cpg1251
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"19" серпня 2013 р. Справа № 907/142/13-г
Львівський апеляційний господарський суд, в складі колегії:
головуючого-судді: Якімець Г.Г.,
суддів: Кравчук Н.М.,
Хабіб М.І.,
при секретарі Олійник І.О.,
за участю представників:
від прокуратури - Куцик В.Б.
від позивача - не з'явився
від відповідача-1 - Пуравець К.М.
від відповідача-2 - не з'явився
від третіх осіб - не з'явились
розглянувши апеляційну скаргу Прокурора міста Ужгорода, вих. № 72-3557 вих-13 від 22.05.2013 року
на рішення господарського суду Закарпатської області від 26.04.2013 року (підписане 18.05.2013 року), суддя Васьковський О.В.
у справі № 907/142/13-г
за позовом Прокурора Перечинського району в інтересах держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації, м. Ужгород
до відповідача-1 Товариства з обмеженою відповідальністю "СТС", м. Перечин
до відповідача-2 Перечинської районної державної адміністрації, м. Перечин
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Відділ Держкомзему в Перечинському районі, м. Перечин
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Державна інспекція сільського господарства в Закарпатській області, м. Ужгород
про скасування розпорядження та визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку
в с т а н о в и в :
14.03.2013 року прокурором Перечинського району подано суду першої інстанції подано заяву про зміну позовних вимог (арк. справи 70-72), в якій останній просить скасувати розпорядження голови Перечинської районної державної адміністрації від 03.03.2009 року №107 та визнати недійним акт серії ЯЗ №263617 від 31.03.2009 року.
Рішенням господарського суду Закарпатської області від 26.04.2013 року по справі №907/142/13-г відмовлено в позові прокурора Перечинського району в інтересах держави в особі Закарпатської обласної державної адміністрації про скасування розпорядження голови Перечинської районної державної адміністрації від 03.03.2009 року №107, визнання недійним акту серії ЯЗ №263617 від 31.03.2009 року.
Суд у рішенні посилаючись на норми ст.ст.20, 122 Земельного кодексу України, п.8 Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб», затв. постановою КМУ №5-02 від 11.04.2012 року, вказує про необґрунтованість позовних вимог.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, прокурор м.Ужгорода подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення господарського суду Закарпатської області від 26.04.2013 року по справі №907/142/13-г, прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задоволити, вказуючи на порушення судом норм матеріального і процесуального права. Зокрема, скаржник посилається на те, що в порушення п.9 Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб», затв. постановою КМУ №5-02 від 11.04.2012 року, розпорядженням голови Перечинської районної державної адміністрації №13 від 09.01.2009 року ТзОВ «СТС» надано дозвіл на розробку проекту землеустрою із зміни цільового призначення власної земельної ділянки площею 0,4000 га, розташованої за межами населеного пункту на території Тур'я-Полянської сільської ради, яка перебувала у власності товариства та в подальшому неправомірно розпорядженням голови Перечинської РДА №106 від 03.03.2009 року затверджено проект зміни цільового призначення земельної ділянки і видано державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ№263598 із зазначенням призначення земельної ділянки - для комерційної діяльності. Поряд з цим, прокурор вважає необґрунтованим посилання відповідача-1, яке взято до уваги господарським судом, на те, що зміна цільового призначення спірної земельної ділянки пов'язана із подальшим її використанням для задоволення потреб жителів територіальної громади Перечинського району.
Представники позивача, відповідача-2 та третіх осіб в судове засідання не з'явились.
Прокурор в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримав, просив задоволити в повному обсязі.
Представник відповідача-1 в судовому засіданні проти вимог апелянта заперечила, просила оскаржуване рішення залишити без змін, з підстав наведених у відзиві на апеляційну скаргу (вих.№01/34 від 12.06.2013 року), вказуючи, що розпорядження голови Перечинської РДА №107 від 03.03.2009 року прийнято в межах повноважень та на підставі норм чинного законодавства, оскільки зміна цільового призначення земельної ділянки ТзОВ «СТС» пов'язана з наступним використанням останньої для будівництва об'єктів, призначених для обслуговування членів територіальних громад, в тому числі Перечинського району. Разом з тим, звертала увагу суду на те, що об'єкти, будівництво яких заплановане на спірній земельній ділянці, є складовими гірськолижного курорту «Ужгород-Полонина Руна», місце розташування курорту та вибір земельних ділянок в цілому затверджений Закарпатською обласною радою та Закарпатською державною адміністрацією та вказувала, що згідно з нормами Закону України «Про місцеві державні адміністрації» голови обласних державних адміністрацій мають право скасовувати розпорядження голів районних державних адміністрацій, що суперечать Конституції України та законам України, проте, спірне розпорядження скасоване не було.
Перечинська районна адміністрація у відзиві (вих№368/01-26 від 13.06.2013 року) просить суд залишити без змін оскаржуване рішення суду першої інстанції, а апеляційну скаргу без задоволення, вказуючи на правомірність прийняття розпорядження голови Перечинської районної державної адміністрації від 03.03.2009 року №107, з огляду на положення п.8 Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб», затв. постановою КМУ №5-02 від 11.04.2012 року. Разом з тим, вказує, що державний акт серії ЯЗ №263617 від 31.03.2009 року виданий відповідачу-1 в межах наданої компетенції та на підставі чинного законодавства.
Суд, заслухавши пояснення представників прокуратури та відповідача-1, розглянувши доводи апеляційної скарги та дослідивши наявні докази по справі, вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного:
Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, рішенням Закарпатської обласної ради від 02.08.2007 р. №343 погоджено матеріали щодо місця розташування гірськолижного комплексу з об'єктами туристично-спортивного та оздоровчого призначення товариству з обмеженою відповідальністю „СТС" на земельній ділянці загальною площею 1440,0 га, з них: 601,5 га за даними державного земельного кадастру враховуються в Туричківській сільській раді, 835,5 га - в Тур'є-Полянській сільській раді Перечинського району.
Право власності на земельну ділянку площею 0,4000 га, яка розташована на території Тур'є-Полянської сільської ради урочище „Над Лужки" Перечинського району ТзОВ «СТС» набуто на підставі договорів купівлі-продажу від 30.09.2008 року ВКТ 357876, №3230, №3226
В матеріалах справи наявний державний акт на право власності на вказану вище земельну ділянку серії ЯЕ №460941 від 26.11.2008 року, виданий Перечинською районною державною адміністрацією (арк. справи 18), згідно якого цільове призначення (використання) земельної ділянки - для ведення особистого селянського господарства.
За клопотанням ТзОВ «СТС» від 28.11.08№01/124, розпорядженням голови Перечинської районної державної адміністрації Закарпатської області №13 від 09.01.2009 року відповідачу-1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою зі зміни цільового призначення земельної ділянки площею 0,4000 гектарів на території Тур'є -Полянської сільської ради за межами населених пунктів (державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯЕ №460941 від 26.11.08, цільове призначення ділянки - для ведення особистого селянського господарства) на землі - для іншої комерційної діяльності.
На підставі вказаного розпорядження, на замовлення відповідача-1, товариством з обмеженою відповідальністю „Карпатська експертна група" розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,4000 га ТОВ „СТС" у зв'язку зі зміною цільового призначення в урочищі „Над лужки" на території Тур'є-Полянської сільської, за межами населених пунктів Перечинського району Закарпатської області. Кадастрвоий номер земельної ділянки: 2123286200:02:031:0005.
03.03.2009 року Перечинською районною державною адміністрацією прийнято розпорядження №107 „Про затвердження проекту землеустрою зі зміни цільового призначення земельної ділянки ТОВ „СТС" (арк. справи 58), відповідно до якого затверджено проект землеустрою зі зміни цільового призначення земельної ділянки площею 0,4000 га в урочищі „Над лужки", за межами населених пунктів на території Тур'є-Полянської сільської ради для іншого комерційного призначення; змінено цільове призначення земельної ділянки площею 0,4000 га в урочищі „Над лужки", за межами населених пунктів на території Тур'є-Полянської сільської ради для іншого комерційного призначення та дозволено підготувати технічну документацію для отримання державного акту на право власності на вказану земельну ділянку.
На підставі вказаного розпорядження Перечинською районною державною адміністрацією відповідачу-1 видано державний акт серії ЯЗ №263617 від 31.03.2009 року на право власності на земельну ділянку загальною площею 0,4000 га, яка знаходиться в урочищі „Над лужки" на території Тур'я-Полянської сільської ради за межами населеного пункту, із зазначенням цільового призначення (використання) земельної ділянки - для ведення іншої комерційної діяльності (арк. справи 19).
Прокуратурою Перечинського району із залученням спеціалістів державної інспекції сільського господарства проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства Перечинською районною державною адміністрацією при видачі розпоряджень щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, що належить ТзОВ «СТС».
Слід зазначити, що 29.11.2012 року Державною інспекцією сільського господарства в Закарпатській області складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства №88, яким встановлено, що розпорядження голови Перечинської РДА від 09.01.2009 року та 03.03.2009 року №107 прийнято з порушенням положень ч.3 ст.20, ч.3 ст.122 Земельного кодексу України, Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб» затв. постановою КМУ №5-02 від 11.04.2012 року.
Прокурор та позивач вважають, що розпорядження голови Перечинської районної державної адміністрації від 03.03.09 №107 „Про затвердження проекту землеустрою зі зміни цільового призначення земельної ділянки ТОВ „СТС" та державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №263617 від 31.03.09 є незаконними та підлягають скасуванню, оскільки прийняті з порушенням ст.ст.20, 122 Земельного кодексу України, п.п.8, 9 Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб.
Відповідно до ст. 20 Земельного кодексу України (яка діяла на час прийняття розпорядження) зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Механізм зміни цільового призначення земельної ділянки, яка перебуває у власності громадянина або юридичної особи, врегульовано Порядком зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 №502, який був чинним на момент прийняття спірного розпорядження.
Частиною 8 Порядку передбачено, що районна держадміністрація розглядає подані проектні матеріали (складені з дотриманням встановлених Порядком вимог та за наявності відповідних погоджень) та приймає рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки, яка знаходиться за межами населеного пункту, якщо така зміна пов'язана з наступним використанням цієї ділянки для сільськогосподарських потреб, ведення лісового і водного господарства, будівництва об'єктів, призначених для обслуговування членів територіальних громад району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо).
У разі, якщо зміна цільового призначення земельної ділянки за межами населеного пункту передбачає її використання для інших потреб, ніж визначених у ч.8, відповідне рішення приймає Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна держадміністрація (ч. 9 Порядку).
З огляду на наведене, питання про зміну цільового призначення земельних ділянок, що перебувають у власності громадян або юридичних осіб, мало вирішуватись шляхом прийняття в межах своєї компетенції органом місцевого самоврядування (зокрема, районною державною адміністрацією) відповідного рішення про затвердження проектних матеріалів про зміну цільового призначення земельної ділянки.
Як встановлено судом, розпорядженням Перечинської РДА №107 від 03.03.2009 року затверджено проект землеустрою зі зміни цільового призначення земельної ділянки площею 0,4000 га ТОВ „СТС", що відповідає вищеназваному Порядку.
Стосовно посилань скаржника на те, що зміна цільового використання спірної земельної ділянки не пов'язана з наступним використанням цієї земельної для обслуговування членів територіальних громад району, судом відзначено наступне:
Частина 8 зазначеного вище Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 №502, не містить вичерпного переліку кола об'єктів, що пов'язані з обслуговуванням членів територіальних громад району, а можливість віднесення того чи іншого об'єкта до такого переліку законом чітко не врегульовано.
ТзОВ «СТС» звертає увагу суду на те, що відповідно до містобудівного обґрунтування, на земельній ділянці 0,40 га заплановано спорудження будинків відпочинку, облаштування пішохідних доріжок та скверів відкритого типу для покращення дозвілля відпочиваючих та місцевих жителів. Дані об'єкти призначені для відпочинку та рекреації громадян, задоволення їх культурних потреб, їх спорудження призведе до покращення дозвілля місцевих жителів та забезпечить притік інвестицій і створення нових робочих місць. Загальна доступність таких об'єктів та їх призначення - для дозвілля та відпочинку громадян, в тому числі і місцевих жителів, - свідчить про те, що такі об'єкти можуть бути визнані такими, що призначені для обслуговування членів територіальних громад район, а саме для задоволення їх культурних потреб та налагодження і урізноманітнення дозвілля.
Об'єкти, будівництво яких заплановано на даній ділянці, є складовими гірськолижного курорту „Ужгород-Полонина Руна". Місце розташування курорту та вибір земельних ділянок для його будівництва в цілому затверджений Закарпатською обласною радою та Закарпатською обласною державною адміністрацією (рішення Закарпатської обласної ради від 02.08.07 №343 та розпорядження голови Закарпатської обласної ради від 05.09.07 №492). У подальшому Стратегією розвитку Перечинського району до 2015 року визначено, що найбільш інвестиційно-привабливим проектом для розвитку туристично-рекреаційної галузі Перечинського району є інвестиційний проект „Ужгород-Полонина Руна". При цьому операційною ціллю визнано сприяння будівництву та розвитку гірськолижних курортів на території гори Полониниа Руна.
Програмою економічного і соціального розвитку Перечинського району на 2013 рік та основні напрямки розвитку 2014 і 2015 роки, затвердженого рішенням 14 сесії VІ скликання районної ради від 27.12.12 №272, передбачено, що пріоритетним завданням для Перечинського району є залучення інвестицій у розбудову перспективної туристично-рекреаційної території Полонина Руна. Одним з основних напрямків діяльності є реалізація інвестиційного проекту по розбудові гірськолижного курорту „Ужгород-Полонина Руна. Тобто, Перечинською районною державною адміністрацією всі об'єкти, що належать до гірськолижного комплексу „Ужгород-Полонина Руна" визначені пріоритетними для забезпечення потреб (культурного та рекреаційного обслуговування) жителів Перечинського району.
Спірним розпорядженням затверджено проект зміни цільового призначення земельної ділянки для комерційної діяльності - будівництво гірськолижного комплексу з об'єктами туристично-спортивного та оздоровчого призначення.
Слід зазначити, що будівництво гірськолижного комплексу слід вважати таким, що пов'язано з обслуговуванням членів територіальних громад Перечинського району. Фактично гірськолижний комплекс на території району є елементом туристичної інфраструктури, призначеної для надання туристичних послуг жителям Перечинського району, але не виключно. Сприяння розвитку на відповідній території туристичної інфраструктури, залучення до туристичної діяльності місцевого населення, створення при цьому нових робочих місць віднесено до кола повноважень виконавчих органів місцевого самоврядування (ст. 11 Закону України "Про туризм").
Враховуючи вищенаведене, суд першої інстанції правомірно прийшов до висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
За таких обставин, суд вважає, що при прийнятті оскаржуваного рішення господарський суд повно і всебічно перевірив всі обставини справи, дав належну правову оцінку зібраним у справі доказам та прийняв законне і обґрунтоване рішення.
Враховуючи наведене, доводи скаржника про скасування рішення місцевого суду є безпідставними.
Рішення місцевого суду прийняте у відповідності з вимогами діючого законодавства, а тому підстав для його скасування апеляційний суд не вбачає.
Керуючись ст.ст.101,103,105 ГПК України, суд,
постановив:
Рішення господарського суду Закарпатської області від 26.04.2013 року по справі №907/142/13-г залишити без змін, а апеляційну скаргу Прокурора міста Ужгорода без задоволення.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку.
Матеріали справи повернути в місцевий господарський суд .
Головуючий-суддя Якімець Г.Г.
Судді Кравчук Н.М.
Хабіб М.І.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2013 |
Оприлюднено | 27.08.2013 |
Номер документу | 33133644 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Якімець Г.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні