Постанова
від 23.09.2013 по справі 2а/0270/5692/12
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

23 вересня 2013 р. Справа № 2а/0270/5692/12

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Дмитришеної Руслани Миколаївни,

за участю:

секретаря судового засідання: Крисько Ілони Володимирівни

представника позивача: Гончара О.І.,

представника відповідачів: Іванова Л.Р.

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: товариства з обмеженою відповідальністю "Іллінціагромаш"

до: Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку України, Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку

про: визнання протиправною бездіяльність Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку та зобов'язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Іллінціагромаш" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо визнання протиправною та скасування постанови №2750-ЦД-1-Е від 14.11.2012 року про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів, визнання протиправною бездіяльність та зобов'язання вчинити певні дії.

В ході судового розгляду до участі у справі було залучено другого відповідача - Центральний територіальний департамент Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

Ухвалою суду від 04.04.2013 року в частині вимог про визнання протиправною бездіяльність Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - НКЦПФР) щодо не скасування реєстрації випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" у зв'язку з припиненням його діяльності; зобов'язання НКЦПФР скасувати реєстрацію випуску акцій ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" та анулювати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій цього товариства у зв'язку з припиненням його діяльності залишено без розгляду згідно ст. 100 КАС України. В решті позовних вимог відмовлено постановою від 04.04.2013 року по даній справі.

Ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 19.06.2013 р. апеляційну скаргу ТОВ "Іллінціагромаш" задоволено, скасовано ухвалу Вінницького окружного адміністративного суду від 04.04.2013 р., справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду. Разом з тим, судом апеляційної інстанції ухвалою від 19.06.2013 року зупинено розгляд апеляційної скарги ТОВ "Іллінціагромаш" на постанову ВОАС від 04.04.2013 року до вирішення судом першої інстанції позовних вимог щодо протиправної бездіяльності та спонукання до вчинення певних дій.

Скасовуючи ухвалу ВОАС від 04.04.2013 року про залишення позовних вимог без розгляду суд апеляційної інстанції вказав, що однією з першочергових позовних вимог ТОВ "Іллінціагромаш" є вимога про визнання протиправною бездіяльності НКЦПФР щодо не скасування реєстрації випуску акцій ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" у зв'язку з припиненням діяльності останнього. На думку суду апеляційної інстанції, бездіяльність НКЦПФР щодо прийняття відповідного рішення стосовно скасування реєстрації акцій ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" в даному випадку має ознаки триваючого правопорушення, відтак підстави для залишення позовної заяви без розгляду - відсутні.

Згідно розпорядження №100 від 19.07.2013 року, в зв'язку із задоволенням клопотання представника позивача про відвід судді Бошковій Ю. М., здійснено повторний авторозподіл та вказану адміністративну справу передано головуючому судді Дмитришеній Р. М.

Ухвалою суду від 23.07.2013 року прийнято справу до провадження.

Позовні вимоги щодо протиправної бездіяльності мотивовані тим, що у 2005 році ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" реорганізовано за рішенням вищого органу товариства у ТОВ "Іллінціагромаш". Заявою від 22.09.2005 року правонаступник ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" - ТОВ "Іллінціагромаш" надало до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку пакет документів на скасування реєстрації випуску акцій відкритого акціонерного товариства. Всі документи Комісією отриманні 25.09.2005 року, що підтверджується поштовим відправленням (з описом).

Даний пакет документів мав бути розглянутий відповідачем на протязі п'яти днів, проте, останнім допущене триваюче правопорушення у формі бездіяльності, а саме невиконанням обов'язків, що покладені на суб'єкта законом.

На думку позивача, юридичним фактом в якості підстави для скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій є реорганізація акціонерного товариства, яке припинилось в результаті реорганізації в іншу організаційно-правову форму, а саме товариство з обмеженою відповідальністю.

Чинним законодавством на момент реорганізації акціонерного товариства в товариство з обмеженою відповідальністю та на момент подачі всіх документів до Комісії не було передбачено відмови у скасуванні реєстрації випуску акцій та анулюванні свідоцтва про реєстрацію випуску акцій.

Відповідно до п. 17 Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку №222 від 30.12.1998, якщо жоден із правонаступників акціонерного товариства, що підлягає реорганізації, не є акціонерним товариством, скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій здійснюється з урахуванням вимог пунктів 13-16 цього Положення на підставі поданих документів.

Оскільки комісія свого обов'язку не виконала, позивач просить визнати протиправною бездіяльність НКЦПФР щодо не скасування реєстрації випуску акцій ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій товариства в зв'язку з припиненням його діяльності; а також зобов'язати комісію скасувати реєстрацію випуску акцій ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" та анулювати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій у зв"язку з припиненням його діяльності.

Представник позивача у судовому засіданні на задоволенні позовних вимог наполягав з підстав, викладених у позовній заяві. Крім того вказав, що відповідно до ч.1 ст.9 Закону №448 уповноваженими особами Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку є, зокрема уповноважені Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку посадові особи. Оскільки посадові особи діють від імені Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, позовні вимоги спрямовані саме до Комісії.

Представник відповідачів з вимогами адміністративного позову не погодився з підстав, що викладені в письмових запереченнях. Суду зазначив, що поданий товариством пакет документів відповідачем розглянутий і у скасуванні реєстрації випуску акцій правонаступнику було відмовлено листом від 12.12.2005 року №11/02/19582. Підставою для відмови стали порушення під час викупу акцій вимог п.1.7. Положення про порядок реєстрації випуску акцій під час реорганізації товариств, затвердженого рішенням ДКЦПФР від 30.12.1998 року (в ред., чинній на 26.02.2003 року) та ч.2 ст.28 Закону України "Про господарські товариства", а отже й порушення прав акціонерів. За наведених обставин, в задоволенні адміністративного позову просив відмовити.

Дослідивши матеріали справи та подані сторонами документи, заслухавши пояснення сторін, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Іллінціагромаш» створене в результаті реорганізації відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" (ЄДРПОУ - 03567291) згідно рішень загальних зборів акціонерів від 22.09.2009 року та 30.04.2005 року шляхом перетворення та є правонаступником всіх його прав та обов'язків, що підтверджується копією статуту.

Відповідно до витягу із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних-осіб підприємців 06.09.2005р. внесено запис про припинення юридичної особи - відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш".

22.09.2005р. позивач, як правонаступник ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш", звернувся до відповідача із заявою про скасування реєстрації випуску акцій ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш".

Заява оформлена відповідно до Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку №222 від 30.12.1998р., зареєстрованим Міністерством юстиції України 24.03.1999року №180/3473. До заяви були надані усі документи, перелік яких встановлений Порядком №222, що підтверджується вхідним штампом на заяві позивача та не заперечувалося представником відповідача у судовому засіданні.

Даний пакет документів розглянутий директором Департаменту корпоративних відносин і у скасуванні реєстрації випуску акцій правонаступнику було відмовлено листом від 12.12.2005 року №11/02/19582.

Підставою для відмови, як вказує представник відповідачів, стали порушення під час викупу акцій вимог п.1.7. Положення про порядок реєстрації випуску акцій під час реорганізації товариств, затвердженого рішенням ДКЦПФР від 30.12.1998 року №221 (в ред., чинній на 26.02.2003 року) та ч.2 ст.28 Закону України "Про господарські товариства".

На думку позивача, має місце протиправна бездіяльність відповідача щодо не скасування реєстрації випуску акцій ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" у зв'язку з припиненням його діяльності.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з наступного.

Стаття 19 Конституції України зобов'язує орган влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Отже "на підставі" означає, що суб'єкт владних повноважень повинний бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України та зобов'язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним.

"У межах повноважень" означає, що суб'єкт владних повноважень повинен вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов'язків, встановлених законами.

"У спосіб" означає, що суб'єкт владних повноважень зобов'язаний дотримуватися встановленої законом процедури вчинення дії, і повинен обирати лише встановлені законом способи правомірної поведінки при реалізації своїх владних повноважень.

Суд у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень з'ясовує, чи прийняті вони, вчинені на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно, а також чи використане повноваження, надане суб'єкту владних повноважень, з належною метою; обґрунтовано, тобто вчинено через вмотивовані дії; безсторонньо, тобто без проявлення неупередженості до особи, стосовно якої вчиняється дія; добросовісно, тобто щиро, правдиво, чесно; розсудливо, тобто доцільно з точки зору законів логіки і загальноприйнятих моральних стандартів; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорційно та адекватно; досягнення розумного балансу між публічними інтересами та інтересами конкретної особи.

Зазначені критерії, хоч і адресовані суду, але одночасно вони є і вимогами для суб'єкта владних повноважень, який вчиняє відповідні дії.

Правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні встановлені Законом України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» №448/96-ВР від 30.10.1996р. (далі Закон №448).

Статтею 7 Закону №448 визначено завдання Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

Відповідно до ч.1 ст.9 Закону №448 уповноваженими особами Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку є, зокрема уповноважені Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку посадові особи.

На момент реорганізації відкритого акціонерного товариства шляхом перетворення в товариство з обмеженою відповідальністю діяв Порядок скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій затверджений рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку №222 від 30.12.1998р., зареєстрований Міністерством юстиції України 24.03.1999 року №180/3473 (надалі - Порядок №222 у редакції рішення Комісії від 20.10.99р.).

Відповідно до пункту 1 Порядку №222 у редакції рішення Комісії від 20.10.99р., у разі ліквідації акціонерного товариства на підставі рішення вищого органу товариства, суду або арбітражного суду здійснюється скасування реєстрації випусків акцій.

Процедура скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випусків акцій акціонерних товариств визначена Порядком №222, при цьому застосуванню підлягають положення рішення у редакції станом на 25.09.2005р, тобто положення Порядку №222, які діяли на дату подання документів.

Згідно п. 11 Порядку №222 у редакції рішення станом на 25.09.2005р., для скасування реєстрації випусків акцій ліквідаційна комісія подає до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку наступні документи: а) заяву про скасування реєстрації випусків акцій, підписану головою ліквідаційної комісії та засвідчену печаткою акціонерного товариства; б) протокол рішення вищого органу товариства про ліквідацію товариства і призначення ліквідаційної комісії, засвідчений підписом голови ліквідаційної комісії та печаткою акціонерного товариства, або копію рішення суду чи арбітражного суду; в) копії інформації про ліквідацію товариства, опублікованої в одному з офіційних органів преси відповідно до вимог статті 20 Закону України "Про господарські товариства" та статті 35 Закону України "Про підприємства в Україні"; г) копії акта ліквідаційної комісії з ліквідаційним балансом, затвердженого органом, що призначив ліквідаційну комісію; ґ) оригінали свідоцтв про реєстрацію випуску акцій.

Пунктом 17 Порядку №222 у редакції рішення станом на 25.09.2005р. визначено, що скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій у зв'язку з припиненням діяльності акціонерного товариства шляхом його реорганізації здійснюється відповідно до вимог Положення про порядок реєстрації випуску акцій та інформації про їх емісію під час реорганізації товариств, затвердженого рішенням Комісії від 30.12.98р. №221, якщо серед правонаступників товариства є хоча б одне акціонерне товариство. При цьому в свідоцтвах про реєстрацію випуску акцій новостворених акціонерних товариств здійснюється запис про анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій акціонерного товариства, що підлягає реорганізації.

Тобто, положення Порядку №221 застосовуються у разі, якщо серед правонаступників товариства є хоча б одне акціонерне товариство.

Якщо жоден із правонаступників акціонерного товариства, продовжується у пункті 17 Порядку №222, що підлягає реорганізації, не є акціонерним товариством, то скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій здійснюється з урахуванням вимог пунктів 13-16 цього Положення на підставі таких документів: а) заяви про скасування реєстрації випусків акцій у зв'язку з реорганізацією акціонерного товариства, підписаної керівниками та засвідченої печатками підприємств, що виступають правонаступниками акціонерного товариства; б) протоколу рішення вищого органу акціонерного товариства про реорганізацію товариства, засвідченого підписом керівника та печаткою товариства, що підлягає реорганізації, з обов'язковим зазначенням умов та порядку обміну акцій на частки в статутному фонді підприємств-правонаступників акціонерного товариства; в) копій свідоцтв про реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності правонаступників акціонерного товариства; г) оригіналів свідоцтв про реєстрацію випуску акцій акціонерного товариства, що підлягає реорганізації; ґ) довідки про особу, яка обслуговує акції цього емітента: реєстроутримувача (при документарній формі випуску акцій) або депозитарію (при бездокументарній).

Системний аналіз Порядку №222 дає підстави для висновку, що в разі реорганізації акціонерного товариства правонаступником якого не є акціонерне товариство застосуванню підлягають положення абз. 3 п. 17 Порядку №222.

Із наведених норм слідує, що уповноваженою особою Комісії, до повноважень якої віднесено прийняття рішень про скасування реєстрації випусків акцій і анулювання свідоцтв про реєстрацію випусків акцій акціонерних товариств у разі прийняття рішення про припинення діяльності шляхом перетворення у товариство з обмеженою відповідальністю, здійснюється з урахуванням вимог пунктів 13-16 цього Положення (№222 у редакції рішення станом на 25.09.2005р.).

Пунктами 13-16 Порядку №222 у редакції рішення Комісії від 20.10.99р. №211 чітко окреслено дії Комісії при скасуванні реєстрації випусків акцій та анулюванні свідоцтв про реєстрацію випусків акцій акціонерних товариств. А саме п. 13 встановлено, що скасування реєстрації випусків акцій здійснюється уповноваженою особою Комісії (начальником управління корпоративних фінансів або начальником територіального органу згідно з повноваженнями, встановленими рішеннями Комісії) шляхом видання розпорядження про скасування реєстрації випусків цінних паперів протягом п'яти робочих днів від моменту подання заяви та всіх потрібних документів.

Згідно п. 14 Порядку на підставі Розпорядження про скасування реєстрації випусків акцій вносяться зміни до загального реєстру випуску цінних паперів, а також здійснюється анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій.

Згідно п. 15 Порядку повідомлення учасників фондового ринку про скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій здійснюється Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку в двотижневий термін після опублікування повідомлення про скасування реєстрації випусків цінних паперів в одному з друкованих органів Комісії.

Відповідно до п. 16 Порядку знищення сертифікатів акцій та невикористаних бланків сертифікатів акцій здійснюється ліквідаційною комісією на підставі розпорядження про скасування реєстрації випусків акцій у порядку, встановленому чинним законодавством. Знищення глобального сертифіката емісії цінних паперів здійснюється в порядку, що встановлюється нормативно-правовими актами Комісії.

В результаті здійснення аналізу наведених норм, вказаним Порядком в редакції на момент подачі заяви до Комісії передбачено, що у разі, якщо жоден з правонаступників акціонерного товариства, що реорганізовується, не є акціонерним товариством скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій включає в себе певну послідовність дій щодо скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій. Одними з обов'язкових дій, які здійснюються послідовно відповідачем - це обов'язок Комісії протягом п'яти робочих днів від моменту подання заяви та всіх потрібних документів видати розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій.

Оцінюючи надані докази, у суду наявні підстави для висновку що Комісія, отримавши повний пакет документів про скасування реєстрації випуску акцій ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" в вересні 2005 року жодних дій, що передбачені пунктами 13-16 Порядку №222 у редакції рішення Комісії від 20.10.99р., не вчинила, рішення за поданою позивачем в вересні 2005 року письмовою заявою не прийнято, чим допущено неправомірну бездіяльність.

На думку суду, бездіяльність НКЦПФР щодо не прийняття відповідного рішення стосовно скасування реєстрації акцій ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" або відмову, має ознаки триваючого правопорушення.

Зокрема, триваюче правопорушення - це діяння (як правило - у формі бездіяльності) особи (у даному випадку - НКЦПФР), поєднане з наступним тривалим невиконанням обов'язків, що покладені на суб'єкта законом.

Таке правопорушення складається з низки дій або з безперервної бездіяльності. Вже перша протиправна дія чи перший факт протиправної діяльності є закінченим правопорушенням. Однак на цьому протиправні дії (бездіяльність) не припиняються. За ними слідують такі ж самі дії або продовжується та ж сама протиправна бездіяльність. Однак кожна наступна дія, чи кожний наступний проміжок часу бездіяльності не утворюють нового самостійного правопорушення, а є продовженням єдиного триваючого правопорушення.

Тобто, триваючі правопорушення характеризуються тим, що особа, яка вчинила якісь певні дії чи бездіяльність, перебуває надалі у стані безперервного продовження цих дій (бездіяльності). Ці дії безперервно порушують закон протягом якогось часу. Іноді такий стан продовжується значний час і увесь час особа безперервно скоює правопорушення у вигляді невиконання покладених на нього обов'язків.

Надаючи правову оцінку матеріалам справи, суд не бере до уваги посилання представника відповідачів на лист Департаменту корпоративних відносин Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 12.12.2005 року №11/02/19582, оскільки зазначений лист за своєю суттю не є відповідним рішенням (розпорядженням) НКЦПФР.

Крім того, законодавчо встановлений порядок скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій №222 в грудні 2005 року був змінений згідно рішення Комісії №398 від 14.07.2005р., яке набуло чинності з 09.10.2005 року.

Внесеними змінами до Порядку №222 врегульовано питання відмови в зупиненні обігу акцій, відновленні обігу акцій, скасуванні реєстрації випусків акцій та анулюванні свідоцтв про реєстрацію випуску акцій.

Так, відповідно до п.8 вказаного Порядку така відмова складається у разі:

а) невідповідності поданих документів вимогам чинного законодавства;

б) порушення встановленого законодавством порядку припинення діяльності акціонерного товариства;

в) виявлення на дату подання документів порушення порядку скликання та/або проведення загальних зборів акціонерів, на яких прийнято рішення про припинення діяльності акціонерного товариства.

Інші причини не можуть бути підставами для відмови у зупиненні обігу акцій, відновленні обігу акцій, скасуванні реєстрації випусків акцій та анулюванні свідоцтв про реєстрацію випуску акцій.

Пунктом 9 Порядку скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій (в редакції рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14.07.2005 року) встановлено, відмова в зупиненні обігу акцій, відновленні обігу акцій, або скасуванні реєстрації випуску акцій та анулюванні свідоцтв про реєстрацію випуску обігу акцій оформлюється у вигляді розпорядження про відмову із зазначенням підстав для відмови і підписується уповноваженою особою реєстру вального органу.

Як з'ясовано під час судового розгляду, жодних розпоряджень стосовно вищевказаних вимог товариства, всупереч п.9 Порядку НКЦПФР не приймалось, водночас лист Департаменту корпоративних відносин Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 12.12.2005 року носить радше інформативний характер та не може свідчити про вчинення відповідачем всіх передбачених законодавством дій, стосовно поданих позивачем документів.

Необґрунтованим є посилання представника відповідачів в якості підстав для відмови в задоволені позовних вимог на невідповідність поданих позивачем документів вимогам чинного законодавства.

Судом, з наявних матеріалів справи вбачається, що лише в грудні 2005 року, при перевірці наданих позивачем в вересні 2005 року документів на скасування реєстрації випуску акцій акціонерного товариства у зв'язку з припиненням його діяльності шляхом перетворення в товариство з обмеженою відповідальністю уповноважена особа Комісії установила, що порядок обміну та умови викупу акцій, зазначені в протоколі загальних зборів акціонерів ВАТ «Іллінецьке районне підприємство «Агромаш» від 30.04.05р., не відповідають вимогам вищезазначених Положень №221 та №222.

Суд вважає, що зазначені у листі відповідача обставини не свідчать про невідповідність поданих документів для скасування вимогам чинного законодавства.

Крім того, слід зауважити, що доводи та обставини, на які відповідач посилається у своєму листі, носять не конкретизований характер, з яких не зрозуміло, у чому саме ці зауваження не відповідають вимогам конкретних норм матеріального права.

Суд також критично оцінює посилання представника відповідачів щодо порушення позивачем під час викупу акцій вимог п.1.7 Положення про порядок реєстрації випуску акцій під час реорганізації товариств, затвердженого рішенням ДКЦПФР від 30.12.1998 року №221 (в ред., чинній на 26.02.2003 року), виходячи з наступного.

В першу чергу слід зазначити, що положення Порядку №221 застосовуються при скасуванні реєстрації випусків акцій та анулюванні свідоцтв про реєстрацію випуску акцій товариств, якщо серед правонаступників такого є хоча б одне акціонерне товариство.

Натомість, згідно рішень загальних зборів акціонерів відкрите акціонерне товариство «Іллінецьке районне підприємство «Агромаш» припинено шляхом перетворення в товариство з обмеженою відповідальністю «Іллінціагромаш».

Крім того, згідно п. 1.7 Порядку №221 з метою захисту прав акціонерів акціонерне товариство, що прийняло рішення про реорганізацію, зобов'язане здійснити оцінку та викуп акцій акціонерів, які вимагають цього, у випадку, коли ці акціонери не голосували за прийняття загальними зборами рішення про реорганізацію і звернулись до товариства з письмовою заявою. Викуп акцій здійснюється за ціною, що визначається за домовленістю сторін, але не нижчою за номінальну вартість акцій. Пункт 1.7 розділу 1 із змінами, внесеними згідно з Рішенням Держкомісціннихпаперів №154 від 22.07.99 )

В ході судового розгляду суду не надано жодного доказу щодо письмових звернень акціонерів, які були проти рішення про реорганізацію. Викуп акцій здійснювався за номінальною вартістю акцій.

Поряд із зазначеним, з метою забезпечення прав та інтересів колишніх акціонерів, які не використали свої права на обмін акцій товариства на частки правонаступника та на обов'язковий викуп товариством акцій, шляхом нарахування після скасування акцій, кредиторської заборгованості з розрахунку 1 акція дорівнює номінальній вартості - 0,25грн., яка виплачується за письмовою вимогою акціонера в термін 12 місяців з дня проведення зборів - 30.04.2005 року, а після закінчення 12-місячного терміну - перераховується поштовим переказом на адресу, зазначеній в реєстрі акціонерів або в письмовому зверненні. Дана обставина підтверджуються протоколом зборів акціонерів ВАТ «Іллінецьке районне підприємство «Агромаш» - п. 10 Протоколу.

Згідно ст. 1 Закону України «Про господарські товариства», господарським товариством є юридична особа, статутний (складений) капітал якої поділений на частки між учасниками. До господарських товариств належать: акціонерні товариства, товариства з обмеженою відповідальністю, товариства з додатковою відповідальністю, повні товариства, командитні товариства.

Відповідно до ст. 19 вказаного вище Закону, припинення діяльності товариства відбувається шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) або ліквідації з дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції.

Припинення товариства проводиться призначеною учасниками, судом або уповноваженим органом комісією з припинення товариства (комісією з реорганізації, ліквідаційною комісією) або ліквідатором. Виконання функцій комісії з припинення товариства (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління товариства. У разі припинення товариства вся сукупність прав та обов'язків товариства переходить до його правонаступників.

Відповідно до ст. 41 Закону України «Про господарські товариства» (в редакції чинній на момент реорганізації акціонерного товариства), вищим органом акціонерного товариства є загальні збори товариства. У загальних зборах мають право брати участь усі акціонери, незалежно від кількості та виду акцій, власниками яких вони є.

До компетенції загальних зборів належить, зокрема прийняття рішення про припинення діяльності товариства, призначення ліквідаційної комісії, затвердження ліквідаційного балансу.

Згідно ст. 28 Закону України «Про господарські товариства» (в редакції чинній на момент реорганізації акціонерного товариства), акція може бути придбана також на підставі договору з її власником або держателем за ціною, що визначається сторонами, або за ціною, що склалася на фондовому ринку, а також у порядку спадкоємства громадян чи правонаступництва юридичних осіб та з інших підстав, передбачених законодавством.

За правилами ст. 42 Закону України «Про господарські товариства», рішення загальних зборів акціонерів приймаються більшістю у 3/4 голосів акціонерів, які беруть участь у зборах, з таких питань: а) зміна статуту товариства; б) прийняття рішення про припинення діяльності товариства. З решти питань рішення приймаються простою більшістю голосів акціонерів, які беруть участь у зборах.

Відповідно до протоколу загальних зборів акціонерів ВАТ «Іллінецьке районне підприємство «Агромаш» від 30.04.2005 року в частині визначення розрахунку за 1 акцію в розмірі номінальної вартості проголосовано одноголосно усіма учасниками акціонерів, присутніми на зборах. Протокол загальних зборів акціонерів від 30.04.2005 року ніким не оскаржувався, та є чинним.

Стосовно ж порушення прав інших акціонерів, які не були присутні на зборах акціонерів при прийняття рішень щодо реорганізації названого акціонерного товариства і створення товариства з обмеженою відповідальністю, то як зазначив представник позивача, про дату, час та місце скликання зборів акціонерів та про прийняте рішення всі акціонери були поінформовані в установленому порядку.

Слід зазначити, що участь у проведенні загальних зборів є добровільною. Одночасно загальні збори вважаються правомочними, якщо в них беруть участь учасники, загальна частка яких в статутному капіталі складає більше 60%.

Слід також мати на увазі, що пасивна поведінка частини акціонерів не повинна впливати на права інших акціонерів (яким належить частка, що дозволяє проводити загальні збори та приймати відповідні рішення), які виявили бажання здійснити реорганізацію акціонерного товариства та не може бути перешкодою в реалізації ними своїх прав.

Згідно з ч.2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок, щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Всупереч наведеним вимогам, відповідач, як суб'єкт владних повноважень не надав до суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення.

Жодного рішення за заявою позивача від 22.09.2005 року відповідачем не приймалось.

Оцінивши докази наявні у матеріалах справи, в тому числі і пояснення сторін, відповідно до ст. 86 КАС України, суд вважає, що бездіяльність НКЦПФР щодо не скасування реєстрації випуску акцій ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій товариства в зв'язку з припиненням його діяльності є доведеною обставиною, а тому позовні вимоги в даній частині підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог в частині зобов'язання НКЦПФР скасувати реєстрацію випуску акцій ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" та анулювати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій у зв"язку з припиненням його діяльності, то суд зазначає наступне.

Позивач як на підставу для задоволення позовних вимог в даній частині вказує, що ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" припинило свою діяльність ще у 2005 році, про що внесено запис до ЄДРПОУ. Інших дій щодо скасування реєстрації випуску акцій ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" та анулювання свідоцтва за правилами діючими в 2011-2012 році вчинити не може.

Так, відповідно до витягу із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних-осіб підприємців 06.09.2005р. внесено запис про припинення юридичної особи - відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш", номер запису 11521120002000013. Згідно витягу із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних-осіб підприємців 07.09.2005 року внесено запис про державну реєстрацію товариства з обмеженою відповідальністю "Іллінціагромаш", ЄДРПОУ - 03567291, номер запису про державну реєстрацію 11521230000000150.

Відповідно до ст.5 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.

Пунктом 13 статті 8 даного Закону передбачено, що Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право розробляти і затверджувати з питань, що належать до її компетенції, обов'язкові для виконання нормативні акти.

З метою впорядкування ведення загального реєстру випуску цінних паперів рішенням від 30.12.1998 №222 Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку затвердила Порядок скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випусків акцій. Згідно рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14 липня 2005 р. №398 скасування реєстрації випуску акцій здійснюється Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.

Розділом ІІІ Порядку в редакції рішення від 14 липня 2005 р. №398 визначено іншу процедуру скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій, ніж визначена була у рішенні від 30.12.1998 №222.

Дана послідовність дій передбачає - зупинення обігу акцій, відновлення обігу акцій та скасування реєстрації випуску акцій. Частина 3 розділу ІІІ Порядку є спеціальною нормою, застосовується в зв'язку з реорганізацією акціонерного товариства та конкретизує перелік документів, що подається до реєструвального органу.

Проте, даний Порядок не підлягає застосуванню, оскільки на момент вирішення спору, рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 грудня 1998 року №222 втратило чинність згідно з рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23 квітня 2013 року №737.

Відповідно до р. ІІІ рішення №737, протягом десяти робочих днів після прийняття рішення про припинення акціонерного товариства шляхом перетворення комісія з припинення має подати до реєструвального органу, зокрема копію протоколу загальних зборів акціонерів, оформленого відповідно до статті 46 Закону України "Про акціонерні товариства".

Позивач не може подати цих документів, оскільки ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" припинило свою діяльність, державну реєстрацію припинення проведено ще у вересні 2005 році. Положення Закону України «Про акціонерні товариства» від 17.09.2008 року на момент реорганізації акціонерного товариства в товариство з обмеженою відповідальністю не діяли.

Фактично на даний час склалася ситуація при якій вже зареєстровано нову юридичну особу товариство з обмеженою відповідальністю "Іллінціагромаш", яке є правонаступником відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш", однак рішення про скасування реєстрації випуску акцій колишнього відкритого акціонерного товариства ще не прийняте. Своєю бездіяльністю в проведенні реєстрації скасування випуску акцій та анулюванні свідоцтва про реєстрацію випуску акцій відповідач порушив права позивача як правонаступника відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш".

Проте, суд не може зобов'язати відповідача вчинити дії щодо скасування реєстрації випуску акцій ВАТ "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" та щодо анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у зв"язку з припиненням його діяльності, оскільки такі дії мають бути вчинені субєктом владних повноважень в межах діючого законодавства.

Здійснення правосуддя в адміністративних судах України базується на принципах адміністративного судочинства. Одним з них є принцип диспозитивності.

Так, згідно ч.2 ст.11 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.

Оцінюючи характер правовідносин, що виникли між позивачем та відповідачем та їх наслідки суд вважає, що спір є публічно-правовим, виникає з публічно-правових відносин за участю суб'єкта владних повноважень, що реалізував в цих відносинах владні управлінські функції, а, відповідно, право позивача у випадку доведеності його порушення підлягає захисту.

За сукупністю встановлених в судовому засіданні обставин, зважаючи на позовні вимоги позивача, в узгодження з вимогами ст. 162 КАС України, суд приходить до висновку вийти за межі позовних вимог, скасувати реєстрацію випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" та анулювати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" у зв"язку з припиненням діяльності відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш", що в повній мірі відновить порушене право позивача у справі.

З урахуванням встановлених судом обставин та беручи до уваги вищевикладені норми законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов ТОВ "Іллінціагромаш" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку України, Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку в частині позовних вимог про визнання протиправною бездіяльність Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку та зобов"язання вчинити певні дії - підлягає частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд-

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Іллінціагромаш" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку України, Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку в частині позовних вимог про визнання протиправною бездіяльність Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку та зобов"язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку України щодо не скасування реєстрації випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" в зв"язку з припиненням діяльності відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш".

В решті позовних вимог відмовити.

Вийти за межі позовних вимог.

Скасувати реєстрацію випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" та анулювати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш" у зв"язку з припиненням діяльності відкритого акціонерного товариства "Іллінецьке районне підприємство "Агромаш".

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.

Відповідно до ст. 186 КАС України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя : Дмитришена Руслана Миколаївна

Дата ухвалення рішення23.09.2013
Оприлюднено07.10.2013
Номер документу33911995
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/0270/5692/12

Ухвала від 09.09.2013

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 23.07.2013

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 10.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Васильченко Н.В.

Ухвала від 12.09.2014

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

Постанова від 07.07.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Васильченко Н.В.

Ухвала від 11.07.2013

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 18.07.2013

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 13.03.2013

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Бошкова Юлія Миколаївна

Ухвала від 28.10.2013

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 28.10.2013

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні