13/173
ЛУГАНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
м. Луганськ, вул. Коцюбинського, 2
ПОСТАНОВА
Іменем України
24.02.2009 року Справа № 13/173
Луганський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Семендяєвої І.В.
суддів Журавльової Л.І.
Парамонової Т.Ф.
за присутністю секретаря
судового засідання Антонової І.В.
та представників сторін:
від позивача - Мельник М.М., паспорт ЕН № 0733186, виданий
Ленінським РВ УМВС України в Луганській
області від 15.01.02, директор ТОВ „Валдай”;
- Рєзник О.Ю., довіреність № 12 від 20.02.09;
від 1-го відповідача - Кашпуренко Ю.І., довіреність б/н від 24.02.09,
державний виконавець підрозділу примусового
виконання рішень Головного управління юстиції у
Луганській області;
від 2-го відповідача - повноважний та компетентний представник не
прибув,
розглянувши у відкритому
судовому засіданні
апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю
„Валдай”, м. Луганськ
на ухвалу
господарського суду Луганської області
від 29.01.09
по справі № 13/173 (головуючий суддя –Яресько Б.В.,
судді –Калашник Т.Л., Пономаренко Є.Ю.)
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю
„Валдай”, м. Луганськ
до 1-го відповідача: Відділу Державної виконавчої служби
Кам'янобродського районного управління юстиції,
м. Луганськ
до 2-го відповідача: відділення Державного казначейства
Кам'янобродського району, м. Луганськ
про стягнення 132893 грн. 17 коп.
а також зустрічний позов
відповідача: Відділу Державної виконавчої служби
Кам'янобродського районного управління юстиції,
м. Луганськ
до позивача: Товариства з обмеженою відповідальністю
„Валдай”, м. Луганськ
про визнання недійсним договору
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю „Валдай”, м. Луганськ (далі за текстом –ТОВ „Валдай”, позивач) звернулося до господарського суду Луганської області з позовною заявою до відповідача –Відділу державної виконавчої служби Кам'янобродського районного управління юстиції м. Луганська (далі за текстом ВДВС Кам'янобродського РУЮ, відповідач) про стягнення збитків у сумі 132893 грн. 17 коп. (борг –119 294 грн. 00 коп., пеня –13599 грн. 17 коп.).
20.05.05 Кам'янобродським відділом державної виконавчої служби Луганського міського управління юстиції було подано зустрічний позов про визнання договору недійсним. Ухвалою господарського суду Луганської області від 20.05.05 зустрічний позов було прийнято до розгляду.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 06.06.05 до справи залучено другого відповідача –відділення Державного казначейства Кам'янобродського району м. Луганська.
21.06.05 позивачем була подана заява про зменшення розміру заявлених позовних вимог до 65415 грн. 02 коп., а саме: борг - у сумі 53480 грн. 00 коп., пеня - 5145 грн. 94 коп., інфляційні нарахування –5786 грн. 20 коп., 3% річних –1002 грн. 88 коп. Ухвалою господарського суду Луганської області від 21.06.05 суд прийняв вказане зменшення розміру вимог та зміну предмету позову.
Рішенням господарського суду Луганської області від 05.08.05 по справі № 13/173 було здійснено заміну Районного відділу державної виконавчої служби Кам'янобродського районного управління юстиції Кам'янобродським відділом державної виконавчої служби Луганського міського управління юстиції; в задоволенні зустрічного позову було відмовлено; первісний позов було частково задоволено: стягнуто з Кам'янобродського відділу державної виконавчої служби Луганського міського управління юстиції на користь ТОВ „Валдай” борг у сумі 53480 грн. 00 коп., пеню у сумі 369 грн. 23 коп., 3 % річних у сумі 61 грн. 54 коп., інфляційні нарахування у сумі 427 грн. 30 коп., державне мито у сумі 543 грн. 38 коп. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу у сумі 48 грн. 25 коп.; провадження у праві в частині стягнення 67478 грн. 15 коп. було припинено; в решті вимог відмовлено.
Не погоджуючись з винесеним судом першої інстанції рішенням від 05.08.05, відповідач звернувся 03.10.05 до Луганського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою б/н б/д, якою просив скасувати рішення господарського суду Луганської області по справі № 13/173 від 05.08.05 за необґрунтованістю, а провадження по справі припинити. Постановою Луганського апеляційного господарського суду від 01.11.05 дану скаргу було залишено без задоволення, а рішення господарського суду Луганської області від 05.08.05 залишено без змін.
17.08.06 до господарського суду Луганської області надійшов супровідний лист № 9-4-1877 від 14.08.06 від відділу примусового виконання рішень Державної виконавчої служби Луганської області про надсилання наказу господарського суду Луганської області від 07.11.05 № 13/173 про стягнення з Кам'янобродського ВДВС ЛМУЮ на користь ТОВ „Валдай” боргу у сумі 54929 грн. 70 коп. у зв'язку з закінченням виконавчого провадження та постанови від 11.08.06 про закінчення виконавчого провадження. Дана постанова була мотивована тим, що Кам'янобродський ВДВС Луганського МУЮ ліквідовано відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 19.08.05 № 1482/к „Про ліквідацію відділів державної виконавчої служби територіальних управлінь юстиції”, Кам'янобродський ВДВС Луганського МУЮ вилучений з бази даних ЄДРПОУ відповідно до рішення про ліквідацію № 13821110002002437 від 28.04.06 виконавчого комітету Луганської міської ради, а тому виконавче провадження по примусовому виконанню наказу господарського суду Луганської області від 07.11.05 № 13/173 закінчено.
23.09.08 ТОВ „Валдай” було подано заяву до господарського суду Луганської області про заміну сторони у виконавчому провадженні, якою просив замінити боржника у виконавчому провадженні по примусовому виконанню наказу господарського суду Луганської області від 07.11.05 № 13/173 та видати наказ на примусове виконання наказу, зазначивши боржником Головне управління юстиції в Луганській області.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 16.10.08 ТОВ ”Валдай” було відмовлено у задоволенні вищевказаної заяви.
Позивач оскаржив дану ухвалу господарського суду в апеляційному порядку. Постановою Луганського апеляційного господарського суду від 17.11.08 апеляційну скаргу ТОВ „Валдай” задоволено частково, ухвалу господарського суду Луганської області від 16.10.08 скасовано, а заяву ТОВ „Валдай” про заміну боржника у виконавчому провадженні залишено без задоволення.
19.11.08 позивач знову звернувся до господарського суду Луганської області із заявою № 24 від 18.11.08 про заміну сторони, якою просив замінити відповідача по справі № 13/173 –Кам'янобродський ВДВС Луганського МУЮ на Головне управління юстиції в Луганській області.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 29.01.09 дану заяву залишено без задоволення.
Не погоджуючись з винесеною судом першої інстанції ухвалою від 29.01.09, позивач звернувся до Луганського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою № 3 від 06.02.09, якою просить скасувати ухвалу господарського суду Луганської області по справі № 13/173 від 29.01.09 і замінити відповідача по справі № 13/173 з Кам'янобродського ВДВС Луганського міського управління юстиції на Головне управління юстиції в Луганській області.
В обґрунтування своїх апеляційних вимог заявник вказує на те, що при розгляді вказаної заяви було допущено порушення норм матеріального права, а саме, як вважає скаржник, Головне управління юстиції є правонаступником Державної виконавчої служби Луганської області, а Кам'янобродський ВДВС Луганського міського управління юстиції є структурним підрозділом Луганського міського управління юстиції. Скаржник вказує на те, що ст. 25 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що в разі вибуття однієї із сторін у спірному або встановленому рішенням господарського суду правовідношенні внаслідок реорганізації підприємства чи організації, господарський суд здійснює заміну цієї сторони її правонаступником, вказуючи про це в рішенні або ухвалі. Усі дії, вчинені в процесі до вступу правонаступника, є обов'язковими для нього в такій же мірі, в якій вони були б обов'язковими для особи, яку він замінив. Правонаступництво можливе на будь-якій стадії судового процесу, тобто заміна з Кам'янобродського ВДВС Луганського міського управління юстиції на Головне управління юстиції в Луганській області є правомірним.
Кам'янобродський ВДВС Луганського міського управління юстиції надав пояснення від 24.02.09 № 1533 на апеляційну скаргу позивача, яким просить задовольнити апеляційну скаргу ТОВ „Валдай” та скасувати ухвалу господарського суду Луганської області по справі № 13/173 від 29.01.09 і замінити відповідача по справі №13/173 з Кам'янобродського ВДВС Луганського міського управління юстиції на Головне управління юстиції в Луганській області.
Розпорядженням першого заступника голови суду від 11.02.09 для розгляду вказаної вище апеляційної скарги на ухвалу місцевого господарського суду призначено судову колегію у складі: головуючий суддя –Семендяєва І.В., судді –Журавльова Л.І., Парамонова Т.Ф.
Луганський апеляційний господарський суд на підставі ст. 98 Господарського процесуального кодексу України ухвалою від 11.02.09 прийняв до провадження апеляційну скаргу позивача.
Відповідно до ч. 2 ст. 99 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.
За змістом ст. 101 Господарського процесуального кодексу України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу.
Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Рішенням господарського суду Луганської області від 05.08.08 по справі № 13/173 у задоволенні зустрічного позову відмовлено, первісний позов задоволено частково. Стягнуто з Кам'янобродського ВДВС Луганського МУЮ на користь ТОВ „Валдай” борг у сумі 53480 грн. 00 коп., пеню у сумі 369 грн. 23 коп., 3% річних у сумі 61 грн. 54 коп., інфляційні нарахування у сумі 427 грн. 30 коп., які виникли в наслідок прострочення виконання грошового зобов'язання за договором охорони, державне мито у сумі 543 грн. 38 коп. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу у сумі 48 грн. 25 коп. Провадження у справі в частині стягнення 67478 грн. 15 коп. припинено. В решті вимог відмовлено; також відмовлено в задоволенні вимог до відділення Державного казначейства Кам'янобродського району.
19.11.08 від позивача - ТОВ „Валдай” до господарського суду надійшла заява про заміну сторони від 18.11.08 № 24 в якій позивач просив суд: замінити відповідача по справі № 13/173 –Кам'янобродський ВДВС Луганського МУЮ на Головне управління юстиції у Луганській області, яка обґрунтована тим, що державна виконавча служба Луганської області була правонаступником Кам'янобродського ВДВС Луганського МУЮ, ідентифікаційний код 33270199 –відповідача по справі, а Головне управління юстиції у Луганській області є правонаступником державної виконавчої служби Луганської області, відповідно слід здійснити заміну.
Головне управління юстиції у Луганській області підтримало вказану заяву, посилаючись на те, що воно є правонаступником Кам'янобродського ВДВС Луганського МУЮ, та на наявність коштів необхідних для виконання судового рішення.
Відмовляючи у задоволенні заяви про заміну органу ВДВС його правонаступником, господарський суд визнав її необґрунтованою з таких підстав.
Першим відповідачем по справі, з якого на користь позивача був стягнутий борг, є Кам'янобродський відділ державної виконавчої служби Луганського міського управління юстиції, ідентифікаційний код 33270199.
В зв'язку з реформуванням системи органів державної виконавчої служби відповідно до Закону України „Про внесення змін до Законів України „Про державну виконавчу службу” та „Про виконавче провадження” від 23.06.05 Міністерством юстиції України був прийнятий наказ № 1482/к від 19.08.05 „Про ліквідацію відділів державної виконавчої служби територіальних управлінь юстиції” за яким відділи державної виконавчої служби, у тому числі районні у містах управління юстиції, підлягають ліквідації.
02.09.05 начальником Луганського обласного управління юстиції був прийнятий наказ № 54-В „Про ліквідацію відділів державної виконавчої служби територіальних управлінь юстиції Луганської області” яким були затверджені заходи по ліквідації відділів державної виконавчої служби, у тому числі створення ліквідаційних комісій, звільнення працівників в порядку ст. 49-2 КЗпП України, забезпечення своєчасної реєстрації припинення ВДВС в результаті їх ліквідації.
Припинення юридичної особи - Кам'янобродського відділу державної виконавчої служби Луганського міського управління юстиції (ідентифікаційний код 33270199) у зв'язку з ліквідацією було здійснено 28.04.06.
Листом від 09.01.09 № 14052-0-32-08-25 департамент державної виконавчої служби Міністерства юстиції України повідомив суд, що відділи державної виконавчої служби були припиненні як юридичні особи саме шляхом ліквідації, без правонаступництва прав та зобов'язань іншими особами.
В ухвалі, що оскаржується, місцевий господарський суд зазначив також про те, що позивачем та Головним управлінням юстиції у Луганській області не надано суду належних доказів того, що до Головного управління юстиції перешли господарські зобов'язання першого відповідача за договором № 5 від 14.06.04, за яким судом була стягнута заборгованість по цій справі.
Вказаний висновок суду першої інстанції суперечить діючому законодавству та фактичним обставинам справи.
На виконання наказу Міністерства юстиції України від 06.07.04 № 64/5 „Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 19.11.98 № 61 та від 07.09.04 № 99/5 „Про створення міжрайонних управлінь юстиції” у зв'язку з ліквідацією Кам'янобродського РУЮ на підставі наказу начальника Луганського обласного управління юстиції від 14.12.04 № 90 —створено Кам'янобродський ВДВС Луганського міського управління юстиції, який входив до системи органів Міністерства юстиції України, ним створювався та йому підпорядковувався через Департамент ДВС МЮУ та безпосередньо через Луганське обласне управління юстиції. Тобто входив до складу Луганського міського управління юстиції.
З прийняттям Указу Президента України від 20.04.05 № 701/2005 Питання Міністерства юстиції України”, постанови Кабінету Міністрів України від 23.04.05 № 320 „Про утворення урядового органу державного управління у складі Міністерства юстиції” та Закону України від 23.06.05 № 2716 „Про внесення змін до Законів України „Про державну виконавчу службу” та „Про виконавче провадження” розпочався процес реформування органів державної виконавчої служби.
Згідно Указу Президента України від 20.04.05 № 701/2005 „Питання Міністерства юстиції України” КМУ потрібно було вирішити питання про перетворення відповідного урядового державного управління у складі МЮУ та подати пропозиції щодо внесення змін до відповідних актів законодавства стосовно утворення у складі МУЮ урядового органу державного управління з питань ДВС, передбачивши утворення відповідних територіальних органів для реалізації покладених на нього завдань.
Постанова Кабінету Міністрів України від 23.04.05 № 320 „Про утворення урядового органу державного управління у складі Міністерства юстиції” зазначала, що необхідно було утворити у складі МЮУ на базі органів державної виконавчої служби Департамент державної виконавчої служби.
Зокрема, вищевказаним встановлено, що Департамент державної виконавчої служби є урядовим органом державного управління у складі Міністерства юстиції України, на яке покладається реалізація єдиної державної політики у сфері примусового виконання рішень.
Відповідно до Закону України від 23.06.05 № 2716-ІУ „ Про внесення змін до Законів України „Про державну службу” та „Про виконавче провадження”, Постанови Кабінету Міністрів України від 23.04.05 № 320 „Про утворення урядового органу державного управління у складі Міністерства юстиції”, наказу міністерства юстиції України від 19.08.05 № 1482/к „Про ліквідацію відділів державної виконавчої служби територіальних управлінь юстиції”, Указу Президента України від 20.04.05 № 701/2005 „Питання Міністерства Юстиції” з метою належного забезпечення реформування органів ДВС, листом заступника Міністра від 04.11.05 за № 25-32/1697 було повідомлено про необхідність невідкладно забезпечити передачу від органів ДВС відповідних управлінь Юстиції до ДВС АРК, областей, міст Києва і Севастополя, у районах, містах (містах обласного значення), районах у містах незавершених виконавчих проваджень та документації з питань організаційного забезпечення діяльності органів ДВС та вжити заходів щодо переведення коштів, що знаходилися на депозитних рахунках органів ДВС, що ліквідуються, на відповідні депозитні рахунки новостворених органів державної виконавчої служби.
У відповідності до наказу МЮУ від 02.02.06 № 6/5 „Про передачу матеріальних цінностей, грошових коштів та розрахунків” Луганським обласним управління юстиції було передано, відповідно до зведеного акту від 15.01.06, ДВС у Луганській області матеріальні цінності, грошові кошти та ін.
На виконання Закону України „Про внесення змін до законів України „Про державну виконавчу службу” та „Про виконавче провадження” щодо реформування органів державної виконавчої служби” від 22.12.06 № 521-У, постанови Кабінету Міністрів України „Про ліквідацію Департаменту державної виконавчої служби” від 16.11.06 № 1622, наказу Департаменту державної виконавчої служби від 19.01.07 № 2 „Про ліквідацію регіональних та територіальних органів державної виконавчої служби” Державну виконавчу службу Луганської області ліквідовано та утворено згідно наказу Міністерства юстиції України від 25.01.07 № 21/5 „Про реформування органів юстиції” Головне управління юстиції, яке є правонаступником Державної виконавчої служби Луганської області.
Згідно ст. 59 Господарського кодексу України припинення діяльності суб'єкта господарювання здійснюється шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації - за рішенням власника (власників) чи уповноважених ним органів, за рішенням інших осіб - засновників суб'єкта господарювання чи їх правонаступників, а у випадках, передбачених Господарським кодексом України, - за рішенням суду.
Відповідно до Указу Президента України від 20.04.05 № 701/2005 „Питання Міністерства юстиції України”, розпочався процес реформування органів державної виконавчої служби, де на виконання усіх зазначених нормативних актів ДВС було прийнято від МУЮ матеріальні цінності, грошові кошти, незавершені виконавчі провадження тощо. З наведеного слідує, що були застосовані норми п. 4 ст. 59 Господарського процесуального кодексу України, але ніяк не норми про ліквідацію, яка передбачає, що юридична особа припиняє існування зі всіма правами та обов'язками.
Підводячи підсумки вищевикладеного, вбачається, що новостворений Кам'янобродський ВДВС Луганського МУЮ є правонаступником ДВС в Кам'янобродському районі та Кам'янобродського ВДВС Луганського МУЮ.
Слід прийняти до уваги доводи про те, що п. п. 65, 67, 68 Положення про головні управління юстиції в АРК, областях, містах Києві та Севастополі —Головне управління юстиції у Луганській області встановлює здійснення централізованого обліку витрат на утримання районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції; складає кошториси видатків на утримання районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції; контролює надходження та організовує бухгалтерський облік коштів органів юстиції, а також звітності про них.
Згідно п. 1 Положення про Кам'янобродський ВДВС Луганського МУЮ даний відділ підпорядковується Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України через відділ державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Луганській області.
Проаналізував данні положення, можна зробити висновок, що існуючий Кам'янобродський ВДВС Луганського МУЮ є бюджетною установою у якої відсутні самостійний баланс та рахунки в установах Державного казначейства. Тобто, для перерахування ТОВ „Валдай” коштів необхідно замінити сторону з Кам'янобродського ВДВС Луганського МУЮ на Головне управління юстиції у Луганській області, яке здійснює обліку витрат, контролює надходження та організовує бухгалтерський облік коштів органів юстиції, а також звітності про них.
Отже, новостворені органи ВДВС є правонаступниками прав і обов'язків ліквідованих (реорганізованих) відповідних органів ВДВС.
Така ж правова позиція з приводу правонаступництва знов створених органів ВДВС після ліквідації попередніх відповідних органів викладена у постановах Вищого господарського суду України від 11.07.06 у справі № 18/474, від 29.12.07 у справі № 04-5/239, від 12.09.06 № 17-4-25-18/01-8309.
Керуючись ст. ст. 43, 85, 99, 101, п. 2 ст. 103, п. 1, 2 ч. 1 ст. 104, ст. 105, ст. 106 Господарського процесуального кодексу України, Луганський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів,-
П О С Т А Н О В И В:
1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю „Валдай”, м. Луганськ № 3 від 06.02.09 на ухвалу господарського суду Луганської області від 29.01.09 по справі № 13/173 задовольнити.
2. Ухвалу господарського суду Луганської області від 29.01.09 у справі № 13/173 скасувати.
3. Заяву Товариства з обмеженою відповідальністю „Валдай”, м. Луганськ від 18.11.08 № 24 про заміну відповідача по справі № 13/173 –Кам'янобродського ВДВС Луганського міського управління юстиції на Головне управління юстиції у Луганській області задовольнити.
4. Замінити сторону у справі, відповідача - Кам'янобродський відділ державної виконавчої служби Луганського міського управління юстиції на Головне управління юстиції у Луганській області.
Згідно з ч. ч. 3, 4 ст. 105 Господарського процесуального кодексу України постанова набирає законної сили з дня її прийняття та надсилається сторонам у справі в п'ятиденний строк з дня її прийняття.
Головуючий суддя І.В. Семендяєва
Суддя Л.І. Журавльова
Суддя Т.Ф. Парамонова
Суд | Луганський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2009 |
Оприлюднено | 11.03.2009 |
Номер документу | 3088017 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні