cpg1251
УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Від "01" серпня 2013 р. Справа № 4/5007/930/12
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Шніт А.В.
при секретарі Ковальчуку Є.О.
за участю представників сторін:
- від позивача: Пилипчук П.П. дов. від 06.08.2012р.;
- від відповідача: Ковальчук І.І. дов. №452 від 23.04.2013р., Бивалькевич В.П. дов. №453 від 23.04.2013р. (брав участь в судових засіданнях: 25.06.2013р., 10.07.2013р., 16.07.2013р.);
- від третьої особи 1: Чурін Р.В. дов. №1140/вих. від 01.07.2013р. (брав участь в судових засіданнях: 10.07.2013р., 16.07.2013р., 25.07.2013р.);
- від третьої особи 2: Луцюк В.П. дов. №4480/30/2-12 від 06.07.2012р. (брала участь в судових засіданнях: 25.06.2013р., 10.07.2013р., 16.07.2013р., 25.07.2013р.);
- прокурор: Кондратюк Д.А. посв. №003029.
Розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Велтест" (м. Житомир)
до Державного підприємства "Житомирське лісове господарство" (м. Житомир)
За участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів:
1) Управління Держкомзему у Житомирському районі (м. Житомир)
2) Житомирська обласна державна адміністрація (м. Житомир)
за участю прокуратури Житомирської області
про визнання права оренди на земельну ділянку, припинення права користування земельною ділянкою, визнання недійсним акту органу державної влади, скасування державної реєстрації.
Відповідно до ст. 77 ГПК України, в судовому засіданні 25.06.2013р. оголошувалась перерва до 10.07.2013р., 10.07.2013р. оголошувалась перерва до 16.07.2013р., 16.07.2013р. оголошувалась перерва до 25.07.2013р., 25.07.2013р. оголошувалась перерва до 01.08.2013р.
Рішенням господарського суду Житомирської області по справі №4/5007/930/12 від 18.10.2012р. у позові відмовлено.
Постановою Рівненського апеляційного господарського суду України від 11.12.2012р. рішення господарського суду Житомирської області від 18.10.2012р. у справі № 4/5007/930/12 скасовано; прийнято нове рішення; позов задоволено; визнано за товариством з обмеженою відповідальністю "Велтест" право користування належною земельною ділянкою площею 0,8172га, на якій розташовані придбані у власність будівлі і споруди за адресою: м. Житомир, вул. Корабельна, 6 - на умовах оренди; припинено право постійного користування земельною ділянкою площею 0,8172га державним підприємством "Житомирське лісове господарство" за адресою: м. Житомир, вул. Корабельна, 6; визнано недійсним державний акт на право постійного користування земельною ділянкою від 11.06.2006р. серія ЯЯ №078284 по вул. Корабельній, 6 у м. Житомирі, виданий державному підприємству "Житомирське лісове господарство", в частині права користування земельною ділянкою площею 0,8172га; скасовано запис №03062090001 про державну реєстрацію на право постійного користування земельною ділянкою від 11.06.2006 р. ДП "Житомирське лісове господарство" з адресою: м. Житомир, вул. Корабельна, 6.
Постановою Вищого господарського суду України від 17.04.2013р. касаційну скаргу Державного підприємства "Житомирське лісове господарство" задоволено частково; рішення Господарського суду Житомирської області від 18.10.2012р. та постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 11.12.2012р. у справі №4/5007/930/12 скасовано; справу №4/5007/930/12 направлено на новий розгляд до Господарського суду Житомирської області.
На підставі розпорядження від 16.05.2013р. №38/2013 в.о. керівника апарату господарського суду Житомирської області здійснено повторний автоматичний розподіл справи, згідно якого справу №4/5007/930/12, яка перебувала в провадженні судді Лозинської І.В. передано на розгляд судді Шніт А.В.
Ухвалою господарського суду Житомирської області від 17.05.2013р. справу №4/5007/930/12 прийнято до свого провадження та призначено судове засідання.
24.05.2013р. за вх. №8202 на адресу суду від представника позивача надійшла заява про часткову зміну предмету позову в порядку ст. 22 ГПК України, в якій останній зазначає, що у зв'язку із змінами у законодавстві України, позовні вимоги позивача, зобов`язального змісту за первісним позовом у даній справі є недоцільними, що є підставою для відмови від заявлених вимог до відповідача - 2 Житомирської районної державної адміністрації та просить суд:
1. Приєднати дану заяву до первісно поданого позову і вважати її як позовні вимоги до відповідача.
2. Залучити до справи як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Житомирську обласну державну адміністрацію (10014, м.Житомир, майдан С.П.Корольова, 1).
3. Визнати за Товариством з обмеженою відповідальністю (ТОВ) "ВЕЛТЕСТ" код ЄДРПОУ - 33802266 право користування належною земельною ділянкою площею - 0,3172 га, на якій розташовані придбані у власність будівлі і споруди, земельної ділянки, та площею 0,5 га, для проїзду (проходу) до офісного приміщення та обслуговування господарських будівель і споруд, за адресою: м.Житомир, вул.Корабельна, буд.6 - на умовах оренди.
4. Припинити право постійного користування земельною ділянкою загальною площею 0,8172 га, (з якої - 0,3172 га земельної ділянки, на якій розташовані придбані у власність будівлі і споруди; та - 0,5 га земельної ділянки, необхідної для проїзду (проходу) до офісного приміщення, обслуговування господарських будівель і споруд, Державним підприємством "Житомирське лісове господарство" за адресою: м. Житомир, вул.Корабельна, буд.6.
5. Визнати недійсним державний акт на право постійного користування земельною ділянкою від 11.06.2006р. серія ЯЯ № 078284 по вул.Корабельній, 6 у м.Житомирі, виданий державному підприємству "Житомирське лісове господарство", в частині права постійного користування земельною ділянкою загальною площею 0,8172 га.
6. Скасувати запис за № 030620900001 про державну реєстрацію на право постійного користування земельною ділянкою від 11.06.2006р. ДП "Житомирське лісове господарство" за адресою: м. Житомир, вул.Корабельна, буд.6.
В судовому засіданні 28.05.2013р. прокурор подав заяву №05/2/1-2114-13 від 28.05.2013р. (вх. №8390/13) про вступ у розгляд справи в порядку представництва інтересів держави, в якій з метою забезпечення представництва інтересів держави в особі Житомирської районної державної адміністрації, Державного підприємства "Житомирське лісове господарство" відповідно до ст. 21 Конституції України, ст. 29 ГПК України, ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру", прокуратура вступає у розгляд справи судом.
Представник позивача в судовому засіданні 28.05.2013р. подав суду клопотання від 28.05.2013р. (вх. №8388/13), в якому просить суд витребувати у відповідача - Держаного підприємства "Житомирське лісове господарство", фінансові документи (довідку) про сплату до Державного бюджету України податків та інших платежів за використання земельної ділянки за адресою: м.Житомир, вул.Корабельна, буд.6, у період з січня 2007 року по квітень 2013 року.
Представник відповідача заперечив щодо даного клопотання обґрунтовуючи, тим що позивач має право відповідно до ст.21 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" самостійно витребувати зазначені документи.
В судовому засіданні 28.05.2013р. прокурор заперечив щодо поданого клопотання зазначивши, що дані документи не є предметом спору, просить суд відмовити в задоволенні клопотання.
Відповідно до ст.38 ГПК України, сторона або прокурор у разі неможливості самостійно надати докази вправі подати клопотання про витребування господарським судом доказів. У клопотанні повинно бути зазначено: який доказ витребовується; обставини, що перешкоджають його наданню; підстави, з яких випливає, що цей доказ має підприємство чи організація; обставини, які може підтвердити цей доказ.
Суд відмовив в задоволенні клопотання представника позивача на даній стадії розгляду справи.
Представник позивача в судовому засіданні 28.05.2013р. підтримав вимоги заяви про часткову зміну предмету позову у порядку ст. 22 ГПК України.
Прокурор в судовому засіданні 28.05.2013р. не заперечив щодо залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Житомирську обласну державну адміністрацію (10014, м.Житомир, майдан С.П.Корольова, 1).
Відповідно до ч.ч. 1, 3, 4 ст.27 ГПК України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до прийняття рішення господарським судом, якщо рішення з господарського спору може вплинути на їх права або обов'язки щодо однієї з сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за клопотанням сторін, прокурора. Якщо господарський суд при прийнятті позовної заяви, вчиненні дій по підготовці справи до розгляду або під час розгляду справи встановить, що рішення господарського суду може вплинути на права і обов'язки осіб, що не є стороною у справі, господарський суд залучає таких осіб до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору.
Питання про допущення або залучення третіх осіб до участі у справі вирішується господарським судом, який виносить з цього приводу ухвалу.
Треті особи, які не заявляють самостійних вимог, користуються процесуальними правами і несуть процесуальні обов'язки сторін, крім права на зміну підстави і предмета позову, збільшення чи зменшення розміру позовних вимог, а також на відмову від позову або визнання позову.
Ухвалою від 28.05.2013р. суд залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Житомирську обласну державну адміністрацію (10014, м.Житомир, майдан С.П.Корольова, 1).
В судовому засіданні 11.06.2013р. представник відповідача надав письмові пояснення за вх. №9201 від 11.06.2013р. в яких зазначає, що земельна ділянка, яка є предметом спору по даній справі належить підприємству на праві постійного користування відповідно до державного акту на право постійного користування землею серії ЯЯ №078284 виданого 17.07.2006р. на підставі Розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації №444 від 19.06.2004р. Державний акт зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю, на право постійного користування землею, договір оренди землі за №030620900001. Державний акт виданий на земельну ділянку площею 1,0040 га. Також в письмових поясненнях зазначено, що будь-яких рішень щодо вилучення вищезазначеної земельної ділянки та зміни її цільового призначення не приймались. Крім того, позивачем не надано жодних обґрунтованих висновків з посиланням на відповідні будівельні або санітарні норми та правила щодо надання значно більшої площі земельної ділянки, ніж та, яка знаходиться під будівлями.
В судовому засіданні 11.06.2013р. представник позивача надав клопотання за вх. №9200/13 від 11.06.2013р. в якому, керуючись ст. ст. 4-4, 21, 22, 28, 81-1 ГПК України, просить суд: здійснювати фіксацію судового процесу з допомогою звукозаписувального технічного засобу; по закінченню судового процесу видати копію технічного запису.
Відповідно до ч. 4. п. 4. ст. 4. Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011р. №3674-VI - за видачу в електронному вигляді копії технічного запису судового засідання справляється судовий збір в розмірі 15 гривень.
Відповідно до ст.81-1 ГПК України на вимогу хоча б одного учасника судового процесу у суді першої чи апеляційної інстанції при розгляді справи по суті або за ініціативою суду здійснюється фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Таким чином, розгляд справи здійснювався за допомогою технічних засобів: програмно-апаратного комплексу "Діловодство спеціалізованого суду".
В судовому засіданні 25.06.2013р. представник позивача надав клопотання з додатками за вх. №10101/13 від 25.06.2013р., в якому просить суд витребувати у відповідача фінансові документи (довідку) про сплату до Державного бюджету України податків та інших платежів за використання земельної ділянки за адресою: м. Житомир, вул. Корабельна, 6, у період з січня 2007р. по квітень 2013р.
В судовому засіданні 25.06.2013р. представник позивача надав клопотання за вх. №10100/13 від 25.06.2013р. про долучення документів до матеріалів справи.
В судовому засіданні 25.06.2013р. прокурор надав письмові пояснення за вх. №10098/13 від 25.06.2013р. (вих. №05/2/1-2114-13) в яких просить суд у задоволенні позову відмовити.
Представник позивача в судовому засіданні 25.06.2013р. надав письмові пояснення за вх. №10099/13 від 25.06.2013р., в яких просить суд задовольнити позовні вимоги.
В судовому засіданні 25.06.2013р. представник третьої особи 2 надав письмові пояснення за вх. №10097/13 від 25.06.2013р. в яких вважає, що позовні вимоги позивача задоволенню не підлягають.
Ухвалою господарського суду Житомирської області від 10.07.2013р., відповідно до ст.22 ГПК України прийнято до розгляду заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Велтест" про зміну предмету позову; прийнято відмову Товариства з обмеженою відповідальністю "Велтест" від позову в частині позовних вимог до Житомирської районної державної адміністрації; провадження у справі в частині позовних вимог до Житомирської районної державної адміністрації припинено.
В судовому засіданні 10.07.2013р. представник позивача надав клопотання за вх. №10852/13 про долучення документів до матеріалів справи.
В судовому засіданні 10.07.2013р. представник позивача надав клопотання за вх. №10853/13 про витребування доказів.
Представник позивача в судовому засіданні 16.07.2013р. надав письмові пояснення з додатками за вх. №11188/13, в яких просить суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі та приєднати письмові пояснення з додатками до матеріалів справи.
25.07.2013р. представник позивача надав пояснення вх. №11767/13 з додатками.
Представник позивача в судовому засіданні 25.07.2013р. підтримав позовні вимоги.
В судовому засіданні 25.07.2013р. представник відповідача та прокурор заперечили щодо позовних вимог.
Представники третіх осіб в судовому засіданні 25.07.2013р. надали усні пояснення щодо спору.
Заслухавши пояснення представників сторін та прокурора, дослідивши матеріали справи, господарський суд,-
ВСТАНОВИВ:
17.10.2006р. між Товариством з обмеженою відповідальністю "Велтест" - покупець (позивач у справі) та Державним підприємством "Житомирське лісове господарство" - продавець (відповідач у справі) укладено договір купівлі-продажу (а. с.13, 14 том 1).
Відповідно до п.1.1 зазначеного договору відповідач 1 передав у власність (продав) позивачу комплекс будівель, а саме: склад літ. "А" площею 1064,3кв.м., адмінприміщення літ. "А-1" площею 186,2кв.м., прохідна літ. "Б" площею 8,2кв.м., гаражі літ. "В" площею 517,6кв.м., павільйон для тари літ. "Д" площею 398,0кв.м., пожежний резервуар літ. "Ж" площею 82,8кв.м. та гаражі літ. "Г" площею 431,6кв.м., загальною площею 3120,3кв.м., що знаходиться за адресою: м. Житомир, вул. Корабельна будинок 6, що підтверджується актом приймання-передачі майна від 18.10.2006р. (а. с.19, 20 том 1).
Згідно п.5 акту приймання-передачі майна від 18.10.2006р., загальна вартість нерухомого майна становила 573398,40грн., які позивач сплатив відповідачу, про що не заперечив представник відповідача.
Як вбачається з матеріалів справи, 19.10.2006р. була здійснена державна реєстрація права власності позивача на комплекс будівель по вул.Корабельній, 6 у м. Житомирі, що підтверджується витягом №12207634 з реєстру права власності на нерухоме майно від 19.10.2006р., виданого Комунальним підприємством "Житомирське обласне міжміське бюро технічної інвентаризації" Житомирської обласної ради (а. с. 21 том 1).
Таким чином, позивач набув право власності на придбане у відповідача нерухоме майно.
Відповідно до державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 11.06.2006р. серія ЯЯ № 078284, виданого Державному підприємству "Житомирське лісове господарство" на підставі розпорядження голови Житомирської РДА від 19.06.2006р. №444, в постійному користуванні відповідача знаходиться земельна ділянка площею 1,0040га (а. с. 15 том 1).
Державна реєстрація права відповідача на постійне користування земельною ділянкою здійснена у відповідній Книзі за №030620900001 за цільовим призначенням - для ведення лісового господарства.
У довідці Житомирського районного відділу земельних ресурсів від 24.05.2006р. №36 зазначено, що даній земельній ділянці, що надається у постійне користування ДП "Житомирське лісове господарство" для обслуговування приміщень та споруд, присвоєно кадастровий номер - 1822083000:06:000:0127 (а. с.16 том 1).
Рішенням Виконавчого комітету Іванівської сільської ради від 15.03.2007р. "Про присвоєння юридичної адреси" вирішено присвоїти позивачу юридичну адресу: вул.Санаторна, 5, Житомирського району на землях Іванівської сільської ради (бувша вул. Карабельна, 6) (а.с. 94 том 1).
Належних доказів про зміну адреси спірної земельної ділянки позивач не надав.
Розпорядженням голови Житомирської районної державної адміністрації від 27.12.2006р. №1002 (а.с. 28 том 1) позивачу надано дозвіл на розробку технічної документації щодо встановлення зовнішніх меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та складання договору оренди землі, з метою передачі її в оренду для обслуговування комплексу будівель, в зв'язку з переходом права власності на них від відповідача на території Іванівської сільської ради Житомирського району (п. 1 розпорядження).
Позивачем вчинено дії по виготовленню технічної документації із землеустрою щодо встановлення зовнішніх меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), з метою передачі її в оренду, змінивши при цьому цільове призначення земельної ділянки - для обслуговування гаражного господарства та службових технічних будівель на території Іванківської сільської ради вул. Санаторна №5 (а.с. 71-111 том 1).
Розпорядженням голови Житомирської районної державної адміністрації від 26.10.2007р. №1048 вирішено: затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення зовнішніх меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та складанню договору оренди землі, з метою передачі її в оренду позивачу для обслуговування гаражного господарства та службово технічних будівель на території Іванівської сільської ради; передати позивачу в оренду терміном на 10 років земельну ділянку площею 0,8172га для обслуговування гаражного господарства та службово технічних будівель на території Іванівської сільської ради, шляхом укладення договору оренди землі. Вказаним розпорядженням також була затверджена нормативна грошова оцінка земельної ділянки та зобов'язано юридичний сектор райдержадміністрації забезпечити укладання договору оренди землі (а. с. 27 том 1).
Слід зазначити, що у вказаних розпорядженнях відсутня адреса земельної ділянки щодо якої необхідно вчинити певні дії.
Як вбачається з довідки Управління держземагенства у Житомирському районі Житомирської області №3 від 28.11.2012р. (а.с. 132 том 2) згідно статистичної звітності по формі 6-зем земельна ділянка площею 1,0040га, за поштовою адресою м. Житомир, вул. Корабельна, 6, розташована за межами населених пунктів на території Іванівської сільської ради Житомирського району і числиться в постійному користуванні "ДП "Житомирське лісове господарство", склад угідь "інші лісові землі", згідно ст.19 Земельного кодексу України віднесена до категорії земель лісогосподарського призначення, правовий статус - землі державної власності.
Скасовуючи рішення господарського суду Житомирської області від 18.10.2012р. та постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 11.12.2012р., які прийняті у даній справі, Вищим господарським судом у постанові від 17.04.2013р., наведені вказівки, які мають бути враховані судом першої інстанції під час нового розгляду справи в силу ч.1 ст.111-12 ГПК України.
Так Вищим господарським судом України, зокрема зазначено, що ключовим є з'ясування питання, до яких земель належить ділянка за Державним актом від 11.06.2006р. серія ЯЯ №078284, а саме - до земель державної чи комунальної власності і в залежності від встановленого, застосувати відповідні норми земельного законодавства; необхідно дослідити, чи було змінено цільове призначення спірної земельної ділянки саме в установленому законодавством порядку, враховуючи, при цьому, норм ст.20 ЗК України; щодо позовних вимог про припинення в судовому порядку права постійного користування відповідача земельною ділянкою, належною йому, визнання недійсним Державного акту в частині користування останнім зазначеною земельною ділянкою та скасування запису про державну реєстрацію на право постійного користування вказаною земельною ділянкою, то такі вимоги слід оцінювати, виходячи, в тому числі, з наявності обставин, які доводять вилучення або добровільну відмову від цієї ділянки відповідача.
З цього приводу суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Як вбачається з матеріалів справи земельна ділянка знаходиться у державній власності у постійному користуванні у відповідача та віднесена до категорії земель лісогосподарського призначення.
Згідно ст.19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.
Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення (ч.1 ст.20 ЗК України).
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу (ч. 2 ст. 20 Земельного кодексу України).
Пунктом 7 статті 122 Земельного кодексу України передбачено, що Кабінет Міністрів України передає земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у випадках, визначених статтею 149 цього Кодексу, та земельні ділянки дна територіального моря, а також передає земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності до статутного капіталу державного земельного банку, який стовідсотково належить державі та не підлягає приватизації.
Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси для нелісогосподарських потреб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення та суб'єктів господарювання залізничного транспорту загального користування у зв'язку з їх реорганізацією шляхом злиття під час утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", крім випадків, визначених частинами п'ятою - восьмою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 150 цього Кодексу (ч. 8 ст. 149 Земельного кодексу України).
Таким чином передача земельної ділянки лісогосподарського призначення із зміною її цільового призначення на нелісогосподарське відноситься до компетенції Кабінету Міністрів України.
Позивач не надав доказів прийняття Кабінетом Міністрів України рішень щодо вилучення та зміни цільового призначення спірної земельної ділянки, яка розташована за адресою: м. Житомир, вул. Корабельна, 6, у встановленому законом порядку.
Позивач просить суд визнати за ним право користування належною земельною ділянкою площею - 0,3172 га, на якій розташовані придбані у власність будівлі і споруди, земельної ділянки, та площею 0,5 га, для проїзду (проходу) до офісного приміщення та обслуговування господарських будівель і споруд, за адресою: м.Житомир, вул.Корабельна, буд.6 - на умовах оренди.
Відповідно до ч. 1 ст.93 ЗК України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Згідно ст.1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ч.1 ст.6 даного Закону, орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Частиною 1 ст.124 Земельного кодексу України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до ч.5 ст.122 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Кабінет Міністрів України передає земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у випадках, визначених статтею 149 цього Кодексу, та земельні ділянки дна територіального моря, а також передає земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності до статутного капіталу державного земельного банку, який стовідсотково належить державі та не підлягає приватизації (ч. 8 ст. 122 Земельного кодексу України).
Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону (ч.1 ст.116 ЗК України)
При цьому, Земельний кодекс України встановлює момент виникнення права оренди на земельну ділянку. Згідно статті 125 - право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.
Статтею 16 Закону України "Про оренду землі" визначено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону. .
Частини 1, 2, 5 статті 120 Земельного кодексу України встановлюють, що у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, припиняється користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти; до особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні іншої особи, переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на умовах оренди.
Позивач набув право власності на придбане у відповідача нерухоме майно яке розміщене на земельній ділянці розміром 0,3172 га.
Згідно з приписами ст. 377 ЦК України до особи, яка набула право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення, в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
Відповідно до ч. 2 ст. 120 ЗК України, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Відповідно до п. "е" ст. 141 ЗК України підставою припинення права користування земельною ділянкою є набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці.
Внаслідок переходу права власності на об'єкт нерухомого майна, який знаходиться на земельній ділянці, на який отриманий акт постійного користування, право користування нею переходить до цієї особи.
З аналізу ч.2 ст.120, п. "е" ст. 141 Земельного кодексу України, ст. 377 Цивільного кодексу України слідує, що у зв'язку з переходом права власності на об'єкти нерухомості відбувається перехід до набувача прав на відповідну земельну ділянку.
Слід зазначити, що правочин, за яким переходить право власності на житлові будинки, будівлі, споруди, тягне за собою перехід права на земельну ділянку, на якій знаходиться відповідне нерухоме майно. При цьому новий власник земельної ділянки не звільняється від необхідності оформлення права на земельну ділянку відповідно до законодавства (п. 2.10 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин").
Разом з тим, позивач не надав суду доказів щодо оформлення права на спірну земельну ділянку відповідно до законодавства.
Згідно ч. 6 ст. 149 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами п'ятою, дев'ятою цієї статті.
Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси для нелісогосподарських потреб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення та суб'єктів господарювання залізничного транспорту загального користування у зв'язку з їх реорганізацією шляхом злиття під час утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", крім випадків, визначених частинами п'ятою - восьмою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 150 цього Кодексу. (ч. 9 ст. 149 Земельного кодексу України).
Як визначено ч.ч. 3, 4 ст.142 Земельного кодексу України припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки. Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.
Отже, необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки є, яка перебуває у державній або комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки в оренду. Водночас зобов'язання відповідача в судовому порядку визнати за позивачем право користування на умовах оренди за відсутності зазначеного рішення є необґрунтованим та таким, що порушує виключну компетенцію Кабінету Міністрів України та Житомирської обласної державної адміністрації.
Враховуючи, що на час розгляду справи позивачем не подано доказів, які доводять факт добровільної відмови від цієї ділянкии відповідача та доказів прийняття Кабінетом Міністрів України та Житомирською обласною державною адміністрацією рішення про вилучення, зміну цільового призначення та передачу в оренду спірної земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Житомир, вул. Корабельна, 6, вимоги позивача про визнання за позивачем права на умовах оренди та припинення права користування земельною ділянкою задоволенню не підлягають.
Виходячи з предмету та підстав заявленого позову, позовні вимоги про визнання недійсним Державного акту та скасування запису про державну реєстрацію на право постійного користування вказаною земельною ділянкою, є похідними від вимог про припинення права користування земельною ділянкою відповідачем та визнання права користування за позивачем на умовах оренди, і їх розгляд залежить від результатів розгляду цих вимог.
Оскільки господарський суд відмовляє у задоволенні позову про визнання за позивачем права користування належною земельною ділянкою площею - 0,3172 га, на якій розташовані придбані у власність будівлі і споруди, земельної ділянки, та площею 0,5 га, для проїзду (проходу) до офісного приміщення та обслуговування господарських будівель і споруд, за адресою: м.Житомир, вул.Корабельна, буд.6 - на умовах оренди; припинення права постійного користування земельною ділянкою загальною площею 0,8172 га, (з якої - 0,3172 га земельної ділянки, на якій розташовані придбані у власність будівлі і споруди; та - 0,5 га земельної ділянки, необхідної для проїзду (проходу) до офісного приміщення, обслуговування господарських будівель і споруд, Державним підприємством "Житомирське лісове господарство" за адресою: м. Житомир, вул.Корабельна, буд.6; то не підлягають задоволенню позовні вимоги про визнання недійсним державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 11.06.2006р. серія ЯЯ №078284 по вул.Корабельній, 6 у м.Житомирі, виданий державному підприємству "Житомирське лісове господарство", в частині права постійного користування земельною ділянкою загальною площею 0,8172 га. та скасування запису за № 030620900001 про державну реєстрацію на право постійного користування земельною ділянкою від 11.06.2006р. ДП "Житомирське лісове господарство" за адресою: м. Житомир, вул.Корабельна, буд.6
Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено: 06.08.13
Суддя Шніт А.В.
1-до справи;
2-Прокуратурі Житомирської області.
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 01.08.2013 |
Оприлюднено | 07.08.2013 |
Номер документу | 32832127 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Шніт А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні