Ухвала
від 05.09.2013 по справі 2а-11004/11/1370
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"05" вересня 2013 р. м. Київ К/800/11551/13

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

головуючого суддівЗайця В.С. (суддя-доповідач), Мироненка О.В., Мороз В.Ф.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу вільної професійної спілки інженерно-технічних працівників державного авіапідприємства «Львівські авіалінії» на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2012 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2013 року у справі за позовом вільної професійної спілки інженерно-технічних працівників державного авіапідприємства «Львівські авіалінії» до Головного управління юстиції у Львівській області, державного реєстратора виконавчого комітету Львівської міської ради Василаш Галини Ярославівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору первинна профспілкова організація державне підприємство «Львівські авіалінії» про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

В жовтні 2011 року Вільна професійна спілка інженерно-технічних працівників Державного авіапідприємства «Львівські авіалінії» (далі - ВПС ІТП ДАП «Львівські авіалінії») пред'явила позов до Головного управління юстиції у Львівській області (далі - ГУЮ у Львівській області), Управління державної реєстрації Львівської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів Первинна профспілкова організація Державного авіапідприємства «Львівські авіалінії» (далі - ППО ДАП «Львівські авіалінії») про (із врахуванням заяви про уточнення позовних вимог) визнання неправомірними дії ГУЮ у Львівській області щодо легалізації ППО ДАП «Львівські авіалінії» та внесення її до Реєстру об'єднань громадян, визнання недійсною та скасування легалізації ППО ДАП «Львівські авіалінії» та внесення її до Реєстру об'єднань громадян, визнання нечинним включення ППО ДАП «Львівські авіалінії» до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців державним реєстратором Василаш Г.Я.

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2012 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2013 року, в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій скаржник оскаржив їх.

У касаційній скарзі ВПС ІТП ДАП «Львівські авіалінії», посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

Заслухавши доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, колегія суддів вважає, що скарга задоволенню не підлягає.

Встановлено, що ППО ДАП «Львівські авіалінії» звернулось до Львівського обласного управління юстиції із заявою від 22 лютого 2005 року № 12/5 про її легалізацію як організаційної ланки профспілки авіапрацівників України із посиланням на свідоцтво про реєстрацію об'єднання громадян -Професійної спілки авіапрацівників України № 1381 від 29 березня 2000 року.

Листом Львівського обласного управління юстиції від 09 березня 2005 року № 41/06-07 повідомлено ППО ДАП «Львівські авіалінії», що згідно із статтею 16 Закону України «Про професійні спілки, їх права і гарантії» № 1045 -XIV (далі - Закон № 1045) остання набула статусу юридичної особи та внесена до Реєстру об'єднань громадян від 09 березня 2005 року.

09 березня 2005 року державним реєстратором виконавчого комітету Львівської міської ради Василаш Г.Я. було проведено державну реєстрацію ППО ДАП «Львівські авіалінії».

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції зазначив, що Львівське міське управління юстиції за своїм правовим статусом є територіальним органом Міністерства юстиції України, підпорядковується Міністерству юстиції України та безпосередньо ГУЮ у Львівській області. В свою чергу ГУЮ у Львівській області є вищестоящим територіальним органом юстиції по відношенню до Львівського міського управління юстиції. При цьому до компетенції як ГУЮ у Львівській області, так і Львівського міського управління юстиції належить легалізація різних за статусом профспілок, їх об'єднань.

Суд першої інстанції прийшов до висновку, що сама лише обставина щодо легалізації ППО ДАП «Львівські авіалінії» вищестоящим територіальним органом юстиції - ГУЮ у Львівській області замість нижчестоящого -Львівського міського управління юстиції за відсутності встановлених судом інших порушень не може тягнути за собою скасування легалізації такої профспілки.

Суд першої інстанції погодився із доводами позивача про те, що ППО ДАП «Львівські авіалінії» не належать до профспілки ДАП «Львівські авіалінії», оскільки ППО ДАП «Львівські авіалінії» є організаційною ланкою Професійної спілки авіапрацівників України.

Проте вказана обставина, на думку суду першої інстанції, не впливає на правомірність легалізації, реєстрації та подальшої діяльності ППО ДАП «Львівські авіалінії», так як із змісту поданих на розгляд суду документів вбачається чітка приналежність ППО ДАП «Львівські авіалінії» до Професійної спілки авіапрацівників України, а не до ДАП «Львівські авіалінії», як вказує позивач, та не може слугувати достатньою і належною правовою підставою для задоволення позову.

Оскільки судом першої інстанції не встановлено порушень при вчиненні державним реєстратором виконавчого комітету Львівської міської ради Василаш Г.Я. дій по внесенню до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, вимога позивача про визнання нечинним включення ППО ДАП «Львівські авіалінії» до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців державним реєстратором Василаш Г.Я. є безпідставною та необґрунтованою.

Суд апеляційної інстанції погодився із висновками судів першої інстанції та залишив постанову Львівського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2012 року без змін.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується із правовою позицією судів першої та апеляційної інстанцій із огляду на наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» від 15 вересня 1999 року № 1045-XIV (далі - Закон № 1045-XIV) визначає особливості правового регулювання, засади створення, права та гарантії діяльності професійних спілок.

Статтею 11 Закону № 1045-XIV визначено статус професійних спілок.

Для представництва і здійснення захисту прав та інтересів членів профспілок на відповідному рівні договірного регулювання трудових і соціально-економічних відносин профспілки, організації профспілок можуть мати статус первинних, місцевих, обласних, регіональних, республіканських, всеукраїнських.

Статус первинних мають профспілки чи організації профспілки, які діють на підприємстві, в установі, організації, навчальному закладі або об'єднують членів профспілки, які забезпечують себе роботою самостійно чи працюють на різних підприємствах, в установах, організаціях або у фізичних осіб.

Статус обласних мають профспілки, організації яких є в більшості адміністративно-територіальних одиниць однієї області, міст Києва та Севастополя; в більшості адміністративно-територіальних одиниць однієї області, міст Києва та Севастополя, де розташовані підприємства, установи або організації певної галузі.

Порядок здійснення легалізація профспілок, їх організацій, об'єднань профспілок на відповідність статусу визначений статтею 16 Закону № 1045-XIV.

Реєстрація всеукраїнських профспілок, їх об'єднань здійснюється Міністерством юстиції України, інших профспілок, їх об'єднань - відповідно Головним управлінням юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласними, Київським та Севастопольським міськими, районними, районними у містах, міськими (міст обласного значення) управліннями юстиції.

Для реєстрації профспілок, об'єднань профспілок їх засновники або керівники виборних органів подають заяви. До заяви додаються статут (положення), протокол з'їзду, конференції, установчих або загальних зборів членів профспілки з рішенням про його затвердження, відомості про виборні органи, наявність організацій профспілки у відповідних адміністративно-територіальних одиницях, про засновників об'єднань.

На підставі поданих профспілкою, об'єднанням профспілок документів легалізуючий орган у місячний термін підтверджує заявлений статус за ознаками, визначеними статтею 11 цього Закону, включає профспілку, об'єднання профспілок до Реєстру громадських організацій і видає профспілці, об'єднанню профспілок свідоцтво про реєстрацію із зазначенням відповідного статусу.

Статус організацій всеукраїнської профспілки чи профспілки іншого статусу визначається статутом цієї профспілки. Про належність до певної профспілки організації, які діють на підставі статуту цієї профспілки, надсилають легалізуючому органу за місцем свого знаходження повідомлення із посиланням на свідоцтво про реєстрацію профспілки, на підставі якого вони включаються до Реєстру громадських організацій.

Профспілка чи організація профспілки із статусом первинної надсилає письмове повідомлення про своє заснування також роботодавцю із зазначенням персонального складу членів профспілки.

Профспілка підприємства, установи, організації, яка діє на підставі власного статуту, легалізується у порядку, визначеному цією статтею.

Профспілка, об'єднання профспілок набувають права юридичної особи з моменту затвердження статуту (положення). Статусу юридичної особи набувають також організації профспілки, які діють на підставі її статуту.

Правовий статус ГУЮ у Львівській області на момент виникнення спірних правовідносин визначався Положенням про Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські управління юстиції, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 30 серпня 2000 року № 36/5 (далі - Положення). Відповідно до пункту 1 зазначеного Положення вказані територіальні органи юстиції підпорядковуються Міністерству юстиції України та є його територіальними органами.

Пунктом 3 Положення передбачено, що основними завданнями управління юстиції, зокрема, є здійснення легалізації місцевих об'єднань громадян та реєстрації інших юридичних осіб у порядку, встановленому чинним законодавством

Згідно пункту 6 Положення управління юстиції здійснює свої повноваження як безпосередньо, так і через утворені в установленому порядку районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), у разі утворення міськрайонні і міжрайонні управління юстиції.

Із системного аналізу вищевказаних норм колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що та обставина, що легалізацію здійснив вищестоящий орган, не може бути підставою для скасування легалізації такої профспілки.

Наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 09 червня 2004 року № 65 «Про затвердження Вимог щодо написання найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу» визначені вимоги про зазначення належності до юридичної особи стосується лише найменувань для відокремлених підрозділів юридичних осіб.

Оскільки ППО ДАП «Львівські авіалінії» за своїм правовим статусом є юридичною особою, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що зазначення в найменуванні ППО ДАП «Львівські авіалінії» приналежності до Профспілки авіапрацівників України не є обов'язковим.

Крім цього, під час легалізації ППО ДАП «Львівські авіалінії» подавало заяву від 22 лютого 2005 року №12/5, в якій вказувало на її належність до профспілки авіапрацівників України, що повністю відповідає вимогам частини 7 статті 16 Закону № 1045.

Враховуючи вищевикладене колегія суддів Вищого адміністративного суду України приходить до висновку, що ГУЮ у Львівській області легалізувавши ППО ДАП «Львівські авіалінії» та внісши її до Реєстру об'єднань громадян, діяло на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Вимоги позивача про визнання нечинним включення ППО ДАП «Львівські авіалінії» до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців державним реєстратором виконавчого комітету Львівської міської ради Василаш Г.Я., колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає безпідставними, оскільки порушень законодавства державним реєстратором суди не виявили.

Доводи, викладені в касаційній скарзі, не спростовують висновків судів першої та апеляційної інстанцій та встановлених обставин справи.

Відповідно до частини 1 статті 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Оскільки суди першої та апеляційної інстанції не допустили порушень норм матеріального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій, підстав для задоволення касаційної скарги немає.

Керуючись статтями 220, 222, 223, 224, 230, 231 КАС України, -

УХВАЛИВ:

Касаційну скаргу вільної професійної спілки інженерно-технічних працівників державного авіапідприємства «Львівські авіалінії» залишити без задоволення, а постанову Львівського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2012 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 31 січня 2013 року без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строк та у порядку, визначеними статтями 237, 238, 239-1 КАС України.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення05.09.2013
Оприлюднено12.09.2013
Номер документу33406914
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-11004/11/1370

Ухвала від 06.08.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заяць В.С.

Ухвала від 05.09.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заяць В.С.

Ухвала від 26.04.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заяць В.С.

Ухвала від 05.03.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заяць В.С.

Ухвала від 31.01.2013

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Хобор Р.Б.

Постанова від 12.04.2012

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Окрема ухвала від 12.04.2012

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 27.10.2011

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 26.10.2011

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 11.10.2011

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні