перевізних документів "Маса вантажу в кг, визначена відправником" вказується маса вантажу у кілограмах.

В накладній №50995281 правильність внесених відомостей підтверджено підписом представника відправника, маса вантажу визначена при зважуванні вантажу на 150-тонних вагонних вагах.

Статтею 34 Господарського процесуального кодексу України встановлено, обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до ст.129 Статуту залізниць обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Згідно з п.5.5. розділу 5 Правил оформлення перевізних документів затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 року за №644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 року №863/5084, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній відомостей про адресу одержувача, його код, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно зі ст.122 Статуту залізниць. Факт неправильного зазначення відправником указаних відомостей засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

Відповідно до п.9 Правил складання актів затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 року №334 у комерційному акті детально описуються стан вантажу або багажу і обставини, за яких виявлена незбереженість, а також обставини, які могли бути причиною виникнення незбереженості вантажу, багажу чи вантажобагажу. Ніякі припущення та висновки про причини незбереженості або про вину відправника і залізниці до акта не вносяться. Усі графи бланка акта мають бути заповнені. Не дозволяється проставлення рисок та лапок замість повторення необхідних даних. У комерційному акті зазначається, чи правильно навантажений, розміщений і закріплений вантаж, а також про наявність та стан захисного маркування для вантажів, що перевозяться у відкритих вагонах. У разі неправильного завантаження, розміщення, закріплення вантажу в акті зазначається, яке порушення було допущено. Особи, які склали або підписали комерційний акт або акт загальної форми, що містить дані, які не відповідають дійсності, несуть установлену законодавством відповідальність.

Відповідно до ст.24 Статуту залізниць, залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.

Згідно із ст.122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену в накладній масу вантажу з відправника стягується штраф в розмірі згідно із ст.118 Статуту залізниць.

Відповідно до ст.118 Статуту залізниць України штраф підлягає стягненню у п'ятикратному розмірі провізної плати за всю відстань перевезення.

Згідно ч.ч.1, 2 ст.43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

На станції призначення залізницею розділ Є, складеного станцією Знам'янка комерційного акту АА №055030/575 від 12.07.2010року, заповнено наступним чином: "Різниці з комерційним актом ст.Знам'янка №055030/575 від 12.07.2010р. не виявлено".

Згідно п.12 Правил складання актів, якщо при перевірці вантажу, який прибув з актом попутної станції, під час перевірки на станції призначення не буде виявлено різниці між даними акта, складеного на попутній станції, і фактичною наявністю та станом вантажу, багажу або вантажобагажу, то станція в розділі "Є" комерційного акта попутної станції вносить відмітку такого змісту: "Під час перевірки вантажу (багажу, вантажобагажу) різниці проти цього акта не виявлено". Така відмітка засвідчується штемпелем станції і підписами осіб, указаних у пункті 10 цих Правил. Цей акт видається одержувачу на його вимогу, а копія його залишається на станції. Новий акт у цьому разі не складається. При невідповідності відомостей, указаних в акті попутної станції, фактичним даним, що виявились під час перевірки вантажу, багажу або вантажобагажу, складається новий комерційний акт.

За оцінкою суду апеляційної інстанції, у розділі Є комерційного акту, на підставі якого позивачем заявлений позов, йдеться про комерційний акт, який має інші реквізити (відсутня серія АА).

Крім того, в розділі Є комерційного акту АА №055030/575/05 не відображений факт перевірки маси вантажу у спірному вагоні на станції призначення.

Також апеляційним судом оцінено в якості доказу дорожню відомість №50995281 (а.с.82) на підставі якої встановлено, що вантажоотримувач одержав 13.07.2010 року вантаж у спірному вагоні у кількості 6900кг, тобто, відповідно до накладної №50995281.

Враховуючи, що відповідно до ч.2 ст.111 7 ГПК України касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази, колегія суддів вважає правомірним висновок апеляційного суду про недоведеність позовних вимог через суперечливість даних документів, на яких ґрунтується позов.

Беручи до уваги все наведене та вимоги чинного законодавства в їх сукупності, колегія суддів не вбачає підстав для скасування постанови Донецького апеляційного господарського суду.

Керуючись ст.ст.111 5 , 111 7 , 111 8 , п.1 ч.1 ст.ст.111 9 , 111 11 ГПК України, Вищий господарський суд України ,-

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Одеської залізниці на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 22.02.2012 року у справі № 23/59 залишити без задоволення, а постанову Донецького апеляційного господарського суду від 22.02.2012 року у справі №23/59 -без змін.

Головуючий-суддя С.Бакуліна С у д д і О.Глос Л.Рогач

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення10.05.2012
Оприлюднено17.05.2012
Номер документу23998505
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —23/59

Ухвала від 19.01.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пасько М.В.

Ухвала від 16.04.2010

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

Ухвала від 04.12.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Кирилюк Т.Ю.

Постанова від 07.08.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 25.07.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Постанова від 30.05.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Корсакова Г.В.

Постанова від 10.05.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Постанова від 22.02.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Рішення від 14.02.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Кирилюк Т.Ю.

Ухвала від 09.02.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні