Постанова
від 26.12.2012 по справі 5011-42/10698-2012
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"26" грудня 2012 р. Справа № 5011-42/10698-2012

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого суддіМирошниченка С.В., суддів:Барицької Т.Л., Губенко Н.М., розглянувши касаційну скаргуЗаступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної ради та Комунального підприємства Київської обласної ради "Київоблкіно" на ухвалугосподарського суду міста Києва від 04.09.2012 та на постановуКиївського апеляційного господарського суду від 25.10.2012 у справі№ 5011-42/10698-2012 господарського суду міста Києва за позовомЗаступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної ради та Комунального підприємства Київської обласної ради "Київоблкіно" доТовариства з обмеженою відповідальністю "Євро геймс технолоджі Україна" простягнення 49 282,47 грн. судовому засіданні взяли участь представники: - прокуратури Томчук М.О. (прокурор відділу ГПУ), - Київської обласної ради Косуха Є.І., - Комунального підприємства Київської обласної ради "Київоблкіно" повідомлений, але не з'явився; - відповідача повідомлений, але не з'явився; Розпорядженням секретаря першої судової палати Вищого господарського суду України від 25.12.2012 №03.07-05/1002 сформовано наступний склад колегії суддів для розгляду даної справи, а саме: головуючий суддя Мирошниченко С.В., судді: Барицька Т.Л., Губенко Н.М.

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою господарського суду міста Києва від 04.09.2012 (суддя Паламар П.І.), залишеною без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 25.10.2012 (судді: Скрипка І.М., Остапенко О.М., Коршун Н.М.), залишено без розгляду позов заступника прокурора Київської області (надалі прокуратура) в інтересах держави в особі Київської обласної ради (надалі позивач 1) та Комунального підприємства Київської обласної ради "Київоблкіно" (надалі позивач 2) на підставі п. 1 ст. 81 ГПК України.

Прокуратура, не погоджуючись із прийнятими у даній справі судовими рішеннями, звернулася до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх судових інстанцій норм процесуального права, просить ухвалу та постанову скасувати і прийняти нове рішення, яким позов прокуратури задовольнити.

Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваних судових актів, вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, враховуючи наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, прокуратура в інтересах держави в особі Київської обласної ради та Комунального підприємства Київської обласної ради "Київоблкіно" звернулася до господарського суду міста Києва із позовом про стягнення з відповідача заборгованості зі сплати орендної плати, інфляційних втрат, 3% річних за договорами оренди №№17/08, 18/08, 19/08 від 07.07.2008.

Позовні вимоги мотивовані тим, що внаслідок невиконання відповідачем вказаних договорів оренди щодо своєчасної сплати орендної плати, а також інших визначених договором платежів, позивачі 1 та 2 повною мірою не можуть здійснювати покладені на них обов'язки, чим завдається істотна шкода інтересам держави та громади, адже умовами договорів оренди передбачено, що сплачувана за ними орендна плата сплачується так: 50% позивачу 1 та 50% позивачу 2.

Залишаючи без розгляду поданий прокуратурою позов, місцевий господарський суд, з яким погодився й суд апеляційної інстанції, послався на те, що прокуратурою фактично подано позов в інтересах позивача 2, оскільки вимоги стосуються комунального майна; спірні правовідносини не пов'язані із захистом інтересів держави, а стосуються інтересів та прав територіальної громади на комунальну власність, а тому, поданий позов слід залишити без розгляду на підставі п. 1 ст. 81 ГПК України.

Вищий господарський суд України не погоджується із такими висновками судів попередніх інстанцій, з огляду на таке.

Згідно з п. 2 ст. 121 Конституції України, на прокуратуру України покладається представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст. 35 Закону України "Про прокуратуру" (в редакції, чинній на момент винесення оскаржуваних у даній справі судових рішень) обсяг і межі повноважень прокурора, який бере участь у судовому процесі, визначаються вказаним Законом та процесуальним законодавством України.

Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" визначені засади представництва прокуратурою інтересів держави в суді, яке полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів держави у випадках, передбачених законом. Підставою представництва в суді держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними і державою.

За приписами статті 2 Господарського процесуального кодексу України прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, у чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

В рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 № 3-рп/99 вказано, що із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, у чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. Під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах", потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарюючих товариств з частиною державної власності у статутному фонді. Проте, держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й у діяльності приватних підприємств, товариств.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України "Про оренду державного і комунального майна", державну політику щодо майна, яке знаходиться в комунальній власності, здійснюють органи місцевого самоврядування.

Згідно із ст. 327 Цивільного кодексу України, управління майном, що знаходиться в комунальній власності, здійснюють територіальна громада і створені нею органи місцевого самоврядування.

Статтею 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" управління об'єктами житлово-комунального господарства віднесено до власних повноважень органів місцевого самоуправління. Виконання органами місцевого самоврядування власних повноважень здійснюється у тому числі через створені ними підприємства.

Відповідно до п. 1.1. статуту Комунального підприємства Київської обласної ради "Київоблкіно" (далі -Підприємство) засноване на спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області і є комунальним унітарним підприємством. Київська обласна рада (далі -засновник) від імені та в інтересах зазначених територіальних громад здійснює правомочності з володіння, користування, розпорядження та управління Підприємством. Підприємство безпосередньо підпорядковується Київській обласній раді і входить до її сфери управління. Майно Підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється ним на праві господарського відання.

Згідно з п. 4.3. статуту підприємство (позивач 2), у встановленому законом порядку, за згодою засновника (позивача 1) має право продавати, передавати, обмінювати, надавати в оренду належне йому майно та інші матеріальні цінності, а також списувати їх з балансу.

Прибуток підприємства після сплати податків та інших обов'язкових платежів, в тому числі платежів, пов'язаних з розподілом частини прибутку залишається в розпорядженні Підприємства. Частина прибутку, яка підлягає сплаті Підприємством на користь обласного бюджету Київської області, встановлюється засновником.

Як вбачається із договорів оренди, за якими стягується заборгованість, зокрема, із п.п. 3.3., які є ідентичними, орендна плата перераховується орендарем у розмірі 100% на розрахунковий рахунок орендодавця (позивач 2) щомісячно не пізніше 5 числа на умовах попередньої оплати, 50% орендної плати за нерухоме майно орендодавець перераховує до обласного бюджету.

Отже, засновником позивача 2 є відповідач 1, тобто, органом управління майном позивача 2 є позивач 1; орендна плата за договорами оренди, за якими стягується заборгованість у даній справі розподіляється таким чином: 50% орендної плати спрямовується позивачу 1, 50% - позивачу 2.

Водночас, судами попередніх інстанцій не взято до уваги, що недотримання відповідачем умов договорів оренди завдає шкоди економічним інтересам територіальної громади Київської області, а відтак, у спірних правовідносинах інтереси держави та позивачів 1 та 2 у справі збігаються повністю, що спростовує висновок судів попередніх інстанцій про невірне визначення прокурором позивачів у даній справі та слугує підставою для скасування прийнятих у даній справі судових рішень, з передачею справи до місцевого господарського суду для розгляду по суті.

Керуючись ст.ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 -111 11 , 111 13 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Заступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної ради та Комунального підприємства Київської обласної ради "Київоблкіно" задовольнити частково.

Постанову Київського апеляційного господарського суду від 25.10.2012 та ухвалу господарського суду міста Києва від 04.09.2012 у справі №5011-42/10698-2012 скасувати і справу направити до господарського суду міста Києва для розгляду.

Головуючий суддя С.В. Мирошниченко

Судді Т.Л. Барицька

Н.М. Губенко

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення26.12.2012
Оприлюднено29.12.2012
Номер документу28303151
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5011-42/10698-2012

Постанова від 15.01.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Барицька T.Л.

Ухвала від 14.01.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Барицька T.Л.

Ухвала від 25.12.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Барицька T.Л.

Постанова від 24.10.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Куксов В.В.

Ухвала від 16.09.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Куксов В.В.

Ухвала від 01.07.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Куксов В.В.

Ухвала від 23.05.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Коротун О.М.

Рішення від 19.03.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Ухвала від 08.01.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Постанова від 26.12.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Барицька T.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні