Рішення
від 20.12.2012 по справі 14пд/5014/242/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

20.12.12 Справа № 14пд/5014/242/2012

За позовом

Державного відкритого акціонерного товариства "Стахановпромтранс", м. Стаханов Луганської області

до Публічного акціонерного товариства "Стаханівська збагачувальна фабрика", м. Стаханов Луганської області

про врегулювання розбіжностей, які виникли при укладанні договору

головуючий -Лісовицький Є.А.

судді -Ворожцов А.Г., Яресько Б.В.,

Представники:

від позивача: Чумак Т.В, начальник комерційно-претензійного відділу, довіреність №01-3 від 03.01.2012;

від відповідача: не прибув.

До початку слухання справи по суті не заявлено вимогу про фіксування судового процесу з допомогою звукозаписувального технічного засобу, у зв'язку з чим відповідно до ст. ст. 4-4, 81-1 Господарського процесуального кодексу України таке фіксування судом не здійснювалося.

За клопотанням представника відповідача у справі оголошена перерва до 20.12.12 для надання йому можливості ознайомитись з висновком судового експерта.

Після перерви представник відповідача не прибув, підприємством-відповідачем заявлено клопотання про відкладення розгляду справи на 10-14 днів, оскільки неможливо направити представника.

Дане клопотання судом відхиляється, тому що строк розгляду справи закінчується раніше.

Крім того, у випадку відсутності представника, директор підприємства не позбавлений можливості призначити іншого представника чи представляти інтереси підприємства особисто.

Суть спору: позивачем заявлено вимогу прийняти неврегульовані пункти договору № 795 від 31.12.2011 року про надання послуг по перевезенню вагонів та вантажів залізничним транспортом та додаток № 1 від 31.12.2011 року в редакції позивача, а саме:

П.1.1. Згідно Статуту залізниць України, Правил перевезень вантажів залізничним транспортом України, ліцензії Міністерства транспорту та зв'язку серії АБ № 271887 (ТУ У 60.1-00179364-001:2007 «Надання послуг з перевезення вантажів залізничним транспортом. Послуга з подачі та прибирання вагонів. Послуга по маневровій роботі »; ТУ У 60.1-00179364-002:2007«Надання послуг з перевезення вантажів залізничним транспортом. Послуга з перевезення вагонів і вантажів ») та на умовах цього договору«Транспорт »надає«Підприємству »послуги залізничного транспорту за:

- Перевезення порожніх вагонів і вантажів у вагонах парку «Укрзалізниці», орендованих вагонів та вагонів інших держав, що прибувають на адресу «Підприємства»на станцію Стаханов ДП Донецька залізниця (далі станція Стаханов), і відправляються «Підприємством»на станцію Стаханов на відстань 16 , 0 км вважаючи в одну сторону,

- Подачі вагонів на фронти навантаження-вивантаження та прибирання вагонів з фронтів навантаження-вивантаження «Підприємства»по заявці «Підприємства»,

- Маневрової роботи, на підставі наданих заявок «Підприємства». «Підприємство»своєчасно оплачує надані «Транспортом»послуги на умовах цього договору і виконує інші умови договору.

2.1. Перевезення вантажів «Підприємства»та розрахунок вартості одного тонно-кілометра, проводиться «Транспортом»на підставі річних планів прибуття і відправлення вантажів (з розбивкою по кварталах і місяцях), що подаються «Підприємством»за два місяці до початку року.

2.2. «Підприємство»для оперативної роботи і відповідальності сторін надає «Транспорту»: - 2.2.1. місячний план вантаження, затверджений в Управлінні Донецької залізниці

дороги, за п'ять днів до початку планового місяця;

2.2.2. декадну заявку зі штемпелем станції Стаханов на навантаження вагонів парку Укрзалізниці та інших держав за дві доби до початку декади;

2.2.3. у разі зміни декадної заявки по станції Стаханов Донецької залізниці, «Підприємство»зобов'язане повідомити «Транспорту»у письмовому вигляді не менш ніж за добу до дня навантаження;

2.2.4. про відмову від вагонів під навантаження, «Підприємство» зобов'язане повідомити «Транспорт»письмово у встановлені Правилами перевезень вантажів та Статутом залізниць України терміни.

2.4. «Підприємство»має на відправляються вагони при здачі, надати «Транспорту»на кожну відправку вантажу, заповнену копію залізничної накладної.

2.7. Одночасний фронт постановки вагонів для завантаження і вивантаження встановлюється в наступних розмірах:

По навантаженню: шлях № 8 ст. Теплогірськ-вугілля-10 (десять) вагонів;

шлях № 9 ст. Теплогірськ - вугілля - 8 (вісім) вагонів; За вивантаженні: шлях № 11 ст. Теплогірськ - вугілля - 10 (десять) вагонів;

шлях № 25 ст. Теплогірськ - вугілля - 6 (шість) вагонів.

Інших вантажів: по вивантаженню - по мірі прибуття, по навантаженню - за заявкою «Підприємства».

2.8. Одночасний фронт навантаження і вивантаження встановлюється в наступних розмірах:

- По навантаженню вугілля - шляхи № 8,9 станції Теплогірськ - 2 (два) вагона, по

кожному навантажувального шляху по одному вагону;

- По вивантаженню вугілля - шлях № 11 ст. Теплогірськ - 1 (один) вагон;

- Шлях № 25 ст. Теплогірськ - 6 (шість) вагонів.

Інших вантажів: по вивантаженню - по мірі прибуття, по навантаженню - за заявкою «Підприємства».

2.9. На вантаження і вивантаження вантажів «Підприємству»встановлюються терміни, на підставі розділу 12 Правил перевезень вантажів (ч.1) і ЄТП (Єдиний технологічний процес) між власником під'їзної колії ДВАТ «Стахановпромтранс»і станцією примикання Стаханов.

2.10. Вагони, після вивантаження вугілля на вагоноперекидача та підвищеному шляху здаються «Транспорту»«Підприємством»в такій кількості, в якому вони подавалися під розвантаження, а в разі прибирання частини вагонів - за письмовими заявками «Підприємства»в яких черговий по станції «Транспорту»вказує час, витрачений на виконання зазначених робіт для оплати за маневрову роботу локомотива.

Вагони після вивантаження вугілля переставляються повністю під навантаження, в тому числі і «хворі»вагони. При подачі «Підприємством»заявки черговому по станції Теплогірськ, «хворі»вагони викидаються з групи вагонів і здаються «Транспорту». У заявці вказується час, витрачений на викідку вагонів для оплати за маневрову роботу, виконану «Транспортом».

Вагони, занурені продуктами збагачення, «хворі»вагони «Підприємство»здає «Транспорту»в кількості, зданому під навантаження, а в разі прибирання частини вагонів - за письмовими заявками «Підприємства»з оплатою за маневрову роботу В разі необхідності, добірка вагонів по шихті виконується за письмовими заявками «Підприємства»подаваним черговому по станції Теплогірськ. У подаваної заявці «Підприємства»черговий по станції робить відмітку про час подачі заявки і вказує час, витрачений на добірку вагонів по шихті для оплати за маневрову роботу локомотива.

Завантажені вагони з вугіллям, що прибувають на станцію Теплогірськ під вивантаження «Підприємству»пред'являються на основний фронт вивантаження - вагоноперекидач. На другий фронт вивантаження 25 тупик - підвищений шлях на дві сторони, пред'являються вагони з наступними вантажами: буре вугілля, шлам і по окремим заявкам «Підприємства»рядові вугілля. При прийомі вагонів по станції Теплогірськ, Прийомоздавальники «Транспорту»і «Підприємство»вказують в пам'ятці фронти вивантаження.

Останній термін здачі «Транспорту»занурених «Підприємством»вагонів встановлюється 15 годин. Вагони занурені «Підприємством»і пред'явлені «Транспорту»після 15 години, в вантаження поточної доби не зараховуються і належать на забезпечення наступних діб.

2.12. Здача і приймання вагонів проводиться по пам'яткам.

2.14. Охорона навантажених і порожніх вагонів та їх збереження на фронтах навантаження і вивантаження, на коліях станції Теплогірськ здійснюється «Підприємством».

Охорона навантажених і порожніх вагонів на шляху прямування зі станції Стаханов і на станцію Стаханов здійснюється «Транспортом».

2.15. За маневрову роботу, що виконується локомотивом «Транспорту»згідно письмових заявок «Підприємства», стягується плата - вартість локомотиво-години роботи за кожні пів години маневрової роботи локомотива, рахуючи неповні пів години за повні. До маневрової роботи, виконуваної за письмовою заявкою «Підприємства»та оплачуваної за цим пунктом, відносяться:

- Подача вагонів на фронти навантаження-вивантаження та прибирання вагонів з фронтів навантаження-вивантаження «Підприємства»,

- Перестановка вагонів з одного фронту навантажувально-розвантажувальних робіт на інший;

- Переваження вагонів;

- Добірка вагонів по шихті;

- Подача і прибирання вагонів в «тепляк», а також коли навантаження або вивантаження вагонів проводиться при локомотиві «Транспорту»,

- Інші додаткові маневрові роботи «Транспорту».

3.4. У термін до 1 листопада року, що передує укладенню договору, надавати «Транспорту»обсяги прибуття і відправлення вантажів на рік з його поквартальною розбивкою.

3.5. Надавати «Транспорту»:

- Декадну заявку на навантаження вагонів парку Укрзал1зніщ та інших держав;

- У разі зміни заявки, «Підприємство»зобов'язане повідомити «Транспорту»у письмовому вигляді не менш ніж за добу до дня навантаження;

- Про відмову від вагонів під навантаження «Підприємство»зобов'язане повідомити «Транспорт»письмово у встановлені Правилами перевезень вантажів та Статутом залізниць України терміни.

3.6. До 15 числа місяця, наступного за звітним, направляти в бухгалтерію «Транспорту»повноважного представника для проведення спільної звірки розрахунків по нарахуванню плати за надані послуги за результатами місяця. При цьому оформляється акт виконаних робіт (послуг), підписаний обома сторонами і завірений печатками. Акт складається на підставі відомостей та рахунків на надані послуги.

3.8. Виконувати вимоги Правил технічної експлуатації залізниць України та промислового транспорту:

- Складувати вантажі поблизу ж.д. шляху в межах установленого габариту: при висоті до 1200 мм вантажі повинні знаходитися від зовнішньої грані головки крайньої рейки не ближче 2,0 м, а при більшій висоті - не ближче 2,5 м.

- Виконувати будь будівельно-монтажні роботи поблизу ж.д. шляху тільки після узгодження з «Транспортом».

- Забезпечувати збереження та справність гальмових башмаків, які належать «Транспорту», ??згідно встановлених норм, у разі втрати або псування черевика «Підприємством»відшкодовується збиток, нанесений «Транспорту»в сумі вартості башмака на момент його втрати або псування.

- Не пересувати вагони в місцях навантаження вручну, кранами, автомобілями, тракторами і т.п.

- Виробляти завантаження вантажу відповідно до Технічних умов навантаження і кріплення вантажів, Правилами перевезень вантажів.

- Виробляти завантаження вагонів не більше їх вантажопідйомності. У разі пошкодження або сходу вагонів, в яких допущено перегруз, всі витрати по відшкодуванню збитку залізниці і «Транспорту»несе «Підприємство».

- При виконанні вантажних робіт, в першу чергу, проводити вантаження вагонів, закріплених гальмовими башмаками, а потім - незакріплених. При виробництві розвантажувальних робіт, операції робити у зворотному порядку (в першу чергу вивантажувати незакріплені вагони, а потім - закріплення).

- Очищати від сміття і снігу ж.д. шляхи зазначені в п. 2.4 договору по всьому фронту навантаження-розвантаження в межах встановлених габаритів.

- Здійснювати висвітлення фронтів навантаження-вивантаження.

3.10. Забезпечувати «Транспорт»обсягами перевезень, які здійснюються на підставі планів прибуття і відправлення вантажів, наданих «Підприємством», згідно п. 2.1 договору.

Обсяг перевезень на 2012 рік становить 960,0 тис. тонн.

3.11. У разі зміни планованого обсягу прибуття і відправлення вантажів «Підприємство»повідомляє «Транспорт»за 2 місяці до цих змін.

3.12. При невиконанні зобов'язань, встановлених п.3.10 договору, «Підприємство»за підсумками минулого кварталу відшкодовує «Транспорту»постійні витрати Стахановського ділянки, пов'язані з виплатою заробітної плати працівникам, змістом основних фондів, сплатою податку на землю і т.д., і додатково сплачує «Транспорту»неустойку в процентному відношенні до суми невиконаної частини зобов'язання за пунктом 3.10 договору, в розмірі 10% від невиконаної частини зобов'язання.

При виконанні п. 3.11 договору неустойка не стягується.

4.2. Ціни (тарифи) на послуги, що надаються «Транспортом»«Підприємству», встановлюються кошторисом витрат «Транспорту»і є договірними.

При зміні в період терміну дії договору встановлених п.3.10 обсягів перевезень, розмірів заробітної плати, цін на ринку товарів, «Транспорт»має право один раз на квартал переглянути кошторис витрат і змінити встановлені ціни на послуги, з направленням на адресу «Підприємства»додаткового угоди за 15 днів до таких змін.

4.3. «Підприємство»оплачує послуги «Транспорту»в наступному порядку:

•попередня оплата за транспортні послуги до 10 числа розрахункового місяця в розмірі 100% вартості планованого обсягу перевезень за поточний місяць;

•у разі збільшення планованого обсягу перевезень оплату здійснювати з урахуванням збільшення у вигляді п'ятидобової запасу.

6.1. У разі не підписання, «Підприємством» актів виконаних робіт (послуг), акта звірки розрахунків, невиконанням п.4.3 договору, не підписання додаткових угод до договору, «Транспорт»має право припинити транспортне обслуговування «Підприємства»до їх виконання.

При цьому «Транспорт» знімає з себе відповідальність за надмірно нараховану на «Підприємство»плату за користування вагонами і збереження вагонів і вантажів.

6.5. Щомісяця до 15 числа місяця, наступного за звітним, сторони проводять звірку взаємних розрахунків, з оформленням актів звірки.

6.6. У разі видання правомочними органами нормативних актів, які змінюють істотні умови договору, сторони зобов'язані привести договір у відповідність з названими актами шляхом укладання додаткової угоди, підписаної обома сторонами і є невід'ємною частиною договору.

Додаток № 1 до договору № 795 від 31.12.11 передбачає вартість перевезення одного тонно-кілометру -0,96 грн. без ПДВ; вартість однієї години маневрової роботи локомотиву -421,64 грн. без ПДВ.

Представник позивача у судовому засіданні надав заперечення на відзив відповідача № 01-31 від 13.03.2012 року у якому зазначено, що 22.02.2012 року сторони узгодили розбіжності по пунктах 2.7, 2.8, 3.6, пп.8 п.3.8, 4.4, 6.5, 7.1, 7.2, 8.2, 8.3, 8.8 та юридичну адресу "Підприємства". Протоколом №2 від 13.03.2012 року були узгоджені наступні пункти договору: 2.2.1, 2.4,2.12, 2.15, 3.5, 8.6.

Залишилися неузгодженими наступні пункти договору: 1.1, 2.1, 2.2.2, 2.2.3, 2.9, 2.10, 2.14, доповнення договору п. 3.3; 3.4, пп.6 п.3.8, 3.10, 3.11, 3.12, 4.2, 4.3, 6.1, 6.6, доповнення договору п. 6.8; 8.5, пукти 1, 2 Додатку № 1 до договору № 795 від 31.12.2012 року.

Представником позивача у заперечені зазначено, що позивач згоден викласти спірні пункти договору в наступній редакції:

Пункт 1.1:

Згідно Статуту залізниць України, Правил перевезень вантажів залізничним транспортом України, і на умовах даного договору "Транспорт" надає "Підприємству" послуги залізничного транспорту по:

- перевезенню порожніх вагонів і вантажів у вагонах парку «Укрзалізниці», власних, орендованих вагонів і вагонів інших держав, що прибувають на адресу "Підприємства" на станцію Стаханов ГП Донецька залізниця (далі станція Стаханов), і відправлених "Підприємством" на станцію Стаханов на відстань 16,0 км рахуючи в одну сторону;

- подачі вагонів на фронти навантаження-вивантаження й прибирання вагонів із фронтів навантаження-вивантаження "Підприємства" за заявкою "Підприємства";

- маневровій роботі, на підставі наданих заявок "Підприємства".

"Підприємство" вчасно оплачує надані "Транспортом" послуги на умовах даного договору та виконує інші умови договору.

Пункт 2.1:

Перевезення вантажів "Підприємства" і розрахунок вартості одного тонно-кілометра, виконується "Транспортом" на підставі річних планів прибуття й відправлення вантажів (з розбивкою по кварталам та місяцям), які надаються "Підприємством" за один місяць до початку року.

Підпункти 2.2.2: декадну заявку на навантаження вагонів за дві доби до початку навантаження;

Підпункти 2.2.3: у випадках зміни декадної заявки, "Підприємство" зобов'язано письмово повідомити "Транспорт" не менш ніж за добу до дня навантаження;

Пункт 2.9:

На підставі розділу 12 Правил перевезень вантажів (частина 1) і ЄТП (Єдиний технологічний процес) на навантаження і вивантаження вантажів "Підприємству" встановлюються наступні строки:

- колія №8 - навантаження вугільного концентрату -5,0 хв. на 1 вагон;

- колія №8 - навантаження пром. продукт - 31,0 хв. на 1 вагон;

- колія №9 - навантаження вугільного концентрату -5,0 хв. на 1 вагон;

- колія №9 - навантаження пром. продукт - 31,0 хв. на 1 вагон;

- колія №11 - вивантаження вугілля - 3,6 хв. на 1 вагон;

- колія №25 - вивантаження вугілля - 40,2 хв. на партію або 6,7 хв. на 1 вагон.

Інші вантажі по вивантаженню й навантаженню згідно роздягнула 12 Правил перевезень вантажів (частина 1).

Пункт 2.10:

Вагони, після вивантаження вугілля на вагоноперекидачі й підвищеній колії здаються "Транспорту" "Підприємством" у такій кількості, у якій вони подавалися під розвантаження, а у випадку забирання частини вагонів - за письмовими заявками "Підприємства" у якій черговий по станції "Транспорту" вказує час, витрачений на виконання зазначених робіт для оплати за маневрову роботу локомотива.

Вагони після вивантаження вугілля переставляються повністю під навантаження, у тому числі й "хворі" вагони. При подачі "Підприємством" заявки черговому по станції Теплогорськ, «хворі»вагони викидаються із групи вагонів і здаються "Транспорту". У заявці вказується час, витрачений на викидання вагонів для оплати за маневрову роботу, виконану "Транспортом".

Вагони, завантажені продуктами збагачення, "хворі" вагони "Підприємство" здає "Транспорту" у кількості, зданої під навантаження, а у випадку забирання частини вагонів - за письмовими заявками "Підприємства" з оплатою за маневрову роботу

У разі необхідності, підбір вагонів по шихті виконується за письмовими заявками "Підприємства" поданими черговому по станції Теплогорськ. У поданій заявці "Підприємства" черговий по станції робить відмітку про час подачі заявки та вказує час, витрачений на підбір вагонів по шихті для оплати за маневрову роботу локомотива.

Навантажені вагони з вугіллям, що прибувають на станцію Теплогорськ під вивантаження "Підприємству" пред'являються на основний фронт вивантаження -вагоноперекидач.

На другий фронт вивантаження 25 тупик - підвищена колія на дві сторони, пред'являються вагони з наступними вантажами: буре вугілля, шлам і за окремими заявками "Підприємства" рядове вугілля. При прийманні вагонів по станції Теплогорськ, прийомоздавачі "Транспорту" і "Підприємство" вказують у пам'ятці фронти вивантаження.

Останній строк здачі "Транспорту" завантажених "Підприємством" вагонів встановлюється 15 годин. Вагони завантажені "Підприємством" і пред'явлені "Транспорту" після 15 годин, у навантаження поточної доби не зараховуються й відносяться в забезпечення наступної доби.

Пункт 2.14:

Охорона навантажених і порожніх вагонів і їх збереження на фронтах навантаження й вивантаження, на коліях станції Теплогорськ здійснюється "Підприємством".

Охорона навантажених і порожніх вагонів у шляху прямування зі станції Стаханов і на станцію Стаханов здійснюється "Транспортом".

Доповнити договір пунктом 3.2-1:

До 12 числа місяця, наступного за звітним, "Транспорт" на підставі відомостей обліку розрахунків по платежах за надані транспортні послуги та рахунків на надані послуги, надає "Підприємству" акт виконаних робіт (послуг).

Пункт 3.4:

У строк до 1 грудня року, що передує укладанню договору, надавати "Транспорту" обсяги прибуття й відправлення вантажів на рік з його поквартальною розбивкою.

Пункт 3.8. підпункт 6:

Виконувати завантаження вагонів не більше їхньої вантажопідйомності. У випадку ушкодження або сходу вагонів, у яких допущене перевантаження, всі витрати по відшкодуванню збитків залізниці й "Транспорту" несе "Підприємство".

Пункт 3.10:

Забезпечувати "Транспорт" обсягами перевезень, які здійснюються на підставі планів прибуття й відправлення вантажів, наданих "Підприємством", згідно п. 2.1 договору.

Обсяг перевезень на 2012 рік становить 960, 0 тис. тонн.

Пункт 3.11:

У випадку зміни планованого обсягу прибуття й відправлення вантажів "Підприємство" повідомляє "Транспорт" за 2 місяці до цих змін.

Пункт 3.12:

При невиконанні зобов'язань, встановлених п.3.10 договору, "Підприємство" за підсумками минулого кварталу відшкодовує "Транспорту" постійні видатки Стахановської ділянки, пов'язані з виплатою заробітної плати працівникам, утримуванням основних фондів, сплатою податку на землю і т.д., та додатково сплачує "Транспорту" неустойку у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов'язання по пункту 3.10 договору, у розмірі 10% від невиконаної частини зобов'язання.

При виконанні п. 3.11 договору неустойка не стягується.

Пункт 4.2:

Ціни (тарифи) на послуги, надані "Транспортом" "Підприємству", встановлюються кошторисом видатків "Транспорту" і є договірними.

При зміні в період терміну дії договору встановлених п.3.10 обсягів перевезень, розмірів заробітної плати, цін на ринку товарів, "Транспорт" має право один раз у квартал переглянути кошторис видатків і змінити встановлені ціни на послуги, з направленням на адресу "Підприємства" додаткової угоди за 15 днів до таких змін.

Пункт 4.3:

"Підприємство" оплачує послуги "Транспорту" у наступному порядку:

- попередня оплата за транспортні послуги виконується подекадно у розмірі 100% вартості планованого щодекадного обсягу перевезень за поточний місяць;

- у випадку збільшення планованого щодекадного обсягу перевезень попередня оплата за транспортні послуги виконується з урахуванням збільшення.

Пункт 6.1:

У випадку не підписання "Підприємством" актів виконаних робіт (послуг), акту звірення розрахунків, невиконанням п.4.3 договору, не підписання додаткових угод до договору, "Транспорт" має право припинити транспортне обслуговування "Підприємства" до їхнього виконання.

При цьому "Транспорт" знімає із себе відповідальність за зайво нараховану на "Підприємство" плату за користування вагонами та збереження вагонів і вантажів.

Пункт 6.6:

У випадку видання правочинними органами нормативних актів, що змінюють істотні умови договору, сторони зобов'язані привести договір у відповідність із названими актами шляхом укладання додаткової угоди, підписаної обома сторонами, що є невід'ємною частиною договору.

У доповненні договору пунктом 6.8. відмовити.

Пункт 8.5:

У випадку невиконання вимог, викладених у розділі 3, договір підлягає достроковому розірванню, про що сторона-ініціатор висилає письмове повідомлення про свій намір іншій стороні.

Сторони за договором, що одержали пропозиції про дострокове розірвання договору, зобов'язані надати відповідь не пізніше 20 днів після одержання повідомлення.

У випадку незгоди іншої сторони на дострокове розірвання договору, суперечка передається на розгляд у Господарський суд.

Дострокове розірвання договору не звільняє сторони від проведення остаточних розрахунків і зобов'язань..

Пункт 1 Додатку №1 до договору 795 від 31.12.2012року:

Вартість перевезення одного тонно-кілометру - 0,96 грн. без ПДВ.

Пункт 2 Додатку №1 до договору 795 від 31.12.2012року:

Вартість однієї години маневрової роботи локомотива - 421,64 грн. без ПДВ.

Також, представником позивача у заперечені зазначено, що на їх думку, редакція позивача повністю відповідає чинному законодавству і Єдиному технологічному процесу роботи під'їзних колій (ЕТП) позивача по станції Стаханов ДП "Донецька залізниця" та просить суд прийняти рішення про викладення спірних пунктів договору в редакції позивача.

Відповідач відзивом на позовну заяву проти заявленого позову заперечує з мотивів викладених у відзиві, а саме:

Пункт 1.1:

"Транспорт" приймає на себе зобов'язання надавати "Підприємству" своїми власними засобами по своїм шляхам послуги залізничного транспорту з:

- Перевезення порожніх вагонів і вантажів у вагонах власних, орендованих та інших держав, іншого рухомого складу, що прибувають на адресу «Підприємства»на ст.Стаханов ДП "Донецька залізниця" (далі станція Стаханов), і тих, що відправляються "Підприємством" на станцію Стаханов на відстань 16,0 км, вважаючи в одну сторону, протягом 2 годин 20 хвилин з моменту прийому вагонів від станції Стаханов Донецької залізниці "Транспорту", і тих, що відправляються "Підприємством" завантажених, порожніх вагонів на мережу залізниць через станцію Стаханов Донецької залізниці протягом 2 годин 20 хвилин з моменту повідомлення за телефоном чергового станції Теплогірськ на мережу залізниць через станцію Стаханов Донецької залізниці;

- Подавання вагонів на фронти навантаження-вивантаження та забирання вагонів з фронтів навантаження-вивантаження "Підприємства";

- Маневрової роботи за заявкою "Підприємства". "Підприємство" своєчасно оплачує надані "Транспортом" послуги на умовах даного договору і виконує інші умови договору".

Відповідач вважає Пункт 2.1. необґрунтованим і пропонує виключити його з договору.

Відповідач пропонує виключити Підпункти 2.2.1 - 2.2.3. п.2.2. договору.

Пункт 2.4:

"Підприємство" на завантажені вагони, що відправляються, вказує вагу вантажу в Пам'ятках про користування вагонами на подачу вагонів під навантаження (вивантаження) між ВТУ і Підприємством.

Відповідач Пункт 2.9. пропонує виключити його з договору.

Пункт 2.10:

Вагони після вивантаження вугілля на вагоноперекидачі і підвищеній колії здаються "Транспорту" "Підприємством" в такій кількості, в якому вони подавалися під розвантаження, а у випадку прибирання частини вагонів - за письмовими заявками "Підприємства", в яких черговий по станції "Транспорту" вказує час, витрачений на виконання зазначених робіт для оплати за маневрову роботу локомотива.

Вагони після вивантаження вугілля на вагоноперекидача подаються під завантаження "Транспортом" "Підприємству" справні, придатні для перевезення відповідного вантажу, очищені від залишків вантажу, сміття, реквізиту. Вагони з розбивкою "хворі" викидаються з групи вагонів, закривається пам'ятка і виставляються на станцію Стаханов Донецької залізниці. Завантажені вагони продуктами збагачення "Підприємство" здає "Транспорту" за повідомленням чергового станції Теплогірськ в телефонному режимі.

Вагони, завантажені продуктами збагачення «Підприємство" здає "Транспорту" в кількості, зданому під навантаження, а в разі збирання частини вагонів - за письмовими заявками "Підприємства" з оплатою за маневрову роботу.

У випадку необхідності підбір вагонів по шихті виконується за письмовими заявками "Підприємства", що подається черговому по станції Теплогірськ. У поданій заявці "Підприємства" черговий по станції робить відмітку про час подачі заявки, вказує час, витрачений на підбір вагонів по шихті для оплати за маневрову роботу локомотива.

Завантажені вагони з вугіллям, що прибувають на станцію Теплогірськ під вивантаження, "Підприємству" пред'являються на основний фронт вивантаження - вагоноперекидач. На другий фронт вивантаження 25 тупик підвищена колія на дві сторони пред'являються вагони з такими вантажами: буре вугілля, шлам і за окремими заявками "Підприємства" рядове вугілля. При прийомні вагонів по станції Теплогірськ прийомоздавачі "Транспорту" та "Підприємства" вказують в пам'ятці фронти вивантаження.

Останній термін здачі "Транспорту" завантажених "Підприємством" вагонів встановлюється 15 годин ЗО хвилин. Вагони завантажені "Підприємством" та надані "Транспорту" після 15 годин 30 хвилин, в завантаження поточної доби не зараховуються і відносяться на забезпечення наступних діб.

Пункт 2.12:

Здавання та прийняття вагонів проводиться за Пам'яткою про користування вагонами на подачу вагонів під навантаження (вивантаження) між ВТУ і Підприємством, які складаються за погодженою сторонами формою (додаток №2 до договору від 31.12.2011р. №795)

Пункт 2.14:

Охорона завантажених і порожніх вагонів та їх збереження на фронтах навантаження і вивантаження, на шляхах станції Теплогірськ здійснюється "Підприємством".

Охорона завантажених і порожніх вагонів після здачі "Підприємством" "Транспорту" на під'їзних шляхах ст. Теплогірськ здійснюється "Транспортом".

Охорона завантажених і порожніх вагонів на шляху прямування зі станції Стаханов і на станцію Стаханов здійснюється "Транспортом".

Відповідач пропонує абзац 1 частини 2 п.2.15 договору ("подача вагонів на фронти навантаження-вивантаження та прибирання вагонів з фронтів навантаження-вивантаження "Підприємства") виключити.

Доповнити договір пунктом 3.2-1:

До 12 числа місяця, наступного за звітним, "Транспорт" на підставі пам'яток про користування вагонами на подачу вагонів під навантаження (вивантаження), відомостей обліку розрахунків з платежів за надані транспортні послуги, рахунків на надані послуги, надає "Підприємству" акт виконаних робіт (послуг).

Пункт 3.4 виключити.

Пункт 3.5:

Надати Транспорту:

- письмове повідомлення про відмову від вагонів під навантаження у встановлені Правилами перевезень вантажів та Статутом залізниць України терміни.

Підпункт 6 пункту 3.8:

Завантажувати вагони не більше їх вантажопідйомності. У разі пошкодження або сходу вагонів з вини "Підприємства" всі витрати з відшкодування збитків "Транспорту" несе "Підприємство".

Пункти 3.10, 3.11, 3,12 - виключити.

Пункт 4.2:

Ціни (тарифи) на послуги, що надаються "Транспортом" "Підприємству" є договірними.

Пункт 4.3:

"Підприємство" сплачує послуги "Транспорту" шляхом перерахування попередньої оплати за транспортні послуги на поточний рахунок, вказаний в цьому договорі.

Розмір попередньої оплати та періодичність її внесення визначається "Підприємством", виходячи з очікуваного обсягу перевезень та послуг.

Пункт 4.4:

Щомісяця, до 15 числа місяця, наступного за звітним, сторони проводять звірку взаємних розрахунків з оформленням актів звірки.

Відповідач пропонує Пункти 6.1, 6.6 з договору виключити.

Доповнити пункт 6.8:

У разі порушення "Транспортом" строків на перевезення залізничних вагонів, передбачених п.1.1. цього договору, "Транспорт" відшкодовує "Підприємству" збитки, в тому числі у вигляді надмірно сплаченої плати за користування вагонами за фактичний час прострочення.

Пункт 8.5:

У випадках, передбачених чинним законодавством, договір може бути розірваний за рішенням суду.

Пункти 1, 2 Додатку №1 до договору 795 від 31.12.2012 року викласти в наступній редакції:

Вартість перевезення одного тонно-кілометра - 0,60 грн. без ПДВ.

Вартість однієї години маневрової роботи локомотива - 292,00 грн. без ПДВ.

Від представника позивача надійшло доповнення до заперечення № 08-56 від 17.04.2012 року у якому зазначено, що між сторонами по справі Протоколом № 3 від 10.04.2012 року були узгоджені наступні пункти договору:

- виключити з договору підпункт 2.2.3;

- доповнити договір пунктом 2.3-1 в наступній редакції:

До 12 числа місяця, наступного за звітним, "Транспорт" на підставі пам'яток про користування вагонами, відомостей обліку розрахунків по платежах за надані транспортні послуги та рахунків на надані послуги, надає "Підприємству" акт виконаних робіт (послуг);

- виключити з договору пункт 6.6;

- викласти пункт 8.5 договору в наступній редакції:

У випадках, передбачених діючим законодавством договір може бути розірвано за згодою сторін або згідно рішення суду.

У подальшому сторони неодноразово погоджували редакції пунктів договору, у зв'язку з чим на момент розгляду справи неврегульованими залишились наступні пункти:

2.1. Перевезення вантажів «Підприємства»та розрахунок вартості одного тонно-кілометра, проводиться «Транспортом»на підставі річних планів прибуття і відправлення вантажів (з розбивкою по кварталах і місяцях), що подаються «Підприємством»за два місяці до початку року.

2.2. «Підприємство»для оперативної роботи і відповідальності сторін надає «Транспорту»: -

2.2.2. декадну заявку зі штемпелем станції Стаханов на навантаження вагонів парку Укрзалізниці та інших держав за дві доби до початку декади;

2.9. Навантаження і вивантаження вантажів «Підприємству»встановлюються терміни, на підставі розділу 12 Правил перевезень вантажів (ч.1) і ЄТП (Єдиний технологічний процес) між власником під'їзної колії ДВАТ «Стахановпромтранс»і станцією примикання Стаханов.

2.10. Вагони, після вивантаження вугілля на вагоноперекидача та підвищеному шляху здаються «Транспорту»«Підприємством»в такій кількості, в якому вони подавалися під розвантаження, а в разі прибирання частини вагонів - за письмовими заявками «Підприємства»в яких черговий по станції «Транспорту»вказує час, витрачений на виконання зазначених робіт для оплати за маневрову роботу локомотива.

Вагони після вивантаження вугілля переставляються повністю під навантаження, в тому числі і «хворі»вагони. При подачі «Підприємством»заявки черговому по станції Теплогірськ, «хворі»вагони викидаються з групи вагонів і здаються «Транспорту». У заявці вказується час, витрачений на викідку вагонів для оплати за маневрову роботу, виконану «Транспортом».

Вагони, занурені продуктами збагачення, «хворі»вагони «Підприємство»здає «Транспорту»в кількості, зданому під навантаження, а в разі прибирання частини вагонів - за письмовими заявками «Підприємства»з оплатою за маневрову роботу В разі необхідності, добірка вагонів по шихті виконується за письмовими заявками «Підприємства»подаваним черговому по станції Теплогірськ. У подаваної заявці «Підприємства»черговий по станції робить відмітку про час подачі заявки і вказує час, витрачений на добірку вагонів по шихті для оплати за маневрову роботу локомотива.

Завантажені вагони з вугіллям, що прибувають на станцію Теплогірськ під вивантаження «Підприємству»пред'являються на основний фронт вивантаження - вагоноперекидач. На другий фронт вивантаження 25 тупик - підвищений шлях на дві сторони, пред'являються вагони з наступними вантажами: буре вугілля, шлам і по окремим заявкам «Підприємства»рядові вугілля. При прийомі вагонів по станції Теплогірськ, Прийомоздавальники «Транспорту»і «Підприємство»вказують в пам'ятці фронти вивантаження.

Останній термін здачі «Транспорту»занурених «Підприємством»вагонів встановлюється 15 годин. Вагони занурені «Підприємством»і пред'явлені «Транспорту»після 15 години, в вантаження поточної доби не зараховуються і належать на забезпечення наступних діб.

2.14. Охорона навантажених і порожніх вагонів та їх збереження на фронтах навантаження і вивантаження, на коліях станції Теплогірськ здійснюється «Підприємством».

Охорона навантажених і порожніх вагонів на шляху прямування зі станції Стаханов і на станцію Стаханов здійснюється «Транспортом».

3.4. У термін до 1 листопада року, що передує укладенню договору, надавати «Транспорту»обсяги прибуття і відправлення вантажів на рік з його поквартальною розбивкою.

3.8. Виконувати вимоги Правил технічної експлуатації залізниць України та промислового транспорту:

- Складувати вантажі поблизу ж.д. шляху в межах установленого габариту: при висоті до 1200 мм вантажі повинні знаходитися від зовнішньої грані головки крайньої рейки не ближче 2,0 м, а при більшій висоті - не ближче 2,5 м.

- Виконувати будь будівельно-монтажні роботи поблизу ж.д. шляху тільки після узгодження з «Транспортом».

- Забезпечувати збереження та справність гальмових башмаків, які належать «Транспорту», ??згідно встановлених норм, у разі втрати або псування черевика «Підприємством»відшкодовується збиток, нанесений «Транспорту»в сумі вартості башмака на момент його втрати або псування.

- Не пересувати вагони в місцях навантаження вручну, кранами, автомобілями, тракторами і т.п.

- Виробляти завантаження вантажу відповідно до Технічних умов навантаження і кріплення вантажів, Правилами перевезень вантажів.

- Виробляти завантаження вагонів не більше їх вантажопідйомності. У разі пошкодження або сходу вагонів, в яких допущено перегруз, всі витрати по відшкодуванню збитку залізниці і «Транспорту»несе «Підприємство».

- При виконанні вантажних робіт, в першу чергу, проводити вантаження вагонів, закріплених гальмовими башмаками, а потім - незакріплених. При виробництві розвантажувальних робіт, операції робити у зворотному порядку (в першу чергу вивантажувати незакріплені вагони, а потім - закріплення).

- Очищати від сміття і снігу ж.д. шляхи зазначені в п. 2.4 договору по всьому фронту навантаження-розвантаження в межах встановлених габаритів.

- Здійснювати висвітлення фронтів навантаження-вивантаження.

3.11. У разі зміни планованого обсягу прибуття і відправлення вантажів «Підприємство»повідомляє «Транспорт»за 2 місяці до цих змін.

3.12. При невиконанні зобов'язань, встановлених п.3.10 договору, «Підприємство»за підсумками минулого кварталу відшкодовує «Транспорту»постійні витрати Стахановського ділянки, пов'язані з виплатою заробітної плати працівникам, змістом основних фондів, сплатою податку на землю і т.д., і додатково сплачує «Транспорту»неустойку в процентному відношенні до суми невиконаної частини зобов'язання за пунктом 3.10 договору, в розмірі 10% від невиконаної частини зобов'язання.

При виконанні п. 3.11 договору неустойка не стягується.

4.2. Ціни (тарифи) на послуги, що надаються «Транспортом»«Підприємству», встановлюються кошторисом витрат «Транспорту»і є договірними.

При зміні в період терміну дії договору встановлених п.3.10 обсягів перевезень, розмірів заробітної плати, цін на ринку товарів, «Транспорт»має право один раз на квартал переглянути кошторис витрат і змінити встановлені ціни на послуги, з направленням на адресу «Підприємства»додаткового угоди за 15 днів до таких змін.

4.3. «Підприємство»оплачує послуги «Транспорту»в наступному порядку:

•попередня оплата за транспортні послуги до 10 числа розрахункового місяця в розмірі 100% вартості планованого обсягу перевезень за поточний місяць;

•у разі збільшення планованого обсягу перевезень оплату здійснювати з урахуванням збільшення у вигляді п'ятидобової запасу.

6.1. У разі не підписання, «Підприємством» актів виконаних робіт (послуг), акта звірки розрахунків, невиконанням п.4.3 договору, не підписання додаткових угод до договору, «Транспорт»має право припинити транспортне обслуговування «Підприємства»до їх виконання.

При цьому «Транспорт» знімає з себе відповідальність за надмірно нараховану на «Підприємство»плату за користування вагонами і збереження вагонів і вантажів.

Додаток № 1 до договору № 795 від 31.12.11 передбачає вартість перевезення одного тонно-кілометру -0,96 грн. без ПДВ; вартість однієї години маневрової роботи локомотиву -421,64 грн. без ПДВ.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників сторін суд, -

В С Т А Н О В И В:

Позивачем 09.12.2011 року за № 01-582 на адресу відповідача були надіслані два екземпляри договору № 795 від 31.12.2011 року на надання послуг з перевезення вагонів і вантажів залізничним транспортом з додатком № 1 від 31.12.2011 року. 10.01.2012 року листом № 5 від 04.01.2012 року відповідач повернув по одному екземпляру договору і додатка № 1, підписаних із протоколом розбіжностей. Листом № 02-38 від 13.01.2012 року позивач призначив узгодження розбіжностей за договором на 17.01.2012 року. Протокол узгодження розбіжностей був складений, однак сторонами підписаний не був. Повторне узгодження розбіжностей до договору було призначено на 23.01.2012 року листом № 01-37 від 19.01.2012 року, однак відповідач на узгодження не з'явився.

Позивач звернувся з позовом про зобов'язання відповідача прийняти неврегульовані пункти договору № 795 від 31.12.2011 року про надання послуг по перевезенню вагонів та вантажів залізничним транспортом та додаток № 1 від 31.12.2011 року в редакції позивача, а саме:

П.1.1. Згідно Статуту залізниць України, Правил перевезень вантажів залізничним транспортом України, ліцензії Міністерства транспорту та зв'язку серії АБ № 271887 (ТУ У 60.1-00179364-001:2007 «Надання послуг з перевезення вантажів залізничним транспортом. Послуга з подачі та прибирання вагонів. Послуга по маневровій роботі »; ТУ У 60.1-00179364-002:2007«Надання послуг з перевезення вантажів залізничним транспортом. Послуга з перевезення вагонів і вантажів ») та на умовах цього договору«Транспорт »надає«Підприємству »послуги залізничного транспорту за:

- Перевезення порожніх вагонів і вантажів у вагонах парку «Укрзалізниці», орендованих вагонів та вагонів інших держав, що прибувають на адресу «Підприємства»на станцію Стаханов ДП Донецька залізниця (далі станція Стаханов), і відправляються «Підприємством»на станцію Стаханов на відстань 16 , 0 км вважаючи в одну сторону,

- Подачі вагонів на фронти навантаження-вивантаження та прибирання вагонів з фронтів навантаження-вивантаження «Підприємства»по заявці «Підприємства»,

- Маневрової роботи, на підставі наданих заявок «Підприємства». «Підприємство»своєчасно оплачує надані «Транспортом»послуги на умовах цього договору і виконує інші умови договору.

2.1. Перевезення вантажів «Підприємства»та розрахунок вартості одного тонно-кілометра, проводиться «Транспортом»на підставі річних планів прибуття і відправлення вантажів (з розбивкою по кварталах і місяцях), що подаються «Підприємством»за два місяці до початку року.

2.2. «Підприємство»для оперативної роботи і відповідальності сторін надає «Транспорту»: - 2.2.1. місячний план вантаження, затверджений в Управлінні Донецької залізниці

дороги, за п'ять днів до початку планового місяця;

2.2.2. декадну заявку зі штемпелем станції Стаханов на навантаження вагонів парку Укрзалізниці та інших держав за дві доби до початку декади;

2.2.3. у разі зміни декадної заявки по станції Стаханов Донецької залізниці, «Підприємство»зобов'язане повідомити «Транспорту»у письмовому вигляді не менш ніж за добу до дня навантаження;

2.2.4. про відмову від вагонів під навантаження, «Підприємство» зобов'язане повідомити «Транспорт»письмово у встановлені Правилами перевезень вантажів та Статутом залізниць України терміни.

2.4. «Підприємство»має на відправляються вагони при здачі, надати «Транспорту»на кожну відправку вантажу, заповнену копію залізничної накладної.

2.7. Одночасний фронт постановки вагонів для завантаження і вивантаження встановлюється в наступних розмірах:

По навантаженню: шлях № 8 ст. Теплогірськ-вугілля-10 (десять) вагонів;

шлях № 9 ст. Теплогірськ - вугілля - 8 (вісім) вагонів; За вивантаженні: шлях № 11 ст. Теплогірськ - вугілля - 10 (десять) вагонів;

шлях № 25 ст. Теплогірськ - вугілля - 6 (шість) вагонів.

Інших вантажів: по вивантаженню - по мірі прибуття, по навантаженню - за заявкою «Підприємства».

2.8. Одночасний фронт навантаження і вивантаження встановлюється в наступних розмірах:

- По навантаженню вугілля - шляхи № 8,9 станції Теплогірськ - 2 (два) вагона, по

кожному навантажувального шляху по одному вагону;

- По вивантаженню вугілля - шлях № 11 ст. Теплогірськ - 1 (один) вагон;

- Шлях № 25 ст. Теплогірськ - 6 (шість) вагонів.

Інших вантажів: по вивантаженню - по мірі прибуття, по навантаженню - за заявкою «Підприємства».

2.9. На вантаження і вивантаження вантажів «Підприємству»встановлюються терміни, на підставі розділу 12 Правил перевезень вантажів (ч.1) і ЄТП (Єдиний технологічний процес) між власником під'їзної колії ДВАТ «Стахановпромтранс»і станцією примикання Стаханов.

2.10. Вагони, після вивантаження вугілля на вагоноперекидача та підвищеному шляху здаються «Транспорту»«Підприємством»в такій кількості, в якому вони подавалися під розвантаження, а в разі прибирання частини вагонів - за письмовими заявками «Підприємства»в яких черговий по станції «Транспорту»вказує час, витрачений на виконання зазначених робіт для оплати за маневрову роботу локомотива.

Вагони після вивантаження вугілля переставляються повністю під навантаження, в тому числі і «хворі»вагони. При подачі «Підприємством»заявки черговому по станції Теплогірськ, «хворі»вагони викидаються з групи вагонів і здаються «Транспорту». У заявці вказується час, витрачений на викідку вагонів для оплати за маневрову роботу, виконану «Транспортом».

Вагони, занурені продуктами збагачення, «хворі»вагони «Підприємство»здає «Транспорту»в кількості, зданому під навантаження, а в разі прибирання частини вагонів - за письмовими заявками «Підприємства»з оплатою за маневрову роботу В разі необхідності, добірка вагонів по шихті виконується за письмовими заявками «Підприємства»подаваним черговому по станції Теплогірськ. У подаваної заявці «Підприємства»черговий по станції робить відмітку про час подачі заявки і вказує час, витрачений на добірку вагонів по шихті для оплати за маневрову роботу локомотива.

Завантажені вагони з вугіллям, що прибувають на станцію Теплогірськ під вивантаження «Підприємству»пред'являються на основний фронт вивантаження - вагоноперекидач. На другий фронт вивантаження 25 тупик - підвищений шлях на дві сторони, пред'являються вагони з наступними вантажами: буре вугілля, шлам і по окремим заявкам «Підприємства»рядові вугілля. При прийомі вагонів по станції Теплогірськ, Прийомоздавальники «Транспорту»і «Підприємство»вказують в пам'ятці фронти вивантаження.

Останній термін здачі «Транспорту»занурених «Підприємством»вагонів встановлюється 15 годин. Вагони занурені «Підприємством»і пред'явлені «Транспорту»після 15 години, в вантаження поточної доби не зараховуються і належать на забезпечення наступних діб.

2.12. Здача і приймання вагонів проводиться по пам'яткам.

2.14. Охорона навантажених і порожніх вагонів та їх збереження на фронтах навантаження і вивантаження, на коліях станції Теплогірськ здійснюється «Підприємством».

Охорона навантажених і порожніх вагонів на шляху прямування зі станції Стаханов і на станцію Стаханов здійснюється «Транспортом».

2.15. За маневрову роботу, що виконується локомотивом «Транспорту»згідно письмових заявок «Підприємства», стягується плата - вартість локомотиво-години роботи за кожні пів години маневрової роботи локомотива, рахуючи неповні пів години за повні. До маневрової роботи, виконуваної за письмовою заявкою «Підприємства»та оплачуваної за цим пунктом, відносяться:

- Подача вагонів на фронти навантаження-вивантаження та прибирання вагонів з фронтів навантаження-вивантаження «Підприємства»,

- Перестановка вагонів з одного фронту навантажувально-розвантажувальних робіт на інший;

- Переваження вагонів;

- Добірка вагонів по шихті;

- Подача і прибирання вагонів в «тепляк», а також коли навантаження або вивантаження вагонів проводиться при локомотиві «Транспорту»,

- Інші додаткові маневрові роботи «Транспорту».

3.4. У термін до 1 листопада року, що передує укладенню договору, надавати «Транспорту»обсяги прибуття і відправлення вантажів на рік з його поквартальною розбивкою.

3.5. Надавати «Транспорту»:

- Декадну заявку на навантаження вагонів парку Укрзал1зніщ та інших держав;

- У разі зміни заявки, «Підприємство»зобов'язане повідомити «Транспорту»у письмовому вигляді не менш ніж за добу до дня навантаження;

- Про відмову від вагонів під навантаження «Підприємство»зобов'язане повідомити «Транспорт»письмово у встановлені Правилами перевезень вантажів та Статутом залізниць України терміни.

3.6. До 15 числа місяця, наступного за звітним, направляти в бухгалтерію «Транспорту»повноважного представника для проведення спільної звірки розрахунків по нарахуванню плати за надані послуги за результатами місяця. При цьому оформляється акт виконаних робіт (послуг), підписаний обома сторонами і завірений печатками. Акт складається на підставі відомостей та рахунків на надані послуги.

3.8. Виконувати вимоги Правил технічної експлуатації залізниць України та промислового транспорту:

- Складувати вантажі поблизу ж.д. шляху в межах установленого габариту: при висоті до 1200 мм вантажі повинні знаходитися від зовнішньої грані головки крайньої рейки не ближче 2,0 м, а при більшій висоті - не ближче 2,5 м.

- Виконувати будь будівельно-монтажні роботи поблизу ж.д. шляху тільки після узгодження з «Транспортом».

- Забезпечувати збереження та справність гальмових башмаків, які належать «Транспорту», ??згідно встановлених норм, у разі втрати або псування черевика «Підприємством»відшкодовується збиток, нанесений «Транспорту»в сумі вартості башмака на момент його втрати або псування.

- Не пересувати вагони в місцях навантаження вручну, кранами, автомобілями, тракторами і т.п.

- Виробляти завантаження вантажу відповідно до Технічних умов навантаження і кріплення вантажів, Правилами перевезень вантажів.

- Виробляти завантаження вагонів не більше їх вантажопідйомності. У разі пошкодження або сходу вагонів, в яких допущено перегруз, всі витрати по відшкодуванню збитку залізниці і «Транспорту»несе «Підприємство».

- При виконанні вантажних робіт, в першу чергу, проводити вантаження вагонів, закріплених гальмовими башмаками, а потім - незакріплених. При виробництві розвантажувальних робіт, операції робити у зворотному порядку (в першу чергу вивантажувати незакріплені вагони, а потім - закріплення).

- Очищати від сміття і снігу ж.д. шляхи зазначені в п. 2.4 договору по всьому фронту навантаження-розвантаження в межах встановлених габаритів.

- Здійснювати висвітлення фронтів навантаження-вивантаження.

3.10. Забезпечувати «Транспорт»обсягами перевезень, які здійснюються на підставі планів прибуття і відправлення вантажів, наданих «Підприємством», згідно п. 2.1 договору.

Обсяг перевезень на 2012 рік становить 960,0 тис. тонн.

3.11. У разі зміни планованого обсягу прибуття і відправлення вантажів «Підприємство»повідомляє «Транспорт»за 2 місяці до цих змін.

3.12. При невиконанні зобов'язань, встановлених п.3.10 договору, «Підприємство»за підсумками минулого кварталу відшкодовує «Транспорту»постійні витрати Стахановського ділянки, пов'язані з виплатою заробітної плати працівникам, змістом основних фондів, сплатою податку на землю і т.д., і додатково сплачує «Транспорту»неустойку в процентному відношенні до суми невиконаної частини зобов'язання за пунктом 3.10 договору, в розмірі 10% від невиконаної частини зобов'язання.

При виконанні п. 3.11 договору неустойка не стягується.

4.2. Ціни (тарифи) на послуги, що надаються «Транспортом»«Підприємству», встановлюються кошторисом витрат «Транспорту»і є договірними.

При зміні в період терміну дії договору встановлених п.3.10 обсягів перевезень, розмірів заробітної плати, цін на ринку товарів, «Транспорт»має право один раз на квартал переглянути кошторис витрат і змінити встановлені ціни на послуги, з направленням на адресу «Підприємства»додаткового угоди за 15 днів до таких змін.

4.3. «Підприємство»оплачує послуги «Транспорту»в наступному порядку:

•попередня оплата за транспортні послуги до 10 числа розрахункового місяця в розмірі 100% вартості планованого обсягу перевезень за поточний місяць;

•у разі збільшення планованого обсягу перевезень оплату здійснювати з урахуванням збільшення у вигляді п'ятидобової запасу.

6.1. У разі не підписання, «Підприємством» актів виконаних робіт (послуг), акта звірки розрахунків, невиконанням п.4.3 договору, не підписання додаткових угод до договору, «Транспорт»має право припинити транспортне обслуговування «Підприємства»до їх виконання.

При цьому «Транспорт» знімає з себе відповідальність за надмірно нараховану на «Підприємство»плату за користування вагонами і збереження вагонів і вантажів.

6.5. Щомісяця до 15 числа місяця, наступного за звітним, сторони проводять звірку взаємних розрахунків, з оформленням актів звірки.

6.6. У разі видання правомочними органами нормативних актів, які змінюють істотні умови договору, сторони зобов'язані привести договір у відповідність з названими актами шляхом укладання додаткової угоди, підписаної обома сторонами і є невід'ємною частиною договору.

Додаток № 1 до договору № 795 від 31.12.11 передбачає вартість перевезення одного тонно-кілометру -0,96 грн. без ПДВ; вартість однієї години маневрової роботи локомотиву -421,64 грн. без ПДВ.

Оцінивши матеріали справи суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню частково з наступних підстав.

Пункт 2.1. договору. Позивач пропонує за один місяць до початку року надавати йому річні плани відправлення і прибуття вантажів з розбивкою по кварталах і місяцях. Статутом залізниці і Правилами планування перевезень вантажів не передбачено складання і надання річних планів. Підприємство відповідача займається переробкою вугільної продукції, яку отримує в якості давальницької сировини, тобто не є власником цієї продукції, тому завантаження фабрики залежить від наявності сировини. В період економічної нестабільності, коли немає стабільного ринку сировини та ринку збуту, планування неможливе, отже, навіть орієнтовні плани можуть сильно відрізнятися від фактичних.

Тому слід відмовити позивачу в зобов'язанні відповідача укласти договір з пунктом 2.1. та виключити його з договору.

Підпункт 2.2.2. п.2.2. договору. Позивач пропонує включити в договір умови про надання йому декадних заявок на навантаження вагонів за дві доби до початку навантаження (п.п.2.2.2.). Нормативними актами, що регулюють відносини сторін, не передбачений обов'язок замовника послуг надавати такі документи, по-друге, згідно Правил планування перевезень вантажів, затверджених наказом Мінтрансу України від 09.12.2002р. № 873 зі змінами та доповненнями, місячне планування перевезень здійснюється через АС МЕСПЛАН або на електронному носії у формі, сумісній з АС МЕСПЛАН. Декадні заявки подаються начальнику станції в електронному вигляді. Таким чином, відповідач не тільки не зобов'язаний, він фізично не зможе надавати позивачу такі документи, тому що нормативними актами не передбачена їх наявність у необхідній позивачем формі.

Тому слід відмовити позивачу в зобов'язанні відповідача укласти договір з підпунктом 2.2.2. п.2.2. та виключити його з договору.

Пункт 2.9. договору. Позивач пропонує встановити у договорі конкретні терміни на навантаження-вивантаження, які визначені у СТП. Згідно Правил обслуговування залізничних під'їзних шляхів, затверджених наказом Мінтрансу від 21.1.2000р. № 644, за погодженням залізниці і власника під'їзних шляхів може розроблятися єдиний технологічний процес роботи під'їзних колій і станції примикання, з метою надання залізницею своїм партнерам якісних послуг. Відповідач не є стороною даного документа і не володіє інформацією, яка в ньому міститься, тому не може брати на себе зобов'язання з виконання його умов.

Тому слід відмовити позивачу в зобов'язанні відповідача укласти договір з п.2.9. та виключити його з договору.

Пункт 2.10. договору. Редакція позивача передбачає приймання Транспортом «хворих»вагонів. Дана редакція не суперечить вимогам законодавства, відповідач не обґрунтував свої заперечення проти неї нормативно, тому слід задовольнити позов у даній частині та укласти Пункт 2.10. договору в редакції позивача.

Пункт 2.14. договору. У зв'язку з тим, що позивач може не відразу після одержання вантажу від підприємства відповідача перевезти його на ст. Стаханов і в цьому випадку вантаж буде деякий час знаходиться на ст.Теплогірськ, слід укласти даний пункт у редакції відповідача:

«Охорона завантажених і порожніх вагонів та їх збереження на фронтах навантаження і вивантаження, на шляхах станції Теплогірськ здійснюється «Підприємством».

«Охорона завантажених і порожніх вагонів після здачі «Підприємством»«Транспорту»на під'їзних шляхах ст.Теплогірськ здійснюється «Транспортом».

Охорона завантажених і порожніх вагонів на шляху прямування зі станції Стаханов і на станцію Стаханов здійснюється «Транспортом».

Пункт 3.4. договору. Позивач пропонує вказати, що перевезення вантажів «Підприємства»та розрахунок вартості одного тонно-кілометра, проводиться «Транспортом»на підставі річних планів прибуття і відправлення вантажів (з розбивкою по кварталах і місяцях), що подаються «Підприємством»за два місяці до початку року. Статутом залізниці і Правилами планування перевезень вантажів не передбачено складання і надання річних планів. Підприємство відповідача займається переробкою вугільної продукції, яку отримує в якості давальницької сировини, тобто не є власником цієї продукції, тому завантаження фабрики залежить від наявності сировини. В період економічної нестабільності, коли немає стабільного ринку сировини та ринку збуту, планування неможливе, отже, навіть орієнтовні плани можуть сильно відрізнятися від фактичних.

Тому слід відмовити позивачу в зобов'язанні відповідача укласти договір з пунктом 3.4. та виключити його з договору.

Підпункт 6 пункту 3.8. договору в редакції позивача не суперечить вимогам законодавства, відповідач не обґрунтував свої заперечення проти неї нормативно, тому слід задовольнити позов у даній частині та укласти підпункт 6 пункту 3.8. договору в редакції позивача.

У пункті 3.11 договору. Позивач пропонує у разі зміни планованого обсягу прибуття і відправлення вантажів «Підприємство»повідомляє «Транспорт»за 2 місяці до цих змін. Статутом залізниці і Правилами планування перевезень вантажів не передбачено складання і надання річних планів. Підприємство відповідача займається переробкою вугільної продукції, яку отримує в якості давальницької сировини, тобто не є власником цієї продукції, тому завантаження фабрики залежить від наявності сировини. В період економічної нестабільності, коли немає стабільного ринку сировини та ринку збуту, планування неможливе, отже, навіть орієнтовні плани можуть сильно відрізнятися від фактичних.

Тому слід відмовити позивачу в зобов'язанні відповідача укласти договір з пунктом 3.11. та виключити його з договору.

У пункті 3.12. договору позивач зазначає, що при невиконанні зобов'язань, встановлених п.3.10 договору, «Підприємство»за підсумками минулого кварталу відшкодовує «Транспорту»постійні витрати Стахановського ділянки, пов'язані з виплатою заробітної плати працівникам, змістом основних фондів, сплатою податку на землю і т.д., і додатково сплачує «Транспорту»неустойку в процентному відношенні до суми невиконаної частини зобов'язання за пунктом 3.10 договору, в розмірі 10% від невиконаної частини зобов'язання. При виконанні п. 3.11 договору неустойка не стягується.

Нормативними актами, що регулюють взаємовідносини сторін не передбачений такий обов'язок замовника послуги, як відшкодування витрат на утримання виконавця на випадок, якщо послуги не будуть надаватися.

Тому слід відмовити позивачу в зобов'язанні відповідача укласти договір з пунктом 3.12. та виключити його з договору.

Пункт 4.2. договору. Згідно ст.190 Господарського кодексу України (ГКУ) вільні ціни визначаються на всі види продукції (робіт, послуг), за винятком тих, на які встановлено державні ціни. Вільні ціни визначаються сторонами самостійно за згодою сторін. Згідно ст.632 Цивільного кодексу України (ЦКУ) ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Відповідач не згоден на зміну ціни в договорі після його укладення. Згідно ст.188 ГКУ зміна і розірвання договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором. Відповідач не згоден на можливість зміни умов договору в односторонньому порядку. Стаття 652 ЦКУ, на яку посилається позивач, передбачає можливість зміни договору у зв'язку з істотними змінами обставин. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони уклали б його на інших умовах. Якщо позивач наводить перелік умов при яких може змінити вартість послуг, значить він може це передбачити. Тому обгрунтування даної умови договору статтею 652 ЦКУ є необгрунтованим

Крім того, прийняття п.4.2. договору в редакції позивача буде означати можливість односторонньої зміни умов договору.

Тому слід укласти п.4.2 договору в редакції відповідача «Ціни (тарифи) на послуги, що надаються «Транспортом »«Підприємству »є договірними». Позивачу в даній вимозі відмовити.

Пункт 4.3. договору. Позивач пропонує проводити передоплату за послуги в розмірі 100% місячного обсягу перевезень. Період, за який пропонується перераховувати передоплату, необгрунтовано завищений. Статутом залізниць України і Правилами розрахунків за перевезення вантажів, затвердженими Наказом Мінтрансу від 21.11.2000р. № 644 не передбачено внесення передоплати за 10 днів за місячний обсяг перевезень.

Тому слід укласти п.4.3 договору в редакції відповідача: «Підприємство»сплачує послуги «Транспорту»шляхом перерахування попередньої оплати за транспортні послуги на поточний рахунок, вказаний в цьому договорі.

Розмір попередньої оплати та періодичність її внесення визначається «Підприємством», виходячи з очікуваного обсягу перевезень та послуг».

Пункт 6.1. договору. Позивач обґрунтовує внесення даного пункту договору пунктом 6 ст. 193 ГКУ: «Зобов'язана сторона має право відмовитися від виконання зобов'язання у разі неналежного виконання другою стороною обов'язків, що є необхідною умовою виконання». Проте в цьому пункті йдеться про зустрічне зобов'язання, яке може бути, наприклад, у договорі підряду. У спірному договорі у відповідача немає зустрічного зобов'язання, тому наявність п.6.1. в договорі буде означати можливість односторонньої відмови позивача від виконання зобов'язання, передбаченого предметом договору, що буде суперечити п.7 ст.193 ГКУ, якою забороняється одностороння відмова від виконання зобов'язань. Тим паче, яким чином позивачу перешкодить виконувати свої зобов'язання відсутність актів звірки розрахунків та актів виконаних робіт, позивач не вказує.

Тому слід відмовити позивачу в зобов'язанні відповідача укласти договір з пунктом 6.1. та виключити його з договору.

Додаток № 1 до договору № 795 від 31.12.11 передбачає вартість перевезення одного тонно-кілометру -0,96 грн. без ПДВ; вартість однієї години маневрової роботи локомотиву -421,64 грн. без ПДВ.

Правильність розрахунку підтверджується висновком судово-економічної експертизи № 8699 від 18.10.12 тому слід зобов'язати відповідача укласти дану додаткову угоду до договору у редакції позивача.

В решті позовних вимог провадження у справі слід припинити на підставі п.1-1 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України за відсутністю предмета спору, оскільки після порушення провадження у справі сторони самостійно узгодили редакцію пунктів договору.

Відповідно до ст.49 ГПК України судові витрати відносяться на сторони у рівних частках, у тому числі витрати на судову експертизу.

На підставі викладеного, керуючись п.1-1 ст.80, ст.ст.49, 82, 83, 84, 85 ГПК України суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов Державного відкритого акціонерного товариства "Стахановпромтранс" до Публічного акціонерного товариства "Стаханівська збагачувальна фабрика" про врегулювання розбіжностей, які виникли при укладанні договору задовольнити частково.

2. Пункти договору № 795 від 31.12.2011 року про надання послуг по перевезенню вагонів та вантажів залізничним транспортом та додаток № 1 від 31.12.2011 року укласти в наступній редакції:

Відмовити позивачу в зобов'язанні відповідача укласти договір з пунктом 2.1. та виключити його з договору.

Відмовити позивачу в зобов'язанні відповідача укласти договір з підпунктом 2.2.2. п.2.2. та виключити його з договору.

Відмовити позивачу в зобов'язанні відповідача укласти договір з п.2.9. та виключити його з договору.

Укласти п.2.10. в наступній редакції: Вагони, після вивантаження вугілля на вагоноперекидача та підвищеному шляху здаються «Транспорту»«Підприємством»в такій кількості, в якому вони подавалися під розвантаження, а в разі прибирання частини вагонів - за письмовими заявками «Підприємства»в яких черговий по станції «Транспорту»вказує час, витрачений на виконання зазначених робіт для оплати за маневрову роботу локомотива.

Вагони після вивантаження вугілля переставляються повністю під навантаження, в тому числі і «хворі»вагони. При подачі «Підприємством»заявки черговому по станції Теплогірськ, «хворі»вагони викидаються з групи вагонів і здаються «Транспорту». У заявці вказується час, витрачений на викидку вагонів для оплати за маневрову роботу, виконану «Транспортом».

Вагони, забруднені продуктами збагачення, «хворі»вагони «Підприємство»здає «Транспорту»в кількості, зданому під навантаження, а в разі прибирання частини вагонів - за письмовими заявками «Підприємства»з оплатою за маневрову роботу В разі необхідності, добірка вагонів по шихті виконується за письмовими заявками «Підприємства»подаваним черговому по станції Теплогірськ. У подаваної заявці «Підприємства»черговий по станції робить відмітку про час подачі заявки і вказує час, витрачений на добірку вагонів по шихті для оплати за маневрову роботу локомотива. Завантажені вагони з вугіллям, що прибувають на станцію Теплогірськ під вивантаження «Підприємству»пред'являються на основний фронт вивантаження - вагоноперекидач. На другий фронт вивантаження 25 тупик - підвищений шлях на дві сторони, пред'являються вагони з наступними вантажами: буре вугілля, шлам і по окремим заявкам «Підприємства»рядові вугілля. При прийомі вагонів по станції Теплогірськ, Прийомоздавальники «Транспорту»і «Підприємство»вказують в пам'ятці фронти вивантаження.

Останній термін здачі «Транспорту»занурених «Підприємством»вагонів встановлюється 15 годин. Вагони забруднені «Підприємством»і пред'явлені «Транспорту»після 15 години, в вантаження поточної доби не зараховуються і належать на забезпечення наступних діб.

Укласти пункт 2.14. договору в наступній редакції: «Охорона завантажених і порожніх вагонів та їх збереження на фронтах навантаження і вивантаження, на шляхах станції Теплогірськ здійснюється «Підприємством».

«Охорона завантажених і порожніх вагонів після здачі «Підприємством»«Транспорту»на під'їзних шляхах ст.Теплогірськ здійснюється «Транспортом».

Охорона завантажених і порожніх вагонів на шляху прямування зі станції Стаханов і на станцію Стаханов здійснюється «Транспортом».

Відмовити позивачу в зобов'язанні відповідача укласти договір з пунктом 3.4. та виключити його з договору.

Укласти підпункт 6 п.3.8. в наступній редакції: Виконувати вимоги Правил технічної експлуатації залізниць України та промислового транспорту:

- Складувати вантажі поблизу ж.д. шляху в межах установленого габариту: при висоті до 1200 мм вантажі повинні знаходитися від зовнішньої грані головки крайньої рейки не ближче 2,0 м, а при більшій висоті - не ближче 2,5 м.

- Виконувати будь будівельно-монтажні роботи поблизу ж.д. шляху тільки після узгодження з «Транспортом».

- Забезпечувати збереження та справність гальмових башмаків, які належать «Транспорту», ??згідно встановлених норм, у разі втрати або псування черевика «Підприємством»відшкодовується збиток, нанесений «Транспорту»в сумі вартості башмака на момент його втрати або псування.

- Не пересувати вагони в місцях навантаження вручну, кранами, автомобілями, тракторами і т.п.

- Виробляти завантаження вантажу відповідно до Технічних умов навантаження і кріплення вантажів, Правилами перевезень вантажів.

- Виробляти завантаження вагонів не більше їх вантажопідйомності. У разі пошкодження або сходу вагонів, в яких допущено перегруз, всі витрати по відшкодуванню збитку залізниці і «Транспорту»несе «Підприємство».

- При виконанні вантажних робіт, в першу чергу, проводити вантаження вагонів, закріплених гальмовими башмаками, а потім - незакріплених. При виробництві розвантажувальних робіт, операції робити у зворотному порядку (в першу чергу вивантажувати незакріплені вагони, а потім - закріплення).

- Очищати від сміття і снігу ж.д. шляхи зазначені в п. 2.4 договору по всьому фронту навантаження-розвантаження в межах встановлених габаритів.

- Здійснювати висвітлення фронтів навантаження-вивантаження.

Відмовити позивачу в зобов'язанні відповідача укласти договір з пунктом 3.11. та виключити його з договору.

Відмовити позивачу в зобов'язанні відповідача укласти договір з пунктом 3.12. та виключити його з договору.

Укласти п.4.2 договору в наступній редакції «Ціни (тарифи) на послуги, що надаються «Транспортом »«Підприємству »є договірними».

Укласти п.4.3 договору в наступній редакції: «Підприємство»сплачує послуги «Транспорту»шляхом перерахування попередньої оплати за транспортні послуги на поточний рахунок, вказаний в цьому договорі.

Розмір попередньої оплати та періодичність її внесення визначається «Підприємством», виходячи з очікуваного обсягу перевезень та послуг».

Відмовити позивачу в зобов'язанні відповідача укласти договір з пунктом 6.1. та виключити його з договору.

Укласти додаток № 1 до договору № 795 від 31.12.11 з вартістю перевезення одного тонно-кілометру -0,96 грн. без ПДВ; вартістю однієї години маневрової роботи локомотиву -421,64 грн. без ПДВ.

3. Провадження у справі в частині позовних вимог щодо врегулювання п.1.1., підпунктів 2.2.1., 2.2.4., 2.2.3 пункту 2.2, пункту 2.4., пункту 2.7., пункту 2.8., пункту 2.12., пункту 2.15., пункту 3.5., пункту 3.6., пункту 3.10., пункту 6.5., пункту 6.6. припинити

Датою укладення даного договору є дата набрання законної сили рішенням суду у справі.

4. Стягнути з Державного відкритого акціонерного товариства "Стахановпромтранс", м. Стаханов, вул..Тепловозна, 5, ідентифікаційний код 00179364 на користь Публічного акціонерного товариства "Стаханівська збагачувальна фабрика", м.Ірміно, вул..Єнісейська, 1, м. Стаханов, ідентифікаційний код 20328151 витрати на оплачену експертизу 2043 грн. Наказ видати.

У судовому засіданні 20.12.12 було оголошено лише вступну і резолютивну частину рішення. Дане рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення місцевим господарським судом. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 ГПК України.

Дата підписання рішення 24 грудня 2012 р.

Головуючий Є.А.Лісовицький

Суддя А.Г.Ворожцов

Суддя Б.В.Яресько

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення20.12.2012
Оприлюднено27.12.2012
Номер документу28229191
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —14пд/5014/242/2012

Рішення від 20.12.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

Ухвала від 14.08.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

Ухвала від 26.11.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

Ухвала від 03.09.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

Ухвала від 14.05.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

Ухвала від 17.04.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

Ухвала від 23.03.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

Ухвала від 15.03.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

Ухвала від 27.02.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

Ухвала від 09.02.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні