cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-24-26
ОКРЕМА УХВАЛА
"15" серпня 2013 р. Справа № 911/2393/13
за позовом фізичної особи - підприємця Візьонка Станіслава Анатолійовича , м. Кагарлик,
до відповідача: Кагарлицької міської ради Київської області, м. Кагарлик,
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:
1) Управління Держземагентства в Кагарлицькому районі Київської області, м. Кагарлик,
2) Управління охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства в Київській області, м. Київ,
3) Державне агентство рибного господарства України, м. Київ,
про зобов'язання повернути майно
Суддя О.В. Конюх
О Б С Т А В И Н И С П Р А В И :
Фізична особа - підприємець Візьонок С.А. звернувся до господарського суду Київської області з позовом від 18.06.2013р. до Кагарлицької міської ради, в якому просить зобов'язати Кагарлицьку міську раду повернути рибу шляхом спуску води із ставу «Пасківський» площею водного дзеркала 22,3 га, що знаходиться на території міста Кагарлик та надання дозволу позивачу на вилов риби із ставу «Пасківський» протягом двох тижнів з моменту спуску води.
07.08.2013р. позивачем подано заяву від 02.08.2013р. в порядку ст. 22 ГПК України про зміну предмету позову. У вказаній заяві позивач, не змінюючи підстав позову, змінює предмет позову та просить суд стягнути з відповідача - Кагарлицької міської ради 193586,00 грн. боргу - відшкодування вартості риби, яку позивач використав для зарибнення ставу «Пасківський» за період дії договорів оренди земель водного фонду. Позивач твердить, що в силу ст. 25 Закону України «Про оренду землі» та ст.ст. 189, 775 ЦК України запущена позивачем та вирощена в орендованому ставі риба є власністю позивача.
Рішенням господарського суду Київської області від 07.08.2013р. в позові фізичній особі - підприємцю Візьонку С.А. відмовлено повністю.
Відповідно до ст. 90 ГПК України господарський суд, виявивши при вирішенні господарського спору порушення законності або недоліки в діяльності підприємства, установи, організації, державного чи іншого органу, виносить окрему ухвалу.
Відповідно до пунктів 5.6, 5.7 Постанови Пленуму ВГСУ від 26.12.2011р. № 18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» при виявленні під час розгляду справи порушень законності чи недоліків у діяльності підприємства, організації або посадових осіб господарський суд виносить на їх адресу окрему ухвалу незалежно від того, чи є вони учасниками господарського процесу. Окрема ухвала надсилається посадовій особі або органу, які за своїми повноваженнями повинні усунути виявлені господарським судом недоліки чи порушення.
Так, під час розгляду господарського спору у справі № 911/2393/13 судом виявлено порушення земельного законодавства та законодавчих умов здійснення спецводокористування та рибництва фізичною особою Візьонком С.А. та завдання шкоди природному навколишньому середовищу, що є підставою для винесення даної окремої ухвали.
З матеріалів справи вбачається, що між Кагарлицькою міською радою та ФОП Візьонком С.М. було укладено два договори оренди земель водного фонду: від 15.05.2007р., який зареєстрований 25.05.2007р. за №61, на виконання якого 25.05.2007р. ФОП Візьонку С.А. за актом прийому передачі було передано землі водного фонду (достроково розірваний додатковою угодою від 01.11.2011р.), та від 14.11.2011р. зареєстрований за №180-1, на виконання якого 14.11.2011р. ФОП Візьонку С.А. були передані землі водного фонду.
За вказаними договорами ФОП Візьонку С.А. було передано земельну ділянку під водним об'єктом ставу «Пасківський» площею до 28,6 га, з них під водним дзеркалом 22,3 га, прибережних захисних смуг та гідротехнічних споруд (дамба) 6,3 га для риборозведення.
По-перше, згідно ст. 1 Водного кодексу України до поняття використання води відноситься процес використання води без її вилучення, в тому числі для рибництва. Поняття спеціальне водокористування наведене у ст. 48 Водного кодексу України, згідно до вимог якої спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотніми водами із застосуванням каналів.
Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб . Спеціальне водовикористання передбачає не тільки забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд та інших об'єктів, але і використання води для рибогосподарських потреб, що включає в себе риборозведення.
Відповідно до ст. 47 Водного кодексу України загальне водокористування здійснюється громадянами для задоволення їх потреб (купання, плавання на човнах, любительське і спортивне рибальство, водопій тварин, забір води з водних об'єктів без застосування споруд або технічних пристроїв та з криниць) безкоштовно, без закріплення водних об'єктів за окремими особами та без надання відповідних дозволів. На водних об'єктах, наданих в оренду, загальне водокористування допускається на умовах, встановлених водокористувачем, за погодженням з органом, який надав водний об'єкт в оренду. За вказаною нормою загальне водокористування передбачає безкоштовне водокористування, без закріплення водних об'єктів за особами та без відповідних дозволів, передача водного об'єкту в користування за договором оренди не відноситься до загального користування .
За таких спеціальне водовикористання передбачає як забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв так і використання води для рибогосподарських потреб, що включає в себе і риборозведення. В силу ст. 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу. Порядок погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування затверджується Кабінетом Міністрів України. Спеціальне водокористування є платним. Відповідно до ст. 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.
Позивач в установленому законом порядку дозвіл на спецводокористування не отримував, відповідно за період з 25.05.2007р. по 01.11.2011р. та з 14.11.2011р. по 01.04.2012р. здійснював спецводокористування без дозволу.
По-друге, єдиним документом, який надає користувачу право на риборозведення є Режим рибогосподарської експлуатації водойми.
Порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби регламентується Інструкцією про порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах, затвердженою Наказом Державного комітету рибного господарства України від 28.10.1998р. № 154, яку в наступному змінила Інструкція про порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах, затвердженою Наказом Державного комітету рибного господарства України від 15.01.2008р. №4.
Вказана Інструкція регламентує встановлення спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань рибного господарства України Режиму рибогосподарської експлуатації водного об'єкта , який розробляється на підставі науково-біологічного обґрунтування та погоджується з територіальним органом рибохорони. Режим містить сукупність вимог, умов та заходів щодо обсягів робіт з відтворення риби та інших живих ресурсів за їх віковими характеристиками, щодо строків лову, типів і кількості знарядь та засобів лову, обсягів вилучення тощо, виконання якого забезпечує раціональне використання рибогосподарського водного об'єкта або його ділянки. Пункт 2.4 Інструкції передбачає, що користувач, якому видано Режим, має одноосібне право на спеціальне використання водних живих ресурсів у цьому водному об'єкті, або його ділянці.
Позивач у встановленому законом порядку Режим рибогосподарської експлуатації водного об'єкта - ставу «Пасківський» не отримував , відповідно за період з 25.05.2007р. по 01.11.2011р. та з 14.11.2011р. по 01.04.2012р. здійснював рибництво всупереч вимогам закону без встановленого науково обґрунтованого Режиму, що могло завдати шкоди навколишньому природному середовищу.
Крім того, порядок проведення робіт з відтворення водних живих ресурсів у рибогосподарських водних об'єктах (крім водних об'єктів, розташованих у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду) суб'єктами усіх форм власності, що здійснюють рибогосподарську діяльність, в тому числі вселення водних біоресурсів на момент існування спірних відносин регламентувався Інструкцією про порядок проведення робіт з відтворення водних живих ресурсів, затвердженою Наказом Міністерства аграрної політики від 08.06.2004 № 215 (яка втратила чинність 07.07.2012р. згідно з наказом Мінагрополітики № 414).
Згідно зазначеної Інструкції для проведення робіт з відтворення водних живих ресурсів, пов'язаних з подальшим уселенням їх у рибогосподарський водний об'єкт, користувачі (крім територіальних органів рибоохорони) повинні не пізніше ніж за два тижні подати до територіального (басейнового, обласного, міжрайонного) органу рибоохорони, в зоні діяльності якого розташований відповідний рибогосподарський водний об'єкт, такі документи: 1) заявку на проведення робіт із уселення водних живих ресурсів у рибогосподарський водний об'єкт; 2) біологічне обґрунтування про доцільність проведення робіт з відтворення водних живих ресурсів (якщо відтворення здійснюється вперше), розроблене науковою установою; 3) ветеринарне свідоцтво про відсутність небезпечних захворювань у господарствах, з яких здійснюється перевезення риби та інших водних живих ресурсів (отримується цим господарством); 4) графік робіт із уселення водних живих ресурсів (складається користувачем і узгоджується з територіальними органами рибоохорони); 5) дозвіл Міністерства охорони навколишнього природного середовища України на здійснення робіт з акліматизації, переселення водних живих ресурсів; 6) документ, що підтверджує придбання водних живих ресурсів для їх подальшого вселення у рибогосподарський водний об'єкт (повідомлення про виділення квоти на вилов, накладні про придбання, інші документи).
Територіальний орган рибоохорони в тижневий термін розглядає подані документи, наказом затверджує склад комісії з контролю за проведенням робіт із уселення водних живих ресурсів (далі - Комісія), погоджує графік робіт, передає його копію голові Комісії.
Головою Комісії призначається представник територіального органу рибоохорони, а членами Комісії - представники місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування (за згодою), територіального органу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України та користувача, який здійснюватиме зазначені роботи.
Місця проведення робіт із уселення водних живих ресурсів визначаються Комісією.
Позивачем зариблення ставу «Пасківський» здійснювалось без дотримання вимог Інструкції про порядок проведення робіт з відтворення водних живих ресурсів, без наявності необхідних документів, без відома територіального органу рибохорони та без створення відповідної комісії, що могло завдати шкоди навколишньому природному середовищу.
Беручи наведене вище до уваги, керуючись ст.90 ГПК України, суд
УХВАЛИВ:
Зобов'язати Державну екологічну інспекцію в Київській області в межах своєї компетенції провести перевірку дотримання фізичною особою - підприємцем Візьонком Станіславом Анатолійовичем (09200, Київська обл., Кагарлицький район, м. Кагарлик, вул. Горького, 87, ідентифікаційний номер 2317615518) вимог природоохоронного законодавства під час здійснення рибництва в ставі «Пасківський» на території міста Кагарлик, вжити заходів для встановлення наявності шкоди, завданої навколишньому природному середовищу, визначення її розміру, стягнення завданої шкоди з винної особи в порядку, передбаченому законодавством та притягнення винних осіб до встановленої відповідальності.
Про розгляд окремої ухвали повідомити господарський суд Київської області.
Суддя Конюх О.В.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 15.08.2013 |
Оприлюднено | 16.08.2013 |
Номер документу | 32989464 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Конюх О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні