ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
УХВАЛА
07 лютого 2014 р.Справа № 2а-13338/12/0170/11
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Москаленка С.А., за участю секретаря судового засідання Токарєвої Є.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання про заміну сторони виконавчого провадження в адміністративній справі за позовом
за позовом ОСОБА_1 до Управління Держземагенства у м. Ялта АР Крим, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_2
про спонукання до виконання певних дій,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим із адміністративним позовом до Управління Держкомзему України у м. Ялта АР Крим про зобов'язання скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку кадастровий номер 0111900000:01:009:0345, площею 0,0100 га, державний акт серії ЯИ № 720438, реєстраційний номер 010900700526, розташовану у АДРЕСА_1, для будівництва та обслуговування індивідуального гаражу шляхом внесення записів у Поземельній книзі та у Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі згідно із постановою Кабінету Міністрів України № 1021 від 09.09.2009р.
Постановою Окружного адміністративного суду АР Крим від 11.12.2012 року позовні вимоги задоволені повністю.
23.01.2013 року Окружним адміністративним судом АР Крим у справі №2а-13338/12/0170/11 видано виконавчий лист про зобов'язання Управління Держкомзему в м. Ялта АРК вчинити дії щодо скасування запису про державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 720438 від 04.12.2009р., виданого на ім'я ОСОБА_2, який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010900700526.
28.01.2014 року до Окружного адміністративного суду АР Крим надійшла заява від відділу примусового виконання рішень Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в АР Крим заміну сторони виконавчого провадження, а саме (боржника) Управління Держкомзему в м. Ялта АР Крим на його правонаступника Управління Держземагенства у м. Ялті АР Крим.
Відповідно до ч.1 ст.264 КАС України, у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд може замінити сторону виконавчого провадження її правонаступником.
Як було зазначено вище, виконавчий лист видано з приводу зобов'язання Управління Держкомзему в м. Ялта Автономної Республіки Крим вчинити дії щодо скасування запису про державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку та саме у виконавчому провадженні з примусового виконання рішення суду в цій частині позовних вимог, державний виконавець просить суд замінити сторону виконавчого провадження.
Згідно зі статтею 126 Земельного кодексу України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
З 16.03.2010 набрав чинності Закон України від 11.02.2010 №1878-VI «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та інших законодавчих актів України», яким передбачається створення єдиної системи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» та інших законодавчих актів України» (зі змінами, внесеними згідно із Законом України від 09.12.2011 №4152-VІ) визначено, що проведення державної реєстрації всіх речових прав на нерухоме майно одним державним органом в єдиному державному реєстрі, буде здійснюватись з 01.01.2013 року.
Відповідно до пункту 3 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» вказаного Закону (із змінами, внесеними згідно із Законом України від 04.07.2012 №5037-VІ) до 01.01.2013 державна реєстрація права власності та права користування (сервітут) на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельних ділянках; права користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; права власності на об'єкти незавершеного будівництва, а також облік безхазяйного нерухомого майна, довірче управління нерухомим майном проводиться реєстраторами бюро технічної інвентаризації, створеними до набрання чинності цим Законом та підключеними до Реєстру прав власності на нерухоме майно; права власності, права користування (сервітут) земельними ділянками, права постійного користування земельними ділянками, договорів оренди земельних ділянок; права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); права забудови земельної ділянки (суперфіцій) проводиться територіальними органами земельних ресурсів; правочинів, іпотек, відомостей про обтяження нерухомого майна проводиться нотаріусами, реєстраторами юридичної особи, яка належить до сфери управління Міністерства юстиції України.
Пунктом 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та інших законодавчих актів України" від 11.02.2010 № 1878-VI встановлено, що державна реєстрація в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Єдиному реєстрі заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державному реєстрі іпотек, надання інформації із зазначених реєстрів здійснюються до 01.01.2013.
Заяви чи повідомлення, подані у зв'язку з державною реєстрацією в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Єдиному реєстрі заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державному реєстрі іпотек, а також заяви чи запити, подані у зв'язку з отриманням інформації із зазначених реєстрів, розглядаються до 30.12.2012 року.
Частиною першою статті 6 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» №1952-ІV від 01.07.2004 з урахуванням змін та доповнень, встановлено, що систему органів державної реєстрації прав становлять центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації прав, та структурні підрозділи територіальних органів Міністерства юстиції України, які забезпечують реалізацію його повноважень та є органами державної реєстрації прав.
Безпосереднє здійснення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно покладено на районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції (підпункт 4.33 пункту 4 Положення про районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2011 №1707/5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.06.2011 за №760/19498).
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.08.2011 №974 "Про утворення територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів" утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів, реорганізовано територіальні органи Державного комітету із земельних ресурсів шляхом приєднання до новоутворених територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів.
Пунктом 2 Указу Президента від 08.04.2011 № 445/2011 "Про Державне агентство земельних ресурсів України" встановлено, що Державне агентство земельних ресурсів України є правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів, у тому числі за укладеними міжнародними договорами України, стороною в яких є Державний комітет України із земельних ресурсів.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.05.2012 №394-р "Питання Державного агентства земельних ресурсів", здійснення функцій та повноважень Державного комітету із земельних ресурсів, що припиняється, покладено на Державне агентство земельних ресурсів.
Згідно з Додатком №1 "Перелік територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів, які утворюються відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.08.2011 №974, утворено Управління Держземагенства у м. Ялті АР Крим, на яке покладаються функції та повноваження Управління Держкомзему в м.Ялта АРК.
Отже, Управління Держземагенства у м. Ялті АР Крим утворено шляхом реорганізації Управління Держкомзему в м. Ялта АРК, але з 01.01.2013 року вже не здійснює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, ці права перейшли до Реєстраційної служби Ялтинського міського управління юстиції в Автономній Республіці Крим.
Згідно правової позиції Вищого адміністративного суду України, викладеної в Інформаційному листі від 19.08.2011 №1294/11/13-11, остаточним рішенням Європейського суду з прав людини від 12 травня 2011 року в справі "Ліпісвіцька проти України" визнано порушення пункту 1 статті 6, статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод стосовно тривалості провадження.
У цій справі Європейський суд з прав людини під час визначення тривалості провадження врахував періоди, коли справа фактично розглядалась судами, та період виконання судового рішення. При цьому зазначив, що судове та виконавче провадження є першою та другою стадіями у загальному провадженні.
Таким чином, виконання рішення не відокремлюється від судового розгляду і провадження повинно розглядатися загалом.
Згідно правової позиції Вищого адміністративного суду України, викладеної в пункті 9 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України №2 від 06.03.2008 "Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду адміністративних справ", при визначенні процесуального правонаступництва судам слід виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, та враховувати, що якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то в такому випадку суду необхідно залучити до участі у справі їх правонаступників. У випадку ж відсутності правонаступників суду необхідно залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить вирішення питання про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача.
У разі зменшення обсягу компетенції суб'єкта владних повноважень, не пов'язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другий відповідач судом залучається інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача.
Виходячи з положень статей 55, 56 Конституції України у будь-якому разі в названих вище випадках спірні правовідносини допускають правонаступництво, а тому суди повинні враховувати, що відмова у відкритті або закриття провадження у такій справі з підстав ліквідації (припинення діяльності, позбавлення частини повноважень, звільнення з посади, скорочення посади) суб'єкта владних повноважень є неприпустимими.
Із наведеного слідує, що в частині повноважень щодо скасування державної реєстрації права власності на земельну ділянку правонаступником Управління Держкомзему в м. Ялта є Реєстраційна служба Ялтинського міського управління юстиції, а не Управління Держземагенства у м. Ялта, як про це зазначає державний виконавець у своїй заяві.
Проте, виходячи з положень ч.1 ст.264 КАС України, суд не може з власної ініціативи замінити сторону виконавчого провадження на належну, а лише розглядає дане питання в межах наданого подання державного виконавця або за заяви заінтересованої особи.
Враховуючи вищенаведене, у задоволенні заяви відділу примусового виконання рішень Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в АР Крим про заміну боржника виконавчого провадження за виданим 23.01.2013 року виконавчим листом у адміністративній справі 2а-13338/12/0170/11 про зобов'язання Управління Держкомзему в м. Ялта АРК вчинити дії щодо скасування запису про державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 720438 від 04.12.2009р., виданого на ім'я ОСОБА_2, який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010900700526, з Управління Держкомзему в м. Ялта АР Крим на Управління Держземагенства у м. Ялті АР Крим, слід відмовити.
Суд звертає увагу заявника на те, що відмова у задоволенні заяви про заміну сторони виконавчого провадження не позбавляє його права у порядку ч.1 ст.264 КАС України повторно звернутися до суду із заявою про заміну сторони виконавчого провадження належним боржником.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 160, 165, 264 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
Відмовити у задоволенні заяви відділу примусового виконання рішень Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в АР Крим про заміну боржника виконавчого провадження за виданим 23.01.2013 року виконавчим листом у адміністративній справі 2а-13338/12/0170/11 про зобов'язання Управління Держкомзему в м. Ялта АРК вчинити дії щодо скасування запису про державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 720438 від 04.12.2009р., виданого на ім'я ОСОБА_2, який зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010900700526, з Управління Держкомзему в м. Ялта АР Крим на Управління Держземагенства у м. Ялті АР Крим.
Апеляційна скарга на ухвалу суду першої інстанції подається протягом п'яти днів з дня проголошення ухвали. У разі якщо ухвалу було постановлено в письмовому провадженні або згідно з частиною третьою статті 160 цього Кодексу, або без виклику особи, яка її оскаржує, апеляційна скарга подається протягом п'яти днів з дня отримання копії ухвали.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної республіки Крим протягом 5 днів з дня її проголошення.
У разі розгляду справи у порядку письмового провадження або без виклику особи, яка її оскаржує, апеляційна скарга подається протягом 5 днів з дня отримання. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Москаленко С.А.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2014 |
Оприлюднено | 14.02.2014 |
Номер документу | 37143243 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Москаленко С.А.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Москаленко С.А.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Москаленко С.А.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Москаленко С.А.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Москаленко С.А.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Москаленко С.А.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Москаленко С.А.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Москаленко С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні