Ухвала
від 29.08.2013 по справі 2а-13338/12/0170/11
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

УХВАЛА

29 серпня 2013 р.Справа № 2а-13338/12/0170/11

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі:

головуючого судді Москаленка С.А, за участю секретаря судового засідання Токарєвої Є.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву позивача про прийняття додаткового рішення в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1

до Управління Держкомзему України у м. Ялта АРК,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_2

про спонукання до виконання певних дій,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим із адміністративним позовом до Управління Держкомзему України у м. Ялта АР Крим про зобов'язання скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку кадастровий номер 0111900000:01:009:0345, площею 0,0100 га, державний акт серії ЯИ № 720438, реєстраційний номер 010900700526, розташовану у АДРЕСА_1, для будівництва та обслуговування індивідуального гаражу шляхом внесення записів у Поземельній книзі та у Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі згідно із постановою Кабінету Міністрів України № 1021 від 09.09.2009 року.

Постановою Окружного адміністративного суду АР Крим від 11.12.2012р. позовні вимоги задоволені повністю, зобов'язано Управління Держкомзему в м. Ялта АРК вчинити дії щодо скасування запису про державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 720438 від 04.12.2009р., виданого на ім'я ОСОБА_2, який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010900700526.

На адресу суду надійшла заява Управління Держземагенства у м. Ялті АР Крим про визначення порядку і способу виконання постанови Окружного адміністративного суду АР Крим від 23.01.2013 року, у зв'язку із набранням чинності з 01.01.2013 року нової редакції Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Діючим законодавством не передбачено перенесення записів про реєстрацію прав із Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі до державного реєстру прав.

У судове засідання сторони, третя особа не з'явились, явку своїх представників не забезпечили, клопотання про відкладення розгляду справи не надали, про день та час проведення судового засідання були повідомлені належним чином.

Згідно з ч. 1 ст. 263 КАС України за наявності обставин, що ускладнюють виконання судового рішення (відсутність коштів на рахунку, відсутність присудженого майна в натурі, стихійне лихо тощо), державний виконавець може звернутися до адміністративного суду першої інстанції, незалежно від того, суд якої інстанції видав виконавчий лист, що видав виконавчий лист, із поданням, а особа, яка бере участь у справі, та сторона виконавчого провадження - із заявою про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення.

Відповідно до ч.2 ст.263 КАС України, суд розглядає питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення в десятиденний строк у судовому засіданні. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.

Розглянувши матеріали, суд вважає за необхідне заяву про зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення задовольнити з наступних підстав.

Судом встановлено, що Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", який регулює відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, в редакції, яка діє з 01.01.2013 року, встановлені підстави та орган, що вчиняє дії з реєстрації речових прав.

У ст.2 цього Закону визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав;нерухоме майно - земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення.

Згідно зі ст.4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме, право власності на нерухоме майно; право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном; інші речові права відповідно до закону; податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.

Відповідно до ст. 6 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" систему органів державної реєстрації прав становлять Міністерство юстиції України; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав;органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку (далі - органи державної реєстрації прав).

У ст. 8 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначені повноваження органу державної реєстрації прав , до яких відноситься проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень або відмова у їх реєстрації; забезпечення ведення Державного реєстру прав; надання інформації про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом; забезпечення обліку безхазяйного нерухомого майна; здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Відповідно до ст. 6, п. 5 ст. 19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" органами державної реєстрації прав, який проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень, у тому числі на підставі рішень судів, що набрали законної сили, є органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку.

Згідно зі ст.26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Постановою Кабінету Міністрів України № 703 від 22.06.2011р. затверджений Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Порядок №703), який визначає процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.

У п. 2 Порядку №703 зазначено, що державну реєстрацію прав шляхом внесення записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) проводять орган державної реєстрації прав та нотаріус як спеціальний суб'єкт, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно (далі - нотаріус).

У Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, які розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду або їх окремі частини, квартиру, житлове та нежитлове приміщення. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки проводиться після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі (п.4 Порядку № 703).

Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру встановлені в Законі України "Про Державний земельний кадастр", розділі ІІ якого визначені органи ведення Державного земельного кадастру.

У ст. 7 Закону України "Про Державний земельний кадастр" зазначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належать, зокрема, ведення поземельних книг та надання витягів із Державного земельного кадастру про земельні ділянки.

Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ст.24 Закону України "Про Державний земельний кадастр").

Відповідно до ст.25 Закону України "Про Державний земельний кадастр" поземельна книга є документом Державного земельного кадастру, яка відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки. Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. До Поземельної книги в паперовій формі долучаються всі документи, які стали підставою для внесення відомостей до неї. Форма Поземельної книги та порядок її ведення визначаються Порядком ведення Державного земельного кадастру.

Ст.26 Закону України "Про Державний земельний кадастр" визначено, що при відкритті Поземельної книги відомості до неї вносяться на підставі документації, яка подана для державної реєстрації земельної ділянки (крім відомостей про власників та користувачів земельної ділянки). Зміни до відомостей про земельну ділянку (крім випадків, визначених у частині другій цієї статті) вносяться до Поземельної книги за заявою власника або користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на підставі документації, передбаченої цим Законом. Державний кадастровий реєстратор, який здійснює ведення Поземельної книги, протягом чотирнадцяти робочих днів з дати реєстрації заяви вносить до Поземельної книги,зокрема, інформацію про зміну відомостей про земельну ділянку.

Постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17.10.2012 р. затверджений Порядок ведення Державного земельного кадастру (далі Порядок №1051), який визначає процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру.

У п.4 Порядку №1051 вказано, що ведення Державного земельного кадастру здійснює Держземагентство та його територіальні органи.

До складу Держземагентства та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком ( п. 5 Порядку №1051) .

Відповідно до п.9 Порядку №1051 до повноважень Державного кадастрового реєстратора територіальних органів Держземагентства у районах, містах республіканського (Автономної Республіки Крим) та обласного значення належать, зокрема, здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні, скасування такої реєстрації; формування поземельних книг на земельні ділянки, внесення записів до них, забезпечення зберігання поземельних книг.

Судом встановлено, що після набрання чинності Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" органом державної реєстрації прав, який проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень, у тому числі на підставі рішень судів, що набрали законної сили, є органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку, до яких також відноситься Держземагентство ( його територіальні органи).

Таким чином, у зв'язку з набранням чинності нової редакції Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" з 01.01.2013 року відсутній конкретний порядок вчинення дій щодо скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку, яке було зареєстровано до набрання чинності вказаним Законом та яке не було внесено до Державного реєстру речових прав та їх обмежень(чинний з 01.01.2013р.).

Згідно з ч.4 ст. 8 КАС України забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини, та відповідно до ч. 1, 2 ст. 8 КАС України при вирішенні справи має застосовуватись принцип верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави, суд вважає, що правовідносини, що виникають в процесі реалізації права на отримання підвищення пенсії основані на принципі юридичної визначеності. Зазначений принцип не дозволяє державі посилатися на відсутність певного нормативного акту або порядку , який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах.

Як свідчить позиція Європейського Суду з прав людини у справі Yvonne van Duym v. Home Office (Case 41/74 van Duym v. Home Office) принцип юридичної визначеності означає, що зацікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов'язання, взяті державою, навіть якщо такі зобов'язання містяться у законодавчому акті, який загалом не має автоматичної прямої дії. Така дія зазначеного принципу пов'язана з іншим принципом - відповідальності держави, який полягає у тому, що держава не може посилатися на власне порушення зобов'язань для запобігання відповідальності. При цьому, якщо держава чи орган публічної влади схвалили певну концепцію, в цьому випадку це проведення державної реєстрації речові права та обтяження на нерухоме майно, в тому числі земельні ділянки, держава чи орган вважатимуться такими, що діють протиправно, якщо вони відступлять від такої політики чи поведінки, оскільки схвалення такої політики чи поведінки дало підстави для виникнення обґрунтованих сподівань у фізичних осіб стосовно додержання державою чи органом публічної влади такої політики чи поведінки.

Вивчивши наведені вище положення чинного законодавства, приймаючи до уваги позицію Європейського Суду з прав людини, положення ст.. 8 КАС України, суд вважає, що постанова у справі №2а-13338/12/0170/11 про зобов'язання вчинити дії щодо скасування запису про державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 720438 від 04.12.2009р., виданого на ім'я ОСОБА_2, який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010900700526, згідно із постановою Кабінету Міністрів України № 1021 від 09.09.2009 року, підлягає виконанню шляхом вчинення Державним кадастровим реєстратором, який входить до складу Управління Дерджземагентсва у м. Ялті, відповідно до Порядку №1051 дій щодо внесення в Поземельну книгу відомостей про скасування запису в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, про державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 720438 від 04.12.2009р., виданого на ім'я ОСОБА_2, договорів оренди землі за № 010900700526.

Керуючись ст. ст. 160, 165, 263 КАС України, суд -

УХВАЛИВ:

Заяву управління Держземагенства у м. Ялті АР Крим про встановлення способу і порядку виконання судового рішення задовольнити.

Встановити порядок і спосіб виконання постанови Окружного адміністративного суду АР Крим від 11.12.2012 року у справі № 2а-13338/12/0170/11 шляхом вчинення Державним кадастровим реєстратором, який входить до складу управляння Держземагентсва у м. Ялта, відповідно до порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012 р., дій щодо внесення в Поземельну книгу відомостей про скасування запису в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, про державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 720438 від 04.12.2009р., виданого на ім'я ОСОБА_2, договорів оренди землі за № 010900700526.

Ухвала набирає законної сили протягом 5 днів з дня її проголошення. Якщо справу розглянуто у порядку письмового провадження або без виклику особи, яка її оскаржує, ухвала набирає законної сили через 5 днів з дня її отримання.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної республіки Крим протягом 5 днів з дня її проголошення. У разі розгляду справи у порядку письмового провадження або без виклику особи, яка її оскаржує, апеляційна скарга подається протягом 5 днів з дня отримання. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Москаленко С.А.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення29.08.2013
Оприлюднено12.09.2013
Номер документу33393854
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-13338/12/0170/11

Ухвала від 07.02.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Москаленко С.А.

Ухвала від 09.01.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Москаленко С.А.

Ухвала від 29.08.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Москаленко С.А.

Ухвала від 02.04.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Москаленко С.А.

Постанова від 05.02.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Москаленко С.А.

Постанова від 11.12.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Москаленко С.А.

Ухвала від 26.11.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Москаленко С.А.

Ухвала від 26.11.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Москаленко С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні