Рішення
від 08.10.2013 по справі 926/804/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"08" жовтня 2013 р. Справа № 926/804/13.

За позовом Динівської сільської ради Новоселицького району Чернівецької області

до Маршинської сільської ради Новоселицького районуЧернівецької області

Треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:

1) Новоселицька районна державна адміністрація Чернівецької області;

2) Свято-Вознесенський чоловічий монастир «Банчени»;

3) Строїнська сільська рада Новоселицького району Чернівецької області

Третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:

4) Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Динівці»

про скасування та визнання незаконним розпорядження Маршинецького сільського голови від 29.09.2011 р. №48/12-к, рішення сесії від 29.02.12 №5.1-9/12 та вилучення майна з чужого незаконного володіння

Суддя І.В.Марущак

Представники:

Від позивача - Істратій В.Г. - сільський голова, Гурський І.Р., довіреність від 06.09.2013 р.

Від відповідача - Кирил В.Г. - сільський голова.

Від третьої особи 1 - Гульпе О.Ю., довіреність від 04.09.2013 р.

Від третьої особи 2 - не з'явився.

Від третьої особи 3 - не з'явився.

Від третьої особи 4 - Буздуган П.Г - директор.

СУТЬ СПОРУ:

Динівська сільська рада Новоселицького району Чернівецької області звернулася з позовом до Маршинської сільської ради Новоселицького району, в якому просить визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Маршинської сільської ради від 29.09.2011 року №48/12-к про прийняття на баланс сільської ради гідротехнічної споруди біля ставка сіл Динівці та Строїнці в адміністративних межах села Маршинці за межами населеного пункту, визнати незаконним та скасувати рішення IX сесії VI скликання Маршинської сільської ради від 29.02.2012 року №5.1-9/12 про надання в оренду гідротехнічну споруду біля ставка сіл Динівці та Строїнці в адміністративних межах села Маршинці за межами населеного пункту строком на 49 років Свято-Вознесенському чоловічому монастирю «Банчени» та повернути земельну ділянку водного фонду дамбу біля ставка сіл Динівці та Строїнці Динівській сільській раді.

Провадження у справі порушено ухвалою від 31.07.2013 р. Ухвалою господарського суду від 20.08.2013 року залучено до розгляду справи в якості третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: 1) Новоселицьку районну державну адміністрацію Чернівецької області, 2) Свято-Вознесенський чоловічий монастир «Банчени», 3) Строїнську сільську раду Новоселицького району Чернівецької області.

Ухвалою господарського суду від 01.10.2013 року залучено до розгляду справи в якості третьої особи 4 без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Динівці» та відкладено розгляд справи в судовому засіданні на 08.10.2013 р., позивача зобов'язано направити копії позовної заяви та додатків третій особі, докази направлення надати суду, уточнити позовні вимоги щодо ідентифікації земельної ділянки яку позивач просить повернути йому, докази зайняття спірної земельної ділянки відповідачем, відповідача - надати додаток №1 до рішення Новоселицької районної ради від 31.03.1992 р., акт польового обстеження і погодження меж території Строїнецької сільської ради від 30.12.1991 р., третій особі 1. - додаток №1 до рішення Новоселицької районної ради від 31.03.1992 р., акт польового обстеження і погодження меж території Строїнецької сільської ради від 30.12.1991 р., третім особам 2, 3 та 4 - відзиви на позов та докази в їх обгрунтування, копії довідок про включення до ЄДР.

Ведеться фіксація судового процесу за допомогою технічних засобів у зв'язку із клопотанням представника позивача.

08.10.2013 р. позивачем подана заява про зменшення позовних вимог в якій він просить зменшити позовні вимоги в частині визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Маршинецької сільської ради від 29.09.2011 року №48/12-к про прийняття на баланс сільської ради гідротехнічної споруди біля ставка сіл Динівці та Строїнці в адміністративних межах села Маршинці за межами населеного пункту та повернення судового збору.

Відповідно позивач просить:

- визнати незаконним та скасувати рішення IX сесії VI скликання Маршинської сільської ради від 29.02.2012 року №5.1-9/12 про надання в оренду гідротехнічну споруду біля ставка сіл Динівці та Строїнці в адміністративних межах села Маршинці за межами населеного пункту строком на 49 років Свято-Вознесенському чоловічому монастирю «Банчени»

- повернути земельну ділянку водного фонду дамбу біля ставка сіл Динівці та Строїнці Динівській сільській раді.

Судом перевірено повноваження представника позивача, щодо зменшення позовних вимог. Заява про зменшення позовних вимог відповідає вимогам ст.. 22, 54 Господарського процесуального кодексу України та приймається до розгляду.

Частиною 1 ст.7 Закону України «Про судовий збір» передбачено: «Сплачена сума судового збору повертається за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом».

Відповідно до вищевикладеного суд вирішив повернути Динівській сільській раді Новоселицького району Чернівецької області сплачений судовий збір в сумі 1147 грн. у зв'язку із зменшенням позовних вимог

Представники позивача в судовому засіданні 01.10.2013 р. зменшені позовні вимоги підтримали в повному обсязі.

Представник відповідача позовні вимоги не визнає, з підстав викладених у відзиві на позов.

Представник третьої особи 1 в судовому засіданні позовні вимоги не визнає, з підстав викладених у відзиві на позов та просить відмовити в задоволенні позову.

Треті особи 2 та 3, явку своїх представників в судове засідання не забезпечили, про причини своєї неявки суд не повідомили, витребувані документи суду не надали.

Представник третьої особи 4 в судовому засіданні просить позов задовольнити, відзиву на позов не надав.

Заслухавши пояснення представників сторін в судовому засіданні, розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини справи, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, що регулює спірні правовідносини між сторонами, суд встановив наступне.

Рішенням IX сесії VI скликання Маршиської сільської ради № 5.1-9/12 від 29.02.2012 року надано в оренду гідротехнічну споруду, розташовану на земельній ділянці біля ставка сіл Динівці та Строїнці в адміністративних межах Маршинецької сільської ради за межами населеного пункту Свято-Вознесенському чоловічому монастирю «Банчени» (а.с. 11)

Позивач в позовній заяві зазначає, що Маршинська сільська рада прийнявши вказані рішення вийшла за межі своїх повноважень, порушила вимоги ст.118, 119 Земельного кодексу України, п. 12 перехідних Положень Земельного кодексу України, Закону України «Про оренду землі».

Так згідно ст.4 Водного кодексу України: «До земель водного фонду належать землі, зайняті:

морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об'єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами;

прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами;

гідротехнічними , іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них;

береговими смугами водних шляхів.».

Відповідно ч.1 ст. 58 Земельного кодексу України: «До земель водного фонду належать землі, зайняті:

а) морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об'єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами;

б) прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами;

в) гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них;

г) береговими смугами водних шляхів;

ґ) штучно створеними земельними ділянками в межах акваторій морських портів.».

Однак рішенням IX сесії VI скликання Маршинської сільської ради № 5.1-9/12 від 29.02.2012 року надано в оренду гідротехнічну споруду, земельна ділянка водного фонду під гідротехнічною спорудою не передавалася в оренду даним рішенням. Оскаржуване рішення прийняте на виконання рішення 10-ї сесії 6 скликання Чернівецької обласної ради VI скликання від 31.05 2012 р. № 52-10/12, яким затверджено Тимчасовий порядок надання в оренду земельних ділянок з розташованими на них водними об'єктами та гідроспорудами (далі Тимчасовий порядок) (а.с.50-54).

Пунктом 2.1. Тимчасового порядку передбачено, що водні об'єкти налаються в оренду тим юридичним та фізичним особам, які набули в установленому законодавством порядку право користування відповідними гідротехнічними спорудами.

Згідно пункту 2.6 Тимчасового порядку: «Фізична або юридична особа, яка бажає отримати водний об'єкт в оренду (далі - претендент), подає до обласної/районної державної адміністрації наступні документи: в.т.ч копію договору оренди або договору про спільне користування гідротехнічною спорудою відповідного водного об'єкта.».

На спірній гідротехнічній споруді проходить адміністративна межа між селами Маршинці, Строїнці та Динівці новоселиць кого району.

Проекти формування територій і встановлення меж Динівецької сільської ради та Маршинської сільської ради народних депутатів Новоселицького району Чернівецької області містять акти польового обстеження і погодження меж території сільської ради.

Згідно акту польового обстеження і погодження меж території Динівської сільської ради народних депутатів Новоселицького району Чернівецької області від 30.01.1992 року проведено польове обстеження межі територій Динівської та Маршинецької сільських рад. Відповідно до вказаного акту межа між сільськими радами проходить з південного сходу на південний захід протяжністю 5.2 км, з них: 2.1. км по струмку ш.-6 м., створеного на землях Маршинецької сільської ради , 1.0 км вздовж лісу створеного на землях Маршинецької сільської ради, 2.1 км по правому урочищу (а.с.23).

Згідно акту польового обстеження і погодження меж території Маршинської сільської ради народних депутатів Новоселицького району Чернівецької області від 30.01.1992 року проведено польове обстеження межі територій Маршинецької та Динівської сільських рад. Відповідно до вказаного акту межа між сільськими радами проходить з південного сходу на південний захід протяжністю 5.2 км, з них: 2.1. км по струмку шириною 6 м., створеного на землях Маршинської сільської ради , 1.0 км вздовж лісу створеного на землях Маршинецької сільської ради, 2.1 км по правому урочищу (а.с. 124).

Згідно акту польового обстеження і погодження меж території Динівської сільської ради народних депутатів Новоселицького району Чернівецької області від 30.12.1991 року проведено польове обстеження межі територій Динівської та Строїнської сільських рад. Відповідно до вказаного акту межа між сільськими радами проходить з півдня на північний захід протяжністю 3.1 км. З них по струмку шириною 6 м. протяжністю 1.1 км. По ставу протяжністю 2.0 км. (а.с.24).

Судовим розглядом встановлено, що згідно акту польового обстеження і погодження меж території Маршинської сільської Ради народних депутатів Новоселицького району Чернівецької області від 30.12.1991 р. проведено польове обстеження межі території Маршинської сільської ради по границі з Строїнською сільською радою. Межа між вказаними сільським радами проходить з південного заходу на північний захід, протяжністю - 5.6 км. вздовж складу мінеральних добрив, лісу площею 2 0 га, створеного на землях Маршинської сільської ради, вздовж польової дороги шириною 5,0 м. по границі ставу, дамбі створених на землях Маршинської сільської ради (а.с. 125).

Судом витребовувався, акт польового обстеження і погодження меж території Строїнецької сільської ради від 30.12.1991 р., однак сторонами наданий не був.

Даний акт досліджувався при розгляді справи № 824/159/13-а (за адміністративним позовом фізичної особи-підприємця Коровіцького Михайла Миколайовича до Новоселицької районної державної адміністрації, Маршинецької сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів Свято-Вознесенського чоловічого монастиря "Банчени" про визнання незаконними та скасування рішень, в якій оскаржувалось також спірне рішення IX сесії VI скликання Маршинської сільської ради від 29.02.2012 року №5.1-9/12)

Постановою Чернівецького окружного адміністративного суду від 11 березня 2013 року у справі № 824/159/13-а, відмовлено в задоволенні позову. Дана постанова залишена в силі ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 14.03.2013 р. (а.с.75-80).

В постанові Чернівецького окружного адміністративного суду від 11 березня 2013 року у справі № 824/159/13-а зазначено: «Відповідно до акту польового обстеження і погодження меж території Строїнської сільської Ради народних депутатів Новоселицького району Чернівецької області від 30.12.1991 p., комісією проведено польове обстеження межі території Строїнської сільської ради по границі з Маршинською сільською радою. Межа між вказаними сільським радами проходить з південного заходу на північний захід, протяжністю - 5,6 км. вздовж складу мінеральних добрив, лісу площею 2.0 га, створеного на землях Маршинської сільської ради вздовж польової дороги шириною 5,0 м. по границі ставу, по дамбі, створених на землях Маршинської сільської ради».

Рішенням Новоселицької районної ради народних депутатів X сесії XXI скликання від 31.03.1992 року «Про затвердження проектів формування територій і встановлення меж сільських рад народних депутатів і границь населиних пунктів» встановлені адміністративні границі сільських рад народних депутатів в т.ч. Маршинської сільської ради, Строїнської сільської ради та Диновецької сільської ради (а.с. 74).

В листі Відділу Держземагенства у Новоселицькому районі №3480 від 17.09.2013 р. зазначено: «В 1992 році Чернівецьким філіалом інституту землеустрою було розроблено проекти формування територій і встановлення меж Динівецької, Строїнецької та Маршинецької сільських рад Новоселицького району Чернівецької області, які були погоджені усіма суміжними землекористувачами. За основу було взято технічний звіт по встановленню окружної межі колишнього колгоспу ім. К.Маркса села Динівці Новоселицького району Чернівецької області (Динівецька сільська рада.)

2. Станом на 15 вересня 2013 року межі між Динівецькою, Строїнецькою та Маршинецькою сільськими радами Новоселицького району Чернівецької області відповідають межам , встановленим в 1992 році.

3. Відомості про гідротехнічну споруду (дамбу), яка розташована біля ставка на кордоні Динівецької, Строїнецької та Маршинецької сільськах рад Новоселицького району Чернівецької області не занесені в автоматизовану систему державного земельного кадастру, тому надати підтвердження щодо належності гідротехнічної споруди немає можливості.» (а.с.95).

Відповідно до акту встановлення (відновлення) зовнішніх меж землекористувань в натурі (на місцевості) від 2013 року, який розроблений інженером Чернівецької регіональної філії ДП «Центр ДЗК» Моковєєвим А.С. в присутності Маршинецького сільського голови Кирила В.Г., Строїнецького сільського голови Кукуряка М.І., начальника відділу з питань надзвичайних ситуацій Новоселицької РДА Рибак І.В., начальника відділу Держземагенства у Новоселицькому районі Стус І.Т., головного спеціаліста з питань розвитку тваринництва управління агропромислового розвитку Новоселицької РДА Бич С.М. проведено винос частини межі поділу адміністративних одиниць в натуру (на місцевість) згідно додатком 1, меж, котра поділяє територію Диновецької, Марщинецької та Строїнецької сільських рад (а.с. 64, 65). Сільський голова Динівецької сільської ради від підпису даного акту відмовився про, що в ньому зазначено.

Згідно карт розмежування адміністративних меж села Маршинці гідротехнічна споруда (дамба) знаходиться в адміністративних межах Маршинської сільської ради (а.с. 40, 71 на звороті, 126, 127). Також, згідно кадастрових карт Державного земельного кадастру України, які розмішені в мережі «Інтернет», гідротехнічна споруда (дамба) знаходиться на земельній ділянці в адміністративних межах Маршинської сільської ради (а.с. 90-94).

Відповідно до вищевикладеного, суд прийшов до висновку, що гідротехнічна споруда (дамба) знаходиться на земельній ділянці, в адміністративних межах Маршинської сільської ради.

Оскільки предмет спору стосується гідротехнічної споруди судом також досліджено:

27 грудня 1971 року був затверджений акт Державної комісії прийому-передачі в експлуатацію протиерозійного ставка колгоспу ім. Карла Маркса в селі Динівці, Новоселицького району. Відповідно затвердженого комісійного Динівці, Новоселицького району. (а.с. 26-30).

Однак 23 лютого 1977 року був затверджений акт №80 Державної комісії прийому-передачі в постійну експлуатацію ставка (нове будівництво). Відповідно до даного акту ставок був переданий «Припрутською ПМК 152» на баланс колгоспу «Заповіт Ілліча» та колгоспу ім. Карла Маркса (а.с. 62, 63).

Оскільки зазначені акти суперечать один одному, судом береться до уваги акт від 23.02.1977 року, оскільки він оскільки він був складений останнім.

На титульному листі акту від 23.02.1977 року зазначено крім колгоспу «Заповіт Ілліча» та колгоспу ім. Карла Маркса, також колгосп ім..Жданова (дописано), однак на другій сторінці зазначено колгосп «Завет Ілліча» та колгосп ім. Карла Маркса.

Однак дане виправлення може пояснюватися тим, що на території

- села Динівці діяв колгосп ім. Карла Маркса;

- села Строїнці діяв колгосп «Заповіт Ілліча»;

- села Маршинці діяв колгосп ім.Жданова.

Сторонами на заперечується, що колгосп «Заповіт Ілліча» та колгосп ім.Жданова, були об'єднані в один колгосп ім.Жданова. Згідно довідки СФК Маяк дане об'єднання проведено 26.01.1976 року (а.с. 141), інших доказів даних обставин сторонами не надано.

Позивачем не надано доказів в підтвердження передачі йому правонаступниками вищезазначених колгоспів (рішення загальних зборів, договора), щодо передачі йому в користування чи у власність гідротехнічної споруди (дамби), яка розташована біля ставка на кордоні Динівецької, Строїнецької та Маршинецької сільськах рад Новоселицького району Чернівецької області.

Виготовлення позивачем звіту про оцінку гідротехнічної споруди в селі Динівці не є підтвердженням, що вона належить територіальній громаді с.Динівці.

Відповідно до викладеного суд прийшов до висновку, що рішення IX сесії VI скликання Маршинської сільської ради № 5.1-9/12 від 29.02.2012 року не порушує прав та законних інтересів позивача, у зв'язку із чим в задоволенні даної позовної заяви слід відмовити.

Щодо другої позовної заяви, а саме позивач просить повернути земельну ділянку водного фонду дамбу біля ставка сіл Динівці та Строїнці Динівській сільській раді.

По-перше судом неодноразово витребовувалося у позивача уточнити позовні вимоги щодо ідентифікації земельної ділянки яку позивач просить повернути йому. Оскільки позивачем не ідентифіковано, яку саме земельну ділянку він просить йому повернути (площа, місцезнаходження), не можливо встановити обставини справи та виконати рішення при задоволенні даної позовної вимоги.

По-друге земельна ділянка водного фонду (ставок) розташований в адміністративних межах Строїнецької, Динівецької, та Маршинецької сільських рад розташований за межами населених пунктів що не заперечується сторонами та підтверджується, довідкою відділу Держемагенства в Новоселиць кому районі №3335 від 05.09.2013 р.

Так відповідно до вимог ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до вимог п.12 Перехідних Положень Земельного кодексу діючого до 06.09.2012 року було передбачено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські ради а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Згідно ст. 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999 p. № 586-XIV (далі - Закон № 586-XIV) виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою

Відповідно до п 2 ч. 1 ст. 21 вказаного Закону до повноважень місцевих державних адміністрацій в галузі використання та охорони земель, природних ресурсів і охорони довкілля відносяться зокрема, розпорядження землями державної власності відповідно до закону.

Стаття 17 Земельного кодексу України передбачає, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; б) участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; в) координація здійснення землеустрою та державного контролю використанням та охороною земель; г) підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок; г) викуп земельних ділянок і суспільних потреб V межах, визначених цим Кодексом; д) підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст; е) здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробнищ пов'язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок; є) координація діяльності державних органів земельних ресурсів; ж) вирішення інших питань у гаї: земельних відносин відповідно до закону.

Згідно Переліку річок та водойм України, що віднесені до водних об'єктів місцевого значення, затвердженого наказом Державного комітету по водному господарству України за № 41. від 03.06.97р. (зареєстрованого в Міністерстві юстиції Україну 06.01.98р. за № 2/2442) водні об'єкти, що знаходяться за межами населеного пункту с.Динівці с.Строїнці та с.Маршинці Новоселицького району Чернівецької області не включені до об'єктів місцевого значення.

Також згідно пункту 1.2 Тимчасового положення: «Відповідно до Водного кодексу України до водних об'єктів загальнодержавного значення належать поверхневі води (озера, водосховища, річки і канали), що знаходяться і використовуються на території більш як однієї області, та їх притоки всіх порядків, а також ставки, що знаходяться в басейнах річок загальнодержавного значення. Оскільки, усі ставки та водосховища на території Чернівецької області знаходяться в басейнах річок загальнодержавного значення - вони належать до водних об'єктів загальнодержавного значення.».

Частиною 1 ст. 85 Водного кодексу України передбачено, що порядок надання земель водного фонду в користування та припинення права користування ними встановлюється земельним законодавством.

Відповідно до ч.4 ст.4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

Разом з цим, в розділі VIII Прикінцевих положень Закону України "Про оренду землі" визначено, що: «Частини друга, третя і четверта статті 4 набирають чинності після розмежування відповідно до закону земель державної і комунальної власності. До розмежування відповідно до закону земель державної і комунальної власності орендодавцями земельних ділянок у межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, є відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади в межах повноважень, визначених Земельним кодексом України.». Даного розмежування, не відбулося.

Згідно пункту (а) ч. 3 ст. 122 Земельного Кодексу України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частиною четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для ведення водного господарства.

Відповідно до викладеного повноваження, щодо розпорядження, спірною земельною ділянкою водного фонду належить до компетенції Новоселицької районної державної адміністрації.

Крім того, судом встановлено, що 04.02.2013 р Новоселицькою районною державною адміністрацією прийнято розпорядження № 18 - р "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки водного фонду в оренду Свято-Вознесенському чоловічому монастирю "Банчени" в адміністративних межах Маршинської, Динівецької, Строїнської сільських рад за межами вищевказаних населених пунктів", яким надано Свято-Вознесенському чоловічому монастирю "Банчени" дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки водного фонду в оренду для товарного риборозведення та сінокосіння орієнтовною площею 48 га в адміністративних межах Маршинської, Динівецької Строїнської сільських рад за межами вищевказаних населених пунктів.

Посилання представників позивача на договір оренди земельної ділянки водного фонду від 28.02.2001 року укладеного між Диновецькою сільською радою та приватним підприємцем Коровицьким Миколою Петровичем (а.с.113-115), як на підставу підтвердження повноважень позивача, щодо розпорядження спірною земельною ділянкою водного фонду, спростовується посиланням на вищезазначені норми законодавства, а також наступним:

Рішенням апеляційного суду Чернівецької області від 23.12.2004 року (а.с.119-121), яким скасовано рішення Новоселицького районного суду від 22 липня 2004 року та в позові Коровицькому Михайлу Миколайовичу до Строїнецької сільської ради, Диновецької сільської ради Новоселицького району, Новоселицької районної державної адміністрації про визнання права на оренду земельної ділянки водного фонду в порядку спадкування, усунення перешкод у реалізації прав і обов'язків орендаря у виконанні^ договорів оренди земельної ділянки водного фонду між Коровицьким Миколою Петровичем і Строїнецькою сільською радою та Диновецькою сільською радою Новоселицького району від 28 лютого 2001 року відмовлено.

В рішенні апеляційного суду Чернівецької області від 23.12.2004 року зазначено: «По справі встановлено, що Коровицький М.П., батько позивача, уклав з Строїнецькою сільською радою та Диновецькою сільською радою Новоселицького району 28 лютого 2001 р. письмові договори оренди земельних ділянок водного фонду загальною площею 54,3 га терміном на 9 років без нотаріального посвідчення. 30 квітня 2003 року Коровицький М.П. помер. На час укладення договорів оренди та на час смерті Коровицького М.П. відповідно до ст.13 Закону України „Про оренду землі" (в редакції від 6 жовтня 1998 р. №161- XIV та від 7 березня 2002 року № 116-ІІІ) договір оренди земельної ділянки потребував нотаріального посвідчення.

Ст. 47 ЦК УРСР було передбачено, що нотаріальне посвідчення угод обов'язкове у випадках, визначених у законі. Недодержання у цих випадках нотаріальної форми тягне за собою недійсність угоди. Відповідно до ч.І ст. 220 ЦК України, у разі недодержання сторонами вимог закону про нотаріальне посвідчення договору, такий договірє нікчемним.

Договори оренди земельних ділянок водного фонду, укладені між Коровицьким М.П. та зазначеними вище радами з підстав недодержання нотаріальної форми є нікчемними. 4.2 ст. 215 ЦК України передбачено, що визнання їх недійсними судом не вимагається.».

Також, рішенням господарського суду Чернівецької області від 10.03.2004 року по справі №7/349 первісний позов задоволено частково, визнано недійсним додаток, від 11.07.2003р. до договору оренди земельної ділянки водного фонду від 28.02.2001р., в решті частині позову відновлено та відмовлено в задоволенні зустрічного позову (а.с.133-138). Дане рішення не оскаржувалося та набрало законної сили.

В даному рішенні зазначено: « 28 лютого 2001 року між .суб'єктом підприємницької діяльності - фізичною особою, Коровицьким Миколою Петровичем, та Диновецькою сільською радою Новоселицького району Чернівецької області був укладений договір оренди земельної ділянки водного фонду загальною площею 22,3 га на підставі рішення XIV сесії XXIII скликання Новоселицької районної ради Чернівецької області від 22.02.2001р. № 17-14С.

Реєстрацію Коровицького М.П. як суб'єкта підприємницької діяльності - фізичної особи було здійснено Управлінням економіки Новоселицької райдержадміністрації 26.06.2000p. за № 04062044Ф001469, що підтверджуються відповідним свідоцтвом.

Згідно з довідкою. Відділу реєстрації актів громадського стану Новоселицького райуправління юстиції Чернівецької області громадянин Коровицький Микола Петрович помер 30 квітня 2003 року, про що зроблений відповідний запис у Книзі реєстрації актів про смерть 1 травня 2003 року за №38.

Правовідносини з зазначеного. вище договору оренди на момент його укладення (28.02.2001р.) та на момент смерті орендаря (30.04.2003р.) регулювались Законом України "Про оренду землі" в редакції на вказані дати.

У відповідності до ст.6 Закону України орендарями земельних ділянок с юридичні та фізичні особи.

Згідно із п.5 ст.26 Закону України договір оренди земельної ділянки припиняється у тому числі у разі смерті громадянина-орендаря.

Оскільки приватний підприємець, Коровицький Микола Петрович як орендар за договором оренди земельної ділянки від 28.02.2001р., в силу свого статусу згідно до державної реєстрації та ст.6 Закону України виступав як фізична особа, то на його правовідносини за спірним у справі договором оренди поширюється дія пункту 5 статті 6 Закону.

Тобто, в силу зазначених положень статей 6 та 26. Закону України "Про оренду землі", спірний у справі договір оренди земельної ділянки водного фонду від 28.02.2001р., укладений між суб'єктом підприємницької діяльності - фізичною особою Коровицьким Миколою Петровичем та Диновецькою сільською радою Новоселицького району Чернівецької області припинив свою дію з 30 квітня 2003 року.

За таких обставин позовні вимоги прокурора про визнання-недійсним неіснуючого договору є безпідставним.

Що стосується додатку від 11.07.2003р. до основного договору оренди від 28.02.2001р. (а.с. 14), то цей договір є недійсним як такий, що укладений з недодержанням форми угоди та такий, що не містить; в собі істотних умов згідно до вимог, зазначених у Законі.

Так, в порушення вимог частини першоїст.47 ЦК України (ред. 1963р.), частини другої п.3 ст.13 Закону України «Про оренду землі» та п.3.2. основного договору, до якого укладався додаток від 11.07.2003р., договір оренди земельної ділянки водного фонду, який був укладений між приватним підприємцем Коровицьким Михайлом Миколайовичем та Диновецькою сільською радою Новоселицького району Чернівецької області нотаріально не був посвідчений.

Тому, в силу частини першої ст.47 ЦК України (ред. 1963р.) спірний у справі додаток від 11.07.2003р. до договору оренди /від 28.02.2001 р. є недійсним.

При умові, що за станом на день укладання додатку від 11.07.2003р., основний договір припинив свою дію на підставі п.5 ст. 26 Закону України "Про оренду землі", слід зазначити, що цей додаток не містить в собі істотних умов договору оренди земельної ділянки, які передбачені частиною другою ст. 14 Закону України "Про оренду землі".

Зокрема, в додатку до договору відсутні такі істотні умови як об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки), термін дії договору оренди, орендна плата, цільове призначення і таке інше.

Невідповідність договору вимогам Закону, щодо істотних умов тягне за собою недійсність договору на підставі ст.48 ЦК України (ред. 1963р.).

Позовні вимоги п/п Коровицького М.М. по зусірічному позову, не засновані на положеннях ст.47 ЦК України (ред. 1963р.) і не підтверджуються обставинами та матеріалами у справі. А саме.

У відповідності до частини 2 зазначеної статті ЦК України суд вправі за вимогою сторони, яка виконала угоду, визнати угоду, що потребує нотаріального посвідчення дійсною у разі, якщо друга сторона ухиляється від нотаріального посвідчення цієї угоди.

Оскільки позивач по зустрічному позову у справі не надав суду належних доказів про те, що інша сторона за основним, договором оренди земельної ділянки і додатком до нього - Диновецька сільська рада ухиляється від нотаріального посвідчення зазначених .угод, у суду відсутні правові підстави для визнання дійсними договору оренди земельної ділянки водного фонду від 28.02.2001р. та додатку, від 11.07.2003р. до цього на підставі ч.2 ст.47 ЦК України.».

Відповідно до ст. 35 ГПК України: «Факти, встановлені рішенням господарського суду (іншого органу, який вирішує господарські спори), за винятком встановлених рішенням третейського суду, під час розгляду однієї справи, не доводяться знову при вирішенні інших спорів, в яких беруть участь ті самі сторони. Рішення суду з цивільної справи, що набрало законної сили, є обов'язковим для господарського суду щодо фактів, які встановлені судом і мають значення для вирішення спору.».

Враховуючи викладене, що у Динівецької сільської ради відсутні повноважень щодо розпорядження земельною ділянкою водного фонду, яка знаходиться за межами населеного пункту, а відсутні підстави для повернення позивачу, земельної ділянку водного фонду (дамбу) біля ставка сіл Динівці та Строїнці. Відповідно в задоволенні даної позовної вимоги слід відмовити.

У зв'язку із відмовою в задоволенні позову судові витрати належить залишити за позивачем.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 1, 12, 44, 49, 82, 84 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В :

1. У задоволенні позову відмовити.

2. Повернути Динівській сільській раді Новоселицького району Чернівецької області (60331, вул..Леніна, 20 с. Динівці, Новоселицького району, Чернівецької області, код ЄДРПОУ 04417599, р/р 33219815700163 в ГУДКУ у Чернівецькій області МФО 856135) сплачений судовий збір в сумі 1147 грн., оплачений по платіжному дорученню №263 від 19.08.2013 року.

За згодою представників сторін в судовому засіданні 08.10.2013 р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Оформлене у відповідності до вимог ст. 84 Господарського процесуального кодексу України рішення підписане 11.10.2013 року.

Суддя І.В. Марущак

СудГосподарський суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення08.10.2013
Оприлюднено14.10.2013
Номер документу34055935
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —926/804/13

Постанова від 15.07.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Ухвала від 27.06.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Ухвала від 31.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Постанова від 20.01.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Якімець Г.Г.

Ухвала від 02.12.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Якімець Г.Г.

Ухвала від 18.11.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Якімець Г.Г.

Ухвала від 04.11.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Якімець Г.Г.

Рішення від 08.10.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Ухвала від 01.10.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

Ухвала від 06.09.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Марущак Ілля Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні