ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
01 жовтня 2012 р. (12:00) Справа №2а-5948/12/0170/27
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Аблякимова Е.Е., при секретарі судового засідання Залюбовської Л.В., за участю представників сторін
від прокурора- Шахірева Н.Ю. на підставі посвідчення №011016,
від позивача - не з'явився,
від відповідача - не з'явився,
від третіх осіб- не з'явився,
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Заступника прокурора м.Ялта в інтересах особи ОСОБА_1
до Управління Держкомзему в м.Ялта АРК треті особи, що не заявляють самостійні вимоги на предмет спору, на стороні відповідача -ОСОБА_2, ОСОБА_3
про спонукання до виконання певних дій
Обставини справи: Заступник прокурора м. Ялта в інтересах особи ОСОБА_1 ( далі- Позивач) звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим із адміністративним позовом до Управління Держкомзему в м.Ялта АР Крим ( далі- відповідач) про зобов'язання Управління Держкомзему у м. Ялта Автономної Республіки Крим вчинити дії щодо скасування реєстрації запису про державну реєстрацію документа, що посвідчує право на земельну ділянку - державний акт серії ЯД № 573025, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010800700064.
Позовні вимоги мотивовані тим, що Рішенням Ялтинського міського суду від 25.12.09р. та додатковим рішенням Ялтинського міського суду від 02.03.10р, залишеним без змін ухвалою Апеляційного суду АР Крим від 20.10.10 та ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 27.04.11, задоволено позовні вимоги прокуратури м. Ялта. Судом визнано недійсним та скасовано державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,0804 га за адресою: АДРЕСА_1, серії КМ № 013282. виданий на ім'я ОСОБА_3; державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0.0804 га за адресою: АДРЕСА_1, серії ЯБ № 530845, виданий на ім'я ОСОБА_4; договір купівлі - продажу від 20.10.06р. реєстровий номер 6-1006, укладений між ОСОБА_4 та ОСОБА_2
На підставі скасованого судовим рішенням договору купівлі-продажу, ОСОБА_2 отримано державний акт серії № ЯД 573025 на право власності на земельну ділянку розміром 0.004 га за адресою: АДРЕСА_1.
Враховуючи прийняте судове рішення, прокурор та позивач вважають, що у відповідності до вимог Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2009 року № 1021, запис про державну реєстрацію документа, що посвідчує право на земельну ділянку, в розділі Книги записів у паперовому вигляді підлягає скасуванню. У зв'язку з чим, на думку прокурора та позивача бездіяльність відповідача, щодо не проведення скасування запису про державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯД № 573025, є протиправною.
Ухвалами Окружного адміністративного суду від 07.06.12р. відкрито провадження у справі, після закінчення підготовчого провадження справу призначено до судового розгляду та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_2.
Ухвалою Окружного адміністративного суду від 04.07.12р. до участі у справі залучено в якості третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних симог на предмет спору - ОСОБА_3.
Ухвалою Окружного адміністративного суду від 27.07.12р. зупинено провадження в адміністративній справі до набрання законної сили рішенням суду у адміністративній справі № 2а-7584/12/0170/25.
Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 10.09.2012 року вищевказану ухвалу скасовано та справу направлено для продовження розгляду.
Ухвалою Окружного адміністративного суду від 26.09.2012 року провадження по справі поновлено.
Представник прокуратури в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив останні задовольнити.
Представник позивача у судове засідання не з'явився, про час, дату та місце розгляду справи повідомлений належним чином та надав заяву про розгляд справи за їх відсутності, в яких позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив задовольнити.
Представники відповідача, третіх осіб, у судове засідання не з'явились, про день та час розгляду справи повідомлялися неодноразово належним чином, про причини неявки суд не повідомили. Відповідач надав до суду заперечення, в яких в задоволенні позовних вимог просив відмовити в повному обсязі.
Заслухавши пояснення представника прокуратури, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, суд
ВСТАНОВИВ:
Частиною 2 статті 60 КАС передбачено, що прокурор здійснює в суді представництво. інтересів громадянина або держави в порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законами, і може здійснювати представництво на будь-якій стадії адміністративного процесу.
Відповідно до пункту 2 статті 121 Конституції України, частин 2, 5 статті 3 Закону України від 5 листопада 1991 року № 1789-ХИ "Про прокуратуру" прокуратура України становить єдину систему, на яку покладаються: представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом. Підстави представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою. Прокурор самостійно визначає підстави для представництва в суді форму його здійснення і може здійснювати представництво на будь-якій стадії судочинства в порядку, передбаченому процесуальним законом.
Інтереси держави закріплюються як нормами Основного Закону, так і нормами інших правових актів. Вони відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основу перших покладено потребу в здійсненні загальнодержавне (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо.
Судом встановлено, що Управління Державного комітету земельних ресурсів України в м. Ялта АР Крим є органом виконавчої влади АРК, яке входить до єдиної системи державних органів земельних ресурсів.
Оскільки Управління Державного комітету земельних ресурсів України в м. Ялта АР Крим є територіальним органом Державного комітету земельних ресурсів, та підзвітне і підконтрольне Державному комітету земельних ресурсів України, здійснюючи свої завдання та функції у правовідносинах з фізичними та юридичними особами, воно є суб'єктом владних повноважень.
Отже, суд приходить до висновку, що зазначений спір має ознаки публічно-правового та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства Окружним адміністративним судом АР Крим.
За ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно.
Тому вирішуючи справу стосовно позовних вимог позивача щодо законності дій відповідача, який є суб'єктом владних повноважень, суд зобов'язаний перевірити, чи здійснено такі дії на підставі закону в межах повноважень, безсторонньо та добросовісно.
Судом встановлено, що відповідно до посвідчення НОМЕР_1, виданим Управлінням Пенсійного фонду в м. Ялта, ОСОБА_1 є інвалідом 3 групи, а також є пенсіонеркою. Відповідачем вчинено дії, якими порушуються права та інтереси останньої, яка власницею 2/7 часток земельної ділянки площею 0,0312 га за адресою: АДРЕСА_1.
Так, на підставі рішення № 25 15-ої сесії 23-го скликання Ялтинської міської ради від 27.04.99р. земельну ділянку, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, площею 0,0585 га надано на праві спільного часткового постійного користування ОСОБА_5 (27/50 часток) та ОСОБА_3 (23/50 часток) для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, на які подальшому останніми отримано державні акти на право постійного користування землею.
Пізніше ОСОБА_3 та ОСОБА_5 звернулися до Ялтинської міської ради із заявою про видачу їм додаткової земельної ділянки. Рішенням Ялтинської міської ради № 41 в 06.08.03р. 14 сесії 24-го скликання та рішенням Ялтинської міської ради № 161 від 28.07.04р. сесії 24-го скликання ОСОБА_3 та ОСОБА_5 надано дозвіл на складання проекту відведення додаткової земельної ділянки орієнтовною площею 0, 02 га для будівництва обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд за адресою: АДРЕСА_1.
Рішенням Ялтинської міської ради № 64 від 07.10.04 затверджено проект землеустрою відведення земельної ділянки площею 0, 0804 га за вищевказаною адресою.
18.03.05р. ОСОБА_3 отримала державний акт на право власності на земельну діляни площею 0,0804 га за адресою: АДРЕСА_1, серії КМ № 013282, пізніше (10.05.05р.) ОСОБА_4 отримав державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,0804 га за адресою: АДРЕСА_1, серії ЯБ № 530845.
20.10.06р. ОСОБА_4 уклав договір купівлі - продажу зазначеної земельної ділянки з ОСОБА_2 (реєстровий номер 6-1006).
Судом встановлено, що земельна ділянка площею 0.0585 га., яку в 1999 році передали в користування ОСОБА_3 і ОСОБА_4, із західного боку межує з домоволодінням АДРЕСА_2. В процесі переоформлення та надання додаткових земельних ділянок до складу нового проекту відведення увійшла земельна ділянка площею 0,0107 га., яка в свою чергу є частиною земельної ділянки - прибудинкової територією домоволодіння АДРЕСА_2, яке згідно з даними КП БТІ м. Ялти, належить на праві приватної власності громадянам ОСОБА_6 - 5/36 частки, ОСОБА_7 1/9 частка, ОСОБА_8 - 2/7 частки, ОСОБА_1 - 2/7 частки, ОСОБА_9 - 5/21 частки. Земельна ділянка домоволодіння АДРЕСА_2 складає 351 кв.м.
Крім того, земельна ділянка за адресою АДРЕСА_2 знаходиться в спільній частковій власності ОСОБА_1 і Ялтинської міської ради, яка при відчуженні своєї частки земельної ділянки допустила обмеження прав та інтересів позивача.
Так, рішенням Ялтинської міської ради № 40 від 31.10.01 40-ї сесії 23-го скликання
затверджено проект відведення та передано в спільну часткову приватну власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0.0312 га (2/7 частки) для обслуговування житлового будинку і господарських будівель та 15.03.02 видано державний акт ЯД № 573025. Проектом відведення передбачався відвід 2/7 часток земельної ділянки площею 0,0312 га в спільну часткову приватну власність ОСОБА_1 для обслуговування домоволодіння 10,0089 га (без виділення меж), решта 5/7 часток (0,0223 га без виділення часток) залишилася за Ялтинською міською радою у зв'язку з тим, що на момент відведення земельної ділянки ОСОБА_1, співвласники будинку не зверталися до ради з проханням про приватизацію землі.
З зазначеного вище випливає, що земельну ділянку площею 0.0312 га, до складу якої входить і земельна ділянка площею 0,0107 га, передана у власність ОСОБА_10 і ОСОБА_4, розташована за адресою: АДРЕСА_2 ще в 2001 році визначено як земельну ділянку (прибудинкова територія) домоволодіння № 4 призначену для обслуговування цього будинку і його господарських будівель, що свідчить про порушення ст.ст. 42, 116 ЗК України.
За таких обставин прокуратура міста Ялта у 2009 році звернулася до Ялтинського міського суду із позовом в інтересах ОСОБА_1 про визнання недійсними державних актів на право власності на земельну ділянку та договору купівлі продажу, укладеного між ОСОБА_5 та ОСОБА_2
Рішенням Ялтинського міського суду від 25.12.09р. та додатковим рішенням Ялтинського міського суду від 02.03.10р., залишеним без змін ухвалою Апеляційного суду АР Крим від 20.10.10р. та ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 27.04.11р., позовні вимоги прокуратури м. Ялта задоволено. Судом визнано недійсним та скасовано державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,0804 га за адресою: АДРЕСА_1, серії КМ № 013282, виданий на ім'я ОСОБА_3; державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0.0804 га за адресою: АДРЕСА_1, серії ЯБ № 530845, виданий на ім' ОСОБА_4; договір купівлі - продажу від 20.10.06р. реєстровий номер 6-1006, укладений між ОСОБА_4 та ОСОБА_2 Також встановлено, що на підставі скасованого судовим рішенням договору купівлі продажу, ОСОБА_2 отримано державний акт серії № ЯД 573025 на право власності на земельну ділянку розміром 0, 004 га за адресою: АДРЕСА_1.
20.04.12 прокуратура м. Ялта звернулася до Управління Держкомзему в м. Ялта вимогою скасувати запис про державну реєстрацію державного акту на право власності земельну ділянку розміром 0, 004 га за адресою: АДРЕСА_1, виданого ОСОБА_2
Листом від 24.04.12 року №119-3253 Управлінням Держкомзему в м. Ялта АРК відмовлено у скасуванні запису про державну реєстрацію рдержавного акту ОСОБА_2 на право власності на земельну ділянку, з посиланням на пункт 27 Порядку ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на праві власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельної ділянки, договорів оренди землі №1021, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 09 вересня 2009 року N 1021, оскільки в Рішенні Ялтинського міського суду від 25.12.09 р. відсутня вказівка про внесення запису в Книгу реєстрації про скасування державної реєстрації правовстановлюючого документа.
Перевіряючи законність та обґрунтованість позовних вимог, суд зазначає наступне.
Предметом спору по справі є фактична відмова Управління Державного комітету земельних ресурсів України в м. Ялта АР Крим вчинити дії щодо скасування запису про державну реєстрацію документу, що посвідчує право на земельну ділянку площею 0, 004га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 -державного акту на право власності на земельну ділянку серії № ЯД 573025, що зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі.
Статтею 125 ЗК України встановлено, що право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.
Відповідно до статті 202 Земельного кодексу України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель. Державний реєстр земель складається з двох частин:
а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок;
б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.
Згідно статті 204 Земельного кодексу України державний земельний кадастр ведеться уповноваженим органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Порядок ведення державного земельного кадастру встановлюється законом.
Постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2009 року № 1021, яка набрала чинності з 01.01.11, затверджено Порядок ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (далі -Порядок №1021).
Відповідно до п.1 Порядку №1021 визначається процедура ведення за формою, згідно з додатком, Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (далі - Книга записів) - документа суворого обліку, який є власністю держави і складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок.
Згідно п.2 Порядку №1021 облік книг записів ведеться відповідно до Інструкції про порядок обліку, зберігання і використання документів, справ, видань та інших матеріальних носіїв інформації, які містять конфіденційну інформацію, що є власністю держави, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 27 листопада 1998 р. N 1893.
Територіальний орган Держкомзему забезпечує зберігання книг записів з метою запобігання їх викраденню, втраті, знищенню або пошкодженню. Відповідальність за організацію зберігання книг записів несе керівник територіального органу Держкомзему згідно із законодавством. Книги записів зберігаються довічно, знищення або вилучення частини Книги записів забороняється. Організація виготовлення та постачання книг записів покладається на Держкомзем.
Пунктом 2 Порядку №1021 також передбачено, що записи до розділів Книги записів вносяться при видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку, якими є державний акт на право власності на земельну ділянку, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, договір оренди землі, договір суборенди землі та договір про внесення змін до договорів оренди та суборенди землі.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 1021 Поземельна книга відкривається та ведеться на кожну земельну ділянку:
-у паперовому вигляді - територіальними органами Держкомзему;
-в електронному вигляді - операторами - структурними підрозділами державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", яке є адміністратором автоматизованої системи державного земельного кадастру, які мають доступ та вносять відомості до автоматизованої системи державного земельного кадастру (далі - автоматизована система), формують з її використанням аркуші Поземельної книги та аркуші витягів з неї, перевіряють результати робіт із землеустрою в електронному вигляді, дані про які містяться в файлі обміну даними про результати робіт із землеустрою в електронному вигляді (далі - обмінний файл).
Пунктом 27 та 28 Порядку №1021 передбачено, що запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) посадовою особою територіального органу Держкомзему на підставі рішення суду. Скасування (поновлення) запису здійснюється шляхом внесення до автоматизованої системи відомостей про скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів посадової особи, яка скасувала (поновила) запис, та формування з використанням автоматизованої системи нових аркушів Поземельної книги, що засвідчується підписом посадової особи та скріплюється печаткою територіального органу Держкомзему.
Таким чином, виходячи з системного аналізу наведених норм діючого законодавства, приймаючи до уваги вимоги ст. 19 Конституції України, суд дійшов висновку про відсутність у відповідача повноважень на скасування запису про державну реєстрацію документа, що посвідчує право на земельну ділянку без відповідного рішення суду про зобов'язання вчинити певні дії, а саме: скасувати запис про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку.
Суд також зауважує, що згідно Рішення Ялтинського міського суду не вирішувалося питання щодо скасування запису про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку.
Із урахуванням вищезазначеного, враховуючи наявність судового рішення, яким визнано недійсним та скасовано договір купівлі-продажу, на підставі якого ОСОБА_2 отриманий державний акт серії № ЯД 573025 на право власності на земельну ділянку розміром 0,004 га за адресою: АДРЕСА_1, судовим рішенням скасований договір купівлі-продажу та отриманий ОСОБА_2 державний акт серії № ЯД 573025 на право власності на земельну ділянку розміром 0,004 га за адресою: АДРЕСА_1, суд дійшов висновку про існування підстав для задоволення позову, шляхом спонукання відповідача згідно з Порядком № 1021 скасувати запис про державну реєстрацію документа, що посвідчує право на земельну ділянку - державний акт серії ЯД № 573025, зареєстрований в Книзі реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010800700064.
Крім того, суд зазначає, що визначений судом спосіб захисту є належним та достатнім заходом для захисту прав позивача у спірних відносинах.
Згідно ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до ч.4 ст.94 КАС України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Під час судового засідання, яке відбулось 01.10.2012 р. були оголошені вступна та резолютивна частини постанови. Відповідно до ч. 3 ст. 160 КАС України постанову складено 08.10.2012 року.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.94, 158-163 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити повністю.
2. Зобов'язати Управління Державного комітету земельних ресурсів України в м. Ялта АР Крим скасувати запис про державну реєстрацію документа, що посвідчує право на земельну ділянку - державний акт серії ЯД № 573025, зареєстрований в Книзі реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010800700064.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення.
Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Аблякимов Е.Е.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2012 |
Оприлюднено | 09.10.2012 |
Номер документу | 26313197 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кащеєва Г.Ю.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кащеєва Г.Ю.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кащеєва Г.Ю.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кащеєва Г.Ю.
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Ілюхіна Ганна Павлівна
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Ілюхіна Ганна Павлівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Аблякимов Е.Е.
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Лядова Тетяна Романівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Аблякимов Е.Е.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Аблякимов Е.Е.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні