ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
УХВАЛА
про заміну сторони виконавчого провадження
18 червня 2013 р.Справа № 2а-5643/11/0170/24
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Кащеєвої Г. Ю., за участю секретаря судового засідання Багдасарян Н. В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу заяву ОСОБА_1 про заміну сторони виконавчого провадження
за позовом ОСОБА_1
до Управління Держкомзему в м. Ялта АР Крим
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, на стороні позивача - Ялтинської міської ради АР Крим,
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог, на стороні відповідача - ОСОБА_6, ОСОБА_2
про скасування державної реєстрації та спонукання до виконання певних дій,
за участю:
представник позивача - ОСОБА_3, НОМЕР_1;
позивач - ОСОБА_1, НОМЕР_2;
представники відповідачів - не з'явились;
представники третіх осіб - не з'явились;
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до Управління Державного комітету України по земельних ресурсах у м. Ялта (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Ялтинська міська рада АР Крим, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_6, ОСОБА_2, в якому, з урахуванням заявлених уточнень, просила суд зобов'язати відповідача скасувати запис про державну реєстрацію державного акту Серії КМ № 114750 на право власності ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 0,0591 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 в книзі записів про державну реєстрацію державних актів про право власності на земельну ділянку та право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, зобов'язати відповідача скасувати запис про державну реєстрацію державного акту Серії КМ № 114749 на право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,0591 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 в книзі записів про державну реєстрацію державних актів про право власності на земельну ділянку та право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.
Постановою Окружного адміністративного суду АР Крим від 09.11.2011р. у справі №2а-5643/11/0170/24 зобов'язано Управління Держкомзему в м. Ялта АР Крим скасувати запис про державну реєстрацію державного акту Серії КМ № 114750 на право власності ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 0,0591 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 в книзі записів про державну реєстрацію державних актів про право власності на земельну ділянку та право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.
Крім того, суд зобов'язав Управління Держкомзему в м. Ялта АР Крим скасувати запис про державну реєстрацію державного акту серії КМ № 114749 на право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,0591 га, розташована за адресою: АДРЕСА_1 в книзі записів про державну реєстрацію державних актів про право власності на земельну ділянку та право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.
Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 28.05.2012р. зазначене рішення суду першої інстанції було залишено без змін, а відтак, набрало законної сили.
Відповідно до ч. 3 ст. 254 КАС України у разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова або ухвала суду апеляційної чи касаційної інстанції за наслідками перегляду, постанова Верховного Суду України набирають законної сили з моменту проголошення, а якщо їх було прийнято за наслідками розгляду у письмовому провадженні, - через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі (ч. 5 ст. 254 КАС України).
Згідно з ч. 2 ст. 255 КАС України обставини, які були встановлені постановою, що набрала законної сили, в одній адміністративній справі не можуть оспорюватися в іншій судовій справі за участю тих самих сторін.
Аналогічне правило встановлено ч. 1 ст. 72 КАС України, а саме: обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Постановляючи зазначену ухвалу, Севастопольський апеляційний адміністративний суд зазначив наступне.
Постановою Ялтинського міського суду АР Крим від 18.10.2006 року у справі №2а-759/06, яка набрала законної сили 31.10.2006 року, задоволено позов ОСОБА_1, зобов'язано Ялтинську міську раду прийняти рішення про внесення змін (доповнень) у рішення 46-ої сесії 23-го скликання Ялтинської міської ради № 18 від 28.03.2002 року з послідуючими змінами від 31.10.2002 року (п.1.5 рішення) з урахуванням прав всіх співвласників домоволодіння АДРЕСА_1, у тому числі ОСОБА_1, про передачу в спільну сумісну власність земельної ділянки площею 0,059 га., для обслуговування житлового будинку та господарчих будівель за вказаною адресою.
На виконання постанови Ялтинського міського суду АР Крим від 18.10.2006 року у справі №2а-759/06, рішенням 22-ої сесії 5-го скликання Ялтинської міської ради АР Крим від18.12.2008 року №656 було внесено зміни до п.1.5 рішення 6-ої сесії 24-го скликання Ялтинської міської ради № 26 від 31.12.2002 року "Про внесення змін до п.1. рішення 46-ої сесії 5-го скликання Ялтинської міської ради від 28.03.2002 року № 18 "Про затвердження проектів відведення і технічних звітів зі встановлення меж земельних ділянок і передачі їх у власність, в оренду громадян для обслуговування житлових будинків і господарських будівель (існуючі житлові будинки) на землях м. Ялти" гр. ОСОБА_6 і ОСОБА_2 в спільну сумісну власність земельної ділянки площею 0,0591га, для обслуговування житлового будинку і господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), розташованого за адресою: АДРЕСА_1, на землях Ялтинської міської ради", на підставі рішення суду і читати у наступній редакції: "п.1.5 передати ОСОБА_6 і ОСОБА_2, ОСОБА_1, ОСОБА_4 в спільну сумісну власність земельну ділянку площею 0,0591га., з земель Ялтинської міської ради "землі, що не передані у власність, не надані в користування в межах населеного пункту" (рядок 12.3 шифр 96 форми 6-зем), у тому числі по угіддям 0,05914 га., "забудовані землі", в тому числі "одно і двоповерхова житлова забудова" (графи 34, 35 форми 6-зем), (код по УКЦИЗ-1.8."Для індивідуального житлового, гаражного і дачного будівництва"), будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), розташована за адресою: АДРЕСА_1. ОСОБА_1 замовити в Ялтинському міському управлінні земельних ресурсів виготовлення документа, що посвідчує право спільної сумісної власності на земельну ділянку.
На виконання рішення 22-ої сесії 5-го скликання Ялтинської міської ради АР Крим від 18.12.2008 року №656, ОСОБА_1 звернулася із заявою до Управління Державного комітету по земельних ресурсах в м. Ялта АР Крим з проханням видати державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,0591 га., розташовану у АДРЕСА_1.
Листом №106-2/10-25-4 від 21.12.2009 року, Управління Державного комітету по земельних ресурсах в м. Ялта АР Крим повідомило заявника, що земельна ділянка площею 0,0591 га., розташована за адресою: АДРЕСА_1 передана у власність гр. ОСОБА_6 (Держакт Серії КМ №114750) і ОСОБА_2 (Держакт Серії КМ №114749) у спільну сумісну власність для обслуговування житлового будинку і господарських будівель на підставі рішення 46-ої сесії 23-го скликання Ялтинської міської ради від 28.03.2002 року № 18, видати гр. ОСОБА_1 державний акт на право власності на дану земельну ділянку не видається за можливе без скасування раніше виданих державних актів.
Постановою Окружного адміністративного суду АР Крим від 09.11.2010 року у справі № 2а-10667/10/18/0170, яка в установленому законом порядку набрала законної сили, за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Державного комітету по земельних ресурсах в м. Ялта АР Крим, треті особи Ялтинська міська рада АР Крим, ОСОБА_6 і ОСОБА_2, задоволені вимоги позивача, зобов'язано Управління Державного комітету по земельних ресурсах в м. Ялта АР Крим виконати рішення 22-ої сесії 5-го скликання Ялтинської міської ради АР Крим від 18.12.2008 року № 656.
Відповідно до ч. 5 ст. 124 Конституції України, ч. 1 ст. 255 КАС України, ч. 2 ст. 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" судові рішення, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання усіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об'єднаннями на всій території України.
Враховуючи процедуру державної реєстрації права власності на земельні ділянки, яка була чинною на час прийняття зазначених судових рішень, суд першої інстанції задовольнив позовні вимоги, шляхом зобов'язання Управління Держкомзему в м. Ялта АР Крим скасувати запис про державну реєстрацію державного акту Серії КМ № 114750 на право власності ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 0,0591 га., розташовану за адресою: АДРЕСА_1, в книзі записів про державну реєстрацію державних актів про право власності на земельну ділянку та право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі та зобов'язання Управління Держкомзему в м. Ялта АР Крим скасувати запис про державну реєстрацію державного акту Серії КМ № 114749 на право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,0591 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, в книзі записів про державну реєстрацію державних актів про право власності на земельну ділянку та право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.
04.02.2013р. головним державним виконавцем Адамчук Ю. О. відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби ГУЮ МЮУ в АРК була прийнята постанова про відкриття виконавчого провадження від 04.02.2013р. за виконавчим листом №2а-5643/11/0170/24, виданого 31.10.2012р. Окружним адміністративним судом АР Крим про зобов'язання Управління Держкомзему в м. Ялта АРК скасувати запис про державну реєстрацію державного акту Серії КМ №114750 на право власності ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 0,0591га, розташовану в АДРЕСА_1 в книзі записів про державну реєстрацію державних актів про право власності на земельну ділянку та право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (а.с. 12, т. 2).
22.04.2013р. до Окружного адміністративного суду надійшла заява від Управління Держземагенства у м. Ялті АРК про роз'яснення порядку виконання рішення та визначення органу виконавчої влади, до повноважень якого входить скасування запису про державну реєстрацію державного акта Серії КМ №114749 на право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,0591га, розташовану в м. Ялті по АДРЕСА_1 в книзі записів про державну реєстрацію державних актів про право власності на земельну ділянку.
Ухвалою суду від 03.06.2013р. суд відмовив у задоволенні цієї заяви.
24.04.2013р. від Управління Держкомзему в м. Ялта АР Крим надійшла заява про заміну сторони виконавчого провадження по виконавчим листам №2а-5643/11/0170/24, якими Управління Держкомзему в м. Ялті АРК було зобов'язано скасувати запис про державну реєстрацію державного акта на право власності на земельну ділянку ОСОБА_2 в книзі записів про державну реєстрацію державних актів про право власності на земельну ділянку та покласти цей обов'язок на Реєстраційну службу Ялтинського міського управління юстиції АРК.
Зазначена заява обґрунтована набранням чинності Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» з 01.01.2013р., яким встановлюються підстави та орган, який виконує дії з реєстрації речових прав, в тому числі й про скасування речових прав.
Так, як зазначає заявник, п. 5 ст. 19 зазначеного Закону, передбачено виконання таких дій центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику в сфері державної реєстрації прав на підставі рішень судів, які набрали законної сили.
Крім того, як зазначено в заяві про заміну сторони у виконавчому провадженні, Постановою Кабінету Міністрів України від 01.01.2013р. №835 визначений виключний перелік адміністративних послуг, які надаються Управлінням Держземагенства в м. Ялті АРК, в який не водять дії зі скасування державної реєстрації права власності на землю, права постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі тощо.
Ухвалою суду від 23.05.2013р. у справі було залучено другого відповідача - Реєстраційну службу Ялтинського міського управління юстиції.
Дослідивши матеріали справи, підстави наданої заяви про заміну сторони у виконавчому провадженні, суд дійшов наступних висновків.
Згідно з пунктом 4 Положення про порядок ведення державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 січня 1993 р. №1051, державний земельний кадастр ведеться Держкомземом та його територіальними органами, які здійснюють його формування, ведення, збереження і забезпечують доступ до відповідної інформації органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
Адміністратором автоматизованої системи державного земельного кадастру є державне підприємство "Центр державного земельного кадастру".
Відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції від 01.01.2013 року), державна реєстрація прав власності, інших речових прав на земельні ділянки (їх обтяження) здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі, яка проводиться територіальними органами Державного агентства земельних ресурсів України.
Статтею 202 Земельного кодексу України визначено, що державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель.
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно, яким є земельна ділянка, є, згідно ч. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", офіційним визнанням і підтвердженням державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на неї, та обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Указом Президента України від 08.04.2011 № 445/2011 затверджено Положення про Держземагентство, відповідно до якого воно є органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру та державну реєстрацію прав на земельні ділянки.
Відповідно до ст. 125 ЗК України встановлено, що право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.
Частиною 2 ст. 126 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, набуту у власність із земель приватної власності без зміни її меж, цільового призначення, посвідчується: а) цивільно-правовою угодою щодо відчуження земельної ділянки, укладеною в порядку, встановленому законом, у разі набуття права власності на земельну ділянку за такою угодою; б) свідоцтвом про право на спадщину.
Згідно зі статтею 202 ЗК України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель. Державний реєстр земель складається з двох частин:
а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок;
б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.
Водночас, відповідно до Указу Президента України від 05.10.2011 № 965/2011, який набрав чинності з 01.01.2013, повноваження Держземагенства в частині державної реєстрації прав на земельні ділянки припинилися.
Указом Президента України "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" № від 09.12.2010р. №1085/2010 було утворено Державну реєстраційну службу України.
З 01.01.2013р. набув чинності Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», яким визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно є офіційним визнанням і підтвердженням державною фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
З 2013 року державну реєстрацію прав на земельні ділянки здійснюється Укрдержреєстром, повноваження якого закріплено в Положенні, затвердженому Указом Президента України від 06.04.2011 №401/2011.
Укрдержреєстр є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань реалізації державної політики у сферах державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, статутів фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, якщо їх реєстрація передбачена законами, статуту територіальної громади міста Києва, друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб'єктів інформаційної діяльності.
Відповідно до підпункту 10 пункту 4 Положення Укрдержреєстр відповідно до покладених на нього завдань здійснює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно відповідно до закону.
Наказом Міністерства юстиції України від 2 лютого 2012 року N 198/5 був затверджений Перелік реєстраційних служб територіальних органів юстиції, в якому зазначена, зокрема, Реєстраційна служба Ялтинського міського управління юстиції.
Таким чином, повноваження щодо реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, в тому числі й земельні ділянки, які розташовані на території м. Ялті, на час розгляду заяви, виконує Реєстраційна служба Ялтинського міського управління юстиції.
Разом з тим, суд зауважує, що відповідно до ч. 1 ст.264 Кас України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд може замінити сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Під правонаступництвом у виконавчому провадженні необхідно розуміти заміну однієї зі сторін (стягувача або боржника) з переходом прав та обов'язків від правопопередника до іншої особи (правонаступника), що раніше не брали участі у виконавчому провадженні. Правонаступництво можливе на всіх стадіях виконавчого провадження - з моменту відкриття виконавчого провадження до його закінчення. Так, підставою правонаступництва є смерть громадянина, що був стороною виконавчого провадження, оголошення його померлим, реорганізація юридичної особи, відступлення права вимоги, переведення боргу (глава 47 ЦК).
Відповідно до ч. 5 ст. 8 Закону України "Про виконавче провадження" у разі вибуття однієї із сторін державний виконавець з власної ініціативи або за заявою сторони, а також сама заінтересована сторона мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником.
Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, обов'язкові тією мірою, якою вони були б обов'язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
У разі якщо сторона виконавчого провадження змінила найменування (для юридичної особи) або прізвище, власне ім'я чи по батькові (для фізичної особи), державний виконавець за наявності підтверджуючих документів своєю постановою, яка затверджується начальником відділу, змінює назву сторони виконавчого провадження.
При цьому, суд виходить з того, що зазначені положення КАС України слід застосовувати у зв'язку з положеннями Закону України «Про виконавче провадження», п. 3 ч. 1 ст. 49 якого передбачено, що виконавче провадження підлягає закінченню у разі смерті або оголошення померлим стягувача чи боржника, визнання безвісно відсутнім боржника або стягувача, ліквідації юридичної особи - сторони виконавчого провадження, якщо виконання їх обов'язків чи вимог у виконавчому провадженні не допускає правонаступництва.
Ліквідація - це така форма припинення юридичної особи, при якій припиняються всі права і обов'язки. Основним критерієм ліквідації юридичної особи є відсутність правонаступників, що означає повне завершення діяльності та переходу прав та обов'язків до іншої особи. У випадках передачі майна, прав та обов'язків попередньої юридичної особи відбувається перетворення юридичної особи. Як свідчить судова практика Державна митна служба України неодноразово припиняла (ліквідувала) митні органи шляхом злиття, поділу, приєднання. При цьому створені митні органи продовжували діяльність, виконуючи функції покладені на них державою. Враховуючи вищевикладене, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що новостворені юридичні особи не позбавлені права виконувати рішення судів, які є обов'язковими до виконання на всій території України (ухвала ВАС України від 14.10.2010 р., справа №К-23418/10).
Як було вищезазначено, на момент прийняття судом рішення у справі №2а5643/11/0170/24, був чинним Наказ Державного комітету України із земельних ресурсів від 22 червня 2009 року №325 «Про затвердження Інструкції про заповнення бланків державних актів на право власності на земельну ділянку і на право постійного користування земельною ділянкою» , який був прийнятий на виконання статті 126 Земельного кодексу України, статті 56 Закону України «Про землеустрій», постанови Кабінету Міністрів України від 2 квітня 2002 року №449 «Про затвердження форм державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою» визначається порядок заповнення бланків державних актів на право власності на земельну ділянку і на право постійного користування земельною ділянкою, форму яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 2 квітня 2002 року №449 «Про затвердження форм державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою», а відтак, вона є обов'язковою для відповідача при заповненні бланків державних актів на право власності на земельну ділянку, які є бланками документів суворого обліку.
Організація підписання заповнених бланків здійснювалась територіальними органами Держкомзему, які протягом 5 робочих днів з дня отримання передають такі бланки, підписані начальником відповідного територіального органу Держкомзему, для підписання органу місцевого самоврядування або органу виконавчої влади.
Згідно з пунктом 1.4 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 травня 1999 р. N 43 (в редакції станом на момент видачі державних актів третім особам), державний акт на право власності на земельну ділянку та державний акт на право постійного користування земельною ділянкою видавався на підставі рішення Кабінету Міністрів України, обласної, районної, Київської і Севастопольської міських, міської, селищної, сільської ради, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, районної Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.
Заповнення державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою покладалося на Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України, регіональні, районні та міські центри державного земельного кадастру та їх структурні підрозділи і інші землевпорядні підприємства та організації. Усі записи мають бути зроблені державною мовою, чітко і розбірливо, виправлення не допускаються. Заповнення вказаних документів здійснюється з використанням комп'ютерної техніки (п. 2.9 Інструкції).
Державний акт на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою складався у двох примірниках, підписувався органом, який прийняв рішення про передачу (надання) земельної ділянки у власність (постійне користування), та відповідним державним органом земельних ресурсів. У разі відчуження земельних ділянок із земель приватної власності державний акт на право власності на земельну ділянку підписує відповідний державний орган земельних ресурсів на підставі копії відповідного договору, вірність якої засвідчена нотаріусом (п. 2.14 Інструкції).
Відповідно до п. 3.1 Інструкції державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою видавалися структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України.
Статтею 204 ЗК України визначено, що державний земельний кадастр ведеться уповноваженим органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Порядок ведення державного земельного кадастру встановлюється законом.
В свою чергу, Державний земельний кадастр функціонує паралельно із Державним реєстром речових прав на нерухоме майно.
Взаємодію органів державної реєстрації прав та органів, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру, визначено Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та Законом України "Про Державний земельний кадастр". Вона передбачає, у тому числі, підстави та порядок передачі відомостей між зазначеними органами. В Державному земельному кадастрі міститься технічна інформація про земельну ділянку, а в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно - вся інформація про речові права на земельні ділянки.
Відповідно до статті 30 Закону України «Про Державний земельний кадастр» та статті 281 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 22.02.2012 № 118 «Про інформаційну взаємодію органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, та органу державної реєстрації прав».
Вказаною постановою затверджено Порядок надання інформації про зареєстровані земельні ділянки органу державної реєстрації прав та про зареєстровані речові права на земельні ділянки органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, та Порядок надання органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, органу державної реєстрації прав доступу до перегляду кадастрових карт (планів).
В розумінні ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Отже, державні акти про право власності або право постійного користування на земельну ділянку є документами, що посвідчують відповідне право і видаються на підставі рішень Кабінету Міністрів України, обласних, районних, Київської і Севастопольської міських, селищних, сільських рад, Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, районної, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.
Державний реєстратор прав проводить державну реєстрацію права на земельну ділянку. Статтею 19 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» прав передбачено перелік документів, на підставі яких проводиться реєстрація права власності (правовстановлюючі документи).
Державний реєстратор протягом чотирнадцяти робочих днів здійснює державну реєстрацію прав на земельну ділянку і висилає кадастровому реєстратору документи про реєстрацію та свідоцтво про право власності, якщо видача такого свідоцтва передбачена законом. Кадастровий реєстратор видає дані документи заявнику.
Державний кадастровий реєстратор вносить до Поземельної книги інформацію про власників або користувачів земельної ділянки після отримання відповідної інформації від органу державної реєстрації прав у порядку інформаційного обміну.
Відповідно до п.п. 10, 11 ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі поділу чи об'єднання земельних ділянок або, якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.
У разі скасування державної реєстрації з підстав, зазначених в абзаці третьому цієї частини, Державний кадастровий реєстратор у десятиденний термін повідомляє про це особу, за заявою якої здійснено державну реєстрацію земельної ділянки.
Реєстрація скасування ж майнових прав на земельну ділянку, в тому числі прав власності, відбувається в порядку, визначеному ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», відповідно до якої записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Таким чином, створені органи Укрдержреєстру не є правонаступниками Державного земельного агентства України, а лише з 01.01.2013р. продовжують діяльність відповідача у справі, виконуючи функції, покладені на них державою, з проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно за новим порядком, встановленим законом.
Щодо висновків, викладених в ухвалі ВАС України від 14.10.2010 р. по справі №К-23418/10, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону України «Про Державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Згідно до ч. 1 ст. 2 зазначеного Закону державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав; нерухоме майно - земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення.
Статтями 16 та 26 Закону встановлені передумови для внесення записів до Державного реєстру - заява про державну реєстрацію або рішення суду про скасування рішення реєстратора про внесення запису про державну реєстрацію до Державного реєстру.
Зазначене не є тотожною процедурі скасування записів у книзі записів про державну реєстрацію державних актів про право власності на земельну ділянку, обов'язок з ведення якої було покладено на першого відповідача у справі під час прийняття судом рішення у справі №2а-5643/11/0170/24.
Крім того, суд зауважує, що Порядком використання даних Реєстрів прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, який затверджений Наказом Міністерства юстиції України від 14.12.2012р. №1844/5, визначений порядок використання та перенесення державним реєстратором прав на нерухоме майном записів з Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та використання даних Реєстру прав власності на нерухоме майно, який вели БТІ до 01.01.2013р.
Крім того, Наказом Міністерства юстиції України від 12.12.2011р. №3502/5 було затверджено порядок прийняття та розгляду заяв про внесення змін до запису та заяв про скасування запису у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, яким визначена процедура прийняття і розгляду заяв щодо внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, перелік документів, необхідних для внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав та скасування записів Державного реєстру прав, права та обов'язки суб'єктів, що є учасниками зазначеної процедури.
Згідно з п. 1.3 зазначеного Порядку рішення щодо внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав та скасування записів Державного реєстру прав приймає державний реєстратор прав на нерухоме майно (далі - державний реєстратор), яке оформлює за допомогою Державного реєстру прав у двох примірниках.
Відповідно до п. 1.4 Порядку внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав та скасування записів Державного реєстру прав здійснюються в день прийняття заяви органом державної реєстрації прав або нотаріусом.
За приписами п. 1.5 Порядку документи, що подаються для внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав та скасування записів Державного реєстру прав, повинні відповідати вимогам, встановленим законом, цим Порядком та іншими нормативно-правовими актами.
Згідно з п. 2.1 Порядку для внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав та скасування записів Державного реєстру прав заявник подає органу державної реєстрації прав, державним реєстратором якого було проведено державну реєстрацію прав, або нотаріусу, яким проведено державну реєстрацію прав, заяву та документи, визначені цим Порядком.
Таким чином, для проведення скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку необхідною передумовою є проведення її державної реєстрації саме цим реєстраційним органом. При цьому, такий державний реєстратор не має повноважень щодо вчинення записів в книзі записів про державну реєстрацію державних актів про право власності на земельну ділянку.
Постановою суду по справі № 2а-5643/11/0170/24 зобов'язано Управління Держкомзему в м. Ялта АР Крим вчинити запис в книзі записів про державну реєстрацію державних актів про право власності на земельну ділянку, яка була складовою Державного реєстру земель. Суд зауважує, що у зв'язку із змінами у законодавстві внесення записів до вказаної книги не відноситься ні до повноважень Управління Держземагенства, ні до повноважень Реєстраційної служби Ялтинського міського управління юстиції.
Щодо скасування запису про державну реєстрацію державного акта на право власності в книзі записів про державну реєстрацію державних актів про право власності на земельну ділянку суд зазначає, що порядок ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі був затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2009 року №1021, яка втратила чинність згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року N 1051, якою ведення вказаної книги взагалі не передбачено.
Враховуючи викладене, суд не вбачає підстав для задоволення заяви про заміну сторони виконавчого провадження.
Керуючись ст. 264 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
Відмовити у задоволені представника ОСОБА_1 про заміну сторони виконавчого провадження по виконавчим листам №2а-5643/11/0170/24 та покладення обов'язки зі скасування запису про державну реєстрацію державного акта Серія КМ №114750 на право власності ОСОБА_6 та державного акта Серія КМ №114749 на право власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,0591га в м. Ялта по АДРЕСА_1 в книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі на Реєстраційну службу Ялтинського міського управління юстиції АРК.
Ухвала набирає законної сили протягом 5 днів з дня її проголошення. Якщо справу розглянуто у порядку письмового провадження або без виклику особи, яка її оскаржує, ухвала набирає законної сили через 5 днів з дня її отримання. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної республіки Крим протягом 5 днів з дня її проголошення. У разі розгляду справи у порядку письмового провадження або без виклику особи, яка її оскаржує,, апеляційна скарга подається протягом 5 днів з дня отримання. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Кащеєва Г.Ю.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 18.06.2013 |
Оприлюднено | 19.07.2013 |
Номер документу | 32462254 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кащеєва Г.Ю.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кащеєва Г.Ю.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кащеєва Г.Ю.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кащеєва Г.Ю.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кащеєва Г.Ю.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кащеєва Г.Ю.
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Єланська Олена Едуардівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кащеєва Г.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні