ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"21" травня 2012 р. Справа № 6/125-11
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого -суддіКапацин Н.В. -доповідача у справі суддів :Бернацької Ж.О. Кривди Д.С. розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" на постановуКиївського апеляційного господарського суду від 27.02.2012 у справі № 6/125-11 господарського судуКиївської області за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Енерготеплоавтоматика" до Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" простягнення боргу за участю представників від: позивача ОСОБА_4 (довір. від 13.10.2011р.) відповідача ОСОБА_5 (довір. від 03.01.2012р.)
В С Т А Н О В И В :
Рішенням Господарського суду Київської області від 27.12.2011р. у справі № 6/125-11, залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 27.02.2012р., частково задоволено позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерготеплоавтоматика" (Позивач), стягнуто з Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" (Відповідач) на користь ТОВ "Енерготеплоавтоматика" 123 296,40 грн. - основного боргу, на Відповідача покладено судові витрати.
Не погоджуючись із вказаними судовими актами, Комунальне підприємство Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" звернулося з касаційною скаргою, в якій просить Вищий господарський суд України скасувати рішення суду першої та постанову апеляційної інстанцій, прийняти нове рішення, яким відмовити Позивачу в задоволенні позовних вимог.
В касаційній скарзі заявник вказує на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.
Відповідач зазначає, що оплата робіт згідно пункту 6.1 договору мала бути виконана за рахунок коштів Стабілізаційного фонду. Згідно зі статтею 48 Бюджетного кодексу України Державна казначейська служба України здійснює реєстрацію та облік бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів і відображає їх у звітності про виконання бюджету. При реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань здійснюється перевірка відповідності напрямків витрачання бюджетних коштів бюджетному асигнуванню, паспорту бюджетної програми.
Договір № 23-148 повинен був бути взятий на бюджетне зобов'язання та зареєстрований в Державній казначейській службі. В зв'язку з відсутністю бюджетних призначень, на виконання робіт передбачених в постанові Кабінету Міністрів України від 16.08.2009р. № 1065 на виконання якої, укладався договір по реконструкції ІТП житлових будинків району "Торгмаш" до числа яких входить і будинок по вул. Красовського, 8-А. Даний договір не був взятий на бюджетне зобов'язання та не зареєстрований в органах державного казначейства. Враховуючи викладене, виконання умов договору щодо оплати робіт за рахунок коштів державного бюджету було неможливим, тому договір не набув чинності та згідно з частиною 5 статті 203, частиною 1 статті 215 Цивільного кодексу України вважається нікчемним.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги щодо дотримання судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до статті 111 7 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція перевіряє застосування господарськими судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права на підставі встановлених фактичних обставин справи.
Як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджується матеріалами справи, 02.12.2009р. між Комунальним підприємством Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" (Генпідрядник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Енерготеплоавтоматика" (Замовник) укладено договір підряду № 23-148.
Згідно з пунктами 1.1., 2.1 договору Генпідрядник зобов'язується на власний ризик виконати за плату відповідно до умов договору передбачену в розділі 2 цього договору роботу (надалі -робота), а Замовник зобов'язується прийняти цю роботу та оплатити її. Робота, що виконується підрядником -реконструкція ІТП будинку по вул. Красовського, 8-а м. Бровари.
Пунктами 5.1., 5.2. договору передбачено, що ціна роботи за цим договором включає відшкодування витрат генпідрядника та плату за виконану ним роботу. Ціна роботи за цим договором визначається згідно договірної ціни та зведених витрат: 152 684 грн., в т.ч. ПДВ 20% - 25 720 грн.
Генпідрядником виконані підрядні роботи, що підтверджується актом форми КБ-2в приймання виконаних підрядних робіт за грудень 2009 року на суму 123 296,40 грн., підписаним сторонами.
ТОВ "Енерготеплоавтоматика" неодноразово звертався до КП Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" з вимогою про оплату за виконані підрядні роботи.
ТОВ "Енерготеплоавтоматика" звернулось до Господарського суду Київської області з позовом до КП Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" про стягнення боргу у розмірі 181 836,60 грн.
Суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, задовольняючи частково позовні вимоги, вказав на їх обґрунтованість.
Рішення мотивовано нормами Цивільного і Господарського кодексів України, які передбачають необхідність належного виконання боржником (Відповідачем) договірних зобов'язань, зокрема, статті 837 Цивільного кодексу України, статей 173, 193 Господарського кодексу України.
Суд першої інстанції вказує на наявністю непогашеної заборгованості у розмірі 123 269, 40 грн. та зазначає про недоведеність позовних вимог в частині стягнення 29 387,60 грн. основного боргу, 3% річних у сумі 8 082,20 грн. та інфляційних втрат у розмірі 21 070,40 грн.
Суди попередніх інстанцій дійшли висновку про протиправну бездіяльність Відповідача щодо реєстрації бюджетного зобов'язання за договором та актом виконаних підрядних робіт в органах Державного казначейства України.
Відповідно до частини 5 статті 51 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання та провадять видатки тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами.
Відповідач є розпорядником бюджетних коштів, то для оплати робіт по договору, відповідно до пункту 2.2 "Порядку обліку зобов'язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України", затвердженого Наказом Державного казначейства України від 09.08.2004 р. № 136 та "Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів", затвердженого Наказом Державного казначейства України від 04.11.2002р. № 205), розпорядники бюджетних коштів за умови взяття зобов'язання протягом 7 робочих днів з дати його виникнення подають до відповідного органу Державного казначейства України Реєстр зобов'язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів на паперових (у двох примірниках) та електронних носіях і оригінали документів та/або їх копії, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують факт взяття зобов'язання.
Відповідачем не виконано свої зобов'язання щодо реєстрації вказаного бюджетного зобов'язання за договором та актом виконаних підрядних робіт в органах Державного казначейства України, що призвело до не оплати за виконані підрядні роботи за договором. Своїми діями Відповідач взяв на себе відповідальність за невиконання умов договору з оплати вартості отриманих робіт.
Колегія суддів погоджується з правовою позицією судів попередніх інстанцій в частині стягнення з Відповідача суми основного боргу в розмірі 123 296,40 грн. з огляду на наступне.
Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України є, зокрема, договори. Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Згідно зі статтею 174 Господарського кодексу України однією з підстав виникнення господарських зобов'язань є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди, не передбачені законом, але такі, які йому не суперечать.
Частиною 1 статті 179 Господарського кодексу України встановлено, що господарсько-договірними зобов'язаннями є майново-господарські зобов'язання, які виникають між суб'єктами господарювання або між суб'єктами господарювання і не господарюючими суб'єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів. Частиною 7 вказаної норми передбачено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Відповідно до частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Статтею 627 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Між сторонами укладено договір підряду № 23-148 від 02.12.2009р., на підставі якого КП Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" доручило, а ТОВ "Енерготеплоавтоматика" зобов'язалося виконати підрядні роботи.
Позивачем виконано підрядні роботи на суму, передбачену договором, а Відповідачем прийнято виконані роботи та підписано акт приймання виконаних робіт по формі №КБ-2в.
Згідно з частиною 1 статті 837 Цивільного кодексу України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу.
Статтею 854 даного Кодексу встановлено, що якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов'язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника, - достроково.
В пункті 6.1 договору сторонами визначено порядок розрахунків -протягом 3-х днів з моменту набрання чинності цим договором -аванс у розмірі 30%; - протягом 10-ти днів з моменту підписання акта здавання-приймання робіт - остаточний розрахунок (сплата основної суми платежу) при умові надходження коштів з державного бюджету.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 16.09.2009р. № 1065 "Про деякі питання використання у 2009 році коштів Стабілізаційного фонду, передбачених для реалізації інвестиційних та інноваційних проектів з енергозбереження в житлово-комунальному господарстві", керуючись протоколом № 1 від 14.09.2009р., затвердженого на засіданні Міжвідомчої комісії для проведення конкурсного відбору інвестиційних та інноваційних проектів з енергозбереження в житлово-комунальному господарстві та на підставі протоколу № 27 від 11.08.2009р. засідання комісії Броварського міськвиконкому "Про погодження реконструкції системи теплопостачання мікрорайону "Торгмаш" в м. Бровари" Виконавчим комітетом Броварської міської ради Київської області розпорядженням № 265 від 26.11.2009р. "Про реконструкцію індивідуальних теплових пунктів житлових будинків мікрорайону "Торгмаш" в м. Бровари" вирішено зобов"язати Комунальне підприємство Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" виконати роботи проектування та реконструкції ІТП 69-ти об'єктів мікрорайону "Торгмаш" в м. Бровари, згідно переліку по кожному об'єкту окремо на загальну суму 9 046,6тис. грн. Для виконання даних робіт заключити відповідні договори з генпідрядником -Товариством з обмеженою відповідальністю "Енерготеплоавтоматика".
Вказаною постановою Кабінету Міністрів України № 1065 від 16.09.2009р. затверджено перелік проектів, що фінансуються у 2009 році за рахунок коштів Стабілізаційного фонду, передбачених для реалізації інвестиційних та інноваційних проектів з енергозбереження в житлово-комунальному господарстві, до даного переліку внесено суб"єкт господарювання - КП Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" та найменування об"єкта -реконструкція індивідуальних теплових пунктів житлових будинків мікрорайону "Торгмаш" в м. Бровари.
Постанова Кабінету Міністрів України № 327 від 02.04.2009р. затверджено Порядок використання у 2009 році коштів Стабілізаційного фонду для реалізації інвестиційних та інноваційних проектів з енергозбереження в житлово-комунальному господарстві.
Пунктами 7, 8 даного Порядку передбачено, що після прийняття рішення Кабінету Міністрів України Мінфін визначає за Мінжитлокомунгоспом бюджетну програму і закріплює за нею код програмної та функціональної класифікації видатків і кредитування бюджету та вносить в установленому порядку зміни до розпису бюджету. Мінжитлокомунгосп у межах коштів, передбачених на виконання бюджетної програми, укладає договір із суб'єктом господарювання про надання бюджетних коштів на умовах співфінансування, в якому обов'язково зазначаються: частка співфінансування; строк реалізації проекту; механізм повернення бюджетних коштів у разі невиконання суб'єктом господарювання умов цього договору. Перерахування бюджетних коштів Мінжитлокомунгоспом суб'єктам господарювання здійснюється на підставі договору, зазначеного у пункті 7 цього Порядку.
Згідно з пунктом 9 вказаного Порядку операції, пов'язані з використанням бюджетних коштів, проводяться відповідно до Порядку обслуговування державного бюджету за видатками та операціями з надання та повернення кредитів, наданих за рахунок коштів державного бюджету, затвердженого Державним казначейством.
Наказом Державного казначейства України № 89 від 25.05.2004р. затверджено Порядок обслуговування державного бюджету за видатками та операціями з надання та повернення кредитів, наданих за рахунок коштів державного бюджету", який регламентує організаційні взаємовідносини між органами Державного казначейства, розпорядниками, одержувачами бюджетних коштів, а також розподіл обов'язків та відповідальності між ними в процесі обслуговування Державного бюджету України за видатками з урахуванням вимог Бюджетного кодексу України.
Пунктом 2.2 Порядку обліку зобов'язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України, затвердженого Наказом Державного казначейства України від 09.08.2004р. № 136 та Порядком казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого Наказом Державного казначейства України від 04.11.2002р. № 205 передбачено, що розпорядники бюджетних коштів, за умови взяття зобов'язання протягом 7 робочих днів з дати його виникнення, подають до відповідного органу Державного казначейства України Реєстр зобов'язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів на паперових (у двох примірниках) та електронних носіях і оригінали документів та/або їх копії, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують факт взяття зобов'язання.
Не виконання Відповідачем норм вищезазначеного законодавства не звільняє Відповідача від зобов'язання за договором та актом виконаних підрядних робіт.
Суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку, що своїми діями Відповідач спричинив неможливість виконання пункту 6.1 договору, і тим самим взяв на себе відповідальність за невиконання умов договору з оплати вартості підрядних робіт.
Твердження Відповідача про неукладеність договору не приймається колегією суддів до уваги, оскільки визначення договору як неукладеного може мати місце на стадії укладення договору в разі, якщо сторони не досягли згоди з усіх його істотних умов, а не за наслідками виконання договору сторонами.
Акт приймання виконаних підрядних робіт за грудень підписано сторонами за договором № 23-148 без зауважень.
В матеріалах справи міститься лист № 01-3378 від 23.12.2009р., з яким КП Броварська міська рада Київської області "Служба замовника" звернулося до Першого заступника міністра з питань житлово-комунального господарства України та просило надати розпорядження про направлення коштів на загальну суму 1 055 273 грн., яка складається з суми виконаних робіт та вартості реконструкції трьох об"єктів. В даному листі КП Броварська міська рада Київської області "Служба замовника" посилається на виконання монтажних робіт по реконструкції ІТП одного об"єкта -будинок за адресою: вул. Красовського, 8-А на суму 152 689 грн.
Виконавчий комітет Броварської міської ради Київської області листом № 2-1/440 від 18.02.2010р. повідомило Першого заступника міністра з питань житлово-комунального господарства України про виконання в листопаді -грудні 2009 року проектних робіт з реконстрункції індивідуальних теплових пунктів 17-ти житлових будинків мікрорайону "Торгмаш" на суму 214,2 тис. грн. та монтажні роботи з реконструкції ІТП за адресою: вул. Красовського, 8-А на суму 152,6 тис.грн.
Вищезазначені листи свідчать про виконання Позивачем підрядних робіт по договору на суму 152 689 грн.
Разом з тим, акт приймання виконаних підрядних робіт підписано на суму 123 296,40 грн.
Договір підряду, укладений між сторонами є підставою для виникнення у його сторін господарських зобов'язань, а саме майново-господарських зобов'язань.
При цьому, відповідно до частини 1 статті 175 Господарського кодексу України, майново-господарські зобов'язання, які є одним із видів господарських зобов'язань, - це цивільно-правові зобов'язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов'язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.
Стаття 526 Цивільного кодексу України передбачає, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог -відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
В статті 193 Господарського кодексу України зазначається, що суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів.
Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Враховуючи викладене, суди попередніх інстанцій дійшли правомірного висновку про задоволення позовних вимог в частині стягнення з Відповідача заборгованості за виконані підрядні роботи в розмірі 123 296,40 грн. грн. та відмови у стягненні з Відповідача суми 29 387,60 грн.
Відповідно до пункту 1 статті 111 9 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.
Твердження скаржника про порушення і неправильне застосування апеляційним господарським судом норм законодавства при прийнятті постанови не знайшли свого підтвердження в зв'язку з чим підстав для зміни чи скасування законної та обґрунтованої постанови колегія суддів не вбачає.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 111 5 -111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Комунального підприємства Броварської міської ради Київської області "Служба замовника" залишити без задоволення.
Постанову Київського апеляційного господарського суду від 27.02.2012р. у справі № 6/125-11 залишити без змін.
Головуючий - суддя Н.В. Капацин
Судді Ж.О. Бернацька
Д.С. Кривда
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2012 |
Оприлюднено | 25.05.2012 |
Номер документу | 24204854 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Капацин H.B.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні