Постанова
від 25.02.2013 по справі 825/475/13-а
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 лютого 2013 року Справа № 825/475/13-а

Суддя Чернігівського окружного адміністративного суду Скалозуб Ю.О., при секретарі Селивоні О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу

за позовом приватного підприємства "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР"

до Державної податкової інспекції у м. Чернігові Державної податкової служби

про визнання протиправними дій

за участю

представників сторін:

від позивача Шалупні С.В., договір про надання правової допомоги від 11.01.2013,

оредер на ведення адміністративної справи від 11.01.2012.

від відповідача Полегешко Л.А., довіреність від 02.01.2013 № 11/09/10-010, -

В С Т А Н О В И В:

31.01.2013 приватне підприємства "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР" (далі - ПП "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР") звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у м. Чернігові Державної податкової служби, в якому позивач просив визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у м. Чернігові Державної податкової служби (далі - ДПІ у м. Чернігові) щодо проведення зустрічної звірки з приватним підприємством "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР" (ід. код 37887008) на підтвердження господарських відносин з контрагентами, якими сформовано податкові зобов'язання та податковий кредит за липень, серпень, жовтень, листопад, грудень 2012 року, про що складена довідка від 25.01.2013 № 113/22/37887008.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на думку ПП "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР" дії відповідача щодо проведення зустрічної звірки на підтвердження господарських відносин з контрагентами, якими сформовано податкові зобов'язання та податковий кредит за липень, серпень, жовтень, листопад, грудень 2012 є протиправними, оскільки ДПІ у м. Чернігові провела зустрічну звірку з порушенням порядку, строків та за відсутності підстав для її проведення, так як не надсилала запити про отримання інформації, а отже неправомірно провела зустрічну звірку ПП "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР" та неправомірно оформила її результати, що в свою чергу потягнуло за собою негативні наслідки для позивача.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та просив його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнала, в його задоволенні просила відмовити в повному обсязі та пояснила, що зі змісту позовної заяви не вбачається в чому саме полягають протиправні дії відповідача, оскільки акти перевірки (зустрічні звірки) не є рішеннями суб'єктів владних повноважень, не спричиняють виникнення будь-яких прав і обов'язків осіб чи суб'єктів владних повноважень, а отже, не породжують правовідносин, що можуть бути предметом спору.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, 14.10.2011 ПП "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР" (ід. код 37887008) як юридичну особу зареєстровано Виконавчим комітетом Чернігівської міської ради і взято на облік до ДПІ у м. Чернігові, як платника податків 17.10.2011.

Судом встановлено, що в період з 21.01.2013 по 25.01.2013 на підставі п. 73.5 ст. 73 ПК України ДПІ у м. Чернігові проведена зустрічна звірка ПП "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР" щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами, якими сформовано податкові зобов'язання та податковий кредит за липень, серпень, жовтень, листопад, грудень 2012 року, за результатами якої складена довідка від 25.01.2013 № 113/22/37887008 (а. с. 7-13).

Даною довідкою встановлено, що звіркою ПП "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР" документально не підтверджено реальність здійснення господарських відносин із постачальниками на суму ПДВ 15830135 грн. ( в т.ч. за липень на суму 383686 грн., за серпень 2012 року на суму 1180921 грн., за листопад 2012 року на суму 2015849 грн., за грудень 2012 року на суму 12149149 грн.).

Звіркою ПП "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР" документально не підтверджено реальність здійснення господарських відносин із покупцями на загальну суму ПДВ 15844050 грн. ( в т.ч. а липень на суму 385548 грн., за серпень 2012 року на суму 1176841 грн., за листопад 2012 оку на суму 2031982 грн., за грудень 2012 року на суму 12249679 грн.).

ДПІ у м. Чернігові було складено довідку зустрічної звірки ТОВ "КСВПДОНКОМ" (код 38270612) від 18.12.2012 №105/22/38270612 щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами, якими сформовано податкові зобов'язання та податковий кредит за період з 01.07.2012 року по 31.07.2012 року (у матеріалах справи), якою встановлено, що ТОВ "КСВПДОНКОМ" за юридичною адресою не знаходиться. Складські приміщення та власний автотранспорт на підприємстві відсутній, на підприємстві згідно баз даних працює 1 особа, що ставить під сумнів факт здійснення діяльності з купівлі-продажу оптових партій товарів.

Враховуючи вищевикладене ДПІ у м. Чернігові прийшла до висновку про проведення транзитних фінансових потоків, спрямованих на здійснення операцій надання податкової вигоди переважно з контрагентами, які не виконують свої податкові зобов'язання, зокрема, у випадках, коли операції здійснюються через посередників з метою штучного формування валових витрат та податкового кредиту, не мають реального товарного характеру, а отже операції задекларовані ТОВ "КСВПДОНКОМ" за вересень 2012 року по придбанню товарів, робіт (послуг) на суму ПДВ 3 031 352 грн. та операції по реалізації товарів, робіт (послуг) на суму ПДВ 3 031 456 грн. не містять реального характеру.

Також, ДПІ у м. Чернігові було складено довідку зустрічної звірки ТОВ "ТОПНАКПЛЮС" (код за ЄДРПОУ 38179325) щодо підтвердження господарських відносин з контрагентами, якими сформовано податкові зобов'язання та податковий кредит за листопад 2012 року від 11.01.2013 №108/22/38179325 (у матеріалах справи), відповідно до якої, ТОВ "ТОПНАКПЛЮС" за юридичною адресою не знаходиться.

Згідно поданих до ДПІ у м. Чернігові податкових декларацій з ПДВ за серпень - жовтень 2012 року ТОВ "ТОПНАКПЛЮС" звітує про відсутність діяльності.

Операції ТОВ "ТОПНАКПЛЮС" не підтверджуються стосовно врахування реального часу здійснення операцій, місцезнаходження майна, наявності трудових ресурсів, виробничо-складських приміщень та іншого майна, які економічно необхідні для виконання якого постачання або здійснення діяльності, що свідчить про відсутність необхідних умов для результатів відповідної господарської, економічної діяльності, технічного персоналу, основних фондів, виробничих активів, складських приміщень і транспортних засобів. В зв'язку з цим посадові особи ТОВ "ТОПНАКПЛЮС" не могли фактично здійснювати господарські операції з урахуванням часу, оперативності проведення операцій, місцезнаходження майна, віддаленості контрагентів один від одного.

Отже, виходячи з наведеного, ДПІ у м. Чернігові зазначає, що звіркою ПП "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР" документально не підтверджено реальність здійснення господарських відносин із постачальниками.

Крім того, операції ПП "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР" не підтверджуються стосовно врахування реального часу здійснення операцій, місцезнаходження майна, наявності трудових ресурсів, виробничо - складських приміщень та іншого майна, які економічно необхідні для виконання такого постачання або здійснення діяльності, що свідчить про відсутність необхідних умов для результатів відповідної господарської, економічної діяльності, технічного персоналу, основних фондів, виробничих активів, складських приміщень і транспортних засобів. В зв'язку з цим посадові особи ПП "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР" не могли фактично здійснювати господарські операції з урахуванням часу, оперативності проведення операцій, місцезнаходження майна, віддаленості контрагентів один від одного.

При перевірці правомірності проведення звірки, суд зазначає, що в силу п. 73.5 ст. 73 Кодексу з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1232 "Про затвердження Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок" (далі - Порядок № 1232).

За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

Відповідно до п. 73.3 ст. 73 Податкового кодексу України (далі - ПК України) органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження, який надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин у разі проведення зустрічної звірки.

Порядок отримання органами державної податкової служби податкової інформації за запитами визначений пп. 8-13 "Про затвердження Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом" затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1245 (далі - Порядок № 1245).

Відповідно до п. 4 Порядку № 1232, орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку, що кореспондується з пп. 3.2 п. 3 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджені наказом Державної податкової адміністрації України від 22.04.2011 № 236 (далі - Методичні рекомендації).

При цьому, суд враховує пп. 4.4 п. 4 вищевказаних Методичних рекомендацій, яким встановлено, що у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від підписання довідки про результати проведення зустрічної звірки) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України.

Суд зауважує, що тільки у випадку отримання від суб'єкта господарювання (у встановлений ст. 73 Податкового кодексу України термін) інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження відповідальний підрозділ проводить зустрічну звірку суб'єкта господарювання протягом 3 робочих днів з дня, наступного за днем отримання такої інформації та її документального підтвердження, за результатами проведення якої складається довідка про результати проведення зустрічної звірки у двох примірниках та реєструється в журналі реєстрації довідок/актів не пізніше останнього робочого дня терміну, відведеного для проведення зустрічної звірки відповідно до пункту 3.2 або 4.5 Методичних рекомендацій (пп. 4.5 та пп. 4.6 п. 4 Методичних рекомендацій).

Таким чином, судом встановлено, що у Довідці від 25.01.2013 № 113/22/37887008 відсутня будь-яка інформація, щодо надсилання органом державної податкової служби позивачу запит про подання необхідної інформації для проведення зустрічної звірки.

При цьому, суд звертає увагу, що відповідачем під час розгляду справи на підтвердження правомірності своїх дій не надано жодних доказів направлення позивачу такого запиту на адресу ПП "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР".

За таких обставин, суд приходить до висновку, що посилання позивача на те, що запитів від ДПІ у м. Чернігові він не отримував нічим не спростовується, оскільки відповідачем, як суб'єктом владних повноважень, не надано належних доказів підтвердження направлення таких запитів.

При цьому, суд зауважує, що встановлення дати отримання суб'єктом господарювання запитів органу державної податкової служби про проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання та про надання інформації та її документального підтвердження є важливим для визначення строку протягом якого може бути проведена зустрічна звірка - протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту (п. 6 Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок) або протягом 3 робочих днів з дня, наступного за днем отримання такої інформації та її документального підтвердження (пп. 4.5 п. 4 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок).

Так, відповідно до п. 13 Порядку № 1245, запит вважається врученим, якщо його надіслано поштою листом з повідомленням про вручення за податковою адресою або надано під розписку суб'єкту інформаційних відносин або його посадовій особі.

Таким чином, з системного аналізу зазначених вище нормативних актів, суд вбачає, що зустрічна звірка може бути проведена податковим органом лише у разі наявності у розпорядженні податкового органу первинних документів або надання таких документів платником податків на обов'язковий письмовий запит податкового органу, оскільки за своєю правовою суттю зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювались між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Отже, суд прийшов до висновку, що 14.06.2012 ДПІ у м. Чернігові не мала права проводити зустрічну звірку ПП "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР" на підтвердження господарських відносин з контрагентами, якими сформовано податкові зобов'язання та податковий кредит за липень, серпень, жовтень, листопад, грудень 2012 року, оскільки запит (згідно із матеріалами справи) податковим органом взагалі не будо надіслано.

Крім того, зважаючи на обставину не отримання позивачем запиту ДПІ у м. Чернігові, а також ненадходження запитуваної інформації та її документального підтвердження, відповідач, в силу пп. 4.4 п. 4 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, повинен був скласти акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання та вжити відповідних заходів, передбачених актами ДПС України, а не довідку від 25.01.2013 № 113/22/37887008.

Отже, в порушення порядку пп. 3.2 п. 3 Методичних рекомендацій, та відповідно складання довідки про результати проведення зустрічної звірки в порушення пп. 4.6 п. 4 Методичних рекомендацій, що також доводить факт порушення вимог пп. 4.4 та пп. 4.5 п. 4 вищезазначених Методичних рекомендацій.

Таким чином, в сукупності досліджених доказів, судом встановлено порушення щодо неправомірності проведення відповідачем зустрічної звірки суб'єкта господарювання ПП "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР" та оформлення її результатів, що, в свою чергу, потягнуло за собою негативні наслідки не тільки для позивача, а й для його контрагентів.

Суд звертає увагу на те, що зустрічна звірка є заходом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів державної податкової служби, відповідно до п.73.5 ст. 73 Податкового кодексу України та, відповідно її віднесенням законодавцем до глави 7 "Інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності органів державної податкової служби". В той час, як функція податкового органу щодо контролю за дотриманням податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, реалізується останніми шляхом проведення перевірок у випадках та в порядку, встановленому Податковим кодексом України.

Підпунктом 21.1.1 пункту 21.1 статті 21 Податкового кодексу України встановлено, що посадові особи контролюючих органів зобов'язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.

Вирішуючи спір, суд бере до уваги, що відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Разом з тим, під час розгляду справи належних та допустимих в розумінні ст. 70 Кодексу доказів на підтвердження правомірності вчинених дій податковий орган до суду не надав.

Зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності, суд вважає, що обставини, на які посилається відповідач як підставу своїх правомірних дій, не знайшли свого обґрунтування в ході судового розгляду та не підтверджуються матеріалами справи, а отже враховуючи ст. 19 Конституції України та ч. 1 ст. 11, ст.ст. 71, 72 Кодексу адміністративного судочинства України, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги ПП "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР" про визнання протиправними дій ДПІ у м. Чернігові підлягає задоволенню.

Всі здійснені позивачем документально підтверджені судові витрати по справі згідно ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України суд присуджує з Державного бюджету України.

Керуючись ст.ст. 122, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у м. Чернігові Державної податкової служби щодо проведення зустрічної звірки з приватним підприємством "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР" (ід. код 37887008) на підтвердження господарських відносин з контрагентами, якими сформовано податкові зобов'язання та податковий кредит за липень, серпень, жовтень, листопад, грудень 2012 року, прощо складена довідка від 25.01.2013 № 113/22/37887008.

Стягнути з Державного бюджету України на користь приватного підприємства "ЕЛІС ТРАНС ЦЕНТР" (ід. код 37887008) 34,41 грн. (тридцять чотири гривень 41 коп.) судового збору відповідно до задоволених вимог, сплаченого квитанцією від 01.02.2013 № ПН388307С1 у сумі 34,41 грн. на р/р 31216206784002, отримувач: УДКСУ у м. Чернігові Державний бюджет, код ЄДРПОУ 38054398, банк ГУ ДКСУ у Чернігівській області, МФО 853592 .

Постанова набирає законної сили та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, передбачені статтями 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Ю.О.Скалозуб

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.02.2013
Оприлюднено24.04.2013
Номер документу30848381
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/475/13-а

Постанова від 20.02.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 27.03.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Ланченко Л.В.

Ухвала від 28.02.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Ухвала від 13.01.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Ухвала від 04.12.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 03.10.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 03.09.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 02.08.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Постанова від 25.02.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 01.04.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні