Рішення
від 14.09.2012 по справі 21/127-11/2-12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-24-26

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"14" вересня 2012 р. Справа № 21/127-11/2-12

за позовом Фастівського міжрайонного прокурора Київської області в інтересах держави в особі:

1)Головного управління Держкомзему у Київській області, м. Київ;

2)Київської обласної ради, м. Київ;

до відповідачів 1)Томашівської сільської ради, с. Томашівка Фастівського району Київської області;

2)Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Арістей", с. Томашівка Фастівського району Київської області;

про визнання недійсним рішення та державних актів та

зобов'язання вчинити дії

Суддя О.В. Конюх

за участю представників сторін:

від прокуратури: Антонюк Д.О., посвідчення №141 від 04.08.2011р.

від позивача 1: не з'явився;

від позивача 1: не з'явився;

від відповідача 1: Пашун О.В., сільський голова;

від відповідача 2: Кулинич В.П., уповноважений, довіреність від 14.09.2011р. б/н.

СУТЬ СПОРУ :

позивач -Фастівський міжрайонний прокурор Київської області, м. Фастів звернувся до господарського суду Київської області з позовом від 11.08.2011р. № 4099 в інтересах держави в особі Головного управління Держкомзему в Київській області, м. Київ та Київської обласної ради, м. Київ до відповідачів: 1) Томашівської сільської ради Фастівського району Київської області, с. Томашівка та 2) Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Арістей», с. Томашівка, в якому просить:

1) визнати незаконним та скасувати рішення Томашівської сільської ради від 18.12.2008р. № 4/9 «Про затвердження технічної документації та матеріалів інвентаризації»;

2) визнати недійсними державні акти про право власності на земельні ділянки:

від 12.11.2009р. серії ЯИ № 422326 на земельну ділянку площею 1,5328 га кадастровий номер 3224986202:01:001:0171;

від 12.11.2009р. серії ЯИ № 422324 на земельну ділянку площею 0,1817 га кадастровий номер 3224986201:01:005:0013;

від 12.11.2009р. серії ЯИ № 422325 на земельну ділянку площею 0,1673 га кадастровий номер 3224986201:01:005:0014;

3) зобов'язати сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Арістей»повернути зазначені земельні ділянки загальною площею 1,8878 га до земель державної власності в межах Томашівської сільської ради у придатному для подальшого використання за цільовим призначенням стані.

Позовна заява обґрунтована тим, що спірним рішенням від 18.12.2009р. №4/9 Томашівською сільською радою затверджено сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю «Арістей»технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на ряд земельних ділянок в

с. Ярошівка та с. Томашівка Фастівського району. На підставі вказаного рішення відповідачу 2 були видані державні акти на право власності на земельні ділянки. Прокурор твердить, що зазначене рішення та державні акти суперечать вимогам ст.ст. 22, 25, 28, 116 ЗК України, оскільки законом не передбачена безоплатна передача земель у власність юридичних осіб.

Прокурор твердить, що спірні земельні ділянки частково належали до державної власності і перебували в постійному користуванні КСП ім. Буйка у складі земель на підставі Державного акту на право постійного користування землею від 22.12.1995р., та в колективній власності у складі земель на підставі Державного акту на право колективної власності на землю від 22.12.1995р., КСП ім. Буйка ліквідовано, в подальшому земельні ділянки не підлягали розпаюванню та у власність або користування фізичним або юридичним особам не надавались. Засновниками СТОВ «Арістей»є фізичні особи, які не є колишніми працівниками КСП ім. Буйка. Відповідач 2 є власником будівель, що розташовані на спірних земельних ділянках, однак, відповідно до положень ст. 377 ЦК України та ст. 120 ЗК України, безоплатне набуття власником будівель у власність земельних ділянок, які перебували у користуванні, законом також не передбачено. За таких обставин оспорювані рішення та державні акти підлягають визнанню недійсними та скасуванню а земельні ділянки підлягають поверненню до державної власності.

Крім того, прокурором подана заява про уточнення позовних вимог від 17.10.2011р. № 5082, в якій прокурор, не змінюючи підстав позову, просив суд:

1) визнати недійсним рішення Томашівської сільської ради від 18.12.2008р. № 4/9 «Про затвердження технічної документації та матеріалів інвентаризації»;;

2) визнати недійсними державні акти про право власності на земельні ділянки:

від 12.11.2009р. серії ЯИ № 422326 на земельну ділянку площею 1,5328 га кадастровий номер 3224986202:01:001:0171;

від 12.11.2009р. серії ЯИ № 422324 на земельну ділянку площею 0,1817 га кадастровий номер 3224986201:01:005:0013;

від 12.11.2009р. серії ЯИ № 422325 на земельну ділянку площею 0,1673 га кадастровий номер 3224986201:01:005:0014;

3) зобов'язати сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Арістей»повернути зазначені земельні ділянки загальною площею 1,8878 га до земель державної власності в межах Томашівської сільської ради у придатному для подальшого використання за цільовим призначенням стані.

Рішенням господарського суду Київської області від 05.12.2011р. позов Фастівського міжрайонного прокурора задоволено частково, визнано недійсними рішення Томашівської сільської ради та державні акти на право власності на землю, в іншій частині вимог про зобов'язання сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Арістей»повернути спірні земельні ділянки до державної власності в межах Томашівської сільської ради відмовлено. Постановою Київського апеляційного господарського суду від 08.02.2012р. скасовано рішення господарського суду Київської області в частині відмови у задоволенні позовних вимог про зобов'язання сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Арістей»повернути спірні земельні ділянки Томашівській сільській раді, позов прокурора в цій частині задоволено.

Постановою Вищого господарського суду України від 03.07.2012р. скасовано рішення господарського суду Київської області від 05.12.2011р. та постанову Київського апеляційного господарського суду від 08.02.2012р., справа направлена на новий розгляд до господарського суду Київської області.

Ухвалою від 16.07.2012р. справа прийнята до провадження суддею господарського суду Київської області Конюх О.В., справі присвоєно номер 21/127-11/2-12.

Ухвалою від 15.08.2012р. прийнято до розгляду заяву Фастівського міжрайонного прокурора від 10.08.2012р. № 3410, відповідно справа розглядається в редакції позовних вимог, визначеної прокурором у зазначеній заяві від 10.08.2012р. № 3410, а саме про:

1) визнання недійсним рішення Томашівської сільської ради Фастівського району від 18.12.2008р. № 4/9 «Про затвердження технічної документації та матеріалів інвентаризації»;

2) визнання недійсними державних актів про право власності на земельні ділянки, виданих 12.11.2009р. сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю «Арістей»: ЯИ № 422326 на земельну ділянку площею 1,5328 га (кадастровий номер 3224986202:01:001:0171); ЯИ № 422324 на земельну ділянку площею 0.1817 га (кадастровий номер 3224986201:01:005:0013); ЯИ № 422325 на земельну ділянку площею 0,1673 га (кадастровий номер 3224986201:01:005:0014);

3) зобов'язання сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Арістей»повернути зазначені земельні ділянки загальною площею 1,8878 га до земель державної власності в межах Томашівської сільської ради а саме сіл Ярошівка та Томашівка Фастівського району у придатному для подальшого використання за цільовим призначенням стані.

Позивач 1 -Головне управління Держкомзему України у Київській області в судові засідання 15.08.2012р. 29.08.2012р. та 14.09.2012р. свого представника не направив, відзив на позов та витребувані судом документи не подав, хоча про день, час та місце проведення судових засідань був повідомлений судом належним чином завчасно, про що свідчать залучені до матеріалів справи повідомлення про вручення рекомендованих поштових відправлень.

Позивач 2 в судові засідання 15.08.2012р. 29.08.2012р. та 14.09.2012р. свого представника не направив. Від позивача 2 -Київської обласної ради 27.07.2012р., а потім 05.09.2012р. та 14.09.2012р. надійшла заява без номера і дати, в якій позивач 2 просить суд розглянути справу на власний розсуд за відсутності представника Київської обласної ради.

Представник відповідача 1 -Томашівської сільської ради подав суду відзив на позов від 12.09.2012р. № 02-20/207, в якому проти задоволення позову не заперечує, оскільки безоплатна передача земельних ділянок юридичним особам законом не передбачена.

Відповідач 2 -сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Арістей»подав суду відзив на позовну заяву від 14.09.2012р., в якому проти задоволення позову заперечує та просить суд в позові відмовити. Заперечення мотивовані тим, що юридичні особи, в інтересах яких прокурором заявлено позов, не є учасниками спірних відносин, їхніх права та обов'язки оспорювані рішення та державні акти не порушують, відповідно Київська обласна рада та Головне управління Держкомзему України у Київській області не є належними позивачами у справі.

Відповідно до пункту 3.9.1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011р. №18, особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час та місце розгляду справи у разі виконання судом вимог частини першої ст. ст. 87, 64 ГПК України.

Враховуючи обмежений ст. 69 ГПК України строк розгляду справи, те, що всі особи, які беруть участь у справі, належним чином повідомлялися про дату, час та місце судового розгляду, те, що матеріалів справи достатньо для вирішення спору по суті, відповідно до права суду, наданого його ст. 75 ГПК України, справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши позов Фастівського міжрайонного прокурора Київської області, м. Фастів (далі по тексту -прокурор) в інтересах держави в особі Головного управління Держкомзему в Київській області, м. Київ (далі по тексту -ГУ Держкомзему в Київській області), та Київської обласної ради, м. Київ (далі по тексту -Київська облрада) до відповідачів -1) Томашівської сільської ради Фастівського району Київської області, с. Томашівка (далі по тексту -Томашівська сільрада) та 2) сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Арістей», с. Томашівка (далі по тексту -СТОВ «Арістей»), вислухавши пояснення представників прокуратури та відповідачів, всебічно та повно вивчивши зібрані у справі докази, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Рішенням 24 сесії V скликання Томашівської сільської ради від 18.12.2008р. № 4/9 затверджено технічну документацію по інвентаризації земельних ділянок СТОВ "Арістей" в

с. Ярошівка, вул. Гагаріна Ѕ (комора) в межах Томашівської сільської ради площею-1,5328 га, в с. Томашівка, вул. 30-річчя Перемоги, 7 (адміністративний будинок) в межах Томашівської сільської ради площею-0,1817 га, в с. Томашівка, вул. Леніна, 1 (будівля олійниці та млина) в межах Томашівської сільської ради площею-0,1673 га, загальна площа ділянок -1,8818 га.

Цим же рішенням від 18.12.2008р. передано безкоштовно у приватну власність СТОВ «Арістей»земельні ділянки для сільськогосподарського призначення (обслуговування існуючих будівель та споруд) площею 1,8818 га та попереджено керівництво СТОВ "Арістей", якому передані земельні ділянки у приватну власність, про відповідальність за використання земель не за цільовим призначенням та інші порушення земельного законодавства.

На підставі зазначеного рішення від 18.12.2008р. № 4/9, 12.11.2009р. СТОВ "Арістей" видано державні акти на право власності на вищезазначені ділянки, а саме:

ЯИ № 422324 на земельну ділянку площею 0.1817 га (кадастровий номер 3224986201:01:005:0013), зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за

№ 02:09:958:00004;

ЯИ № 422325 на земельну ділянку площею 0,1673 га (кадастровий номер 3224986201:01:005:0014), зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за

№ 02:09:958:00003; та

ЯИ № 422326 на земельну ділянку площею 1,5328 га (кадастровий номер 3224986202:01:001:0171, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за

№ 02:09:958:00002.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 34 ст. 26, пункту 2 ст. 77 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»питання регулювання земельних відносин вирішується на пленарному засіданні ради, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.

Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України (в редакції від 16.09.2008р., чинній на момент виникнення спірних відносин), громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі:

а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян;

б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Рішенням Томашівської сільської ради №4/9 від 18.12.2008 р. вирішено безкоштовно передати у приватну власність СТОВ "Арістей"земельні ділянки для сільськогосподарського призначення (обслуговування існуючих будівель та споруд) загальною площею 1,8818 га.

Як вбачається з технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, земля надавалася для обслуговування існуючих будівель та споруд: комори в с. Ярошівка, адмінбудинку, олійниці та млина в с. Томашівка, які належать СТОВ «Арістей»на праві власності відповідно до свідоцтв про право власності на нерухоме майно від 21.02.2007р. ЯЯЯ № 419231 (комора 180,9 кв.м. в с. Ярошівка), від 04.12.2006р. ЯЯЯ № 419140 (адмінбудинок 370,7 кв.м. в с. Томашівка) та від 05.12.2006р. ЯЯЯ № 419141 (олійниця 193,2 кв.м. та млин 192,2 кв.м. в селі Томашівка), копії яких залучені до матеріалів справи.

Відповідно до частини 1 ст. 120 ЗК України (в редакції від 16.09.2008р., чинній на момент виникнення спірних відносин) до особи, яка придбала житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення, у розмірах, встановлених договором. Якщо договором про відчуження житлового будинку, будівлі або споруди розмір земельної ділянки не визначено, до набувача переходить право власності на ту частину земельної ділянки, яка зайнята житловим будинком, будівлею або спорудою, та на частину земельної ділянки, яка необхідна для їх обслуговування.

Згідно до частини 1 ст. 127 ЗК України (в редакції від 16.09.2008р., чинній на момент виникнення спірних відносин) органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до частин 1 та 2 ст. 134 ЗК України (в редакції від 16.09.2008р., чинній на момент виникнення спірних відносин) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах). Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі, крім випадків відмови власника розташованого на земельній ділянці нерухомого майна від її викупу або укладення договору оренди.

З аналізу зазначених норм закону слідує, що при придбанні обєктів нерухомості, що розташовані на земельних ділянках, юридична особа -власник будівель отримує право викупу або укладення договору оренди на землю без проведення земельного аукціону, але не право безоплатного отримання земельних ділянок у власність, при цьому новий власник не звільняється від необхідності оформлення права на земельну ділянку відповідно до законодавства.

Земельним кодексом України не передбачено ані можливості безоплатного набуття юридичними особами земельних ділянок, ані повноважень органів місцевого самоврядування на безоплатну передачу юридичним особам земельних ділянок у власність, в тому числі для обслуговування розташованих на них обєктів нерухомості.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Вищого господарського суду України від 23.05.2011р. у справі №5020-1/144.

Відповідно до ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

За таких обставин, враховуючи встановлення факту невідповідності спірного рішення положенням статей 116, 127, 134 ЗК України, позовна вимога прокурора про визнання недійсним рішення Томашівської сільської ради №4/9 від 18.12.2008 р. є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Щодо позовної вимоги про визнання недійними державних актів на право власності на земельні ділянки ЯИ №422326, ЯИ №422324, ЯИ №422325, виданих 12.11.2009р. СТОВ "Арістей", суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 126 ЗК України право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом за формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

Державні акти про право власності або право постійного користування на земельну ділянку є документами, що посвідчують відповідне право і видаються на підставі рішень Кабінету Міністрів України, обласних, районних, Київської і Севастопольської міських, селищних, сільських рад, Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, районної, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.

У спорах, пов'язаних з правом власності або постійного користування земельними ділянками, недійсними можуть визнаватися як рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти про право власності чи постійного користування.

Зазначеної правової позиції дотримується і Вищий господарський суд України (п. 2.3 постанови Пленуму ВГСУ від 17.05.2011 р. №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин").

Враховуючи те, що державні акти на право власності на земельні ділянки серії ЯИ №422324, серії ЯИ №422325, серії ЯИ №422326, що зареєстровані 12.11.2009 р. у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №02:09:958:00004, №02:09:958:00003, №02:09:958:00002 відповідно, видані СТОВ "Арістей" на підставі рішення Томашівської сільської ради №4/9 від 18.12.2008 р., яке не відповідає чинному законодавству, прийняте поза межами повноважень та визнане судом недійсним, суд дійшов висновку, що вимога прокурора про визнання недійсними зазначених актів підлягає задоволенню.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Вищого господарського суду України від 29.11.2011 р. у справі №51/71.

Щодо позовної вимоги про зобовязання відповідача 2 повернути земельні ділянки загальною площею 1,8878 га до земель державної власності в межах Томашівської сільської ради, а саме сіл Ярошівка та Томашівка Фастівського району Київської області у придатному для подальшого використання за цільовим призначенням стані, суд зазначає наступне.

Виходячи зі змісту ст. 78 Земельного кодексу України земля може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Згідно до частини 1 ст. 84 ЗК України (в редакції від 16.09.2008р., чинній на момент виникнення спірних відносин) у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Відповідно до частин 1 та 2 ст. 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.

Частиною 4 ст. 83 ЗК України передбачено, що територіальні громади набувають землю у комунальну власність, зокрема, у разі передачі їм земель державної власності.

Передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність та земельних ділянок комунальної власності у державну власність провадиться у порядку, встановленому цим Кодексом для юридичних осіб (ст.117 ЗК України).

Іншою підставою набуття територіальними громадами права комунальної власності на землі є проведення на відповідній території розмежування земель державної та комунальної власності.

Правові засади розмежування земель державної та комунальної власності і повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо регулювання земельних відносин з метою створення умов для реалізації ними конституційних прав власності на землю, забезпечення національного суверенітету, розвитку матеріально-фінансової бази місцевого самоврядування встановлені Законом України "Про розмежування земель державної та комунальної власності".

Відповідно до п.10 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст. 9 Закону України "Про розмежування земель державної та комунальної власності" рішення про розмежування земель державної та комунальної власності в межах населених пунктів приймають відповідні сільські, селищні і міські ради за погодженням з відповідними органами виконавчої влади, а за межами населених пунктів -органи виконавчої влади за погодженням з відповідними органами місцевого самоврядування у межах їх територій.

Частинами 1, 2 ст. 10 Закону України "Про розмежування земель державної та комунальної власності" визначено, що підставою для проведення робіт, пов'язаних з розмежуванням земель державної та комунальної власності в межах населених пунктів, є рішення сільської, селищної, міської ради, а за межами населених пунктів - рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим або відповідної обласної державної адміністрації. Розмежування земель державної та комунальної власності здійснюється за проектами, які за замовленням відповідних сільських, селищних, міських рад, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних державних адміністрацій розробляються державними та іншими землевпорядними організаціями.

Як вбачається з листа Томашівської сільської ради до Фастівського міжрайонного прокурора №293 від 10.11.2011 р. (том 2 аркуш справи 78), 10.11.2011 р. на засіданні сесії Томашівської сільської ради VI скликання прийнято рішення щодо вжиття невідкладних заходів з метою проведення відповідних дій по розмежуванню земель державної та комунальної власності та було прийнято рішення щодо виготовлення проекту землеустрою по розмежуванню земель державної та комунальної власності.

Однак, як вбачається з листа Управління Держкомзему у Фастівському районі Київської області від 02.08.2012р. № 3873 (копія залучена до матеріалів справи), станом на 01.07.2012р. згідно державної статистичної звітності з кількісного обліку земель Фастівського району на території Томашівської сільської ради землі, які перебувають у комунальній власності -відсутні. Станом на 01.08.2012р. на території Томашівської сільської ради не проведено розмежування земель державної та комунальної власності.

Як вбачається з пояснювальної записки до технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності СТОВ «Арістей»на спірні земельні ділянки сільськогосподарського призначення, земельні ділянки для обслуговування існуючих будівель і споруд загальною площею 1,8818 га надавались за рахунок земель державної власності і розташовані в межах населених пунктів сіл Ярошівка та Томашівка , що вбачається з Акту обстеження земельної ділянки від 01.10.2007р. та викопіювання з формування території і встановлення меж Томашівської сільської ради Фастівського району Київської області.

Відповідно до пункту 12 Перехідних положень Земельного Кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Враховуючи вищевикладене спірні земельні ділянки до їх надання у власність відповідачу 2 належали до земель державної власності в межах населених пунктів сіл Ярошівка та Томашівка, і повноваження щодо розпорядження зазначеними земельними ділянками (але не право власності) належали Томашівській сільській раді.

Відповідно до частин 1, 2, пунктів б), г) частини 3 ст. 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав на земельні ділянки здійснюється в тому числі шляхом визнання недійсними рішень органів місцевого самоврядування та відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав.

Відповідно до частини 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Відповідно до частини 1 та пункту 4 частини 2 ст. 16 ЦК України способом захисту права може бути в тому числі відновлення становища, яке існувало до порушення.

Враховуючи викладене, а також те, що судом визнано недійсними рішення Томашівської сільради від 18.12.2008р. № 4/9 та державні акти на право власності на землю, видані на його підставі, судом встановлено, що позовна вимога прокурора про зобовязання СТОВ «Арістей»повернути земельні ділянки загальною площею 1,8878 га до земель державної власності в межах Томашівської сільської ради у придатному для подальшого використання за цільовим призначенням стані є обґрунтованою, матеріалами справи та дійсними обставинами підтверджується та підлягає задоволенню.

Позов прокурором поданий в інтересах держави в особі Головного управління Держкомзему в Київській області та Київської обласної ради.

Згідно зі статтею 121 Конституції України на прокуратуру покладено функції представництва інтересів громадянина або держави у випадках, визначених законом.

Відповідно до статті 20 Закону України "Про прокуратуру" при виявленні порушень закону прокурор або його заступник у межах своєї компетенції мають право звертатися до суду із заявою про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.

Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" визначено підстави представництва прокурором інтересів держави, а саме: наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.

За приписами статті 2 ГПК України прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Відповідно до частини другої ст. 29 ГПК України у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

З огляду на вищенаведене прокурор, звертаючись до господарського суду в інтересах держави, у позовній заяві повинен зазначати в якості позивача той орган, який державою уповноважено здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах і який має передбачені законом повноваження на подання відповідного позову до суду.

Відповідно до ст. 8 ЗК України (в редакції від 08.07.2011р., чинній на момент звернення прокурора з позовом у справі № 12/127-11) до повноважень обласних рад у галузі земельних відносин на території області належить розпорядження землями, що знаходяться у спільній власності територіальних громад; забезпечення реалізації державної політики в галузі використання та охорони земель; погодження загальнодержавних програм використання та охорони земель, участь у їх реалізації на відповідній території; затвердження та участь у реалізації регіональних програм використання земель, підвищення родючості ґрунтів, охорони земель; координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; організація землеустрою; внесення до Верховної Ради України пропозицій щодо встановлення та зміни меж районів, міст; встановлення та зміна меж сіл, селищ; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до пункту 12 Перехідних положень Земельного Кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Судом встановлено, що спірні земельні ділянки до їх надання у власність відповідачу 2 належали до земель державної власності в межах населених пунктів сіл Ярошівка та Томашівка, і повноваження щодо розпорядження зазначеними земельними ділянками (але не право власності, яке належить державі) належали Томашівській сільській раді.

За таких обставин, судом встановлено, що Київська обласна рада не бере участі у спірних правовідносинах, у справі відсутні порушені права Київської обласної ради, які мають бути захищені в судовому порядку, відповідно Київська обласна рада є неналежним позивачем у даній справі, що є підставою для відмови в позові прокурору в інтересах держави в особі Київської обласної ради.

Відповідно до пунктів 1, 3 Положення про головне управління Держкомзему в області, затвердженого Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 17.06.2008р. № 123 і зареєстрованого в Мін'юсті 10.07.2008р. за № 623/15314 (чинного станом на час звернення прокурора з позовом у справі 12/127-11) Головне управління Держкомзему у області (далі - головне управління) є територіальним органом Держкомзему, йому підзвітне і підконтрольне.

Одним з основних завдань ГУ Держкомзему в області було здійснення державного контролю за використанням і охороною земель. Для виконання своїх основних завдань ГУ Держкомзему в області (відповідно до підпунктів 37, 38 пункту 4 вказаного Положення) порушує у встановленому законодавством порядку клопотання про зупинення дії або скасування актів місцевих держадміністрацій та органів місцевого самоврядування з питань, що належать до його компетенції, а також про притягнення осіб, винних у порушенні земельного законодавства, до передбаченої законом відповідальності; здійснює державний контроль за використанням та охороною земель відповідно до Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" та інших законів.

За таких обставин, на момент звернення прокурора до господарського суду Київської області з позовом у справі № 21/127-11, ГУ Держкомзему в Київській області було належним позивачем у справі.

Відповідно до Постанови КМУ від 17.08.2011р. № 974 утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів та реорганізовано територіальні органи Державного комітету із земельних ресурсів шляхом приєднання до новоутворених територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів. За переліком згідно з додатком 2 до вказаної Постанови, позивач 1 у справі -Головне управління Держкомзему у Київській області реорганізується шляхом приєднання до Головного управління Держземагентства у Київській області.

Згідно до пункту 1, підпункту 33 пункту 4 Положення про Головне Управління Держземагентства в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 10.05.2012р. № 258 та зареєстрованого в Мін'юсті 30.05.2012р. за № 852/21164, Головне управління Держземагентства в області є територіальним органом Державного агентства земельних ресурсів України та йому підпорядковане. Головне управління відповідно до покладених на нього завдань звертається з позовами до суду з питань порушення вимог законодавства. Згідно даного положення не визначено, що Головне Управління Держземагентства в області є правонаступником Головного Управління Держкомзему в області.

Як вбачається з даних Спеціального витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців від 14.09.2012р. № 14682173, юридична особа Головне управління Держкомзему у Київській області значиться в Єдиному державному реєстрі і не є припиненою.

Відповідно до ст. 33 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців»та ст. 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням органу державної влади, прийнятим у випадках, передбачених законом. Юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.

Відповідно до ст. 18 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців»якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін. Якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, не були до нього внесені, вони не можуть бути використані в спорі з третьою особою, крім випадків, коли третя особа знала або могла знати ці відомості.

За таких обставин враховуючи, що:

- на момент звернення прокурора з позовом Головне управління Держземагентства в Київській області не було утворено і позивач 1 відповідно до свого Положення здійснював державний контроль за використанням та охороною земель відповідно до Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" та інших законів,

- на момент винесення рішення у справі реорганізація позивача 1 шляхом приєднання до Головного управління Держземагентства у Київській області не завершена, юридична особа Головного управління Держкомзему в Київській області не припинена,

суд робить висновок про те, що Головне управління Держкомзему в Київській області є належним позивачем у справі.

За таких обставин, повно та об'єктивно дослідивши обставини справи та подані докази, перевіривши на відповідність закону позовні вимоги прокурора, суд задовольняє позов Фастівського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Головного управління Держкомзему в Київській області, приймає рішення про:

1) визнання недійсним рішення Томашівської сільської ради від 18.12.2008р. № 4/9 «Про затвердження технічної документації та матеріалів інвентаризації»;

2) визнання недійсними Державних актів про право власності на землю, виданих СТОВ «Арістей»12.11.2009р., а саме: ЯИ № 422324 на земельну ділянку площею 0.1817 га (кадастровий номер 3224986201:01:005:0013), зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 02:09:958:00004; ЯИ № 422325 на земельну ділянку площею 0,1673 га (кадастровий номер 3224986201:01:005:0014), зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 02:09:958:00003; та ЯИ № 422326 на земельну ділянку площею 1,5328 га (кадастровий номер 3224986202:01:001:0171, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 02:09:958:00002;

3) зобов'язання сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Арістей»повернути земельні ділянки загальною площею 1,8818 га, а саме земельну ділянку площею 0.1817 га, кадастровий номер 3224986201:01:005:0013, земельну ділянку площею 0,1673 га кадастровий номер 3224986201:01:005:0014 та земельну ділянку площею 1,5328 га кадастровий номер 3224986202:01:001:0171 до земель державної власності в межах Томашівської сільської ради Фастівського району Київської області у придатному для подальшого використання за цільовим призначенням стані, в якому вони знаходились до надання їх у власність сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Арістей».

Відповідно до ст. 49 ГПК України суд покладає на відповідачів сплату судового збору до державного бюджету України.

Враховуючи вищевикладене та керуючись частиною 2 ст. 19, ст. 121 Конституції України, пунктом 34 ст. 26, пунктом 2 ст. 77 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 9, частинами 1, 2 ст. 10 Закону України "Про розмежування земель державної та комунальної власності", ст. ст. 20, 36-1 Закону України "Про прокуратуру", ст.ст. 18, 33 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців»ст.ст. 8, 78, частинами 1, 2, 4 ст. 83, частиною 1 ст. 84, ст.ст. 116, 117, частиною 1 ст. 120, частиною 1 ст. 126, частиною 1 ст. 127, частинами 1 та 2 ст. 134, частинами 1, 2, пунктами б), г) частини 3 ст. 152, пунктами 10, 12 Перехідних положень Земельного Кодексу України, частиною 1, ст. 15, частиною 1, пунктом 4 ст. 2 ст. 16, ст.ст. 21, 104 ЦК України, Постановою КМУ від 17.08.2011р. № 974, пунктами 1, 3, підпунктами 37, 38 пункту 4 Положення про головне управління Держкомзему в області, затвердженого Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 17.06.2008р. № 123 і зареєстрованого в Мін'юсті 10.07.2008р. за № 623/15314, пунктом 1, підпунктом 33 пункту 4 Положення про Головне Управління Держземагентства в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 10.05.2012р. № 258 та зареєстрованого в Мін'юсті 30.05.2012р. за № 852/21164, статтями 1, 2, 29, 32, 33, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. В позові Фастівському міжрайонному прокурору Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної ради відмовити .

2. Позов Фастівського міжрайонного прокурора Київської області в інтересах держави в особі Головного управління Держкомзему в Київській області задовольнити.

3. Визнати недійсним рішення Томашівської сільської ради Фастівського району Київської області від 18.12.2008р. № 4/9 «Про затвердження технічної документації та матеріалів інвентаризації».

4. Визнати недійсними Державні акти про право власності на землі ділянки, видані сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю «Арістей»(код ЄДРПОУ 32221376) 12.11.2009р., а саме:

ЯИ № 422324 на земельну ділянку за адресою Київська обл., с. Томашівка, вул. 30-річчя Перемоги, 7 площею 0.1817 га (кадастровий номер 3224986201:01:005:0013), зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 02:09:958:00004;

ЯИ № 422325 на земельну ділянку за адресою Київська обл., с. Томашівка, вул. Леніна 1, площею 0,1673 га (кадастровий номер 3224986201:01:005:0014), зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 02:09:958:00003;

ЯИ № 422326 на земельну ділянку за адресою Київська обл., с. Ярошівка, вул. Гагаріна 1/2 площею 1,5328 га (кадастровий номер 3224986202:01:001:0171), зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 02:09:958:00002.

5. Зобов'язати сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Арістей»(код ЄДРПОУ 32221376) повернути земельні ділянки загальною площею 1,8818 га, а саме

земельну ділянку за адресою Київська обл., с. Томашівка, вул. 30-річчя Перемоги, 7 площею 0.1817 га, кадастровий номер 3224986201:01:005:0013,

земельну ділянку за адресою Київська обл., с. Томашівка, вул. Леніна 1 площею 0,1673 га кадастровий номер 3224986201:01:005:0014 та

земельну ділянку за адресою Київська обл., с. Ярошівка, вул. Гагаріна 1/2 площею 1,5328 га кадастровий номер 3224986202:01:001:0171

до земель державної власності в межах Томашівської сільської ради Фастівського району Київської області у придатному для подальшого використання за цільовим призначенням стані, в якому вони знаходились до надання їх у власність сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Арістей».

6. Стягнути з сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Арістей»(08510, Київська обл., Фастівський район, с. Томашівка, вул. 30-річчя Перемоги, буд.1, код ЄДРПОУ 32221376) в доход державного бюджету України

536,50 грн. (п'ятсот тридцять шість гривень п'ятдесят копійок) судового збору.

7 . Стягнути з Томашівської сільської ради Фастівського району Київської області (08510, Київська обл., Фастівський район, с. Томашівка, вул. 30-річчя Перемоги, буд. 9, код ЄДРПОУ 04359991) в доход державного бюджету України

536,50 грн. (п'ятсот тридцять шість гривень п'ятдесят копійок) судового збору.

Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом десяти днів з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 ГПК України.

Суддя О.В. Конюх

Повний текст рішення підписано 19.09.2012р.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення14.09.2012
Оприлюднено20.09.2012
Номер документу26046578
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —21/127-11/2-12

Постанова від 12.03.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Цвігун В. Л.

Ухвала від 25.02.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Цвігун В. Л.

Постанова від 03.12.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Майданевич А.Г.

Рішення від 14.09.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

Ухвала від 29.08.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

Ухвала від 15.08.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

Ухвала від 16.07.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні